Άρθρο 04:Αποσφράγιση φακέλων και έργο της Επιτροπής Αξιολόγησης και Ελέγχου

1. Η Επιτροπή Αξιολόγησης και Ελέγχου της πρόσκλησης, προβαίνει σε αποσφράγιση των φακέλων των αιτήσεων σε ανοικτή συνεδρίαση, σε τόπο και χρόνο που καθορίζεται στην πρόσκληση.
2. Κατά την συνεδρίαση αυτή αποσφραγίζονται οι φάκελοι με τις ενδείξεις «ΚΥΡΙΟΣ ΦΑΚΕΛΟΣ» και «ΑΝΤΙΓΡΑΦΟ ΦΑΚΕΛΟΥ» και μονογράφονται από τα μέλη της Επιτροπής Αξιολόγησης και Ελέγχου όλα τα δικαιολογητικά των φακέλων με την ένδειξη «ΚΥΡΙΟΣ ΦΑΚΕΛΟΣ». Η αποσφράγιση γίνεται δημόσια και έχουν δικαίωμα να παρίστανται οι νόμιμοι εκπρόσωποι των αιτουσών εταιρειών ή πρόσωπο νόμιμα εξουσιοδοτημένο από τους αιτούντες, οι οποίοι έχουν δικαίωμα να λαμβάνουν γνώση του περιεχομένου των φακέλων με την επισήμανση «ΑΝΤΙΓΡΑΦΟ ΦΑΚΕΛΟΥ».
3. Η Επιτροπή Αξιολόγησης και Ελέγχου, σε κλειστές συνεδριάσεις, ελέγχει τα υποβληθέντα δικαιολογητικά των κύριων φακέλων ως προς την τυπική τους πληρότητα. Μετά την ολοκλήρωση του ελέγχου, η Επιτροπή συντάσσει πρακτικό, όπου καταγράφει τις συμμετέχουσες εταιρείες που προκρίνονται από τον έλεγχο τυπικής πληρότητας, τα στοιχεία που θα χρησιμοποιηθούν για τους υπολογισμούς του άρθρου 5 και αιτιολογεί τους λόγους απόρριψης των εταιρειών που δεν προκρίνονται από τον έλεγχο της τυπικής πληρότητας.
4. Η Επιτροπή Αξιολόγησης και Ελέγχου δύναται να ζητήσει διευκρινίσεις επί των ήδη νομίμως, κατά το άρθρο 3, υποβληθέντων δικαιολογητικών από τις αιτούσες εταιρείες.
5. Η ετήσια προς κατανομή ποσότητα, όπως αυτή προσδιορίζεται στο άρθρο 1 παρ. 1, κατανέμεται στις εταιρείες που προκρίνονται από τον έλεγχο τυπικής πληρότητας, σύμφωνα με τον τύπο του άρθρου 5.
6. Μετά την ολοκλήρωση των ανωτέρω διαδικασιών, η Επιτροπή Αξιολόγησης και Ελέγχου υποβάλει γνωμοδότηση όπου καταγράφει τις προς κατανομή ποσότητες ανά εταιρεία, προκειμένου να εκδοθεί η απόφαση κατανομής.

  • Με αφορμή το σχέδιο ΚΥΑ για τον καθορισμό κριτηρίων και μεθοδολογίας κατανομής αυτούσιου βιοντίζελ σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 6 του άρθρου 15Α του ν. 3054/2002 όπως ισχύει, που έχει τεθεί σε Δημόσια Διαβούλευση, θα θέλαμε να θέσουμε υπόψη σας τις ακόλουθες παρατηρήσεις:

    3. Άρθρο 4, Αποσφράγιση φακέλων και έργο της Επιτροπής Αξιολόγησης και Ελέγχου

    3.1. Η Επιτροπή Αξιολόγησης και Ελέγχου της πρόσκλησης, προβαίνει σε αποσφράγιση των φακέλων των αιτήσεων σε ανοικτή συνεδρίαση, σε τόπο και χρόνο που καθορίζεται στην πρόσκληση.

    3.2. Κατά την συνεδρίαση αυτή αποσφραγίζονται οι φάκελοι με τις ενδείξεις «ΚΥΡΙΟΣ ΦΑΚΕΛΟΣ» και «ΑΝΤΙΓΡΑΦΟ ΦΑΚΕΛΟΥ» και μονογράφονται από τα μέλη της Επιτροπής Αξιολόγησης και Ελέγχου όλα τα δικαιολογητικά των φακέλων με την ένδειξη «ΚΥΡΙΟΣ ΦΑΚΕΛΟΣ». Η αποσφράγιση γίνεται δημόσια και έχουν δικαίωμα να παρίστανται οι νόμιμοι εκπρόσωποι των αιτουσών εταιρειών ή πρόσωπο νόμιμα εξουσιοδοτημένο από τους αιτούντες. Η Επιτροπή Αξιολόγησης και Ελέγχου ελέγχει τα υποβληθέντα δικαιολογητικά των κύριων φακέλων ως προς την τυπική τους πληρότητα. Σε περίπτωση προβλήματος στην τυπική πληρότητα της αίτησης κάποιας συμμετέχουσας εταιρείας δίνεται από την Επιτροπή εγγράφως το περιθώριο πέντε εργασίμων ημερών να διορθωθούν τυχόν λάθη ή παραλείψεις.

    3.3. Η Επιτροπή Αξιολόγησης και Ελέγχου δύναται να ζητήσει διευκρινίσεις επί των ήδη νομίμως, κατά το άρθρο 3, υποβληθέντων δικαιολογητικών από τις αιτούσες εταιρείες.

    3.4. Η ετήσια προς κατανομή ποσότητα, όπως αυτή προσδιορίζεται στο άρθρο 1 παρ. 1, κατανέμεται στις συμμετέχουσες εταιρείες, σύμφωνα με τον τύπο του άρθρου 5.

    3.5. Μετά την ολοκλήρωση των ανωτέρω διαδικασιών, η Επιτροπή Αξιολόγησης και Ελέγχου υποβάλει γνωμοδότηση όπου καταγράφει τις προς κατανομή ποσότητες ανά εταιρεία, προκειμένου να εκδοθεί η απόφαση κατανομής.

  • Με αφορμή το σχέδιο ΚΥΑ για τον καθορισμό κριτηρίων και μεθοδολογίας κατανομής αυτούσιου βιοντίζελ σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 6 του άρθρου 15Α του ν. 3054/2002 όπως ισχύει, που έχει τεθεί σε Δημόσια Διαβούλευση, θα θέλαμε να θέσουμε υπόψη σας τις ακόλουθες παρατηρήσεις:

    4. Άρθρο 5, Μεθοδολογία κατανομής αυτούσιου βιοντίζελ

    4.1. Η Επιτροπή Αξιολόγησης και Ελέγχου, υπολογίζει τις κατανεμόμενες ποσότητες αυτούσιου βιοντίζελ ανά εταιρεία, σύμφωνα με τον ακόλουθο τύπο:

    Κi = { [0,575 * ΕΛ1i / (Σύνολο ΕΛ1i) + [0,10 * ΕΛ2i / (Σύνολο ΕΛ2i)]+ [0,10 * ΕΛ3i / (Σύνολο ΕΛ3i)] + [0,225 * Ai / (Σύνολο Ai)] } * ποσότητα βιοντίζελ προς κατανομή,

    όπου:
    i = η εξεταζόμενη εταιρεία
    Κi = κατανεμόμενη ποσότητα αυτούσιου βιοντίζελ έτους, σε χιλιόλιτρα,
    ΕΛ1i = χιλιόλιτρα αυτούσιου βιοντίζελ, παραγόμενα από πρώτες ύλες που προέρχονται από συμβολαιοποιημένες εκτάσεις, σύμφωνα με τη βεβαίωση του άρθρου 3 εδάφιο 1.Α.η, λαμβάνοντας ως απόδοση αυτούσιου βιοντίζελ ανά τόνο πρώτης ύλης, τις τιμές του παρακάτω πίνακα.

    ΕΙΔΟΣ ΕΛΑΙΟΥΧΟΥ ΣΠΟΡΟΥ ΑΠΟΔΟΣΗ
    (ΧΙΛΙΟΛΙΤΡΑ ΒΙΟΝΤΙΖΕΛ/ΤΟΝΟ ΣΠΟΡΟΥ)
    ΗΛΙΑΝΘΟΣ 0,390
    ΕΛΑΙΟΚΡΑΜΒΗ 0,390
    ΣΟΓΙΑ 0,200
    Σε περίπτωση που στη βεβαίωση του άρθρου 3 εδάφιο 1. Α.η περιλαμβάνονται πρώτες ύλες ενεργειακών καλλιεργειών που δεν αναφέρονται στον ανωτέρω πίνακα, οι αντίστοιχες τιμές απόδοσης σε βιοντίζελ, που λαμβάνει υπόψη η Επιτροπή Αξιολόγησης και Ελέγχου για τον υπολογισμό του ΕΛ1i, προσδιορίζονται από την αρμόδια υπηρεσία της Γενικής Διεύθυνσης Φυτικής Παραγωγής του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.
    Εάν η συνολική ποσότητα παραληφθέντων ελαιούχων σπόρων ανά είδος καλλιέργειας, σύμφωνα με τη βεβαίωση του άρθρου 3 εδάφιο 1. Α.η, αντιστοιχεί σε στρεμματική απόδοση που υπερβαίνει τις κατωτέρω μέγιστες στρεμματικές αποδόσεις, οι ποσότητες ελαιούχων σπόρων που λαμβάνει υπόψη η Επιτροπή Αξιολόγησης και Ελέγχου για τον υπολογισμό του ΕΛ1i, μειώνονται αναλογικά με τρόπο ώστε η στρεμματική απόδοση ανά είδος καλλιέργειας να μην υπερβαίνει τις τιμές του κατωτέρω πίνακα.,
    ΕΙΔΟΣ ΕΛΑΙΟΥΧΟΥ ΣΠΟΡΟΥ ΜΕΓΙΣΤΗ ΑΠΟΔΟΣΗ
    (ΚΙΛΑ ΣΠΟΡΟΥ/ΣΤΡΕΜΜΑ)
    ΗΛΙΑΝΘΟΣ 350
    ΕΛΑΙΟΚΡΑΜΒΗ 350
    ΣΟΓΙΑ 240

    Σε περίπτωση που στα στοιχεία του ΟΣΔΕ περιλαμβάνονται πρώτες ύλες ενεργειακών καλλιεργειών που δεν αναφέρονται στον ανωτέρω πίνακα, οι αντίστοιχες τιμές μέγιστης στρεμματικής απόδοσης που λαμβάνει υπόψη η Επιτροπή Αξιολόγησης και Ελέγχου, προσδιορίζονται από την αρμόδια υπηρεσία της Γενικής Διεύθυνσης Φυτικής Παραγωγής
    του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.

    ΕΛ2i = χιλιόλιτρα αυτούσιου βιοντίζελ, παραγόμενα από την ποσότητα του βαμβακόσπορου, που δηλώνεται στην αίτηση του άρθρου 3 εδάφιο 1.Α.α, θεωρώντας ότι παράγονται 0,14 χιλιόλιτρα αυτούσιου βιοντίζελ ανά τόνο βαμβακόσπορου,

    ΕΛ3i = χιλιόλιτρα αυτούσιου βιοντίζελ, παραγόμενα από τις ποσότητες των χρησιμοποιημένων φυτικών ελαίων, τηγανελαίων και ζωικών λιπών, που δηλώνονται στην αίτηση του άρθρου 3 εδάφιο 1.Α.α, θεωρώντας ότι παράγονται 0,95 χιλιόλιτρα αυτούσιου βιοντίζελ ανά μετρικό τόνο πρώτης ύλης

    Ai = αιτούμενη ποσότητα αυτούσιου βιοντίζελ, σε χιλιόλιτρα, κατά το άρθρο 2 εδάφιο β,

    4.2. Σε περίπτωση που οι προκύπτουσες από τα δικαιολογητικά ποσότητες αυτούσιου βιοντίζελ που αντιστοιχούν σε ποσότητες πρώτων υλών που προέρχονται από συμβολαιοποιημένες εκτάσεις ενεργειακών καλλιεργειών, κατά το άρθρο 2 εδάφιο α1, υπερβαίνουν τις ποσότητες που αναλογούν στους συντελεστές βαρύτητας του ΕΛ1i, αυτές κατανέμονται στο σύνολο τους στις αιτούσες εταιρείες και μειώνονται αναλογικά οι συντελεστές βαρύτητας των λοιπών κριτηρίων. Σε κάθε περίπτωση, η αύξηση του συντελεστή βαρύτητας του ΕΛ1i δεν μπορεί να υπερβαίνει το 15% της αρχικής του τιμής.
    4.3. Σε περίπτωση που οι προκύπτουσες από τα δικαιολογητικά ποσότητες αυτούσιου βιοντίζελ που αντιστοιχούν σε ποσότητες πρώτων υλών που προέρχονται από συμβολαιοποιημένες εκτάσεις ενεργειακών καλλιεργειών, βαμβακόσπορο, καθώς και χρησιμοποιημένα φυτικά έλαια, τηγανέλαια και ζωικά λίπη, κατά το άρθρο 2 εδάφια α1, α2 και α3, υπολείπονται των ποσοτήτων που αναλογούν στους συντελεστές βαρύτητας των ΕΛ1i, ΕΛ2i και ΕΛ3i, αντίστοιχα, αυξάνονται αναλογικά οι συντελεστές βαρύτητας των λοιπών κριτηρίων.

    4.4. Σε περίπτωση που για κάποιο από τα παραπάνω κριτήρια, είτε δεν υποβληθούν σχετικά δικαιολογητικά από καμία από τις αιτούσες εταιρείες, είτε το σύνολο των υποβληθέντων δικαιολογητικών δεν γίνουν αποδεκτά από την Επιτροπή Αξιολόγησης και Ελέγχου, ο συντελεστής βαρύτητας του εν λόγω κριτηρίου κατανέμεται αναλογικά στα λοιπά κριτήρια.

    Σχόλια για τον προτεινόμενο τύπο υπολογισμού των κατανεμόμενων ποσοτήτων ανά εταιρεία:

    Σημαντικό πρόβλημα στις μέχρι τώρα κατανομές είναι το μεγάλο ποσοστό συμμετοχής των ενεργειακών καλλιεργειών που σύμφωνα με τις αρχικές δηλώσεις των παραγωγών βιοντίζελ έφτασε το 57% περίπου για το 2010 και το 90% περίπου για το 2011. Αυτό έχει σαν συνέπεια να αποτελεί στην ουσία το μοναδικό κριτήριο για την κατανομή και να αφαιρεί σημαντικές ποσότητες από τις άλλες πρώτες ύλες και τα υπόλοιπα κριτήρια κατανομής, με αποτέλεσμα την υπερβολική αύξηση τιμής του ελληνικού βιοντίζελ και την επιβάρυνση του τελικού καταναλωτή. Κι αυτό γιατί μέχρι τώρα «σε περίπτωση που οι παραγόμενες ποσότητες αυτούσιου βιοντίζελ προερχόμενες από συμβάσεις ενεργειακών καλλιεργειών υπερβαίνουν την ποσότητα που αντιστοιχεί στον αντίστοιχο συντελεστή βαρύτητας αυτές κατανέμονται στο σύνολο τους στους αιτούντες και αναπροσαρμόζονται αναλογικά οι συντελεστές βαρύτητας των λοιπών κριτηρίων».
    Η μέχρι τώρα διατύπωση του κριτηρίου αυτού έδινε την δυνατότητα σε μερικές εταιρείες δικαιούχους με ανακριβείς δηλώσεις εκτάσεων ενεργειακών καλλιεργειών οι οποίες στην ουσία δεν μπορούσαν να ελεγχθούν, να αποκομίσουν παράνομα και ατιμώρητα μεγαλύτερες ποσότητες κατανομής σε βάρος των άλλων δικαιούχων. Αν και από το νόμο προβλέπεται ανακατανομή ποσοτήτων που τυχόν αφαιρούνται από δικαιούχο της κατανομής αυτή δεν έχει γίνει ποτέ εμπρόθεσμα και με βάση τις πραγματικές ποσότητες βιοντίζελ που παρήγαγε η κάθε βιομηχανία από τους τελικά αγορασθέντες ελαιούχους σπόρους.
    Αναμένεται βέβαια μείωση του παραπάνω υψηλού ποσοστού συμμετοχής των ενεργειακών καλλιεργειών αν εφαρμοστεί η προτεινόμενη κατανομή με βάση τα τιμολόγια των ελαιούχων σπόρων που κάθε βιομηχανία πραγματικά αγόρασε από τους παραγωγούς.

    Για τους λόγους αυτό προτείνεται ποσοστό 57,5% για το συγκεκριμένο κριτήριο (συντελεστής βαρύτητας 0,575).
    Προτείνεται επίσης η αύξηση του συντελεστή βαρύτητας του κριτήριου που αφορά τις ποσότητες βαμβακόσπορου εγχώριας προέλευσης που προορίζονται για την παραγωγή αυτούσιου βιοντίζελ στο 0,10 (μέγιστη τιμή), για ευνόητους λόγους ενίσχυσης του ρόλου της εγχώριας βαμβακοπαραγωγής και δυνατότητα αύξησης και σταθεροποίησης του εισοδήματος των Ελλήνων βαμβακοπαραγωγών.

    Ο συντελεστής βαρύτητας του κριτήριου που αφορά τις ποσότητες των χρησιμοποιημένων φυτικών ελαίων, τηγανελαίων και ζωικών λιπών προτείνεται στο 0,10 (μέγιστη τιμή) και τέλος προτείνεται η αύξηση του συντελεστή της αιτούμενης ποσότητας βιοντίζελ στο 0,225.

    4.4.1. Προτείνεται η κατάργηση του κριτήριου των συμβάσεων συνεργασίας με πανεπιστημιακά ή ερευνητικά ιδρύματα και φορείς που εδρεύουν στην Ελλάδα για ερευνητικά προγράμματα ή έργα σχετικά με την παραγωγή βιοκαυσίμων, βιορευστών ή βιοαερίου. Από τις περισσότερες εταιρείες εμφανίζονται εικονικές συμβάσεις συνεργασίας χωρίς να έχει γίνει (ή να υπάρχει η δυνατότητα να γίνει) μέχρι σήμερα ο παραμικρός έλεγχος και να έχουν επιβληθεί οι ανάλογες κυρώσεις

    4.4.2. Έτσι, με βάση τα παραπάνω, για τα κριτήρια κατανομής προτείνονται συγκεντρωτικά τα εξής:
    • Κριτήριο ποσοτήτων ενεργειακών προϊόντων: ποσοστό 57,5% (συντελεστής βαρύτητας 0,575)
    • Κριτήριο για βαμβακόσπορο/βαμβακέλαιο: μέγιστο ποσοστό 10% (συντελεστής βαρύτητας 0,10)
    • Κριτήριο για τηγανέλαια, χρησιμοποιημένα φυτικά έλαια και ζωικά λίπη ελληνικής προέλευσης: μέγιστο ποσοστό 10% (συντελεστής βαρύτητας 0,10)
    • Κριτήριο αιτούμενης ποσότητας: 22,5% (συντελεστής βαρύτητας 0,225)