Άρθρο 23: Εποπτεία Δασικών Συνεταιρισμών Εργασίας

  1. Οι Δασικοί Συνεταιρισμοί Εργασίας υπάγονται στην αρμοδιότητα του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
  2. Η Γενική Διεύθυνση Ανάπτυξης και Προστασίας Δασών και Αγροπεριβάλλοντος του Υ.Π.ΕΝ.:

α) τηρεί το κεντρικό Μητρώο Δασικών Συνεταιριστικών Οργανώσεων και Δασεργατών σε ηλεκτρονική μορφή και εκδίδει τον κωδικό αριθμό καταχώρισης αυτών του άρθρου 2 του παρόντος νόμου.

β) συνεργάζεται με τις Δασικές Συνεταιριστικές Οργανώσεις και τις εποπτεύουσες αρχές αυτών για την εφαρμογή του παρόντος νόμου, παρέχει διευκρινήσεις και εκδίδει οδηγίες εφαρμογής του.

  1. Εποπτεύουσα αρχή των Δασικών Συνεταιρισμών Εργασίας είναι η Διεύθυνση Δασών του Νομού η οποία:

α) τηρεί το περιφερειακό μητρώο των Δασικών Συνεταιρισμών Εργασίας και δασεργατών της περιοχής ευθύνης της σε ηλεκτρονική μορφή και συνεργάζεται με την Γενική Διεύθυνση Ανάπτυξης και Προστασίας Δασών και Αγροπεριβάλλοντος για την ταυτόχρονη ενημέρωση του κεντρικού και περιφερειακού μητρώου,

β) συγκροτεί την επιτροπή του άρθρου 5 του παρόντος νόμου και εκδίδει την απόφαση απόκτησης της ταυτότητας του δασεργάτη του ιδίου άρθρου,

γ) υποβοηθά το έργο και τη λειτουργία των Δασικών Συνεταιρισμών Εργασίας της περιοχής ευθύνης της, παρέχοντας σ’ αυτούς διευκρινήσεις για την εφαρμογή του παρόντος νόμου,

δ) ελέγχει, πριν την ανάθεση των πάσης φύσεως δασικών εργασιών στους συνεταιρισμούς σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, βάσει των δικαιολογητικών και εγγράφων του σχετικού φακέλου που υποβάλλουν υποχρεωτικά οι συνεταιρισμοί:

 1) ότι λειτουργούν σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος νόμου και του Καταστατικού αυτών.

2) τη δυναμικότητά τους σε μέλη, μηχανικά μέσα, οχήματα και ζώα καθώς και την οικονομική τους επάρκεια, ιδίως για την έκδοση εγγυητικών επιστολών.

      Σε περίπτωση που αποδειχθεί ότι τα στοιχεία ή μέρος των στοιχείων του φακέλου που υπέβαλε κάποιος συνεταιρισμός είναι αναληθή, τότε ο συγκεκριμένος συνεταιρισμός αποκλείεται από την ανάθεση εργασιών για ένα έτος.

  1. Με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας ρυθμίζονται οι προϋποθέσεις και η διαδικασία εγγραφής στο Μητρώο Δασικών Συνεταιριστικών Οργανώσεων και Δασεργατών, οι προϋποθέσεις παραμονής σε αυτό, οι λόγοι διαγραφής από αυτό, τα αναγκαία στοιχεία καταχώρισης καθώς και κάθε άλλη λεπτομέρεια για την τήρησή του. Επίσης οι σχέσεις κεντρικού και περιφερειακού μητρώου και οι υποχρεώσεις των αρμόδιων υπηρεσιών.
  2. Με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας καθορίζονται τα δικαιολογητικά, έγγραφα και λοιπά στοιχεία που υποβάλλουν οι συνεταιρισμοί σύμφωνα με την περίπτωση δ της παρ. 3 του παρόντος άρθρου. Με την ίδια απόφαση ρυθμίζεται η μίσθωση μηχανικών μέσων, μηχανημάτων και ζώων από τους Δασικούς Συνεταιρισμούς Εργασίας.
  • 10 Φεβρουαρίου 2016, 21:12 | Καραγιαννίδης Αβραάμ

    Ο συνεταιρισμός θα πρέπει να ελέγχεται και ως προς την φορολογική και ασφαλιστική ενημερότητά του. Θα πρέπει με την κατάθεση της εγγυητικής για την υπογραφή του πρωτοκόλλου εγκατάστασης για τη δασική εργασία που του παραχωρείται να καταθέτει συνημμένα φορολογική και ασφαλιστική ενημερότητα.
    Ή εναλλακτικά να υποβάλει τις παραπάνω ενημερότητες δύο φορές το χρόνο (ανά εξάμηνο) στον εποπτικό φορέα (Δ/νσεις Δασών).

    Δασολόγος – Περιβαλλοντολόγος Δασαρχείου Δράμας

  • 5 Φεβρουαρίου 2016, 21:10 | Δρ Γεώργιος Νταλός

    Μιας κα σαν Καθηγητής στο Τμήμα Σχεδιασμού και Τεχνολογιας Ξύλου και ΕΠίπλου πήρα μέρος στην ομάδα του Υπουργείου για την συγγραφή της νομοθεσίας του 995 και βλέποντας την δυσκολία εφαρμογής της ΚΥΑ που είναι σε ισχύει από 29/12/2015, πιστεύω ότι θα πρέπει για να μειωθεί η ένταση των ελέγχων από τις Διευθυνσεις ΔΑσών των Περιφεριεών, να είναι υποχρεωμένεοι οι Δασικοί συνεταιρισμοί να έχουν συμμορφωθεί ώς προς τις απαιτήσεις του νόμου αυτού πριν μπορέσουν να ασκήσουν τα οποιαδήποτε καθήκοντα τους.
    Ποιό συγκεκριμένα θα πρέπει να είναι εγγεργαμένος ο κάθε συνεταιρισμός στο Μητρώο των φορέων εκμετάλευσης και να προσκομίσουν τη βεβαίωση εγγραφής. Ταυτόχρονα πριν γίνει ανάθεση υλοτομικών εργασιών θα πρέπει να προσκομίζουν το «συστήματος δέουσας επιμέλειας», σύμφωνα με τον ΚΑΝΟΝΙΣΜΟ Ε,Κ 995/2010 και την ΚΥΑ 134627/5835ΦΕΚ Β2872/29/12/2015.Το ίδιο θα πρέπει φυσικά να συμβεί και με όλους τους άλλους φορείς που ασκούν αντίστοιχες δραστηριότητες.
    Στη διάθεση σας για όπου μπορώ να συμβάλω.

  • 5 Φεβρουαρίου 2016, 17:04 | ΟΙΚΟΔΑΣΟΣ Ε.Π.Ε.

    Στις 3 Μαρτίου 2013 τέθηκε σε εφαρμογή ο Κανονισμός Ξυλείας της Ε.Ε. (Κανονισμός 995/2010), ο οποίος αποσκοπεί στη μείωση της διακίνησης εντός των χωρών της Ε.Ε. παράνομα υλοτομημένης ξυλείας καθώς και προϊόντων ξυλείας που προέρχονται από παράνομα υλοτομημένη ξυλεία.

    Σύμφωνα με τον κανονισμό 995/2010 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, κάθε «Φορέας Εκμετάλλευσης» υποχρεούται μεταξύ άλλων να επιδεικνύει δέουσα επιμέλεια όταν διαθέτει ξυλεία και προϊόντα ξυλείας στην αγορά. Διευκρινίζεται, ότι ως Φορέας Εκμετάλλευσης νοείται, κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο που διαθέτει για πρώτη φορά στην αγορά των χωρών της Ε.Ε. ξυλεία ή προϊόντα ξυλείας.

    Για τον σκοπό αυτό, οι Φορείς Εκμετάλλευσης οφείλουν να χρησιμοποιούν πλαίσιο διαδικασιών και μέτρων, το οποίο καλείται «Σύστημα Δέουσας Επιμέλειας» (Σ.Δ.Ε.), όπως ορίζεται στο άρθρο 6 του Καν. 995/2010.

    Με την με αριθμό 134627/5835/23-12-2015 (ΦΕΚ Β΄ 2872/2015) Κοινή Υπουργική Απόφαση (Κ.Υ.Α.) καθορίσθηκαν για τη χώρα μας οι αρμόδιες αρχές, τα μέτρα και οι διαδικασίες για την εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 995/2010 για τη θέσπιση των υποχρεώσεων των Φορέων Εκμετάλλευσης που διαθέτουν ξυλεία και προϊόντα ξυλείας στην αγορά.

    Στο άρθρο 2 της προαναφερόμενης Κ.Υ.Α., οι Διευθύνσεις Δασών των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων της χώρας, ορίζονται ως αρμόδιες περιφερειακές αρχές μεταξύ άλλων: α] για τον έλεγχο των στοιχείων και των πληροφοριών, που τηρούνται από τους Φορείς Εκμετάλλευσης, β] τη λήψη των αναγκαίων μέτρων και την παρακολούθηση της τήρησης του Συστήματος Δέουσας Επιμέλειας των Φορέων Εκμετάλλευσης και γ] για τη διενέργεια ελέγχων συμμόρφωσης των Φορέων Εκμετάλλευσης με τον Κανονισμό 995/2010, και την επιβολή κυρώσεων στις περιπτώσεις μη συμμόρφωσης. Περαιτέρω στο άρθρο 7 της ίδιας Κ.Υ.Α. αναφέρεται ότι οι Φορείς Εκμετάλλευσης της χώρας μας θα πρέπει να προσαρμοστούν στις διατάξεις του Καν. 995/2010 εντός εξαμήνου από τη δημοσίευση της Κ.Υ.Α. στο Φ.Ε.Κ.

    Οι προαναφερόμενες κυρώσεις, προβλέπουν πρόστιμό το οποίο κυμαίνεται από 5.000 έως 50.000 ευρώ σε περίπτωση παράβασης ή παράληψης συμμόρφωσης των Φορέων Εκμετάλλευσης με τις απαιτήσεις του Καν. 995/2010, ενώ σε περίπτωση υποτροπής εντός πενταετίας για την ίδια παράβαση, το ποσό του επιβαλλόμενου αρχικού προστίμου διπλασιάζεται ή και τριπλασιάζεται. Πέραν αυτών προβλέπονται ακόμη ποινικές και διοικητικές κυρώσεις των άρθρων 268, 287 παρ. 22, του άρθρου 288α και του άρθρου 271 του Ν.δ. 86/1969 (Α΄ 7), όπως τροποποιήθηκε και ισχύει, σε περίπτωση διάθεσης παράνομα υλοτομημένης ξυλείας ή προϊόντων ξυλείας από Φορείς Εκμετάλλευσης και εμπόρους.

    Από τα παραπάνω γίνεται σαφές ότι όλοι οι Δασικοί Συνεταιρισμοί της χώρας μας που διαθέτουν τα προϊόντα υλοτομίας στην αγορά, θα πρέπει να προσαρμοστούν στις διατάξεις του Καν. 995/2010 έως τα τέλη του Ιούνη του 2016 και να τηρούν Σύστημα Δέουσας Επιμέλειας άλλως προβλέπονται αυστηρές κυρώσεις.

    Κατόπιν τούτων και με σκοπό: α] την εκ’ των προτέρων ενημέρωση των πρωτοβάθμιων και των δευτεροβάθμιων ΔΑ.Σ.Ο. (ΔΑ.Σ.Ε., ΚΟ.ΔΑ.Σ.Ε. και Ε.ΔΑ.Σ.Ε.) για τις υποχρεώσεις τους που πηγάζουν από τις διατάξεις του Καν. 995/2010 και β] την διαφύλαξή των ΔΑ.Σ.Ο. από την ενδεχόμενη επιβολή μελλοντικά, δυσβάσταχτων προστίμων και άλλων κυρώσεων σε περίπτωση μη συμμόρφωσής τους με τον Καν. 995/2010, προτείνεται να συμπεριληφθεί στην περίπτωση δ) της παραγράφου 3 του άρθρου 23 του συγκεκριμένου νόμου, η με αύξοντα αριθμό υποπερίπτωσης 3) διάταξη της επόμενης παραγράφου. Παράλληλα, τονίζεται, ότι ανάλογη νομοθετική διάταξη θα πρέπει να ισχύσει και για τους ιδιώτες εμπόρους ξυλείας και τους λοιπούς Φορείς Εκμετάλλευσης ανεξάρτητα της εταιρικής τους μορφής, πριν την εγκατάστασή τους στα υλοτόμια, οι οποίοι αναλαμβάνουν παρόμοιες υλοτομικές εργασίες σε οποιοδήποτε δάσος της χώρας δημόσιο ή μη, με διάθεση της υλοτομημένης ξυλεία και των προϊόντων αυτής για πρώτη φορά στην αγορά.

    Προτεινόμενη προσθήκη διάταξης
    Άρθρο: 23
    Παράγραφος: 3
    Περίπτωση: δ)
    Υποπερίπτωση: 3)

    «3) Σε περίπτωση ανάθεσης υλοτομικών εργασιών και λοιπών εργασιών συγκομιδής σε πρωτοβάθμιες Δασικές Συνεταιριστικές Οργανώσεις (ΔΑ.Σ.Ε. και ΚΟ.ΔΑ.Σ.Ε.), όπου η υλοτομημένη ξυλεία ή/και τα προϊόντα ξυλείας θα διατίθενται υπό οποιαδήποτε μορφή (αυτούσια, επεξεργασμένα ή μεταποιημένα) για πρώτη φορά στην αγορά των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, από τις ίδιες τις πρωτοβάθμιες ΔΑ.Σ.Ο. ή/και τις δευτεροβάθμιες ενώσεις αυτών στις οποίες υπάγονται (Ε.ΔΑ.Σ.Ε.), τότε οι Διευθύνσεις Δασών των Νομών, πριν την ανάθεση των συγκεκριμένων υλοτομικών και λοιπών εργασιών, ελέγχουν ότι ο κάθε Φορέας που αναλαμβάνει τη διάθεση και την εμπορία της υλοτομημένης ξυλείας ή/και των προϊόντων ξυλείας, διαθέτει πιστοποιητικό ή βεβαίωση ύπαρξης Συστήματος Δέουσας Επιμέλειας, σύμφωνα με τις απαιτήσεις που προβλέπονται στο άρθρο 6 του Κανονισμού (ΕΚ) 995/2010 και στο άρθρο 4 του Εκτελεστικού Κανονισμού 607/2012, όπως ορίζεται από την με αριθμό 134627/5835/23-12-2015 (ΦΕΚ Β΄ 2872/2015) Κ.Υ.Α. Σε περίπτωση μη τήρησης Συστήματος Δέουσας Επιμέλειας από τους πρωτοβάθμιους ή αναλόγως και τους δευτεροβάθμιους ΔΑ.Σ.Ο., η ανάθεση των εργασιών θα ακυρώνεται».

    Για την
    ΟΙΚΟΔΑΣΟΣ Ε.Π.Ε.
    ο Διαχειριστής
    Νίκος Τζαβέλλας

  • 29 Ιανουαρίου 2016, 10:15 | ΚΑΡΥΩΤΗΣ ΣΩΚΡΑΤΗΣ

    Να τροποποιηθεί ως εξής:
    Σε περίπτωση που αποδειχθεί ότι τα στοιχεία ή μέρος των στοιχείων του φακέλου που υπέβαλε κάποιος συνεταιρισμός είναι αναληθή, τότε ο συγκεκριμένος συνεταιρισμός αποκλείεται από την ανάθεση εργασιών για ένα έτος. Σε περίπτωση υποτροπής ο αποκλεισμός να είναι για δύο έτη και σε περίπτωση και άλλης υποτροπής ο αποκλεισμός να είναι για πέντε έτη.