Άρθρο 5

Το άρθρο 17 του Ν.2939/2001 τροποποιείται ως ακολούθως:

1. Η παράγραφος 4 αντικαθίσταται ως εξής:

«4. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας και Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, μετά από εισήγηση του Δ.Σ. Ε.Ο.Ε.Δ.Σ.Α.Π., καθορίζονται οι ειδικότεροι όροι και προϋποθέσεις και κάθε αναγκαία λεπτομέρεια για την εναλλακτική διαχείριση των άλλων προϊόντων και για την έκδοση του πιστοποιητικού εναλλακτικής διαχείρισης στα αντίστοιχα συστήματα εναλλακτικής διαχείρισης. Ομοίως με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας και Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, μετά από εισήγηση του Ε.Ο.Ε.Δ.Σ.Α.Π. δύναται να τροποποιούνται τα Προεδρικά Διατάγματα που έχουν εκδοθεί και καθορίζουν τους ειδικότερους όρους και προϋποθέσεις, και κάθε αναγκαία λεπτομέρεια για την εναλλακτική διαχείριση άλλων προϊόντων, όπως το πεδίο εφαρμογής των συστημάτων εναλλακτικής διαχείρισης, οι όροι συμμετοχής σε αυτά, η οργάνωσή τους, οι τεχνικές προδιαγραφές και προγράμματα, οι μέθοδοι που θα χρησιμοποιούν, καθώς και οι προϋποθέσεις έγκρισης τους από τον Ε.Ο.Ε.Δ.Σ.Α.Π.»

2. Μετά την παράγραφο 6 προστίθενται παράγραφοι 7 και 8, ως εξής:

«7. Η χρηματική εισφορά που καταβάλλουν σε συλλογικό σύστημα εναλλακτικής διαχείρισης οι συμμετέχοντες διαχειριστές άλλων προϊόντων, προορίζεται αποκλειστικά, όπως και τα τυχόν άλλα έσοδα του συστήματος, για την κάλυψη του κόστους της εναλλακτικής διαχείρισης, καθώς και του ποσοστού επί της εν λόγω εισφοράς που αποδίδεται στον Ε.Ο.Ε.Δ.Σ.Α.Π. σύμφωνα με το εδάφιο ια της παραγράφου 8 του άρθρου 24».

8. Στην περίπτωση ανάκλησης της έγκρισης συστήματος εναλλακτικής διαχείρισης «άλλου προϊόντος» από τον Ε.Ο.Ε.Δ.Σ.Α.Π. ή στην περίπτωση λύσης του νομικού προσώπου ενός συστήματος, το ποσό που τυχόν απομένει μετά την εξόφληση των οφειλών του συστήματος προς τρίτους περιέρχεται στον Ε.Ο.Ε.Δ.Σ.Α.Π., ο οποίος διαθέτει αυτό το ποσό για την εκπλήρωση των σκοπών του.

  • Άρθρο 5.1
    Σχετικά με την τροποποίηση των Προεδρικών Διαταγμάτων, από την διατύπωση φαίνεται ότι είναι δυνατόν αυτό να γίνεται με Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις και μόνον, χωρίς την έκδοση νέων Προεδρικών Διαταγμάτων. Πιστεύουμε ότι αυτό είναι μη εφικτό καθώς βάσει του Συντάγματος, η τροποποίηση Προεδρικών Διαταγμάτων γίνεται μόνο με νέα Προεδρικά Διατάγματα
    Εκ μέρους του ΔΣ της ΕΔΟΕ
    Δρ Επ.Βοναζούντας
    Γενικός Διευθυντής

  • 21 Ιανουαρίου 2010, 21:22 | Ανδρέας Λουκάτος, Μελετητής – Σύμβουλος περιβάλλοντος

    Πρέπει να θεσπιστεί περιβαλλοντική ενημερότητα για τις επιχειρήσεις που έχουν την υποχρέωση να συμμετέχουν στην ανακυκλωση.
    Επίσης η ανακύκλωση πρέπει να είναι υποχρεωτική για όλον τον δημόσιο τομέα.

  • Προτείνεται η προσθήκη δύο νέων παραγράφων :
    9. Δημιουργείται Μητρώο Παραγωγών και Εισαγωγέων συσκευασιών και άλλων προϊόντων
    10. Κάθε παραγωγός και εισαγωγέας συσκευασιών και άλλων προϊόντων οφείλει να κατέχει Πιστοποιητικό Περιβαλλοντικής Ενημερότητας το οποίο εκδίδεται από τον ΕΟΕΔΣΑΠ σε συνεργασία με το εκάστοτε εγκεκριμένο ΣΕΔ, και θα έχει ισχύ τριμήνου από ημερομηνία έκδοσης.

  • Συλλογικό Σύστημα «Ανακύκλωση Συσκευών ΑΕ»
    Προτάσεις επί της προτεινόμενης τροποποίησης του ν. 2939/01

    Άρθρο 5
    Τροποποίηση του άρθρου 17§4 ν.2939/01
    Πρόταση
    Στο τροποποιημένο άρθρο 5.2 προτείνουμε να προστεθεί και η §9 για τη θέσπιση περιβαλλοντικής ενημερότητας με την εξής διατύπωση:
    «Θεσπίζεται περιβαλλοντική ενημερότητα (Π.Ε) για τους παραγωγούς Ηλεκτρικού και Ηλεκτρονικού Εξοπλισμού. Η Π.Ε. εκδίδεται από το εγκεκριμένο Σύστημα εναλλακτικής διαχείρισης στο οποίο συμμετέχουν και έχει ισχύ (6) έξι μηνών. Οι παραγωγοί ΗΗΕ οφείλουν για την εισαγωγή, εξαγωγή, πώληση και εν γένει διάθεση στην αγορά ηλεκτρικού και ηλεκτρονικού εξοπλισμού καθώς και για τη συμμετοχή τους σε διαγωνισμούς του δημοσίου και ιδιωτικών φορέων να διαθέτουν Π.Ε.»

    Σχόλια
    Η Π.Ε. θα αποτρέψει τον αθέμιτο ανταγωνισμό μεταξύ επιχειρήσεων που συμμετέχουν στην εναλλακτική διαχείριση και αυτών που δεν συμμετέχουν. Θα τονώσει επίσης τα έσοδα των συστημάτων τα οποία καλούνται να ανακυκλώσουν απόβλητα για τα οποία οι υπόχρεοι δεν καταβάλουν χρηματικές εισφορές.

    Τροποποίηση του άρθρου 17§3 ν.2939/01, η οποία δεν προβλέπεται στην προτεινόμενη τροποποίηση του νόμου.

    Ισχύουσα §3 «Οι δημόσιες υπηρεσίες, επιχειρήσεις και οργανισμοί οργανώνουν τη συλλογή των αποβλήτων των άλλων προϊόντων που προέρχονται από τη δραστηριότητά τους»

    Πρόταση τροποποίησης
    «Οι δημόσιες υπηρεσίες, επιχειρήσεις και οργανισμοί οργανώνουν τη συλλογή των αποβλήτων των άλλων προϊόντων που προέρχονται από τη δραστηριότητά τους σε συνεργασία και μόνο με τους ειδικά εξουσιοδοτημένους διαχειριστές τους».
    Προστίθεται δηλαδή «..σε συνεργασία και μόνο με τους ειδικά εξουσιοδοτημένους διαχειριστές τους».

    Σχόλια
    Δεν είναι δυνατόν να υπάρχουν άγνωστα κέντρα διαχείρισης αποβλήτων όταν υπάρχουν εγκεκριμένα συλλογικά συστήματα για τα συγκεκριμένα απόβλητα. Με αυτή τη τροποποίηση επιτυγχάνεται ο συνολικός έλεγχος διαχείρισης των διαφόρων ρευμάτων, από τους δημόσιους φορείς.

  • 19 Ιανουαρίου 2010, 14:55 | ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΗΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ (ΕΣΕΔ)

    ΠΡΟΣΘΗΚΗ: Παράγραφος 3: Πρόβλεψη για θέσπιση Περιβαλλοντικής Ενημερότητας και καθιέρωση Μητρώου Παραγωγών.

  • 13 Ιανουαρίου 2010, 14:05 | QUEST ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ Α.Ε.Β.Ε

    Αξιότιμη κα Υπουργέ,

    Με την παρούσα επιστολή επιθυμούμε να διατυπώσουμε τις προτάσεις μας επί του άρθρου 5 του σχεδίου νόμου που αφορά την ορθολογικοποίηση της τιμολόγησης της ενέργειας που παράγεται από σταθμούς Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α.

    Παράγραφος 2,
    Προτείνουμε να αυξηθεί η τιμής της MWh για τα αιολικά πάρκα στο διασυνδεδεμένο δίκτυο στα 120€/ΜWh και να αποδεσμευτούν τα έργα από τις διαδικασίες επιδότησης. Πιστευούμε ότι θα ενισχυθούν τα κίνητρα των επενδυτών για την υλοποίηση των έργων.

    Εδάφιο β,
    Προτείνουμε την απόσυρση της προσαυξημένης επιδότησης για τα αιολικά πάρκα των νησιών. Το αιολικό δυναμικό της ηπειρωτικής Ελλάδας είναι ικανό να καλύψει τις ανάγκες της Ελλάδας για την διείσδυση των ΑΠΕ στην ακαθάριστη κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας.
    Με την αφαίρεση της διάταξης δεν θα αλλοιωθεί ο χαρακτήρας των νησιών μας.

    Με εκτίμηση,

    Για την Quest Ενεργειακή Α.Ε.Β.Ε

    Χρήστος Μαλανδράκης
    Διευθύνων Σύμβουλος

  • 11 Ιανουαρίου 2010, 21:57 | RF Energy A.E.

    Αξιότιμη κα. Υπουργέ,

    Με την παρούσα επιστολή επιθυμούμε να διατυπώσουμε τις προτάσεις μας επί του άρθρου 5 του σχεδίου νόμου που αφορά την ορθολογικοποίηση της τιμολόγησης της ενέργειας που παράγεται από σταθμούς Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α.

    Αρχικά προτείνουμε οι υποπεριπτώσεις i) και ii) του εδαφίου β, στης παραγράφου 2 του άρθρου 5 να τροποποιηθούν ως εξής:

    Διατύπωση σχεδίου νόμου:

    « i) εγκαθίστανται σε νησιά, κατοικημένα ή μη, τα οποία κατά το χρόνο υποβολής της αίτησης για τη χορήγηση της οικείας άδειας παραγωγής είναι Μη Διασυνδεδεμένα, και
    ii) η ηλεκτρική σύνδεσή τους πραγματοποιείται στο Εθνικό Διασυνδεδεμένο Σύστημα μέσω ειδικού προς τούτο έργου σύνδεσης, επαρκούς ισχύος, το οποίο περιλαμβάνει και τμήμα υποθαλασσίου καλωδίου,
    γίνεται με την τιμή που προβλέπεται στον ανωτέρω πίνακα για την κατηγορία «(α). Αιολική ενέργεια που αξιοποιείται με χερσαίες εγκαταστάσεις ισχύος μεγαλύτερης των 50 kW» στα Μη Διασυνδεδεμένα Νησιά, προσαυξημένη κατά 25%, ακόμα και μετά τη πιθανή διασύνδεση του νησιού ή της νησίδας.»

    Τροποποίηση:

    « i) εγκαθίστανται σε νησιά, κατοικημένα ή μη, τα οποία κατά το χρόνο υποβολής της αίτησης για τη χορήγηση της οικείας άδειας παραγωγής είναι Μη Διασυνδεδεμένα ή Διασυνδεδεμένα με κορεσμένο Δίκτυο, και
    ii) η ηλεκτρική σύνδεσή τους πραγματοποιείται στο Εθνικό Διασυνδεδεμένο Σύστημα μέσω ειδικού προς τούτο έργου σύνδεσης, επαρκούς ισχύος, το οποίο περιλαμβάνει και τμήμα υποθαλασσίου καλωδίου,
    γίνεται με την τιμή που προβλέπεται στον ανωτέρω πίνακα για την κατηγορία «(α). Αιολική ενέργεια που αξιοποιείται με χερσαίες εγκαταστάσεις ισχύος μεγαλύτερης των 50 kW» στα Μη Διασυνδεδεμένα Νησιά, προσαυξημένη κατά 25%, ακόμα και μετά τη πιθανή διασύνδεση του νησιού ή της νησίδας.»

    Αιτιολογία:

    Η διαφωνία μας με την παρούσα διατύπωση εστιάζεται στο γεγονός ότι υπάρχει διαφορετική μεταχείριση στα μη διασυνδεδεμένα νησιά με αυτά που έχουν κορεσμένο δίκτυο ενώ ουσιαστικά είναι και τα δύο αποκλεισμένα ενεργειακά από το ηπειρωτικό σύστημα μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας χωρίς την πραγματοποίηση νέων έργων σύνδεσης.

    Θεωρούμε ότι είναι δίκαιο ο Παραγωγός που με την πραγματοποίηση νέας υποθαλάσσιας σύνδεσης ανεξάρτητης από το διασυνδεδεμένο δίκτυο του νησιού απελευθερώνει ενεργειακά μια περιοχή με κορεσμένο δίκτυο, να απολαμβάνει τα ίδια προνόμια είτε η περιοχή αυτή είναι διασυνδεδεμένο είτε μη διασυνδεδεμένο νησί.

    Ακόμα, προτείνουμε η παράγραφος 1 του άρθρου 5 να τροποποιηθεί ως εξής:

    Διατύπωση σχεδίου νόμου:

    «2. Η σύμβαση πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας ισχύει για είκοσι (20) έτη. Η σύμβαση πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας που παράγεται από ηλιοθερμικούς σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής ισχύει για εικοσιπέντε (25) έτη. Η σύμβαση πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας που παράγεται από Υβριδικούς Σταθμούς ισχύει για είκοσι (20) έτη και μπορεί να παρατείνεται, σύμφωνα με τους όρους της άδειας αυτής, μετά από έγγραφη συμφωνία των μερών, εφόσον ισχύει η σχετική άδεια παραγωγής.»

    Τροποποίηση:

    «2. Η σύμβαση πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας ισχύει για είκοσι (20) έτη. Η σύμβαση πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας που παράγεται από ηλιοθερμικούς σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής ισχύει για εικοσιπέντε (25) έτη. Η σύμβαση πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας που παράγεται από Υβριδικούς Σταθμούς ισχύει για είκοσι (20) έτη και μπορεί να παρατείνεται, σύμφωνα με τους όρους της άδειας αυτής, μετά από έγγραφη συμφωνία των μερών, εφόσον ισχύει η σχετική άδεια παραγωγής. Ο παραγωγός διατηρεί το δικαίωμα κατά τα τρία (3) πρώτα έτη από τη στιγμή που θα έχει τη δυνατότητα να υπογράψει σύμβαση αγοραπωλησίας με το Διαχειριστή του Συστήματος είτε να το πραγματοποιεί είτε να συμμετέχει στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας. Διατηρεί επίσης το δικαίωμα να λύνει μονομερώς τη σύμβαση ανά δέκα (10) έτη συμμετέχοντας στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας χάνοντας όμως το δικαίωμα να επανέλθει σε σύναψη σύμβασης αγοραπωλησίας με το Διαχειριστή του Συστήματος αν επιλέξει να τη λύσει. »

    Αιτιολογία:

    Με τη διατύπωση αυτή διασφαλίζονται οι κανόνες της ελεύθερης αγοράς και του δικαιώματος των Παραγωγών να επιλέγουν πού θα πωλούν την παραγωγή τους, γεγονός που συνάδει με το ιδιαιτέρως ευμετάβλητο οικονομικό περιβάλλον της εποχής που διανύουμε.

    Με τιμή,

    Για την RF ENERGY Α.Ε.

    Ιωάννης Παντούσης Ευάγγελος Κοροβέσης
    Γενικός Διευθυντής Γενικός Διευθυντής

  • 8 Ιανουαρίου 2010, 17:11 | Δ. Α

    Κυρία υπουργέ

    ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΑΘΕΣΗΣ ΑΠΟΡΡΙΜΑΤΩΝ

    Η ορθή περιβαλλοντικά διαχεiριση των αποβλήτων πρέπει να περιλαμβάνει την ασφαλή διάθεση ή ανακύκλωσή τους και την αλλαγή των μη βιώσιμων προτύπων παραγωγής και κατανάλωσης. Κάθε ρύθμιση για τη διάθεση των απορριμμάτων θα πρέπει να έχει στόχο την προστασία της δημόσιας της δημόσιας υγείας, τη διασφάλιση του περιβάλλοντος από επιβλαβείς συνέπειες και να συμβάλλει στην εξοικονόμηση πρώτων υλών. Στόχος της ορθής περιβαλλοντικά διαχείρισης των απορριμμάτων είναι να προαχθεί και να γίνει πραγματικότητα η προστασία του περιβάλλοντος της γης, η αειφόρος – βιώσιμη ανάπτυξη σε όλες τις χώρες και η προάσπιση της δημόσιας υγείας.

    Μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του 1950 διεθνώς τα στερεά απόβλητα κατέληγαν σε χωματερές χωρίς ιδιαίτερα μέτρα προστασίας για την αποφυγή της ρύπανσης του υπεδάφους.

    Στη χώρα μας αυτό συμβαίνει δυστυχώς ακόμη και σήμερα με αποτέλεσμα να έχουμε τις δυσμενείς επιπτώσεις από τη ρύπανση του υπεδάφους και του υδροφόρου ορίζοντα.

    Ως θέσεις χωματερών επιλέγονταν και επιλέγονται φυσικές κοιλότητες σε απομακρυσμένες περιοχές από αστικές περιοχές, σε λατομεία που δεν λειτουργούν κ.λ.π.

    Με την ανάπτυξη της τεχνολογίας της σχετικής με τα απορρίμματα σήμερα προσφέρονται πολλά συστήματα επεξεργασίας των απορριμμάτων και υπάρχει μεγάλος αριθμός εγκαταστάσεων που λειτουργεί σε όλες τις χώρες.

    Οι μέθοδοι επεξεργασία και διάθεσης των οικιακών απορριμμάτων που χρησιμοποιούνται διεθνώς είναι η υγειονομική ταφή, η ανάκτηση υλικών, η καύση για παραγωγή ενέργειας, η πυρόλυση, η λιπασματοποίηση, η μεθανογέννεση και η καύση των οικιακών απορριμμάτων σε κλίβανο παραγωγής τσιμέντου.

    Υγειονομική ταφή
    Ανάκτηση υλικών από τα απορρίμματα
    Καύση για παραγωγή ενέργειας
    Λιπασματοποίηση
    Πυρόλυση
    Μεθανογέννηση
    Καύση των οικιακών απορριμμάτων σε κλίβανο παραγωγής τσιμέντου
    Μηχανικός διαχωρισμός
    Κομποστοποίηση οργανικών

  • 7 Ιανουαρίου 2010, 08:28 | ΕΝΩΣΗ ΑΓΡΟΤΙΚΩΝ ΣΥΝΕΤΑΙΡΙΣΜΩΝ ΔΙΔΥΜΟΤΕΙΧΟΥ

    ΕΝΩΣΗ ΑΓΡΟΤΙΚΩΝ ΣΥΝΕΤΑΙΡΙΣΜΩΝ ΔΙΔΥΜΟΤΕΙΧΟΥ

    Κυρία Υπουργέ,
    Όπως ήδη θα γνωρίζουν οι εμπλεκόμενοι με τα ενεργειακά ζητήματα και δη με τα βιοκαύσιμα, στο Νόμο Έβρου τα τελευταία 2-3 χρόνια καλλιεργούνται εκτάσεις μεγαλύτερες των 600.000 στρεμμάτων με σιτηρά, δημητριακά και ενεργειακά φυτά.
    Το σύνολο του αγροτικού πληθυσμού της χώρας αντιμετωπίζει ανυπέρβλητα οικονομικά προβλήματα με αποτέλεσμα να επιζητά στροφή σε νέα προϊόντα τα οποία ενδεχομένως να ενισχύσουν το ήδη πολύ χαμηλό εισόδημά του.
    Οι ποσότητες της βιομάζας που παραμένουν στις εκτάσεις των αγροτών της περιοχής μας μετά το θερισμό των αγρών δίνει μια ευκαιρία για οικονομική και ενεργειακή αξιοποίηση των υπολειμμάτων αυτών, η οποία τα προηγούμενα χρόνια δεν ήταν εφικτή.
    Η βιομάζα πλέον αποτελεί μια πολύ καλή πρώτη υλη για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας και τόσο το οικονομικό, όσο και το περιβαλλοντικό όφελος από τη χρήση αυτή δεν μπορεί να περάσει απαρατήρητο.
    Η άποψη της Ένωσής μας είναι ότι αν δοθεί πραγματικό κίνητρο από την Κυβέρνηση στους υποψηφίους επενδυτές του κλάδου της ηλεκτρικής ενέργειας από χρήση βιομάζας, η εγρήγορση και η κινητικότητα που παρατηρείται τον τελευταίο καιρό θα οδηγήσει αφενός σε υλοποίηση επενδυτικών κινήσεων και αφετέρου σε τροχιά οικονομικής ανάκαμψης τον αγροτικό πληθυσμό του Νομού μας. Ζητούμε από εσάς να αναπροσαρμόσετε την τιμή της MWh της ηλεκτρικής ενέργειας από βιομάζα στα αντίστοιχα Ευρωπαϊκά επίπεδα (300-400 ευρώ), προκειμένου να μην χαθεί άλλη μια ευκαιρία για τη Χώρα και να ενισχυθεί το εισόδημα των αγροτών οι οποίοι πλήττονται από τις χαμηλές τιμές των προϊόντων τους.

    Ευχαριστούμε για τη Φιλοξενία
    Καμπρούδης Αξιώτης
    Πρόεδρος ΕΑΣ Διδυμοτείχου

  • 5 Ιανουαρίου 2010, 16:34 | ΧΑΡΟΒΑΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ -ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΥ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΩΝ -ΒΙΟΤΕΧΝΙΩΝ Ν.ΕΒΡΟΥ

    Θέσεις του Συνδέσμου στα πλαίσια της διαβούλευσης του Σχεδίου Νόμου «Επιτάχυνση της ανάπτυξης των ΑΠΕ για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής»

    Η περιοχή της Θράκης και ειδικότερα ο Νομός Έβρου αποτελούν από το 2006 το κέντρο της καλλιέργειας ενεργειακών φυτών που χρησιμοποιούνται στην παραγωγή βιοκαυσίμων. Το μεγαλύτερο μέρος από τα φυτά αυτά μεταποιούνται στην περιοχή μας, δίνοντας απασχόληση σε αρκετά μεγάλο παραγωγικό δυναμικό (μονάδες επεξεργασίας και ελαιοποίησης, σποροπαραγωγικές μονάδες, γεωπονικά κέντρα, κέντρα συγκέντρωσης προϊόντων, μεταφορικές εταιρίες κ.λ.π.), καθώς επίσης και σε χιλιάδες αγρότες της περιοχής.

    Από την καλλιέργεια των ενεργειακών φυτών (ηλίανθου και ελαιοκράμβης) παραμένουν στα χωράφια τεράστιες ποσότητες βιομάζας (με τη μορφή καλαμιάς) οι οποίες σε συνδυασμό με τα άχυρα από τις καλλιέργειες των σιτηρών, μπορούν να στηρίξουν άνετα τη δημιουργία και λειτουργία μικρών μονάδων παραγωγής ρεύματος είτε με καύση, είτε με άλλη τεχνολογία (ισχύος 2-3 MW όπως ισχύει σε όλη των Ευρώπη).

    Η βιομάζα αυτή μπορεί να γίνει μια δεύτερη πηγή εισοδήματος για τους αγρότες της περιοχής, καθώς και για τις επιχειρήσεις που θα ασχοληθούν με τη συλλογή και τη συσκευασία από τους αγρούς και τη μεταφορά της προς τις μονάδες ηλεκτροπαραγωγής. Δίνεται έτσι διέξοδος στο συνεχώς αυξανόμενο πρόβλημα της ανεργίας της περιοχής μας.

    Ήδη υπάρχει αρκετά μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον τόσο από φορείς της περιοχής, όσο και από ξένους επενδυτές οι οποίοι και ενδιαφέρονται να αυτοχρηματοδοτήσουν τη δημιουργία τέτοιων μονάδων ανεξάρτητα από το αν θα επιδοτηθούν ή όχι από τους αναπτυξιακούς νόμους. Βασική προϋπόθεση παραμένει η δυνατότητα απόσβεσης της επένδυσης η οποία είναι εφικτή μόνον αν η τιμή της MWh αναπροσαρμοστεί στα επίπεδα των 350-400 €, όπως ισχύει και στην υπόλοιπη Δυτική Ευρώπη.

    Βασίλειος Χαρόβας
    Πρόεδρος Συνδέσμου Βιομ.Βιοτ.Ν.Εβρου