Άρθρο 9 Πληροφορίες τιμολόγησης και κόστος πρόσβασης στα στοιχεία που αφορούν στη μέτρηση και την τιμολόγηση για το φυσικό αέριο και την ηλεκτρική ενέργεια – Τροποποίηση άρθρου 12 του ν. 4342/2015 (άρθρα 10 και 11 της Οδηγίας 2012/27/ΕΕ)

Ο τίτλος, οι παρ. 1 και 2 του άρθρου 12 του ν. 4342/2015 (Α’ 143) τροποποιούνται, οι παρ. 5 και 6 καταργούνται και το άρθρο 12 διαμορφώνεται ως εξής:
«Άρθρο 12
Πληροφορίες τιμολόγησης και κόστος πρόσβασης στα στοιχεία που αφορούν στη μέτρηση και την τιμολόγηση για το φυσικό αέριο και την ηλεκτρική ενέργεια
(άρθρα 10 και 11 της Οδηγίας 2012/27/ΕΕ)
1. Στις περιπτώσεις που οι τελικοί καταναλωτές δεν διαθέτουν τα ευφυή συστήματα μέτρησης που αναφέρονται στο άρθρο 59 του ν. 4001/2011 (Α’ 179) οι διανομείς ενέργειας και οι επιχειρήσεις λιανικής πώλησης ενέργειας οφείλουν να παρέχουν πληροφορίες τιμολόγησης, ακριβείς και βασιζόμενες στην πραγματική κατανάλωση, σύμφωνα με την περ. 1.1 του Παραρτήματος VII εφόσον αυτό είναι τεχνικά δυνατόν και οικονομικά σκόπιμο.
2. Τα ευφυή συστήματα μέτρησης παρέχουν τη δυνατότητα ακριβούς τιμολόγησης, με βάση την πραγματική κατανάλωση. Οι διανομείς ενέργειας και οι επιχειρήσεις λιανικής πώλησης ενέργειας παρέχουν στους τελικούς καταναλωτές τη δυνατότητα πρόσβασης σε πληροφορίες που τους επιτρέπουν να ελέγχουν οι ίδιοι το ιστορικό της κατανάλωσής τους και οι οποίες περιλαμβάνουν:
α) στοιχεία τουλάχιστον για τα τρία (3) προηγούμενα έτη ή για την περίοδο από την έναρξη της σύμβασης προμήθειας εάν αυτή είναι μικρότερη, τα οποία αντιστοιχούν στις χρονικές περιόδους για τις οποίες υπάρχουν συχνά τιμολογιακές πληροφορίες,
β) στοιχεία για τον χρόνο χρήσης για οποιαδήποτε ημέρα, εβδομάδα, μήνα και έτος, τα οποία κοινοποιούνται στον τελικό καταναλωτή μέσω του διαδικτύου ή της διεπαφής του μετρητή τουλάχιστον για το διάστημα των τελευταίων εικοσιτεσσάρων (24) μηνών ή για την περίοδο από την έναρξη της σύμβασης προμήθειας εάν αυτή είναι μικρότερη.
3. Οι διανομείς ενέργειας και οι επιχειρήσεις λιανικής πώλησης ενέργειας από την 1η Ιανουαρίου 2016, ανεξάρτητα από την εγκατάσταση ή μη ευφυούς συστήματος μέτρησης:
α) διαθέτουν κατόπιν αιτήματος του τελικού καταναλωτή, σε πάροχο ενεργειακών υπηρεσιών οριζόμενο από τον τελικό καταναλωτή, στοιχεία που αφορούν στην ενεργειακή τιμολόγηση και το ιστορικό της κατανάλωσης των τελικών καταναλωτών,
β) προσφέρουν στους τελικούς καταναλωτές την επιλογή ηλεκτρονικών τιμολογιακών πληροφοριών και τιμολόγησης και παρέχουν, εάν οι πελάτες το ζητήσουν, σαφείς και κατανοητές εξηγήσεις για τον τρόπο με τον οποίο προέκυψε ο λογαριασμός τους, ιδίως στην περίπτωση που οι λογαριασμοί δεν βασίζονται στην πραγματική κατανάλωση,
γ) παρέχουν με τον λογαριασμό κατάλληλα πληροφοριακά στοιχεία ώστε οι τελικοί καταναλωτές να έχουν πλήρη γνώση του τρέχοντος ενεργειακού κόστους, σύμφωνα με το Παράρτημα VII,
δ) προβλέπουν ότι, κατόπιν αιτήματος του τελικού καταναλωτή, οι πληροφορίες που περιέχονται στα τιμολόγια δεν θεωρούνται αίτημα προς πληρωμή και εξασφαλίζουν ότι οι προμηθευτές ενεργειακών πόρων προσφέρουν ευέλικτες ρυθμίσεις για τις πληρωμές,
ε) παρέχουν πληροφορίες και εκτιμήσεις του ενεργειακού κόστους στους καταναλωτές, εγκαίρως και σε κατανοητή μορφή, ώστε να μπορούν να συγκρίνουν παρόμοιες προσφορές.
4. Οι διανομείς ενέργειας και οι επιχειρήσεις λιανικής πώλησης ενέργειας παρέχουν στους τελικούς καταναλωτές ατελώς λογαριασμούς και πληροφορίες για την κατανάλωση ενέργειας και δωρεάν πρόσβαση στα στοιχεία για την κατανάλωσή τους, σύμφωνα με το Παράρτημα VII.
5. [Καταργήθηκε]
6. [Καταργήθηκε]

  • 14 Δεκεμβρίου 2020, 16:53 | ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΙΧΑΛΟΠΟΥΛΟΣ

    Όσον αφορά στη μέτρηση και τις πληροφορίες τιμολόγησης φυσικού αερίου (άρθρα 8 και 9), θεωρούμε σκόπιμη τη διακριτή αναφορά στους διανομείς ενέργειας και στις επιχειρήσεις λιανικής πώλησης ενέργειας καθώς η συγκεκριμένη αγορά είναι ρυθμιζόμενη και συνεπώς τα σχετικά δικαιώματα και υποχρεώσεις καθορίζονται ήδη από τους κατά περίπτωση Κώδικες και Κανονισμούς.
    Επιπρόσθετα κρίνεται σημαντική η κοινή χρήση ορισμών που ήδη χρησιμοποιούνται στα Ρυθμιστικά κείμενα προς αποφυγή λανθασμένης ερμηνείας.
    Επισημαίνεται ότι, σε εξέλιξη βρίσκεται διαβούλευση μεταξύ των Διαχειριστών Δικτύων Διανομής Φυσικού Αερίου, της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας και του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής αναφορικά με την Τεχνικοοικονομική Μελέτη Κόστους Οφέλους (ΜΚΟ) που ορίζεται στον Κανονισμό Μετρήσεων (ΦΕΚ 4818/Β/24.12.19) και τη σύνταξη του σχετικού ρυθμιστικού πλαισίου σύμφωνα με τα προβλεπόμενα των διατάξεων της παρ.3 του άρθρου 59 του Νόμου 4001/2011.

  • Άρθρο 9
    παρ. 2β
    Πρέπει να υποχρεωθεί με κάποιο τρόπο ο μοναδικός διαχειριστής (σήμερα πρακτικά, ο κλήρος πέφτει στον ΔΕΔΔΗΕ, εφόσον δεν έχει προχωρήσει ως όφειλε η αδειοδότηση σε περισσότερους διαχειριστές) να εντάξει την δράση του στο πρόγραμμα ανάπτυξης που εκπονεί, ώστε επιτέλους να ολοκληρώσει το έργο της φύλαξης και καταχώρησης των δεδομένων από τους υφιστάμενους έξυπνους μετρητές στην Χαμηλή τάση, για να είναι δυνατή η λήψη δεδομένων του καταναλωτή μέσω διαδικτύου, όπως ακριβώς γίνεται και στη Μέση τάση. Ο μόνος τρόπος σήμερα λήψης δεδομένων είναι η καλωδιακή σύνδεση, δηλαδή η σύνδεση με την διεπαφή του έξυπνου μετρητή κατόπιν αιτήματος του καταναλωτή.