Άρθρο 12 Κυρώσεις – Τροποποίηση άρθρου 14 του ν. 4342/2015 (άρθρο 13 της Οδηγίας 2012/27/ΕΕ)

 

Οι παρ. 1 και 2 του άρθρου 14 του ν. 4342/2015 (Α’ 143) καταργούνται, οι παρ. 3, 4, 5, 6, 7 και 8 τροποποιούνται και το άρθρο 14 διαμορφώνεται ως εξής:

«Άρθρο 14

Κυρώσεις

(άρθρο 13 της Οδηγίας 2012/27/ΕΕ)

  1. [Καταργήθηκε]
  2. [Καταργήθηκε]
  3. Στις επιχειρήσεις της παρ. 10 του άρθρου 10 που δεν συμμορφώνονται με τις υποχρεώσεις τους όπως αυτές ορίζονται στην ίδια παράγραφο και στις επιχειρήσεις της παρ. 11 του άρθρου 10 που δεν πληρούν τον όρο και δεν συμμορφώνονται με τις υποχρεώσεις τους όπως αυτές ορίζονται στην απόφαση της παρ. 1 του άρθρου 17, με απόφαση του αρμόδιου κατά το άρθρο 109 του ν. 4622/2019 (Α’ 133) οργάνου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας μετά από εισήγηση του Τμήματος Επιθεώρησης Ενέργειας των Σωμάτων Επιθεώρησης Βορείου και Νοτίου Ελλάδας του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, επιβάλλεται πρόστιμο από πέντε χιλιάδες (5.000) ευρώ έως εκατό χιλιάδες (100.000) ευρώ.
  4. 4. Στους διανομείς ενέργειας και στις επιχειρήσεις λιανικής πώλησης που δεν συμμορφώνονται με τα άρθρα 11 και 12, με απόφαση του αρμόδιου κατά το άρθρο 109 του ν. 4622/2019 οργάνου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας μετά από εισήγηση των κατά περίπτωση αρμοδίων Υπηρεσιών του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας επιβάλλεται πρόστιμο από πέντε χιλιάδες (5.000) ευρώ έως εκατόν πενήντα χιλιάδες (150.000) ευρώ.
  5. 5. Στους ενεργειακούς ελεγκτές του άρθρου 10, όταν διαπιστωθεί ότι:

α) αναγράφουν ανακριβή ενεργειακά ή άλλα στοιχεία επί των εκθέσεων των ενεργειακών ελέγχων,

β) υποβάλλουν ανακριβή στοιχεία στις γενικές πληροφορίες ή δικαιολογητικά στο αρχείο των ενεργειακών ελέγχων,

γ) προβαίνουν σε άσκηση της δραστηριότητας του ενεργειακού ελεγκτή αντίθετα με τις διατάξεις του παρόντος νόμου και όπως εξειδικεύονται στην απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας της παρ. 1 του άρθρου 17.

δ) δεν τηρούν τους κανόνες δεοντολογίας, όπως εξειδικεύονται στην απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας της παρ. 1 του άρθρου 17.

ε) συντρέχουν στο πρόσωπό τους νομικά ή άλλα κωλύματα ή ασυμβίβαστα, κατά το άρθρο 10,

στ) παραβιάζουν τις υποχρεώσεις που απορρέουν από τις εκδιδόμενες κατ’ εξουσιοδότηση κανονιστικές πράξεις,

επιβάλλονται με απόφαση του αρμόδιου κατά το άρθρο 109 του ν. 4622/2019 οργάνου μετά από εισήγηση του Τμήματος Επιθεώρησης Ενέργειας των Σωμάτων Επιθεώρησης Βορείου και Νοτίου Ελλάδος του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας διοικητικές κυρώσεις:

αα) χρηματικό πρόστιμο ύψους από πεντακόσια (500) έως δέκα χιλιάδες (10.000) ευρώ ή,

ββ) αποκλεισμός του ενεργειακού ελεγκτή από τους ενεργειακούς ελέγχους για περίοδο από ένα (1) έως και τρία (3) έτη ή,

γγ) οριστικός αποκλεισμός του ενεργειακού ελεγκτή από τους ενεργειακούς ελέγχους.

Στις κυρώσεις των υποπερ. ββ) και γγ) μπορεί σωρευτικά να επιβάλλεται ως συμπληρωματική ποινή χρηματικό πρόστιμο. Κάθε κύρωση που επιβάλλεται καταγράφεται στο Μητρώο των Ενεργειακών Ελεγκτών της παρ. 5 του άρθρου 10.

  1. Για την επιβολή των κυρώσεων λαμβάνονται υπόψη το είδος και η βαρύτητα της παράβασης, οι συνέπειες που προκύπτουν από αυτή, ο βαθμός υπαιτιότητας και η υποτροπή του παραβάτη, κατόπιν προηγούμενης ακρόασης του ενδιαφερόμενου, σύμφωνα με όσα ορίζονται στο άρθρο 6 του ν. 2690/1999 (Α’ 45).

7. Κατά της απόφασης με την οποία επιβάλλονται κυρώσεις, ασκείται ενδικοφανής προσφυγή ενώπιον του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, εντός προθεσμίας τριάντα (30) ημερών από την κοινοποίηση στον ενδιαφερόμενο της σχετικής απόφασης και σύμφωνα με όσα ορίζονται στον Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας (ν. 2690/1999, Α’ 45). 8. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Περιβάλλοντος και Ενέργειας δύναται να αναπροσαρμόζεται το κατώτερο και ανώτερο όριο των χρηματικών προστίμων που αναφέρονται στις παρ. 3 και 4 και να εξειδικεύεται η διαδικασία για την είσπραξή τους.

  1. Τα επιβαλλόμενα χρηματικά πρόστιμα βεβαιώνονται και εισπράττονται από τις Δημόσιες Οικονομικές Υπηρεσίες (Δ.Ο.Υ.), σύμφωνα με τις διατάξεις του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων (ΚΕΔΕ) και αποτελούν έσοδα του Ειδικού Ταμείου Ενεργειακής Απόδοσης του άρθρου 21 του ν. 4342/2015 (Α’ 143).»

 

  • 14 Δεκεμβρίου 2020, 16:36 | Άρης Γκορόγιας

    Οι κυρώσεις δεν είναι αναλογικές δηλαδή δεν λαμβάνουν υπόψη το μέγεθος της παράβασης και το μέγεθος του παραβάτη, κάτι που ήταν δέσμευση της πολιτικής ηγεσίας.

    Το ύψος των κυρώσεων από την μη τήρηση των υποχρεώσεων διενέργειας ενεργειακού ελέγχου και των καθεστώτων επιβολής, είναι ποσοστό επί των καθαρών κερδών μιας επιχείρησης όπως βεβαιώνονται από το Ε3, το οποίο ποσοστό να είναι κλιμακωτό, με ελάχιστο τις 5.000 ευρώ και μέγιστο τις 100.000 ευρώ. Τα πρόστιμα προς τους ενεργειακούς εκλεκτές επίσης να είναι με βάση ποσοστό επί των καθαρών κερδών τους όπως βεβαιώνονται από το Ε3, το οποίο ποσοστό να είναι κλιμακωτό, με ελάχιστο τις 500 ευρώ και μέγιστο τις 10.000 ευρώ.
    Στόχος να μην εξοντωθούν οι επιχειρήσεις και οι ενεργειακοί ελεγκτές, αλλά να συμμορφώνονται.
    Προτείνεται η διασύνδεση πληροφοριακών συστημάτων TAXISNET και ΥΠΕΝ ώστε κατά την υποβολή του Ε3 των υπόχρεων επιχειρήσεων να ελέγχεται το κατά πόσο έχει τηρηθεί η νομοθεσία περί διεξαγωγής ενεργειακού ελέγχου.

  • 14 Δεκεμβρίου 2020, 14:45 | CORAL PRODUCT AND TRADINGS

    Άρθρο 12 Κυρώσεις – Τροποποίηση άρθρου 14 του ν. 4342/2015 (άρθρο 13 της Οδηγίας 2012/27/ΕΕ)
    Πρόταση: Το ύψος των κυρώσεων από την μη τήρηση των υποχρεώσεων διενέργειας ενεργειακού ελέγχου και των καθεστώτων επιβολής να μην ξεπερνούν τις 100.000 ευρώ για να οδηγούν σε συμμόρφωση αλλά όχι σε εξόντωση των επιχειρήσεων.

  • Πρόταση:
    Το ύψος των κυρώσεων από την μη τήρηση των υποχρεώσεων διενέργειας ενεργειακού ελέγχου και των καθεστώτων επιβολής να μην ξεπερνούν τις 100.000 ευρώ για να οδηγούν σε συμμόρφωση αλλά όχι σε εξόντωση των επιχειρήσεων.

  • Άρθρο 12
    Είναι ορθό σε μία κοινωνία δικαίου να αποδίδονται ευθύνες.
    Για όσα όμως ΔΕΝ έχει μεριμνήσει μέχρι τώρα το ΥΠΕΝ και αποτελούν δια νόμου ευθύνη του (όπως πχ η εκπαίδευση των ενεργειακών ελεγκτών και η ενημέρωση των μεγάλων και ΜΜΕ), δεν θα υπάρξει ποτέ μηχανισμός απόδοσης ευθυνών στο διηνεκές, ή οι ευθύνες αυτές θα παραγράφονται εξ ορισμού? Στην περίπτωση αυτή βέβαια «Το διοικείν διά του παραδείγματος» πάει περίπατο, και οι ποινές αποκτούν εισπρακτικού χαρακτήρα τιμωρίας και όχι συμμόρφωσης.

    παρ. 5.γγ
    Να προστεθεί επιπλέον και:
    γγ) ………….., ή
    δδ) ο υποβιβασμός στην Α τάξη, αν πρόκειται για Β’ ή Γ’ τάξης ενεργειακό ελεγκτή

    παρ. 8
    Σε αυτή την ΥΑ πρέπει να διατυπωθούν σαφώς και ρητώς :
    1. Μεγάλες επιχειρήσεις :
    Α. Περίπτωση ενεργειακού ελέγχου (μη κατατεθείσας έκθεσης ή με αποδεδειγμένη ευθύνη τους με ελλιπή στοιχεία):
    Απαλλάσσονται τελικά δια του προστίμου από τον ενεργειακό έλεγχο και πότε τίθενται το νέο χρονικό όριο, έναντι ποιας ποινής και για ποιο ενεργειακό έτος?
    B. Περίπτωση συστήματος ISO14001, ISO50001 (μη κατατεθείσας έκθεσης ή με ευθύνη τους με ελλιπή στοιχεία):
    Απαλλάσσονται τελικά δια του προστίμου από τον ενεργειακό έλεγχο και πότε τίθενται το νέο χρονικό όριο, έναντι ποιας ποινής και για ποιο ενεργειακό έτος?
    2. Οι ενεργειακοί ελεγκτές με το πρόστιμο απαλλάσσονται από την ορθή επανάληψη του ενεργειακού ελέγχου, και αν διαγράφονται από το μητρώο, ή κηρύσσονται έκπτωτοι σε χαμηλότερη τάξη, τι συμβαίνει με την επιχείρηση, θα καθορίζει το ΥΠΕΝ ενεργειακό ελεγκτή και αν ναι, με ποια κριτήρια?
    3. Πολλές λοιπές επιπλέον περιπτώσεις που χρήζουν ανάλυσης.