Άρθρο 3 Στόχος ενεργειακής απόδοσης – Τροποποίηση άρθρου 4 του ν. 4342/2015 (άρθρο 3 και άρθρο 24 παρ. 1 της Οδηγίας 2012/27/ΕΕ)

Οι παρ. 2, 3, 5 και 6 του άρθρου 4 του ν. 4342/2015 καταργούνται, προστίθεται παρ. 7 και το άρθρο 4 του ν. 4342/2015 (Α’ 143) διαμορφώνεται ως εξής:
«Άρθρο 4
Στόχος ενεργειακής απόδοσης
(άρθρο 3 και άρθρο 24 παρ. 1 της Οδηγίας 2012/27/ΕΕ)
1. Με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας θεσπίζεται ενδεικτικός εθνικός στόχος ενεργειακής απόδοσης στην τελική κατανάλωση ενέργειας. Για το έτος 2020 ο στόχος ισοδυναμεί με 18,4 εκατομμύρια ΤΙΠ (Τόνους Ισοδύναμου Πετρελαίου) όπως καθορίζεται στο Κεφάλαιο II του Εθνικού Σχεδίου Δράσης Ενεργειακής Απόδοσης (ΕΣΔΕΑ) (Β’ 1001/2018).
2. [Καταργήθηκε]
3. [Καταργήθηκε]
4. Το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας έχει τον γενικό έλεγχο και την αρμοδιότητα επίβλεψης της υλοποίησης των ενεργειών για την επίτευξη του εθνικού ενδεικτικού στόχου ενεργειακής απόδοσης.
5. [Καταργήθηκε]
6. [Καταργήθηκε]
7. Η ενδεικτική εθνική συνεισφορά ενεργειακής απόδοσης για την επίτευξη των στόχων της Ευρωπαϊκής Ένωσης για το 2030, που ισοδυναμεί με 16,5 εκατομμύρια ΤΙΠ (Τόνους Ισοδύναμου Πετρελαίου) τελικής κατανάλωσης ενέργειας, όπως καθορίζεται στην ενότητα 2.4.1 του Κεφαλαίου 2του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (Β’ 4893/23.12.2019) κοινοποιείται στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Ως μέτρα για την ενδεικτική εθνική συνεισφορά ενεργειακής απόδοσης στην επίτευξη των ανωτέρω στόχων ορίζονται στην ενότητα 3.4 του κεφαλαίου 3 του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα η ενεργειακή αναβάθμιση κτιρίων κατοικίας, κτιρίων του δημόσιου, του τριτογενή τομέα και των βιομηχανικών μονάδων, τα Καθεστώτα Επιβολής Υποχρέωσης Ενεργειακής Απόδοσης και οι ανταγωνιστικές διαδικασίες σε συνδυασμό με αποδοτική θέρμανση-ψύξη από ΑΠΕ.».

  • 14 Δεκεμβρίου 2020, 13:32 | Άρης Γκορόγιας

    Αναφορικά με τα Καθεστώτα Επιβολής θα πρέπει στον Νόμο, είτε σε Υπουργική Απόφαση που θα ακολουθήσει να ληφθούν υπόψη τα εξής:

    1) ΚΑΘΟΡΙΣΜΟΣ ΠΕΡΙΟΔΟΥ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ
    • Διατήρηση της υφιστάμενης διαδικασίας με την εφαρμογή ενός ενιαίου καθεστώτος για όλη την περίοδο 2021-2030 και τον ετήσιο καθορισμό των Υπόχρεων Μερών λόγω της μεταβλητότητας της αγοράς.
    • Ανάγκη για έγκριση των αποτελεσμάτων εκκαθάρισης του Διαχειριστή σε ετήσια βάση από την Αρμόδια Αρχή με σκοπό τον αποδοτικότερο σχεδιασμό των μέτρων που απαιτούνται για την επίτευξη του υπολειπόμενου στόχου εξοικονόμησης ενέργειας.
    • Δυνατότητα διενέργειας ελέγχων Πιστοποιημένους Ενεργειακούς Ελεγκτές οι οποίοι θα διενεργούν τους ελέγχους υπό την εποπτεία του Διαχειριστή (ΚΑΠΕ) και της αρμόδιας Δ/νσης του ΥΠΕΝ προκειμένου να μειωθεί ο φόρτος εργασίας του Διαχειριστή.

    2) ΚΑΘΟΡΙΣΜΟΣ ΔΥΝΗΤΙΚΩΝ ΥΠΟΧΡΕΩΝ ΜΕΡΩΝ, ΕΠΙΛΟΓΗ ΥΠΟΧΡΕΩΝ ΜΕΡΩΝ, ΚΑΤΑΝΟΜΗ ΣΤΟΧΟΥ ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΗΣΗΣ ΣΤΑ ΥΠΟΧΡΕΑ ΜΕΡΗ
    • Διατήρηση της υφιστάμενης διαδικασίας επιλογής Υπόχρεων Μερών και κατανομής του ετήσιου στόχου εξοικονόμησης ενέργειας, ώστε να αποφευχθεί η στρέβλωση του ανταγωνισμού. Δεκτές μόνο προτάσεις που αυξάνουν τον αριθμό των Υπόχρεων Μερών σε όλους τους κλάδους ενεργειακών προϊόντων και επιμερίζουν τον ετήσιο στόχο τους βάσει αντικειμενικών κριτηρίων για το market share του καθενός.
    • Προτείνεται η επιβολή νέου ειδικού φόρου εξοικονόμησης ενέργειας (είτε ένα μέρος του ήδη επιβληθέντος ειδικού φόρου κατανάλωσης) στο σημείο επιβολής του ειδικού φόρου κατανάλωσης (για όλα τα υγρά και τα αέρια καύσιμα) και μεταφορά του συλλεχθέντος ποσού στο Ταμείο Ενεργειακής Απόδοσης αποκλειστικά για έργα εξοικονόμησης (Τεχνικά Μέτρα αποκλειστικά). Δυνατότητα επιστροφής του ποσού αυτού στα Υπόχρεα Μέρη που συμμετέχουν στα Καθεστώτα, αναλόγως της εξοικονόμησης που επιτυγχάνουν σε ετήσια βάση, όπως αυτή αποτυπώνεται στην ετήσια έκθεση εκκαθάρισης του Διαχειριστή. Στην περίπτωση της Ηλεκτρικής Ενέργειας και του Φυσικού Αερίου, ο φόρος αυτός να αποτελεί μέρος των υφιστάμενων επιβαλλόμενων ρυθμιζόμενων χρεώσεων και να δύναται να ανακτάται από τα Υπόχρεα Μέρη (Πάροχοι και Διαχειριστές Δικτύου), αναλόγως της εξοικονόμησης επιτυγχάνουν σε ετήσια βάση, όπως αυτή αποτυπώνεται στην ετήσια έκθεση εκκαθάρισης του Διαχειριστή.
    • Να διερευνηθεί η δυνατότητα μετατροπής της εισφοράς που προβλέπεται στο πλαίσιο του Άρθρου 19 του Ν. 3054/2002, η οποία συλλέγεται χωρίς ωστόσο να αξιοποιείται για το σκοπό που επιβάλλεται, στον προτεινόμενο φόρο εξοικονόμησης ενέργειας.
    • Διερεύνηση της επιβολής σημαντικά χαμηλότερου στόχου εξοικονόμησης ενέργειας στις εταιρείες διακίνησης πετρελαϊκών προϊόντων λαμβάνοντας υπόψη:
    Α) τη δυσκολότερη αξιοποίηση του τεχνικού και οικονομικού δυναμικό των μέτρων βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης του τομέα των μεταφορών σε σχέση με το αντίστοιχο δυναμικό του κτιριακού τομέα,
    Β) τη μεγάλη συνεισφορά του τομέα των μεταφορών έναντι όλων των υπολοίπων τομέων (κτίρια, νοικοκυριά, υπηρεσίες, βιομηχανία κ.λπ.) όπως αποτυπώνεται από την προηγούμενη περίοδο (2014-2020) που βρίσκεται σε αναντιστοιχία με τα υπόλοιπα Κράτη Μέλη που εφαρμόζουν Καθεστώτα.

    3) ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΕΚΤΙΜΗΣΗΣ ΚΟΣΤΟΥΣ ΣΥΜΜΟΡΦΩΣΗΣ
    • Ιεράρχηση εξεταζόμεμων παρεμβάσεων για κάθε τομέα (ενεργεικό προϊόν) ξεχωριστά, βάσει μοναδιαίου κόστους ανά μονάδα εξοικονόμησης ενέργειας και καθορισμός ενός συγκεκριμένου ορίου που λαμβάνει υπόψη τον Μ.Ο. των τιμών (προ φόρων, τελών και ειδικών χρεώσεων, π.χ. Τιμές ΔΕΠ, Οριακή Τιμή Συστήματος κ.λπ.) των ενεργειακών προϊόντων του προηγούμενου έτους.

    4) ΚΑΘΟΡΙΣΜΟΣ ΟΡΙΟΥ ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑΣ ΜΕΤΡΩΝ ΕΥΑΙΣΘΗΤΟΠΟΙΗΣΗΣ ΚΑΙ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ
    • Αποδοχή πρότασης για το πλάνο επίτευξης του στόχου εξοικονόμησης ενέργειας αφαιρώντας το εκτιμώμενο πλεόνασμα.
    • Τα πλεονάσματα των εξοικονομήσεων να δύναται να χρησιμοποιούνται από τα Υπόχρεα μέρη καθόλη τη διάρκεια της περιόδου (δεκαετία) χωρίς περιορισμούς (μέγιστο ετήσιο ποσοστό οργανωτικών στο σύνολο των μέτρων), δηλαδή τα πλεονάσματα που επαληθεύονται από τον Διαχειριστή, ανεξαρτήτως του από ποια μέτρα προέκυψαν, να μπορούν να χρησιμοποιηθούν χωρίς περιορισμούς.
    • Καμία επιβολή ανώτατου ορίου στα υφιστάμενα μέτρα που υλοποιούνται στον τομέα των μεταφορών (προώθηση καυσίμων με πρόσθετα, λιπαντικών και υγραερίου).
    • Καθορισμός ορίου ήτοι 50% για μη στοχευμένα μετρα ευαισθητοποίησης και ενημέρωσης. Κανένα όριο στα στοχευμένα μέτρα ευαισθητοποίησης και ενημέρωσης (συμπεριλαμβανομένου των προγραμμάτων κατάρτισης).

    5) ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΕΣ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΟΥ ΑΕΡΙΟΥ
    • Συμμετοχή των Διαχειριστών ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου στο σχήμα των Καθεστώτων Επιβολής και για την ανάληψη στόχου από το σύνολο του στόχου εξοικονόμησης ενέργειας των Υπόχρεων Μερών.
    Αύξηση του στόχου εξοικονόμησης από 10% σε 30% που θα αναλάβουν οι Διαχειριστές ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου.

    6) ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
    • Ένταξη των καυσίμων αυξημένων οκτανίων (100 RON) στα μέτρα εξοικονόμησης.
    • Ένταξη του μέτρου εγκατάστασης ΑΠΕ με συστήματα αποθήκευσης και άμεσης χρήσης – ιδιοκατανάλωσης της ενέργειας (δηλ. εξαιρουμένου του net metering) σε κατοικίες και επιχειρήσεις, ως επιλέξιμο μέτρο εξοικονόμησης ενέργειας μιας και η καταναλισκώμενη ενέργεια από μια τέτοια δράση είναι εκτός του δικτύου διανομής ηλεκτρικής ενέργειας, άρα δύναται να λογίζεται ως εξοικονόμηση.
    • Ένταξη της δράσης «Εγκατάστασης συστημάτων ενεργειακής διαχείρισης κατοικιών (Energy Monitoring- Smart Home)» στα μέτρα εξοικονόμησης.
    • Δημιουργία Πλατφόρμας Παρακολούθησης Καθεστώτων Επιβολής όπου θα διαχειρίζεται η όλη διαδικασία (υποβολή ετήσιων σχεδίων, παρακολούθηση και επαλήθευση, εξαγορές, ανταλλαγές κ.λπ.).
    • Νομοθετική διάταξη που θα προβλέπει τη δυνατότητα εξαγοράς των εκκαθαρισμένων πλεονασμάτων των Υπόχρεων Μερών ή ομάδας Υπόχρεων Μερών που προέρχονται αποκλειστικά από Τεχνικά Μέτρα, μέσω διαδικασίας δημοπράτησης (Energy Efficiency Auctions) με στόχο την κάλυψη εθνικών στόχων για την εξοικονόμηση ενέργειας. Δυνατότητα συμμετοχής στις δημοπρασίες και των ESCOs για εξοικονομήσεις που έχουν υλοποιήσει από έργα εξοικονόμησης ενέργειας της περιόδου 2021-2030 και διαθέτουν για τα έργα αυτά White Certificates όπως περιγράφεται κατωτέρω.
    • Νομοθετική διάταξη που θα προβλέπει τη δυνατότητα, από τα Υπόχρεα Μέρη, εξαγοράς Πιστοποιητικών Έργων Εξοικονόμησης Ενέργειας (White Certificates) που υλοποιούνται από ESCOs στην Ελλάδα για την περίοδο 2021 – 2030. Τα έργα αυατά θα πρέπει να έχουν ελεγχθεί από Ενεργειακούς Ελεγκτές (του Μητρώου του ΥΠΕΝ) οι οποίοι συντάσουν σχετική Έκθεση Αποτελεσμάτων Ενεργειακού Ελέγχου και την υποβάλλον στο ΥΠΕΝ και στην Πλατφόρμα Παρακολούθησης Καθεστώτων Επιβολής. Τα Πιστοποιητικά να εκδίδονται από ανεξάρτητους διαπιστευμένους φορείς πιστοποίησης εγγεγραμένους στην Πλατφόρμα Παρακολούθησης Καθεστώτων Επιβολής. Η έκθεση Έκθεση Αποτελεσμάτων Ενεργειακού Ελέγχου, τα Πιστοποιτικά και στοιχεία της εξαγοράς να υποβάλλονται στην Πλατφόρμα Παρακολούθησης Καθεστώτων Επιβολής για την διευκόλυνση της παρακολούθησης και της επαλήθευσης της συναλλαγής. Οι εξοικονομήσεις που περιλαμβάνονται στα White Certificates να έχουν προέλθει αποκλειστικά από Τεχνικά Μέτρα εξοικονόμησης.
    • Περισσότερα κίνητρα – οφέλη στα Υπόχρεα Μέρη για εξοικονομήσεις μέσω τεχνικών μέτρων που υλοποιούν σε:
    Α) ευάλωτες κοινωνικές ομάδες,
    Β) σε περιοχές που οι οικονομίες τους πλήττονται άμεσα από την απολιγνιτοποίηση και
    Γ) στη βιομηχανία όπου η συνεισφορά του συγκεκριμένου κλάδου στους εθνικούς στόχους είναι μικρή σε σχέση με τις άλλες χώρες της Ε.Ε.

    Με εκτίμηση,
    Άρης Γκορόγιας
    Ενεργειακός Ελεγκτής Γ Τάξης
    Πρόεδρος Π.Σ.Χ.Μ.

  • Άρθρο 3 παρ.7
    Σε ότι αφορά τα καθεστώτα επιβολής έχει γίνει απολογισμός για το πραγματικό αποτύπωμά τους τόσο στον δημόσιο όσο και στον ιδιωτικό τομέα? Στα ΕΣΔΕΑ παρακολουθούμε kWh ΕΞΕ που δύσκολα τεκμηριώνονται.