Άρθρο 26 Κλιματική διακυβέρνηση

1. Συστήνεται και συγκροτείται Κυβερνητική Επιτροπή για την Κλιματική Ουδετερότητα, κατ΄ εφαρμογή των άρθρων 8 και 9 του ν. 4622/2019 (Α’ 133). Έργο της Επιτροπής είναι η κατάρτιση, ο χρονικός προγραμματισμός και η παρακολούθηση των μέτρων και πολιτικών για την κλιματική ουδετερότητα, σύμφωνα με το άρθρο 8, της εκτέλεσης των πενταετών τομεακών προϋπολογισμών άνθρακα του άρθρου 7, καθώς και ο συντονισμός των κυβερνητικών δράσεων για τον μετριασμό των εκπομπών και της προσαρμογής στην κλιματική αλλαγή. Στα ζητήματα προσαρμογής στην κλιματική αλλαγή η Κυβερνητική Επιτροπή λαμβάνει αποφάσεις κατόπιν εισήγησης του Εθνικού Συμβουλίου Προσαρμογής στην Κλιματική Αλλαγή της παρ. 2.
2.Α. Συστήνεται στο Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας Εθνικό Συμβούλιο για την Προσαρμογή στην Κλιματική Αλλαγή (ΕΣΠ), ως το κεντρικό γνωμοδοτικό όργανο του Κράτους για τον συντονισμό, την παρακολούθηση και αξιολόγηση των δράσεων πολιτικής για την προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή.
2.Β. Στο ΕΣΠ συμμετέχουν:
α. Ο Υπουργός Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, ως Πρόεδρος,
β. εκπρόσωποι των Υπουργείων Οικονομικών, Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Εθνικής Άμυνας, Παιδείας και Θρησκευμάτων, Υγείας, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Πολιτισμού και Αθλητισμού, Εσωτερικών, Υποδομών και Μεταφορών, Ναυτιλίας και Νησιώτικης Πολιτικής, Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, και Τουρισμού,
γ. εκπρόσωπος της Εθνικής Μετεωρολογικής Υπηρεσίας, επιπρόσθετα του προαναφερόμενου στην περ. β΄ εκπροσώπου του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας,
δ. εκπρόσωπος μη κυβερνητικής περιβαλλοντικής οργάνωσης σε εθνικό επίπεδο, στο καταστατικό της οποίας περιλαμβάνονται θέματα κλιματικής αλλαγής, ο οποίος ορίζεται με απόφαση του Υπουργού Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας,
ε. εκπρόσωπος της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ) και εκπρόσωπος της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας (ΕΝΠΕ),
στ. τέσσερις εκπρόσωποι της ακαδημαϊκής κοινότητας της χώρας, όπως της Ακαδημίας Αθηνών, Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων και ερευνητικών κέντρων, με εξειδικευμένη γνώση σε θέματα προσαρμογής στην κλιματική αλλαγή,
ζ. εκπρόσωπος του Συμβουλίου Βιώσιμης Ανάπτυξης του Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών.
Στις συνεδριάσεις του Συμβουλίου είναι δυνατόν, ανάλογα με το θέμα, να καλούνται από τον πρόεδρο του συμβουλίου και ειδικοί επιστήμονες, υπηρεσιακοί παράγοντες και εκπρόσωποι φορέων.
Τα μέλη του Συμβουλίου με τους αναπληρωματικούς τους προτείνονται από τους φορείς που εκπροσωπούν, ενώ οι εκπρόσωποι των υπουργείων ορίζονται με αποφάσεις των αντίστοιχων υπουργών. Οι εκπρόσωποι της ακαδημαϊκής κοινότητας επιλέγονται από τον Υπουργό Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, κατόπιν πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος. Το Συμβούλιο συγκροτείται με απόφαση του Υπουργού Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας για τρία (3) έτη. Δεν προβλέπεται αμοιβή για τα μέλη του Συμβουλίου.
2Γ. Οι αρμοδιότητες του ΕΣΠ είναι οι εξής:
α) Η εξειδίκευση των πολιτικών προσαρμογής με βάση διεθνείς συμφωνίες και πολιτικές της Ευρωπαϊκής Ένωσης και η εισήγηση σχετικών πολιτικών, μέτρων, δράσεων και απαραίτητων νομοθετικών ρυθμίσεων,
β) η εξειδίκευση οριζόντιων πολιτικών που περιλαμβάνονται στην ΕΣΠΚΑ, ιδίως αυτών που αφορούν σε θέματα ευαισθητοποίησης, ενημέρωσης, εκπαίδευσης,
γ) η παροχή γνώμης για την αναθεώρηση ή τροποποίηση της ΕΣΠΚΑ και των ΠεΣΠΚΑ,
δ) η γνωμοδότηση για κάθε θέμα σχετικό με την προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή, που παραπέμπεται σε αυτό από τον Υπουργό Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας.
3Α. Συστήνεται στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Επιστημονική Επιτροπή Κλιματικής Αλλαγής (ΕΕΚΑ) η οποία αποτελείται από πρόεδρο και οκτώ (8) μέλη, εγνωσμένου κύρους και υψηλής επιστημονικής κατάρτισης με ακαδημαϊκή ή επαγγελματική εξειδίκευση στο πεδίο της κλιματικής αλλαγής, ή συναφή επιστημονικά πεδία της προστασίας του περιβάλλοντος. Ως μέλη δύνανται να ορίζονται και εκπρόσωποι από τους παραγωγικούς φορείς και από μη κυβερνητικές οργανώσεις που έχουν ως αντικείμενό τους την προστασία του κλίματος και το περιβάλλον. Στις εργασίες της Επιτροπής μπορεί να συμμετέχουν, χωρίς δικαίωμα ψήφου, ο προϊστάμενος της Διεύθυνσης Κλιματικής Αλλαγής και Ποιότητας Ατμόσφαιρας του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ο προϊστάμενος του Τμήματος Κλιματικής Αλλαγής της Διεύθυνσης Κλιματικής Αλλαγής και Ποιότητας της Ατμόσφαιρας του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ο προϊστάμενος της Διεύθυνσης Κλιματικής Αλλαγής του Οργανισμού Φυσικού Περιβάλλοντος και Κλίματικής Αλλαγής και ο προϊστάμενος του αρμόδιου Τμήματος του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας. Ο/Η Πρόεδρος και τα μέλη της Επιστημονικής Επιτροπής Κλιματικής Αλλαγής ορίζονται για τριετή θητεία με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
3Β. Οι αρμοδιότητες της Επιστημονικής Επιτροπής Κλιματικής Αλλαγής είναι:
α) Η εισήγηση για τη διαμόρφωση πολιτικών αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής και ο συνδυασμός τους με τα μέτρα προσαρμογής στην κλιματική αλλαγή,
β) η επιστημονική τεκμηρίωση για την αναγκαιότητα των προτεινόμενων πολιτικών,
γ) η γνωμοδότηση για κάθε θέμα σχετικό με την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, που παραπέμπεται σε αυτήν από τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, τον Υπουργό Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, τον Γενικό Γραμματέα Φυσικού Περιβάλλοντος και Υδάτων, την Κυβερνητική Επιτροπή για την Κλιματική Ουδετερότητα ή το Εθνικό Συμβούλιο για την Προσαρμογή στην Κλιματική Αλλαγή,
δ) η συνεργασία με άλλες επιστημονικές επιτροπές για την προώθηση λύσεων απέναντι στην κλιματική αλλαγή που βασίζονται στη φύση και συνυπολογίζουν την ανάγκη διατήρησης της βιοποικιλότητας και της ακεραιότητας των φυσικών οικοσυστημάτων,
ε) ο συντονισμός ετήσιας διαβούλευσης με φορείς, εκπροσώπους των παραγωγικών φορέων και της κοινωνίας των πολιτών γύρω από ζητήματα κλιματικής πολιτικής και η ενσωμάτωση των αποτελεσμάτων της στην ετήσια έκθεση προόδου πριν από την κατάθεσή της στην Κυβερνητική Επιτροπή για την Κλιματική Ουδετερότητα,
στ) η υποβολή στην Κυβερνητική Επιτροπή για την Κλιματική Ουδετερότητα της ετήσιας έκθεσης προόδου για θέματα κλιματικής αλλαγής, την πορεία εκτέλεσης των τομεακών προϋπολογισμών άνθρακα, καθώς και προτάσεων για ανάγκη πιθανής αναπροσαρμογής της κλιματικής πολιτικής, η εισήγηση προς την Κυβερνητική Επιτροπή κάθε πέντε (5) χρόνια για τους πενταετείς προϋπολογισμούς άνθρακα σε όλους τους τομείς της οικονομίας, για την ανάγκη ή μη επικαιροποίησης του μακροπρόθεσμου και των ενδιάμεσων κλιματικών στόχων, των δράσεων και μεθόδων επίτευξης αυτών, σε συμφωνία με τη σχετική εθνική και ενωσιακή νομοθεσία και διεθνείς συμφωνίες.
3Γ. Η Επιστημονική Επιτροπή για την Κλιματική Αλλαγή συνεργάζεται με την Επιτροπή Ε.Σ.Ε.Κ., τη Διεύθυνση Κλιματικής Αλλαγής και Ποιότητας της Ατμόσφαιρας του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και το αρμόδιο όργανο του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας. Η διοικητική και τεχνική υποστήριξη της Επιστημονικής Επιτροπής για την Κλιματική Αλλαγή παρέχεται από τη Γενική Γραμματεία Φυσικού Περιβάλλοντος και Υδάτων.

  • 7. Στο άρθρο 26 «Κλιματική διακυβέρνηση», η παρ. 2.Β. να συμπληρωθεί ως ακολούθως:
    «2.Β. Στο ΕΣΠ συμμετέχουν:
    α. Ο Υπουργός Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, ως Πρόεδρος […],
    ζ. εκπρόσωπος του Συμβουλίου Βιώσιμης Ανάπτυξης του Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών.
    Η. Εκπρόσωπος της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία (Ε.Σ.Α.μεΑ.)
    [….] ».

  • 28 Ιανουαρίου 2022, 14:10 | ClientEarth

    Regarding Article 26, we recommend instead of the concentration of powers in the Climate Governance procedures in the Ministry of Energy and Climate Change, the decentralisation of the Ministry’s powers. In addition, we recommend an annual Parliamentary reading during the annual State Budget reading on the monitoring of the targets of the Climate Law, as per the example of the German Climate Law.

  • 28 Ιανουαρίου 2022, 11:12 | Ινστιτούτο Ενέργειας ΝΑ Ευρώπης (ΙΕΝΕ)

    Το όλο σύστημα κλιματικής διακυβέρνησης προβλέπει ένα πλήθος επιτροπών, σε διαφορετικά υπουργεία, με σημαντικές ασάφειες ως προς τις αρμοδιότητες και δικαιοδοσίες τους, οι οποίες το καθιστούν ιδιαίτερα γραφειοκρατικό και δυσλειτουργικό. Θεωρούμε ότι χρειάζεται μια συνολική αναδιάρθρωση και απλοποίηση. Προτείνουμε επίσης την συμμετοχή του ΙΕΝΕ στην/στις επιτροπή/ές που θα καταλήξουν (με τις υπάρχουσες ρυθμίσεις στο ΕΣΠ και στην ΕΕΚΑ).

  • 28 Ιανουαρίου 2022, 10:20 | Οικολόγοι ΠΡΑΣΙΝΟΙ

    Προτάσεις αλλαγών –συμπληρώσεων:
    Να γίνει σαφής ανάθεση / διαχωρισμός αρμοδιοτήτων μεταξύ των εμπλεκόμενων φορέων όπως το ΥΠΕΝ και το νέο Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, για το οποίο ζητάμε την επανασύσταση ώστε να αντιστοιχεί στις πραγματικές ανάγκες και ευθύνες, ως «Υπουργείο Κλιματικής Μετάβασης – Πολιτικής Προστασίας».
    Η χρήση του όρου Κλιματική Κρίση σε σχέση μόνο με την Προστασία του Πολίτη υποβαθμίζει την ευρύτητα του Θέματος που αφορά πολύ περισσότερα Υπουργεία, και κυρίως του Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

  • 27 Ιανουαρίου 2022, 20:51 | HELLASCERT (Ελληνική Ένωση Διαπιστευμένων Φορέων Επιθεώρησης και Πιστοποίησης)

    (σχόλιο επί της παρ. 2Β του Άρθρου 26, περί της σύστασης του ΕΣΠ):

    Προτείνεται η προσθήκη στο Εθνικό Συμβούλιο για την Προσαρμογή στη Κλιματική Αλλαγή (ΕΣΠ) και ενός εκπροσώπου της HellasCert, της Ένωσης των Διαπιστευμένων Φορέων Επιθεώρησης και Πιστοποίησης, προκειμένου να μεταφέρεται συστηματικά στο Συμβούλιο η εμπειρία των Φορέων Επαλήθευσης από την εφαρμογή και την αξιολόγηση των δράσεων, καθώς και οι δυσκολίες και οι προτάσεις βελτίωσης.

  • Σχόλιο ΣΕΕΠΕ για την Κλιματική διακυβέρνηση:
    Είναι επιτακτική ανάγκη να συμμετέχουν ως Σύμβουλοι στην Κυβερνητική Επιτροπή της παρ. 1 του άρθρου 1 οι συλλογικοί Φορείς ενεργειακών παρόχων, όπως ο ΣΕΕΠΕ.

  • 26 Ιανουαρίου 2022, 21:38 | ΕΛΕΝΗ ΚΑΠΕΤΑΝΑΚΗ-ΜΠΡΙΑΣΟΥΛΗ, ομ. καθηγήτρια Π. Αιγαίου

    Στο άρθρο 26 πρέπει να προστεθεί ένα Σχήμα που να απεικονίζει τις επιτροπές λήψης αποφάσεων και τις γνωμοδοτικές επιτροπές.
    Ποια θα είναι η σύνθεση της Κυβερνητικής Επιτροπής για την Κλιματική Ουδετερότητα και η σχέση της με Κυβερνητικές Επιτροπές παρόμοιου επιτελικού χαρακτήρα;
    Εδάφ. 3Α. Επειδή η ΕΕΚΑ υπάγεται στο ΥΠΕΝ δεν εξασφαλίζεται η συμμετοχή επιστημόνων ειδικών σε θέματα πρωτογενούς τομέα και υπαίθρου που ανήκουν στη δικαιοδοσία ΥΠΑΑΤ. Επειδή ο πρωτογενής τομέας και η ύπαιθρος πλήττονται κατά κύριο λόγο από την κλιματική αλλαγή και έχουν μεγάλη δυνητική συμβολή στην αντιμετώπιση της (καταβόθρες αλλά και εκπομπές) δεν είναι δυνατόν να απουσιάζουν επιστήμονες με σχετική ειδικότητα. Το ίδιο ισχύει και για τη συμμετοχή χωρίς δικαίωμα ψήφου εκπροσώπου του ΥΠΑΑΤ.
    Η συνεργασία της ΕΕΚΑ περιλαμβάνει και επιτροπές άλλων υπουργείων;

  • Όπως ανέφερα ήδη στην παρέμβαση μου στο Άρθρο 23, δεν αξιοποιούνται υφιστάμενες σημαντικές επιστημονικές κοινοπραξίες σχετικές με την Κλιματική Αλλαγή και τις επιπτώσεις της, που η ίδια η Πολιτεία έχει συστήσει και χρηματοδοτήσει, με σημαντικά αποτελέσματα, όπως είναι το «Εθνικό Δίκτυο για την Κλιματική Αλλαγή και τις επιπτώσεις της – CLIMPACT», εμβληματική πρωτοβουλία του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων και της Γενικής Γραμματείας Έρευνας και Καινοτομίας (ΓΓΕΚ).

    Το Εθνικό δίκτυο CLIMPACT, σύμφωνα με ομόφωνη απόφαση της Διοικούσας Επιτροπής του, μπορεί και πρέπει:

    (α) να υποστηρίζει το «Εθνικό Συμβούλιο για την Προσαρμογή στη Κλιματική Αλλαγή (ΕΣΠ)», που συστήνεται στο Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας σύμφωνα με το νέο Κλιματικό Νόμο, με σχετική αναφορά στο εδάφιο 2 του άρθρου 26, και

    (β) να συμμετέχει δια εκπροσώπου (-ων) του στην «Επιστημονική Επιτροπή Κλιματικής Αλλαγής (ΕΕΚΑ)» που συστήνεται στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας σύμφωνα με το νέο Κλιματικό Νόμο, με σχετική αναφορά στο εδάφιο 3Α του άρθρου 26.

    Μανώλης Πλειώνης,
    Διευθυντής και Πρόεδρος ΔΣ του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών, Συντονιστής του Εθνικού Δικτύου CLIMPACT, και Πρόεδρος του Τομεακού Επιστημονικού Συμβουλίου Περιβάλλοντος, Ενέργειας κι Βιώσιμης Κινητικότητας

  • Παράγραφος 1.
    Στην Κυβερνητική Επιτροπή για την κλιματική ουδετερότητα θα πρέπει να υπάρχει ευρύτατη συμμετοχή εκπροσώπων διαφόρων τομέων της βιομηχανίας.

  • Είναι θετικό επί της αρχής ότι ορίζονται θεσπίζονται όργανα για την ενίσχυση του έργου της διαμόρφωσης για τον μετριασμό και την προσαρμογή. Ωστόσο, η ρύθμιση του άρθρου 26 εισάγει 3 διαφορετικές επιτροπές, με επικαλυπτόμενες αρμοδιότητες, οι οποίες καλούνται να συνεργαστούν με άλλες επιτροπές, όπως με την Επιτροπή ΕΣΕΚ. Ειδικά μάλιστα ως προς το Εθνικό Συμβούλιο για την προσαρμογή στην Κλιματική Αλλαγή, αξίζει να τονιστεί ότι το υφιστάμενο Συμβούλιο για την Προσαρμογή παρά το ότι έχει θεσπιστεί από το 2016 έχει παραμείνει ανενεργό.

    Σε κάθε περίπτωση, η λειτουργία του ΕΣΠ (παρ. 2) και της ΕΕΚΑ (παρ. 3) αναπόφευκτα πάσχει από σημαντικές επικαλύψεις οι οποίες μπορεί να αποτελέσουν σοβαρό εμπόδιο στη λειτουργία τους, ειδικά αν ληφθεί υπόψιν ότι οι δύο επιτροπές τελούν υπό την ηγεσία δύο διαφορετικών υπουργείων και έχουν τελείως διαφορετική σύνθεση, ρόλο και αποστολή.

    Αρχικά πρέπει να τονιστεί ότι για τις πολιτικές μετριασμού δεν υπάρχει “κεντρικό γνωμοδοτικό όργανο του Κράτους για τον συντονισμό, την παρακολούθηση και αξιολόγηση των δράσεων πολιτικής για την προσαρμογή”, όπως ισχύει για την προσαρμογή (παράγραφος 1). Θα πρέπει ως εκ τούτου να προβλεφθεί αντίστοιχη διάταξη που να αναβαθμίζει τη σύνθεση, τον ρόλο και την αποστολή της ΕΕΚΑ στον ίδιο βαθμό με το ΕΣΠ, ώστε να υπάρχουν δύο ισότιμα όργανα στους τομείς της προσαρμογής και του μετριασμού.

    Σε ένα τέτοιο σενάριο, ο ρόλος ενός αμιγώς επιστημονικού οργάνου περνά σε μία νέα, ανεξάρτητη επιστημονική αρχή. Προτείνεται η σύσταση ανεξάρτητης αρχής με την επωνυμία “Κλιματική Αρχή”, με σκοπό:
    α) την εποπτεία εκτέλεσης των τομεακών προϋπολογισμών του άρθρου 7
    β) τη σύνταξη των ετήσιων εκθέσεων προόδου του άρθρου 25
    γ) την εποπτεία σύνταξης των εθνικών αναφορών στο πλαίσιο της Σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών για την Κλιματική Αλλαγή (UNFCCC)
    ε) τη διενέργεια ανεξάρτητων ερευνών και αναλύσεων για την εξέλιξη της κλιματικής αλλαγής και τις επιπτώσεις της στην Ελλάδα,
    στ) τη διατύπωση προτάσεων και την ενίσχυση της κλιματικής διαφάνειας και λογοδοσίας δημόσιων και ιδιωτικών οργανισμών και φορέων

    Ο ανεξάρτητος χαρακτήρας της Κλιματικής Αρχής προϋποθέτει την οικονομική και διοικητική ανεξαρτησία της. Για τον λόγο αυτό προτείνεται:

    Η Κλιματική Αρχή να μην υπόκειται σε έλεγχο από κυβερνητικό όργανο ή διοικητική αρχή
    Ο/η επικεφαλής της να ορίζεται από το Υπουργικό Συμβούλιο, κατόπιν σύμφωνης γνώμης από την Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής.
    Ο/η επικεφαλής να αποτελεί άτομο εγνωσμένου επιστημονικού κύρους και κατάρτισης στην κλιματική επιστήμη το οποίο διορίζεται με προεδρικό διάταγμα για πενταετή (5) θητεία, η οποία μπορεί να ανανεωθεί μια φορά.
    H Κλιματική Αρχή να στελεχώνεται με επιστημονικό προσωπικό αποδεδειγμένης εμπειρίας στην κλιματική έρευνα, είτε μέσω απόσπασης από ερευνητικά και ακαδημαϊκά ιδρύματα, είτε με διορισμό μέσω ΑΣΕΠ.
    Να υποστηρίζεται διοικητικά από τον Οργανισμό Φυσικού Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής (ΟΦΥΠΕΚΑ).
    Να καταρτίζεται ειδικός προϋπολογισμός στο Πράσινο Ταμείο, ο οποίος καλύπτει τα έξοδα λειτουργίας της Κλιματικής Αρχής.
    Η Κλιματική Αρχή να παρουσιάζει στο τέλος κάθε έτους αναφορά πεπραγμένων και επιστημονική έκθεση με τα διαθέσιμα δεδομένα εξέλιξης της κλιματικής αλλαγής.

    Ως προς την Κυβερνητική Επιτροπή για την Κλιματική Ουδετερότητα (ΚΕΚΟ), δεν διευκρινίζεται ποιος είναι ο ρόλος, οι ευθύνες και οι αρμοδιότητες σε σχέση με το ρόλο και τις αρμοδιότητες της Διυπουργικής Επιτροπής του ΕΣΕΚ, σε ό,τι αφορα τη διαδικασία αναθεώρησης κλιματικών στόχων. Δεν παρέχονται περαιτέρω λεπτομέρειες για τη σύνθεση και τον αριθμό των μελών της ΚΕΚΟ. Επιπρόσθετα, είναι πιθανό να υπάρχει αλληλοεπικάλυψη αρμοδιοτήτων μεταξύ της Διυπουργικής Επιτροπής του ΕΣΕΚ και της νεοσυσταθείσας Επιστημονικής Επιτροπής για την Κλιματική Αλλαγή, οι οποίες, όπως αναφέρεται στο άρθρο 26, συνεργάζονται. Η διαδικασία αναθεώρησης των κλιματικών στόχων θα πρέπει να είναι συνεπής με το χρονοδιάγραμμα και να εξασφαλίζει τη διαφάνεια στη λήψη αποφάσεων αλλά και την ουσιαστική και συστηματική συμμετοχή των φορέων για τη συνδιαμόρφωση των μέτρων που προκύπτουν ως απαραίτητα για την επίτευξη των εν λόγω στόχων. Αντίστοιχα, συνέπεια, διαφάνεια και συμμετοχικότητα θα πρέπει να διασφαλίζεται ως προς την εφαρμογή των ευρωπαϊκών οδηγιών που αφορούν στην ενεργειακή αποδοτικότητα και την ενεργειακή απόδοση των κτιρίων και τα έργα ΑΠΕ. Είναι πιθανό τα προτεινόμενα σχήματα διακυβερνησης να καταστούν δυσκίνητα και μη αποτελεσματικά χωρίς ταυτόχρονα να διασφαλίζουν τη μέγιστη συμμετοχή και διαφάνεια.

    Τέλος, θα πρέπει επίσης να αποδοκιμαστεί η υπερεκπροσώπηση του ΣΕΒ στο ΕΣΠ. Η προσαρμογή, όπως διαφαίνεται και από το ίδιο το νομοσχέδιο, δεν είναι ζήτημα που αφορά μόνο τον βιομηχανικό τομέα. Ξενίζει η έλλειψη εκπροσώπησης άλλων τομέων που επηρεάζονται από την προσαρμογή (π.χ., του γεωργικού ή του τομέα των υπηρεσιών), καθώς και άλλων κοινωνικών φορέων (όπως των συνδικαλιστικών).

  • 19 Ιανουαρίου 2022, 07:40 | Παπανικολάκη Ευαγγελία- Fridays For Future EU

    Στα συμμετέχοντα μέρη επιτροπής που αναφέρεται στο άρθρο 23, παραλείπεται η ηλικιακή ομάδα των νέων (18-35). Ειδικότερα, εφόσον μέσα στους στόχους εντάσσεται και η έννοια της κοινωνικής δικαιοσύνης, πιστεύουμε ότι η συμβολή της παραπάνω ηλικιακής ομάδας είναι καίρια και η συνολική της συμμετοχή κρίσιμη. Ειδικότερα, η ηλικιακή ομάδα αυτή, θα κληθεί να αντιμετωπίσει ακραία καιρικά φαινόμενα, φυσικές καταστροφές με την οικονομική αβεβαιότητα που αυτές συνεπάγονται. Καθώς η Ελλάδα εντάσσεται στις χώρες υψηλού κινδύνου, η κλιματική μετανάστευση θα αποτελέσει αδιαμφισβήτητα ένα πρόσθετο κοινωνικό φαινόμενο. . Τα παραπάνω τεκμηριώνονται με βάση την πιο πρόσφατη έκθεση της IPCC για την περιοχή της Μεσογείου.

    Προτείνουμε λοιπόν τη σύσταση ενός Εθνικού Συμβουλίου Νέων για την Κλιματική Αλλαγή. Πιο συγκεκριμένα, στο συμβούλιο αυτό, θα μπορούν να συμμετέχουν εκπρόσωποι πανεπιστημίων, περιβαλλοντικών μη κυβερνητικών οργανώσεων, κινημάτων, επιχειρήσεων, και επαγγελματικών οργανώσεων νέων που έχουν στο καταστατικό τους το αντικείμενο της κλιματικής αλλαγής. Τα μέλη θα εκλέγουν ένα σώμα 7 (ενδεικτικά) ατόμων που θα εκπροσωπούν επίσημα το όργανο αυτό. Ο ρόλος του σώματος, θα είναι η εξέταση της εισήγησης του αρμοδίου οργάνου του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας (άρθρο 9). Επιπλέον τα μέλη του θα συμμετέχουν ενεργά 1) στο φόρουμ του άρθρου 24 και 2) στην επιτροπή του άρθρου 26α.

    Σχετικά με το Εθνικό Συμβούλιο για την Προσαρμογή στην Κλιματική Αλλαγή (ΕΣΠ) του άρθρου 26 Α, προτείνουμε την συμμετοχή 2 (ενδεικτικά) ατόμων, εκλεγμένα μέλη του Εθνικού Συμβουλίου Νέων για την Κλιματική Αλλαγή. Οι αρμοδιότητες των δύο αυτών μελώνορίζονται ακολούθως σύμφωνα με το άρθρο 26 Α.

    α) Η εξειδίκευση των πολιτικών προσαρμογής με βάση διεθνείς συμφωνίες και πολιτικές της Ευρωπαϊκής Ένωσης και η εισήγηση σχετικών πολιτικών, μέτρων, δράσεων και απαραίτητων νομοθετικών ρυθμίσεων,
    β) η εξειδίκευση οριζόντιων πολιτικών που περιλαμβάνονται στην ΕΣΠΚΑ, ιδίως αυτών που αφορούν σε θέματα ευαισθητοποίησης, ενημέρωσης, εκπαίδευσης,
    γ) η παροχή γνώμης για την αναθεώρηση ή τροποποίηση της ΕΣΠΚΑ και των ΠεΣΠΚΑ,
    δ) η γνωμοδότηση για κάθε θέμα σχετικό με την προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή, που παραπέμπεται σε αυτό από τον Υπουργό Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας.

    Συνοψίζοντας, ο συνολικός αριθμός των μελών του Εθνικού Συμβουλίου Νέων για την Κλιματική Αλλαγή (ΕΣΝΚΑ), θα οριζεται περίπου στα 7 άτομα από το αρμόδιο Υπουργείο, σε 2ετή βάση. Δύο (2) επιλεγμένα άτομα του ΕΣΝΚΑ, θα συμμετέχουν στο Εθνικό Συμβούλιο για την Προσαρμογή στην Κλιματική Αλλαγή, ενώ τα υπόλοιπα 5 θα συμμετέχουν στο forum του Οργανισμό Φυσικού Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής (ΟΦΥΠΕΚΑ) (άρθρο 24).

    Οι λόγοι που κρίνουμε ότι ένα τέτοιο όργανο εκτός από κοινωνικά δίκαιο είναι και απαραίτητο, ποικίλουν και συνοψίζονται παρακάτω. Αρχικά, είμαστε υπέρμαχα της δημόσιας διαβούλευσης ως ένα δομικό στοιχείο της Δημοκρατίας μας και χαιρετίζουμε την πρόταση νόμου ως έχει.

    Ωστόσο, η διαβούλευση για να είναι πιο ουσιαστική θα έπρεπε να γίνεται από τα πρώτα κιόλας στάδια σύνταξης του νομοσχεδίου. Η κοινωνία των πολιτών και τα ενδιαφερόμενα μέρη, θα πρέπει να εξοικειωθούν με το δημόσιο διάλογο και να λαμβάνονται σοβαρά στη διαδικασία άσκησης πολιτικής, πράγμα που δεν τελείτε με το παρόν σύστημα. Κάτι τέτοιο θα εμπλέξει περισσότερα άτομα, φορείς κτλ. στην μάχη για την κλιματική ουδετερότητα ενώ ταυτόχρονα θα αποτελέσει τον ακρογωνιαίο λίθο στον στόχο της κοινωνικής δικαιοσύνης.

    Η πρόταση μας δίνει έμφαση στα νέα άτομα καθώς εμπλέκονται άμεσα με το θέμα της κλιματικής αλλαγής, δεν συμμετέχουν στη λήψη αποφάσεων ενώ υποεκπροσωπούνται στο κοινοβούλιο και στα δωμάτια των διαπραγματεύσεων προφανώς λόγω ηλικίας. Ωστόσο είναι εμφανές, ότι η πιο άμεσα ενδιαφερόμενη ηλικιακή ομάδα έχει και τα μεγαλύτερα κίνητρα για επίτευξη του στόχου της κλιματικής ουδετερότητας.

  • 20 Δεκεμβρίου 2021, 13:12 | ΚΕΔΕ

    Θετική κρίνεται η συμμετοχή της ΚΕΔΕ στο προτεινόμενο Εθνικό Συμβούλιο για την Προσαρμογή στην Κλιματική Αλλαγή (ΕΣΠ).

  • Καλημέρα σας,
    Σε ποιά φάση και πότε και πώς γίνεται η επιλογή Στελεχών που θα συμμετέχουν στο Όργανο;
    Σας ευχαριστώ!

    Καρύδας Βασίλειος
    Δασοπόνος MSc «Management of water resaources in the Mediterranean»
    Υπάλληλος Πυροσβεσικού Σώματος

  • 27 Νοεμβρίου 2021, 19:54 | ΛΑΓΟΥΒΑΡΔΟΣ ΚΩΣΤΑΣ

    Αρθρο 26

    Προσπαθώντας να αποκωδικοποιήσουμε την προτεινόμενη δομή για την Κλιματική Διακυβέρνηση, διαπιστώνουμε ότι:

    • Καταρχάς συστήνεται Κυβερνητική Επιτροπή για την Κλιματική Ουδετερότητα (ΚΕΚΟ), δεν δίνονται στοιχεία για τη σύνθεση και τον αριθμό μελών της.
    • Συστήνεται στο Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας (ΥΚΚΠΠ) Εθνικό Συμβούλιο για την Προσαρμογή στην Κλιματική Αλλαγή (ΕΣΠ), ως το κεντρικό γνωμοδοτικό όργανο του Κράτους, με 21 μέλη.
    • Συστήνεται στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) Επιστημονική Επιτροπή Κλιματικής Αλλαγής (ΕΕΚΑ) με 9 μέλη+4 μέλη χωρίς δικαίωμα ψήφου. Αναφέρεται στην παράγραφο 3Γ του Άρθρου 26 ότι η ΕΕΚΑ συνεργάζεται με την Επιτροπή ΕΣΕΚ, η οποία, αν είναι η υπάρχουσα Διυπουργική Επιτροπή για την Ενέργεια και το Κλίμα έχει 12 μέλη+16 μέλη χωρίς δικαίωμα ψήφου.
    • Υπενθυμίζουμε ότι υφίσταται ήδη Ειδική Επιστημονική Επιτροπή για την Κλιματική Αλλαγή (ΕΕΕΚΑ) στο ΥΠΕΝ με 9 μέλη, δεν είναι φανερό αν η ΕΕΕΚΑ θα αντικατασταθεί από την ΕΕΚΑ που προβλέπει ο νέος νόμος.

    Με λίγα λόγια, η Διακυβέρνηση για το Κλίμα θα είναι έργο της ΚΕΚΟ, του ΕΣΠ που ανήκει στο ΥΚΚΠΠ, της ΕΕΚΑ που ανήκει στο ΥΠΕΝ, σε συνεργασία με την επιτροπή ΕΣΕΚ, ενώ δεν είναι ξεκάθαρο αν θα συνεχίσει να λειτουργεί και η ΕΕΕΚΑ που ανήκει στο ΥΠΕΝ.

    Όλες οι προαναφερόμενες επιτροπές και συμβούλια αποτελούνται από τουλάχιστον 62 μέλη συνολικά.

    Το παραπάνω σχήμα κρίνεται δυσκίνητο, θα ήταν προτιμότερο ένα πιο απλό και ολιγομελές σχήμα για τη Διακυβέρνηση.

    Λαγουβάρδος Κώστας
    Μετεωρολόγος