Άρθρο 03: Παράταση άδειας εγκατάστασης

1. Η παράγραφος 10 του άρθρου 8 του ν. 3468/2006 αντικαθίσταται ως εξής :
«10. Η άδεια εγκατάστασης χορηγείται άπαξ, ισχύει για δύο (2) έτη και μπορεί να παρατείνεται έως δύο φορές, μετά από αίτηση του κατόχου της, σύμφωνα με τις ακόλουθες προϋποθέσεις.
α) Παράταση αρχικά για δύο (2) έτη εφόσον:
αα) έχουν εκτελεστεί έργα υποδομής του έργου ή έργα σύνδεσης που αντιστοιχούν σε δαπάνες που υπερβαίνουν το 50% του συνολικού κόστους αυτών ή
ββ) δεν συντρέχει η προϋπόθεση της ανωτέρω περίπτωσης αα) αλλά έχουν συναφθεί οι συμβάσεις για την προμήθεια του ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού ο οποίος απαιτείται για την υλοποίηση του έργου, ή
γγ) υφίσταται αναστολή με δικαστική απόφαση οποιασδήποτε άδειας απαραίτητης για τη νόμιμη εκτέλεση του έργου.
β) Παράταση για ένα επιπλέον έτος, εφόσον:
αα) έχει εκτελεσθεί έργο, οι δαπάνες του οποίου καλύπτουν το 80% της επένδυσης, ή
ββ) υφίσταται αναστολή με δικαστική απόφαση οποιασδήποτε άδειας απαραίτητης για τη νόμιμη εκτέλεση του έργου.
Για τη χορήγηση της πρώτης παράτασης απαιτείται η υποβολή της εγγυητικής επιστολής της παραγράφου 4, εάν αυτή δεν είχε υποβληθεί για τη χορήγηση της Οριστικής Προσφοράς Σύνδεσης.
Εάν μέχρι την παρέλευση του ανωτέρω χρονικού διαστήματος ισχύος της άδειας εγκατάστασης, συμπεριλαμβανομένων των παρατάσεων, δεν έχει υποβληθεί αίτημα στο αρμόδιο διαχειριστή για έναρξη δοκιμαστικής λειτουργίας του σταθμού: α) ανακαλείται η άδεια παραγωγής και β) κινείται η διαδικασία επιβολής κυρώσεων βάσει της απόφασης που εκδίδεται κατ’ εξουσιοδότηση του άρθρου 4 παρ. 3 του Ν. 2244/1994 (Α’ 168).
Στις περιπτώσεις: α) συγκροτημάτων αιολικών πάρκων συνολικής ισχύος μεγαλύτερης από εκατόν πενήντα (150) MW, β) έργων ΑΠΕ που συνδέονται με το Εθνικό Διασυνδεδεμένο Σύστημα μέσω ειδικού προς τούτο υποθαλάσσιου καλωδίου ή άλλου έργου σύνδεσης του οποίου η κατασκευή απαιτεί χρονικό διάστημα που υπερβαίνει το διάστημα για το οποίο χορηγείται και παρατείνεται η άδεια εγκατάστασης, όπως βεβαιώνεται από τον αρμόδιο διαχειριστή του Συστήματος, γ) υβριδικών έργων Α.Π.Ε., και δ) μεγάλων υδροηλεκτρικών έργων, επιτρέπεται η έγκριση παράτασης της ισχύος της άδειας εγκατάστασης για χρονικό διάστημα ίσο με αυτό που απαιτείται για την εκτέλεση του έργου, μετά την υποβολή και την έγκριση από την αδειοδοτούσα αρχή, τεκμηριωμένης πρότασης με συνημμένο χρονοδιάγραμμα από τον δικαιούχο της άδειας.»

  • 14 Δεκεμβρίου 2012, 20:56 | IBG MANAGEMENT S.A.

    Το αδειοδοτικό περιβάλλον μέσα στο οποίο καλούνται οι επενδυτές να υλοποιήσουν τα έργα Α.Π.Ε. είναι αρκετά πολύπλοκο και χρονοβόρο. Λαμβάνοντας ταυτόχρονα υπόψην τις οικονομικές συνθήκες, είναι αυτονόητο ότι η υλοποίηση/κατασκευή ενός έργου είναι ιδιαιτέρως δύσκολη ακόμα και μετά την λήψη της άδειας εγκατάστασης, ιδίως για μεγάλα έργα ισχύος πολλών μεγαβάτ.

    Υπό αυτές τις συνθήκες, θεωρούμε ότι για τα έργα τα οποία έχουν ήδη λάβει ή θα λαμβάνουν άδεια εγκατάστασης θα πρέπει να τους δίνεται η δυνατότητα επανέκδοσης της, ακόμα και μετά τη λήξη της διετίας και των παρατάσεων και να μην ανακαλείται η άδεια παραγωγής τους όπως ορίζεται
    στο εν λόγω άρθρο.

    Συνεπώς, είμαστε υπερ της διατήρησης του ισχύοντος νομοθετικού καθεστώτος.

  • Η άδεια εγκατάστασης δεν μπορεί «να χορηγείται άπαξ» γιατί υπάρχουν πλείστες περιπτώσεις που η ΑΔΕΙΑ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ έχει μεταβληθεί για λόγους μεταβολής στοιχείων της ΑΔΕΙΑΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ< ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ και Περιβαλλοντικών Όρων.
    Η άδεια εγκατάστασης να ισχύει τουλάχιστον για 3 έτη και όχι για 2 έτη μόνο, αφού το διάστημα αποδοχής και κατασκευής υποσταθμών και έργων μεταφοράς υψηλής τάσης είναι χρονικά μεγάλο σε πολλές περιπτώσεις
    Να παρατείνεται η Αδεια Εγκατάστασης αν υφίσταται αναστολή με δικαστική απόφαση ΑΛΛΑ και με οποιαδήποτε καθυστέρηση έγκρισης μελετών ή της κατασκευής του έργου από τις αρχές, τους τοπικούς φορείς (π.χ. Πολεοδομία, Δασαρχείο, Δήμο κτλ) και τον ΑΔΜΗΕ / ΔΕΔΔΗΕ.

  • 14 Δεκεμβρίου 2012, 11:00 | ΕΛΕΤΑΕΝ

    Οι Α.Π.Ε. και πάλι ποινολογούνται εάν δεν μπορούν να βρουν χρηματοδότηση.

    Όταν κάθε πολίτης έχει δικαίωμα να εκδώσει μια οικοδομική άδεια, να μην την υλοποιήσει και ακολούθως να εκδώσει άλλη, οι επιχειρήσεις Α.Π.Ε. δεν μπορεί να έχουν ανάλογο δικαίωμα!

    Αν μια επιχείρηση αδυνατεί να εκδώσει την εγγυητική επιστολή για να ανανεώσει την άδεια της, τότε χάνει τον γεωγραφικό χώρο όπου επί χρόνια αγωνιζόταν να αναπτύξει την επένδυσή της και αυτός μπορεί να καταληφθεί από άλλη επιχείρηση που θα λάβει άδεια παραγωγής χωρίς εγγυητική επιστολή! Μια εντελώς αδιαφανής και ανισότιμη διαδικασία.

  • 14 Δεκεμβρίου 2012, 08:05 | Α. Φωκάς-Κοσμετάτος

    Στις περιπτώσεις της τελευταίας παραγράφου, όπου επιτρέπεται η παράταση για σύνθετα ΑΠΕ, να προστεθούν και τα μεγάλα Ηλιοθερμικά (άνω 10MW) τα οποία είναι σύνθετα έργα με χρονοδιάγραμμα που ξεπερνάει κατά πολύ τα 2 χρόνια.
    Επίσης για το πρώτο αίτημα για παράταση (για τα σύνθετα και μεγάλα έργα ΑΠΕ), το οποίο ουσιαστικά διορθώνει το όριο των 2 ετών στο πραγματικό χρονοδιάγραμμα των σύνθετων έργων, δεν θα πρέπει να απαιτείται εγγυητική επιστολή, αλλά μόνο όταν ο φορέας ζητήσει επιπλέον παράταση (δηλαδή τα ‘+2’ έτη).

    Α. Φωκάς-Κοσμετάτος
    Δ/νων Σύμβουλος NUR-MOH A.E.

  • Παρ. 1: «Η άδεια εγκατάστασης χορηγείται άπαξ,…»
    Η λέξη «άπαξ» πρέπει να αφαιρεθεί.
    Με δεδομένη τη χρηματοοικονομική συγκυρία και επίσης δεδομένο ότι ο επενδυτής έχει εξαντλήσει την ίδια συμμετοχή πριν την αίτησή του ουσιαστικά για την έγκριση της πρώτης παράτασης και την αβεβαιότητα για την εκταμίευση από πιστωτικά ιδρύματα και τον Αναπτυξιακό νόμο (ενδιάμεση δόση) είναι πιθανότατο ο επενδυτής να μην έχει τις προϋποθέσεις για να αιτηθεί τη δεύτερη παράταση, συνεπώς χάνει την άδεια παραγωγής και την άδεια εγκατάστασης ενώ έχει υλοποιήσει σημαντικό τμήμα της επένδυσης ή έχει δαπανήσει σημαντικές προκαταβολές για το Η/Μ εξοπλισμό.
    Τέτοιου είδους δυσλειτουργίες μπορούν να αντιμετωπιστούν με την επανέκδοση της άδειας εγκατάστασης χωρίς να καταστρατηγείται το πνεύμα του νομοθέτη.

    Πρέπει να προβλεφθεί ότι το χρονικό διάστημα της δικαστικής προσφυγής εναντίον κάθε απόφασης που αφορά στην υλοποίηση του έργου, δεν προσμετράτε μέχρι να τελεσιδικήσει η υπόθεση, στα χρονικά πλαίσια της άδειας εγκατάστασης.

    Όπου αναφέρεται η έκφραση «αναστολή με δικαστική απόφαση» να αντικατασταθεί με την έκφραση «δικαστική προσβολή οποιασδήποτε απόφασης…».

    Να αφαιρεθεί η παράγραφος «Για τη χορήγηση της πρώτης παράτασης απαιτείται η υποβολή της εγγυητικής επιστολής της παραγράφου 4, εάν αυτή δεν είχε υποβληθεί για τη χορήγηση της Οριστικής Προσφοράς Σύνδεσης.» γιατί επενδύσεις με άδεια εγκατάστασης ή επενδύσεις που εμπίπτουν στην παράγραφο 3 δηλαδή επίκειται η άδεια εγκατάστασης, δεν μπορούν να επιβαρύνονται αναδρομικά με οικνομικά στοιχεία που δεν είχαν προβλεφθεί στο επιχειρηματικό τους σχέδιο και πιθανόν να ανατρέπουν τη δυνατότητα ολοκλήρωσής τους.

    «Εάν μέχρι την παρέλευση του ανωτέρω χρονικού διαστήματος ισχύος της άδειας εγκατάστασης, συμπεριλαμβανομένων των παρατάσεων, δεν έχει υποβληθεί αίτημα στο αρμόδιο διαχειριστή για έναρξη δοκιμαστικής λειτουργίας του σταθμού: α) ανακαλείται η άδεια παραγωγής και β) κινείται η διαδικασία επιβολής κυρώσεων βάσει της απόφασης που εκδίδεται κατ’ εξουσιοδότηση του άρθρου 4 παρ. 3 του Ν. 2244/1994 (Α’ 168).»
    Πρέπει να προστεθεί και η έννοια της εξαίρεσης χρόνου σύμφωνα με την υπ’ αριθμ. 366/2008 γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους.
    Από την εμπειρία μας, έχει παρατηρηθεί:
    α) Ανάγκη τροποποίησης των υφιστάμενων μελετών β) καθυστερήσεις του διαχειριστή του δικτύου γ) καθυστέρηση ένταξης ή μη στον αναπτυξιακό νόμο

    «Στις περιπτώσεις: α) συγκροτημάτων αιολικών πάρκων συνολικής ισχύος μεγαλύτερης από εκατόν πενήντα (150) MW, β) έργων ΑΠΕ που συνδέονται με το Εθνικό Διασυνδεδεμένο Σύστημα μέσω ειδικού προς τούτο υποθαλάσσιου καλωδίου ή άλλου έργου σύνδεσης του οποίου η κατασκευή απαιτεί χρονικό διάστημα που υπερβαίνει το διάστημα για το οποίο χορηγείται και παρατείνεται η άδεια εγκατάστασης, όπως βεβαιώνεται από τον αρμόδιο διαχειριστή του Συστήματος, γ) υβριδικών έργων Α.Π.Ε., και δ) μεγάλων υδροηλεκτρικών έργων, επιτρέπεται η έγκριση παράτασης της ισχύος της άδειας εγκατάστασης για χρονικό διάστημα ίσο με αυτό που απαιτείται για την εκτέλεση του έργου, μετά την υποβολή και την έγκριση από την αδειοδοτούσα αρχή, τεκμηριωμένης πρότασης με συνημμένο χρονοδιάγραμμα από τον δικαιούχο της άδειας.»
    Προσθήκη υποπερίπτωσης ε) στις περιπτώσεις κοινών όρων σύνδεσης.

  • 11 Δεκεμβρίου 2012, 18:42 | Κ ΚΗΠΟΥΡΟΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΑΕ

    Και αυτό τα άρθρο είναι εκβιαστικό.
    Μέχρι σήμερα όταν κάποιος επενδυτής είχε παραγγείλει τον εξοπλισμό, είχε χρόνο στην διάθεσή του.
    Γιατί θα πρέπει τώρα να είναι μόνο 2 χρόνια;
    Μήπως ο νομοθέτης έχει άγνοια των δυσκολιών χρηματοδότησης σήμερα ; ή είναι σκόπιμο να χάνονται οι άδειες για τους πολλούς προς όφελος κάποιων άλλων τυχερών που θα έρθουν … σύντομα !!

  • 10 Δεκεμβρίου 2012, 20:49 | ΣΑΜΑΡΑΣ ΝΙΚΟΣ

    Θα ήθελα να υπάρχει μεγαλυτερη προθεσμια στο χρονο αδειοδοτησης και κυριως να ειναι πιο ελαστικο το χρονικο περθωριο πληρωμης των ορων σύνδεσης καθως αρκετες επενδυσεις που θα μπορουσαν να πραγματοποιηθουν δεν το κάνουν ειτε πολυ υψηλων ορων συνδεσης ειτε διοτι υπαρχει αδυναμια εξευρεσης αυτου του ποσου μεσα στο εξαμηνο. Θα ηθελα η διορια πληρωμης των ορων συνδεσης και κατοχυρωσης τιμης στα φ\β παρκα να ειναι τουλαχιστον ετησια.

  • 10 Δεκεμβρίου 2012, 20:31 | θεοφάνης

    η επιβολη προσκόμισης της εγγυητικής επιστολής με το αίτημα παράτασης της άδειας εγκατάστασης ενός έργου έχει αρνιτικές συνέπειες διότι πολλοί επενδυτές θα σπεύσουν σαυτην την επένδυση ακόμη και να μην έχουν την δυνατότητα να ολοκληρώσουν το έργο εφόσον έχουν και την παράταση στη διαθεσή τους. Επίσης όποιος έχει τη δυνατοτητα να προχωρήσει σε μαι τέτοια επένδυση δε νομίζω ότι χρειάζετα κάποια παράταση

  • 10 Δεκεμβρίου 2012, 14:51 | ΕΛΙΚΑ Α.Ε.

    Η επιβολή προσκόμισης εγγυητικής επιστολής με το αίτημα παράτασης της Άδειας Εγκατάστασης ενός έργου αποτελεί αρνητική διάταξη, θέτοντας ένα σημαντικό εμπόδιο στην υλοποίηση αυτού και θα πρέπει να αποσυρθεί, ενώ διέπεται κι από στοιχεία παραλογισμού. Κι αυτό γιατί είναι απολύτως εύλογο ότι εφόσον ένας επενδυτής αιτείται την ως άνω παράταση, προφανώς και είναι σε θέση να υλοποιήσει το έργο του, δεδομένου ότι έχει ήδη κινήσει τις διαδικασίες προς την κατασκευή αυτού. Αν η διοίκηση βλέπει ότι, ο επενδυτής δεν μπορεί να υλοποιήσει το έργο, ας μη τού χορηγήσει την παράταση. Τι νόημα έχει η επιβολή της εγγυητικής επιστολής, αν είναι προφανές ότι δεν πρόκειται να υλοποιηθεί το έργο;

    Ειδικά στην περίπτωση: α) συγκροτημάτων αιολικών πάρκων συνολικής ισχύος μεγαλύτερης από εκατόν πενήντα (150) MW, β) έργων ΑΠΕ που συνδέονται με το Εθνικό Διασυνδεδεμένο Σύστημα μέσω ειδικού προς τούτο υποθαλάσσιου καλωδίου. έργα θα απαιτείται σίγουρα παράταση της Άδειας Εγκατάστασής τους, λόγω της πολυπλοκότητας, του μεγέθους τους καθώς και του χρόνου παράδοσης του υποθαλάσσιου καλωδίου, που είναι σίγουρα άνω των δύο ετών.

    Σε περίπτωση που ατυχώς η διάταξη ισχύσει, προτείνουμε τρεις (3) μήνες προ της λήξης της Άδειας Εγκατάστασης, ο εκάστοτε ενδιαφερόμενος να υποβάλλει αίτημα προς την ΡΑΕ για την έκδοση της απόφασης που αναφέρεται στην παράγραφο 2 του Άρθρου 1 του παρόντος, περί πρόβλεψης ειδικότερων προϋποθέσεων για την υποβολή και επιστροφή των εγγυητικών επιστολών σε περιπτώσεις που η σύνδεση των σταθμών με το Εθνικό Διασυνδεδεμένο Σύστημα γίνεται μέσω ειδικού προς τούτο υποθαλάσσιου καλωδίου ή άλλου σύνθετου έργου. Η εν λόγω απόφαση θα εκδίδεται από την ΡΑΕ (σε περίπτωση που μέχρι τότε δεν έχει εκδοθεί μια γενικότερη απόφαση που να ορίζει τα παραπάνω) εντός ενός (1) μηνός από την υποβολή του σχετικού αιτήματος του ενδιαφερομένου, αλλιώς δεν θα απαιτείται η προσκόμιση εγγυητικής επιστολής.

    Για την ΕΛΙΚΑ Α.Ε
    Σ. Κωνσταντινίδης
    Δ/νων Σύμβουλος