Άρθρο 35 Υποχρεώσεις παρόχων υπηρεσιών ύδατος

 

  1. Οι πάροχοι υπηρεσιών ύδατος καταρτίζουν Γενικά Σχέδια Υπηρεσιών Ύδατος (Γ.Σ.Υ.Υ.) πενταετούς διάρκειας. Τα Γ.Σ.Υ.Υ. αποτελούν τη μελέτη και καταγραφή ορθολογικών, αποδοτικών και βιώσιμων τρόπων και μεθοδολογιών διαχείρισης του υδροδοτικού και αποχετευτικού συστήματος των παρόχων.

Τα Γ.Σ.Υ.Υ. συμπεριλαμβάνουν μελέτη εξεύρεσης νέων πηγών για την αναβάθμιση του υδατικού δυναμικού ή την κατάλληλη διαχείριση των υφιστάμενων. Τα Γ.Σ.Υ.Υ. περιλαμβάνουν, εφόσον εμπίπτουν στην αρμοδιότητα του παρόχου υπηρεσιών ύδατος, τουλάχιστον:

α) αποτύπωση, συμπεριλαμβανομένων των ζωνών ασφαλείας, ανάλυση και αξιολόγηση της υφιστάμενης κατάστασης,

β) εξεύρεση νέων πηγών κάλυψης αναγκών, αν απαιτείται, σε μεσοπρόθεσμο και μακροπρόθεσμο χρονικό ορίζοντα,

γ) προβλέψεις μελλοντικής ζήτησης σε μεσοπρόθεσμο και μακροπρόθεσμο χρονικό ορίζοντα και σχεδιασμό του υδροδοτικού και αποχετευτικού συστήματος του παρόχου,

δ) πρόγραμμα υλοποίησης έργων αναβάθμισης του υδροδοτικού συστήματος,

ε) πρόγραμμα υλοποίησης έργων αναβάθμισης του αποχετευτικού συστήματος,

ζ) κοστολόγηση των παρεχομένων υπηρεσιών ύδατος, διαμόρφωση τιμολογιακής πολιτικής και επίπεδα ανάκτησης κόστους,

η) αντιμετώπιση ομβρίων υδάτων,

θ) επαναχρησιμοποίηση νερού και αξιοποίηση ιλύος.

Τα Γ.Σ.Υ.Υ. υποβάλλονται στη Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (Ρ.Α.Α.Ε.Υ.) έως την 31η Ιουλίου των ετών της παρ. 5 και το αργότερο ανά πενταετία ή όποτε κρίνεται αναγκαία η τροποποίησή τους.

Το ειδικότερο περιεχόμενο των Γ.Σ.Υ.Υ., ο τρόπος αξιολόγησής τους και κάθε άλλο θέμα σχετικό με την εφαρμογή της παρούσας μπορεί να εξειδικεύονται με απόφαση της Ρ.Α.Α.Ε.Υ..

  1. Η Ρ.Α.Α.Ε.Υ. αξιολογεί εντός διμήνου τα Γ.Σ.Υ.Υ. και προβαίνει σε συστάσεις, με κριτήριο τη βελτίωση της ποιότητας των υπηρεσιών ύδατος, τη σταδιακή επίτευξη της πλήρους ανάκτησης κόστους, τη σταδιακή αύξηση του ποσοστού κάλυψης του πληθυσμού και τη βελτίωση της οικονομικής αποδοτικότητας. Με ειδικά αιτιολογημένη απόφαση, δύναται να ζητά από τους αρμόδιους παρόχους υπηρεσιών ύδατος να τροποποιήσουν τα Γ.Σ.Υ.Υ., εφόσον κρίνει ότι δεν διασφαλίζεται ικανοποιητικό ποσοστό ανάκτησης κόστους και ικανοποιητικό επίπεδο παρεχομένων υπηρεσιών.
  2. Οι πάροχοι υπηρεσιών ύδατος υποβάλλουν ετησίως στη Ρ.Α.Α.Ε.Υ. προς έγκριση, έκθεση προγραμματισμού, στην οποία περιλαμβάνονται τουλάχιστον:

α) αναλυτικός ετήσιος προϋπολογισμός,

β) προγραμματισμός των εργασιών ανάπτυξης των υποδομών υπηρεσιών ύδατος με αναφορά στη γεωγραφική ανάπτυξη και τις απαιτούμενες επενδύσεις,

γ) τεκμηρίωση της συμβατότητας με το οικείο Γ.Σ.Υ.Υ.,

δ) τεκμηρίωση της συμβατότητας με το οικείο Σ.Δ.Λ.Α.Π.,

ε) ιδίως τα σχέδια Διαχείρισης Υδατικών Πόρων, τα Σχέδια Εντοπισμού Απωλειών στο εσωτερικό δίκτυο και τα σχέδια ασφάλειας νερού, τα οποία περιλαμβάνονται στη σύμβαση μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου, εκπροσωπούμενου από τα Υπουργεία Ανάπτυξης και Επενδύσεων και Περιβάλλοντος και Ενέργειας και της Ανώνυμης Εταιρίας Υδρεύσεως και Αποχετεύσεως Πρωτευούσης, σύμφωνα με τον ν. 4812/2021 (Α’ 110).

Η ετήσια έκθεση προγραμματισμού υποβάλλεται στη Ρ.Α.Α.Ε.Υ. έως την 31η Οκτωβρίου του προηγούμενου έτους.

Το ειδικότερο περιεχόμενο της έκθεσης, ο τρόπος έγκρισής της και κάθε άλλο θέμα σχετικό με την εφαρμογή της παρούσας μπορούν να εξειδικεύονται με απόφαση της Ρ.Α.Α.Ε.Υ..

Η Ρ.Α.Α.Ε.Υ. αξιολογεί, εντός αποκλειστικής προθεσμίας ενός (1) μήνα, την έκθεση προγραμματισμού και δύναται, με ειδικά αιτιολογημένη απόφαση, να ζητά από τους αρμόδιους παρόχους υπηρεσιών ύδατος να την τροποποιήσουν, εφόσον κρίνει ότι δεν διασφαλίζεται η ορθή εφαρμογή των κανόνων κοστολόγησης και τιμολόγησης των υπηρεσιών ύδατος ή δεν εφαρμόζεται το Γ.Σ.Υ.Υ..

  1. Η εκπόνηση του Γ.Σ.Υ.Υ. και της ετήσιας έκθεσης προγραμματισμού αποτελούν προϋπόθεση για την αξιολόγηση προτάσεων των παρόχων υπηρεσιών ύδατος και την υλοποίηση προγραμμάτων μέσω χρηματοδοτικών εργαλείων στον τομέα των υπηρεσιών ύδατος.
  2. Το παρόν εφαρμόζεται από την 1η Ιανουαρίου 2024 για τους παρόχους υπηρεσιών ύδατος που εξυπηρετούν περιοχές με μόνιμο πληθυσμό άνω των εκατό χιλιάδων (100.000) κατοίκων και από την 1η Ιανουαρίου 2025 για όλους τους υπόλοιπους παρόχους υπηρεσιών ύδατος.

 

  • 27 Φεβρουαρίου 2023, 13:53 | Μόνιμη Επιτροπή Περιβάλλοντος, Ενέργειας & Κλιματικής Αλλαγής, ΤΕΕ Κεντρικής και Δυτικής Θεσσαλίας

    Τα Γενικά Σχέδια Υπηρεσιών Ύδατος θα υλοποιούνται και από τους ΤΟΕΒ/ΓΟΕΒ? Επίσης πολλές ΔΕΥΑ έχουν ήδη υλοποιήσει ή υλοποιούν Γενικά Σχέδια Ύδρευσης τα οποία θα πρέπει να συμπεριλαμβάνονται στα Γενικά Σχέδια Υπηρεσιών Ύδατος. Για την πληρέστερη και αποτελεσματικότερη υλοποίηση των Γενικών Σχεδίων Υπηρεσιών Ύδατος θα πρέπει να διαμορφωθούν συγκεκριμένα και καθορισμένα ελάχιστα περιεχόμενα.

  • 27 Φεβρουαρίου 2023, 11:36 | Σαφαρίκας Νικόλαος

    Στο συγκεκριμένο άρθρο γίνεται αναφορά για τις υποχρεώσεις των παρόχων υπηρεσιών ύδατος.
    Όλα όσα αναφέρονται παραπέμπουν στα MasterPlan και στα ΣΑΝ. Είναι χρήσιμα και βεβαίως πρέπει να υφίστανται, όπως παράλληλα πρέπει να προστεθούν και: 1) ο υπολογισμός του υδατικού ισοζυγίου, 2) ο έλεγχος της υφιστάμενης τιμολογιακής πολιτικής, 3) ο υπολογισμός των ταμειακών ροών, 4) ο υπολογισμός του εσωτερικού συντελεστή οικονομικής απόδοσης της επένδυσης, 5) ο υπολογισμός των επιπτώσεων της επένδυσης στην απασχόληση – δημιουργία ευκαιριών απασχόλησης, 6) ο υπολογισμός των επιπτώσεων της επένδυσης στην αποταμίευση, 7) ο υπολογισμός δεικτών επιβάρυνσης καταναλωτή, 8) η ανάλυση του χρηματοοικονομικού κόστους, 9) η ανάλυση ευαισθησίας. Αποτέλεσμα των ανωτέρω είναι να καταδεικνύεται η ρεαλιστικότητα του επιχειρησιακού προγράμματος δράσης μέσω ολιστικής προσέγγισης, όπου θα επισημαίνονται όλα τα ανωτέρω τεχνικά και οικονομικά μεγέθη, με ανάλυση ευαισθησίας, εσωτερικό συντελεστή οικονομικής απόδοσης της επένδυσης, την οικονομική ΚΠΑ της επένδυσης, των ωφελειών, του κόστους και του λόγω ωφελειών – κόστους.
    Επίσης, υπάρχει διαφωνία με την παρ. 4 του άρθρου διότι δεν είναι δυνατό να αποτελεί αιρεσιμότητα η μη εκπλήρωση των υποχρεώσεων του άρθρου που είναι μεν αναγκαίες, αλλά αν λειτουργήσει η αιρεσιμότητα θα στερήσει από τις τοπικές κοινωνίες έργα απολύτως αναγκαία για την τοπική ανάπτυξη και την αειφορία.
    Τέλος οι προθεσμίες που προβλέπει αυτό το άρθρο στην παράγραφο 5, θα πρέπει να παραταθούν διότι οι φορείς και ιδίως οι Δ.Ε.Υ.Α. πάσχουν από υποστελέχωση και άμεσα πρέπει να κινηθούν διαδικασίες για την στελέχωση αυτών με επιστημονικό και λοιπό προσωπικό. Ουσιαστικά απαιτείται προγραμματισμός, ετοιμότητα και ανθρώπινο δυναμικό προκειμένου να ανταποκριθεί στις εν λόγω απαιτήσεις.

  • 27 Φεβρουαρίου 2023, 01:35 | ΠΟΕ ΔΕΥΑ

    Οι προθεσμίες που προβλέπει αυτό το άρθρο θα πρέπει οπωσδήποτε να παραταθούν διότι οι φορείς και ιδίως οι ΔΕΥΑ αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα υποστελέχωσης για τα οποία θα έπρεπε να βρεθεί άμεσα λύση.
    Επίσης, πως είναι δυνατόν να μπαίνουν όροι αιρεσιμότητας όπως αυτή της εκπόνησης Γ.Σ.Υ.Υ. και της ετήσιας έκθεσης προγραμματισμού χωρίς να έχουν πρώτα διασφαλιστεί τα εργαλεία και οι διαδικασίες για την εκπόνηση τους.
    Η αιρεσιμότητα αυτή θα στερήσει από τις τοπικές κοινωνίες έργα απολύτως αναγκαία για την τοπική ανάπτυξη και την αειφορία.

  • Οι προθεσμίες που προβλέπει αυτό το άρθρο θα πρέπει να παραταθούν διότι οι φορείς και ιδίως οι Δ.Ε.Υ.Α. πάσχουν από υποστελέχωση.
    Επίσης, διαφωνούμε με την παρ. 4 του άρθρου διότι δεν είναι δυνατό να αποτελεί αιρεσιμότητα η μη εκπλήρωση των υποχρεώσεων του άρθρου που είναι μεν αναγκαίες, αλλά αν λειτουργήσει η αιρεσιμότητα θα στερήσει από τις τοπικές κοινωνίες έργα απολύτως αναγκαία για την τοπική ανάπτυξη και την αειφορία.

  • 24 Φεβρουαρίου 2023, 14:59 | ΜΑΡΙΑ Τ.

    Στο άρθρο 35 στην παράγραφο 1 θα μπορούσαν να προστεθούν στα περιεχόμενα των Γενικών Σχεδίων Υπηρεσιών Ύδατος (Γ.Σ.Υ.Υ.): το πρόγραμμα υλοποίησης έργων επέκτασης ή αναβάθμισης των εγκαταστάσεων επεξεργασίας λυμάτων, η επαναχρησιμοποίηση λυμάτων και η αξιοποίηση ιλύος».

  • 24 Φεβρουαρίου 2023, 12:15 | ΔΕΥΑ ΚΟΖΑΝΗΣ

    παράγραφος 5: «το παρόν εφαρμόζεται από … την 1η Ιανουαρίου 2025 για όλους τους υπόλοιπους …» το αναφερόμενο μεταβατικό στάδιο είναι υπερβολικά μικρό.

  • 24 Φεβρουαρίου 2023, 10:50 | Σωματείο Εργαζομένων Γ.Ο.Ε.B. Ελλάδας

    Στο άρθρο 35, χωρίς να υπάρχει σύνδεση της αγροτικής πολιτικής σχετικά με τις καλλιέργειες που αποτελούν τον κύριο καταναλωτή του νερού άρδευσης θα επιχειρηθεί η εύρεση της κάλυψης αυτών των αναγκών.

    Το γεγονός της σύνταξης τέτοιων σχεδίων, θα απαιτήσει επιπλέον προσωπικό, που θα κληθούν να πληρώσουν στο τέλος οι αγρότες και θα επιβαρύνει πάλι την γεωργική παραγωγή.

  • 23 Φεβρουαρίου 2023, 13:44 | ΚΕΔΕ

    Συμφωνούνουμε με τη διάταξη

  • 20 Φεβρουαρίου 2023, 14:44 | Basiliy

    Ok