Άρθρο 14

Σύμβαση Ενεργειακής Απόδοσης

1. Η Σύμβαση Ενεργειακής Απόδοσης (ΣΕΑ) καταρτίζεται εγγράφως μεταξύ του τελικού καταναλωτή και της Επιχείρησης Ενεργειακών Υπηρεσιών (ΕΕΥ). Στη ΣΕΑ ρυθμίζονται ιδίως τα ακόλουθα:

α) ο σχεδιασμός και η διαχείριση της παρεχόμενης ενεργειακής υπηρεσίας και του ενεργειακού έργου,

β) η μεθοδολογία μέτρησης της εξοικονομούμενης ενέργειας και αποτίμησης του προκύπτοντος συνολικού οικονομικού οφέλους,

γ) η αγορά, εγκατάσταση και θέση σε λειτουργία του απαραίτητου εξοπλισμού,

δ) η διαχείριση και ο τρόπος λειτουργίας του εξοπλισμού,

ε) το συνολικό κόστος του έργου, το οποίο αποτελείται από το κόστος προμήθειας και εγκατάστασης του απαραίτητου εξοπλισμού, το κόστος χρηματοδότησης και την αμοιβή της ΕΕΥ,

στ) η διαδικασία αποτίμησης του ενεργειακού οφέλους και

ζ) ο τρόπος αποπληρωμής.

2. α. Στη ΣΕΑ δύναται να συμμετέχει τρίτος, ο οποίος χρηματοδοτεί την παρεχόμενη ενεργειακή υπηρεσία. Στην περίπτωση που ο τρίτος είναι χρηματοπιστωτικός οργανισμός, η χρηματοδότηση παρέχεται σύμφωνα με τους όρους της Χρηματοδότησης από Τρίτους και του παρόντος.

β. Ο τελικός καταναλωτής αναλαμβάνει την υποχρέωση να πληρώνει στην ΕΕΥ ή στον τρίτο χρηματοδότη, όταν είναι άλλος από την ΕΕΥ, το συμφωνημένο οικονομικό αντάλλαγμα της παρεχόμενης ενεργειακής υπηρεσίας με βάση την εξοικονόμηση ενέργειας που επιτυγχάνεται. Το οικονομικό αντάλλαγμα της ΕΕΥ συνίσταται, εν όλω ή εν μέρει, σε ποσοστό επί του οικονομικού οφέλους που προκύπτει από την εξοικονόμηση ενέργειας του τελικού καταναλωτή.

3. α. Η ΕΕΥ υποχρεούται να διασφαλίζει την εξοικονόμηση ενέργειας και το οικονομικό όφελος καθ’ όλη τη διάρκεια του συμβατικού χρόνου, η επίτευξη των οποίων επαληθεύεται σε τακτά χρονικά διαστήματα που καθορίζονται επακριβώς στη ΣΕΑ. Αντίθετη συμφωνία των μερών είναι αυτοδικαίως άκυρη.

β. Σε περίπτωση που το οικονομικό όφελος από την εξοικονόμηση ενέργειας είναι μικρότερο από το συμβατικά καθορισμένο, η ΕΕΥ είναι υποχρεωμένη να καταβάλλει στον τελικό καταναλωτή τη διαφορά ή αυτός να καταβάλλει οικονομικό αντάλλαγμα μικρότερο από το συμφωνηθέν, υπό τον όρο ότι ο τελευταίος λειτουργεί τον ενεργειακό εξοπλισμό σύμφωνα με τους όρους της μεταξύ τους σύμβασης.

γ. Σε περίπτωση που το οικονομικό όφελος από την εξοικονόμηση ενέργειας υπερβαίνει το συμφωνηθέν, ο τελικός καταναλωτής καρπώνεται το υπερβάλλον, εκτός αν έχει άλλως συμφωνηθεί.

4. Στη ΣΕΑ δύναται να προβλέπεται η πώληση με παρακράτηση ή μη της κυριότητας και η χρηματοδοτική ή η εν γένει μίσθωση του ενεργειακού εξοπλισμού. Με τη λήξη του συμβατικού χρόνου, ο ενεργειακός εξοπλισμός δύναται να μεταβιβάζεται στον τελικό καταναλωτή, σύμφωνα με τα ειδικότερα οριζόμενα στη σύμβαση.

5. Ο ενεργειακός εξοπλισμός εγκαθίσταται και χρησιμοποιείται στην εγκατάσταση του τελικού καταναλωτή ή σε χώρο που ορίζεται στη ΣΕΑ, δυνάμει ειδικότερης εννόμου σχέσεως. Ο τελικός καταναλωτής ή η ΕΕΥ κατά περίπτωση, λαμβάνει τις απαιτούμενες από το νόμο άδειες για την εγκατάσταση και τη λειτουργία του ενεργειακού εξοπλισμού, σύμφωνα με τη διαδικασία και τους όρους της κείμενης κάθε φορά νομοθεσίας. Η σχετική δαπάνη βαρύνει την ΕΕΥ.

6. Η ΕΕΥ ή ο τελικός καταναλωτής υποχρεούται να ασφαλίζει τον ενεργειακό εξοπλισμό για όλη τη χρονική διάρκεια της ΣΕΑ.

7. Ο τελικός καταναλωτής επιτρέπει στην ΕΕΥ την πρόσβαση στις εγκαταστάσεις του σε χρονικά διαστήματα που καθορίζονται στη ΣΕΑ, προκειμένου να προβεί στις απαραίτητες ενέργειες για την ορθή λειτουργία και την επιβεβαίωση των τεχνικών παραμέτρων του ενεργειακού εξοπλισμού.

8. Το Δημόσιο και τα νομικά πρόσωπα του ευρύτερου Δημόσιου τομέα δύνανται να καταρτίζουν εγγράφως ΣΕΑ με ΕΕΥ, με ή χωρίς Χρηματοδότηση από Τρίτους, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, παρ.1 άρθρο 11. Με νομοθετική ρύθμιση εντός έξι (6) μηνών από την έναρξη ισχύος του παρόντος, ρυθμίζονται οι διαδικασίες για την παροχή ενεργειακών υπηρεσιών και τη χρήση της Χρηματοδότησης από Τρίτους στο Δημόσιο τομέα.

9. Η αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής διαθέτει στους υφιστάμενους ή/και δυνητικούς αγοραστές ενεργειακών υπηρεσιών και άλλων μέτρων βελτίωσης ενεργειακής απόδοσης του δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, υποδείγματα συμβάσεων σχετικά με τα χρηματοοικονομικά μέσα για την εξοικονόμηση ενέργειας.

10. Με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής δύναται να ρυθμίζεται κάθε ειδικότερο θέμα και αναγκαία λεπτομέρεια που αφορά στο περιεχόμενο της ΣΕΑ, όπως αυτό ρυθμίζεται από τις διατάξεις του παρόντος άρθρου.

(Το άρθρο 15 αντιστοιχεί στην παρ. 1 του άρθρου 9 της Οδηγίας και στην παρ. 3 του άρθρου 6 της Οδηγίας).

  • 18 Μαρτίου 2010, 15:42 | Νίκος Στιγκας

    Πολύ σωστές οι παρατηρήσεις της Ελληνικής Εταιρίας Τεχνολογίας και Διοίκησης της Συντήρησης.

    Επίσης, στο άρθρο 14.3.γ, το ‘Σε περίπτωση που το οικονομικό όφελος από την εξοικονόμηση ενέργειας υπερβαίνει το συμφωνηθέν, ο τελικός καταναλωτής καρπώνεται το υπερβάλλον, εκτός αν έχει άλλως συμφωνηθεί’ θα ήταν αποδοτικότερο, καθώς θα έδινε κίνητρα βελτίωσης, να επαναδιατυπωθεί σαν ‘Σε περίπτωση που το οικονομικό όφελος από την εξοικονόμηση ενέργειας υπερβαίνει το συμφωνηθέν, ο τελικός καταναλωτής και η ΕΕΥ θα μοιράζονται το πρόσθετο όφελος όπως συμφωνηθεί στη σχετική σύμβαση’.

    Με εκτίμηση,

    Στίγκας Νικόλαος
    Ηλεκτρολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.

  • Παράγραφος 1. Προσθήκη:
    η)Ποιος θα επιβαρυνθεί το κόστος του λευκού πιστοποιητικού, αλλά και πότε αυτό απαιτείται.

    Παράγραφος 3 «β. Σε περίπτωση που το οικονομικό όφελος από την εξοικονόμηση ενέργειας είναι μικρότερο από το συμβατικά καθορισμένο, η ΕΕΥ είναι υποχρεωμένη να καταβάλλει στον τελικό καταναλωτή τη διαφορά ή αυτός να καταβάλλει οικονομικό αντάλλαγμα μικρότερο από το συμφωνηθέν, υπό τον όρο ότι ο τελευταίος λειτουργεί τον ενεργειακό εξοπλισμό σύμφωνα με τους όρους της μεταξύ τους σύμβασης.»

    Το «οικονομικό όφελος» πρέπει να αντικατασταθεί από «ενεργειακό όφελος» καθώς μπορεί κατά τη διάρκεια της ΣΕΑ να αλλάξουν τα τιμολόγια ηλεκτρικής ενέργειας ή να υπάρχει αύξηση της τιμής των καυσίμων (Φυσικό αέριο, Πετρέλαιο, Βιομάζα κλπ), κάτι το οποίο δεν μπορεί να προεκτιμήσει η ΕΕΥ και θα την οδηγήσει εκτός του συμβατικά καθορισμένου.
    Επίσης πως μπορεί να ελεγχθεί ο όρος «ο τελευταίος λειτουργεί τον ενεργειακό εξοπλισμό σύμφωνα με τους όρους της μεταξύ τους σύμβασης»; Και ποιος διασφαλίζει την ΕΕΥ ότι ο πελάτης δεν κακοδιαχειρίζεται τον ενεργειακό εξοπλισμό ώστε να πληρώσει μικρότερο αντίτιμο;

    Παράγραφος 3 «γ. Σε περίπτωση που το οικονομικό όφελος από την εξοικονόμηση ενέργειας υπερβαίνει το συμφωνηθέν, ο τελικός καταναλωτής καρπώνεται το υπερβάλλον, εκτός αν έχει άλλως συμφωνηθεί.»
    Να αφαιρεθεί το «εκτός αν έχει άλλως συμφωνηθεί.» γιατί θα γίνει κατάχρηση του από τις ΕΕΥ.

    Παράγραφος 3. Προσθήκη:
    δ) Να μην επιτρέπεται στη ΣΕΑ να προβλέπονται παρεμβάσεις εξοικονόμησης ενέργειας με χρόνο απόσβεσης μεγαλύτερο των επτά (7) ετών και Καθαρή Παρούσα Αξία μικρότερη του μηδενός (0).

    Μετα τιμής,

    Τσιλιγκερίδης Ευκλείδης
    Διπλ. Μηχανολόγος Μηχανικός

  • από ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ – http://www.hms-gr.eu – 15 Μαρτίου 2010

    Προς : την Υπουργό Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής
    κα Τίνα Μπιρμπίλη

    ΘΕΜΑ : Παρέμβαση στη δημόσια διαβούλευση για το υπό συζήτηση σχέδιο νόμου για τα «Μέτρα για τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης κατά την τελική χρήση, ενεργειακές υπηρεσίες και άλλες διατάξεις»

    Αξιότιμη κυρία Υπουργέ,

    Με την ευκαιρία της δημόσιας διαβούλευσης για σημαντικά θέματα της πολιτικής στην Eλληνική επικράτεια, θα θέλαμε να συμβάλλουμε με την κατάθεση της άποψης της Ελληνικής Εταιρείας Τεχνολογίας και Διοίκησης Συντήρησης (HMS) στη δημόσια συζήτηση για το προτεινόμενο νομοσχέδιο «Μέτρα για τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης κατά την τελική χρήση, ενεργειακές υπηρεσίες και άλλες διατάξεις» του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής.

    Η Ελληνική Εταιρεία Τεχνολογίας και Διοίκησης Συντήρησης έχει ως σκοπό της τη θεμελίωση της Τεχνικής Συντήρησης σε επιστημονική και τεχνολογική βάση και την ανάδειξη της σημασίας της στην εύρυθμη και αποδοτική λειτουργία κάθε επιχείρησης/οργανισμού επιδιώκοντας τη μεγιστοποίηση του οφέλους τόσο σε λειτουργικό επίπεδο όσο και σε θέματα εξοικονόμησης ενέργειας, υγιεινής και ασφάλειας. Η HMS είναι μέλος του European Federation of National Maintenance Societies (EFNMS).

    Ως εκ τούτου και στο πλαίσιο του επιστημονικού και θεσμικού μας ρόλου θα θέλαμε να συγχαρούμε το ΥΠΕΚΑ για τις πρωτοβουλίες του και θέτουμε παρακάτω κάποιες μικρές αλλά ουσιαστικές παρεμβάσεις για την ανάδειξη του ρόλου της τεχνικής συντήρησης στην προσπάθεια βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης κατά την τελική χρήση. Εκτιμούμε ότι οποιαδήποτε προσπάθεια βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης μέσω αντικατάστασης ή αναβάθμισης μη ενεργειακά αποδοτικού εξοπλισμού θα πρέπει απαραίτητα να συνοδεύεται από την επαγγελματική και επιστημονικά αποδεκτή προληπτική τεχνική συντήρηση, όπως ορθά αναφέρεται στο Άρθρο 7 παράγραφος 2. Επίσης πιστεύουμε ότι στο αντικείμενο των ενεργειακών επιθεωρήσεων, όπως αναφέρεται στο Άρθρο 12, θα πρέπει να συμπεριλαμβάνεται και ο έλεγχος διαχείρισης της συντήρησης του υφιστάμενου εξοπλισμού, με γνώμονα πάντα την εξοικονόμηση ενέργειας.

    Στο πλαίσιο αυτό θα προτείναμε και τα παρακάτω αναφορικά με το Άρθρο 14:
    • Το 14.1 δ) να επαναδιατυπωθεί ως ‘δ) η διαχείριση, ο τρόπος λειτουργίας και η συντήρηση του εξοπλισμού, για τη διασφάλιση της ενεργειακής απόδοσης σε μακροχρόνια βάση.
    • Το 14.1.ε) να γίνει : … το κόστος προμήθειας και εγκατάστασης του απαραίτητου εξοπλισμού, το κόστος λειτουργίας, το κόστος ανάπτυξης του κατάλληλου συστήματος συντήρησης, το κόστος χρηματοδότησης…
    • Στο 14.7 να προστεθεί: … για την ορθή λειτουργία, τη συντήρηση και την επιβεβαίωση …

    Ευχαριστούμε για την προσοχή σας και παραμένουμε στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε περαιτέρω πληροφορία ή διευκρίνηση.

    Με τιμή

    Εκ μέρους της Ελληνικής Εταιρίας Τεχνολογίας και Διοίκησης της Συντήρησης

    Χαράλαμπος Αποστολίδης
    Αντιπρόεδρος Επιστημονικού