Άρθρο 7

Ενεργειακή απόδοση κατά την τελική χρήση στο Δημόσιο και ευρύτερο Δημόσιο τομέα

  1. Το Δημόσιο και οι φορείς του ευρύτερου Δημόσιου τομέα, όπως ορίζονται στο άρθρο 2 του ν.3310/2005 (ΦΕΚ Α’ 30), λαμβάνουν μέτρα βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης κατά την τελική χρήση σε εθνικό, περιφερειακό ή/και τοπικό επίπεδο, με προτεραιότητα στα οικονομικώς αποδοτικότερα, τα οποία γνωστοποιούνται με κάθε πρόσφορο μέσο στους πολίτες, επιχειρήσεις και τους λοιπούς φορείς της αγοράς.

2. α. Τα μέτρα αυτά αναφέρονται ιδίως στην ενεργειακή αναβάθμιση των υφιστάμενων κτιρίων που χρησιμοποιεί το Δημόσιο και οι φορείς του ευρύτερου Δημόσιου τομέα, στη θέσπιση υποχρεωτικών διαδικασιών για την προμήθεια ενεργειακά αποδοτικού εξοπλισμού και τεχνολογιών, στη δημιουργία υποδομών για τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης των οδικών μεταφορών και των μέσων σταθερής τροχιάς, στη θέσπιση υποχρεωτικής ποσόστωσης ενεργειακά αποδοτικότερων οχημάτων, στη συνεργασία με τους ΟΤΑ για τη διαμόρφωση ολοκληρωμένου ενεργειακού σχεδιασμού αυτών και στην κατάρτιση προγραμμάτων ενίσχυσης τεχνολογικών επενδύσεων εξοικονόμησης ενέργειας.

β. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, Οικονομίας Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, και Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής ρυθμίζονται οι όροι και οι προϋποθέσεις για σταδιακή υποχρεωτική εφαρμογή συστήματος ενεργειακής διαχείρισης σε όλους τους οργανισμούς του Δημόσιου και ευρύτερου Δημόσιου τομέα, ώστε να επιτυγχάνεται συστηματική και συνεχής βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης. Οι αρχές, απαιτήσεις και κατευθυντήριες οδηγίες του συστήματος ενεργειακής διαχείρισης καθορίζονται βάσει αντίστοιχου Ευρωπαϊκού προτύπου.

γ. Με όμοια απόφαση λαμβάνονται μέτρα βελτίωσης και τίθενται οι ελάχιστες απαιτήσεις ενεργειακής απόδοσης για τις προμήθειες του Δημοσίου και των φορέων του ευρύτερου Δημόσιου τομέα, χρησιμοποιώντας, κατά περίπτωση, τη μεθοδολογία ελαχιστοποίησης του κόστους κύκλου ζωής των προμηθευομένων ειδών ή συναφείς μεθόδους, ώστε να διασφαλίζεται η οικονομική αποτελεσματικότητά του. Οι ανωτέρω απαιτήσεις αφορούν τουλάχιστον:

i) στην αγορά νέου εξοπλισμού με αποδοτική κατανάλωση ενέργειας σε όλες τις καταστάσεις λειτουργίας, καθώς και στην κατάσταση αναμονής,

ii) στην αντικατάσταση ή αναβάθμιση υφιστάμενου εξοπλισμού, κατά τα οριζόμενα στο στοιχείο i).

Με την απόφαση αυτή ρυθμίζονται επίσης οι προϋποθέσεις και η διαδικασία για την υποχρεωτική αντικατάσταση ή αναβάθμιση μη ενεργειακά αποδοτικού εξοπλισμού σε λειτουργία και η προληπτική συντήρηση υφιστάμενου ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού.

Οι αντίστοιχες προμήθειες εξοπλισμού που δεν συμφωνούν με τις προδιαγραφές και τα πρότυπα που εξειδικεύονται με την ανωτέρω απόφαση, δεν θεωρούνται δημόσια δαπάνη, δεν εκκαθαρίζονται και δεν ενταλματοποιούνται από τις αρμόδιες Υπηρεσίες Δημοσιονομικού Ελέγχου.

3. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, Οικονομίας Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, και Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής καθορίζονται, σε συνδυασμό με τις αντίστοιχες διατάξεις του ν.3661/2008 και των εκτελεστικών αυτού κανονιστικών πράξεων, μέτρα μείωσης της ενεργειακής κατανάλωσης των κτιρίων του δημοσίου και του ευρύτερου Δημόσιου τομέα. Ειδικότερα, ρυθμίζονται οι απαιτήσεις ενεργειακής απόδοσης κατά την αγορά, εκμίσθωση ή ανέγερση κτιρίων ή τμημάτων τους, η υποχρεωτική χρήση φυσικού αερίου, εφόσον υπάρχει διαθεσιμότητα δικτύου, η υποχρεωτική σταδιακή εγκατάσταση κεντρικών θερμικών ηλιακών συστημάτων ή άλλων τεχνολογιών ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και η εγκατάσταση συστημάτων μετρήσεως της κατανάλωσης ενέργειας, καθώς και η χρήση ενεργειακά αποδοτικών συστημάτων φωτισμού.

4. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, Οικονομίας Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, και Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής θεσπίζεται Κανονισμός προμηθειών για τα οχήματα δημοσίας χρήσης όλων των κατηγοριών, που βασίζεται σε κατάλογο προδιαγραφών ενεργειακά  αποδοτικών οχημάτων και τον οποίο καταρτίζει το Υπουργείο Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής σε συνεργασία με το Υπουργείο Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων, χρησιμοποιώντας, κατά περίπτωση, τη μεθοδολογία ελαχιστοποίησης του κόστους κύκλου ζωής ή συναφείς μεθόδους για να διασφαλίζεται η οικονομική αποτελεσματικότητα του.

Με όμοια απόφαση ρυθμίζονται:

α) η διαδικασία για την υποχρεωτική ποσόστωση καθαρών οχημάτων, όπως ηλεκτρικά, υβριδικά, φυσικού αερίου, βιοκαυσίμου, υδρογόνου στις δημόσιες υπηρεσίες και οργανισμούς,

β) η διαδικασία αντικατάστασης των παλαιών μεσαίων και βαρέων οχημάτων δημοσίας χρήσης άνω των 3,5 τόνων και άνω δεκαετίας,

γ) η ενεργειακή σήμανση των οχημάτων,

δ) οι όροι και τα κριτήρια εφαρμογής εκπαιδευτικών προγραμμάτων για την προώθηση των αρχών της οικονομικής οικολογικής και ασφαλούς οδήγησης προς τους οδηγούς στόλων οχημάτων στους οργανισμούς του Δημόσιου και ευρύτερου Δημόσιου τομέα.

5. Οι κοινές υπουργικές αποφάσεις που προβλέπονται στο παρόν άρθρο εκδίδονται εντός τεσσάρων (4) μηνών από την έναρξη ισχύος του παρόντος.

6. Το Δημόσιο και οι φορείς του ευρύτερου Δημόσιου τομέα υποχρεούνται στην ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ τους σχετικά με τις βέλτιστες πρακτικές που εφαρμόζουν για τη βελτίωση της ενεργειακής τους απόδοσης. Προς το σκοπό αυτό, η αρμόδια Διεύθυνση του Υπουργείου Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής συγκεντρώνει τις ανωτέρω πληροφορίες από τους αρμόδιους φορείς και συνεργάζεται με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την ανταλλαγή και διάδοση των πληροφοριών αυτών. Τα αποτελέσματα των δράσεων παρουσιάζονται από τους φορείς σε ειδική δημόσια εκδήλωση που διοργανώνεται σε ετήσια βάση από το Υπουργείο Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής.

(Το άρθρο 8 αντιστοιχεί στην παρ. 1 του άρθρου 5 της Οδηγίας).

  • 17 Μαρτίου 2010, 14:47 | Ιφιγένεια Θάνου

    Ως αρχιτέκτων μηχανικός, νέα υπάλληλος σε τεχνική υπηρεσία, θα παρακαλούσα τα μέτρα που θα προταθούν για την εξοικονόμηση ενέργειας σε υφιστάμενα κτίρια, αλλά κυρίως στα νέα κτίρια του Δημόσιου τομέα, να είναι σαφή, να αποτυπωθούν γρήγορα(μεσω της ΚΥΑ που προβλέπει η παρ.3)καθώς και να είναι πολύ συγκεκριμένα.
    Δεδομένου ότι αυτά τα κτίρια έχουν μεγάλη επιφάνεια και όγκο και ιδιαίτερες απαιτήσεις σε θέρμανση, ψύξη(π.χ. σχολεία, γυμναστηρια, πολιτιστικά κέντρα..),η συμμόρφωση τους θα αποτελέσει παράδειγμα και για μικρότερης κλίμακας κτιριακά έργα. Ας κάνουμε τη βιοκλιματική αρχιτεκτονική πράξη!
    ερώτηση:η μελέτη ενεργειακής απόδοσης θα ενσωματωθεί και στη νομοθεσία για τις μελέτες των δημοσίων έργων;

  • Παράγραφος 2.α. «θέσπιση υποχρεωτικών διαδικασιών για την προμήθεια ενεργειακά αποδοτικού εξοπλισμού και τεχνολογιών». Αν δεν υπάρξει ανάλυση μέσω του κύκλου ζωής των ενεργειακών συστημάτων, δεν πρόκειται να μεταβούμε σε χρήση πιο αποδοτικών τεχνολογιών. Εδώ έρχεται το σύστημα ενεργειακής διαχείρισης παράγραφος 2.β. και παράγραφος 3. «και η εγκατάσταση συστημάτων μετρήσεως της κατανάλωσης ενέργειας» το οποίο απαιτεί ομάδα ενεργειακής διαχείρισης, εποπτείας – ελέγχου και ενημέρωσης – επιμόρφωσης των τελικών χρηστών (δημοσίων υπαλλήλων) σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα. Ποια δημόσια υπηρεσία αυτή τη στιγμή έχει το δυναμικό ώστε να στελεχώσει ομάδα «ενεργειακών manager»; Χωρίς αυτούς η όλη προσπάθεια θα καταλήξει σε φιάσκο.

    Παράγραφος 4.α) «η διαδικασία για την υποχρεωτική ποσόστωση καθαρών οχημάτων, όπως ηλεκτρικά, υβριδικά, φυσικού αερίου, βιοκαυσίμου, υδρογόνου στις δημόσιες υπηρεσίες και οργανισμούς.»
    Ηλεκτρικά οχήματα δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν διότι δεν υπάρχουν σταθμοί ανεφοδιασμού/φόρτισης. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα απαιτούν ιδιαίτερο πλάνο ανάπτυξης και ένταξης στο στόλο της Ελλάδος και δεν έχουμε πραγματοποιήσει το παραμικρό βήμα προς αυτή την κατεύθυνση.
    Το ίδιο αλλά σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό ισχύει για τα αυτοκίνητα υδρογόνου, τα οποία δεν εισάγονται καν στην Ελλάδα.
    Επίσης και για τα αυτοκίνητα φυσικού αερίου θα υπάρχει πρόβλημα ανεφοδιασμού αν δεν υπάρξει γενικότερο πλάνο.
    Τα αυτοκίνητα βιοκαυσίμου θεωρούνται DIESEL και δεν μπορούν να εισέλθουν στα μεγάλα αστικά κέντρα λόγω παρωχημένης νομοθεσίας.
    Άρα μιλάμε μόνο για τα 3 υβριδικά μοντέλα που κυκλοφορούν στην Ελληνική αγορά. Μήπως θα γεμίσει όλος ο δημόσιος τομέας με LEXUS γιατί κανένας δεν θα δεχτεί να κυκλοφορεί με PRIUS ή CIVIC;
    Προτείνουμε πριν την συγκεκριμένη ΚΥΑ πρέπει πρώτα να υπάρξει μελέτη και μακροχρόνιος σχεδιασμός για την ένταξη και άλλων τεχνολογιών οχημάτων στις Ελληνικές Μεταφορές και αναθεώρηση της υφιστάμενης νομοθεσίας.
    Επίσης θεωρούμε πως απαιτείται σύνεση στις αντικαταστάσεις. Οχήματα καλοσυντηρημένα θα έχουν πολύ μικρότερο περιβαλλοντικό αντίκτυπο (μέσω ανάλυσης κύκλου ζωής) από το να αντικατασταθούν από καινούργια.

    Παράγραφος 4. β) «η διαδικασία αντικατάστασης των παλαιών μεσαίων και βαρέων οχημάτων δημοσίας χρήσης άνω των 3,5 τόνων και άνω δεκαετίας,»
    Θεωρούμε πως είναι προτιμότερο να υπάρξει μετατροπή ή αντικατάσταση των κινητήρων τους, ώστε να μπορούν να κινούνται με βιοκαύσιμα και καλή συντήρηση των λοιπών μερών των οχημάτων παρά να υπάρξει καθολική αντικατάσταση τους. Αυτό βέβαια στις περιπτώσεις που είναι τεχνικοοικονομικά δυνατό.
    Τα οφέλη είναι: πρώτον το κόστος μετατροπής είναι μικρότερο. Δεύτερον, τα λεφτά θα πάνε σε συνεργία και όχι στις αντιπροσωπείες. Τρίτον μπορεί μέσω του Ταμείου (Άρθρο 8, παράγραφος 4) να επιδοτηθούν νέα εξειδικευμένα συνεργεία που θα αναλαμβάνουν τέτοιου είδους μετατροπές και να δημιουργηθούν και νέες θέσεις εργασίας.

    Παράγραφος 4. δ) «οι όροι και τα κριτήρια εφαρμογής εκπαιδευτικών προγραμμάτων για την προώθηση των αρχών της οικονομικής οικολογικής και ασφαλούς οδήγησης προς τους οδηγούς στόλων οχημάτων στους οργανισμούς του Δημόσιου και ευρύτερου Δημόσιου τομέα.»
    Προτείνουμε να προστεθεί στην παράγραφο το εξής: Να δίδεται η δυνατότητα στους προϊσταμένους οδηγών στόλων οχημάτων να παρέχουν επιπλέον κίνητρα, μη οικονομικά, προς τους οδηγούς-πρότυπα καλής χρήσης (π.χ. ο οδηγός με τη χαμηλότερη κατανάλωση καυσίμου να έχει ένα επιπλέον ρεπό για το συγκεκριμένο μήνα που επέτυχε την επίδοση)

    Μετα τιμής,

    Τσιλιγκερίδης Ευκλείδης
    Διπλ. Μηχανολόγος Μηχανικός

  • 10 Μαρτίου 2010, 15:23 | ΙΩΑΝΝΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ

    ΣΤΟ ΕΝ ΛΟΓΩ ΑΡΘΡΟ ΚΡΙΝΩ ΣΚΟΠΙΜΟ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΑΝΑΦΟΡΑ ΣΤΗΝ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗ ΚΑΙ ΚΑΤΑ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΗΣ ΟΔΗΓΙΑΣ 2006/32/ΕΚ, ΚΥΑ Αριθ.Δ6/Β/14826,ΦΕΚ 1122,ΤΒ,08 ΚΑΘΩΣ ΠΕΡΙΓΡΑΦΕΙ ΚΑΙ ΠΡΟΔΙΑΓΡΑΦΕΙ ΣΑΦΗ ΜΕΤΡΑ ΓΙΑ ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΤΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗΣ ΑΠΟΔΟΣΗΣ ΤΩΝ ΚΤΙΡΙΩΝ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ.

  • Η ενεργειακή απόδοση των κτιρίων πρέπει να λαμβάνει υπ’ όψη και το θέμα της μετακίνησης με ποδήλατο.

    Κάθε δημόσιο κτίριο πρέπει να έχει εξωτερικές ή εσωτερικές δέστρες για παρκάρισμα ποδηλάτων ώστε να διευκολύνονται οι πολίτες και οι υπάλληλοι που χρησιμοποιούν ποδήλατο. Συμπεριλαμβάνονται ΚΕΠ, ταχυδρομεία, υπουργεία, ιατρεία και γραφεία ΙΚΑ, εφορίες, ΟΑΕΔ, δημαρχεία, πολιτιστικά κέντρα, αθλητικές εγκαταστάσεις, σταθμοί ΜΜΜ, στρατόπεδα, κ.λ.π.

    Να δημιουργηθούν κίνητρα στους εργοδότες για την ανταμειβή των υπαλλήλων που επιλέγουν βιώσιμα μέσα μεταφοράς για τη μετακίνησή τους στη δουλειά (ΜΜΜ, ποδήλατο). Π.χ. υποχρεωτική χρέωση για παροχή πάρκιγκ, παροχή καρτών απεριορίστων διαδρομών ΟΑΣΑ σε όσους δεν επιλέγουν τη χρήση πάρκιγκ, κ.λ.π.

    Να δημιουργηθούν και να δημοσιευτούν σε κυβερνητική ιστοσελίδα προδιαγραφές και κανονισμοί για δέστρες για κλείδωμα ποδηλάτων (απλή μεταλλική κατασκευή σε σχήμα Π όπως αυτά που συχνά βλέπουμε στα πεζοδρόμια για προστασία απ’ το παράνομο παρκάρισμα).

    Να δημιουργηθεί και να διαφημιστεί υπηρεσία απ’ την οποία μπορεί να ζητήσει ο κάθε ποδηλάτης τοποθέτηση δεστρών σε κτίρια της επιλογής του, έτσι ώστε να ξεκινήσει η σταδιακή τοποθέτηση από τα σημεία που υπάρχει ζήτηση.

    Να δημιουργηθούν κίνητρα για τη διευκόλυνση του παρκαρίσματος ποδηλάτου σε ιδιωτικούς δημόσιους χώρους και ιδιαίτερα σε κτίρια εργασίας.

    Τα πάρκιγκ να είναι υποχρεωμένα να παρέχουν ορισμένες θέσεις για το δωρεάν παρκάρισμα ποδηλάτων (π.χ. 1% των θέσεων να είναι για ποδήλατο, αν υπάρχει ζήτηση).

    Καινούργια κτίρια εργασίας με εμβαδό μεγαλύτερο από κάποιο όριο (π.χ. 10,000 τετραγωνικά μέτρα) που έχουν πάρκιγκ, να υποχρεώνονται να έχουν αποδυτήρια και ντούς για τους υπαλλήλους που μετακινούνται με ποδήλατο.

    Μετακινούμαι με ποδήλατο και συχνά με μεταχειρίζονται σαν ανεπιθύμητο. Μου έχει απαγορευτεί να παρκάρω το ποδήλατό μου σε αυλή υπουργείου, σε δημόσια πλατεία, σε άπλετο εξωτερικό χώρο ιδιωτικού κτιρίου, στην αυλή κτιρίου της αστυνομίας. Αναγκάζομαι να παρκάρω με δυσκολία σε δέντρα, σε λάσπες, και παρανόμως σε πεζοδρόμια. Συχνά ψάχνω για παρκάρισμα και φοβάμαι για την κλοπή του ποδηλάτου μου. Βλέπω απαγορεύσεις για τα ποδήλατα αντί για διευκολύνσεις.