Άρθρο 3

Ορισμοί

1. Για την εφαρμογή του παρόντος νόμου, ισχύουν οι ακόλουθοι ορισμοί:

α) «Ενέργεια»: Κάθε μορφή εμπορικώς διαθέσιμης ενέργειας, όπως η ηλεκτρική ενέργεια, το φυσικό αέριο (συμπεριλαμβανομένου του υγροποιημένου φυσικού αερίου), το υγραέριο, κάθε καύσιμο που χρησιμοποιείται για θέρμανση και ψύξη (συμπεριλαμβανομένης της τηλεθέρμανσης και της τηλεψύξης), ο άνθρακας, ο λιγνίτης, η τύρφη, τα καύσιμα κίνησης (εξαιρουμένων των καυσίμων των αεροσκαφών και των πλοίων) και η βιομάζα όπως ορίζεται στην περίπτωση 8 του άρθρου 2 του ν. 3468/2006 (ΦΕΚ Α’ 129).

β) «Ενεργειακή απόδοση»: Ο λόγος της εκροής επιδόσεων, υπηρεσιών, αγαθών ή ενέργειας προς την εισροή ενέργειας. Κατά το μέρος που αφορά τον κτιριακό τομέα ο  εν λόγω ορισμός εξειδικεύεται στο ν. 3661/2008 (ΦΕΚ Α’ 89).

γ) «Βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης»: Η βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης κατά την τελική χρήση λόγω τεχνολογικών, κοινωνικών ή/και οικονομικών αλλαγών.

δ) «Εξοικονόμηση ενέργειας»: Η ποσότητα της εξοικονομούμενης ενέργειας, η οποία προσδιορίζεται με τη μέτρηση ή/και τον κατ’ εκτίμηση υπολογισμό της κατανάλωσης πριν και μετά την υλοποίηση ενός ή περισσότερων μέτρων βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης, βάσει ισοδύναμων εξωτερικών συνθηκών που επηρεάζουν την ενεργειακή κατανάλωση.

ε) «Ενεργειακή υπηρεσία»: Το φυσικό θετικό αποτέλεσμα, χρησιμότητα ή όφελος που προκύπτει από το συνδυασμό ενέργειας με ενεργειακά αποδοτική τεχνολογία ή/και δράση, η οποία δύναται να περιλαμβάνει την εγκατάσταση, λειτουργία, συντήρηση και τον έλεγχο που απαιτούνται για την παροχή της υπηρεσίας αυτής. Η εν λόγω υπηρεσία υπό κανονικές συνθήκες οδηγεί αποδεδειγμένα σε επαληθεύσιμη (με μέτρηση ή εκτίμηση) βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης ή/και εξοικονόμηση πρωτογενούς ενέργειας. Για την παροχή της ενεργειακής υπηρεσίας καταρτίζεται γραπτή σύμβαση, στην οποία προσδιορίζονται επιπροσθέτως οι παράμετροι και τα στοιχεία που επιβεβαιώνουν τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης ή/και της εξοικονόμησης πρωτογενούς ενέργειας.

στ) «Μηχανισμοί βελτίωσης ενεργειακής απόδοσης»: Τα μέσα που χρησιμοποιούνται από το Δημόσιο ή τον ευρύτερο Δημόσιο τομέα για τη δημιουργία υποστηρικτικού πλαισίου ή κινήτρων για τους συντελεστές της αγοράς, προκειμένου να παρέχουν και να αγοράζουν ενεργειακές υπηρεσίες και άλλα μέτρα  βελτίωσης ενεργειακής απόδοσης.

ζ) «Προγράμματα βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης»:  Οι δραστηριότητες που αφορούν σε ομάδες τελικών καταναλωτών και στοχεύουν σε επαληθεύσιμη (με μέτρηση ή εκτίμηση) βελτίωση της ενεργειακής  απόδοσης.

η) «Μέτρα βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης»: Οι δράσεις που στοχεύουν σε επαληθεύσιμη (με μέτρηση ή εκτίμηση) βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης.

θ) «Επιχείρηση Ενεργειακών Υπηρεσιών» (Ε.Ε.Υ.): Φυσικό ή νομικό πρόσωπο, που παρέχει ενεργειακές υπηρεσίες ή/και άλλα μέτρα βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης στις εγκαταστάσεις ή το κτίριο του τελικού καταναλωτή, αναλαμβάνοντας χρηματοοικονομικό κίνδυνο. Το οικονομικό αντάλλαγμα για την παρεχόμενη υπηρεσία βασίζεται, εν όλω ή εν μέρει, στην επίτευξη της βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης και στην τήρηση των λοιπών συμβατικών όρων ενεργειακής απόδοσης.

ι) «Σύμβαση ενεργειακής απόδοσης»: Συμφωνία που καταρτίζεται εγγράφως μεταξύ του τελικού καταναλωτή και του παρόχου ενεργειακής υπηρεσίας (κατά κανόνα Ε.Ε.Υ.) και περιλαμβάνει τους όρους βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης. Το οικονομικό αντάλλαγμα του παρόχου για την πραγματοποιούμενη επένδυση συναρτάται από το μεταξύ αυτών συμβατικά οριζόμενο επίπεδο βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης.

ια) «Χρηματοδότηση από Τρίτους»: Συμφωνία, στην οποία συμμετέχει τρίτος, πέραν του προμηθευτή ενέργειας, της ΕΕΥ και του τελικού καταναλωτή, ο οποίος χρηματοδοτεί την ενεργειακή υπηρεσία και για το σκοπό αυτό χρεώνει ποσό που αντιστοιχεί σε τμήμα της εξοικονόμησης ενέργειας που επιτυγχάνεται μέσω της υπηρεσίας αυτής. Ο εν λόγω τρίτος μπορεί να είναι και η ΕΕΥ.

ιβ) «Ενεργειακή επιθεώρηση»: Η διαδικασία εκτίμησης των πραγματικών καταναλώσεων ενέργειας ενός κτιρίου ή μιας ομάδας κτιρίων, μιας βιομηχανικής δραστηριότητας ή/και εγκατάστασης και ιδιωτικών και δημόσιων υπηρεσιών, των παραγόντων που τις επηρεάζουν, καθώς και των μεθόδων βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης στην τελική κατανάλωση. Κατά το μέρος που αφορά τον κτιριακό τομέα ο εν λόγω ορισμός εξειδικεύεται στο ν. 3661/2008 (ΦΕΚ Α’ 89).  Με την ενεργειακή επιθεώρηση εντοπίζονται και προσδιορίζονται ποσοτικά οι οικονομικά αποτελεσματικές δυνατότητες εξοικονόμησης ενέργειας και συντάσσεται σχετική έκθεση αποτελεσμάτων.

ιγ)    «Ενεργειακός Επιθεωρητής»: Φυσικό ή νομικό πρόσωπο που διενεργεί ενεργειακές επιθεωρήσεις σε όλους τους τομείς τελικής κατανάλωσης ενέργειας. Κατά το μέρος που αφορά τον κτιριακό τομέα ο εν λόγω ορισμός εξειδικεύεται στο ν. 3661/2008 (ΦΕΚ Α’ 89).

ιδ) «Χρηματοοικονομικά μέσα για την εξοικονόμηση ενέργειας»: Τα χρηματοοικονομικά μέσα, όπως ταμεία, επιδοτήσεις, φορολογικές ελαφρύνσεις, δάνεια, Χρηματοδότηση από Τρίτους, συμβάσεις ενεργειακής απόδοσης, συμβάσεις εγγυημένης εξοικονόμησης ενέργειας και άλλες συναφείς συμβάσεις, τα οποία διατίθενται στην αγορά από Δημόσιους ή ιδιωτικούς φορείς για τη μερική ή την πλήρη κάλυψη του κόστους υλοποίησης των μέτρων βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης.

ιε) «Τελικός καταναλωτής»: Το Δημόσιο και κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο που καταναλώνει ενέργεια για δική του τελική χρήση και στον οποίο παρέχονται ενεργειακές υπηρεσίες.

ιστ) «Διανομέας ενέργειας»: Το φυσικό ή νομικό πρόσωπο που είναι υπεύθυνο για τη μεταφορά ενέργειας, με σκοπό τη διάθεσή της σε τελικούς καταναλωτές και σταθμούς διανομής, που πωλούν ενέργεια σε τελικούς καταναλωτές. Διανομείς ενέργειας δεν θεωρούνται οι διαχειριστές δικτύων διανομής ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου της περ. ιζ) του παρόντος άρθρου.

ιζ) «Διαχειριστής δικτύου διανομής»: Το φυσικό ή νομικό πρόσωπο, που είναι υπεύθυνο για την εκμετάλλευση, τη διασφάλιση της συντήρησης και εφόσον απαιτείται, για την ανάπτυξη του δικτύου διανομής ηλεκτρικής ενέργειας ή φυσικού αερίου σε μια συγκεκριμένη περιοχή και κατά περίπτωση, των διασυνδέσεών του με άλλα δίκτυα  και για τη διασφάλιση της μακροχρόνιας δυνατότητας του δικτύου να ανταποκρίνεται σε εύλογη ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας ή φυσικού αερίου.

ιη) «Επιχείρηση λιανικής πώλησης ενέργειας»: Το φυσικό ή νομικό πρόσωπο που πωλεί ενέργεια σε τελικούς καταναλωτές.

ιθ) «Μικροδιανομέας, μικρός διαχειριστής δικτύων διανομής και μικρή επιχείρηση λιανικής πώλησης»: Το φυσικό ή νομικό πρόσωπο που διανέμει ή πωλεί ενέργεια σε τελικούς καταναλωτές λιγότερη από το ισοδύναμο των 75 GWh ενέργειας ετησίως ή απασχολεί λιγότερο από δέκα άτομα ή του οποίου ο ετήσιος κύκλος εργασιών ή ο ετήσιος ισολογισμός δεν υπερβαίνει τα 2.000.000 ευρώ.

κ) «Λευκά πιστοποιητικά»: πιστοποιητικά τα οποία εκδίδονται από ανεξάρτητους φορείς που πιστοποιούν και επιβεβαιώνουν την εξοικονόμηση ενέργειας που προκύπτει ως αποτέλεσμα εφαρμογής μέτρων βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης σε τελικούς καταναλωτές.

κα) «Ενεργειακός εξοπλισμός»: Οι ηλεκτρομηχανολογικές εγκαταστάσεις, τα ηλεκτρονικά συστήματα και τα υλικά κτιριακού κελύφους, σταθερά ή μη, που βελτιώνουν την ενεργειακή απόδοση κατά την τελική χρήση.

(Το άρθρο 3 αντιστοιχεί στο άρθρο 3 της Οδηγίας.).

  • Η εξοικονόμηση ενέργειας είναι ένας σύνθετος τομέας και έχει σχέση αρχηκά με την δομή του συστήματος, τη διαχείρησή του και τη συντήρησή του σημαντικό ρόλο έχει η εκπαίδευση και η πείρα.Η ανάπτυξη των πόλεων και οικισμών να γίνεται σύμφωνα με τις κλιματολογικές συνθήκες που επικρατούν σε κάθε περιοχή.Δηλαδή η δόμηση να γίνεται με σημείο αναφοράς τα ρέυματα του αέρα όστε να λειτουργεί σαν ένα φυσικό κλιματιστικό,μειώνοντας την ενέργεια που προσδίδουμε.
    Χριάζεται σωστή επιλογή παραγωγής ενέργειας και τεχνογνωσία στον τομέα των κατασκεύων και συντήρησης των ενέργειακων μηχανών και συστημάτων παραγωγής ενέργειας.Η τεχνογνωσία μπορεί να παραχθεί σταδιακά στα εργαστήρια των Α.Ε.Ι. – Τ.Ε.Ι. με άτομα της εκπαιδευσης και της βιομηχανίας όλων των βαθμίδων.

  • 17 Μαρτίου 2010, 19:47 | Ομιλος ΙΤΑ

    Εδάφιο (θ) «..λοιπών συμβατικών όρων ενεργειακής απόδοσης.» Βάσει της Οδηγίας 2006/32, πρέπει να αλλάξει η διατύπωση σε «λοιπών συμβατικών όρων απόδοσης.». Οι ΕΕΥ στις αγορές του εξωτερικού παρέχουν συχνά υπηρεσίες εξοικονόμησης όχι μόνο για ενέργεια αλλά και για νερό και λοιπές πρώτες ύλες. Δεδομένου του στόχου για καλύτερη χρήση όλων των φυσικών πόρων και την προστασία του περιβάλλοντος δε βλέπουμε το λόγο να αποκλειστεί η δυνατότητα εξοικονόμησης από τις ΕΕΥ και σε άλλους πόρους.

    Εδάφιο (ιδ) Παραλείπεται στην φράση «..συμβάσεις εγγυημένης εξοικονόμησης ενέργειας και άλλες συναφείς συμβάσεις..» η δυνατότητα χρήσης συμβάσεων ανάθεσης διαχείρισης ενέργειας σε τρίτους. Προτείνουμε ώστε να είναι και ορθή η μετάφραση και να κινείται στα πλαίσια του πνεύματος της Οδηγίας 2006/32 να αλλάξει η διατύπωση σε «..συμβάσεις εγγυημένης εξοικονόμησης ενέργειας, συμβάσεις ανάθεσης διαχείρισης ενέργειας σε τρίτους και άλλες συναφείς συμβάσεις..».

  • Κων/νος Κρεμαλής
    Εκπρόσωπος στο ΤΕΕ της
    ΕΝΩΤΙΚΗΣ ΚΙΝΗΣΗΣ ΧΗΜΙΚΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ-
    ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΔΙΕΡΓΑΣΙΩΝ

    Η ευθύνη για τον ορισμό του «ενεργειακού εξοπλισμού» ανήκει τελικά στην κ. Υπουργό. Αναμένουμε τις επεξηγήσεις της για την τεκμηρίωση του ορισμού και την σκοπιμότητα ενσωμάτωσης του στο σχ. νόμου. Σημειώνουμε ότι ο ορισμός δεν περιλαμβάνεται στην οδηγία, ούτε συνδέεται με τα λοιπά άρθρα του νόμου. Τι επιδιώκεται επομένως με τον ορισμό ? Μήπως ότι είχε επιδιωχθεί με τον όρο «Η/Μ εγκαταστάσεις» στο σχέδιο ΚΕΝΑΚ ?

    Κ. Κρεμαλής
    π. Μέλος Δ.Ε.
    Μέλος Αντιπροσωπείας ΤΕΕ

  • κ) «Λευκά πιστοποιητικά»: πιστοποιητικά τα οποία εκδίδονται από ανεξάρτητους φορείς που πιστοποιούν και επιβεβαιώνουν την εξοικονόμηση ενέργειας που προκύπτει ως αποτέλεσμα εφαρμογής μέτρων βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης σε τελικούς καταναλωτές.»

    Θα πρέπει από τώρα να αναφερθούν οι ανεξάρτητοι φορείς που αναφέρονται στον ορισμό «Λευκά πιστοποιητικά».

    Τσιλιγκερίδης Ευκλείδης
    Διπλωματούχος Μηχανολόγος Μηχανικός

  • ια) «Χρηματοδότηση από Τρίτους»: Συμφωνία, στην οποία συμμετέχει τρίτος, πέραν του προμηθευτή ενέργειας, της ΕΕΥ και του τελικού καταναλωτή, ο οποίος χρηματοδοτεί την ενεργειακή υπηρεσία και για το σκοπό αυτό χρεώνει ποσό που αντιστοιχεί σε τμήμα της εξοικονόμησης ενέργειας που επιτυγχάνεται μέσω της υπηρεσίας αυτής.

    Πως να χρηματοδοτηθεί ένα έργο εξοικονόμησης ενέργειας στα κτίρια, πλην της αντικατάστασης των μονάδων θερμικής και ψυκτικής ενέργειας, όταν δεν μπορεί να αποδειχθεί η εξοικονόμηση ενέργειας που επιτυγχάνεται ? (οι μέχρι σήμερα υπολογισμοί εξοικονόμησης ενεργειας είναι λανθασμένοι).
    Είναι τυχαίο ότι το χρηματοπιστωτικό σύστημα δεν χρηματοδοτεί τέτοιες επεμβάσεις ?

  • Ελληνική Ένωση Διαπιστευμένων Φορέων Επιθεώρησης- Πιστοποίησης

    Αθήνα, 15 Μαρτίου 2010
    Αρ. Πρωτ : 1128

    Προς :Υπ. Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής αλλαγής
    Υπουργό κα Τίνα Μπιρμπίλη,
    Υφυπουργό κο Γιάννη Μανιάτη,

    Κοιν: Γρ. Πρωθυπουργού
    κο Αλέξανδρο Αθανασάκη
    Υπ. Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας
    Υπουργό κα Λούκα. Κατσέλη,
    Γεν. Γραμματέα, κο Φούρλα
    Υπ. Παιδείας , Δια βίου μάθησης
    Υπουργό κα Άννα Διαμαντοπούλου,
    Υφυπουργό κα Εύη Χριστοφιλοπούλου, κο Γ. Πανάρετο
    ΕΣΥΔ

    ΘΕΜΑ: ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ –ΑΚΕΡΑΙΟΤΗΤΑ – ΑΞΙΟΠΙΣΤΙΑ ΣΤΗΝ ΕΦΑΡΜΟΓΗ
    ΜΕΤΡΩΝ ΒΕΛΤΙΩΣΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗΣ ΑΠΟΔΟΣΗΣ, ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΚΑΙ ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΕΙΣ

    Αξιότιμοι Κύριες, Κύριοι,

    Στα πλαίσια της διαβούλευσης που γίνεται στο εν λόγω θέμα θα θέλαμε να παρουσιάσουμε τις προτάσεις μας, ως ακολούθως:

    Α. ΕΙΣΑΓΩΓΗ

    Το 2003 μετά από προσπάθειες ετών και ενθάρρυνσης από το ΥΠΑΝ, ιδρύθηκε η Ελληνική Ένωση Διαπιστευμένών Φορέων Πιστοποίησης και Ελέγχου (ΗellαsCert).
    Η ΗellαsCert είναι η <> που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας, τόσο στον προαιρετικό (πχ. Συστήματα Ποιότητας ISO 9001 ), όσο και στον υποχρεωτικό τομέα ( Ασφάλεια, Ποιότητα και εξοικονόμηση ενέργειας, Προϊόντων με σήμανση CE), σύμφωνα με τα Ευρωπαϊκά πρότυπα Διαπίστευσης, ΙSΟ/ΙΕC 17020, ΕΝ 45011, ΙSΟ/ΈC 17021 και ΙSΟ/ΙΕC 17024.

    Σκοπός της Ίδρυσης της ΗellαsCert είναι
    1. Η διάδοση των εννοιών <>, <>, <>
    2. Η βελτίωση της ποιότητας και της ασφάλειας προϊόντων και υπηρεσιών, στην
    υπηρεσία της κοινωνίας, μέσα από τις διαδικασίες Επιθεώρησης / Πιστοποίησης
    3. Ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των Ελληνικών Επιχειρήσεων με την παροχή
    πιστοποιητικών με διεθνή αναγνώριση και προστιθέμενη αξία
    σε συνεργασία με τους αρμόδιους πολιτικούς και υπηρεσιακούς παράγοντες της πολιτείας.

    Β. ΓΕΝΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ

    Ένα από τα θέματα που αφορά την συμβολή των μελών μας στην προώθηση της υλοποίησής του, είναι η Εξοικονόμηση Ενέργειας στα κτίρια και τις βιομηχανίες.

    Σε όλες τις Ευρωπαϊκές χώρες διενεργούνται ενεργειακές Επιθεωρήσεις από διαπιστευμένους οργανισμούς.
    Με τον τρόπο αυτό κινείται ήδη αυτό που ονομάζεται πράσινη ανάπτυξη, συμβάλλοντας στην εξοικονόμηση ενέργειας, την προστασία του περιβάλλοντος ενώ δημιουργούνται ταυτόχρονα σημαντικές θέσεις εργασίας.
    Όπως γνωρίζετε, η Ευρωπαϊκή Οδηγία 2002/91 για Ενεργειακή Απόδοση Κτιρίων, εκδόθηκε 16.12.2002 και δόθηκε χρονικό περιθώριο έως 04.01.2006 για να ενσωματωθεί στις εθνικές νομοθεσίες.
    Στη χώρα μας υπάρχουν καθυστερήσεις που ξεπερνούν και τις ειδικές παρατάσεις που έχουν δοθεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση για την εφαρμογή της οδηγίας 2002/91.Στην Ελληνική νομοθεσία μεταφέρθηκε με καθυστέρηση πέντε (5) και πλέον ετών, (Ν3661/08, ΦΕΚ 89Α/19-5-2008)
    Σήμερα μετά παρέλευση της ειδικής παράτασης άλλων τριών και πλέον ετών από την 04.01.2006, που προέβλεπε η οδηγία στο άρθρο 15, για κράτη μέλη που δεν διαθέτουν διαπιστευμένους εμπειρογνώμονες, δεν έχει ξεκινήσει η διαδικασία ενεργειακής επιθεώρησης, λόγω έλλειψης ενεργειακών επιθεωρητών.
    Η καθυστέρηση αυτή συνεπάγεται καταδίκη από το Δικαστήριο των Ευρωπαϊκών κοινοτήτων και επιβολή προστίμου μέχρι και 40.000 Εuro ημερησίως.

    Αντίστοιχα η Οδηγία 2006/32/ΕΚ για λήψη μέτρων βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης, κατά την τελική χρήση, τις ενεργειακές υπηρεσίες, εκδόθηκε 05.04.2006 και δόθηκε χρονικό περιθώριο έως 17.05.2008 για να ενσωματωθεί στις εθνικές νομοθεσίες.

    Γ. ΕΙΔΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ
    Γ.1 Ν3661/08, ΦΕΚ 89Α/19-5-2008, για την ενεργειακή απόδοση κτιρίων
    Με δεδομένο το ανωτέρω περιγραφέν δυσμενές πλαίσιο, υπάρχουν πάραυτα, κατά περίεργη παρέκκλιση από την Ευρωπαϊκή Πρακτική, αναχρονιστικές και στενά συντεχνιακές απόψεις και πρακτικές που εκφράζονται στο σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος για τους ενεργειακούς επιθεωρητές που τέθηκε σε διαβούλευση, στα πλαίσια της εφαρμογής του Ν3661/08, ΦΕΚ 89Α/19-5-2008, για την ενεργειακή απόδοση κτιρίων.
    Πιο συγκεκριμένα στο εν λόγω σχέδιο:
    1. Δεν υπάρχει πουθενά η έννοια της Διαπίστευσης στην πιστοποίηση των ενεργειακών επιθεωρητών. Υπενθυμίζουμε, αν και στην Ελλάδα του 2010, μετά 12 χρόνια λειτουργίας του συστήματος διαπίστευσης από το ΕΣΥΔ αυτό θα έπρεπε να είναι αυτονόητο, ότι οι οργανισμοί που πιστοποιούν προσωπικό πρέπει να διαπιστεύονται από αναγνωρισμένους φορείς διαπίστευσης της Ευρωπαϊκής ένωσης, ότι πληρούν τα προσόντα προς τούτο και δεν διορίζονται.
    2. Στο Άρθρο 6, η πρόταση – διορισμός του ΤΕΕ, ως αποκλειστικός φορέας που θα εκπαιδεύσει και εξετάσει τους υποψήφιους ενεργειακούς επιθεωρητές παραβιάζει κάθε αρχή ισότητας, ισονομίας, ανταγωνιστικότητας και διαφάνειας και βρίσκεται σε πλήρη αντίθεση ή στην καλύτερη εκδοχή άγνοεί τις διαδικασίες διαπίστευσης και πιστοποίησης προσώπων. Δεν νοείται ο ίδιος φορέας να εκπαιδεύει και να πιστοποιεί, όταν μάλιστα δεν είναι διαπιστευμένος με βάσει τα διεθνή και Ευρωπαϊκά πρότυπα ( ΕΛΟΤ ΕΝ ΙSΟ/ΙΕC 17024). Υπενθυμίζουμε ότι το προηγούμενο σχέδιο ΚΕΝΑΚ προέβλεπε για την εκπαίδευση των επιθεωρητών ανώτατα επιστημονικά ή άλλα ιδρύματα ή/και φορείς σχετικούς με το αντικείμενο, όπως μέλη της ένωσής μας.
    3. Στο Άρθρο 4, ορίζονται άδειες Α και Β τάξης, με όριο τα 1000m2 που στο άρθρο 6 γίνεται διαχωρισμός με βάση τους ΑΕΙ που μπορούν να γίνουν επιθεωρητές Α και Β τάξης και ΤΕΙ που περιορίζονται μόνο σε Α τάξης, ήτοι για κτίρια μέχρι 1000m2, πράγμα που όπως φαίνεται από τις πρώτες ημέρες της διαβούλευσης αποτελεί σημείο σφοδρής αντιπαράθεσης
    Η πρότασή μας βασίζεται στο μέγεθος και την πολυπλοκότητα της επιθεώρησης, την απαιτούμενη αξιοπιστία και διαδικασίες επιθεώρησης, τον απαιτούμενο εξοπλισμό και τις απαιτήσεις διαπίστευσης.
    Η επιθεώρηση κτιρίων άνω των 1000m2 , δεν αποτελεί μία απλή πραγματογνωμοσύνη που μπορεί να υλοποιηθεί από ένα άτομο.
    Πρέπει να διεξάγεται από ενεργειακούς επιθεωρητές με 10ετή εμπειρία σε επιθεωρήσεις κτιρίων ή/και Η-Μ εγκαταστάσεων, που υπάγονται σε νομικό πρόσωπο, φορέα ενεργειακών επιθεωρήσεων, διαπιστευμένο από αναγνωρισμένους φορείς διαπίστευσης της Ευρωπαϊκής ένωσης με βάση το πρότυπο ΕΛΟΤ ΕΝ ΙSΟ/ΙΕC 17024.
    Αντίστοιχα για επιθεωρήσεις λεβήτων-συστημάτων θέρμανσης άνω των 100KW, συστημάτων κλιματισμού με κεντρικές μονάδες άνω των 40 KW, και φωτισμού άνω των 10 KW, η επιθεώρηση διεξάγεται από νομικό πρόσωπο, φορέα ενεργειακών επιθεωρήσεων, διαπιστευμένο από φορέα διαπίστευσης.
    4. Στο άρθρο 2 και 5 ορίζονται 3 κατηγορίες ενεργειακών επιθεωρητών. Επιθεωρητές κτιρίων γενικώς, λεβήτων-συστημάτων θέρμανσης και συστημάτων κλιματισμού. Κρίνεται απαραίτητη η προσθήκη μιάς 4ης κατηγορίας, των επιθεωρητών μόνο κτιριακού κελύφους και φωτισμού που θα καλύψει τους αρχιτέκτονες και πολιτικούς μηχανικούς, τοπογράφους, οι οποίοι δεν ενδιαφέρονται να εκπαιδευτούν σε θέματα λεβήτων-συστημάτων θέρμανσης και συστημάτων κλιματισμού.
    5. Στο άρθρο 5 ορίζεται ότι το μητρώο επιθεωρητών τηρείται, έναντι τέλους εγγραφής 150 Euro και ετήσιου τέλους διαχείρισης 100 Euro στο ΥΠΕΚΑ. Δεδομένου ότι οι επιθεωρητές πιστοποιούνται από διαπιστευμένους οργανισμούς πιστοποίησης προσώπων, κάθε οργανισμός, στα πλαίσια της διαπίστευσής του, υποχρεούται να τηρεί και να διαθέτει στον φορέα που τον διαπίστευσε (πχ. ΕΣΥΔ ), ενημερωμένα μητρώα των επιθεωρητών που έχει πιστοποιήσει, ο οποίος φορέας διαπίστευσης τα διαθέτει στο ΥΠΕΚΑ . Όσον αφορά το Αρχείο επιθεωρήσεων – πιστοποιητικών και εκθέσεων, αυτά τηρούνται υποχρεωτικά από τους επιθεωρητές στα πλαίσια των όρων πιστοποίησής τους και διατίθενται στο ΥΠΕΚΑ, για δε τα νομικά πρόσωπα τηρούνται στα πλαίσια των όρων διαπίστευσής τους στα φυλασσόμενα αρχεία τους, διατίθενται προς έλεγχο στο φορέα που τους διαπίστευσε (πχ. ΕΣΥΔ ) στα πλαίσια της επιτήρησής τους από αυτόν και στο ΥΠΕΚΑ σε περιπτώσεις ενστάσεων, καταγγελιών σύμφωνα με το άρθρο 9 και 10.
    6. Στο άρθρο 11 ορίζεται ότι το εκπαιδευτικό πρόγραμμα καθορίζεται από το ΤΕΕ ενώ αυτό αναφέρεται το παράρτημα 1 του Προεδρικού Διατάγματος. Όταν σε νομοθέτημα υπάρχει πρόγραμμα εκπαίδευσης, τηρώντας αυτό ως βάση, το κάθε επιστημονικό ή άλλο ιδρύμα ή/και φορέας σχετικός με το αντικείμενο και όχι μόνο το ΤΕΕ, καταρτίζει το πρόγραμμα εκπαίδευσης, το οποίο αξιολογείται στα πλαίσια της πιστοποίησης των ενεργειακών επιθεωρητών από τους του διαπιστευμένους φορείς πιστοποίησης προσώπων. Σημειώνεται ότι η πρακτική εξάσκηση πρέπει να περιλαμβάνει αντίστοιχη επιτόπια επιθεώρηση σε κτίριο ή εγκατάσταση φωτισμού, θέρμανσης και κλιματισμού, ανάλογα με τη κατηγορία επιθεωρητή.
    7. Στο άρθρο 13 καθορίζεται ότι με Υπουργική απόφαση ορίζονται οι αμοιβές για την διενέργεια των ενεργειακών επιθεωρήσεων, Πρέπει να σημειώσουμε, βασισμένοι στην εμπειρία μας στην εφαρμογή ενεργειακών επιθεωρήσεων από μέλη μας ότι η συζητούμενη τιμή του 1Euro/ m2 δεν έχει καμία σχέση με την πραγματικότητα, πόσο μάλλον με τις νομοθετημένες αμοιβές των μηχανικών. Όταν για ένα κτίριο γραφείων 250 m2 , χρειάστηκε επιτόπου για αποτύπωση, μετρήσεις και καταγραφή στοιχείων η συνδρομή 2 μηχανικών για 4 ώρες ο καθένας και για τους υπολογισμούς, έκδοση πιστοποιητικών και έκθεσης με υποδείξεις άλλη μία ημέρα εργασίας ενός μηχανικού, ήτοι συνολικά 2 ανθρωποημέρες μηχανικού, τότε η αποζημίωση με 250Euro ξεφεύγει από κάθε έννοια αξιοπρέπειας, και ουσιαστικά θα οδηγήσει στην απαξίωση της επιθεώρησης, με όλες τις αρνητικές συνέπειες επί της ουσίας και του σκοπού του όλου εγχειρήματος. Οι αμοιβές πρέπει να ορίζονται με γνώμονα την ιδιαιτερότητα και την πολυπλοκότητα κάθε κτιρίου ή συστήματος-εγκατάστασης με βάση τις νομοθετημένες αμοιβές των μηχανικών.!!

    Γ.2 Σχέδιο νόμου ΥΠΕΚΑ για εναρμόνιση της Ελληνικής νομοθεσίας στην Οδηγία 2006/32/ΕΚ για λήψη μέτρων βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης, κατά την τελική χρήση, τις ενεργειακές υπηρεσίες.
    1. Στο Άρθρο 3, στους ορισμούς, στο σημείο ιβ) Ενεργειακή επιθεώρηση ή στο σημείο ιγ) Ενεργειακός επιθεωρητής, καθώς στο Άρθρο 12, Ενεργειακές επιθεωρήσεις και Ενεργειακοί επιθεωρητές, θα πρέπει να γίνει αναφορά στο θέμα της ανεξαρτησίας των επιθεωρητών και των επιθεωρήσεων . Αυτό επιτυγχάνεται με το ότι οι ενεργειακοί επιθεωρητές δεν μπορούν να είναι οι ίδιοι, ιδιοκτήτες ή και μέλη – προσωπικό Επιχειρήσεων Ενεργειακών Υπηρεσιών ΕΕΥ.
    2. Στο Άρθρο 8 θα πρέπει να διευκρινιστεί, όπως άλλωστε γίνεται και στο Άρθρο 6, Παρ/φος 2α)ii της 2006/32/ΕΚ, ότι οι διανομείς, διαχειριστές δικτύων, προσφέρουν μεν στους τελικούς καταναλωτές ενεργειακές υπηρεσίες αλλά οι έλεγχοι που προσφέρονται διεξάγονται κατά ανεξάρτητο τρόπο. Αυτό επιτυγχάνεται με το ότι οι ενεργειακοί επιθεωρητές δεν μπορούν να είναι οι ίδιοι, ιδιοκτήτες ή και μέλη-προσωπικό Επιχειρήσεων διανομής ή διαχείρισης δικτύου.
    3. Στο Άρθρο 3, στους ορισμούς, στο σημείο κ) Λευκά πιστοποιητικά, πρέπει να διευκρινιστεί ότι αφορά την επανεπιθεώρηση από ενεργειακό επιθεωρητή, μετά από αρχική ενεργειακή επιθεώρηση στην έννοια του σημείου ιβ).

    Δ. ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ – ΣΥΝΟΨΗ ΠΡΟΤΑΣΕΩΝ

    Συνοπτικά σας αναφέρουμε τις θέσεις της Ένωσης μας ως εξής:

    • Οι Ενεργειακοί Επιθεωρητές να είναι εκπαιδευμένοι σύμφωνα με σχετικό ΠΔ και πιστοποιημένοι από Διαπιστευμένους Φορείς από το ΕΣΥΔ σύμφωνα με το Πρότυπο ISO / IEC 17024
    • Οι Ενεργειακοί Επιθεωρητές να μην έχουν καμία εμπλοκή σε θέματα ενεργειακών μελετών, επίβλεψης και κατασκευής όχι μόνο στα κτίρια που οι ίδιοι επιθεωρούν αλλά και σε οποιοδήποτε άλλο κτίριο και να είναι ανεξάρτητοι από ΕΕΥ και διανομείς, διαχειριστές δικτύων. Αυτό εξασφαλίζει την ακεραιότητα, τη διαφάνεια και την αξιοπιστία των πιστοποιήσεων. Σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση υπέχει ο κίνδυνος της συνδιαλλαγής.
    • Στη περίπτωση κτιρίων με επιφάνεια μεγαλύτερη των 1000m2 ή βιομηχανιών με μεγάλη εγκατεστημένη ισχύ (που εσείς μπορείτε να ορίσετε), η επιθεώρηση γίνεται από ενεργειακούς επιθεωρητές με 10χρονη εμπειρία που ταυτόχρονα ανήκουν σε Διαπιστευμένους Φορείς Επιθεώρησης σύμφωνα με το Πρότυπο ISO / IEC 17020.

    Επιπρόσθετα προτείνουμε την επίσπευση της διαδικασίας υλοποίησης του προγράμματος
    « ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΗΣΗ ΚΑΤ OIKON » στο οποίο, για την μεγαλύτερη διαφάνεια και καλύτερη εικόνα της κατάστασης των προς ένταξη στο πρόγραμμα κτιρίων, να προηγείται ο αντικειμενικός έλεγχος τρίτου μέρους, από φορείς ενεργειακής επιθεώρησης διαπιστευμένους από το ΕΣΥΔ.

    Επί των ανωτέρω θα θέλαμε την δική σας άμεση παρέμβαση έτσι ώστε να ληφθούν υπόψη οι προτάσεις μας και να αποφευχθούν οι όποιες επιπλοκές, ιδιαίτερα σε θέματα που αποκλίνουν από αρχές ισότητας, ισονομίας, ανταγωνιστικότητας και διαφάνειας, όπως αυτά αρμόζουν σε μία Ευρωπαϊκά ευνομούμενη χώρα του 2010.

    Για εκτενέστερη επεξήγηση του θέματος, θα επιθυμούσαμε μία σύντομη συνάντηση μαζί σας.

    Με εκτίμηση,

    Για την Hellas Cert

    Ο Πρόεδρος Υπεύθυνος Δημοσίων Σχέσεων Μέλος Δ.Σ.

    Σ.Πελτέκης Dr. M.Δεληγιαννάκης Ι.Δημητριάδης

  • 16 Μαρτίου 2010, 09:11 | ΑΡΙΣΤΟΠΟΥΛΟΣ ΧΡΗΣΤΟΣ

    θΑ ΗΘΕΛΑ ΝΑ ΡΩΤΗΣΩ ΑΥΤΟΙ ΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΗΔΗ ΥΓΡΑΕΡΙΟ ΓΙΑ ΟΙΚΙΑΚΗ ΧΡΗΣΗ ΓΙΑΤΙ ΝΑ ΠΛΗΡΩΝΟΥΝ ΦΠΑ? ΕΝΩ ΟΣΟΙ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΟΥΝ ΠΕΤΡΕΛΑΙΟ ΔΕΝ ΠΛΗΡΩΝΟΥΝΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΔΙΚΟ ΑΡΚΕΤΑ ΘΑ ΕΛΕΓΑ.ΕΙΜΑΙ ΙΔΙΩΤΗς ΚΑΙ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΩ ΘΕΡΜΑΝΣΗ ΜΕ ΥΓΡΑΕΡΙΟ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΣΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΠΟΥ ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΚΛΠ.ΓΙΑΤΙ ΝΑ ΠΛΗΡΩΝΩ ΦΠΑ ΟΤΑΝ ΤΟ ΓΕΜΙΖΩ ΜΕ ΑΕΡΙΟ ΓΙΑ ΘΕΡΜΑΝΣΗ ΕΝΩ ΟΣΟΙ ΕΧΟΥΝ ΠΕΤΡΑΙΛΕΟ ΚΑΥΣΤΗΡΕΣ ΚΛΠ ΔΕΝ ΠΛΗΡΩΝΟΥΝ ΜΕ ΟΛΕς ΤΙΣ ΣΥΝΕΠΕΙΕς ΠΟΥ ΓΜΩΡΙΖΟΥΜΕ ΜΟΛΥΝΣΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟς ΚΛΠ ΝΟΜΙΖΩ ΟΤΙ ΕΙΝΑΙ ΑΔΙΚΟ ΚΥΡΙΟΙ !ΑΝ ΘΕΛΕΤΕ ΟΝΤΩς ΝΑ ΒΟΗΘΗΣΕΤΕ ΤΑ ΝΟΙΚΟΚΥΡΙΑ ΠΟΥ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΥΝ Η ΘΕΛΟΥΝ ΝΑ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΟΥΝ ΥΓΡΑΕΡΙΟ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΛΑΒΕΤΕ ΚΑΠΟΙΑ ΜΕΤΡΑ ΟΠΩς ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΟ ΠΕΤΡΕΛΑΙΟ.ΕΧΩ ΕΝΟΧΛΗΣΗ ΚΑΙ ΠΙΟ ΠΑΛΗΑ ΑΛΛΑ… ΦΩΝΗ ΒΟΩΝΤΟς ΕΝ ΤΗ ΕΡΗΜΩ!~!!!! ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ ΤΩΡΑ ΠΕΡΙΜΕΝΩ ΚΑΤΙ……ΑΦΟΥ ΟΛΑ ΕΙΝΑΙ ΣΤΗ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ!!!!

  • Θα σας παρακαλούσαμε όπως μας επιτρέψετε τις κάτωθι παρατηρήσεις:
    1. «θ)…Το οικονομικό αντάλλαγμα για την παρεχόμενη υπηρεσία βασίζεται, εν όλω ή εν μέρει, στην επίτευξη της βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης…» Πρέπει να αποσαφηνιστεί το «εν μέρει». Δηλ. η εταιρεία ΕΕΥ θα έχει λαμβάνειν ποσοστό της διαφοράς του κόστους που θα προκύψει από την εξοικονόμηση με ελεύθερη διαπραγμάτευση με τον καταναλωτή – ιδιοκτήτη ή η διαφορά θα καλυφθεί τοις μετρητοίς από τον καταναλωτή – ιδιοκτήτη;
    2. «ια) «Χρηματοδότηση από Τρίτους»: Συμφωνία, στην οποία συμμετέχει τρίτος, πέραν του προμηθευτή ενέργειας, της ΕΕΥ και του τελικού καταναλωτή…». Για αποφυγή παρεξηγήσεων, ίσως θα πρέπει να αποφευχθεί εδώ ο όρος «Τρίτος» (third party). Καθότι στην ουσία «Τρίτος» είναι η ΕΕΥ, για την χρηματοδότηση του εγχειρήματος θα μπορούσε να γραφεί «Χρηματοδότηση από Άλλους Φορείς» ή «Άλλα Ενδιαφερόμενα Μέρη».
    3. Για την (ιδ) («Χρηματοοικονομικά μέσα για την εξοικονόμηση ενέργειας») η ΕΕΥ θα μπορεί να επιτελεί ρόλο one-stop shop συγκεντρώνοντας τα έγγραφα του φακέλλου και συμπιέζοντας χρονικά τις διαδικασίες όσο το δυνατόν περισσότερο προς τελικό όφελος του καταναλωτή – ιδιοκτήτη;
    4. Χρειάζεται αποσαφήνιση της (ιε) («Τελικός καταναλωτής») αφού τελική χρήση μπορεί να κάνει ένας ενοικιαστής, όμως τμήμα του κόστους πιθανόν θα καταβληθεί από τον ιδιοκτήτη. Το όφελος θα το έχει βραχυχρόνια ο ενοικιαστής και μακροχρόνια ο ιδιοκτήτης. Πως θα γίνει η κατανομή των βαρών και των ωφελειών;

    ΜΦΧ
    Κωνσταντίνος Α. Παπαδογιάννης
    Διπλ. Μηχανολόγος Μηχανικός/ MSc Οικονομολόγος
    ACRON Τεχνική Εμπορική Ε.Π.Ε.
    Κυπρίων Αγωνιστών 33, Αργυρούπολη, ΤΚ 164 51
    τηλ. 210 9956665, φαξ 210 9956675
    e-mail: info@acron.gr
    web: http://www.acron.gr

  • Επιτρέψτε μου, παρακαλώ, μια μικρή παρατήρηση καθαρά νομοτεχνικής φύσεως επί του παρόντος άρθρου:

    Στην περίπτωση ια) που αφορά τη «Χρηματοδότηση από τρίτους» προσθέσατε σε σχέση με το νομοσχέδιο που είχε ήδη κυκλοφορήσει εδώ και μήνες στην πρόταση «Συμφωνία, στην οποία συμμετέχει τρίτος, πέραν του προμηθευτή ενέργειας και του τελικού καταναλωτή» και την ΕΕΥ, ώστε η τωρινή εκδοχή πλέον να ορίζει «Συμφωνία, στην οποία συμμετέχει τρίτος, πέραν του προμηθευτή ενέργειας, της ΕΕΥ και του τελικού καταναλωτή».
    Ωστόσο η προσθήκη αυτή αντιστρατεύεται τον ορισμό παρακάτω στην ίδια παράγραφο ότι «Ο εν λόγω τρίτος μπορεί να είναι και η ΕΕΥ», ο οποίος ορισμός υπάρχει ο ίδιος και στην σχετική Οδηγία. Εφόσον δηλ. πιο κάτω ορίζεται ότι ο τρίτος μπορεί να είναι και η ΕΕΥ δεν μπορεί παραπάνω να ορίζεται ότι ο «τρίτος» είναι κάποιος «πέραν…της ΕΕΥ…». Η προσθήκη αυτή, η οποία μάλιστα διαφοροποιεί το ελληνικό κείμενο από τον αντίστοιχο ορισμό της οδηγίας, θα οδηγήσει αναμφίβολα σε ερμηνευτικές δυσχέρειες και πρέπει να απαλειφθεί.

    Βέβαια, από μια σύντομη μελέτη των διατάξεων του νομοσχεδίου που ρυθμίζουν τις ΕΕΥ και τις ΣΕΑ (άρθ. 14 επ.) φαίνεται ότι, όπου στο νομοσχέδιο γίνεται συγκεκριμένα αναφορά σε χρηματοδότηση από τρίτους σε σχέση με τη σύναψη μιας ΣΕΑ, είτε με ιδιώτη (άρθ. 14 παρ. 2.α) είτε με το Δημόσιο (άρθ. 14 παρ. 8), ο τρίτος δεν μπορεί να είναι η ΕΕΑ, αφού αυτή και στις δύο περιπτώσεις ρητά ορίζεται ως συμβαλλόμενο μέρος της ΣΕΑ (άρθ. 14 παρ. 1 και αρθ. 14 παρ. 8 αντίστοιχα). Επομένως, από μια πρώτη ανάγνωση του νομοσχεδίου, δεν μπόρεσα να εντοπίσω κάποια εδάφια όπου στην πράξη να φαίνεται ότι η ΕΕΥ θα μπορούσε όντως να αποτελέσει τον τρίτο όταν υπάρχει περίπτωση σύναψης ΣΕΑ. Το να υπάρξει περίπτωση «χρηματοδότησης από τρίτο» χωρίς να υπάρχει ΣΕΑ, οπότε ο τρίτος να μπορεί να είναι μια ΕΕΥ, καθίσταται όντως δυνατό βάσει του αρχικού ορισμού, όμως στο ίδιο το νομοσχέδιο δεν φαίνεται να προβλέπεται πρακτικά με κάποιο τρόπο.

    Ευχαριστώ, και στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε περαιτέρω διευκρίνιση.

    Λάζαρος Σιδηρόπουλος
    Δικηγόρος
    Γ. Μούργελας & Συνεργάτες Εταιρεία Δικηγόρων
    Ηρακλειδών 6 – 118 51 – Θησείο, Αθήνα
    Τηλ: 210 3421579, Fax: 210 3421913

  • 9 Μαρτίου 2010, 14:15 | CWP

    Ενα link για όσους δεν γνωρίζουν το συγκεκριμένο project

    http://www.desertec.org/en/concept/

    Για να δούμε τι κάνουν οι γείτονες μας