Άρθρο 4

Γενικός στόχος

1. Για την περίοδο μέχρι το 2016 θεσπίζεται εθνικός ενδεικτικός στόχος εξοικονόμησης ενέργειας σε ποσοστό 9% της μέσης ετήσιας τελικής ενεργειακής κατανάλωσης. Ο εθνικός ενδεικτικός στόχος εξοικονόμησης ενέργειας, ο οποίος αποτυπώνεται στα Σχέδια Δράσης Ενεργειακής Απόδοσης του άρθρου 6, επιτυγχάνεται με την ανάπτυξη ενεργειακών υπηρεσιών και άλλων μέτρων βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης και υπολογίζεται σύμφωνα με τη μεθοδολογία και τις διατάξεις του άρθρου 5. Η εξοικονόμηση ενέργειας σε εθνικό επίπεδο, σε σχέση με τον εθνικό ενδεικτικό στόχο εξοικονόμησης ενέργειας, αποτελεί αντικείμενο μετρήσεων από 1ης Ιανουαρίου 2008.

2. Με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, η οποία εκδίδεται εντός τριών (3) μηνών από την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου, καθορίζεται:

α)  το ενεργειακό περιεχόμενο των καυσίμων για τελική χρήση,

β) το γενικό πλαίσιο για τη μέτρηση και την επαλήθευση της εξοικονόμησης ενέργειας. Με την ίδια Υπουργική Απόφαση δύναται να εξειδικεύεται η μεθοδολογία μέτρησης και επαλήθευσης της εξοικονομούμενης ενέργειας,

γ) ενδεικτικός κατάλογος επιλέξιμων μέτρων βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης,

δ) η υφιστάμενη ή νέα αρχή ή υπηρεσία, ή οποία θα έχει το γενικό έλεγχο και την ευθύνη για τον έλεγχο του στόχου της παραγράφου 1 του παρόντος άρθρου και θα συντάσσει έκθεση αποτελεσμάτων.

(Η παρ. 1 αντιστοιχεί στην παρ. 1 του άρθρου 4 της Οδηγίας. Η παρ. 2  αντιστοιχεί στην παρ. 3 και στα Παραρτήματα ΙΙ, ΙΙΙ και IV της Οδηγίας. Η παρ.3 αντιστοιχεί στην παρ.4 του άρθρου 4 και στην παρ.2 του άρθρου 5 της Οδηγίας).

  • 18 Μαρτίου 2010, 14:03 | καλαθας Γιώργος

    Θέμα : κατάργηση αφορολόγητου για αγορά πρώτης κατοικίας

    Ξέρετε που πουλάνε σπίτια με 100 και 200 χιλ ευρώ ? ούτε στα Τίρανα πια ! Συγνώμη αλλά η απόκτηση ενός σπιτιού δεν είναι πολυτέλεια. Βάλτε πλαφόνν με βάση την εμπορική αξία του ακινήτου. 300 έως 400 χιλ και μετά φορολογείστε. Δεν είναι μόνο ότι ζητάτε φόρο απο κάποιον που θα πάει να πάρει δάνειο (θα πάρει δάνειο να σας πληρώσει και το φόρο!!!!) για να πάρει ένα σπίτι αλλά θα μειώσει και την δραστηριότητα στην οικοδομή γιατί οι κύριοι κατασκευαστές έχουν κάτσει επάνω στα εκατομύρια που έβγαλαν απο την περίοδο που πουλούσαν τα πάντα ακριβά. Να σοβαρευτούμε λίγο ουκ αν λάβεις παρά του μη έχοντος το έχετε ακούσει αυτό. Η αγορά είναι αναποτελεσματική στα ακίνητα απόδειξη ότι το ΑΕΠ πέφτει και θα πέφτει αλλά οι τιμές θα είναι καεφωμένες ψηλά. Θέλεις ο εισαγόμενος πληθωρισμός θέλεις οι τοπικές ανελαστικότητες, θέλεις το κατασκευαστικό πορτοφόλι. Οποιός και να είναι ο λόγος οι τιμές δεν πέφτουν. Τι ζητάτε να σταματήσει κάθε αγοροπωλησία ακόμα και για πρώτη κατοικία. Δεν υπάρχουν τα 10 20 χιλιάρικα φόρο που ζητάτε απο τον κακομοίρη μισθωτό που θα πάει στην τράπεζα για να αγοράσει κλουβί 70-100 μ^2 . Δεν υπάρχει ελάχιστο μυαλό! Δύο πράγματα θα συμβούν καμία είσπραξη και μεγάλη δυσαρέσκεια. Αν κάνεις πολιτική τουλάχιστον αν δυσαρεστείς να εισπράτεις και κάτι. Αν δεν εισπράτεις τότε προς τι να προκαλείς δυσαρέσκεια. Μα καλά ΙΕΚ πολιτικής αποτελεσματικότητας έχουν τελειώσει οι εμπνευστές του μέτρου ? Τα γράφω εδώ γιατί διαβούλευση για το φορολογικό δεν βλέπω να κάνετε. Επίσης το αφορολόγητο μέχρι 200 μ^2 ξανά λάθος είναι βάλε ένα όριο ελάχιστο για όλους (ξεκινάει απο άγαμο π.χ 300 χιλ και φτάνει μέχρι πολύτεκνο 500 χιλ) απο εκεί και πέρα οκ το 10΄% ή 11%. Το ίδιο και για τα οικόπεδα αν δεν υπάρχει πρώτη κατοικία. Στα αυτοκίνητα πάλι η ερώτηση είναι πότε θα ξεκολήσουμε απο τα κυβικά για τα τεκμήρια και θα πάμε στην εμπορική αξία η οποία θα μειώνεται με ένα συντελεστή παλαιότητας ? Ελεος δεν θέλει πολύ μυαλό έχει αυτοκίτητο 2000 κ.εκ με 20000 ευρώ και με 70.000 ευρώ . ίδιο το τεκμήριο ? ποιός εγκέφαλος το σκέφτηκε. Επίσης αν αγοράσει ΑΕ το ακίνητο κάθε έτος 5% απόσβεση γράφει έξοδα? Δηλαδή όσοι έχουν πολλλά ακίνητα κάνουν ΑΕ !!! ο κακομοίρης που θέλει να πάρει ένα σπίτι πρέπει να δώσει 20 χιλιάρικα που δεν τα έχει κιόλας. Ε δεν πειράζει θα πάει στην γιούρομπάνγκ να πάρει δάνειο να τα δώσει στο κράτος !!!! Η γιούρομπανγκ δεν θα μειράσει κέρδη θα τα κάνει αποθεματικά και θα πληρώσει 24% φόρο . Και το 24% αν γιατί o efective tax rate τελικά θα είναι πολύ μιρότερος επειδή είναι πολλές οι αποσβέσεις!!!!
    Ελεος ένα αφορολόγητο για την πρώτη κατοικία πρέπει να μείνει και όχι 100 χιλ εκτός αν πειστούν να πουλήσουν σπίτια με 100 χιλ και αυτό δεν υπάρχει περίπτωση.

  • 15 Μαρτίου 2010, 18:39 | ΝΑΣΙΚΑΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ

    Αναρωτιέμαι αν στην ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΗΣΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ περιλαμβάνεται και η ορθολογική αξιοποίηση της βιομάζας, την οποία εμείς οι… πλούσιοι καίμε στους αγρούς ή πετάμε σε χωματερές.
    Στην Ευρώπη παρατηρείται μία αλματώδης ανάπτυξη των pellets με ετήσια κατανάλωση 16.000.000 τόνων.
    Δηλαδή εισαγωγή 8.000.000.000 λίτρα λιγότερο πετρέλαιο.

    ΜΕ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΥΠΟΛΕΙΜΜΑΤΩΝ και δημιουργία ΜΟΝΙΜΩΝ πράσινων θέσεων εργασίας.

    Η Ελλάδα όμως έχει μόνον αντικίνητρα και απαγορεύσεις.:
    -Είμαστε η μοναδική χώρα με ΑΠΑΓΟΡΕΥΣΗ ΑΠΕ. Με αφορμή την ΟΛΙΚΗ απαγόρευση λέβητα πέλλετ σε Αττική, Σαλαμίνα και Ν. Θεσ/νίκης διώκονται απο τις νομαρχίες λέβητες πέλλετ σε χωριά Αργολίδας, Λάρισας κλπ.
    -Είμαστε η μοναδική χώρα που το ΕΙΣΑΓΟΜΕΝΟ Φυσικό αέριο έχει χαμηλό ΦΠΑ και το εγχώριο πέλλετ υψηλό ΦΠΑ.
    -Είμαστε από τις λίγες χώρες που Ευρωπαϊκά κονδύλια ΕΣΠΑ προοριζόμενα για ΑΠΕ & ΕΞΕ δόθηκαν σε ακριβά κλιματιστικά, όχι όμως σε λέβητες-σόμπες πέλλετ, όπως σε όλη σχεδόν την ΕΕ27.
    -Είμαστε από τις λίγες χώρες που καίμε ανεξέλεγκτα όλα τα αγροτικά υπολείμματα στα χωράφια. (κλαδοδέματα, στελέχη καλαμποκιού, βαμβακιού κλπ.) Παντού αξιοποιούνται, γιατί η βιομάζα έχει ενταχθεί στον ενεργειακό σχεδιασμό.

    Θα συνεχίσετε την επαίσχυντη πολιτική του κ. Κωστή Χατζηδάκη που στο αντίστοιχο πρόγραμμα «ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ» επιδοτούσε λέβητες πετρελαίου, όχι όμως λέβητες πέλλετς?
    Θα υποκύψετε στις πιέσεις των πετρελαιάδων για δίωξη των πέλλετς?

  • Η μεγάλη πρόκληση της πλήρους απελευθέρωσης αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου, καθώς και της εμπορίας ρύπων το 2013, βρίσκει την Ελληνική αγορά απροετοίμαστη σε θέματα εξοικονόμησης, ενεργειακών επιθεωρήσεων, συμπαραγωγής και χρήσης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας [αρκούσε τόσα χρόνια το ΦΕΚ1526/99 που με χαρά μου βλέπω να λαμβάνεται επιτέλους υπόψη, για να ανατραπούν τα δεδομένα]. Είναι πλέον επιτακτικό παρά ποτέ, να εφαρμοστούν επιτέλους οι νόμοι των ενεργειακών επιθεωρήσεων και των ενεργειακών συμβάσεων στους μεγάλους κυρίως καταναλωτές (>50ΜWh/μήνα), και όχι στα 50 και 100 τετραγωνικά. Ακολούθως οι ενεργειακές συμβάσεις, αλλά και οι επιθεωρήσεις πρέπει να έχουν τρόπο χρέωσης σε αυτούς τους καταναλωτές βάση kWh και όχι τα τετραγωνικά.
    Σήμερα που οι διεθνείς προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας προσφέρουν μέχρι και «πράσινα πιστοποιητικά», απαξιώνοντας με προκλητικό τρόπο την άμεση αναγκαιότητα για επεμβάσεις εξοικονόμησης ενέργειας (ΕΞΕ), οι καταναλωτές θα πρέπει να χρησιμοποιήσουν τεχνικές μετρήσεων της ισχύος και του τρόπου κατανάλωσης της ενέργειας, δημιουργώντας ένα περιβάλλον συνεχούς αυτοεπιθεώρησης, ώστε σε συνδυασμό με κατάλληλες επεμβάσεις στον κατάλληλο χρόνο, να μπουν σε τροχιά κερδοφορίας πέραν του 2015. Μόνο όταν μεταβιβαστεί σε κάθε επιχείρηση δια νόμου η εθνική υπόσχεση με στόχο το 9% εξοικονόμηση ενέργειας μέχρι το 2015, θα μπορέσει να γίνει ο στόχος αυτός πραγματικότητα. Η αρωγή βέβαια της πολιτείας εδώ, με κατάλληλα κίνητρα είναι το πιο κρίσιμο ζητούμενο, δεδομένου ότι η εξοικονόμηση ενέργειας και η συμπαραγωγή έχουν σχετικά μικρή αποσβεσιμότητα (σίγουρα πάντως πολύ μεγαλύτερη από τις ΑΠΕ, οι οποίες μονοπωλούν τις επιδοτήσεις). Έντονη εδώ είναι η απουσία κινήτρων του τύπου κατάργηση της ανεξέλεγκτης αγοράς κλιματιστικών μηχανημάτων στα κτίρια του δημοσίου και του στρατού (εντατικοποίηση και αναβάθμιση του ΦΕΚ1122), καθώς και διατάξεις που ευνοούν και διευκολύνουν τη γραφειοκρατία για τροφοδότηση ενέργειας και ΖΝΧ οικιακών καταναλωτών που γειτνιάζουν με μονάδες συμπαραγωγής μεγάλων καταναλωτών.
    Νόμοι φυλαγμένοι στο συρτάρι, που προϋποθέτουν άλλους νόμους ή κανονιστικές διατάξεις για να εφαρμοστούν, όχι μόνο δεν βοηθούν την πράσινη ανάπτυξη, αλλά έχουν την λογική του να παίζουμε κρυφτούλι με το δάκτυλό μας, μεταβιβάζοντας έτσι αξεπέραστα προβλήματα στις επόμενες γενιές. Στο συγκεκριμένο σχέδιο νόμου υπάρχουν πάνω από 3 κανονιστικές διατάξεις που χρειάζονται επιπλέον για να τεθεί σε λειτουργία, γεγονός που καθιστά αδύνατη ακόμα και τη ίδια τη διαδικασία της διαβούλευσης. Πουθενά δεν διευκρινίζεται ρητώς, ότι η ενεργειακή επιθεώρηση είναι ασυμβίβαστη με την παροχή ενεργειακών υπηρεσιών ή όχι.
    Ωστόσο εδώ αξίζει να σημειωθεί ότι οι εταιρείες παροχής ενεργειακών υπηρεσιών ορίζονται ως υπηρεσίες επιχειρηματικού ρίσκου και μόνο, αφού πουθενά δεν φαίνεται το πώς αποζημιώνονται αυτές από δόλια επέμβαση ενός κακόβουλου καταναλωτή που θα ήθελε να αποδείξει το αντίθετο.
    Σίγουρα τα «πράσινα πιστοποιητικά» δεν είναι «λευκά πιστοποιητικά», και όλο και περισσότεροι όμιλοι εταιρειών, πέφτουν δυστυχώς σε αυτήν την παγίδα. Η καλλίτερη ενέργεια είναι αυτή που δεν καταναλώνουμε, και χρειάζεται θάρρος να βάλουμε τον πήχη εκεί που πρέπει. Επίσης εδώ και καιρό είναι γνωστό ότι τα τιμολόγια Γ22 και Γ21 είναι είτε ευνοϊκά για αυτούς που καταναλώνουν λίγο, είτε ασύμφορα για αυτούς που καταναλώνουν πολύ. Θα έπρεπε η ΔΕΗ να τα επανεξετάσει και να τα κάνει ακριβότερα, υποχρεώνοντας έτσι αυτούς του καταναλώνουν περισσότερο να περνούν στη Μέση Τάση, χωρίς να επαφίεται στο πατριωτισμό του πελάτη με απλές συστάσεις, με δικλίδες ασφαλείας για τους λοιπούς εμπόρους ηλεκτρικής ενέργειας. Ομοίως η ενεργοποίηση του νόμου 1161 για περιορισμό της μέγιστης ζήτησης καταναλωτών ΜΤ & ΧΤ θα πρέπει να βελτιστοποιηθεί, γιατί η εμπειρία έδειξε ότι υπάρχει για να μην τηρείται.
    Επίσης στο συγκεκριμένο νομοσχέδιο και με κάθε επιφύλαξη, δεν φαίνονται τα ονόματα αυτών που το συνέταξαν.

    Για την Adamsnet LTD
    ΑΔΑΜΟΠΟΥΛΟΣ Χ. ΑΛΕΞΙΟΣ
    EUREM (EURopean Energy Manager)
    Διπλ. Ηλ/γος & Πολιτικός Μηχανικός ΔΠΘ