1. Το Μητροπολιτικό Σχέδιο Αττικής εκπονείται για την Περιφέρεια Αττικής, αποτελώντας ένα στρατηγικό χωρικό σχέδιο προσαρμοσμένο στον έντονα αστικοποιημένο χαρακτήρα της τελευταίας. Στην ιεραρχία των χωρικών σχεδίων αντιστοιχεί στις Περιφερειακές Χωροταξικές Στρατηγικές και διαθέτει όλα τα χαρακτηριστικά τους.
2. Οι κατευθύνσεις του Μητροπολιτικού Σχεδίου Αττικής περιλαμβάνουν κυρίως:
i. την κοινωνικοοικονομική ανασυγκρότηση του χώρου,
ii. τη χωροταξική δομή και οργάνωση των δραστηριοτήτων,
iii. την προστασία, αναβάθμιση και ανάδειξη του φυσικού και αστικού περιβάλλοντος, του τοπίου και των πολιτιστικών πόρων,
iv. τη χωρική διάρθρωση των βασικών δικτύων και υποδομών μεταφορικής, τεχνικής, διοικητικής και κοινωνικής υποδομής
v. την πολεοδομική οργάνωση,
vi. την πολιτική γης,
vii. το σχεδιασμό περιοχών ή ζωνών ειδικού ενδιαφέροντος ή ειδικών προβλημάτων,
viii. το σχεδιασμό παρεμβάσεων μητροπολιτικής σημασίας,
3. Όπου στις διατάξεις της ισχύουσας νομοθεσίας αναφέρεται το «Ρυθμιστικό Σχέδιο Αττικής» νοείται εφεξής το Μητροπολιτικό Σχέδιο Αττικής του παρόντος άρθρου.
4. Με Προεδρικό Διάταγμα μετά από πρόταση του αρμοδίου Υπουργού ΠΕΚΑ ή με νόμο δύναται να καθορίζονται το περιεχόμενο του ανωτέρω, τα απαιτούμενα κείμενα και διαγράμματα καθώς και να εξειδικεύονται οι στόχοι και οι κατευθύνσεις του.
Άρθρο 08 – Μητροπολιτικό Σχέδιο Αττικής
- 29 ΣχόλιαΆρθρο 01 – Ψηφιοποίηση και ηλεκτρονική καταγραφή των θεσμικών γραμμών, πληροφοριών, όρων και χρήσεων γης.
- 18 ΣχόλιαΆρθρο 02 – Κωδικοποίηση διατάξεων χωροταξίας και πολεοδομίας
- 18 ΣχόλιαΆρθρο 03 – Εθνικό Συμβούλιο Χωροταξίας
- 17 ΣχόλιαΆρθρο 04 – Εθνική Χωροταξική Πολιτική (Ε.Χ.Π)
- 10 ΣχόλιαΆρθρο 05 – Στρατηγικό Χωροταξικό Πλαίσιο (Σ.Χ.Π)
- 10 ΣχόλιαΆρθρο 06 – Περιφερειακή Χωροταξική Στρατηγική (ΠΕΧΩΣ)
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 07 – Περιφερειακή Χωροταξική Στρατηγική (ΠΕΧΩΣ) Κεντρικής Μακεδονίας
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 08 – Μητροπολιτικό Σχέδιο Αττικής
- 25 ΣχόλιαΆρθρο 09 – Τοπικό Χωρικό Σχέδιο (Τ.Χ.Σ) και Ειδικό Χωρικό Σχέδιο (Ε.Χ.Σ)
- 16 ΣχόλιαΆρθρο 10 – Ρυμοτομικό σχέδιο
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 11 – Περιεχόμενα, κανονιστικό πεδίο και εκδούσα αρχή όλων των επιπέδων σχεδιασμού
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 12 – Εξουσιοδοτικές διατάξεις
- 15 ΣχόλιαΆρθρο 13 – Μεταβατικές και Καταργούμενες Διατάξεις – Γενικές μεταβατικές διατάξεις και εναρμόνιση επιπέδων σχεδιασμού
Πλοήγηση στη Διαβούλευση
Αναρτήθηκε
8 Μαΐου 2014, 15:30
Ανοικτή σε Σχόλια έως
22 Μαΐου 2014, 12:00
Εργαλεία
Εκτύπωση Εξαγωγή Σχολίων σεΣτατιστικά
5 Σχόλια 176 Σχόλια επι της Διαβούλευσης 35093 - Όλα τα ΣχόλιαΌλες οι Διαβουλεύσεις
- Ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό της διαχείρισης αποβλήτων, τη βελτίωση του πλαισίου εξοικονόμησης ενέργειας, την ανάπτυξη των έργων ενέργειας και την αντιμετώπιση πολεοδομικών ζητημάτων
- Αναθεωρημένο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ)
- Ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση των πολυεπίπεδων επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής στους τομείς: α) της διαχείρισης υδάτων, β) της διαχείρισης και προστασίας των δασών...
- Διατάξεις για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειες και την προστασία του φυσικού και χωροταξικού περιβάλλοντος
- Μετονομασία της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας σε Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων
- ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣ ΓΙΑ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΚΑΙ ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΑΠΟ ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΕΣ ΠΗΓΕΣ – ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΤΩΝ ΟΔΗΓΙΩΝ ΕΕ 2018/2001 ΚΑΙ 2019/944
- Εθνικός Κλιματικός Νόμος – Μετάβαση στην κλιματική ουδετερότητα και προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή
- Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το Εθνικό Πρόγραμμα Πρόληψης Δημιουργίας Αποβλήτων
- Διαβούλευση στο σχέδιο για την Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/2002 σχετικά με την τροποποίηση της οδηγίας 2012/27/ΕΕ για την ενεργειακή απόδοση
- Απαγόρευση καλλιέργειας ΓΤΟ
- Καθορισμός κανόνων, μέτρων και όρων για την αντιμετώπιση κινδύνων από ατυχήματα μεγάλης έκτασης
- ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΣΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ ΤΗΣ ΟΔΗΓΙΑΣ 2012-27-ΕΕ ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ
- Αναθεώρηση Εθνικού Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ)
- Βοσκήσιμες γαίες Ελλαδας
- Κτήμα Τατοϊου
- Εγκριση κώδικα για την προστασία των νερών στο πλαίσιο οδηγίας
- Ανακύκλωση-βελτίωση αποβλήτων
- ΚΥΑ αειφορίας
- φυσικό αέριο -τροποιήσεις ν.4001/2011
- Ενσωμάτωση οδηγίας 2012/27/ΕΕ
- Σύσταση ΑΕ και τροποιοίσεις ν. 4123/2013
- Σχέδιο της κύριας έκθεσης της Ολλανδικής εταιρίας HVA με αντικείμενο τη βελτίωση της διαχείρισης υδάτων, αγροτικών καλλιεργειών και αντιπλημμυρικής προστασίας στην Περιφέρεια Θεσσαλίας
- Όροι δόμησης, κατασκευής, επιτρεπόμενες χρήσεις γης για κέντρα δεδομένων, χωροταξικές και πολεοδομικές ρυθμίσεις, αξιοποίηση πόρων Πράσινου Ταμείου και λοιπές περιβαλλοντικές και ενεργειακές διατάξεις
- Τροποποίηση του Εθνικού Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/944 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 5ης Ιουνίου 2019
- Διατάξεις για την απλοποίηση της περιβαλλοντικής αδειοδότησης, των περιβαλλοντικών επιθεωρήσεων και την προστασία του περιβάλλοντος
- ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΑΔΕΙΟΔΟΤΙΚΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΑΝΑΝΕΩΣIΜΩΝ ΠΗΓΩΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ -Β’ ΦΑΣΗ, AΔΕΙΟΔΟΤΗΣΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΘΗΚΕΥΣΗΣ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ, ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
- Δημόσια Διαβούλευση για το Σχέδιο Νόμου «Ολοκληρωμένο Πλαίσιο για τη Διαχείριση Αποβλήτων»
- Νέο Σχέδιο Δράσης της Ελλάδας για την Κυκλική Οικονομία – Οδικός Χάρτης
- Έκθεση μακροπρόθεσμης στρατηγικής για την κινητοποίηση επενδύσεων για την ανακαίνιση και μετατροπή του εθνικού κτιριακού αποθέματος
- Προώθηση της Ανακύκλωσης–Ενσωμάτωση των Οδηγιών 2018/851 και 2018/852 της 30ής Μαΐου 2018.
- «Στρατηγική για την Ανάπτυξη της Εθνικής Υποδομής Γεωχωρικών Πληροφοριών (ΕΥΓΕΠ)»
- Σχέδιο Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (Master Plan) για τις λιγνιτικές περιοχές της Δυτικής Μακεδονίας και της Μεγαλόπολης
- Διαβούλευση για το σχέδιο νόμου «Ενσωμάτωση της Οδηγίας 2019/904/ΕΕ σχετικά με τη μείωση των επιπτώσεων ορισμένων πλαστικών προϊόντων στο περιβάλλον»
- Δημόσια Διαβούλευση για το σχέδιο νόμου «Εκσυγχρονισμός της Χωροταξικής και Περιβαλλοντικής νομοθεσίας»
- Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το «Εθνικό Πρόγραμμα Ελέγχου Ατμοσφαιρικής Ρύπανσης (ΕΠΕΑΡ)»
- Σχέδιο νόμου «Μετάβαση στην κινητικότητα χαμηλών εκπομπών: Μέτρα προώθησης και λειτουργία της αγοράς ηλεκτροκίνησης»
- ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣ
- Σχέδιο διατάξεων για ενσωμάτωση Οδηγιών 2019/692 και 2018/844
- Δημόσια Διαβούλευση για τη Μακροχρόνια Στρατηγική για το έτος 2050
- Δημόσια διαβούλευση για το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ)
- ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ «ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ ΑΓΟΡΑΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ, ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΔΕΗ, ΙΔΙΩΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΔΕΠΑ ΚΑΙ ΣΤΗΡΙΞΗ ΤΩΝ ΑΠΕ»
- Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του Ειδικού Χωρικού Σχεδίου (ΕΧΣ) για το Εκθεσιακό Κέντρο Θεσσαλονίκης
- Μητροπολιτικός Φορέας Γουδή - Ιλισίων
- Καθορισμός των Προδιαγραφών και του Περιεχομένου των Σχεδίων Δράσης Ειδών και Τύπων Οικοτόπων στο πλαίσιο εφαρμογής των διατάξεων του ν. 3937/2011 (ΦΕΚ 60 Α')
- Κατηγοριοποίηση παραβάσεων και καθορισμός διαδικασίας επιβολής προστίμων
- Σύστημα αειφορίας βιοκαυσίμων σύμφωνα με το άρθρο 21 του ν. 4062/2012
- Σύστημα αειφορίας βιοκαυσίμων και βιορευστών σύμφωνα με το άρθρο 32η του ν. 3468/2006
- Χορήγηση οικονομικών αντισταθμισμάτων σε εφαρμογή των διατάξεων των παρ. 1 και 4 του άρθρου 22 του ν. 1650/1986
- Κανονισμός Τιμολόγησης των ΦΟΔΣΑ και Ρυθμίσεις για την ενίσχυση της κυκλικής οικονομίας
- Χαρακτηρισμός της υδάτινης, χερσαίας και ευρύτερης περιοχής της λίμνης Παμβώτιδας (Ιωαννίνων),Π.Ε. Ιωαννίνων ως Περιφερειακό Πάρκο, και καθορισμός χρήσεων γης, όρων και περιορισμών δόμησης
- Περιβαλλοντική διαχείριση των περιοχών με οικιστικές πυκνώσεις, ιώδους περιγράμματος
- Εθνικός Σχεδιασμός για την Ενέργεια και το Κλίμα
- Σύσταση Ελληνικής Αρχής Γεωλογικών και Μεταλλευτικών Ερευνών
- Κατηγοριοποίηση παραβάσεων του άρθρου 19Α του ν.4062/2012 και όρια προστίμων
- Εθνικό Σχέδιο για την αύξηση του αριθμού των κτιρίων με σχεδόν μηδενική κατανάλωση ενέργειας (άρθρο 9 της Οδηγίας 2010/31/ΕΕ)
- Σχέδιο Στρατηγικής Ανάπτυξης της Δασοπονίας 2018-2038 (Εθνική Στρατηγική για τα Δάση)
- Χαρακτηρισμός χερσαίων, υδάτινων και θαλάσσιων περιοχών ως Εθνικού Πάρκου
- Έρευνα, εκμετάλλευση και διαχείριση του γεωθερμικού δυναμικού της χώρας και άλλες διατάξεις
- Εθνικό Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης
- Εθνική Στρατηγική για την Κυκλική Οικονομία
- ΝΟΜΟΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΛΕΓΧΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΔΟΜΗΜΕΝΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ
- Σύσταση του Οργανισμού Εθνικού Κτηματολογίου
- Οργάνωση και λειτουργία φορέων διαχείρισης προστατευόμενων περιοχών
- Τροποποίηση του άρθρου 15Α του ν. 3054/2002 & αντικατάσταση ΚΥΑ κριτηρίων & μεθοδολογία κατανομής βιοντίζελ
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας 2015/1513
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας 2015/652
- ΣΧΕΔΙΟ ΚΥΑ ΔΙΑΘΕΣΗΣ ΥΓΡΩΝ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ
- ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ ΑΠΟΣΥΜΠΙΕΣΗΣ ΠΕΠΙΕΣΜΕΝΟΥ ΦΥΣΙΚΟΥ ΑΕΡΙΟΥ ΚΑΙ ΒΟΗΘΗΤΙΚΩΝ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ
- Έρευνα και εκμετάλλευση λατομικών ορυκτών και άλλες διατάξεις
- «Ενεργειακές Κοινότητες και άλλες διατάξεις»
- Κανονισμός Πυροπροστασίας Κτιρίων
- ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΧΡΗΣΕΩΝ ΓΗΣ
- ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ - ΧΩΡΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ – ΒΙΩΣΙΜΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ
- Ίδρυση Εθνικού Οργανισμού Εναλλακτικής Διαχείρισης Συσκευασιών και άλλων προϊόντων
- Χαρακτηρισμός της χερσαίας περιοχής του δάσους Δαδιάς, Λευκίμης, Σουφλίου ως Εθνικού Πάρκου Δάσους Δαδιάς, Λευκίμης, Σουφλίου, καθορισμός ζωνών προστασίας αυτού, χρήσεων, όρων και περιορισμών
- Μεθοδολογία υπολογισμού της Ειδικής Τιμής Αγοράς τεχνολογιών Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού και Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης και άλλες διατάξεις
- Σχέδιο αντικατάστασης του άρθρου 15Α του Ν3054_2002 Οργάνωση της αγοράς πετρελαιοειδών και άλλες διατάξεις
- Αναδιοργάνωση της ελληνικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας σε εφαρμογή της νομοθεσίας για την ολοκλήρωση της ενιαίας ευρωπαϊκής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας και άλλες διατάξεις
- Σύσταση και τήρηση Μητρώου Πιστοποιημένων Αξιολογητών Μελετών Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων σύμφωνα με το άρθρο 16 του ν. 4014/2011(Α΄ 209)
- Έγκριση γενικών κανόνων κοστολόγησης και τιμολόγησης υπηρεσιών ύδατος. Μέθοδος και διαδικασίες για την ανάκτηση κόστους των υπηρεσιών ύδατος στις διάφορες χρήσεις του
- Χαρακτηρισμός της περιοχής του Εθνικού Δρυμού Λευκών Ορέων ως Εθνικού Πάρκου
- Καθορισμός τεχνικών προδιαγραφών χάραξης, σήμανσης
- Καθορισμός κριτηρίων, μεθοδολογίας κατανομής αυτούσιου βιοντίζελ και ρύθμιση κάθε σχετικού θέματος…
- Χαρακτηρισμός χερσαίων και υδάτινων περιοχών της Οροσειράς Ροδόπης ως Εθνικό Πάρκο
- Κατηγοριοποίηση παραβάσεων και καθορισμός διαδικασίας επιβολής προστίμων σχετικά με την τήρηση των κριτηρίων αειφορίας βιοκαυσίμων και βιορευστών.
- Νέο καθεστώς στήριξης των σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και Συμπαραγωγή Ηλεκτρισμού και θερμότητας υψηλής απόδοσης
- Πράξεις εισφοράς σε γη και σε χρήμα
- Χωροταξικός και πολεοδομικός σχεδιασμός
- Επίσπευση διαδικασιών κατάρτισης, θεώρησης και κύρωσης των δασικών χαρτών και λοιπές διατάξεις
- Καθορισμός Κανόνων
- Ρυθμιστικά σχέδια Αθήνας και Θεσσαλονίκης
- Χαρακτηρισμός των χερσαίων και θαλάσσιων περιοχών των «GR2330005, «GR2330008 και «GR2550005…
- Δημιουργία νέας καθετοποιημένης εταιρίας Ηλεκτρικής ενέργειας
- Ρυθμίσεις για την εξυγίανση ειδικού λογαριασμού
- Πλαίσιο για την ασφάλεια στις υπεράκτιες εργασίες έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων
- Δημόσια διαβούλευση για το Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ)
- Θαλάσσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός. Εναρμόνιση με την Οδηγία 2014/89/ΕΕ
- ΧΡΗΜΑΤΙΣΤΗΡΙΟ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
- Ρύθμιση θεμάτων Κ.Δ.Ε.Π.Α.Π
Το ισχύον Ρυθμιστικό Σχέδιο περιέχει χωροταξικές επιλογές με συγκεκριμένο περιεχόμενο – γενικούς στόχους όπως η «εξισορρόπηση των κοινωνικών ανισοτήτων», και ειδικούς όπως η «ανάσχεση της διόγκωσης» (πρβλ. άρθρο 3 ν. 1515/1985). Προφανώς, κάποιες από αυτές μπορεί να ενταχθούν στο τελικό Μητροπολιτικό Σχέδιο, αλλά δεν μπορεί κάποιος να αγνοήσει το γεγονός ότι σήμερα έχουν ισχύ νόμου, και καταργούνται, για να αντικατασταθούν από μερικές ιδιαίτερα γενικόλογες «κατευθύνσεις» : το αποτέλεσμα θα είναι ένα Μητροπολιτικό Σχέδιο χωρίς χωρίς ισχύ νόμου, και ένα νομοσχέδιο που δεν περιορίζει με κάποιον ουσιαστικό τρόπο το περιεχόμενο του Μητροπολιτικού Σχεδίου.
Με την ευκαιρία αυτή, θα πρέπει να σημειωθεί ότι στην Αττική κατοικεί ένα μεγάλο κομμάτι του πληθυσμού. Οι κατευθύνσεις του Μητροπολιτικού Σχεδίου αγνοούν κεφαλαιώδους σημασίας ζητήματα – την δημόσια υγεία, την ατμοσφαιρική ρύπανση, την πρόσβαση σε δημόσιες υπηρεσίες, την κλιματική αλλαγή, τις ανάγκες σε υδάτικούς και άλλους φυσικούς πόρους, τον αιγιαλό και την παραλία, τους πράσινους χώρους, την σεισμική και άλλη επικινδυνότητα, τις μεταφορές – τα οποία, στον δυτικό κόσμο, εντάσσονται στον σχεδιασμό από την αρχή. Αυτό ισχύει και για το υπόλοιπο νομοσχέδιο.
Ξενίζει επίσης η αναφορά στο «ιδιαίτερα αστικοποιημένο» περιβάλλον της Αττικής, καθώς υποβαθμίζει την σημασία των προστατευόμενων περιοχών της περιφέρειας, στην καλύτερη προστασία των οποίων έχει συμβάλλει το ισχύον Ρυθμιστικό Σχέδιο. Το Μητροπολιτικό Σχέδιο, φυσικά, δεν μπορεί να τις αγνοεί.
Το συνολικό κείμενο γνωμοδότησης αναρτήθηκε εδώ:
http://www.chorotaxia.gr/ftp/2014/Gnomodotisi%20SEMPXPA%20v20140521_FINAL.pdf
Δεν αντιλαμβανόμαστε τι εξυπηρετεί η κατάργηση του μητροπολιτικού σχεδίου Θεσσαλονίκης.
ΚΟΙΝΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΤΑ ΑΡΘΡΑ 7 ΚΑΙ 8
Η κατάργηση των ΡΣ σαν διακριτή βαθμίδα σχεδίων και η πρόβλεψη ταύτισης του μεν ΡΣΑ με το ΠΠ Αττικής του δε ΡΣΘ με σχέδιο εξειδίκευσης του ΠΠ Κ Μακεδονίας, είναι μια πρόταση που φαινόταν να έχει ωριμάσει στο επιστημονικό και πολιτικό πλαίσιο.
Όμως και τα δύο άρθρα είναι διατυπωμένα μάλλον πρόχειρα και δεν εκφράζουν ακριβώς αυτήν την πρόταση, ενώ παράλληλα η εσπευσμένη κατάργηση των Οργανισμών ΡΣΑ-Θ από το ΥΠΔΜΗΔ με προβληματική θέσπιση διάδοχου σχήματος στο ΥΠΕΚΑ πριν ακόμα ολοκληρωθεί το νέο οργανόγραμμα, προκάλεσε μεγάλη σύγχυση στην όλη διαδικασία μετάβασης.
Επί πλέον τα δύο άρθρα του ΣΝ δεν λαμβάνουν υπόψη και δεν ενσωματώνουν δημιουργικά την ιστορική εμπειρία από την μακρόχρονη ισχύ των στρατηγικών αυτών σχεδίων και των αντίστοιχων Οργανισμών μητροπολιτικού σχεδιασμού και περιβαλλοντικής προστασίας.
Για παράδειγμα:
– το ΡΣΑ (ως σχέδιο Περιφερειακής εμβέλειας μεν αλλά και στρατηγικού- πολεοδομικού χαρακτήρα) δεν περιλαμβάνει μόνο κατευθύνσεις αλλά και ένα σαφές μοντέλο διάρθρωσης της χωρικής ανάπτυξης και κινητικότητας στην Αττική,
– η πρόταση που διατυπώνω ανωτέρω στο άρθρο για τα ΠΠ, για την πρόβλεψη χωρικής ή θεματικής εξειδίκευσης του ΠΠ, μπορεί να καλύψει το θέμα του ΡΣΘ αλλά επίσης αποτελεί μια θετική εμπειρία του ΡΣΑ που έδωσε την δυνατότητα έκδοσης ειδικών ΠΔ/των εξειδίκευσης (πχ το ΠΔ για τις παραγωγικές ζώνες, τις περιοχές προστασίας, ή τον παράκτιο χώρο, ή τα ειδικά ΠΔ Ζωνών Ελεγχόμενης Ανάπτυξης ΖΕΑ που έχουν την δυνατότητα να προβλέπουν συνδυαστικά στρατηγικές κατευθύνσεις και κανονιστικές ρυθμίσεις).
Εν τω μεταξύ προωθείται παράλληλα η έγκριση του νέου ΡΣΑ για το οποίο υπήρξε μεν ευρεία διαβούλευση (στο σχέδιο ΡΣΑ/11) αλλά όχι επί του νέου σχεδίου (ΡΣΑ/13), για το οποίο επίσης δεν υπήρξε αιτιολόγηση των αλλαγών που προέκυψαν έναντι του προηγουμένου. Ιδιαίτερα επισημαίνω ότι στο σχέδιο ΡΣΑ/11 υπήρχαν προτάσεις νομοθετικής ρύθμισης για την βελτίωση του συστήματος σχεδιασμού και της εσωτερικής συνοχής του, οι οποίες αφαιρέθηκαν από το σχέδιο ΡΣΑ/13 ώστε να συμπεριληφθούν στο υπόψη ΣΝ που αφορά τροποποίηση του συστήματος χωρικού σχεδιασμού, αλλά δεν συμπεριελήφθησαν.
ΠΡΟΤΑΣΗ:
Ειναι αναγκαίο να συμπληρωθούν τα δύο άρθρα και κυρίως το 8, διότι η περιγραφή του περιεχομένου και του ρόλου (ως προς τις νομικές συνέπειες) του ΜΣΑ είναι ελλιπέστατη και δεν υπάρχει λόγος να παραπεμφθεί στο προβλεπόμενο ΠΔ. Επίσης η μετάβαση από το ένα είδος σχεδίου στο άλλο δεν φαίνεται να έχει μελετηθεί επαρκώς. (δεν αρκεί η αντικατάσταση του όρου)
ΑΝΑΓΚΑΙΑ Η ΠΑΡΑΤΑΣΗ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΛΗΡΕΣΤΕΡΗ ΕΠΞΕΡΓΑΣΊΑ ΤΩΝ ΑΡΘΡΩΝ 7 και 8 ΑΛΛΆ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΞΕΤΑΣΗ ΤΩΝ ΡΣΑ και ΡΣΘ υπό το νέο πνεύμα.
Επίσης θα πρέπει να δοθεί στη διαβούλευση το σχέδιο ΠΔ/τος του νέου οργανογράμματος του ΥΠΕΚΑ, το οποίο θα πρέπει να συμβαδίζει με την αναδιάταξη των αρμοδιοτήτων που προκαλεί το ΣΝ.
Το Μητροπολιτικό Σχέδιο πρέπει να έχει ευθεία αναφορά και να περιλαμβάνει τομεακό Σχέδιο Μεταφορών της Αττικής, όπως συμβαίνει σε όλες ανεξαίρετα τις ευρωπαικές μητροπόλεις. Το τελευταίο Σχέδιο Μεταφορών για το σύνολο της ηπειρωτικής Αττικής -με τη Σαλαμίνα από τις νήσους- που περιλαμβάνει ΟΛΑ τα μέσα μεταφοράς καθώς και τις υποδομές τους, ήταν η Μελέτη ΜΑΜ 2000-2020 της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ. Οι παράμετροι σχεδιασμού 2020 της ΜΑΜ (πληθυσμός, θέσεις εργασίας)υπολογίσθηκαν από κοινού με τον ΟΡΣΑ. Όσον αφορά τις μετακινήσεις με τα νέα δεδομένα της προκύψασας κρίσης, η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ και ο ΟΑΣΑ έχουν από κοινού επικαιροποιήσει τα σχετικά μεγέθη.