Άρθρο 02: Διάρθρωση Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων

1. Η Α΄ Τάξη Γενικού Λυκείου αποτελεί τάξη αποκλειστικά γενικής παιδείας, στην οποία εφαρμόζεται πρόγραμμα μαθημάτων τριάντα πέντε (35) συνολικά ωρών εβδομαδιαίως. Ειδικότερα, εφαρμόζεται εκπαιδευτικό πρόγραμμα τριάντα τριών (33) ωρών εβδομαδιαίως, με εννέα (9) μαθήματα, που είναι κοινό για όλους τους μαθητές και εκπαιδευτικό πρόγραμμα δύο (2) ωρών εβδομαδιαίως που αποτελείται από ένα (1) μάθημα επιλογής το οποίο επιλέγεται μεταξύ τριών μαθημάτων.
Τα μαθήματα του κοινού εκπαιδευτικού προγράμματος και γενικής παιδείας είναι τα εξής :
α) Ελληνική Γλώσσα, εννέα (9) διδακτικών ωρών, με διακριτά διδακτέα αντικείμενα – κλάδους την Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία, τη Νέα Ελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία,
β) Μαθηματικά, πέντε (5) ωρών, με διακριτά διδακτέα αντικείμενα – κλάδους την Άλγεβρα και τη Γεωμετρία,
γ) Φυσικές Επιστήμες, έξι (6) ωρών, με διακριτά ανά δύο ώρες διδακτέα αντικείμενα – κλάδους τη Φυσική, τη Χημεία και τη Βιολογία,
δ) Θρησκευτικά, δύο (2) ωρών,
ε) Ιστορία, δύο (2) ωρών,
στ) Ξένη Γλώσσα, δύο (2) ωρών, (Αγγλικά ή δεύτερη ξένη γλώσσα Γαλλικά ή Γερμανικά)
ζ) Φυσική Αγωγή, δύο (2) ωρών,
η) Πολιτική Παιδεία, τριών (3) ωρών, με διδακτέα αντικείμενα-κλάδους Οικονομία, Πολιτικοί Θεσμοί & Αρχές Δικαίου και Κοινωνιολογία και
θ) Ερευνητική Εργασία (συνθετική εργασία ή project), δύο (2) ωρών.

Τα μαθήματα επιλογής του εκπαιδευτικού προγράμματος είναι τα εξής :

α) Εφαρμογές Πληροφορικής, δύο (2) ωρών,
β) Τεχνολογία και Διαχείριση Φυσικών Πόρων, δύο (2) ωρών και
γ) Έκφραση-Πολιτισμός και Ευρωπαϊκός Πολιτισμός, δύο (2) ωρών.

2. Στη Β΄ Τάξη Γενικού Λυκείου εφαρμόζεται πρόγραμμα μαθημάτων που περιλαμβάνει μαθήματα γενικής παιδείας τριάντα (30) συνολικά διδακτικών ωρών εβδομαδιαίως και δύο (2) Ομάδες Μαθημάτων Προσανατολισμού, Ανθρωπιστικών και Θετικών Σπουδών, πέντε (5) συνολικά διδακτικών ωρών εβδομαδιαίως έκαστη ομάδα, όπου οι μαθητές καλούνται να επιλέξουν.

Τα μαθήματα του κοινού εκπαιδευτικού προγράμματος και γενικής παιδείας είναι τα εξής :
α) Ελληνική Γλώσσα, έξι (6) διδακτικών ωρών, με διακριτά διδακτέα αντικείμενα – κλάδους την Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία, τη Νέα Ελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία,
β) Μαθηματικά, πέντε (5) ωρών, με διακριτά διδακτέα αντικείμενα – κλάδους την Άλγεβρα και τη Γεωμετρία,
γ) Φυσικές Επιστήμες, έξι (6) ωρών, με διακριτά ανά δύο ώρες διδακτέα αντικείμενα – κλάδους τη Φυσική, τη Χημεία και τη Βιολογία,
δ) Θρησκευτικά, δύο (2) ωρών,
ε) Ιστορία, δύο (2) ωρών,
στ) Ξένη Γλώσσα, δύο (2) ωρών, (Αγγλικά ή δεύτερη ξένη γλώσσα Γαλλικά ή Γερμανικά)
ζ) Φυσική Αγωγή, μιας (1) ώρας,
η) Πολιτική Παιδεία, δύο (2) ωρών, με διδακτέα αντικείμενα-κλάδους Οικονομία, Πολιτικοί Θεσμοί & Αρχές Δικαίου και Κοινωνιολογία και
θ) Ερευνητική Εργασία (συνθετική εργασία ή project), δύο (2) ωρών,
ι) Φιλοσοφία, δύο (2) ωρών.

Τα μαθήματα της Ομάδας Προσανατολισμού των Ανθρωπιστικών Σπουδών είναι :
α) Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία, τριών (3) ωρών και
β) Λατινικά, δύο (2) ωρών.

Τα μαθήματα της Ομάδας Προσανατολισμού των Θετικών Σπουδών είναι :
α) Φυσική, τριών (3) ωρών και
β) Μαθηματικά, δύο (2) ωρών.

3. Στη Γ΄ Τάξη Γενικού Λυκείου εφαρμόζεται πρόγραμμα μαθημάτων τριάντα δύο (32) ωρών, που περιλαμβάνει μαθήματα γενικής παιδείας δώδεκα (12) συνολικά διδακτικών ωρών εβδομαδιαίως και τρεις (3) Ομάδες Μαθημάτων Προσανατολισμού, των Ανθρωπιστικών, των Θετικών και των Οικονομικών-Πολιτικών-Κοινωνικών Σπουδών, είκοσι (20) συνολικά διδακτικών ωρών εβδομαδιαίως έκαστη ομάδα, όπου οι μαθητές καλούνται να επιλέξουν.
Τα μαθήματα του κοινού εκπαιδευτικού προγράμματος και γενικής παιδείας είναι τα εξής :
α) Νέα Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία, έξι (6) διδακτικών ωρών, με διακριτά διδακτέα αντικείμενα – κλάδους τη Νέα Ελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία,
β) Θρησκευτικά, μιας (1) ώρα,
γ) Ιστορία, δύο (2) ωρών,
δ) Ξένη Γλώσσα, δύο (2) ωρών (Αγγλικά ή δεύτερη ξένη γλώσσα Γαλλικά ή Γερμανικά) και
ε) Φυσική Αγωγή, μιας (1) ώρας.

Τα μαθήματα της Ομάδας Προσανατολισμού των Ανθρωπιστικών Σπουδών είναι :
α) Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία, έντεκα (11) ωρών,
β) Λατινικά, τριών (3) ωρών
γ) Ιστορία, έξι (6) ωρών.

Τα μαθήματα της Ομάδας Προσανατολισμού των Θετικών Σπουδών είναι :
α) Φυσική, έξι (6) ωρών,
β) Μαθηματικά, οκτώ (8) ωρών, ή Βιολογία οκτώ (8) ωρών (για τις Επιστήμες Υγείας)
γ) Χημεία, έξι (6) ωρών

Τα μαθήματα της Ομάδας Προσανατολισμού των Οικονομικών-Πολιτικών-Κοινωνικών Σπουδών είναι :
α) Μαθηματικά και Στοιχεία Στατιστικής, οκτώ (8) ωρών,
β) Οικονομία & Διοίκηση , έξι (6) ωρών , όσοι επιλέγουν Παιδαγωγικά Τμήματα Αρχές Φυσικών Επιστημών έξι (6) ωρών
γ) Στοιχεία Κοινωνικών & Πολιτικών Επιστημών έξι (6) ωρών, όσοι επιλέγουν Παιδαγωγικά Τμήματα Ιστορία έξι (6) ωρών.

4. Για την άσκηση των υποψηφίων για την εισαγωγή σε σχολές τριτοβάθμιας εκπαίδευσης που απαιτείται και εξέταση σε «ειδικά μαθήματα» δύνανται να λειτουργούν σε επίπεδο διεύθυνσης Δ.Ε. και σε ώρες εκτός πρωινής λειτουργίας σχολείων «Τμήματα ενίσχυσης» στο ελεύθερο και γραμμικό σχέδιο, στα ισπανικά και στα ιταλικά. Με απόφαση του Υ.ΠΑΙ.Θ. που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως ρυθμίζονται τα ωρολόγια και αναλυτικά προγράμματα, θέματα οργάνωσης και λειτουργίας των «Τμημάτων ενίσχυσης» καθώς και κάθε αναγκαία ρύθμιση εφαρμογής.

  • 19 Αυγούστου 2013, 20:07 | Αικατερινη Παπαδάτου

    Θετική κατ αρχήν η πρωτοβουλία του Υπουργείου Παιδείας να υλοποιήσει τις δεσμεύσεις που έχει το Ελληνικό κράτος για την επαναφορά και αναβάθμιση του μαθήματος της πολιτικής παιδείας , όπως υποχρεούται εξάλλου από το Διεθνές Δίκαιο την Κοινοτική νομοθεσία , την παιδαγωγική Επιστήμη και την ίδια την κοινωνία.!!!!!!!
    Όμως στην ουσία αναιρείται το ίδιο το μάθημα και υποβαθμίζεται η αποτελεσματικότητά του με το στρίμωγμα κάτω από την ομπρέλα του μαθήματος της πολιτικής παιδείας των γνωστικών αντικειμένων της οικονομίας και της κοινωνιολογίας ως διακριτά μαθήματα που προτείνει το Υπουργείο στην Α και Β Λυκείου, Λυκείου και καλύπτει έτσι τρεις διαφορετικές επιστήμες με διακριτά αντικείμενα, σκοπούς, αρχές και μεθόδους.
    Εφόσον η Πολιτική Παιδεία είναι ένα γνωστικό αντικείμενο που αφορά σε όλους τους μαθητές, στους οποίους πρέπει να παρέχεται η δυνατότητα όχι μόνο να γνωρίζουν τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις τους στα πλαίσια μιας δημοκρατικής και ευνομούμενης πολιτείας, αλλά να καταστούν υπεύθυνοι πολίτες, που γνωρίζουν, υποστηρίζουν και προστατεύουν τους θεσμούς και το δημοκρατικό πολίτευμα εντός της χώρας τους, αλλά και εντός του ευρύτερου διεθνούς περιβάλλοντος. Η Οικονομία και η Κοινωνιολογία είναι εξειδικευμένη γνώση, που η παροχή της δεν πρέπει να γίνει σε βάρος του αντικειμένου της Πολιτικής Παιδείας. Άλλωστε, τα δυο αυτά αντικείμενα καλύπτονται στην ενότητα ειδικών μαθημάτων της Γ’ Λυκείου. Προτείνω επομένως την απάλειψή τους από το εν λόγω μάθημα.
    Ιδιαίτερα όταν πουθενά στον κόσμο δεν διδάσκονται ως μαθήματα γενικής παιδείας η οικονομία και η κοινωνιολογία , αλλά όπου υπάρχουν στα ωρολόγια προγράμματα είναι μαθήματα κατεύθυνσης-δέσμης-προσανατολισμού.
    Επίσης το δικαϊκό μας σύστημα απαγορεύει ρητά και δια ροπάλου την «άγνοια του νόμου» για τους πολίτες αυτής της χώρας. Πως λοιπόν οι αυριανοί πολίτες δεν θα διδαχθούν επαρκώς τα βασικά εκείνα στοιχεία του εθνικού ,του κοινοτικού και του διεθνούς δικαίου που θα τους επιτρέψουν να γίνουν χρήσιμοι για την κοινωνία και τους εαυτούς τους άνθρωποι; Πως θα κινηθούν θα αναπτυχθούν ,θα εργαστούν , θα υπάρξουν σε ένα κοινωνικό πλαίσιο, όταν δεν θα γνωρίζουν τους κανόνες λειτουργίας του;
    Το νέο Λύκειο επομένως θα πρέπει να έχει προσανατολισμό σαφή και ακλόνητο το συμφέρον των μαθητών , των πολιτών και της κοινωνίας και όχι τα συμφέροντα των συντεχνιών εκείνων που επιθυμούν διακαώς τον πλήρη εξοβελισμό του μαθήματος των αρχών του Δικαίου και της πολιτικής παιδείας από το Λύκειο.
    Για τους ίδιους ανωτέρω λόγους προτείνω να επανέλθει ο τίτλος του πανελλαδικώς εξεταζόμενου μαθήματος της Γ Λυκείου « Οργάνωση και λειτουργία της πολιτείας »όπως είχε αρχικά προταθεί και όχι η αλλαγή του σε «στοιχεία κοινωνικών και πολιτικών επιστημών », ούτως ώστε το μάθημα αυτό να χρησιμοποιείται ως ύλη και τίτλος για τις εξετάσεις ΑΣΕΠ για τις θέσεις στο Δημόσιο , εφόσον με τον αρχικό τίτλο υπάρχει ως μάθημα στα νομικά , πολιτικά , διεθνολογικά , οικονομικά τμήματα και σε όλες τις στρατιωτικές σχολές.
    Επίσης προτείνω να διδάσκεται αυτοτελώς το μάθημα Αρχές Δικαίου στη Γ τάξη του Λυκείου και να είναι πανελλαδικώς εξεταζόμενο μάθημα κατ΄επιλογή για τους υποψηφίους των Νομικών Σχολών , των πολιτικών τμημάτων και της Παντείου , ώστε οι μαθητές να γνωρίσουν το γνωστικό αντικείμενο που θα σπουδάσουν και να προετοιμαστούν κατάλληλα γι αυτό αφού στις σχολές αυτές διδάσκονται κατά κύριο λόγο όλα τα δίκαια και όχι τα λατινικά και τα αρχαία.
    Αικατερίνη Παπαδάτου Νομικός

  • 19 Αυγούστου 2013, 20:03 | ΑΝΤΩΝΗΣ

    Διαφωνώ με την χρήση του opengov για την οργανωμένη υποστήριξη κλαδικών θεμάτων. Με αυτό τον τρόπο δεν αναδεικνύεται η κυρίαρχη θέση της κοινωνίας αλλά η θέση της ποιο οργανωμένης και πληθυσμιακά ισχυρότερης συντεχνίας. Εν πάση περιπτώση δεν θα έπρεπε να τίθεται θέμα αν θα μείνει η χημεία ή η πληροφορική στην ομάδα προσανατολισμού των θετικών επιστημών. Υπάρχει κάποιος με στοιχειώδη λογική που αμφισβητεί την αξία της χημείας ως θεμελιακή επιστήμη της θετικής και της τεχνολογικής κατεύθυνσης; Και η πληροφορική δεν αποτελεί απαραίτητη συμπληρωματική γνώση όλων των κατευθύνσεων; Ως προ τι λοιπόν η ανθρωποφαγία και η αντιπαλότητα η οποία δυστυχώς συστηματικά καλλλιεργείται στην ελληνική κοινωνία; Ας βρεθεί η χρυσή τομή ώστε οι μαθητές να μην στερηθούν μια θεμελιώδη επιστήμη της θετικής και τεχνολογικής κατεύθυνσης όπως ίσχυε μέχρι τώρα, αλλά ούτε να στερηθούν τις γνώσεις που η σύγρονη εποχή της πληροφορίας και του διαδικτύου απαιτεί. Η πληροφορική σαν ευρύτερη γνώση είναι απαραίτητη σε όλες τις κατευθύνσεις αλλά δεν είναι απαραίτητη σαν εξειδικευμένη γνώση παρά μόνο σε σχολές με σχετικό αντικείμενο. Εξάλλου διδάσκεται από το δημοτικό σχολείο μέχρι το λύκειο. Η χημεία διδάσκεται από τη Β’ γυμνασίου μέχρι το λύκειο. Συνεπώς δεν φαίνεται να αδικείται με το υπάρχον πρόγραμμα η πληροφορική αλλά δεν πρέπει να αδικηθεί ούτε η χημεία.

  • Κύριε υπουργέ
    Ελπίζω να φανεί από το κείμενό μου ότι δεν σκέπτομαι ή ενεργώ συντεχνιακά, μια και οι διαφωνίες μου και οι προτάσεις μου δεν είναι τέτοιας υφής.

    Σαν βασική αρχή διαφωνίας, θεωρώ μεγάλο λάθος που η συζήτηση έχει εστιαστεί βασικά στην αναγκαιότητα της πληροφορικής και το Λύκειο.

    Η όλη αλλαγή είναι για μια ακόμα, δυστυχώς πολλοστή φορά, λάθος στις αρχές της.

    TO ΒΑΣΙΚΟ ΛΑΘΟΣ
    Κανένα εκπαιδευτικό (ή άλλης μορφής) σύστημα δεν μπορεί να αλλάξει με επιτυχία ακολουθώντας την κατεύθυνση TOP DOWN.
    Αντιθέτως, όλες οι αλλαγές πρέπει να γίνουν αργά και σταδιακά ΒΟΤΤΟΜ UP.
    To είχε πει και η κ. Αρβελέρ αλλά ποιος την άκουσε;

    Θεραπείες σοκ, ειδικά όταν έχουμε να κάνουμε με παιδικά μυαλά και γενιές ολόκληρες είναι παντελώς απαράδεκτες.
    Αναρωτιέμαι αν αυτοί που τις πρότειναν έχουν διδάξει έστω μια ώρα σε ελληνικά σχολεία (πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας) και μάλιστα σε σχολεία εκτός αστικών κέντρων.
    Άλλο οι ακαδημαϊκές αίθουσες και άλλο το σχολείο!

    Οι αλλαγές πρέπει να αρχίσουν από το νηπιαγωγείο.
    Να εξασφαλίσουμε πρώτα μια σωστή αρχή. Τη σωστή είσοδο όλων των παιδιών στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση.
    Όταν οι αλλαγές θα είναι έτοιμες για το Δημοτικό, τότε να εφαρμοστούν, έστω στα τρία πρώτα χρόνια πρώτα, και σταδιακά να προχωρήσουν και στις άλλες τάξεις.

    Θα ξαναρωτήσω πιο συγκεκριμένα.
    Έχει διδάξει στην Α΄ Γυμνασίου κάποιος από αυτούς που πρότειναν τις αλλαγές, να δει το επίπεδο των μαθητών που έρχονται από τα Δημοτικά σχολεία;
    Το 1/3 από αυτούς δεν έχει ούτε στοιχειώδεις γνώσεις στα μαθηματικά (προπαίδεια, απλή διαίρεση, πράξεις με κλάσματα ή δεκαδικούς, εκτιμήσεις, απλή μέθοδο των τριών κ.τ.λ.). Το άλλο 1/3 έχει γνώσεις σαφώς κάτω του μετρίου.
    Τα 2/3 των μαθητών (!!!) δεν γνωρίζουν ορθογραφία…
    Το σύνολο σχεδόν των μαθητών, δεν έχουν βασικές, απλές γνώσεις σε ιστορία και γεωγραφία!
    Το σύνολο σχεδόν των μαθητών έχουν βασικές ελλείψεις (και κυρίως ΠΑΡΑΝΟΗΣΕΙΣ) σε απλά θέματα φυσικών επιστημών.
    Πρακτικά κανένα παιδί, όσο και να υστερεί, δεν επαναλαμβάνει την τάξη, κουβαλώντας έτσι και διογκώνοντας τις όποιες ελλείψεις του.

    Η κατάσταση είναι το λιγότερο ΔΡΑΜΑΤΙΚΗ!

    Έχει κάνει το υπουργείο μια στοιχειώδη έρευνα οριζόντια και κάθετα, σε όλες τις βαθμίδες και σε όλα τα αντικείμενα;
    Που βασίζονται αυτές οι αλλαγές που προτείνονται; σε προσωπικές εκτιμήσεις; σε ασκήσεις επί χάρτου ή σε ερευνητικά δεδομένα;
    Και αν στηρίζονται σε δεδομένα ποια είναι αυτά; Γιατί δεν δημοσιοποιούνται;

    Το τελειότερο Λύκειο να στήσουμε, όταν τα παιδιά έρχονται «κατεστραμμένα» από το Δημοτικό, ουδεμία βελτίωση θα υπάρξει.
    Πόσο δύσκολο είναι να το καταλάβουμε αυτό;

    Αφού οι αλλαγές γίνουν όπως πρέπει στο Δημοτικό ΤΟΤΕ και ΜΟΝΟ τότε αφού πάλι γίνει συμπληρωματική έρευνα και εναναξιολόγηση, μπορούμε να προχωρήσουμε σε αλλαγές στο Γυμνάσιο.
    Και εκεί πάλι σταδιακά.
    Αυτό δεν πρέπει να μας φοβίζει. Σε 6-8 χρόνια μπορούν να αλλάξουν τα πάντα, ομαλά, οργανωμένα και με τον καλύτερο τρόπο.

    Ποιος όμως θα θυσιάσει το υπουργικό όνομά του για χάρη του μέλλοντος της χώρας;

    ΣΤΟΧΟΙ
    Ποιοι είναι εν τέλει οι εθνικοί μας στόχοι; Ποιες είναι οι ελλείψεις μας ως κράτος; που πρέπει να βελτιωθούμε; τι θα κάνουμε για αυτό;
    Θέλουμε ή δε θέλουμε οι επόμενες γενιές να έχουν φαντασία, δημιουργικότητα, επιχειρηματικότητα, τεχνογνωσία;
    Θέλουμε με αυτές τις ικανότητες οι επόμενες γενιές να φέρουν παραγωγικότητα και ανάπτυξη;
    Ναι ή όχι;

    Και πως θα το πετύχουμε αυτό; με το να κάνουν στην Γ’ Λυκείου 11 ώρες αρχαία και 2 ώρες Θρησκευτικά;
    Αν είναι ποτέ δυνατόν. Μπορείτε να μου αναφέρετε ΜΙΑ ΜΟΝΟ χώρα που έχει τέτοια σαδιστική κατανομή προγράμματος;
    Δύο ώρες αρχαία κάθε ημέρα και μια μέρα τρίωρο!

    Ήθελα να ήξερα, προοδευμένες χώρες όπως οι Σκανδιναβικές, η Μ. Βρετανία, η Γερμανία, οι Η.Π.Α. η Ιαπωνία, σε τι υστερούν από την Ελλάδα αν και δεν έχουν τα Αρχαία στο πρόγραμμά τους; (τέλος πάντων σε τέτοιο υποχρεωτικό και καταιγιστικό βαθμό).
    Έχουμε μπερδέψει την αρχαιοελληνική παράδοση και λογοτεχνεία και την απαραίτητη επαφή με αυτή, με τις αναγκαίες γνώσεις και ικανότητες ενός εφήβου και ενός μελλοντικού επιστήμονα;
    Μπορεί ένας πρωτοετής φοιτητής να μάθει μέσα σε δύο εξάμηνα όλη τη γραμματική και το συντακτικό 6 χρόνων αρχαίων δευτεροβάθμιας και όλα τα Λατινικά;
    ΣΑΦΩΣ ΚΑΙ ΜΠΟΡΕΙ!
    Έχει η Ελλάδα τα πιο ανεβασμένα μαθηματικά από σχεδόν όλες τις άλλες χώρες στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση; Για ποιο λόγο; Ποια είναι τα αποτελέσματα του PISA στα μαθηματικά; τι μας διδάσκει αυτό;
    Γιατί τα τυραννάμε τα παιδιά μας λοιπόν σε ένα μεσαίωνα του 21ου αιώνα;

    Αν θέλουμε οι επόμενες γενιές να έχουν φαντασία, δημιουργικότητα, επιχειρηματικότητα και τεχνογνωσία, γιατί τότε κάνουμε ΑΚΡΙΒΩΣ ΤΟ ΑΝΤΙΘΕΤΟ;

    1. Αφαιρούμε την αισθητική αγωγή! Γιατί;
    2. Αφαιρούμε την τεχνολογία (η Ελλάδα πλέον θα είναι το μόνο κράτος στην Ευρώπη -εκτός Λιθουανίας και Λετονίας- εκτός Τουρκίας, ΗΠΑ, Αυστραλίας, Ιαπωνίας κ.τ.λ. που δεν θα έχει την τεχνολογία στην εκπαίδευσή της!). Γιατί;
    3. Απογυμνώνουμε την πληροφορική στο σημείο ακριβώς που τα παιδιά μπορούν να την κατανοήσουν βαθύτερα (το Λύκειο). Γιατί;
    4. Αφαιρούμε την τεχνολογία επικοινωνιών, ένα μάθημα με παντελώς απαράδεκτο βιβλίο (καμία αντίρρηση) αλλά με ένα από τα πλέον χρήσιμα και διαθεματικά περιεχόμενα κατά τη γνώμη μου! Γιατί;

    Σε ποια χώρα αντί να βελτιώσουν ένα βιβλίο, καταργούν το μάθημα; (!)

    Γνωρίζει ο υπουργός ότι το μοναδικό μάθημα που έφερνε τα παιδιά σε επαφή με τις εταιρείες και την «επιχειρηματικότητα» σε 12 χρόνια σχολείου (!), ήταν η ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ της Β’ Γυμνασίου;
    Έχει δει το βιβλίο του μαθήματος και το αντίστοιχο πρόγραμμα σπουδών;
    Έχει έρθει σε επαφή με ολοκληρωμένες εργασίες παιδιών;
    Γνωρίζει οτι ακόμα και ο ΣΕΠ της Γ’ Γυμνασίου κάνει μόνο μια ισχνή αναφορά μισής σελίδας στην επιχειρηματικότητα και όλο το βιβλίο κατευθύνει τα παιδιά στο πως θα γίνουν υπάλληλοι;

    Θέλουμε επιτέλους ανάπτυξη και επιχειρηματικότητα σε αυτή τη χώρα ή θέλουμε να συνεχίσουμε να παράγουμε στρατιές δημοσίων υπαλλήλων και χιλιάδες ανέργων φιλολόγων, ιστορικών, αρχαιολόγων και μαθηματικών;

    Το νέο πρόγραμμα δίνει την αίσθηση ότι είναι κομμένο και ραμμένο για να ενισχύσει τα ιδιαίτερα μαθήματα και τα φροντιστήρια(που πλέον θα αρχίζουν από την Γ’ Γυμνασίου).
    Ήδη οι γονείς απεγνωσμένοι μας ρωτούν αν πρέπει να αρχίσουν άμεσα τα φροντιστήρια για να μην έχουν χαμηλούς βαθμούς στο πρώτο τρίμηνο (στο Γυμνάσιο!). Επαναλαμβάνω επειδή ίσως δεν έγινε κατανοητό. ΣΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ!
    Το νέο σύστημα, αντί να αποσυνδέσει τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση από τις εισαγωγικές, κάνει ΑΚΡΙΒΩΣ ΤΟ ΑΝΤΙΘΕΤΟ. Τη συνδέει ΤΑΤΡΑΠΛΑΣΙΑ!

    Αλλαγές πρέπει να γίνουν, αλλά αυτό έχει να κάνει με τη ΜΕΙΩΣΗ των φιλολογικών μαθημάτων, τη ΜΕΙΩΣΗ της ύλης, τη ΜΕΙΩΣΗ των ωρών εβδομαδιαίως και την ΑΥΞΗΣΗ των ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΩΝ και ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΩΝ δραστηριοτήτων.
    Τα παιδιά εκτός από δημιουργικές και ερευνητικές εργασίες ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ να παίρνουν άλλη δουλειά στο σπίτι.
    Δεν είναι δυνατόν στην Α’ Γυμνασίου να τελειώνουν το διάβασμα στις 8 και 9 το βράδυ (χωρίς φροντιστήρια και ξένες γλώσσες).

    Οι ερευνητικές εργασίες -αν γίνουν όπως πρέπει, που δεν γίνονται- είναι το ζητούμενο μοντέλο επιτυχίας.
    Αλλά πως θα γίνουν ερευνητικές εργασίες σε σχολεία χωρίς υπολογιστές και χωρίς βιβλιοθήκες; τι ακριβώς θα ερευνούν τα παιδιά κοιτώντας το ένα το άλλο και όλα μαζί το δάσκαλο; Συναισθήματα;

    Πρέπει ασυζητητί να επανέλθουν ΣΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΤΑΞΕΙΣ τα μαθήματα αισθητικής αγωγής, η τεχνολογία (επαναλαμβάνω σε όλες τις τάξεις ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ όπως στην Κύπρο, τη Μ. Βρεττανία κ.τ.λ.)
    και η πληροφορική.
    Πρέπει να παιδιά ΝΑ ΜΑΘΑΙΝΟΥΝ ΔΥΟ ΞΕΝΕΣ ΓΛΩΣΣΕΣ. Ας πάψουμε να κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας ότι τα ελληνόπουλα μαθαίνουν ξένες γλώσσες στο δημόσιο σχολείο!

    Προφανώς, για να γίνει αυτό, πρέπει να ΜΕΙΩΘΟΥΝ τα υπόλοιπα μαθήματα και να έλθει μια ισορροπία σε όλα τα διδακτικά αντικείμενα.
    Και για να γίνει αυτό πρέπει να μειωθούν οι ώρες στα φιλολογικά, τα φυσικομαθηματικά και τα θρησκευτικά. Ακριβώς το αντίθετο με αυτό που προτείνεται δηλαδή.

    Δυο τελευταία πράγματα.

    ΧΡΟΝΟΣ
    Ό,τι και να γίνει, θεωρώ απαράδεκτο να συζητάμε 15 ημέρες πριν από την έναρξη της σχολικής χρονιάς για το τι ΘΑ γίνει!
    Θεωρώ απαράδεκτο να ξεκινήσει η χρονιά με το όποιο νέο μάθημα, και να μην υπάρχουν βιβλία και εκπαιδευμένοι καθηγητές για να το διδάξουν.
    Ποιος θα κάνει ερευνητικές εργασίες στα Γυμνάσια; Μόνο στα Λύκεια έχουν εκπαιδευτεί καθηγητές και εκεί πάλι ελλιπώς. Μόνο οι τεχνολόγοι έχουν σχετική ικανή εμπειρία στα Γυμνάσια. Επαρκούν;

    ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ
    Το μοναδικό σωστό μέτρο που βρίσκω (αν και είμαι αντίθετος με όλο το σύστημα των εισαγωγικών όπως έχει, μια και πιστεύω ότι πρέπει να καταργηθούν εντελώς!) είναι το ότι διαπιστώθηκε η ανεπάρκεια πολλών δασκάλων στα φυσικομαθηματικά, επειδή έμπαιναν στο Πανεπιστήμιο κυρίως από τη θεωρητική κατεύθυνση, και έτσι τώρα θα εξετάζονται στα μαθηματικά και τις φυσικές επιστήμες.
    Αναρωτιέμαι όμως τι άλλη διέξοδο για σχολή εισαγωγής στην τριτοβάθμια θα έχουν αυτά τα παιδιά, αφού οι επιλογές θα είναι λίγες και περιορισμένες (δάσκαλοι/νηπιαγωγοί).

    Αυτό όμως -το θετικό παράδειγμα- έρχεται για να επιβεβαιώσει τις απόψεις μου.
    Ότι δηλαδή είναι επιτέλους κάτι που εντοπίστηκε ορθά σε πανεπιστημιακό επίπεδο και έτσι δίνεται μια αρκούντως ικανοποιητική λύση.
    Ταυτόχρονα, παραδεχόμαστε όμως ότι η λάθος απόφαση που πάρθηκε κάποτε, κατέστρεψε με τη σειρά της κυριολεκτικά γενιές ολόκληρες παιδιών, οι οποίες τελείωσαν το Δημοτικό με ελλιπέστατες γνώσεις στα φυσικομαθηματικά…

    Ίσως αυτό να μας κάνει περισσότερο προσεκτικούς στις επόμενες ενέργειές μας.

    Ως γονιός (κυρίως) με παιδί που πρόκειται να αντιμετωπίσει αυτό το ανυπόστατο χάος πολύ σύντομα, και ως εκπαιδευτικός, θα παρακαλούσα να αναλογιστούμε τις ευθύνες μας για το μέλλον του τόπου και να μην ασελγήσουμε στα κορμιά και τα μυαλά των παιδιών μας.

    Η Ελλάδα χρειάζεται ΑΝΑΠΤΥΞΗ και ΑΛΜΑΤΑ μπροστά και όχι στροφή προς τα πίσω όπως επιχειρεί να κάνει το σχέδιο αυτό για ανεξήγητους λόγους.
    Η Ελλάδα χρειάζεται τα παιδιά της να μείνουν εδώ και να προκόψουν μαζί της όχι να αρχίσουν να φεύγουν πάλι στη Σερβία, τη Βουλγαρία ή τη Ρουμανία όπως πριν μερικές δεκαετίες.
    Τα φροντιστήρια 3 ετών, κοστίζουν περισσότερο από τετραετείς σπουδές στη Βουλγαρία.
    Θα πάρετε τέτοια ευθύνη κ. Υπουργέ;

    Αναλυτικότερα, πλήρεις προτάσεις εδώ: bit.ly/protaseis

  • Είναι γεγονός ότι οι σύγχρονες εξελίξεις οδηγούν στην ανάγκη σοβαρής και σε βάθος διδασκαλίας της Γαλλικής Γλώσσας για τους Έλληνες μαθητές ως μαθητές της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

    Η Αγγλική γλώσσα διδάσκεται και καλύπτεται επαρκέστατα ως προς το αντικείμενό της. Ωστόσο η γαλλική γλώσσα υστερεί ανεπίτρεπτα ως προς το χρόνο και την επάρκεια διδασκαλίας της πλέον. Η διδασκαλία σε βάθος της Γαλλικής πρέπει επομένως να ενισχυθεί στο Νέο Λύκειο και να ορισθεί ως υποχρεωτικό μάθημα και στις τρείς τάξεις του Λυκείου, ισότιμα με την Αγγλική γλώσσα. Κάτι τέτοιο θα δώσει έμφαση στον ευρωπαϊκό πλέον χαρακτήρα της σύγχρονης ελληνικής εκπαίδευσης και προκύπτει ασφαλώς από την αδιαμφισβήτητη ανάγκη ο Έλληνας μαθητής και μάλιστα κάθε κοινωνικής τάξης, να έχει τη δυνατότητα να επιδιώξει να ενταχθεί ισότιμα στην ευρωπαϊκή πραγματικότητα και οικονομία και να συμβάλλει στο άμεσο μέλλον στην πρόοδο της χώρας.

    Οι σύγχρονες άλλωστε μέθοδοι διδασκαλίας, όπως και το υψηλό επίπεδο εκπαίδευσης και ικανοτήτων των καθηγητών γαλλικής , επιτάσσουν την αντιμετώπιση του μαθήματος ως ισότιμης φιλολογικής ειδικότητας, αφού υποστηρίζει και υποβοηθά την κατανόηση της πολιτισμικότητας μιας μεγάλης πλειοψηφίας της ευρωπαϊκής ολότητας.

    Όλα τα ανωτέρω ενισχύονται ασφαλώς από την εξαιρετική συγκυρία, η οποία αποκλείει τη μέχρι σήμερα δεδομένη οικονομική συνδρομή των ελληνικών οικογενειών προς το σκοπό αυτό.

    Επομένως και συνοψίζοντας: Αναμένουμε από το Υπουργείο παιδείας να κινηθεί στις εξής κατευθύνσεις:
    Α. Ένταξη της υποχρεωτικής διδασκαλίας της γαλλικής γλώσσας και στις τρείς τάξεις του Λυκείου και άμεση σύνδεσή της με το Κρατικό Πιστοποιητικό Γλωσσομάθειας.
    Β. Ένταξη της υποχρεωτικής διδασκαλίας της γαλλικής γλώσσας στα ΕΠΑ.Λ, ΕΠΑ.Σ και ΙΕΚ
    Γ. Εμβάθυνση και σύνδεση της ειδικότητας οριζόντια με άλλα συναφή αντικείμενα, έτσι ώστε να αναδεικνύεται ο φιλολογικός πυρήνας του μαθήματος.

    ΤΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΤΟΥ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ ΓΑΛΛΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ (ΠΑΣΥΚΑΓΑ)

  • Λαμβάνοντας υπόψη το ότι τα παιδιά πρέπει να είναι ελεύθερα σε αρκετές επιλογές στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση (που στο σχέδιο κάθε άλλο παρά είναι) αλλά και το ότι τα μαθήματα αυτά διδάσκονται στην Γ λυκείου και τους συσχετισμούς των αντικειμένων, καταθέτω κάποιες σκέψεις για τα μαθήματα και τις ομάδες σχολών:

    ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ:

    Τα μαθήματα της Ομάδας Προσανατολισμού 1 :
    α) Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία,
    β) Ιστορία
    γ) Λατινικά ή Μαθηματικά & Στοιχεία Στατιστικής
    δ) Στοιχεία Κοινωνικών & Πολιτικών Επιστημών ή Αρχές Φυσικών Επιστημών

    Τα μαθήματα της Ομάδας Προσανατολισμού 2 :
    α) Φυσική
    β) Μαθηματικά
    γ) Χημεία
    δ) Επιστήμη Υπολογιστών ή Βιολογία

    Τα μαθήματα της Ομάδας Προσανατολισμού 3:
    α) Μαθηματικά και Στοιχεία Στατιστικής
    β) Οικονομία & Διοίκηση
    γ) Στοιχεία Κοινωνικών & Πολιτικών Επιστημών
    δ) Πληροφοριακά Συστήματα

    ΕΞΕΤΑΣΗ:

    1.
    Α. Ανθρωπιστικές Σπουδές
    I. Νεοελληνική Γλώσσα
    II. Αρχαία
    III. Ιστορία
    IV. Λατινικά

    Β. Πολιτικές Επιστήμες, Νομικές
    I. Νεοελληνική Γλώσσα
    II. Αρχαία
    IΙI. Ιστορία
    IV. Στοιχεία Κοινωνικών & Πολιτικών Επιστημών

    Γ. Παιδαγωγικών Τμημάτων
    I. Νεοελληνική Γλώσσα
    II. Μαθηματικά & Στοιχεία Στατιστικής
    III. Ιστορία
    IV. Αρχές Φυσικών Επιστημών

    2.
    Δ. Θετικές Επιστήμες
    I. Νεοελληνική Γλώσσα
    II. Μαθηματικά
    III. Φυσική
    IV. Χημεία

    Ε. Τεχνολογικές Επιστήμες
    I. Νεοελληνική Γλώσσα
    II. Μαθηματικά
    III. Φυσική
    IV. Επιστήμη Υπολογιστών

    ΣΤ. Επιστήμες Υγείας
    I. Νεοελληνική Γλώσσα
    II. Φυσική
    III. Βιολογία
    IV. Χημεία

    3.
    Ζ. Επιστήμες Οικονομίας, Διοίκησης
    I. Νεοελληνική Γλώσσα
    II. Μαθηματικά & Στοιχεία Στατιστικής
    III. Οικονομία & Διοίκηση
    IV. Πληροφοριακά Συστήματα

    Η. Αστυνομικές ή Στρατιωτικές Σχολές
    I. Νεοελληνική Γλώσσα
    II. Μαθηματικά & Στοιχεία Στατιστικής
    III. Στοιχεία Κοινωνικών & Πολιτικών Επιστημών
    IV. Πληροφοριακά Συστήματα

    Το σχέδιο όπως είναι σήμερα (πέρα από την αυταπόδεικτη αναγκαιότητα ύπαρξης μαθήματος Πληροφορικής) θα πρέπει να αλλάξει σε λίγους μήνες όταν οι μαθητές αντιληφθούν το παράδοξο!!

    «Η εξέλιξη της ανθρωπότητας δε βασίζεται παρά στα ευήκοα ώτα»

    Με εκτίμηση,
    Παναγιώτης Τσιωτάκης
    Καθηγητής Πληροφορικής

  • 19 Αυγούστου 2013, 19:35 | Πολύκαρπος Σκ

    Απαράδεκτη και άσκοπη η κατάργηση της διδασκαλίας της Πληροφορικής στο «Νέο» λύκειο.
    Αλλο η Πληροφορική ως δεξιότητα, που παράγει χρήστες κι άλλο η Πληροφορική ως επιστήμη που παράγει νεες εφαρμογές και ανθρώπους που μπορούν να λειτουργήσουν οργανωμένα και μεθοδικά και να αντιμετωπίσουν ένα πρόβλημα σε οποιοδήποτε τομέα της ανθρώπινης γνώσης.

    Μόνο στην Ελλάδα πρέπει να φωνάζεις για τα αυτονόητα.

    Κι επειδή διαβάζουμε οτι το υπουργείο είναι ευχαριστημένο με τη συμμετοχή στη δημόσια διαβούλευση, ελπίζουμε να λάβει υπόψην του τα σχόλια και να μην τα χρησιμοποιήσει μόνο ώς άλλοθι για να κάνει τελικά ότι θέλει.

  • 19 Αυγούστου 2013, 19:31 | ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ Π.

    Αθήνα, 19 Αυγούστου 2013

    Αξιότιμε κύριε Υπουργέ,

    Για άλλη μια φορά, επιχειρείται, με μεταχείριση άνιση που γεννά πλέον εύλογα ερωτηματικά, ο ολοκληρωτικός αφανισμός μιας γλώσσας και του κλάδου ΠΕ34 Καθηγητών Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας, μέσα από την ακύρωση της επιλογής εκμάθησης της Ιταλικής στα Λύκεια της χώρας, στο Σχέδιο νόμου για την Αναδιάρθρωση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

    Η Ιταλική συμπεριλαμβάνεται ως δεύτερη γλώσσα επιλογής στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Γυμνασίου, και οι μαθητές που την έχουν διδαχθεί, μπορούσαν έως σήμερα, «Σύμφωνα με την αρ. 32239/Γ2/23-03-2012 Υ.Α. (ΦΕΚ Β’ 1129) στην Α΄ τάξη του Γενικού Λυκείου να επιλέξουν ως ξένη γλώσσα μία από τις γλώσσες που διδάχτηκαν στο Γυμνάσιο μεταξύ της Αγγλικής, Γαλλικής, Γερμανικής, Ιταλικής και Ισπανικής Γλώσσας».

    Δεδομένου ότι τα τρία χρόνια εκμάθησης της Ιταλικής γλώσσας στο Γυμνάσιο, δεν επαρκούν για την απόκτηση μιας υψηλού επιπέδου πιστοποίηση γνώσης μέσω του ΚΠΓ, η οποία είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την πρόσβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, είναι άξιο απορίας, ποιά η σκοπιμότητα, γιατί δεν συμπεριλαμβάνονται και τα Ιταλικά στο ωρολόγιο πρόγραμμα του Νέου Λυκείου;

    Με τον αφανισμό του κλάδου εσείς ακυρώνετε αφενός μεν την ενίσχυση της πολυγλωσσίας, αφετέρου δε ακυρώνετε την επιλογή για την Ιταλική γλώσσα των μαθητών και των γονέων τους. Η πολυγλωσσία και ο ευρωπαϊκού προσανατολισμού ορίζοντας της Εκπαίδευσης είναι γεγονός εδώ και χρόνια, ακόμα και σε χώρες σε δυσχερέστερη οικονομική κατάσταση. Σε αυτές τις χώρες όμως προτάσσεται η παιδεία ως μέσο εξόδου από την κάθε λογής κρίση. Στη δική μας;

  • 19 Αυγούστου 2013, 19:30 | Κατερίνα Σ.

    Ένα σχέδιο νόμου που επιτέλους αποκαθιστά τη θέση της Χημείας στο ωρολόγιο πρόγραμμα της Γ Λυκείου και στην πρόσβαση των μαθητών σε σχολές θετικών/τεχνολογικών τμημάτων. Ήταν παράλογο αυτό που γινόταν για 12 χρόνια, οι μαθητές χωρίς να έχουν διδαχτεί Χημεία στη Β και Γ Λυκείου, το βασικό μάθημα για μεγάλο αριθμό τμημάτων, να εισάγονται στις αντίστοιχες σχολές!Χωρίς βασικές γνώσεις που έπρεπε να είχαν αποκτήσει στις δύο τελευταίες τάξεις του Λυκείου, ήταν αναμενόμενο να δυσκολεύονταν στην παρακολούθηση των μαθημάτων.
    Παρατηρώ όμως ότι στο ωρολόγιο πρόγραμμα της Β Λυκείου στα μαθήματα προσανατολισμού της θετικής κατεύθυνσης απουσιάζει το μάθημα της Χημείας και σαφώς είναι αναγκαία μια ανακατανομή των ωρών ώστε να συμπεριληφθεί και η Χημεία στην ομάδα προσανατολισμού της θετικής κατεύθυνσης.

  • 19 Αυγούστου 2013, 19:29 | ΕΝΩΣΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ

    Η Ένωση Πληροφορικών Ελλάδος (http://www.epe.org.gr/) υποβάλλει στο πλαίσιο της διαβούλευσης τις προτάσεις της, οι οποίες είναι κοινές προτάσεις των ενώσεων ΕΠΕ, ΕΠΥ και ΠΕΚΑΠ. Οι προτάσεις αφορούν τόσο το Γενικό (άρθρα 1, 2, 3 και 4) όσο και το Τεχνολογικό Λύκειο (άρθρα 5, 6, 7, 8, 9) και γι’ αυτό υποβάλλονται τόσο στο άρθρο 2 όσο και στο άρθρο 8.

    Το πλήρες κείμενο είναι διαθέσιμο ηλεκτρονικά στο
    http://www.epe.org.gr/showarticle.jsp?articleid=541.

    Στο πλαίσιο της διαβούλευσης που έχει ξεκινήσει για το σχέδιο νόμου «Αναδιάρθρωση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Λοιπές Διατάξεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων», επικοινωνούμε μαζί σας για να σας υποβάλλουμε τις προτάσεις μας, που θεωρούμε ως απολύτως αναγκαίες, για τη διαμόρφωση μίας υψηλού επιπέδου παρεχόμενης Δημόσιας Παιδείας προς όφελος των μαθητών και της χώρας. Σας ενημερώνουμε ότι στις 9/1/2013 είχαμε καταθέσει, σε συνάντηση με τον τότε υφυπουργό παιδείας κ. Παπαθεοδώρου, κοινό υπόμνημα με τις προτάσεις των επιστημονικών και καθηγητικών ενώσεων ΕΠΕ, ΕΠΥ, ΕΤΠΕ και ΠΕΚΑΠ για το νέο Γενικό Λύκειο [http://db.tt/UwZEPphU] και σε παλαιότερες συναντήσεις έχουν κατατεθεί από όλες τις ενώσεις προτάσεις για το Τεχνολογικό Λύκειο.
    Οι σύγχρονοι ιστορικοί έχουν χαρακτηρίσει την ιστορική εποχή που διανύουμε ως η “Εποχή της Πληροφορίας” (Information Era), τονίζοντας έτσι ότι η ευελιξία με την οποία ένα Έθνος χειρίζεται και αξιοποιεί την Πληροφορία, αποτελεί κριτήριο για την ίδια του την επιβίωση. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, σε πλήθος προσφάτων θέσεών της, αναφέρεται στην κρισιμότητα της ψηφιακής οικονομίας ως παράγοντα ανάπτυξης και διατήρησης της ανταγωνιστικότητας της Ευρωπαϊκής οικονομίας. Σε όλες τις αναπτυγμένες χώρες αναβαθμίζεται η παρεχόμενη Πληροφορική Παιδεία για την αναβάθμιση του ίδιου του σχολείου ως βασικού παράγοντα κοινωνικής, τεχνολογικής και οικονομικής προόδου κάθε σύγχρονης κοινωνίας. Δυστυχώς στη χώρα μας τα τελευταία χρόνια με ένα σωρό παραλείψεων αλλά και λανθασμένων παρεμβάσεων, ενάντια σε κάθε επιστημονική και παιδαγωγική λογική, κινούμαστε στην ακριβώς αντίθετη κατεύθυνση υποβαθμίζοντας την παρεχόμενη Πληροφορική Παιδεία.
    Ας αποτελέσει λοιπόν, το υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου, την ευκαιρία να διαμορφώσουμε τις βάσεις για ένα σύγχρονο σχολείο που παρέχει στον μαθητή την απαραίτητη Πληροφορική Παιδεία για να ανταποκριθεί στις σύγχρονες απαιτήσεις της «Εποχής της Πληροφορίας» ως μελλοντικός Πολίτης, Επιστήμονας και Επαγγελματίας, ως ισότιμος συμμέτοχος στην Κοινωνία της Γνώσης που διαμορφώνεται.
    Ζητάμε λοιπόν, ως απολύτως αναγκαίες αλλαγές, στο υπό διαβούλευση σχέδιο τα εξής:

    Γενικό Λύκειο (Άρθρα 1, 2, 3, 4)
    Α’ Λυκείου:
    (άρθρο 2) Το μάθημα Εφαρμογές Πληροφορικής, δύο (2) ωρών, να είναι μέρος του κοινού εκπαιδευτικού προγράμματος των μαθημάτων Γενικής Παιδείας της Α’ Λυκείου και όχι μάθημα επιλογής. Στο μάθημα Εφαρμογές Πληροφορικής, ο μαθητής θα πρέπει όχι μόνο να γνωρίσει και να κατανοήσει την ορθή χρήση ενός συνόλου από απαραίτητες εφαρμογές της Πληροφορικής αλλά και να αναπτύξει ώριμη «ψηφιακή συμπεριφορά» που θα του επιτρέψει να ενταχθεί και να λειτουργήσει ως πολίτης των μελλοντικών ψηφιακών κοινωνιών. Στο πλαίσιο αυτό το μάθημα θα πρέπει να περιλαμβάνει ζητήματα όπως η ασφαλής χρήση των δικτύων, του διαδικτύου και των υπηρεσιών τους (ασφαλή επικοινωνία και ασφαλείς συναλλαγές, εργαλεία συνεργατικότητας και δυναμική των ψηφιακών κοινοτήτων, ηλεκτρονική διακυβέρνηση και δημοκρατία, ηλεκτρονική επιχειρηματικότητα, ζητήματα ψηφιακής ηθικής κλπ).
    Β’ Λυκείου
    (άρθρο 2) Προσθήκη μαθήματος Επιστήμη Υπολογιστών/Αλγοριθμική, δύο (2) ωρών, ως μάθημα του κοινού εκπαιδευτικού προγράμματος των μαθημάτων Γενικής Παιδείας της Β’ Λυκείου. Στο μάθημα αυτό ο μαθητής θα διδάσκεται τις βασικές αρχές της επιστήμης υπολογιστών και θα εισάγεται στην αλγοριθμική αναπτύσσοντας την κριτική, αναλυτική και συνθετική του σκέψη και τη δημιουργικότητά του.
    Γ’ Λυκείου
    Α) (άρθρο 2) Προσθήκη μαθήματος Επιστήμη Υπολογιστών/Ανάλυση και Σχεδίαση Αλγορίθμων, Προγραμματισμός, ως μάθημα της Ομάδας Προσανατολισμού των Θετικών Σπουδών (που στην πραγματικότητα θα έπρεπε να μετονομαστεί σε Ομάδα Προσανατολισμού των Θετικών και Τεχνολογικών Σπουδών). Το μάθημα αυτό έχει σημαντικά οφέλη, τα οποία δεν προσφέρει κανένα από τα υπόλοιπα μαθήματα, στην ανάπτυξη των ικανοτήτων του μαθητή στην ανάλυση, κατανόηση και επίλυση προβλημάτων, καταστάσεων αλλά και εννοιών, που γνωρίζει είτε κατά τη διάρκεια των μαθημάτων του στην Γ’ τάξη, είτε στις μετέπειτα σπουδές του σε οποιαδήποτε τμήμα Θετικών και Τεχνολογικών σπουδών της Τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
    Β) (άρθρο 4) Για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση στο Επιστημονικό Πεδίο Εξειδίκευσης (Ε.Π.Ε.) Θετικών και Τεχνολογικών Επιστημών, ανάλογα με τα τμήματα που επιθυμεί να σπουδάσει ο μαθητής να μπορεί να επιλέξει, για το που θα εξεταστεί, ανάμεσα στην Χημεία και την Επιστήμη Υπολογιστών/Ανάλυση και Σχεδίαση Αλγορίθμων, Προγραμματισμός. Επίσης, λαμβάνοντας υπόψη ότι οι μισές περίπου σχολές του μηχανογραφικού ανήκουν σε αυτό το πεδίο, θα μπορούσε να εξεταστεί η δυνατότητα διαχωρισμού του σε 2 διακριτά πεδία, Ε.Π.Ε. Θετικών και Ε.Π.Ε. Τεχνολογικών, στο πρώτο από τα οποία θα ήταν εξεταζόμενο η Χημεία και στο δεύτερο η Επιστήμη Υπολογιστών/Ανάλυση και Σχεδίαση Αλγορίθμων, Προγραμματισμός. Σε κάθε περίπτωση είναι αδιανόητο ένας μαθητής που επιθυμεί να συνεχίσει τις σπουδές του σε ένα τμήμα Θετικών και Τεχνολογικών σπουδών της Τριτοβάθμιας εκπαίδευσης να μην εξετάζεται στην Επιστήμη Υπολογιστών/Ανάλυση και Σχεδίαση Αλγορίθμων, Προγραμματισμός, όταν στην συντριπτική πλειοψηφία των τμημάτων της κατεύθυνσης Θετικών και Τεχνολογικών σπουδών (εξαιρώντας ακόμα και όλα τα τμήματα Πληροφορικής) τα μαθήματα Αλγοριθμικής και Προγραμματισμού παρέχουν απαραίτητες γνώσεις και είναι στο βασικό πρόγραμμα σπουδών, ενώ άλλα μαθήματα, που περιέχονται στο σχέδιο νόμου ως εξεταζόμενα, δεν είναι.
    Επισημαίνουμε για πολλοστή φορά ότι τα μαθήματα Πληροφορικής, ιδιαίτερα στη βαθμίδα του Λυκείου όπου οι μαθητές είναι σε μία πιο ώριμη μαθησιακά ηλικία, είναι:
    1. Μαθήματα που αναπτύσσουν την αναλυτική, κριτική και δημιουργική σκέψη των μαθητών μέσα από τη μεθοδολογία ανάλυσης, σχεδίασης και επίλυσης προβλημάτων. Άλλωστε η γνωστική αξία της διδασκαλίας του προγραμματισμού σε μαθητές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης είναι ευρύτερα αποδεκτή, ήδη από τις αρχές της δεκαετίας του ’80.
    2. Μαθήματα απαραίτητα για τη μετάβαση από το σχολείο της αποστήθισης και απομνημόνευσης στο σχολείο της δημιουργίας και ανάπτυξης.
    3. Μαθήματα απαραίτητα για τη πληροφορική-ψηφιακή εγγραμματοσύνη–μόρφωση των μαθητών, δηλαδή τη πρακτική γνώση της τρέχουσας υψηλής τεχνολογίας και πως αυτή μπορεί να χρησιμοποιηθεί ώστε να είναι ικανοί να μαθαίνουν, να επικοινωνούν και να εργάζονται αποτελεσματικότερα στην Κοινωνία της Πληροφορίας.
    Δηλαδή είναι μαθήματα, η παρουσία των οποίων διασφαλίζει τόσο την έννοια του Γενικού Λυκείου όσο και την επίτευξη των περισσότερων από τους σκοπούς του, όπως αυτοί καταγράφονται στο άρθρο 1 του σχεδίου νόμου.
    Επίσης υπενθυμίζουμε την πλήρη αναντιστοιχία της κατάργησης των μαθημάτων Πληροφορικής τόσο με τις παραγωγικές και οικονομικές ανάγκες της χώρας μας, όσο και με τις ανάγκες και απαιτήσεις της ίδιας της κοινωνίας όπως αυτές καταγράφηκαν από μελέτη με θέμα «ΕΡΕΥΝΑ ΚΟΙΝΗΣ ΓΝΩΜΗΣ ΕΠΙ ΖΗΤΗΜΑΤΩΝ ΛΥΚΕΙΟΥ-ΛΥΚΕΙΑΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ» που έκανε το ίδιο το Υπουργείο (http://1kesyp-v.thess.sch.gr/ereynes/110320_ereyna_gnwmhs_neo_lykeio.pdf). Στην εν λόγω έρευνα, στο ερώτημα «ποια μαθήματα πρέπει να είναι υποχρεωτικά και ποια επιλογής», η Πληροφορική επιλέγεται ως τέταρτη στην σειρά ως υποχρεωτικό μάθημα.

    Τεχνολογικό Λύκειο (Άρθρα 5, 6, 7, 8, 9)
    Ομάδες Προσανατολισμού, Τομείς και ειδικότητες (άρθρο 8):
    (άρθρο 8) Η ειδικότητα Τεχνικός Δικτύων και Τηλεπικοινωνιών ανήκει στον τομέα Πληροφορικής και όχι στον Τομέα Ηλεκτρολογίας, Ηλεκτρονικής και Αυτοματισμού. Τα Δίκτυα και οι Τηλεπικοινωνίες αποτελούν περιοχή εξειδίκευσης της Πληροφορικής και ήδη στα περισσότερα τριτοβάθμια τμήματα Πληροφορικής αποτελεί τίτλο μεταπτυχιακής εξειδίκευσης. Μάλιστα στα Ι.Ε.Κ. (άρθρο 25) έχει τοποθετηθεί σωστά ως ειδικότητα του τομέα Πληροφορικής. Πρέπει επιτέλους στις σχολές Πληροφορικής να έχουν δικαίωμα εισαγωγής μόνο οι μαθητές του τομέα Πληροφορικής.
    Α’ Λυκείου:
    Α) (άρθρο 9) Προσθήκη του μαθήματος Επιστήμη Υπολογιστών, δύο (2) ωρών, στην Ομάδα Προσανατολισμού Τεχνολογικών Εφαρμογών. Η ομάδα αυτή, ενώ είναι ομάδα προσανατολισμού για τον τομέα Πληροφορικής, δεν έχει ούτε ένα μάθημα στο οποίο να μπορούν οι μαθητές να γνωρίσουν τις αρχές τις επιστήμης Υπολογιστών και τις επιμέρους περιοχές της, στο γνωστικό πεδίο των οποίων εντάσσονται και οι ειδικότητες του τομέα που μπορούν να επιλέξουν, ενώ αντιθέτως έχει τα αντίστοιχα μαθήματα για τους άλλους τομείς (αρχές μηχανολογίας, αρχές ηλεκτρολογίας και ηλεκτρονικής, τεχνικό σχέδιο). Επίσης θα μπορούσε να εξεταστεί ο διαχωρισμός της ομάδας αυτής σε δύο διακριτές ομάδες αφού είναι η μοναδική που καλύπτει 5 διαφορετικούς τομείς.
    Β) (άρθρο 9) Αλλαγή των ωρών διδασκαλίας του μαθήματος Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνιών, στην Ομάδα Προσανατολισμού Τεχνολογικών Εφαρμογών, από δύο (2) ώρες σε τέσσερις (4) ώρες, όπως ακριβώς είναι και στις άλλες ομάδες προσανατολισμού.
    Β’ και Γ’ Λυκείου
    (άρθρο 9) Η αναφορά στο άρθρο 9, παράγραφος 2, ότι «Τα μαθήματα ειδικότητας αποτελούνται, κατά προσέγγιση, από 50% θεωρητικό μέρος και 50% εργαστηριακό.» δεν αντιστοιχεί πάντοτε στην πραγματικότητα και μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα κατά τον καθορισμό των διδακτικών ωρών με υπουργική απόφαση όπως καθορίζεται στην υποπαράγραφο 2, β παρακάτω. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι στον τομέα Πληροφορικής στην Β’ τάξη, η αναλογία των εργαστηριακών μαθημάτων θα πρέπει να είναι τουλάχιστον 60% έναντι 40% των θεωρητικών, ενώ στην Γ’ τάξη τουλάχιστον 70% έναντι 30% των θεωρητικών.
    Οι ενώσεις μας αναμένουν την ανταπόκρισή σας στα προφανή αιτήματα της εποχής μας και στις ανάγκες της ίδιας της χώρας και της κοινωνίας για την αξιοποίηση της Πληροφορικής Παιδείας για τη δημιουργία ενός σύγχρονου, υψηλού επιπέδου, Δημόσιου Σχολείου. Είμαστε στη διάθεσή σας, για την παροχή επεξηγήσεων καθώς και πλήρους τεκμηρίωσης για όλες τις προτάσεις μας. Αναμένουμε την πρόσκλησή σας για την διαμόρφωση ενός σύγχρονου επικαιροποιημένου προγράμματος σπουδών για τα μαθήματα Πληροφορικής αλλά και για το επίσης σημαντικό θέμα των αναθέσεων.

  • 19 Αυγούστου 2013, 19:28 | ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΣ Δ.

    Ένα σχόλιο για το μάθημα της πληροφορικής.

    Πραγματικά είναι περίεργο, το πόσο έυκολα καταργείται εντελώς το μάθημα της πληροφορικής από την τρίτη Λυκείου. Ένα μάθημα που:
    1ον: είναι από τα πιο οργανωμένα μαθήματα των εξετάσεων και οι μαθητές το αγαπούν και το βρίσκουν εξαιρετικά ενδιαφέρον.
    2ον: οι σχολές που σχετίζονται με την πληροφορική, βασίζουν τα μαθήματα των πρωτων εξαμήνων γνωρίζοντας ότι έχουν φοιτητές που γνωρίζουν τα βασικά της αλγοριθμικής.
    3ον:κάποιος κύριος αναφέρει την χρησιμότητα της Χημειας και την αντιπαραθέτει με την χρησιμότητα της πληροφορικής την οποία βρίσκει ελάχιστη. Δεν αντιπαρατίθεμαι για την χρησιμότητα της χημείας ή οποία σαφως και αδικήθηκε από το προηγούμενο σύστημα. Όμως ο καθένας από εμας γνωρίζει για το αντικείμενο που ασχολείται, την χρησιμότητα του σε ένα σωρό πράγματα ενώ για άλλα αντικείμενα πιθανώς να αγνοεί το που μπορεί αυτά να είναι χρήσιμα. Η πληροφορική λοιπόν είναι απαραίτητη σε όλες τις θετικές και τεχνολογικές επιστήμες (και όχι μόνο). Στις περισσότερες σχολές, οι πανεπιστημιακοι καθηγητές, ψάχνουν για φοιτητες με καλή γνώση προγραμματισμού, αφού έτσι μπορούν κάλλιστα να αντικαταστήσουν κάποιο πείραμα με μια προσομοίωση με βάση κάποιο μοντέλο και έτσι να βγουν κάποια σημαντικά συμπεράσματα. Αρα λοιπόν, ΑΣ ΜΗΝ ΥΠΟΤΙΜΟΥΜΕ ΤΗΝ ΧΡΗΣΙΜΟΤΗΤΑ ΚΑΝΕΝΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ, ειδικά μάλιστα όταν προκειται για ένα μάθημα που μάλλον πρέπει να αναβαθμίζεται και όχι να υποβιβάζεται.

    ΘΑ ΗΤΑΝ ΛΟΙΠΟΝ ΧΡΗΣΙΜΟ ΝΑ ΦΤΙΑΧΤΟΥΝ ΔΥΟ ΚΥΚΛΟΙ, ΕΝΑΣ ΜΕ ΤΗΝ ΧΗΜΕΙΑ ΚΑΙ ΕΝΑΣ ΜΕ ΤΗΝ ΑΕΠΠ ΚΑΙ ΝΑ ΓΙΝΕΤΑΙ ΕΠΙΛΟΓΗ, Η ΑΚΟΜΑ ΚΑΛΥΤΕΡΑ Η ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΩΝ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΣΥΜΒΟΥΛΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ (ύπαρξη μαθήματος «Επιστήμη των Υπολογιστών» και στις τρεις τάξεις του Λυκείου που θα οδηγεί σε μάθημα πανελλαδικώς εξεταζόμενο, το οποίο να μπορούν να επιλέγουν εναλλακτικά με το μάθημα της Χημείας οι μαθητές του πεδίου «Θετικών και Τεχνολογικών Επιστημών» ή με το μάθημα «Στοιχεία Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών» οι μαθητές του πεδίου «Επιστήμες Οικονομίας-Διοίκησης και Πολιτικών Επιστημών). Καλο θα είναι να σκεφτει το υπουργείο τις προτάσεις αυτές γιατι το νομοσχέδιο έτσι όπως είναι είναι πισωγύρισμα και σαφώς όχι βελτίωση.

  • 19 Αυγούστου 2013, 19:26 | Παυλάκος Μαυροειδής

    Η πληροφορική στο γενικό λύκειο

    Πανεπιστημιακοί, ενώσεις πληροφορικής και η κοινή γνώμη κατατάσσουν το μάθημα της πληροφορικής, με ποσοστό 84,3%, στα υποχρεωτικά μαθήματα (4ο κατά σειρά προτίμησης από 19 συνολικά μαθήματα)

    Το μάθημα της πληροφορικής πρέπει να είναι υποχρεωτικό

    α) ως μάθημα γενικής παιδείας,
    β) για τους μαθητές που θέλουν να ακολουθήσουν σπουδές σχετικές με την πληροφορική

    Αναγκαιότητα είναι η ύπαρξη Πανελλαδικώς εξεταζόμενου μαθήματος Επιστήμης Υπολογιστών, προκειμένου οι μαθητές να συνεχίζουν τις σπουδές τους στα δεκάδες Τμήματα Πληροφορικής Α.Ε.Ι. και Α.Τ.Ε.Ι.

    Πιο συγκεκριμένα:
    Τα μαθήματα της Ομάδας Προσανατολισμού των Θετικών Σπουδών να είναι :
    α) Φυσική, έξι (6) ωρών,
    β) Μαθηματικά, οκτώ (8) ωρών, ή Βιολογία οκτώ (8) ωρών (για τις Επιστήμες Υγείας),
    γ) Χημεία, έξι (6) ωρών ή Επιστήμη Υπολογιστών, έξι (6) ωρών (για τα τμήματα Πληροφορικής).

  • 19 Αυγούστου 2013, 19:25 | Eλίζα

    Η πληροφορική είναι, μαζί με τις ξένες γλώσσες, βασικά προαπαιτούμενα σε οποιοδήποτε τομέα εργασίας. Εκτός αν θέλουμε παιδιά και μελλοντικούς πολίτες των οποίων η γνώση υπολογιστή περιορίζεται μόνο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Βγάζοντας την πληροφορική από τον λύκειο γυρνάμε 30 χρόνια πίσω.

  • 19 Αυγούστου 2013, 19:25 | ΜΙΧΑΛΗΣ ΒΑΒΟΥΡΑΝΑΚΗΣ

    Προτάσεις σχετικές με τις ώρες των Μαθηματικών στο Λύκειο:
    1. Στην Α΄ Λυκείου να γίνουν 6 ώρες Μαθηματικά (3 ΄Αλγεβρα – 3
    Γεωμετρία)
    2. Στην Β΄ Λυκείου να γίνουν 6 ώρες Μαθηματικά Γενικής Παιδείας
    (3 ΄Αλγεβρα – 3 Γεωμετρία) και τα μαθηματικά της ομάδας
    προσανατολισμού να γίνουν 3 ώρες όπως ήταν πριν.
    Προτείνω δηλαδή να αυξηθεί κατά μια ώρα η διδασκαλία της
    Γεωμετρίας στην Α και Β Λυκείου.Όλοι γνωρίζουμε τη χρησιμότητα
    της Γεωμετρίας και πρέπει να της δώσουμε την ανάλογη θέση στο
    αναλυτικό πρόγραμμα.
    3.Στην Γ΄ Λυκείου όσοι μαθητές δηλώνουν τις Επιστήμες Υγείας πρέπει
    να διδάσκονται οπωσδήποτε μαθηματικές έννοιες ανάλυσης, στατιστικής
    και πιθανοτήτων,οι οποίες τους χρειάζονται σε ιατρικές έρευνες.
    Επομένως και οι μαθητές που επιλέγουν τις επιστήμες Υγείας θα
    πρέπει να διδάσκονται τις 8 ώρες μαθηματικά που
    προβλέπει η πρόταση του Υπουργείου.

    Γενικές προτάσεις:
    1. Η Ερευνητική Εργασία στην Α και Β Λυκείου πρέπει να καταργηθεί.
    Δεν έχει αποδώσει τα αναμενόμενα. Είναι η ώρα του παιδιού, ο
    εκπαιδευτικός προσπαθεί με 2-3 φιλότιμους μαθητές να ολοκληρώσει
    το πρόγραμμα.
    2 Η ερευνητική εργασίας μπορεί να αντικατασταθεί με μάθημα
    Πληροφορικής 2 ώρες στην Α΄ Λυκείου και 2 ώρες στην Β΄ Λυκείου.
    3.Οι μαθητές της Γ΄ Λυκείου που επιλέγουν θετικές και τεχνολογικές
    επιστήμες πρέπει να διδάσκονται α) Γλώσσα β) Μαθηματικά γ)Φυσική
    δ) Χημεία και ε) Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό
    Περιβάλλον.
    4.Οι μαθητές της Γ΄ Λυκείου που επιλέγουν επιστήμες Υγείας πρέπει να
    διδάσκονται α) Γλώσσα β) Μαθηματικά γ)Φυσική δ) Χημεία και
    ε) Βιολογία

  • 19 Αυγούστου 2013, 19:23 | Κωνσταντίνα Θωμαϊδου

    Παρακολουθώ μέρες τώρα τις απόψεις που δημοσιεύονται, σχετικά με το νέο σχέδιο για το Γενικό Λύκειο. Διαβάζοντας λοιπόν τις απόψεις ανθρώπων (σχετικών και μη με την Εκπαίδευση), αναρωτιέμαι πραγματικά πως μπορεί κάποιος να πιστεύει ότι θα προχωρήσουμε στην εποχή της Πληροφορίας και της Τεχνολογίας χωρίς την διδασκαλία της Πληροφορικής στο Λύκειο. Τα σημεία στα οποία θέλω να σταθώ είναι δύο:

    1ον Η σημαντικότητα της αλγοριθμικής σκέψης.
    Σε όλο το φάσμα της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης συναντάμε κυρίως τη μέθοδο της αποστήθισης ως εργαλείο μάθησης. Θα έλεγα ότι λίγα μαθήματα είναι αυτά που ενθαρρύνουν την κριτική σκέψη στους μαθητές σήμερα. Η Ανάπτυξη Εφαρμογών της Γ Λυκείου είναι ένα από αυτά τα μαθήματα και διδάσκει ουσιαστικά τους μαθητές να κατανοούν, να αναλύουν και να επιλύουν προβλήματα.

    2ον Η αναφορά στην εποχή της Πληροφορίας και στο Νέο Ψηφιακό Σχολείο.
    Πραγματικά δεν μπορώ να κατανοήσω πως γίνεται το Νέο Σχολείο να χαρακτηρίζεται ως ψηφιακό και το Υπουργείο να επιμένει ότι οι αλλαγές θα οδηγήσουν το σχολείο στην εποχή της Τεχνολογίας και της Ανάπτυξης και ταυτόχρονα να αφαιρεί τα βασικά «εργαλεία» για την επίτευξη αυτού του στόχου.

    Θα ήθελα λοιπόν να θέσω τα εξής ερωτήματα προς τους εμπνευστές και υποστηρικτές του νέου σχεδίου.
    1.Αντί να διατυπώνουμε εμείς απόψεις, για να σας πείσουμε για την αναγκαιότητα της ύπαρξης του μαθήματος της Πληροφορικής στο Γενικό Λύκειο, μπορείτε εσείς να μας πείσετε γιατί είναι αναγκαία η κατάργηση του μαθήματος της Πληροφορικής από το Γ. Λύκειο;
    2.Μπορείτε να μας πείσετε ότι το σχέδιο του Νέου Λυκείου προετοιμάζει τους μαθητές για να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις του μέλλοντος;
    3.Μπορείτε να μας πείσετε ότι το Νέο Λύκειο δεν έχει σχεδιαστεί στο πόδι με τη μέθοδο του κόψε – ράψε, αλλά με μελέτη και στοχοθεσία;
    4.Και τέλος μπορείτε να μας πείσετε ότι δεν είχατε κατά νου τις περικοπές και την εξοικονόμηση χρημάτων;

  • 19 Αυγούστου 2013, 19:11 | Εκπαιδευτικος

    θεωρώ ότι οι μαθητές θα πρέπει να έχουν την επιλογή της ξένης γλώσσας που επιθυμούν να διδαχτούν και να μην αποκλείονται κάποιες ξένες γλώσσες για τις οποίες μάλιστα οι μαθητές έδειξαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον.

  • 19 Αυγούστου 2013, 18:58 | Κελασίδη Ελένη

    Με μεγάλη μου θλίψη διαπίστωσα ότι η Πληροφορική δεν θα διδάσκεται στο Λύκειο και ότι το μάθημα Ανάπτυξη εφαρμογών σε προγραμματιστικό περιβάλλον καταργείται. Ειλικρινά αναρωτιέμαι από ποιά επιτροπή έχει προταθεί αυτό το πρόγραμμα; Αναρωτιέμαι ποιά είναι η γνώμη των καθηγητών τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, οι οποίοι τουλάχιστον όσο ήμουν εγώ φοιτήτρια τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών, υποστήριζαν ότι παρατηρείται μεγάλη δυσκολία στην διδασκαλία των μαθημάτων πληροφορικής στα πρώτα έτη γιατί η πλειοψηφία των φοιτητών προέρχονται από την θετική κατεύθυνση και δυστυχώς δεν έχουν βασικές γνώσεις αλγοριθμικής σκέψης ή λογικής. Θυμάμαι χαρακτηριστικά καθηγητή να κάνει γκάλοπ για το πόσοι γνωρίζουν την έννοια του αλγορίθμου, θυμάμαι άριστους συμφοιτητές μου από την θετική κατεύθυνση να δυσκολεύονται να ανταπεξέλθουν σε πολύ απλές ασκήσεις του προγραμματισμού, επειδή δεν είχαν διδαχτεί ποτέ την λογική του προγραμματισμού. Θυμάμαι φίλους μου από το φυσικό, το μαθηματικό, το παιδαγωγικό να μου ζητάνε τις σημειώσεις μου από το Λύκειο για να διαβάσουν για τους αλγορίθμους, θυμάμαι φοιτητές να κάνουν φροντιστήρια στο Πανεπιστήμιο για να περάσουν μαθήματα σχετιζόμενα με τον προγραμματισμό.

    Με μεγάλη μου λύπη διαπιστώνω ότι δυστυχώς για κάποιους η διδασκαλία της πληροφορικής είναι απλά η εκμάθηση ενός εργαλείου. Θα ήθελα να σας εκφράσω την δική μου εμπειρία με όλη μου την ειλικρίνεια. Μετά από 5 χρόνια στο Πολυτεχνείο, 2 χρόνια ως μεταπτυχιακή φοιτήτρια στην Πάτρα και 1 χρόνο ως υποψήφια διδάκτωρ στην Νορβηγία έχω να δηλώσω ότι στο μόνο μάθημα που διδάχτηκα την αλγοριθμική λογική ήταν το μάθημα Ανάπτυξη εφαρμογών σε προγραμματιστικό περιβάλλον. Μπορεί να σας ακούγεται υπερβολή, αλλά δεν είναι. Για αυτό αναρωτιέμαι και πάλι, ποιά είναι η γνώμη των καθηγητών τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, ποιά είναι η γνώμη των φοιτητών και στην τελική ζητήθηκε ποτέ η γνώμη αυτών για το νέο πρόγραμμα στο Λύκειο.

    Το μάθημα Ανάπτυξη εφαρμογών σε προγραμματιστικό περιβάλλον δίνει την βάση για την εμπέδωση της αλγοριθμικής λογικής και την ανάπτυξη ικανότητας για την επίλυση προβλημάτων βασιζόμενων στον συγκεκριμένο τρόπο σκέψης. Πότε θα καταλάβουμε ότι, η διδασκαλία αυτού του μαθήματος δίνει την δυνατότητα στους μαθητές να σκέφτονται, να αναρωτιούνται πως μπορούν να λυθούν τα προβλήματα, πως τα προβλήματα φυσικής και μαθηματικών μπορούν να συνδυαστούν με την αλγοριθμική.

    Είναι λυπηρό που γίνονται πειράματα για άλλη μια φορά στην Παιδεία, εις βάρος των παιδιών.

  • 19 Αυγούστου 2013, 18:55 | Απόστολος Γιαννούλης

    Η επιστήμη των υπολογιστών και ο προγραμματισμός υπολογιστών είναι μαθήματα που θα πρέπει να είναι κύρια μαθήματα στο νέο Γενικό Λύκειο. Η πρότασή μου είναι να υπάρχει εισαγωγικό μάθημα επιστήμης υπολογιστών στην 1η Λυκείου, εκσυγχρονισμένο που να διέπεται από νέες τάσεις.
    Στη 2η τάξη θα πρέπει να υπάρξει μάθημα αλγοριθμικής, στο οποίο τα παιδιά θα μαθαίνουν να γράφουν αλγόριθμους, να αποτυπώνουν δηλαδή στο χαρτί τα βήματα για την επίλυση ενός προβλήματος.
    Στην 3η τάξη θα πρέπει να υπάρξει μάθημα Προγραμματισμού στο οποίο τα παιδιά θα μαθαίνουν να μετατρέπουν τους αλγόριθμους σε πρόγραμμα, τόσο αρχικά σε μια εκπαιδευτική γλώσσα (ΓΛΩΣΣΑ), και έπειτα σε μια γλώσσα υπαρκτή και σύγχρονη.

    Η αλγοριθμική και κατ΄ επέκταση ο προγραμματισμός είναι πολύ περισσότερο από 2 μαθήματα είναι ΤΡΟΠΟΣ ΣΚΕΨΗΣ! Μαθαίνουν στα παιδιά να κωδικοποιούν τα βήματα για την επίλυση προβλημάτων. Δεν μπορεί το 2013 να μιλάμε για κατάργηση της πληροφορικής από το Λύκειο!
    Απόστολος Γιαννούλης
    Καθηγητής Πληροφορικής
    MscIS

  • 19 Αυγούστου 2013, 18:53 | Κατίνα-Ευαγγελία Κυριάκου

    Στον 21ο αιώνα και στην εποχή του «ψηφιακού σχολείου» η κατάργηση των μαθημάτων πληροφορικής από το λύκειο ακούγεται σαν κακόγουστο αστείο. Αν υπάρχει μια επιστήμη που μπορεί να βοηθήσει στην ανάκαμψη αυτής της δύσμοιρης χώρας αυτή είναι η πληροφορική. Κι όμως καταργείται η διδασκαλία της από το λύκειο ενώ, από την άλλη μεριά, ενισχύεται η διδασκαλία της χρήσης υπολογιστή στο δημοτικό σε μια ηλικία που τα παιδιά δεν έχουν μάθει ακόμη καλά καλά να γράφουν και να διατυπώνουν τη σκέψη τους. Τελικά ποιός είναι ο στόχος, να φτιάξουμε απλά καλούς καταναλωτές (εισαγώμενων) ηλεκτρονικών και ψηφιακών προϊόντων ή ανθρώπους που θα μπορούσαν να στηρίξουν την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας μέσα από την αυτενέργεια και τη δημιουργικότητα;

    Τα μαθήματα πληροφορικής στο λύκειο (αλλά και στο γυμνάσιο) πρέπει όχι μόνο να παραμείνουν αλλά επιπλέον να εμπλουτισθούν και να αναβαθμισθούν.

  • 19 Αυγούστου 2013, 18:45 | Σ. Τ.

    Το παρόν σχέδιο νόμου το μόνο που διορθώνει είναι η κατανομή των ωρών διδασκαλίας στις πολυπληθείς ειδικότητες του Γενικού Λυκείου (ΠΕ02, ΠΕ03, ΠΕ04), ανάγκη που προέκυψε από την αύξηση του ωραρίου των εκπαιδευτικών κατά δύο ώρες.
    Δεν συμβάλλει καθόλου το παρόν σχέδιο νόμου στους στόχους που έχουν τεθεί για την ανάπτυξη από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στα πλαίσια της «Ευρώπης 2020» που είναι:
    1.Έξυπνη ανάπτυξη (προώθηση της γνώσης, της καινοτομίας, της εκπαίδευσης και της ψηφιακής κοινωνίας)
    2.Βιώσιμη ανάπτυξη (βελτίωση της αποτελεσματικής χρήσης των πόρων στο πλαίσιο της παραγωγικής διαδικασίας και ενίσχυση της ανταγωνιστικότητάς μας)
    3.Ανάπτυξη χωρίς αποκλεισμούς (αύξηση της συμμετοχής στην αγορά εργασίας και ενίσχυση της απόκτησης δεξιοτήτων και της καταπολέμησης της φτώχειας).

    Και πως να συμβάλλει άλλωστε στην έξυπνη ανάπτυξη (προώθηση της γνώσης, της καινοτομίας, της εκπαίδευσης και της ψηφιακής κοινωνίας) όταν καταργεί το μάθημα της Πληροφορικής από το Λύκειο αντί να το αναβαθμίσει.
    Όταν λέω αναβάθμιση δεν εννοώ μόνο τις ώρες διδασκαλίας και την συμμετοχή του μαθήματος στον Μ.Ο. αλλά το περιεχόμενο του μαθήματος σε όλες τις τάξεις του Λυκείου.

  • 19 Αυγούστου 2013, 18:32 | Kουρνιώτης Γιώργος

    Σε μια εποχή που η πληροφορική και οι εφαρμογές της μπαίνουν όλο και περισσότερο σε όλους τους τομείς της καθημερινής μας ζωής είναι τουλάχιστο οξύμωρο να αντιμετωπίζουμε την επιστήμη της πληροορικής σαν τον φτωχό συγγενή των υπολοίπων. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η πληροφορική εξυπηρετεί όλες τις επιστήμες παρέχοντας τους τα μέσα για να επεκτείνουν τους ορίζοντες τους. Σε αυτή την εποχή ο νέος νόμος παρόλα αυτά:
    1. Η πληροφορική εξοβελίζεται από τα Λύκεια με αποτέλεσμα οι μαθητές να μην εξοικειώνεται με την αλγοριθμική σκέψη κάτι που είναι ο σκοπός του μαθήματος του ΑΕΠΠ και όχι η χρήση κάποιων προγραμμάτων στον Η/Υ.
    2. Ο τρόπος σκέψης που καλλιεργείται με το μάθημα του ΑΕΠΠ και οι γνώσεις που αποκτούνται είναι απαραίτητα σε πολλές σχολές που διδάσκουν μαθήματα πληροφορικής αλλά και σε άλλες που χρειάζονται τον συγκεκριμένο τρόπο σκέψης που οδηγεί στη λύση προβλημάτων μέσω της ανάλυσης τους σε επιμέρους προβλήματα.
    3. Ο συγκροτημένος και αποτελεσματικός τρόπος σκέψης που καλλιεργείται από τη διδασκαλία του ΑΕΠΠ οδηγεί γενικότερα στη δημιουργία ανθρώπων που μπορούν να αντιμετωπίζουν τα προβλήματα που τους παρουσιάζονται συγκροτημένα και με αυτοπεποίθεση ώστε να τα επιλύουν αποτελεσματικά.
    Για αυτούς τους λόγους νομίζω οτι ένα μάθημα αλγοριθμικής σκέψης πρέπει να ενταχθεί στο προγραμμα της Β’ και της Γ΄ Λυκείου ώστε να εμβαθύνει ο μαθητής όσο το δυνατον περισσότερο σε αυτόν τον τρόπο σκέψης. Θεωρώ ότι σωστό είναι το μάθημα της Β’ Λυκείου να είναι Γενικής παιδείας για να έχουν όλοι οι μαθητές την ευκαιρία να τον γνωρίσουν και να τον εξασκήσουν. Στη Γ’ Λυκείου θα πρέπει να είναι μάθημα στην κατεύθυνση ή στις κατευθύνσεις που οδηγούν σε σχολές με απαιτούν ανάλογες γνώσεις.

    Εδώ θα ήθελα να αναφέρω κάποιες απόψεις μου για τη χρησιμότητα της παρουσίας των καθηγητών πληροφορικής στα Λύκεια και για τη συμβολή τους στην εύρυθμη λειτουργία τους.
    Με τον τρόπο που ο νέος νόμος εισηγείται να λειτουργήσει το Νέο Λύκειο η ειδικότητα της πληροφορικής καταργείται ουσιαστικά από τα Λύκεια μετά το σχ. έτος 2014-15. Όμως την ίδια στιγμή το Υπουργειο ζητά από τα Λύκεια να ενημερώνουν το Survey με όλα τα στοιχεία των μαθητών, των καθηγητών, του προγράμματος,των εκδρομών κ.α., ζητά στατιστικά στοιχεία για τη λειτουργία του σχολείου, ζητά συστηματική και υπεύθυνη παρακολούθηση των e-mail που έχει αναγάγει σε μοναδικό τρόπο ενημέρωσης των σχολείων, ζητά να λειτουργεί σωστά το σύστημα VΒΙ για τις πανελλαδικές εξετάσεις, ζητά πληρωμές με αρχεία xml, ζητά δελτία κίνησης μηχανογραφημένα, ζητά, ζητά, ζητά… Και όλα αυτά γίνονται κατά κανόνα από τους καθηγητές πληροφορικής που αναλαμβάνουν επιπλέον να υποστηρίξουν και τους υπόλοιπους καθηγητές άλλων ειδικοτήτων που αντιμετωπίζουν προβλήματα στη χρήση των Η/Υ στην προσπάθεια τους να ανταποκριθούν στο διδακτικό τους έργο.
    Ένα ακόμη πρόβλημα που προκύπτει είναι η συντήρηση των εργαστηρίων πληροφορικής. Ποιοι θα τα συνηρούν αν δεν υπάρουν στα Λύκια καθηγητές πληροφορικής; Κάθε Λύκειο έχει ένα τουλάχιστον εργαστήριο πληροφορικής τα οποία χωρίς συντήρηση θα κατερρεύσουν μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα. Αυτά τα εργαστήρια έχουν στοιχίσει εκατυμμύρια ευρώ και είναι κρίμα να καταστραφούν επειδή δεν θα συντηρούνται σωστά. Να τονιστεί εδώ ότι τα εργαστήρια πληροφορικής χρησιμοποιούνται πέραν των μαθημάτων πληροφορικής και για σεμινάρια υποστήριξη project κ.α.
    Όλα τα παραπάνω συνηγορούν στο να υπάρχει καθηγητής πληροφορικής στα Λύκεια με μόνιμη θέση ανεξάρτητα από τις διαθέσιμες ώρες διδασκαλίας της πληροφορικής.Με αυτόν τον τρόπο καλύπτεται μηχανογραφικά η λειτουργία των Λυκείων και οι ανάγκες των διδασκόντων σε αυτά. Οι υπόλοιποι καθηγητές που έχουν υποστεί και αύξηση ωραρίου θα μπορούν να ασχοληθούν απερίσπαστοι με το διδακτικό τους έργο και δεν θα κληθούν να καλύψουν και τις ανάγκες που μέχρι τώρα καλύπτονται από τους καθηγητές πληροφορικής και μάλιστα χωρίς να υπάρχει εγγύηση ότι θα τα καταφέρουν αφού έχουν ελλιπή γνώση του αντικειμένου.

    Ευχαριστώ

  • 19 Αυγούστου 2013, 18:31 | Γιώργος Φακιολάκης

    Πληροφορική στο Λύκειο…

    Το νέο πρόγραμμα σπουδών για το λύκειο θυμίζει λίγο Δέσμες και λίγο παλότερο Πρακτικό-Κλασσικό. Αυτό δεν είναι κατ’ανάγκη κακό αλλά χρειάζεται λίγο εκσυγχρονισμό! Τη σημερινή εποχή, η επιστήμη της Πληροφορικής (οχι ο χειρισμός Η/Υ) είναι βασική επιστήμη και θα πρέπει να διδάσκεται σαν υποχρεωτικό μάθημα στο Λύκειο και στις 3 τάξεις.

  • 19 Αυγούστου 2013, 18:27 | ΑΝΕΣΤΗΣ Λ.

    Πρέπει το μάθημα της Ερευνητικής εργασίας τόσο της Α΄ όσο και της Β΄ Λυκείου να επανέλθει ως πρώτη ανάθεση στις ειδικότητες που δίδασκαν το μάθημα της Τεχνολογίας,αφού ως πρώτη ανάθεση σε όλες τις ειδικότητες υποβαθμίστηκε η αξία του.
    Επίσης, η Τεχνολογία δεν πρέπει να καταργηθεί από υποχρεωτικό μάθημα στο Γυμνάσιο.

  • 19 Αυγούστου 2013, 18:26 | ΧΡΗΣΤΟΣ Ζ.

    ΜΟΥ ΦΑΙΝΕΤΑΙ ΕΝΤΕΛΩΣ ΠΑΡΑΛΟΓΟ ΝΑ ΚΑΤΑΡΓΗΘΕΙ ΑΠΟ ΤΟ ΒΑΣΙΚΟ ΚΟΡΜΟ Η ΓΝΩΣΗ ΣΧΕΤΙΚΗ ΜΕ ΤΗΝ ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ, ΠΟΣΟ ΜΑΛΛΟΝ ΩΣ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΘΕΤΙΚΗΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ. ΟΛΟΙ ΟΙ ΑΠΟΦΟΙΤΟΙ ΑΕΙ ΚΑΙ ΤΕΙ ΘΕΤΙΚΗΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ, ΕΙΤΕ ΣΧΕΤΙΖΟΝΤΑΙ ΑΜΕΣΑ ΕΙΤΕ ΟΧΙ ΜΕ ΤΗΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ, ΕΙΝΑΙ ΒΕΒΑΙΟ ΟΤΙ ΘΑ ΧΑΣΟΥΝ ΕΝΑ ΠΟΛΥΤΙΜΟ ΣΤΗΡΙΓΜΑ ΣΤΗΝ ΜΕΤΕΠΕΙΤΑ ΣΤΑΔΙΟΔΡΟΜΙΑ ΤΟΥΣ. ΚΑΙ ΔΕΝ ΕΝΝΟΩ ΦΥΣΙΚΑ ΤΗΝ ΓΝΩΣΗ ΑΠΛΗΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΒΑΣΙΚΩΝ ΕΡΓΑΛΕΙΩΝ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ…

  • 19 Αυγούστου 2013, 18:23 | Κουτσούκου Σοφία

    1) Στην Γ΄ Λυκείου συμφωνώ απόλυτα με τα μαθήματα τα οποία θα διδάσκονται και θα εξετάζονται οι υποψήφιοι της θετικής κατεύθυνσης και των παιδαγωγικών τμημάτων για την εισαγωγή τους στα ΑΕΙ και ΤΕΙ.
    2) Στην Β΄ Λυκείου στα μαθήματα προσανατολισμού της θετικής κατεύθυνσης προτείνω οι μαθητές να διδάσκονται 2 ώρες Φυσική και 1 ώρα Χημεία, γιατί η μονομερής έμφαση στη Φυσική δεν υποστηρίζει επαρκώς το γνωστικό επίπεδο των μαθητών που θα κληθούν να παρακολουθήσουν τη Χημεία θετικής κατεύθυνσης στην Γ΄ Λυκείου.
    Αναλυτικότερη τεκμηρίωση μπορείτε να δείτε στο σχετικό σχόλιο μου στη διαβούλευση η οποία αφορά στο άρθρο 4 (19-8-2013).

  • 19 Αυγούστου 2013, 18:15 | Θεοδωροπούλου Γεωργία

    Κατ’ αρχήν να εκφράσω τη λύπη μου για το εκπαιδευτικό σύστημα της πατρίδας μας το οποίο μονίμως ταλαιπωρείται απίστευτα. Κάθε κυβέρνηση χρόνια τώρα το αλλάζει ξανά και ξανά κάνοντας αλλαγές οι οποίες δεν έχουν ουσία. Η παιδεία μας έχει διαλυθεί. Θα έπρεπε όλα αυτά τα χρόνια να έχει γίνει ένας δημιουργικός διάλογος και να σχεδιαστεί από την αρχή μέχρι το τέλος το εκπαιδευτικό σύστημα για να έχει ακολουθία και συνέπεια. Η μόρφωση των παιδιών θα πρέπει να είναι πλούσια στην αρχή και λίγο πιο εξειδικευμένη προς το τέλος. Όλοι οι τομείς εκπαίδευσης είναι σημαντικοί: πληροφορική, ξένες γλώσσες, καλλιτεχνικά, θρησκευτικά, μαθηματικά, φιλολογικά, φυσική, όλα τέλος πάντων. Θα πρέπει όμως η κατανομή να γίνει με βάση τις ανάγκες του μαθητή και όχι όπως βολεύει τον κάθε κλάδο των εκπαιδευτικών. Δεν γίνεται λοιπόν να έχουμε 2 ώρες θρησκευτικά και πληροφορική καθόλου. Δεν μπορεί να διδάσκονται 3 ώρες Πολιτική παιδεία, 2 ώρες φιλοσοφία και πολλά άλλα παράλογα που είναι προφανές ότι οι ώρες που έχουν αποδοθεί είναι χωρίς λόγο αυξημένες. Δε ζούμε στην ψηφιακή εποχή; Δεν είναι γεγονός ότι βγάζουμε μυαλά που δυστυχώς και αυτά τα εξάγουμε; Πού θα στηριχθεί το μέλλον της Ελλάδας; Για ποια ανταγωνιστικότητα μιλάμε όταν οι υπουργοί πιστεύουν ότι η πληροφορική είναι πάτημα πλήκτρων; Θέλουμε μαθητές που να ξέρουν να χειρίζονται έναν υπολογιστή ή μαθητές που θα χρησιμοποιούν τον υπολογιστή για να επεξεργαστούν τα δεδομένα και να παράγουν πληροφορίες; Πού είναι η αλγοριθμική σκέψη; Θα γίνουν επιστήμονες ή θα μείνουν αμόρφωτοι δουλευτάδες των ισχυρών;

  • 19 Αυγούστου 2013, 18:14 | Aris kris

    Κ.ΥΠΟΥΡΓΕ,κ.ΑΡΒΑΝΙΤΟΠΟΥΛΕ,

    ΕΣΕΙΣ,ΩΣ ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΑΣ, ΓΝΩΡΙΖΕΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΑΘΕΝΑ ΠΟΣΟ ΑΝΑΓΚΑΙΟ ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΗΣ ΑΝΘΡΩΠΙΝΗΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΑΣ Η ΥΠΑΡΞΗ ΚΑΙ Η ΔΙΕΥΡΥΝΣΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΠΟΛΙΤΕΙΑΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΙΔΙΑΙΤΕΡΑ ΣΤΟ ΛΥΚΕΙΟ.
    Η ΧΡΗΣΙΜΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΚΑΤΑΝΟΗΤΗ ΑΝ ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΗΣΕΤΕ ΕΡΕΥΝΑ ΣΤΟ ΧΩΡΟ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ(ερχόταν μαθητές από αλλες κατευθύνσεις και ζητούσαν να παρακολουθήσουν ή και κάποιοι άλλοι καθόταν επιπλεον ώρα για να παρακολουθησουν όταν εξυπηρετούσε το πρόγραμμα κλπ..)ΘΑ ΠΡΟΕΚΥΠΤΕ ΤΟ ΑΥΤΟΝΟΗΤΟ, ΑΛΛΑ ΚΑΙ Ο ΘΥΜΟΣ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΠΟΥ ΤΗ ΦΕΤΙΝΗ ΧΡΟΝΙΑ ΔΕΝ ΕΙΧΑΝ ΤΗ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ ΝΑ ΔΙΔΑΧΤΟΥΝ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ «ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΔΙΚΑΙΟ» ΠΟΥ ΜΕΧΡΙ ΠΡΟΤΙΝΟΣ ΗΤΑΝ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΣΤΗ Β΄ΛΥΚΕΙΟΥ.ΟΣΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΝ ΤΗ ΦΕΤΙΝΗ ΧΡΟΝΙΑ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ(άνοδος ακραίων δυνάμεων ανάμεσα στις μαθητικες ομάδες με υποθάλπουσα ακραία συμπεριφορά που δεν συνάδει με τη μαθητική ιδιότητα και που δεν εντοπίζαμε τα προηγούμενα χρόνια) ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΤΟ ΑΝΤΙΛΗΦΘΟΥΝ. ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΤΥΧΑΙΟ, ΟΤΙ ΔΕ ΜΑΣ ΕΦΤΑΝΕ Ο ΧΡΟΝΟΣ ΚΑΙ ΚΑΛΥΠΤΑΜΕ ΚΑΙ ΤΟ ΔΙΆΛΕΙΜΜΑ, ΓΙΑΤΙ ΤΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ ΚΑΙ Η ΔΙΑΠΡΓΜΑΤΕΥΣΗ ΤΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΚΑΙ ΕΠΙΚΑΙΡΟ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ ΧΡΉΖΕΙ ΤΩΝ ΑΜΕΣΩΝ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΩΝ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΑΝΗΣΥΧΙΩΝ, ΤΟΥΣ ΙΔΙΑΙΤΕΡΑ ΣΤΗΝ ΕΦΗΒΕΙΑ.ΜΙΛΑΜΕ ΓΙΑ ΕΦΗΒΟΥΣ ΠΟΥ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΣΦΙΖΟΥΝ ΑΠΟ ΖΩΗ ,ΔΥΝΑΜΙΚΗ ΚΑΙ ΖΩΝΤΑΝΙΑ.ΜΑΚΑΡΙ ΝΑ ΚΑΤΑΝΟΗΣΟΥΜΕ ΟΛΟΙ ΟΙ ΕΜΠΛΕΚΟΜΕΝΟΙ (ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ,ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ)ΤΗΝ ΑΝΑΓΚΑΙΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΑΠΟΚΤΗΣΗΣ ΠΟΛΙΤΕΙΑΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΕΤΣΙ ΩΣΤΕ ΝΑ ΣΥΜΒΆΛΟΥΜΕ ΟΛΟΙ ΣΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΣΗΜΑΝΤΙΚΩΝ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΩΝ ,ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΩΝ ΟΠΩΣ ΤΟ ΑΠΑΙΤΕΙ Η ΙΣΤΟΡΙΑ, Ο ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΜΑΣ ΚΑΙ ΟΙ ΣΥΓΚΥΡΊΕΣ.ΕΛΛΑΔΑ ΧΩΡΑ ΠΟΥ ΓΕΝΝΗΘΗΚΕ Η ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ.
    ΞΕΚΙΝΑΜΕ ΠΡΩΤΑ ΑΠΟ ΑΥΤΟ ΔΗΛ.ΠΟΛΙΤΕΙΑΚΗ ΠΑΙΔΕΙΑ ΚΑΙ ΕΠΕΙΤΑ ΜΙΛΑΜΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΟΚΤΗΣΗ ΤΩΝ ΑΛΛΩΝ ΓΝΩΣΕΩΝ. Η ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΗΜΕΡΑ ΠΑΡΑ ΠΟΤΕ, ΕΙΝΑΙ ΟΧΙ ΜΟΝΟ ΑΝΑΓΚΑΙΑ ΑΛΛΑ ΟΞΥΓΟΝΟ.ΒΕΒΑΙΑ ΜΕ ΤΗΝ ΠΡΟΥΠΟΘΕΣΗ ΝΑ ΔΙΔΑΣΚΕΤΑΙ ΑΠΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ ΓΝΩΣΤΕΣ ΤΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ(ΠΕ13) ΚΑΙ ΟΧΙ ΑΠΟ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΕΣ ΓΙΑ ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΗ ΩΡΑΡΙΟΥ.

  • 19 Αυγούστου 2013, 18:12 | ΣΩΤΗΡΗΣ

    Με το συγκεκριμένο σχέδιο νόμου διορθώνεται ένα μεγάλο λάθος που είχε γίνει με το μάθημα της Χημείας! Πολλές πανεπιστημιακές σχολές απαιτούσαν γνώσεις χημείας τις οποίες δεν είχαν οι μαθητές της τεχνολογικής κατευθυνσης.

  • 19 Αυγούστου 2013, 18:06 | Ευαγγελία Γρίβα

    Θλίβομαι που σαν εκπαιδευτικός δεν βλέπω συσπείρωση ενάντια σε ένα νομοσχέδιο με αρκετά προβληματικά σημεία. Καταρχάς, υπάρχει μεγάλη εξάρτηση της εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση με τα μαθήματα του Λυκείου. Εν δευτέροις, τα παιδιά περιορίζονται στις επιλογές τους στο μηχανογραφικό. Επιπροσθέτως, η απουσία της Πληροφορικής αποτελεί πλήγμα για την εκπαίδευση των παιδιών μας. Προφανώς δεν πρέπει να ανοίξει πόλεμος μεταξύ Χημικών και Πληροφορικών και θλίβομαι που κάποιοι συνάδελφοι επιτίθοντε λυσσαλέα στους πληροφορικούς. Δεν υπονόησαν ποτέ , τουλάχιστον στην συντριπτική τους πλειοψηφία, για αφαίρεση του μαθήματος της Χημείας.
    Σε αντιδιαστολή με αυτά τολμώ να πω πως είναι άκρως σημαντικό το πλήθος των ωρών που θα διδάσκονται τα μαθήματα προσανατολισμού στη Γ λυκείου, με αποτέλεσμα να χρειάζονται λιγότερες φροντιστηριακές ώρες ή στην καλύτερη των περιπτώσεων και καθόλου.
    Ελπίζω να μην κούρασα και είχαν ουσία τα παραπάνω.

    Ευαγγελία Γρίβα
    Χημικός, MSc Διδακτική της Xημείας και Nέες Eκπαιδευτικές Tεχνολογίες

  • 19 Αυγούστου 2013, 18:05 | Νίκος Καλοσκάμης

    Στο νομοσχέδιο δεν υπάρχει αναφορά στο ωρολόγιο πρόγραμμα των Εσπερινών Γενικών Λυκείων. Καλούμε την Πολιτεία να αναγνωρίσει τον μεγάλο κοινωνικό ρόλο αυτών των σχολείων και να εκσυγχρονίσει το πρόγραμμα σπουδών τους.

  • 19 Αυγούστου 2013, 18:03 | ΣΩΤΗΡΗΣ

    Με το συγκεκριμενο σχεδιο νομου διορθωνεται ένα μεγαλο σφάλμα που είχε γινει με το μαθημα της Χημειας! Σε πολλές πανεπιστημιακές σχολές οι φοιτητές δεν είχαν βασικές γνώσεις χημείας οι οποιες απαιτούνταν από τα προγράμματα σπουδών.

  • 19 Αυγούστου 2013, 18:02 | ΣΒ

    Θα ήθελα να σχολιάσω ότι θεωρώ άστοχο το να μην έχουν τα παιδιά την επιλογή να διδαχτούν μια γλώσσα που δεν είναι μια από τις συνηθισμένες (αγγλικά,γαλλικά) και να πρέπει πάλι να καταφύγουν στα φροντιστήρια γνωρίζοντας πόσο δύσκολο είναι αυτό. Ήδη θεωρείται πλεόν δεδομένο για τους περισσότερους μαθητές ότι θα πληρώσουν φροντιστήριο για τα βασικά μαθήματα. Η ξαδέρφη μου είχε επιλέξει πέρσι την Ιταλική γλώσσα και φέτος απλά καταργήθηκε. Δυστυχώς, λόγω του γεγονότος ότι οι γονείς της δεν μπορούν να πληρώσουν για φροντιστήριο θα σταματήσει τη γλώσσα που ήδη ξεκίνησε να διδάσκεται στο σχολείο και στην οποία έβρισκε κάποια χρησιμότητα η ίδια.

  • Αξιότιμοι κύριοι,
    στο πλαίσιο της διαβούλευσης που έχει ξεκινήσει για το σχέδιο νόμου «Αναδιάρθρωση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Λοιπές Διατάξεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων», επικοινωνούμε μαζί σας για να σας υποβάλλουμε τις προτάσεις μας, που θεωρούμε ως απολύτως αναγκαίες, για τη διαμόρφωση μίας υψηλού επιπέδου παρεχόμενης Δημόσιας Παιδείας προς όφελος των μαθητών και της χώρας. Σας ενημερώνουμε ότι στις 9/1/2013 είχαμε καταθέσει, σε συνάντηση με τον τότε υφυπουργό παιδείας κ. Παπαθεοδώρου, κοινό υπόμνημα με τις προτάσεις των επιστημονικών και καθηγητικών ενώσεων ΕΠΕ, ΕΠΥ, ΕΤΠΕ και ΠΕΚΑΠ για το νέο Γενικό Λύκειο [http://db.tt/UwZEPphU] και σε παλαιότερες συναντήσεις έχουν κατατεθεί από όλες τις ενώσεις προτάσεις για το Τεχνολογικό Λύκειο.
    Οι σύγχρονοι ιστορικοί έχουν χαρακτηρίσει την ιστορική εποχή που διανύουμε ως η “Εποχή της Πληροφορίας” (Information Era), τονίζοντας έτσι ότι η ευελιξία με την οποία ένα Έθνος χειρίζεται και αξιοποιεί την Πληροφορία, αποτελεί κριτήριο για την ίδια του την επιβίωση. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, σε πλήθος προσφάτων θέσεών της, αναφέρεται στην κρισιμότητα της ψηφιακής οικονομίας ως παράγοντα ανάπτυξης και διατήρησης της ανταγωνιστικότητας της Ευρωπαϊκής οικονομίας. Σε όλες τις αναπτυγμένες χώρες αναβαθμίζεται η παρεχόμενη Πληροφορική Παιδεία για την αναβάθμιση του ίδιου του σχολείου ως βασικού παράγοντα κοινωνικής, τεχνολογικής και οικονομικής προόδου κάθε σύγχρονης κοινωνίας. Δυστυχώς στη χώρα μας τα τελευταία χρόνια με ένα σωρό παραλείψεων αλλά και λανθασμένων παρεμβάσεων, ενάντια σε κάθε επιστημονική και παιδαγωγική λογική, κινούμαστε στην ακριβώς αντίθετη κατεύθυνση υποβαθμίζοντας την παρεχόμενη Πληροφορική Παιδεία.
    Ας αποτελέσει λοιπόν, το υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου, την ευκαιρία να διαμορφώσουμε τις βάσεις για ένα σύγχρονο σχολείο που παρέχει στον μαθητή την απαραίτητη Πληροφορική Παιδεία για να ανταποκριθεί στις σύγχρονες απαιτήσεις της «Εποχής της Πληροφορίας» ως μελλοντικός Πολίτης, Επιστήμονας και Επαγγελματίας, ως ισότιμος συμμέτοχος στην Κοινωνία της Γνώσης που διαμορφώνεται.
    Ζητάμε λοιπόν, ως απολύτως αναγκαίες αλλαγές, στο υπό διαβούλευση σχέδιο τα εξής:

    Γενικό Λύκειο (Άρθρα 2, 3, 4)
    Α’ Λυκείου:
    (άρθρο 2) Το μάθημα Εφαρμογές Πληροφορικής, δύο (2) ωρών, να είναι μέρος του κοινού εκπαιδευτικού προγράμματος των μαθημάτων Γενικής Παιδείας της Α’ Λυκείου και όχι μάθημα επιλογής. Στο μάθημα Εφαρμογές Πληροφορικής, ο μαθητής θα πρέπει όχι μόνο να γνωρίσει και να κατανοήσει την ορθή χρήση ενός συνόλου από απαραίτητες εφαρμογές της Πληροφορικής αλλά και να αναπτύξει ώριμη «ψηφιακή συμπεριφορά» που θα του επιτρέψει να ενταχθεί και να λειτουργήσει ως πολίτης των μελλοντικών ψηφιακών κοινωνιών. Στο πλαίσιο αυτό το μάθημα θα πρέπει να περιλαμβάνει ζητήματα όπως η ασφαλής χρήση των δικτύων, του διαδικτύου και των υπηρεσιών τους (ασφαλή επικοινωνία και ασφαλείς συναλλαγές, εργαλεία συνεργατικότητας και δυναμική των ψηφιακών κοινοτήτων, ηλεκτρονική διακυβέρνηση και δημοκρατία, ηλεκτρονική επιχειρηματικότητα, ζητήματα ψηφιακής ηθικής κλπ).
    Β’ Λυκείου
    (άρθρο 2) Προσθήκη μαθήματος Επιστήμη Υπολογιστών/Αλγοριθμική, δύο (2) ωρών, ως μάθημα του κοινού εκπαιδευτικού προγράμματος των μαθημάτων Γενικής Παιδείας της Β’ Λυκείου. Στο μάθημα αυτό ο μαθητής θα διδάσκεται τις βασικές αρχές της επιστήμης υπολογιστών και θα εισάγεται στην αλγοριθμική αναπτύσσοντας την κριτική, αναλυτική και συνθετική του σκέψη και τη δημιουργικότητά του.
    Γ’ Λυκείου
    Α) (άρθρο 2) Προσθήκη μαθήματος Επιστήμη Υπολογιστών/Ανάλυση και Σχεδίαση Αλγορίθμων, Προγραμματισμός, ως μάθημα της Ομάδας Προσανατολισμού των Θετικών Σπουδών (που στην πραγματικότητα θα έπρεπε να μετονομαστεί σε Ομάδα Προσανατολισμού των Θετικών και Τεχνολογικών Σπουδών). Το μάθημα αυτό έχει σημαντικά οφέλη, τα οποία δεν προσφέρει κανένα από τα υπόλοιπα μαθήματα, στην ανάπτυξη των ικανοτήτων του μαθητή στην ανάλυση, κατανόηση και επίλυση προβλημάτων, καταστάσεων αλλά και εννοιών, που γνωρίζει είτε κατά τη διάρκεια των μαθημάτων του στην Γ’ τάξη, είτε στις μετέπειτα σπουδές του σε οποιαδήποτε τμήμα Θετικών και Τεχνολογικών σπουδών της Τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
    Β) (άρθρο 4) Για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση στο Επιστημονικό Πεδίο Εξειδίκευσης (Ε.Π.Ε.) Θετικών και Τεχνολογικών Επιστημών, ανάλογα με τα τμήματα που επιθυμεί να σπουδάσει ο μαθητής να μπορεί να επιλέξει, για το που θα εξεταστεί, ανάμεσα στην Χημεία και την Επιστήμη Υπολογιστών/Ανάλυση και Σχεδίαση Αλγορίθμων, Προγραμματισμός. Επίσης, λαμβάνοντας υπόψη ότι οι μισές περίπου σχολές του μηχανογραφικού ανήκουν σε αυτό το πεδίο, θα μπορούσε να εξεταστεί η δυνατότητα διαχωρισμού του σε 2 διακριτά πεδία, Ε.Π.Ε. Θετικών και Ε.Π.Ε. Τεχνολογικών, στο πρώτο από τα οποία θα ήταν εξεταζόμενο η Χημεία και στο δεύτερο η Επιστήμη Υπολογιστών/Ανάλυση και Σχεδίαση Αλγορίθμων, Προγραμματισμός. Σε κάθε περίπτωση είναι αδιανόητο ένας μαθητής που επιθυμεί να συνεχίσει τις σπουδές του σε ένα τμήμα Θετικών και Τεχνολογικών σπουδών της Τριτοβάθμιας εκπαίδευσης να μην εξετάζεται στην Επιστήμη Υπολογιστών/Ανάλυση και Σχεδίαση Αλγορίθμων, Προγραμματισμός, όταν στην συντριπτική πλειοψηφία των τμημάτων της κατεύθυνσης Θετικών και Τεχνολογικών σπουδών (εξαιρώντας ακόμα και όλα τα τμήματα Πληροφορικής) τα μαθήματα Αλγοριθμικής και Προγραμματισμού παρέχουν απαραίτητες γνώσεις και είναι στο βασικό πρόγραμμα σπουδών, ενώ άλλα μαθήματα, που περιέχονται στο σχέδιο νόμου ως εξεταζόμενα, δεν είναι.
    Επισημαίνουμε για πολλοστή φορά ότι τα μαθήματα Πληροφορικής, ιδιαίτερα στη βαθμίδα του Λυκείου όπου οι μαθητές είναι σε μία πιο ώριμη μαθησιακά ηλικία, είναι:
    1. Μαθήματα που αναπτύσσουν την αναλυτική, κριτική και δημιουργική σκέψη των μαθητών μέσα από τη μεθοδολογία ανάλυσης, σχεδίασης και επίλυσης προβλημάτων. Άλλωστε η γνωστική αξία της διδασκαλίας του προγραμματισμού σε μαθητές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης είναι ευρύτερα αποδεκτή, ήδη από τις αρχές της δεκαετίας του ’80.
    2. Μαθήματα απαραίτητα για τη μετάβαση από το σχολείο της αποστήθισης και απομνημόνευσης στο σχολείο της δημιουργίας και ανάπτυξης.
    3. Μαθήματα απαραίτητα για τη πληροφορική-ψηφιακή εγγραμματοσύνη–μόρφωση των μαθητών, δηλαδή τη πρακτική γνώση της τρέχουσας υψηλής τεχνολογίας και πως αυτή μπορεί να χρησιμοποιηθεί ώστε να είναι ικανοί να μαθαίνουν, να επικοινωνούν και να εργάζονται αποτελεσματικότερα στην Κοινωνία της Πληροφορίας.
    Δηλαδή είναι μαθήματα, η παρουσία των οποίων διασφαλίζει τόσο την έννοια του Γενικού Λυκείου όσο και την επίτευξη των περισσότερων από τους σκοπούς του, όπως αυτοί καταγράφονται στο άρθρο 1 του σχεδίου νόμου.
    Επίσης υπενθυμίζουμε την πλήρη αναντιστοιχία της κατάργησης των μαθημάτων Πληροφορικής τόσο με τις παραγωγικές και οικονομικές ανάγκες της χώρας μας, όσο και με τις ανάγκες και απαιτήσεις της ίδιας της κοινωνίας όπως αυτές καταγράφηκαν από μελέτη με θέμα «ΕΡΕΥΝΑ ΚΟΙΝΗΣ ΓΝΩΜΗΣ ΕΠΙ ΖΗΤΗΜΑΤΩΝ ΛΥΚΕΙΟΥ-ΛΥΚΕΙΑΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ» που έκανε το ίδιο το Υπουργείο (http://1kesyp-v.thess.sch.gr/ereynes/110320_ereyna_gnwmhs_neo_lykeio.pdf). Στην εν λόγω έρευνα, στο ερώτημα «ποια μαθήματα πρέπει να είναι υποχρεωτικά και ποια επιλογής», η Πληροφορική επιλέγεται ως τέταρτη στην σειρά ως υποχρεωτικό μάθημα.
    Τεχνολογικό Λύκειο (Άρθρα 5, 6, 7, 8, 9)
    Ομάδες Προσανατολισμού, Τομείς και ειδικότητες (άρθρο 8):
    (άρθρο 8) Η ειδικότητα Τεχνικός Δικτύων και Τηλεπικοινωνιών ανήκει στον τομέα Πληροφορικής και όχι στον Τομέα Ηλεκτρολογίας, Ηλεκτρονικής και Αυτοματισμού. Τα Δίκτυα και οι Τηλεπικοινωνίες αποτελούν περιοχή εξειδίκευσης της Πληροφορικής και ήδη στα περισσότερα τριτοβάθμια τμήματα Πληροφορικής αποτελεί τίτλο μεταπτυχιακής εξειδίκευσης. Μάλιστα στα Ι.Ε.Κ. (άρθρο 25) έχει τοποθετηθεί σωστά ως ειδικότητα του τομέα Πληροφορικής. Πρέπει επιτέλους στις σχολές Πληροφορικής να έχουν δικαίωμα εισαγωγής μόνο οι μαθητές του τομέα Πληροφορικής.
    Α’ Λυκείου:
    Α) (άρθρο 9) Προσθήκη του μαθήματος Επιστήμη Υπολογιστών, δύο (2) ωρών, στην Ομάδα Προσανατολισμού Τεχνολογικών Εφαρμογών. Η ομάδα αυτή, ενώ είναι ομάδα προσανατολισμού για τον τομέα Πληροφορικής, δεν έχει ούτε ένα μάθημα στο οποίο να μπορούν οι μαθητές να γνωρίσουν τις αρχές τις επιστήμης Υπολογιστών και τις επιμέρους περιοχές της, στο γνωστικό πεδίο των οποίων εντάσσονται και οι ειδικότητες του τομέα που μπορούν να επιλέξουν, ενώ αντιθέτως έχει τα αντίστοιχα μαθήματα για τους άλλους τομείς (αρχές μηχανολογίας, αρχές ηλεκτρολογίας και ηλεκτρονικής, τεχνικό σχέδιο). Επίσης θα μπορούσε να εξεταστεί ο διαχωρισμός της ομάδας αυτής σε δύο διακριτές ομάδες αφού είναι η μοναδική που καλύπτει 5 διαφορετικούς τομείς.
    Β) (άρθρο 9) Αλλαγή των ωρών διδασκαλίας του μαθήματος Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνιών, στην Ομάδα Προσανατολισμού Τεχνολογικών Εφαρμογών, από δύο (2) ώρες σε τέσσερις (4) ώρες, όπως ακριβώς είναι και στις άλλες ομάδες προσανατολισμού.
    Β’ και Γ’ Λυκείου
    (άρθρο 9) Η αναφορά στο άρθρο 9, παράγραφος 2, ότι «Τα μαθήματα ειδικότητας αποτελούνται, κατά προσέγγιση, από 50% θεωρητικό μέρος και 50% εργαστηριακό.» δεν αντιστοιχεί πάντοτε στην πραγματικότητα και μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα κατά τον καθορισμό των διδακτικών ωρών με υπουργική απόφαση όπως καθορίζεται στην υποπαράγραφο 2, β παρακάτω. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι στον τομέα Πληροφορικής στην Β’ τάξη, η αναλογία των εργαστηριακών μαθημάτων θα πρέπει να είναι τουλάχιστον 60% έναντι 40% των θεωρητικών, ενώ στην Γ’ τάξη τουλάχιστον 70% έναντι 30% των θεωρητικών.
    Οι ενώσεις μας αναμένουν την ανταπόκρισή σας στα προφανή αιτήματα της εποχής μας και στις ανάγκες της ίδιας της χώρας και της κοινωνίας για την αξιοποίηση της Πληροφορικής Παιδείας για τη δημιουργία ενός σύγχρονου, υψηλού επιπέδου, Δημόσιου Σχολείου. Είμαστε στη διάθεσή σας, για την παροχή επεξηγήσεων καθώς και πλήρους τεκμηρίωσης για όλες τις προτάσεις μας. Αναμένουμε την πρόσκλησή σας για την διαμόρφωση ενός σύγχρονου επικαιροποιημένου προγράμματος σπουδών για τα μαθήματα Πληροφορικής αλλά και για το επίσης σημαντικό θέμα των αναθέσεων.
    Τα Δ.Σ. των ενώσεων,
    ΕΠΕ – Ένωση Πληροφορικών Ελλάδας
    ΕΠΥ – Ελληνική Εταιρία Επιστημόνων & Επαγγελματιών Πληροφορικής & Επικοινωνιών
    ΠΕΚΑΠ – Πανελλήνια Ένωση Καθηγητών Πληροφορικής

  • Με αφορμή το μάθημα της Πολιτικής Παιδείας διάρκειας δύο (2) ωρών, με διδακτέα αντικείμενα-κλάδους Οικονομία, Πολιτικοί Θεσμοί & Αρχές Δικαίου και Κοινωνιολογία θα ήθελα να σημειώσω πόσο σημαντική για την εκπαίδευση των πολιτών η εμβάθυνση στις έννοιες και την λειτουργία των δημοκρατικών θεσμών και του κράτους στην σχολική ηλικία. Τα μαθήματα αυτά στο σχολείο αντιμετωπίζονται συνήθως ως δευτερεύοντα στο σχολείο, ενώ είναι αφορμή να δοκιμαστούν μαθήματα χωρίς εξετάσεις με σύνθεση εργασιών ώστε να προετοιμαστεί καλύτερα ο μαθητής για την είσοδο του στο πανεπιστήμιο, την τεχνική σχολή και την κοινωνία γενικότερα κάνοντας ένα ουσιαστικό μάθημα χωρίς περιττά διαγωνίσματα σε μια πεπερασμένη ύλη ενός σχολικού βιβλίου.
    Πρέπει να ανοίξει το σχολείο και σε άλλες ειδικότητες και να έρθουν να διδάξουν τα μαθήματα αυτά και κοινωνιολόγοι, οικονομολόγοι, δικαστές.
    Κωστής Κριμίζης
    Δικηγόρος Αθηνών

  • 19 Αυγούστου 2013, 17:55 | Δέσποινα

    Αναρωτιέμαι ποιο είναι το επιστημονικό υπόβαθρο του προτεινόμενου προγράμματος. Για παράδειγμα, σε ποια επιστημονικά πορίσματα στηρίζεται η πρόταση να διδάσκονται κάποιες ξένες γλώσσες περισσότερα και άλλες λιγότερα χρόνια;

    Επίσης, σε ποιες αρχές δικαίου βασίζεται η πρόταση να στερηθούν οι μαθητές που επιλέγουν την Ιταλική γλώσσα προετοιμασία για την απόκτηση πιστοποιητικού γλωσσομάθειας ανώτερου επιπέδου και για τις Πανελλαδικές εξετάσεις ανάλογη με αυτή των συμμαθητών τους που επιλέγουν τις άλλες γλώσσες; Πώς θα εξασφαλιστεί η ισότητα των ευκαιριών; Με την πιθανότητα λειτουργίας «Τμημάτων ενίσχυσης»;

    Τέλος, όσον αφορά τα τελευταία, μου προκαλεί απορία το αντικείμενο τους. Τι ακριβώς θα ενισχύουν; Την προτεινόμενη μη διδασκαλία του μαθήματος στο Λύκειο; Τις βασικές γνώσεις που απέκτησαν οι μαθητές πριν από χρόνια στο Γυμνάσιο; Η΄μήπως τις γνώσεις που θα αποκτούν στα φροντιστήρια;

  • 19 Αυγούστου 2013, 17:55 | Σταύρος B.

    Επιθυμώ να συμβάλω με την άποψη μου στη διαβούλευση σχετικά με το Νέο Λύκειο. Συγκεκριμένα διαπίστωσα ότι στο σχέδιο νόμου για το νέο λύκειο (Γενικό Λύκειο) σχεδόν απουσιάζουν ολοκληρωτικά τα μαθήματα της πληροφορικής. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι μαθητές που ενδιαφέρονται να εισαχθούν σε Τμήματα Πληροφορικής και Τμήματα Πολυτεχνείου (όπως Ηλεκτρολόγων Μηχανικών & Μηχανικών Η/Υ κλπ.) θα διδάσκονται και θα εξετάζονται Πανελλαδικά στη Χημεία (!). Οι ρυθμίσεις αυτές με βρίσκουν σαφώς αντίθετο. Η αλήθεια είναι ότι η πληροφορική είναι ιδιαίτερα χρήσιμη σε όλους, ακόμα και στους μαθητές που κατευθύνονται σε Σχολές των Επιστημών ζωής . Για το λόγο αυτό θα πρέπει να υπάρχει στα μαθήματα γενικής παιδείας της Γ’ τάξης το μάθημα «Βάσεις Δεδομένων και Εφαρμογές Λογισμικού». Συγκεκριμένα προτείνω:
    Α΄ Τάξη: το μάθημα «Εφαρμογές Πληροφορικής» (3 ώρες/εβδ., υποχρεωτικό).
    Β΄ Τάξη: το μάθημα «Αρχές Επιστήμης Υπολογιστών» (2 ώρες/εβδ. ομάδα προσανατολισμού Θετικών Σπουδών).
    Γ΄ Τάξη: διδάσκεται το μάθημα «Βάσεις Δεδομένων/Εφαρμογές Λογισμικού» (2 ώρες/εβδ. υποχρεωτικό).
    Γ΄ Τάξη: διδάσκεται το μάθημα «Αλγοριθμική» (βελτίωση και επέκταση του «Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον») (6 ώρες/εβδ.). Ομάδα προσανατολισμού Θετικών Σπουδών και προσφέρεται εναλλακτικά με το μάθημα της Χημείας.

  • Αναφέρομαι συγκεκριμένα και κατά παράγραφο:

    Παράγραφος 1 (Α΄Λυκείου): Κινείται προς την σωστή κατεύθυνση και θα πρέπει να υπάρξει διόρθωση στην ξένη γλώσσα δίνοντας ως μάθημα Γενικής παιδείας μόνο τα Αγγλικά και προσθέτοντας στα μαθήματα επιλογής ως β΄ξένη γλώσσα τα Γερμανικά και τα Γαλλικά

    Παράγραφος 2 (Β΄Λυκείου): Κινείται προς την σωστή κατεύθυνση όμως θα πρέπει να υπάρξουν οι παρακάτω διορθώσεις:

    Α) Να δοθούν ως μαθήματα Επιλογής 2 ωρών:
    Φιλοσοφία ή
    Πληροφορική ή
    Β΄Ξένη Γλώσσα (Γερμανικά ή Γαλλικά) και καθιέρωση των Αγγλικών ως πρώτη ξένη Γλώσσα υποχτεωτικό.

    Οι Ομάδες Προσανατολισμού μαθημάτων να παραμείνουν ως έχουν.

    Παράγραφος 3 (Γ΄Λυκείου): Να παραμείνουν ως έχουν τα μαθήματα Γενικής Παιδείας και να αναπροσαρμοστούν τα μαθήματα στις ομάδες Προσανατολισμού, με την εισαγωγή και του μαθήματος πληροφορικής, ως παρακάτω:

    1η Ομάδα Προσανατολισμού Θετικών/Τεχνολογικών Σπουδών & Επιστημών Υγείας

    Μαθηματικά

    Φυσική

    Χημεία (ή Πληροφορική ή Βιολογία)

    Με υποομάδες προσανατολισμού:
    Α) Θετικών Σπουδών:

    Μαθηματικά ,Φυσική,Χημεία

    Β) Τεχνολογικών Σπουδών

    Μαθηματικά, Φυσική, Πληροφορική

    Γ) Επιστημών Υγείας:

    Φυσική, Χημεία, Βιολογία

    (Να επιτρέπεται η επιλογή 2 από τις 3 υποομάδες με την εξέταση του μαθητή στο αντίστοιχο μάθημα). Αυτό σημαίνει αυτόματα μεγαλύτερο περιθώριο επιλογών στο μηχανογραφικό.

    2η Ομάδα Προσανατολισμού Οικονομικών-Πολιτικών-Παιδαγωγικών Σπουδών (Μετοονομασία)

    Μαθηματικά και Στοιχεία Στατιστικής

    Οικονομία & Διοίκηση (ή Αρχές Φυσικών Επιστημών)

    Στοιχεία κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών (ή Ιστορία)

    Με υποομάδες προσανατολισμού:

    Α) Οικονομικών Πολιτικών Σπουδών

    Μαθηματικά και Στοιχεία Στατιστικής

    Οικονομία & Διοίκηση

    Στοιχεία Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών

    Β) Παιδαγωγικών Σπουδών:

    Μαθηματικά και Στοιχεία Στατιστικής

    Αρχές Φυσικών Επιστημών

    Ιστορία

    (Να επιτρέπεται η επιλογή 2 από τις 3 υποομάδες με την εξέταση σε αντίστοιχο μάθημα)

    Παράγραφος 4: Είναι προς την σωστή κατέυθυνση. Χρειάζεται να γίνεται πάντοτε η υλοποίσηση μαθημάτων σε οποιοδήποτε μάθημα επιλογής εξετάζεται ως ειδικό μάθημα σε πανελλαδικό επίπεδο.

    Καραγιάννης Ιωάννης
    Σχολικός Σύμβουλος Μαθηματικών
    Ν. Δωδεκανήσου

  • 19 Αυγούστου 2013, 17:47 | ΚΟΛΟΖΩΦ ΧΡΗΣΤΟΣ

    Παρατηρω μια ελλειψη της τεχνολογικης προσεγγισης στο Νεο Λυκειο.

    Κατα τη γνωμη μου θα επρεπε να περιλαμβανει στο αναλυτικο του προγραμμα το Τεχνικο – γραμμικο σχεδιο (2ωρες / εβδομαδα), ως τη παγκοσμια γλωσσα επικοινωνιας μεταξυ των τεχνικων.

    Επισης, θα πρεπει να περιλαμβανει το μαθημα της τεχνολογιας(2 ή 3 ωρες/ εβδομαδα), με σκοπο την αναπτυξη βασικων τεχνικων δεξιοτητων αλλα και την ληψη τεχνολογικων ερεθισματων…αφου ζουμε στην εποχη που η τεχνολογια υπαρχει διλα μας σε καθημερινη βαση…με οποιαδηποτε μορφη.

    Ευχαριστω.

  • 19 Αυγούστου 2013, 17:47 | ΙΩΑΝΝΑ Φ.

    Αφού επιτρέπεται η κινητικότητα των μαθητών στη Β΄Τάξη από τα Γενικά
    στα Επαγγελματικά Λύκεια θα πρέπει οι μαθητές στην Α΄τάξη να διδάσκονται Τεχνολογία. Πρέπει να επανέλθει η διδασκαλία του μαθήματος στην Α΄Λυκείου με τυχόν αντίστοιχες αλλαγές.

  • 19 Αυγούστου 2013, 17:44 | Α.Π.

    Προτείνω αντί για τα Λατινικά στην γ’ λυκείου να διδάσκεται η Λογοτεχνία. Νομίζω πως δεν χρειαζόμαστε και δεύτερη νεκρή γλώσσα στα μαθήματα της Ομάδας Προσανατολισμού των Ανθρωπιστικών Σπουδών.

  • 19 Αυγούστου 2013, 17:40 | Βασιλική Γερογιάννη

    Η εξαφάνιση της πληροφορικής παιδείας από το Λύκειο είναι πέρα από κάθε λογική, σχεδιασμό και προγραμματισμό για το μέλλον.
    Πρόταση:
    Μάθημα Πληροφορικής παιδείας σαν μάθημα Γενικής παιδείας στις Α’ και Β’ Λυκείου και πανελλαδικώς εξεταζόμενο μάθημα στο πεδίο Θετικών και τεχνολογικών σπουδών για τις αντίστοιχες σχολές.

  • Ως διδάσκουσα Λογοτεχνία Κατεύθυνσης εδώ και πολλά χρόνια καταθέτω και λέγω ότι κανένα παιδί δεν αγάπησε τη Λογοτεχνία από τον τρόπο που διδασκόταν τόσα χρόνια στη Γ΄Λυκείου!Οποιοδήποτε μάθημα διδάσκεται για να εξεταστεί,παύει να είναι αγαπητό στο παιδί.Από την άλλη τα ευτράπελα στη βαθμολόγηση της Λογοτεχνίας στις Πανελλήνιες ,αν ποτέ γραφούν,θα καλύψουν τόμους!Ας διδάξουμε το μάθημα στις υπόλοιπες τάξεις με τον τρόπο που του αρμόζει ( γιατί δυστυχώς πολλοί από μας νομίζουμε ότι η διδασκαλία της Λογοτεχνίας είναι δακρύβρεχτα σχόλια και ενδοταξικοί αναστεναγμοί) και ας μην είναι πανελλαδικώς εξεταζόμενο!Η λογοτεχία αποκτά αξία και κύρος από αυτόν που την διδάσκει όχι από την εξεταστική πολιτική του σχολείου!
    Όσο για την αρχαιολατρία που ανέφερε συνάδελφος ,λόγω του 11ωρου Αρχαίων στον προσανατολισμό της Γ΄τάξης,να υπενθυμίσω ότι ΟΛΟΚΛΗΡΗ η ελληνική γλώσσα στηρίζεται στα αρχαία ελληνικά!Αν ως φιλόλογοι δεν μπορούμε ή δεν θέλουμε να το καταλάβουμε(διότι προφανώς εμείς οι ίδιοι έχουμε ακρωτηριασμένη γνώση της Αρχαίας Ελληνικής),ας επανεξετάσουμε αν πρέπει να ανήκουμε στον κλάδο ΠΕ2 ή κάπου αλλού.
    Ευχαριστώ.

  • 19 Αυγούστου 2013, 17:30 | Τ.Ν.

    Θα ήθελα να εκφράσω τον εντονότατο προβληματισμό μου (σαν γονέας και εκπαιδευτικός) για την ουσιαστική απουσία της Πληροφορικής από το Γενικό Λύκειο (και τη συρρίκνωση της στον Τομέα του Τεχνολογικού Λυκείου). Έχουν γραφεί ήδη πολλά επιχειρήματα και δεν έχω να προσθέσω κάτι άλλο.

    Θα ήθελα όμως να εξηγήσω (σε πολύ λίγους ευτυχώς) που έχουν γράψει ότι το πρόβλημα είναι να μην χάσουν οι καθηγητές Πληροφορικής τα ιδιαίτερα τους. Η Πληροφορική ποτέ δεν ήταν βαριά βιομηχανία για φροντιστήρια. Αυτό το ξέρουν όλοι. ΠΑΡΑΚΑΛΩ μην κατηγορείτε εκπαιδευτικούς με σαθρά επιχειρήματα.

    Επίσης παρακαλώ σκεφτείτε όλοι (κυρίως όσοι παίρνουν αποφάσεις) χωρίς συναισθηματισμούς: Γίνεται Σύγχρονο Λύκειο χωρίς μαθήματα Πληροφορικής. Δείτε τι γίνεται σε άλλα προηγμένα ή αναπτυσσόμενα κράτη. Δεν είναι θέμα θέσεων εργασίας εκπαιδευτικών, είναι θέμα ΟΥΣΙΑΣ για την εκπαίδευση.

  • 19 Αυγούστου 2013, 17:29 | Καρζη Εφη

    Ειναι δυνατον να καταργειτε το μαθημα της Πληροφορικης στο Ενιαιο Λυκειο??τις περισσότερες περιπτώσεις όταν κάποιος ψάχνει για δουλειά του ζητούν γνώσεις πληροφορικής. Το υπουργείο παιδείας αφουγκραζόμενο αυτή την ανάγκη, ΚΑΤΑΡΓΕΙ ΤΗΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ ΑΠΟ ΤΑ ΛΥΚΕΙΑ?
    Αντι να πηγαινουμε μπροστα κανουμε σταθερα βηματα προς τα πισω???

  • 19 Αυγούστου 2013, 17:26 | Α. Δ.

    ΤΑ ΑΓΓΛΙΚΑ ΖΩΤΙΚΗ ΑΝΑΓΚΗ

    Αυτό που θα ήθελα ιδιαιτέρως να τονίσω είναι ότι η Αγγλική γλώσσα αποτελεί το βασικό τρόπο επικοινωνίας σε όλα τα εκπαιδευτικά προγράμματα ανταλλαγής μαθητών όπως Comenius και εν δυνάμει φοιτητών Erasmus αλλά και σε καινοτόμες πρακτικές όπως το e-twinning που μετρά λίγο χρόνο ζωής και δίνει τη δυνατότητα στους μαθητές να δουλεύουν με άλλα σχολεία της Ευρώπης σε θέματα που άπτονται των ενδιαφερόντων τους, της καθημερινότητάς τους, κυρίως στην Αγγλική. Τα προγράμματα αυτά εισήχθησαν με την λογική του «Νέου Ψηφιακού Σχολείου» και επέτρεψαν σε πολλούς μαθητές να δουν μπροστά τους καινούριες προοπτικές και ενδιαφέροντα. Έτυχε φέτος να είμαι σε σχολείο του οποίου οι μαθητές όχι μόνο δεν είχαν ταξιδέψει στο εξωτερικό αλλά πολλοί από αυτούς δεν είχαν φύγει ποτέ από το ίδιο το χωριό τους.
    Τα προγράμματα αυτά προϋποθέτουν όχι απλά βαθιά γνώση της Αγγλικής αλλά και ικανότητα χειρισμού της γλώσσας εφ’ όσον οι μαθητές έχουν πρόσβαση σε άρθρα που είναι κατά κόρον στην Αγγλική δημοσιευμένα. Επίσης προϋποθέτουν πολύ καλά αναπτυγμένες δεξιότητες επικοινωνίας σε υψηλό επίπεδο ώστε να ανταπεξέλθουν στην προετοιμασία εργασιών στην Αγγλική, στο σχεδιασμό διαφόρων project, στην παρουσίαση και εξήγηση αυτών στην Αγγλική και βέβαια στη χρήση διαφόρων πολυμέσων και στην αξιοποίηση της πληροφορικής για βέλτιστα αποτελέσματα.
    Το πιο σημαντικό είναι ότι τα παιδιά συναναστρέφονται και ανακαλύπτουν την ικανότητά τους να επικοινωνούν σε μία δεύτερη γλώσσα με αρκετούς ανθρώπους που την έχουν μητρική, συνάπτουν σχέσεις εάν δεν δημιουργούν στενές φιλίες, διατηρούν επικοινωνία με άτομα της ηλικίας τους και διευρύνουν το πνεύμα τους, ανοίγουν τους ορίζοντές τους. Η ηθική ικανοποίηση και η περηφάνεια που νιώθουν, το αίσθημα ότι μπορούν να τα καταφέρουν στη ζωή παρά τις αντιξοότητες που υπάρχουν δεν εκφράζεται με λόγια, φαίνεται μόνο στα μάτια τους.
    Πολλές οικογένειες ένιωσαν χαρά και αναγνώριση προς το σχολείο όταν είδαν τα παιδιά να βγαίνουν από το στενό τους περιβάλλον, το «κέλυφός» τους και να ζουν μοναδικές εμπειρίες που δεν πρόκειται να ξαναζήσουν πολλά από αυτά, με δεδομένες τις υπάρχουσες οικονομικές συνθήκες. Επειδή έτυχε να είμαι και υπεύθυνη Project αλλά και σε πρόγραμμα Comenius, γονείς και μαθητές μου αναγνώρισαν ως πρώτη και διαχρονική ανάγκη το μάθημα της Πληροφορικής και των Αγγλικών εφ’όσον η πρώτη επιστήμη είναι απαραίτητη σε οποιοδήποτε τομέα και αντικείμενο σπουδών ή εργασίας ενώ από την άλλη η Αγγλική αποτελεί διεθνή και βασική γλώσσα επικοινωνίας και πολύτιμο εφόδιο για επαγγελματική αποκατάσταση με το πέρας των λυκειακών σπουδών.
    Για τον λόγο αυτό είναι ζωτική ανάγκη θεωρώ να διατηρηθεί η Αγγλική γλώσσα και η Πληροφορική στο Νέο Λύκειο. Είναι κρίμα να βλέπουμε ανθρώπους με πολλά χρόνια προϋπηρεσίας να στερούν τους μαθητές από την ενασχόληση με τέτοιου είδους προγράμματα, επειδή αφ’ενός δεν κατέχουν ή καλύτερα δεν θέλουν να αποκτήσουν τέτοιου είδους δεξιότητες και αφ’ετέρου λόγω έλλειψης ενδιαφέροντος και θέλησης να αρνούνται να ασχολούνται με αυτά θεωρώντας ότι «δεν προσφέρουν τίποτα, δεν έχουν αποτέλεσμα» και ταυτόχρονα να προσπαθούν να ακυρώσουν το έργο του νέου εκπαιδευτικού λέγοντας ότι δε θα βρει αναγνώριση πουθενά, ότι κάποια στιγμή θα βαρεθεί και θα γίνει και αυτός μέρος του συστήματος!!!!!!
    Τέτοια και άλλα πολλά άκουσα από όσα σχολεία και εάν πέρασα και των 2 βαθμίδων. Το χατήρι όμως δεν τους το έκανα και δε θα με δουν ποτέ έτσι γιατί επέλεξα να κάνω αυτό που αγαπώ και όχι να βολευτώ σε μία θέση στο δημόσιο, κοροϊδεύοντας πρώτα τον εαυτό μου. Δυστυχώς αυτά τα άτομα θα παραμείνουν ανέγγιχτα γιατί τυγχάνει να έχουν οργανική, γιατί η αξιολόγηση δεν έγινε ποτέ και γιατί οι νέοι και σκληρά εργαζόμενοι με όρεξη για δουλειά υποχρεούμαστε να κάνουμε μετάταξη στην Πρωτοβάθμια να μαθαίνουμε Α,Β στα μικρά και ας έχουμε προσόντα σε σχέση με τους παλιούς για τέτοια προγράμματα.
    Πολλοί από τους μαθητές μου μου λέγανε ότι καμία καθηγήτρια Αγγλικών στο δημόσιο δεν έτυχε να τους μιλάει στα Αγγλικά, ήταν κάτι πρωτόγνωρο σε όσα σχολεία και εάν δίδαξα.

  • 19 Αυγούστου 2013, 17:25 | Δήμητρα Σούφη ,καθηγήτρια Πληροφορικής

    Ποιος να το φανταζόταν ότι μετά από 25 χρόνια υπηρεσίας και διδασκαλίας της Πληροφορικής θα έφτανα στο σημείο να «πρέπει» να συντάξω κάποιο κείμενο-σχόλιο για να υπερασπιστώ την ύπαρξή της. Δεν ήξερα βέβαια πώς ν’ αρχίσω να υπερασπίζομαι τα αυτονόητα. Ξεκίνησα να διαβάζω τα σχόλια συναδέλφων και συμπολιτών και διαπίστωσα ότι τελικά τα έχουν πει και τα έχουν γράψει όλα. Ενώνω λοιπόν τη φωνή μου κι εγώ με όλους όσους σωστά θεωρούν ότι η Επιστήμη αυτή πρέπει να συνεχίσει να υπάρχει στο Νέο Λύκειο και μάλιστα με ενισχυμένο ποιοτικά και ποσοτικά ρόλο.

  • 19 Αυγούστου 2013, 17:18 | Μάνος Πουλάκης

    Ζούμε στην Κοινωνία της Πληροφορίας, η οποία μετασχηματίζεται στις προηγμένες χώρες σε Κοινωνία της Γνώσης. Δυστυχώς στην Ελλάδα αυτό ερμηνεύτηκε ως πακτωλός χρημάτων της ΕΕ που διασκορπίστηκαν σε χωρίς αποτέλεσμα εκπαίδευση στις ΤΠΕ διαφόρων κατηγοριών συμπολιτών μας, από τους εκπαιδευτικούς μέχρι και ανέργους, φοιτητές και διάφορες άλλες κατηγορίες σε ΚΕΚ και κέντρα πιστοποίησης τύπου ECDL.
    Ακούσαμε Υπουργούς Παιδείας να εκφράζουν δημόσια απόψεις ότι η Πληροφορική είναι πάτημα κουμπιών, ότι τα παιδιά τα ξέρουν πια από την ηλικία του Δημοτικού, δείχνοντας έτσι πόσο απέχουν από το αντικείμενο που απαξιώνουν. Δυστυχώς όμως βλέπει κανείς και τους συμβούλους τους να ακολουθούν τον ίδιο δρόμο, χαμένοι μέσα στα συντεχνιακά παιχνίδια και παζάρια.
    Περίμενα να δω κάποια επιστημονική τεκμηρίωση όλων αυτών – αντί αυτού βλέπω ένα σχέδιο που και τον ίδιο του το σκοπό «θ) Η καλλιέργεια της ικανότητας κάθε ατόμου για κριτική προσέγγιση και αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνιών» αυτοαναιρεί, καταργώντας τα μαθήματα Πληροφορικής από το Γενικό Λύκειο.
    Γνώμη μου για να μην μακρυγορήσω είναι όλα τα μαθήματα έχουν θέση στο Γενικό Λύκειο. Οι μαθητές χρειάζονται να πάρουν γενική παιδεία. ΠΡέπει επιτέλους ομως να κατανοήσουμε ότι η Πληροφορική είναι ΜΑΘΗΜΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ στη σύγχρονη εποχή. Οι αιτιολογήσεις πολλές και πολύ ενδιαφέρουσες – δεν θα σας κουράσω, μια ματιά στους ιστότοπους της ΠΕΚΑΠ (www.pekap.gr) και της ΕΠΕ (www.epe.org.gr) θα σας δώσει άφθονο υλικό και τροφή για σκέψη.
    Αν μια χώρα επενδύσει στην παιδεία της, αργά και σταθερά θα δει τα αποτελέσματα αυτά. Δυστυχώς στο συγκεκριμένο σχέδιο με την απουσία της Πληροφορικής, αλλά και την υποβάθμιση των ξένων γλωσσών η ελληνική παιδεία υποβαθμίζεται.

  • Το Γενικό Λύκειο μπορεί να περιλαμβάνει σαν Κατευθύνσεις (Τομείς) την Θεωρητική, την Θετική, την Μουσική, την Αθλητική κ.λ.π. Η Τεχνολογική κατεύθυνση καταργείται. Το Γενικό Λύκειο θα παρέχει απολυτήριο χωρίς επαγγελματικά δικαιώματα.

    Το μάθημα της Τεχνολογίας & της Πληροφορικής να εισαχθεί από το Δημοτικό, σε όλες τις τάξεις του Γυμνασίου και του Λυκείου με το περιεχόμενο που διαθέτει διεθνώς. Διευκρινίζεται ότι το projct που εισήχθη προσφάτως στα σχολεία είναι μέθοδος διδασκαλίας και όχι μάθημα. Αποτελεί την κύρια μέθοδο διδασκαλίας που χρησιμοποιεί το μάθημα της Τεχνολογίας. Σε ότι αφορά δε το Γενικό Λύκειο αποτελούσε μαζί με την Πληροφορική την μοναδική τεχνολογική γνωστική του συνιστώσα που ήταν εξ αυτού του λόγου και μόνον απαραίτητη και ως γνωστόν δυστυχώς καταργήθηκε

    Να επαναπροσδιορισθεί ο ρόλος του ΣΕΠ και να ξεκινήσει από το Δημοτικό να ενισχυθεί ειδικά στην Γ΄Γυμνασίου και Α΄ Λυκείου ενώ ένα Γραφείο Συμβούλων θεωρείται απαραίτητο σε κάθε σχολική μονάδα που θα στελεχώνεται με Συμβούλους Σχολικούς Ψυχολόγους και Επαγγελματικού Προσανατολισμού προκειμένου να διεξάγονται και τα τεστ επαγγελματικού προσανατολισμού και να βοηθούνται οι μαθητές ποικιλοτρόπως. Σε ότι αφορά δε τα Σχολεία Επαγγελματικής Εκπαίδευσης τα συγκεκριμένα Γραφεία θα μπορούσαν να εποπτεύουν την Πρακτική Άσκηση αλλά και την Μαθητεία σε συνεργασία με εκπαιδευτικό του εκάστοτε τομέα.

  • 19 Αυγούστου 2013, 17:11 | Παρασκευάς Πανάγου

    Αν υποθέσουμε ότι:
    α) το νομοσχέδιο για το Νέο Λύκειο σχεδιάστηκε καλοπροαίρετα με στόχο την αναβάθμιση της δημόσιας παιδείας,
    β) οι εμπλεκόμενοι σχεδιαστές διαθέτουν την απαιτούμενη επιστημονική επάρκεια και κατάλληλη μέθοδο,
    γ) τα μηνύματα της δημόσιας διαβούλευσης διαβάζονται, αξιολογούνται, λαμβάνονται υπ’ όψη,

    τότε θα ήθελα μια επιστημονικά τεκμηριωμένη απάντηση στο γιατί το Υπουργείο Παιδείας δεν θεωρεί σήμερα, εν έτει 2013, την επιστήμη της Πληροφορικής ως επιστήμη, ΙΣΑΞΙΑ με αυτές της Χημείας, Φυσικής, Βιολογίας κλπ.

    Ποιος λογικός άνθρωπος θα μπορούσε να πιστέψει ότι οι μαθητές πρέπει να κάνουν ένα «διάλειμμα» στο Λύκειο και να μη διδάσκονται για παράδειγμα Φυσική για λίγα χρόνια, μέχρι να την ξαναβρούν στο Πανεπιστήμιο?

    Δεν υπάρχει λόγος να αναφέρω τη σπουδαιότητα της Πληροφορικής σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης και σε όλες τις τάξεις, με απλή αναζήτηση μπορεί να βρεθεί επαρκής τεκμηρίωση.

    Ελπίζω ότι το Νέο Λύκειο θα είναι πραγματικά Νέο και θα ακολουθεί τις σύγχρονες τάσεις.

  • 19 Αυγούστου 2013, 17:10 | Γεώργιος Ανδρεαδάκης

    Α’ Λυκείου:
    Το μάθημα Εφαρμογές Πληροφορικής, δύο (2) ωρών, να είναι μέρος του κοινού εκπαιδευτικού προγράμματος των μαθημάτων Γενικής Παιδείας της Α’ Λυκείου και όχι μάθημα επιλογής. Στο μάθημα Εφαρμογές Πληροφορικής, ο μαθητής θα πρέπει όχι μόνο να γνωρίσει και να κατανοήσει την ορθή χρήση ενός συνόλου από απαραίτητες εφαρμογές της Πληροφορικής αλλά και να αναπτύξει ώριμη «ψηφιακή συμπεριφορά» που θα του επιτρέψει να ενταχθεί και να λειτουργήσει ως πολίτης των μελλοντικών ψηφιακών κοινωνιών. Στο πλαίσιο αυτό το μάθημα θα πρέπει να περιλαμβάνει ζητήματα όπως η ασφαλής χρήση των δικτύων, του διαδικτύου και των υπηρεσιών τους (ασφαλή επικοινωνία και ασφαλείς συναλλαγές, εργαλεία συνεργατικότητας και δυναμική των ψηφιακών κοινοτήτων, ηλεκτρονική διακυβέρνηση και δημοκρατία, ηλεκτρονική επιχειρηματικότητα, ζητήματα ψηφιακής ηθικής κλπ).
    Β’ Λυκείου
    Προσθήκη μαθήματος Επιστήμη Υπολογιστών/Αλγοριθμική, δύο (2) ωρών, ως μάθημα του κοινού εκπαιδευτικού προγράμματος των μαθημάτων Γενικής Παιδείας της Β’ Λυκείου. Στο μάθημα αυτό ο μαθητής θα διδάσκεται τις βασικές αρχές της επιστήμης υπολογιστών και θα εισάγεται στην αλγοριθμική αναπτύσσοντας την κριτική, αναλυτική και συνθετική του σκέψη και τη δημιουργικότητά του.
    Γ’ Λυκείου
    Προσθήκη μαθήματος Επιστήμη Υπολογιστών/Ανάλυση και Σχεδίαση Αλγορίθμων, Προγραμματισμός, ως μάθημα της Ομάδας Προσανατολισμού των Θετικών Σπουδών (που στην πραγματικότητα θα έπρεπε να μετονομαστεί σε Ομάδα Προσανατολισμού των Θετικών και Τεχνολογικών Σπουδών). Το μάθημα αυτό έχει σημαντικά οφέλη, τα οποία δεν προσφέρει κανένα από τα υπόλοιπα μαθήματα, στην ανάπτυξη των ικανοτήτων του μαθητή στην ανάλυση, κατανόηση και επίλυση προβλημάτων, καταστάσεων αλλά και εννοιών, που γνωρίζει είτε κατά τη διάρκεια των μαθημάτων του στην Γ’ τάξη, είτε στις μετέπειτα σπουδές του σε οποιαδήποτε τμήμα Θετικών και Τεχνολογικών σπουδών της Τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

  • 19 Αυγούστου 2013, 16:56 | Δ,Α,

    Αν ο Έλληνας μαθητής παίρνει τα πτυχία των ξένων γλωσσών στο σχολείο, οι απόφοιτοι ξένων φιλολογιών κλέφτες θα γίνουν?