ΜΕΡΟΣ ΔΕΚΑΤΟ – ΤΕΛΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ – ΟΡΓΑΝΑ ΔΙΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΩΝ – Άρθρο 191 – Όργανα διενέργειας διαδικασιών ανάθεσης και εκτέλεσης δημοσίων συμβάσεων

1. Τα όργανα τα οποία είναι αρμόδια για τη διενέργεια των διαδικασιών ανάθεσης και εκτέλεσης των δημοσίων συμβάσεων του παρόντος νόμου διακρίνονται σε όργανα με γνωμοδοτική αρμοδιότητα («γνωμοδοτικά όργανα») και όργανα με αποφασιστική αρμοδιότητα («αποφαινόμενα όργανα»).Με κοινές αποφάσεις των Υπουργών Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και του καθ` ύλην αρμόδιου Υπουργού μπορεί να ορίζονται τα αποφαινόμενα και γνωμοδοτούντα όργανα των επί μέρους αναθετουσών αρχών / φορέων, για τις ανάγκες εφαρμογής του νόμου αυτού.
2. Τα καθήκοντα και οι αρμοδιότητες των αποφαινόμενων οργάνων της αναθέτουσας αρχής / του αναθέτοντος φορέα ασκούνται σύμφωνα με τις οργανωτικές διατάξεις τους.Αποφαινόμενα όργανα που έχουν καθοριστεί με προγενέστερες διατάξεις διατηρούν τις αρμοδιότητές τους μέχρι την έκδοση της απόφασης της παραγράφου 1. Μέχρι την έκδοση των νέων αποφάσεων ως αποφαινόμενα και γνωμοδοτούντα για τις συμβάσεις του νόμου αυτού όργανα, ορίζονται όργανα και υπηρεσίες των αναθετουσών αρχών / αναθετόντων φορέων με απόφαση του οργάνου διοίκησης τους.
3. Τα γνωμοδοτικά όργανα εισηγούνται προς τα αποφαινόμενα όργανα για κάθε θέμα της αρμοδιότητάς τους προκειμένου τα τελευταία να αποφασίσουν σχετικά. Τα αποφαινόμενα όργανα μπορούν να είναι είτε μονομελή είτε συλλογικά.
4. Ως γνωμοδοτικό όργανο στο στάδιο ανάθεσης της σύμβασης ορίζεται επιτροπή για τη διενέργεια των διαδικασιών ανάθεσης και την αξιολόγηση των αποτελεσμάτων. Ενδεικτικά, η επιτροπή αξιολογεί τις προσφορές ή αιτήσεις συμμετοχής των προσφερόντων ή υποψηφίων, ελέγχει την καταλληλότητα των προσφερόντων ή υποψηφίων για τη συμμετοχή τους στη διαδικασία ανάθεσης, εισηγείται τον αποκλεισμό των προσφερόντων ή υποψηφίων από τη διαδικασία ανάθεσης, την απόρριψη των προσφορών, την κατακύρωση των αποτελεσμάτων της διαδικασίας ανάθεσης, την σταδιακή αποδέσμευση των εγγυήσεων, τη ματαίωση της διαδικασίας ανάθεσης και γνωμοδοτεί για κάθε άλλο θέμα που ανακύπτει κατά τη διαδικασία ανάθεσης.
5. Η επιτροπή συγκροτείται με απόφαση της αναθέτουσας αρχής / αναθέτοντος φορέα για συγκεκριμένη σύμβαση, ή σε ετήσια βάση για κάθε σύμβαση που διενεργεί η αναθέτουσα αρχή / ο αναθέτων φορέας. Στην περίπτωση της διενέργειας συγκεντρωτικών αγορών από κεντρικές αρχές προμηθειών, σύμφωνα με τα άρθρα 7 και 8, οι αντίστοιχες επιτροπές συγκροτούνται με απόφασή τους.
6. Με τις ίδιες αποφάσεις της προηγούμενης παραγράφου δύνανται να συγκροτούνται κατά περίπτωση και έκτακτες επιτροπές ή ομάδες εργασίας για την αντιμετώπιση ειδικών θεμάτων αφορώντων στις διαδικασίες ανάθεσης.
7. Ως γνωμοδοτικά όργανα στο στάδιο που ακολουθεί την ανάθεση της σύμβασης δύναται να είναι ή συλλογικά όργανα κατά τα οριζόμενα στις παραγράφους 2 έως 5 ή και οργανωτικές μονάδες ενταγμένες στη διοικητική δομή της αναθέτουσας αρχής/ αναθέτοντος φορέα, που ορίζονται με απόφαση της/του. Ενδεικτικά, τα όργανα αυτά εισηγούνται για όλα τα θέματα παραλαβής του φυσικού αντικειμένου της σύμβασης, προβαίνοντας, σε μακροσκοπικούς, λειτουργικούς ή και επιχειρησιακούς ελέγχους του προς παραλαβή αντικειμένου της σύμβασης, εφόσον προβλέπεται από τη σύμβαση ή κρίνεται αναγκαίο, παρακολουθούν και ελέγχουν την προσήκουσα εκτέλεση όλων των όρων της σύμβασης και την εκπλήρωση των υποχρεώσεων του αναδόχου και εισηγούνται τη λήψη των επιβεβλημένων μέτρων λόγω μη τήρησης των ως άνω όρων.
8. Για τη συγκρότηση και λειτουργία των συλλογικών οργάνων στους φορείς που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του ν. 2690/1999 (Α 45), εφαρμόζονται οι σχετικές διατάξεις του νόμου αυτού.
9. Στη σύνθεση των γνωμοδοτικών οργάνων του παρόντος άρθρου μετέχει υποχρεωτικά ένα μέλος του Μη.Π.Υ.Δη.Συ. του άρθρου192κατ’ ελάχιστον. Με τους Κανονισμούς Ανάθεσης Συμβάσεων του άρθρου 156και τους Κανονισμούς Εκτέλεσης Συμβάσεων του άρθρου 161μπορούν να προσδιορίζονται ειδικότερα τα αποφαινόμενα και γνωμοδοτικά όργανα, οι επιμέρους αρμοδιότητές τους και το έργο τους, , η σύνθεση, ο αριθμός και τα ειδικότερα προσόντα των μελών τους, ο τρόπος επιλογής τους, η διάρκεια και ο τρόπος λειτουργίας τους, συμπληρωματικά με τις κείμενες διατάξεις και να προβλεφθεί η υποβοήθηση του έργου τους από εξωτερικούς εμπειρογνώμονες.

  • 19 Ιανουαρίου 2014, 11:45 | Γιώργος Παρίδης

    Παράξενο: καταργείται το άρθρο 26 του ν. 4024/2011;
    Θυμίζω την αιτιολογική έκθεση: Η ρύθµιση
    αυτή αποσκοπεί στην αντικειµενικοποίηση των κριτηρίων
    για την επιλογή των µελών που συγκροτούν τα συλλογι-
    κά όργανα της διοίκησης για τη διεξαγωγή δηµόσιων
    διαγωνισµών ή την ανάθεση ή την αξιολόγηση, παρακο-
    λούθηση, παραλαβή προµηθειών, υπηρεσιών ή έργων,
    προκειµένου να διαφυλαχθεί το αίσθηµα διαφάνειας και
    αµεροληψίας στη δράση των συλλογικών οργάνων της
    διοίκησης.

    Έτερο παράδοξο: νομιμοποιούνται πλέον οι ad hoc Επιτροπές παράλληλα με τη συγκρότηση ετήσιας θητείας επιτροπών;Και τι γίνεται όλη η νομολογία του Ελεγκτικού Συνεδρίου τουλάχιστον που θεωρεί παράνομες τις ad hoc επιτροπές (δηλ. αυτές που συγκροτούνται ενόψει διενέργειας συγκεκριμένου διαγωνισμού);;;

  • 4 Ιανουαρίου 2014, 21:43 | Α.Β.

    Επειδή σε πολλές περιπτώσεις τα μέλη των επιτροπών διενέργειας διαγωνισμών προκύπτουν κατόπιν κλήρωσης και συχνά προέρχονται από κλάδους που ουδεμία σχέση έχουν με το συγκεκριμένο αντικείμενο, θα πρέπει να είναι υποχρεωτική η εκπαίδευσή τους μέσω σεμιναρίου πριν την ανάληψη των καθηκόντων τους.

  • 4 Ιανουαρίου 2014, 20:11 | Διονύσιος ΣΤΑΣΙΝΟΠΟΥΛΟΣ

    Ως προς τη συγκρότηση των επιτροπών διενέργειας θεωρώ ότι πρέπει να υπάρξει αποσαφήνιση του τρόπου επιλογής τους. Με πρόσφατο νόμο η συγκρότηση τους γίνεται με κλήρωση απο τους υπηρετούντες υπαλλήλους ανεξαρτήτως κλάδου.

    Εδώ θεωρώ ότι πρέπει να καθιερωθεί σε κάθε φορέα Μητρώο Υπαλλήλων προς συγκρότηση Επιτροπων Διενέργειας ανα θεματική Κατηγορία.

    Για παράδειγμα όταν σε ένα Νοσοκομείο διενεργείται διαγωνισμός για προμήθεια αντιδραστηρίων η επιλογή θα πρέπει να γίνεται με κλήρωση αλλά απο σχετικές καθοριζόμενες ειδικότητες και όχι γενικά απ’ όλους τους υπαλλήλους που μπορεί να μην έχουν καμία γνώση του αντικειμένου.

    Επίσης πρέπει να γίνει ξεκάθαρο αν οι υπάλληλοι του τμήματος προμηθειών πρέπει να συμμετέχουν ή όχι στο συλλογικό όργανο.

    Η αποψη μου είναι ότι δεν πρέπει να συμμετέχουν γιατί αποτελούν μέρος της απόφασης του αποφασίζοντος οργάνου.

    Ειδικότερα όταν η επιτροπή αξιολόγησης συντάσσει το πρακτικό της πρέπει να το υποβάλλει στη γραμματεία της υπηρεσίας και να προωθηθεί στο Τμήμα Προμηθειών.

    Ένα σημείο που χρήζει διευκρίνισης είναι αν το Τμήμα Προμηθειών ενεργώντας ως υπηρεσία μπορεί να επισημαίνει παραλείψεις της Επιτροπής προς το Μονομελές η Πολυμελές κατα περιπτωση Αποφασιζοντ όργανο.

    Αν πρέπει να επισημαίνει πράγματα (άρα συμμετέχουν κατα μια έννοια στη διοικητική πράξη κατακύρωσης) τότε πρέπει οι υπάλληλοι να εξαιρούνται εαν όχι και απλά διαβιβάζουν το πρακτικό της επιτροπής τότε ενδεχομένως να μην υπάρχει πρόβλημα.

    Σε κάθε περιπτωση άποψη μου είναι ότι τα σημεία αυτά χρίζουν διευκρινήσεων.

    Μετά Τιμής,

    Διονύσης ΣΤΑΣΙΝΟΠΟΥΛΟΣ
    Αναπληρωτής Διοικητής ΓΝ Αργολίδος-Ν.Μ Ναυπλίου