Άρθρο 138 – Λόγοι αποκλεισμού

1. Οι λόγοι αποκλεισμού ενός προσφέροντος ή υποψηφίου καθορίζονται στα έγγραφα της σύμβασης.
2. Ένας προσφέρων ή υποψήφιος αποκλείεται της συμμετοχής του στη διαδικασία ανάθεσης μίας δημόσιας σύμβασης εφόσον:
α) Συντρέχει στο πρόσωπό του κάποιος από τους υποχρεωτικούς λόγους αποκλεισμού που αναφέρονται στην παράγραφο 1 του άρθρου 56
β) Συντρέχει στο πρόσωπό του κάποιος από τους προαιρετικούς λόγους αποκλεισμού που αναφέρονται στην παράγραφο 2 του άρθρου 56, που καθορίζονται σχετικά στα έγγραφα της σύμβασης.
γ) Έχει καταδικαστεί με αμετάκλητη απόφαση για κάποιο από τα αδικήματα της υπεξαίρεσης, της απάτης, της εκβίασης, της πλαστογραφίας, της ψευδορκίας, της δωροδοκίας και της δόλιας χρεωκοπίας.
δ) Συντρέχει στο πρόσωπό του κατάσταση σύγκρουσης συμφερόντων, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 33, η οποία δεν μπορεί να θεραπευθεί με άλλα, λιγότερο επαχθή μέτρα.
ε) Η αναθέτουσα αρχή/αναθέτων φορέας διαθέτει επαρκείς εύλογες ενδείξεις, ότι ο οικονομικός φορέας συνήψε συμφωνίες με άλλους οικονομικούς φορείς, με σκοπό την στρέβλωση του ανταγωνισμούστο πλαίσιο της ανάθεσης της συγκεκριμένης σύμβασης.
στ) Ο οικονομικός φορέας επιχειρεί να επηρεάσει με αθέμιτο τρόπο τη διαδικασία λήψης αποφάσεων της αναθέτουσας αρχής/του αναθέτοντος φορέα, να αποκτήσει εμπιστευτικές πληροφορίες που ενδέχεται να του αποφέρουν αθέμιτο πλεονέκτημα κατά τη διαδικασία ανάθεσης ή να παράσχει εξ αμελείας παραπλανητικές πληροφορίες που ενδέχεται να επηρεάσουν ουσιωδώς τις αποφάσεις που αφορούν τον αποκλεισμό ή την ποιοτική επιλογή οικονομικών φορέων ή την ανάθεση της σύμβασης.
ζ) Από την προηγούμενη εμπλοκή του οικονομικού φορέα στο στάδιο της προπαρασκευής της διαδικασίας ανάθεσης, όπως ορίζεται στο άρθρο 134προκύπτει στρέβλωση του ανταγωνισμού, η οποία δεν μπορεί να θεραπευθεί με άλλα, λιγότερο επαχθή μέτρα.
η) Συντρέχουν οι όροι των διατάξεων της παραγράφου 4 του άρθρου 4 και της παραγράφου 4 του άρθρου 8 του Ν.3310/2005 (Α 30) όπως ισχύουν, εφόσον η υπό ανάθεση σύμβαση υπάγεται βάσει της προεκτιμώμενης αξίας αυτής στο πεδίο εφαρμογής του Ν.3310/2005.
3. Σε περίπτωση που ο προσφέρων ή υποψήφιος είναι κοινοπραξία οικονομικών φορέων κατά την έννοια του άρθρου 21, αποκλείεται όταν συντρέχει κάποια από τις περιπτώσεις της παραγράφου 2 στο πρόσωπο ενός εκ των μελών της κοινοπραξίας.
4. Ο προσφέρων ή υποψήφιος αποκλείεται επίσης όταν συντρέχει κάποια από τις περιπτώσεις της παραγράφου 2 στο πρόσωπο τρίτων φορέων που παρέχουν προς τον προσφέροντα ή υποψήφιο οικονομική, χρηματοοικονομική ή τεχνική ικανότητα, σύμφωνα με τα άρθρα 58παρ. 2, 59παρ. 3,107παρ. 4 και 5, 108παρ. 5 και 6. .
5. Οποιοσδήποτε οικονομικός φορέας τελεί σε μία από τις καταστάσεις που αναφέρονται στην παράγραφο 2 μπορεί να προσκομίζει στοιχεία από τα οποία να τεκμαίρεται ότι τα μέτρα που έλαβε επαρκούν για να αποδείξουν την αξιοπιστία του, παρότι συντρέχει ο σχετικός λόγος αποκλεισμού. Εάν τα στοιχεία κριθούν επαρκή, ο εν λόγω οικονομικός φορέας δεν αποκλείεται από τη διαδικασία ανάθεσης.
Για τον σκοπό αυτόν, ο οικονομικός φορέας αποδεικνύει ότι έχει καταβάλει ή δεσμευθεί να καταβάλει τυχόν επιβληθέντα πρόστιμα ή άλλες χρηματικές κυρώσεις ή αποζημίωση για τυχόν ζημίες που προκλήθηκαν από το ποινικό αδίκημα ή το παράπτωμα, ότι έχει διευκρινίσει τα γεγονότα και τις περιστάσεις με ολοκληρωμένο τρόπο, μέσω ενεργού συνεργασίας με τις αρμόδιες διοικητικές ή δικαστικές αρχές, και έχει λάβει συγκεκριμένα τεχνικά και οργανωτικά μέτρα καθώς και μέτρα σε επίπεδο προσωπικού κατάλληλα για την αποφυγή περαιτέρω ποινικών αδικημάτων ή παραπτωμάτων.
Τα μέτρα που λαμβάνονται από τους οικονομικούς φορείς αξιολογούνται σε συνάρτηση με τη σοβαρότητα και τις ιδιαίτερες περιστάσεις του ποινικού αδικήματος ή του παραπτώματος. Σε περίπτωση που τα μέτρα κριθούν ανεπαρκή, γνωστοποιείται στον οικονομικό φορέα το σκεπτικό της κρίσης.

  • 30 Ιανουαρίου 2014, 14:21 | ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΤΕΧΝΙΚΩΝ ΕΤΑΙΡΕΙΩΝ – ΣΑΤΕ

    1. Προτείνουμε να συνεχιστεί η εφαρμογή του θεσμού της Ενημερότητας Πτυχίου, ο οποίος έχει αποδειχθεί ιδιαίτερα επιτυχημένος στην καταπολέμηση της γραφειοκρατίας και της αδιαφάνειας.
    2. Πολύ επικίνδυνο να παρέχεται εκ του νόμου αρμοδιότητα οι λόγοι αποκλεισμού να καθορίζονται στα έγγραφα της σύμβασης. Το ισχύον καθεστώς με την αυστηρή νομοθετική ρύθμιση είναι σε γενικές γραμμές πετυχημένο. Απαιτείται περαιτέρω εξειδίκευση βάσει των πορισμάτων της νομολογίας και της θεωρίας, ώστε ρητώς να απαγορεύεται αποκλεισμός για τελείως προσχηματικούς λόγους [π.χ. ημερομηνία υπευθύνων δηλώσεων (ρυθμίζεται στον νόμο), πιστοποιητικά ΤΠΕΔΕ κ.λπ.].
    3. Αναφορά σε διάφορους γενικούς λόγους αποκλεισμού, κατά την εφαρμογή των οποίων μπορεί να υπάρξει κατάχρηση.
    4. Παροχή ευρέων αρμοδιοτήτων στις αναθέτουσες αρχές με βάση γενικά και αόριστα κριτήρια. Κίνδυνος καταχρήσεων και αδιαφάνειας.