Άρθρο 145 – Πληρότητα και νομιμότητα δικαιολογητικών –Διευκρινίσεις

1. Κατά τη διαδικασία ελέγχου και αξιολόγησης των προσφορών ή αιτήσεων συμμετοχής, η αναθέτουσα αρχή/αναθέτων φορέας μπορεί να καλεί εγγράφως τους προσφέροντες ή υποψηφίους να διευκρινίζουν ή να συμπληρώνουν τα έγγραφα ή τα δικαιολογητικά των παραγράφων 1 στοιχ. α και 2 στοιχ. α του άρθρου 147,που έχουν υποβάλει, εντός εύλογης προθεσμίας η οποία δεν μπορεί να είναι μικρότερη από πέντε (5) ούτε μεγαλύτερη από δέκα (10) ημέρες από την ημερομηνία αποστολής σε αυτούς της σχετικής πρόσκλησης.Οποιαδήποτε διευκρίνιση/συμπλήρωση υποβάλλεται από τους προσφέροντες ή υποψηφίους χωρίς να έχει ζητηθεί από την αναθέτουσα αρχή/αναθέτοντα φορέα δεν λαμβάνεται υπόψη.
2. Η διευκρίνιση ή η συμπλήρωση,που αναφέρεται στην προηγούμενη παράγραφο αφορά μόνο τις ασάφειες, επουσιώδεις πλημμέλειες ή πρόδηλα τυπικά σφάλματα που επιδέχονται διόρθωσης ή συμπλήρωσης και δεν επιτρέπεται να άγει σε μεταγενέστερη αντικατάσταση ή υποβολή νέων εγγράφων σε συμμόρφωση των όρων της διακήρυξης, αλλά μόνο στην διευκρίνιση ή συμπλήρωση,ακόμη και με νέα έγγραφα,εγγράφων ή δικαιολογητικών που έχουν ήδη υποβληθεί. Οι αναθέτουσες αρχές / αναθέτοντες φορείς δέχονται νέα έγγραφαή δικαιολογητικάτα οποία αποδεικνύουν κρίσιμα γεγονότα ή καταστάσεις, που αφορούν τηνπροσωπική κατάσταση ή νομιμοποίηση των προσφερόντων ή υποψηφίων και ανάγονται στο χρόνο υποβολής της προσφοράς ή αίτησης συμμετοχής.
3. Η διευκρίνιση ή η συμπλήρωση της παραγράφου 1 δεν πρέπει να εισάγει διακρίσεις, άνιση μεταχείριση των οικονομικών φορέων ή να άγει σε ευνοϊκή μεταχείριση συγκεκριμένου οικονομικού φορέα στη διαδικασία ανάθεσης της δημόσιας σύμβασης.
4. Η αναθέτουσα αρχή / αναθέτων φορέας μπορεί, μέσα σε εύλογη προθεσμία η οποία δεν μπορεί να είναι μικρότερη από πέντε (5) ούτε μεγαλύτερη από δέκα (10) ημέρες από την ημερομηνία υποβολής του αιτήματος, να ζητήσει έγγραφη διευκρίνιση του περιεχομένου της τεχνικής ή οικονονομικής προσφοράς, εάν περιέχει ασάφειες, ήσσονος σημασίας ατέλειες, επουσιώδεις παραλείψεις ή πρόδηλα τυπικά ή υπολογιστικά σφάλματα που η αναθέτουσα αρχή / αναθέτων φορέας κρίνει θεραπεύσιμα. Η διευκρίνιση αυτή δεν πρέπει να έχει ως αποτέλεσμα την ουσιώδη αλλοίωση της προσφοράς ή τη μεταβολή στην κατάταξη των προσφορών, σύμφωνα με τα κριτήρια ανάθεσης και δεν πρέπει να προσδίδει αθέμιτο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της συγκεκριμένης προσφοράς σε σχέση με τις λοιπές.
5. Η παροχή της δυνατότητας διευκρινίσεων στον προσφέροντα ή υποψήφιο σύμφωνα με τις παραγράφους 1 έως 4 είναι υποχρεωτική για την αναθέτουσα αρχή/ αναθέτοντα φορέα, εάν επίκειται αποκλεισμός του από τη διαδικασία λόγω ασαφειών των δικαιολογητικών και εγγράφων της προσφοράς.

  • 30 Ιανουαρίου 2014, 14:10 | ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΠΡΟΜΗΘΕΥΤΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΚΑΙ ΥΓΕΙΑΣ (Σ.Ε.Π.Ε.Υ)

    Το τελευταίο εδάφιο της παρ.2 για την υποβολή νέων εγγράφων για την απόδειξη κρίσιμων γεγονότων πρέπει να απαλειφθεί, αφού ο σκοπός της υποβολής νέων εγγράφων μπορεί να δικαιολογηθεί μόνο σε συπλήρωση υποβληθέντων εγγράφων και όχι προς εκ των υστέρων απόδειξη γεγονότων.

  • 30 Ιανουαρίου 2014, 14:00 | ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΤΕΧΝΙΚΩΝ ΕΤΑΙΡΕΙΩΝ – ΣΑΤΕ

    Αναφορικά με τα προβλεπόμενα στην παράγραφο 5 και για τον τομέα των έργων σημειώνουμε ότι:
    ΟΙ διακηρύξεις για τα έργα πρέπει να χαρακτηρίζονται από σαφήνεια και απλότητα ώστε να μην επιδέχονται ερμηνειών που να επιφέρουν ανάγκη διευκρινίσεων ή υποβολής; Συμπληρωματικών / νέων εγγράφων. Η ισχύς του άρθρου όπως είναι σήμερα διατυπωμένο μπορεί να δημιουργήσει συνθήκες αδιαφάνειας και καταστρατήγησης του υγιούς ανταγωνισμού. Π.χ. τι είναι ασάφεια, επουσιώδης πλημμέλεια κ.ο.κ.

  • 29 Ιανουαρίου 2014, 19:27 | Λίλιαν Κοντού – Νομ. Σύμβουλος Air Liquide Eλλάς ΑΕ

    Θεωρούμε ότι θα πρέπει να διευκρινιστεί περαιτέρω σε ποιά δικαιολογητικά και σε τι εύρος γίνονται δεκτές διευκρινίσεις, όμως η ρύθμιση είναι προς τη σωστή κατεύθυνση και μπορεί να βοηθήσει στο να απαλειφθούν εξαιρετικά δυσμενείς συνέπειες (αποκλεισμός από διαγωνισμό) λόγω ενδεχόμενης τυπολατρικής και αυστηρότατης εφαρμογής των απαιτούμενων της διαγωνιστικής διαδικασίας

  • 27 Ιανουαρίου 2014, 18:13 | ΑΛΑΦΟΓΙΑΝΝΗ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ

    Στο άρθρο θα πρέπει να υπάρξει μεγαλύτερη σαφήνεια και αντικειμενικότητα .Μπορεί να παρατηρηθεί το εξής παράδοξο :τα δικαιολογητικά ή τις παραλείψεις που θεωρεί μία αναθέτουσα αρχή επουσιώδη κάποια άλλη να τις θεωρεί επουσιώδεις.

  • 21 Ιανουαρίου 2014, 12:18 | ΕΛΕΝΗ ΚΩΤΣΑΛΟΥ

    Θα πρέπει να γίνει σαφές ποιά δικαιολογητικά επιδέχονται διευκρινίσεων.

  • 13 Ιανουαρίου 2014, 16:53 | Π. Σόμαλης

    Δηλαδή για να το εμπεδώσουμε:
    α) μια εταιρεία που δεν κατέθεσε έγγραφο που πιστοποιεί το δικαίωμα υπογραφής του υπογράφοντος την προσφορά παρά τη ρητή απαίτηση μιας διακήρυξης «Όλα τα νομιμοποιητικά έγγραφα κάθε συμμετέχοντος για την απόδειξη των ανωτέρω ιδιοτήτων (δηλ. υπογραφής) και της εξουσίας έκδοσης παραστατικού εκπροσώπησης» θα μπορεί να το προσκομίσει αργότερα;

    β) Μια εταιρεία που δεν κατέθεσε ένορκη βεβαίωση παρά τη ρητή απαίτηση μιας διακήρυξης: «Σε περίπτωση που το οικείο κράτος δεν εκδίδει κάποιο έγγραφο ή πιστοποιητικό, από τα απαιτούμενα ή που αυτό δεν καλύπτει όλες τις παραπάνω περιπτώσεις , αυτό μπορεί να αντικαθίσταται από ένορκη βεβαίωση του ενδιαφερόμενου ή στα κράτη μέλη όπου δεν προβλέπεται η ένορκη βεβαίωση από υπεύθυνη δήλωση ενώπιον αρμόδιας δικαστικής ή διοικητικής αρχής , συμβολαιογράφου ή αρμόδιου επαγγελματικού οργανισμού του κράτος καταγωγής ή προέλευσης. Η υποχρέωση αφορά όλες τις παραπάνω κατηγορίες υποψηφίων» θα μπορεί να την προσκομίσει αργότερα;

    γ) Μια εταιρεία που δεν έχει συμμορφωθεί με όρο της διακήρυξης «Σε ένα από τα αντίγραφα που ορίζεται ως πρωτότυπο και σε κάθε σελίδα του, πρέπει να αναγράφεται ευκρινώς η λέξη “ΠΡΩΤΟΤΥΠΟ” να μονογράφεται από τον υποψήφιο Ανάδοχο και να φέρει συνεχή αρίθμηση» θα μπορεί να πει ότι η διευκρίνιση ή η συμπλήρωση,που αναφέρεται στην προηγούμενη παράγραφο αφορά μόνο τις ασάφειες, επουσιώδεις πλημμέλειες ή πρόδηλα τυπικά σφάλματα που επιδέχονται διόρθωσης ή συμπλήρωσης;

    Και για να μπερδευτούμε περισσότερο υπάρχει και η διάταξη «Η διευκρίνιση ή η συμπλήρωση της παραγράφου 1 δεν πρέπει να εισάγει διακρίσεις, άνιση μεταχείριση των οικονομικών φορέων ή να άγει σε ευνοϊκή μεταχείριση συγκεκριμένου οικονομικού φορέα στη διαδικασία ανάθεσης της δημόσιας σύμβασης».

    Πολύ φοβάμαι ότι με το άρθρο αυτό πλήττεται η αρχή της τυπικότητας που πρέπει να διέπει τους δημόσιους διαγωνισμούς και το άρθρο αυτό εισάγει διακρίσεις, άνιση μεταχείριση των οικονομικών φορέων και μπορεί να οδηγήσει σε ευνοϊκή μεταχείριση συγκεκριμένου οικονομικού φορέα στη διαδικασία ανάθεσης της δημόσιας σύμβασης. Βέβαια αν δεν κάνω λάθος θα πρέπει να υπάρξει και έκθεση του ΣτΕ πριν το Σ/Ν οριστικοποιηθεί. Ελπίζω εκεί να διορθωθούν τέτοιες «κακοτεχνίες».