Αρθρο 56 – Προσωπική κατάσταση του υποψηφίου ή του προσφέροντος

(άρθρο 45 οδηγίας 2004/18/ΕΚ)
1. Αποκλείεται από τη συμμετοχή σε δημόσια σύμβαση, ο υποψήφιος ή προσφέρων, εις βάρος του οποίου υπάρχει αμετάκλητη καταδικαστική απόφαση, γνωστή στην αναθέτουσα αρχή, για έναν ή περισσότερους από τους ακόλουθους λόγους.
α) συμμετοχή σε εγκληματική οργάνωση, όπως αυτή ορίζεται στο άρθρο 2 παράγραφος 1 της κοινής δράσης της 98/773/ΔΕΥ του Συμβουλίου (EE L 351 της 29.1.1998, σελ. 1).
β) δωροδοκία, όπως αυτή ορίζεται αντίστοιχα στο άρθρο 3 της πράξης του Συμβουλίου της 26ης Μαΐου 1997 (EE C 195 της 25.6.1997, σελ. 1) και στο άρθρο 3 παράγραφος 1 της κοινής δράσης 98/742/ΚΕΠΠΑ του Συμβουλίου (EE L 358 της 31.12.1998, σελ. 2).
γ) απάτη, κατά την έννοια του άρθρου 1 της σύμβασης σχετικά με την προστασία των οικονομικών συμφερόντων των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων (EE C 316 της 27.11.1995, σελ. 48).
δ) νομιμοποίηση εσόδων από παράνομες δραστηριότητες, όπως ορίζεται στο άρθρο 1 της οδηγίας 91/308/ EOK του Συμβουλίου, της 10ης Ιουνίου 1991, για την πρόληψη χρησιμοποίησης του χρηματοπιστωτικού συστήματος για τη νομιμοποίηση εσόδων από παράνομες δραστηριότητες (EE L 166 της 28.6.1991, σελ. 77 Οδηγίας η οποία τροποποιήθηκε από την Οδηγία 2001/97/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, EE L 344 της 28.12.2001, σελ. 76) η οποία ενσωματώθηκε με το ν. 2331/1995 (Α΄ 173) και τροποποιήθηκε με το ν. 3424/2005 (Α΄ 305).
Οι αναθέτουσες αρχές ζητούν από τους υποψηφίους ή τους προσφέροντες να υποβάλλουν τα έγγραφα που αναφέρονται στην παράγραφο 3 του άρθρου αυτού. Επίσης μπορούν, εφόσον αμφιβάλλουν ως προς την προσωπική κατάσταση των εν λόγω υποψηφίων/προσφερόντων, να απευθύνονται στις αρμόδιες αρχές για να λάβουν τις πληροφορίες που θεωρούν απαραίτητες για την προσωπική κατάσταση των υποψηφίων ή των προσφερόντων. Όταν οι πληροφορίες αφορούν έναν υποψήφιο ή προσφέροντα εγκατεστημένο σε άλλο κράτος μέλος, η αναθέτουσα αρχή μπορεί να ζητεί τη συνεργασία των αρμόδιων αρχών. Τα αιτήματα αυτά αφορούν, σύμφωνα με τη νομοθεσία του κράτους μέλους όπου είναι εγκατεστημένος ο υποψήφιος ή ο προσφέρων, τα νομικά ή/και φυσικά πρόσωπα, συμπεριλαμβανομένων, ενδεχομένως, των διευθυντών επιχείρησης, ή οποιουδήποτε προσώπου έχει εξουσία εκπροσώπησης, λήψης αποφάσεων ή ελέγχου του υποψηφίου ή του προσφέροντος.
2. Κάθε οικονομικός φορέας μπορεί να αποκλείεται από τη συμμετοχή στη σύμβαση, όταν:
α) Τελεί υπό πτώχευση, εκκαθάριση, παύση εργασιών, αναγκαστική διαχείριση ή πτωχευτικό συμβιβασμό, αναστολή εργασιών ή τελεί σε ανάλογη κατάσταση που προβλέπεται από τις διατάξεις της χώρας εγκατάστασής του.
β) Έχει κινηθεί σε βάρος του διαδικασία κήρυξης σε πτώχευση, εκκαθάρισης, αναγκαστικής διαχείρισης, πτωχευτικού συμβιβασμού ή οποιαδήποτε άλλη παρόμοια διαδικασία προβλεπόμενη από τις διατάξεις της χώρας εγκατάστασής του.
γ) Έχει καταδικασθεί βάσει δικαστικής απόφασης που έχει ισχύ δεδικασμένου, σύμφωνα με τις διατάξεις της χώρας όπου εκδόθηκε η απόφαση, και η οποία διαπιστώνει αδίκημα σχετικό με την επαγγελματική διαγωγή του.
δ) Έχει διαπράξει σοβαρό επαγγελματικό παράπτωμα συναφές με το αντικείμενο του διαγωνισμού ή σε σχέση με την επαγγελματική του ιδιότητα που αποδεδειγμένως διαπιστώθηκε με οποιοδήποτε μέσο διαθέτει η αναθέτουσα αρχή.
ε) Δεν έχει εκπληρώσει τις υποχρεώσεις του όσον αφορά στην καταβολή των εισφορών κοινωνικής ασφάλισης, σύμφωνα με τις διατάξεις της χώρας εγκτάστασή του ή του ελληνικού δικαίου.
στ) Δεν έχει εκπληρώσει τις υποχρεώσεις του όσον αφορά στην πληρωμή των φόρων και τελών, σύμφωνα με τις διατάξεις της χώρας εγκατάστασής του ή του ελληνικού δικαίου.
ζ) Είναι ένοχος σοβαρών ψευδών δηλώσεων κατά την παροχή των πληροφοριών που απαιτούνται κατ’ εφαρμογή του παρόντος ή όταν δεν έχει παράσχει τις πληροφορίες αυτές.
3. Οι αναθέτουσες αρχές δέχονται ως επαρκή απόδειξη του ότι ο οικονομικός φορέας δεν εμπίπτει στις περιπτώσεις που αναφέρονται στην παράγραφο 1 και στην παράγραφο 2 σημεία α), β), γ), ε) και στ):
α) για την παράγραφο 1 και την παράγραφο 2 σημεία α), β) και γ), την προσκόμιση αποσπάσματος ποινικού μητρώου ή, ελλείψει αυτού, ισοδύναμου εγγράφου καθώς και κάθε άλλου εγγράφου που εκδίδεται από την αρμόδια δικαστική ή διοικητική αρχή της χώρας καταγωγής ή προέλευσης του προσώπου αυτού, από το οποίο προκύπτει ότι πληρούνται αυτές οι προϋποθέσεις.
β) για την παράγραφο 2 σημεία ε) ή στ), πιστοποιητικό εκδιδόμενο από την αρμόδια αρχή του οικείου κράτους μέλους.
Σε περίπτωση που το οικείο κράτος δεν εκδίδει έγγραφο ή πιστοποιητικό, ή που αυτό δεν καλύπτει όλες τις περιπτώσεις που αναφέρονται στην παράγραφο 1 και στην παράγραφο 2 σημεία α), β) ή γ), αυτό μπορεί να αντικαθίσταται από ένορκη βεβαίωση του ενδιαφερόμενου ή, στα κράτη μέλη όπου δεν προβλέπεται η ένορκη βεβαίωση, από υπεύθυνη δήλωση ενώπιον αρμόδιας δικαστικής ή διοικητικής αρχής, συμβολαιογράφου ή αρμόδιου επαγγελματικού οργανισμού του κράτους καταγωγής ή προέλευσης.

  • 30 Ιανουαρίου 2014, 14:27 | ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΤΕΧΝΙΚΩΝ ΕΤΑΙΡΕΙΩΝ – ΣΑΤΕ

    1. Οι σχετικές παρατηρήσεις του ΣΑΤΕ παρατίθενται στον σχολιασμό του άρθρου 138.

    2. Σημειώνεται ότι η πρόβλεψη της παραγράφου 2.β περί δυνατότητας αποκλεισμού εάν έχει κινηθεί σε βάρος του οικονομικού φορέα διαδικασία κήρυξης σε πτώχευση ενδέχεται να δημιουργήσει σημαντικά προβλήματα, διότι η κίνηση της διαδικασίας κήρυξης σε πτώχευση γίνεται µε μόνη την άσκηση σχετικής αίτησης ενώπιον του αρμόδιου δικαστηρίου, αίτηση την οποία οιοσδήποτε μπορεί να υποβάλει, ανεξαρτήτως του αν συντρέχουν λόγοι βασιμότητας ή µη. Επομένως, αν έχει απλώς κατατεθεί αίτηση πτώχευσης κατά μιας εργοληπτικής επιχείρησης στο δικαστήριο, χωρίς να έχει εκδοθεί δικαστική απόφαση που να την κάνει δεκτή, η εν λόγω εργοληπτική επιχείρηση υπάγεται στην ανωτέρω πρόβλεψη. Στο παρελθόν (προ της εισαγωγής των προτύπων τευχών διακηρύξεων) υπήρχε µία αντίστοιχη διατύπωση σε ορισμένες διακηρύξεις, που είχε δημιουργήσει πολλά προβλήματα σε διαγωνισμούς, διότι διάφοροι πιστωτές ασκούσαν εκβιαστικά αιτήσεις πτώχευσης (ή απειλούσαν ότι θα ασκήσουν) για να εξαναγκάσουν εργοληπτικές επιχειρήσεις να καταβάλουν τις οφειλές τους (υπαρκτές ή µη), επ’ απειλή αποκλεισμού τους από τους διαγωνισμούς λόγω της εκκρεμούσας αίτησης πτώχευσης. Έγινε αγώνας για να αλλάξει αυτή η επίμαχη αυτή διατύπωση µε τη φράση «να µη βρίσκεται σε πτώχευση», ήτοι να µην έχει ήδη κηρυχθεί η εργοληπτική επιχείρηση σε πτώχευση βάσει δικαστικής απόφασης.
    Σήμερα, τα στοιχεία αυτά αποδεικνύονται µε την Ενημερότητα Πτυχίου ωστόσο, µε τη νέα διατύπωση η οποία έχει περιληφθεί και στην πρόσφατη έκδοση των πρότυπων διακηρύξεων που εξέδωσε η ΕΑΑΔΗΣΥ το πρόβλημα έχει ήδη επανεμφανισθεί.
    Θα πρέπει στα πρότυπα τεύχη διακηρύξεων να επανέλθει διατύπωση της φράση ως «να µη βρίσκεται σε πτώχευση», ήτοι να µην έχει ήδη κηρυχθεί η εργοληπτική επιχείρηση σε πτώχευση βάσει δικαστικής απόφασης. Σημειώνεται ότι στην νέα οδηγία, στο άρθρο 57 παράγραφος 4 δεν αναφέρονται τα περί μη κίνησης σε πτώχευση.

  • 29 Ιανουαρίου 2014, 19:27 | Λίλιαν Κοντού – Νομ. Σύμβουλος Air Liquide Eλλάς ΑΕ

    Τα πρόσωπα από τα οποία θα ζητούνται τα σχετικά έγγραφα θα πρέπει να είναι προκειμένου για ΑΕ, ο νόμιμος εκπρόσωπος αυτής (Διευθύνων Σύμβουλος) ή έστω και ο τυχόν Διευθυντής που είναι εξουσιοδοτημένος για την παρακολούθηση της δραστηριότητας περί της οποίας υποβάλλεται η προσφορά. Σε καμία περίπτωση δεν έχει νόημα και είναι εξαιρετικά δυσλειτουργικό και περιοριστικό της ίσης συμμετοχής όλων των ενδιαφερομένων (και κατά συνέπεια περιοριστικό του ανταγωνισμού) να ζητούνται τα έγγραφα αυτά από όλα τα μέλη του ΔΣ μίας ΑΕ. Τέτοια απαίτηση όταν πρόκειται για Ανώνυμες Εταιρείες θυγατρικές πολυεθνικών ειδικά, όπου είναι συνηθέστατο το ΔΣ να απαρτίζεται από υψηλόβαθμα στελέχη του Ομίλου, κατοίκους εξωτερικού, χωρίς εξουσία εκπροσώπησης της ΑΕ, ουσιαστικά καταλήγει σε μη δυνατότητα συμμετοχής αυτών των εταιρειών, ειδικά όταν αυτή η απαίτηση συνδυάζεται και με την απαίτηση, όπως ισχύει μέχρι τώρα, για υπογραφή των σχετικών Υπεύθυνων Δηλώσεων με θεώρηση της υπογραφής με ημερομηνία ίδια με την ημερομηνία υποβολής της προσφοράς

  • 13 Ιανουαρίου 2014, 16:08 | Π. Σόμαλης

    » Κάθε οικονομικός φορέας μπορεί να αποκλείεται από τη συμμετοχή στη σύμβαση κλπ.»

    Δηλαδή ποιος και πότε θα το αποφασίζει αυτό και με τι κριτήριο; Και πώς διασφαλίζονται η τυπικότητα, η ίση μεταχείριση κλπ. κλπ.