Άρθρο 02: Διάρθρωση Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων

1. Η Α΄ Τάξη Γενικού Λυκείου αποτελεί τάξη αποκλειστικά γενικής παιδείας, στην οποία εφαρμόζεται πρόγραμμα μαθημάτων τριάντα πέντε (35) συνολικά ωρών εβδομαδιαίως. Ειδικότερα, εφαρμόζεται εκπαιδευτικό πρόγραμμα τριάντα τριών (33) ωρών εβδομαδιαίως, με εννέα (9) μαθήματα, που είναι κοινό για όλους τους μαθητές και εκπαιδευτικό πρόγραμμα δύο (2) ωρών εβδομαδιαίως που αποτελείται από ένα (1) μάθημα επιλογής το οποίο επιλέγεται μεταξύ τριών μαθημάτων.
Τα μαθήματα του κοινού εκπαιδευτικού προγράμματος και γενικής παιδείας είναι τα εξής :
α) Ελληνική Γλώσσα, εννέα (9) διδακτικών ωρών, με διακριτά διδακτέα αντικείμενα – κλάδους την Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία, τη Νέα Ελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία,
β) Μαθηματικά, πέντε (5) ωρών, με διακριτά διδακτέα αντικείμενα – κλάδους την Άλγεβρα και τη Γεωμετρία,
γ) Φυσικές Επιστήμες, έξι (6) ωρών, με διακριτά ανά δύο ώρες διδακτέα αντικείμενα – κλάδους τη Φυσική, τη Χημεία και τη Βιολογία,
δ) Θρησκευτικά, δύο (2) ωρών,
ε) Ιστορία, δύο (2) ωρών,
στ) Ξένη Γλώσσα, δύο (2) ωρών, (Αγγλικά ή δεύτερη ξένη γλώσσα Γαλλικά ή Γερμανικά)
ζ) Φυσική Αγωγή, δύο (2) ωρών,
η) Πολιτική Παιδεία, τριών (3) ωρών, με διδακτέα αντικείμενα-κλάδους Οικονομία, Πολιτικοί Θεσμοί & Αρχές Δικαίου και Κοινωνιολογία και
θ) Ερευνητική Εργασία (συνθετική εργασία ή project), δύο (2) ωρών.

Τα μαθήματα επιλογής του εκπαιδευτικού προγράμματος είναι τα εξής :

α) Εφαρμογές Πληροφορικής, δύο (2) ωρών,
β) Τεχνολογία και Διαχείριση Φυσικών Πόρων, δύο (2) ωρών και
γ) Έκφραση-Πολιτισμός και Ευρωπαϊκός Πολιτισμός, δύο (2) ωρών.

2. Στη Β΄ Τάξη Γενικού Λυκείου εφαρμόζεται πρόγραμμα μαθημάτων που περιλαμβάνει μαθήματα γενικής παιδείας τριάντα (30) συνολικά διδακτικών ωρών εβδομαδιαίως και δύο (2) Ομάδες Μαθημάτων Προσανατολισμού, Ανθρωπιστικών και Θετικών Σπουδών, πέντε (5) συνολικά διδακτικών ωρών εβδομαδιαίως έκαστη ομάδα, όπου οι μαθητές καλούνται να επιλέξουν.

Τα μαθήματα του κοινού εκπαιδευτικού προγράμματος και γενικής παιδείας είναι τα εξής :
α) Ελληνική Γλώσσα, έξι (6) διδακτικών ωρών, με διακριτά διδακτέα αντικείμενα – κλάδους την Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία, τη Νέα Ελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία,
β) Μαθηματικά, πέντε (5) ωρών, με διακριτά διδακτέα αντικείμενα – κλάδους την Άλγεβρα και τη Γεωμετρία,
γ) Φυσικές Επιστήμες, έξι (6) ωρών, με διακριτά ανά δύο ώρες διδακτέα αντικείμενα – κλάδους τη Φυσική, τη Χημεία και τη Βιολογία,
δ) Θρησκευτικά, δύο (2) ωρών,
ε) Ιστορία, δύο (2) ωρών,
στ) Ξένη Γλώσσα, δύο (2) ωρών, (Αγγλικά ή δεύτερη ξένη γλώσσα Γαλλικά ή Γερμανικά)
ζ) Φυσική Αγωγή, μιας (1) ώρας,
η) Πολιτική Παιδεία, δύο (2) ωρών, με διδακτέα αντικείμενα-κλάδους Οικονομία, Πολιτικοί Θεσμοί & Αρχές Δικαίου και Κοινωνιολογία και
θ) Ερευνητική Εργασία (συνθετική εργασία ή project), δύο (2) ωρών,
ι) Φιλοσοφία, δύο (2) ωρών.

Τα μαθήματα της Ομάδας Προσανατολισμού των Ανθρωπιστικών Σπουδών είναι :
α) Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία, τριών (3) ωρών και
β) Λατινικά, δύο (2) ωρών.

Τα μαθήματα της Ομάδας Προσανατολισμού των Θετικών Σπουδών είναι :
α) Φυσική, τριών (3) ωρών και
β) Μαθηματικά, δύο (2) ωρών.

3. Στη Γ΄ Τάξη Γενικού Λυκείου εφαρμόζεται πρόγραμμα μαθημάτων τριάντα δύο (32) ωρών, που περιλαμβάνει μαθήματα γενικής παιδείας δώδεκα (12) συνολικά διδακτικών ωρών εβδομαδιαίως και τρεις (3) Ομάδες Μαθημάτων Προσανατολισμού, των Ανθρωπιστικών, των Θετικών και των Οικονομικών-Πολιτικών-Κοινωνικών Σπουδών, είκοσι (20) συνολικά διδακτικών ωρών εβδομαδιαίως έκαστη ομάδα, όπου οι μαθητές καλούνται να επιλέξουν.
Τα μαθήματα του κοινού εκπαιδευτικού προγράμματος και γενικής παιδείας είναι τα εξής :
α) Νέα Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία, έξι (6) διδακτικών ωρών, με διακριτά διδακτέα αντικείμενα – κλάδους τη Νέα Ελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία,
β) Θρησκευτικά, μιας (1) ώρα,
γ) Ιστορία, δύο (2) ωρών,
δ) Ξένη Γλώσσα, δύο (2) ωρών (Αγγλικά ή δεύτερη ξένη γλώσσα Γαλλικά ή Γερμανικά) και
ε) Φυσική Αγωγή, μιας (1) ώρας.

Τα μαθήματα της Ομάδας Προσανατολισμού των Ανθρωπιστικών Σπουδών είναι :
α) Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία, έντεκα (11) ωρών,
β) Λατινικά, τριών (3) ωρών
γ) Ιστορία, έξι (6) ωρών.

Τα μαθήματα της Ομάδας Προσανατολισμού των Θετικών Σπουδών είναι :
α) Φυσική, έξι (6) ωρών,
β) Μαθηματικά, οκτώ (8) ωρών, ή Βιολογία οκτώ (8) ωρών (για τις Επιστήμες Υγείας)
γ) Χημεία, έξι (6) ωρών

Τα μαθήματα της Ομάδας Προσανατολισμού των Οικονομικών-Πολιτικών-Κοινωνικών Σπουδών είναι :
α) Μαθηματικά και Στοιχεία Στατιστικής, οκτώ (8) ωρών,
β) Οικονομία & Διοίκηση , έξι (6) ωρών , όσοι επιλέγουν Παιδαγωγικά Τμήματα Αρχές Φυσικών Επιστημών έξι (6) ωρών
γ) Στοιχεία Κοινωνικών & Πολιτικών Επιστημών έξι (6) ωρών, όσοι επιλέγουν Παιδαγωγικά Τμήματα Ιστορία έξι (6) ωρών.

4. Για την άσκηση των υποψηφίων για την εισαγωγή σε σχολές τριτοβάθμιας εκπαίδευσης που απαιτείται και εξέταση σε «ειδικά μαθήματα» δύνανται να λειτουργούν σε επίπεδο διεύθυνσης Δ.Ε. και σε ώρες εκτός πρωινής λειτουργίας σχολείων «Τμήματα ενίσχυσης» στο ελεύθερο και γραμμικό σχέδιο, στα ισπανικά και στα ιταλικά. Με απόφαση του Υ.ΠΑΙ.Θ. που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως ρυθμίζονται τα ωρολόγια και αναλυτικά προγράμματα, θέματα οργάνωσης και λειτουργίας των «Τμημάτων ενίσχυσης» καθώς και κάθε αναγκαία ρύθμιση εφαρμογής.

  • 17 Αυγούστου 2013, 21:52 | ΚΑΝΤΟΥΡΗ ΚΑΤΕΡΙΝΑ

    Ιταλικά… γιατί ιταλικά? γιατί είναι εύκολα στην εκμάθηση, λίγο δύσκολη γραμματική αλλά παλεύεται, άσε που θυμάσαι και την γραμματική του σχολείου ξανά, η προφορά κατανοητή και πανεύκολη, όχι σαν τα γαλλικά και τα γερμανικά που είναι σαν να μαθαίνεις 2 γλώσσες μια για να γράφεις και μια για να μιλάς συν ότι τα γερμανικά δεν έχουν και ωραίο άκουσμα… θα μου πεις γούστα είναι αυτά… άσε που τα γερμανικά θεωρούνται και ως η γλώσσα του εμπορίου τις τελευταίες 2-3 δεκαετίες… ναι αλλά εάν μάθεις να μιλάς καλά ιταλικά καταλαβαίνεις και μπορείς να συνεννοηθείς και με Ισπανούς και με Πορτογάλους από Μεσόγειο μεριά, με Ρουμάνους και Αλβανούς από Βαλκάνια μεριά, για να μην αναφερθούμε στην στις χώρες της Λατινικής Αμερικής. Επίσης είναι πάρα πολύ εύκολο ξέροντας Ιταλικά να μάθεις Γαλλικά και Ισπανικά. Εν πάσει περιπτώση ώς γνωστόν το μυαλό του ανθρώπου, και νομίζω θα συμφωνήσουν πολύ μαζί μου, ανοίγει και εμπλουτίζεται τόσο με την γνώση όσο και με τα ταξίδια, οπότε τι ωραιότερο να μπορείς να μιλάς όσες περισσότερες γλώσσες μπορείς και να ταξιδεύεις όσο πιο πολύ μπορείς!?! Οπότε θα πρέπει να υπάρχουν στην Εκπαίδευση και Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια, τουλάχιστον, οι 4 γλώσσες των 4 ισχυρών της Ενωμένης Ευρώπης, που τόσος αγώνας γίνεται για αυτήν την ένωση, Σωστά???

  • 17 Αυγούστου 2013, 21:07 | Ελένη Γ.

    Ο αλγοριθμικός τρόπος σκέψης είναι απαραίτητο να διδάσκεται στο Λύκειο ως βασικό εφόδιο των μαθητών μας στις Θετικές σχολές,στις σχολές Πληροφορικής και στις Πολιτεχνικές σχολές.Υποστηρίζω λοιπόν την πρόταση των Σχ.συμβούλων Πληροφορικής Κεντρικής Μακεδονίας η οποία ταυτίζεται με την πρόταση της ΠΕΚΑΠ. Ο υπουργός και οι σύμβουλοί του πρέπει να δουν την πραγματικότητα, το σήμερα και το αύριο και να δημιουργούν και να βελτιώνουν και όχι να διαλύουν.

  • 17 Αυγούστου 2013, 21:01 | Συντζανάκης Εμμανουήλ

    Στο προτεινόμενο σχέδιο νόμου για το νέο Γενικό και Τεχνολογικό Λύκειο το οποίο δόθηκε σε δημόσια διαβούλευση από την Τετάρτη 13/8/2013, η πληροφορική παιδεία εξαφανίζεται από τη γενική εκπαίδευση ενώ η παρουσία της στην τεχνολογική εκπαίδευση χρειάζεται περαιτέρω διευκρινήσεις και προβλέψεις.
    Συγκεκριμένα, οι σκοποί ίδρυσης του Γενικού Λυκείου όπως περιγράφονται στο Κεφάλαιο Α, Άρθρο 1, περιλαμβάνουν:
    β) Η προαγωγή της κριτικής σκέψης, της πρωτοβουλίας, της δημιουργικότητας και των ικανοτήτων των μαθητών,
    γ) Η καλλιέργεια της εθνικής, θρησκευτικής και πολιτισμικής μας κληρονομιάς αλλά και η προετοιμασία των νέων για την κοινωνία των ευρωπαίων πολιτών,
    στ) Η διασφάλιση της ισορροπίας στη σχολική ζωή ούτως ώστε οι μαθητές να έχουν τη δυνατότητα να συνδυάζουν τη γνώση, τον ελεύθερο χρόνο, τη δημιουργία και τη συμμετοχή,
    η) Η ανάπτυξη δεξιοτήτων εφαρμογής της γνώσης και επίλυσης προβλημάτων,
    θ) Η καλλιέργεια της ικανότητας κάθε ατόμου για κριτική προσέγγιση και αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνιών και
    ι) Η καλλιέργεια δεξιοτήτων που θα διευκολύνουν την πρόσβαση των μαθητών στην αγορά εργασίας.
    Με αυτό το σκεπτικό ο αναγνώστης θα περίμενε ότι το νέο σχολείο, ακολουθώντας τα σύγχρονα προγράμματα σπουδών του δυτικού κόσμου και τις απαιτήσεις και ευκαιρίες της ψηφιακής εποχής, θα αναπτύσσει την πληροφορική παιδεία και τις τεχνολογικές ικανότητες των μαθητών. Αντίθετα, με μεγάλη μας έκπληξη και απογοήτευση διαβάζουμε ότι τα μαθήματα της πληροφορικής εξαφανίζονται από το Γενικό Λύκειο. Πως θα υλοποιηθούν οι σκοποί και στόχοι του Νέου Γενικού Λυκείου με ένα 2ώρο μάθημα επιλογής στην Α’ Λυκείου; Η πληροφορική α) ως δεξιότητα, β) ως απαραίτητο εργαλείο της εξέλιξης βασικών επιστημών και γ) ως αυτόνομη ταχεία-εξελισσόμενη επιστήμη εξοστρακίζεται από τη δημόσια εκπαίδευση.
    Για να μπορέσουν τα παιδιά μας να συμμετέχουν ισότιμα στην ψηφιακή εποχή, έχοντας τις κατάλληλες γενικές γνώσεις και δεξιότητες σας καλούμε να τροποποιήσετε το σχέδιο νόμου:
    1) Διατηρώντας μάθημα αλγοριθμικής και προγραμματισμού πανελλαδικά εξεταζόμενο στην ομάδα προσανατολισμού θετικών σπουδών της Γ’ Τάξης ώστε να δοθεί η δυνατότητα σε μαθητές υποψήφιους των τεχνολογικών σπουδών να επιλέγουν τον προγραμματισμό ως εξεταζόμενο μάθημα, όπως προβλέπεται η εξέταση της βιολογίας για τους μαθητές υποψήφιους των σπουδών επιστημών υγείας. Το μάθημα αυτό υπήρχε στον αρχικό σχεδιασμό του νέου λυκείου και είναι φυσικό σπουδαστής τμήματος πληροφορικής, πολυτεχνείου να διδαχτεί αντίστοιχο μάθημα στο λύκειο.
    2) Εισάγοντας μάθημα πληροφορικής γενικής παιδείας σε όλες τις τάξεις του Γενικού Λυκείου το οποίο θα εστιάζει στην αλγοριθμική σκέψη και την επίλυση προβλημάτων καθώς και στο ρόλο της πληροφορικής στο σύγχρονο ψηφιακό κόσμο και στην εξέλιξη των επιστημών.
    3) Επανασχεδιάζοντας την ύλη των μαθημάτων πληροφορικής σε όλες τις τάξεις του Γενικού Λυκείου βάσει των προτάσεων που έχουν καταθέσει κατά καιρούς οι επιστημονικές ενώσεις πληροφορικών ή καλώντας τις επιστημονικές ενώσεις να συμβάλουν εκ νέου.

    Όσον αφορά το Επαγγελματικό Λύκειο (ΕΠΑ.Λ.) σας καλούμε να καταθέσετε τροπολογία ώστε:
    1) Να προστεθεί ειδικότητα Τεχνικός Δικτύων Υπολογιστών στον Τομέα Πληροφορικής στο Κεφάλαιο Β, Άρθρο 8 με αντικείμενο την εγκατάσταση, συντήρηση και διαχείριση δικτύων υπολογιστών ώστε να καλυφτεί η σχετική ζήτηση από τους μαθητές και η ανάγκες της αγοράς.
    2) Να γίνει 4ωρο το μάθημα Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνιών της Α’ Λυκείου σε όλες τις ομάδες προσανατολισμού όπως περιγράφονται στο Κεφάλαιο Β, Άρθρο 9, μια και αποτελεί μάθημα βασικών γνώσεων-δεξιοτήτων και θα πρέπει να παρέχει τις ίδιες γνώσεις σε όλους τους μαθητές της Α’ Λυκείου.
    3) Η ποσόστωση μεταξύ των εργαστηριακών και των θεωρητικών μαθημάτων στον Τομέα Πληροφορικής θα πρέπει να είναι 70/30 δίνοντας έμφαση στα εργαστηριακά μαθήματα.
    Η πληροφορική μπορεί να αποτελέσει τον κινητήριο μοχλό ανάπτυξης της χώρας μας και συγχρόνως δεν απαιτεί επιπλέον οικονομικούς πόρους που θα διακινδύνευαν την πορεία σταθεροποίησης της οικονομίας.
    Σας καλούμε να προχωρήσετε άμεσα σε παρέμβαση στα πλαίσια της διαβούλευσης του σχεδίου νόμου ή στην κατάθεση σχετικής τροπολογίας κατά την συζήτηση του νόμου στην επιτροπή παιδείας της βουλής ώστε να δημιουργήσετε πραγματικά ένα νέο σχολείο του μέλλοντος. Διαφορετικά θα στερήσετε απαραίτητες γνώσεις και εφόδια από τα παιδιά μας, τους αυριανούς πολίτες και την ελπίδα της χώρας μας.

    Συντζανάκης Εμμανουήλ
    Καθηγητής ΠΕ-19 μέλος του Σύλλογου Καθηγητών Πληροφορικής Ανατολικής Κρήτης

  • 17 Αυγούστου 2013, 21:00 | Τηλέμαχος Μπίτσικας

    Θεωρώ αδιανόητο να υποβαθμίζεται με αυτόν τον τρόπο μία τόσο βασική και σημαντική επιστήμη όπως αυτή της πληροφορικής. Το σχολείο μοιάζει να απομακρύνεται από τις ανάγκες της κοινωνίας.

    Τηλέμαχος Μπίτσικας
    Προγραμματιστής

  • 17 Αυγούστου 2013, 20:24 | ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΖΕΣ

    Είναι οξύμωρο στη ψηφιακή περίοδο του 21ου αιώνα στο μέσο της εθνικής προσπάθειας για ένα ψηφιακό σχολείο να μειώνονται αισθητά οι ώρες του μαθήματος της πληροφορικής στο λύκειο.

    Αυτό δεν συνάδει με την αναγνώριση εκ μέρους του Υπουργείου των προτεραιοτήτων της εκπαίδευσης όπως αυτές αποτυπώνονται στην πρόσφατη αναδιάρθρωση του ακαδημαϊκού χώρου (ΣΧΕΔΙΟ ΑΘΗΝΑ) http://www.minedu.gov.gr/publications/docs2013/130305_telikh_protash_athhna.pdf όπου υπάρχουν 28 τμήματα που έχουν στην ονοματολογία τους την λέξη «πληροφορική» και αναμένουν 4125 πρωτοετείς φοιτητές. Σε αυτή τη λίστα δεν περιλαμβάνονται πολλά τμήματα από πολυτεχνεία (π.χ. Ηλεκτρολόγων Μηχανικών & Η/Υ) που έμμεσα σχετίζονται με την πληροφορική. Προσμετρώντας τους εισακτέους φοιτητές σε αυτά τα τμήματα ο όγκος των πρωτοετών φοιτητών με άμεση συγγένεια προς το αντικείμενο της πληροφορικής αγγίζει τους 6000, ενώ αν προσμετρηθούν τα τμήματα στα οποία υπάρχει ως υποχρεωτικό μάθημα «προγραμματισμός» ή «πληροφορική» στο πρώτο έτος σπουδών περισσότεροι από 10000 φοιτητές θα εκτεθούν σε αυτό το πεδίο. Παράλληλα στον Ευρωπαϊκό χώρο έχουν ωριμάσει οι συνθήκες (σελ. 3 της αναφοράς http://www.informatics-europe.org/images/documents/informatics-education-europe-report.pdf ) για υιοθέτηση της πληροφορικής ως πρωτεύουσα θεματική περιοχή γνώσης και ανάπτυξης δεξιοτήτων στο γυμνάσιο και στο λύκειο.

    Με βάση τα προαναφερθέντα προτείνεται:
    1) η συστηματική διδασκαλία μαθήματος πληροφορικής στην Α’ Λυκείου για όλους τους μαθητές με την μετακίνηση του μαθήματος «Εφαρμογές Πληροφορικής» από τα μαθήματα επιλογής στα μαθήματα του κοινού εκπαιδευτικού προγράμματος
    2) η διδασκαλία μαθήματος πληροφορικής στην Β’ Λυκείου 2 ώρες εβδομαδιαίως για όλους τους μαθητές (με αντίστοιχη μείωση ωρών του κοινού εκπαιδευτικού προγράμματος (π.χ. «Ερευνητική εργασία», κ.α.))
    3) η διδασκαλία μαθήματος πληροφορικής στην Γ’ Λυκείου 2 ώρες εβδομαδιαίως για όλους τους μαθητές (με αντίστοιχη μείωση ωρών του κοινού εκπαιδευτικού προγράμματος) η οποία να οδηγεί σε πιστοποίηση γνώσεων που να αντανακλάται από τον προβιβάσιμο βαθμό στο μάθημα.

    Αντώνης Τζές – καθηγητής, πρώην πρόεδρος τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών & Τεχνολογίας Υπολογιστών Πανεπιστημίου Πατρών

  • 17 Αυγούστου 2013, 20:08 | Μαρία

    Συμφωνώ απόλυτα με την Έφη (http://www.opengov.gr/ypepth/?c=13283).
    Οι ανώτατες σχολές στο 30% είναι σχολές Πληροφορικής. Το «Νέο Λύκειο» έχει ειδικό μάθημα τη Χημεία και όχι τον Προγραμματισμό. Πόσο χρήσιμο και σκόπιμο είναι κάτι τέτοιο για τους υποψηφίους και μελλόντικούς φοιτητές;

  • 17 Αυγούστου 2013, 20:00 | Δώρα Μ

    Διαβάζω όλα αυτά που γράφονται και έχω μείνει άφωνη.
    Ρωτώ λοιπόν αυτούς που πασχίζουν τόσο πολύ για το μέλλον των παιδιών…
    Μα είναι δυνατόν τα παιδιά να μπαίνουν στο Πολυτεχνείο, σε Πανεπιστημιακές σχολές και να μην ξέρουν Χημεία; Που δεν χρειάζεται η χημεία στις θετικές επιστήμες;
    Όσο για την Πληροφορική όλα τα παιδιά από το Δημοτικό είναι εξοικειωμένα με τους ΗΥ και το διαδίκτυο.
    Τι να τον κάνει τον προγραμματισμό ο Μηχανολόγος, ο Ηλεκτρολόγος, ο Χημικός Μηχανικός; θα φτιάξει πρόγραμμα; θα χρησιμοποιήσει το διαδίκτυο και θα πάρει έτοιμα πρόγραμμα…
    Ετσι λοιπόν ξέρουμε όλοι ότι κάλλιστα οι μαθητές μπορούν στην Τ’Γυμνασίου να έχουν πάρει τα πτυχία τους στην Πληροφορική και όποιος θέλει να συνεχίσει σε σχολές Πληροφορικής μπορεί άνετα να προχωρήσει.
    Δεν νοιάζονται κάποιοι λοιπόν για το μέλλον των παιδιών και της παιδείας αλλά καθαρά η δουλειά τους, η θεσούλα τους…για να μην κριθούν υπεράριθμοι.
    Δεν χρειάζεται λοιπόν να υποτιμούμε άλλα μαθήματα και να χτυπάμε ότι δεν γνωρίζουμε ή δεν καταλαβαίνουμε…
    Y.Γ. Σε όσα σχολεία έχω γυρίσει πάντως την ώρα της Πληροφορικής είναι η ώρα του χαβαλέ…δεν κάνουν τίποτα και κοιτούν το facebook τους…και ας έρθει ένας να πει ότι λέω ψέματα ή υπερβάλλω. Μόνο στην Γ’Λυκείου που δίνουν την Ανάπτυξη Εφαρμογών…και όσοι είναι να περάσουν σε σχολές.

  • 17 Αυγούστου 2013, 19:47 | Στέργιος Τσουρέκας

    Αγαπητοί,
    – Ανάπτυξη χωρις πληροφορική ΓΙΝΕΤΑΙ;
    – Πληροφορική είναι η χρήση word και excel;
    – Ποιο είναι το νέο λύκειο; Οι δέσμες (πριν 20 χρόνια) και οι βαθμοί σε όλες τις τάξεις (πριν 30 χρόνια);
    – Ποιο είναι το ψηφιακό σχολείο; Το site που δημιουργησατε για να κατεβαζουμε ψηφιακά τα βιβλία;
    – Ποιος ειλικρινά πιστεύει ότι η χρήση ΗΥ στην ηλικία των 15 θα είναι χρήσιμη στα 25 με 30 όταν θα του χρειαστεί στην εργασία του;
    – Ποιος ειλικρινά πιστεύει ότι το word και το excel θα μείνει το ίδιο για 10 με 15 χρόνια;
    – Ποιον οφελεί η απουσία Πληροφορικής; Μήπως τα κέντρα πιστοποίησης χρήσης ΗΥ;
    – Ποιον οφελεί η συμμετοχή των βαθμών όλων των τάξεων και ΌΛΩΝ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ; Μήπως τα ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΑ;

    Για όλα τα παραπάνω (και για πολλά ακόμη)
    ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ ΣΕ ΌΛΕΣ ΤΙΣ ΤΑΞΕΙΣ ΩΣ ΓΕΝΙΚΗ ΠΑΙΔΕΙΑ.
    Και σημειώνω, ΌΧΙ πανελλαδικά εξεταζόμενο, ΣΑΣ ΤΑ ΧΑΡΊΖΟΥΜΕ ΤΑ ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΑ.
    Έτσι, για να μάθουν τα παιδιά σας ΝΑ ΣΚΕΦΤΟΝΤΑΙ.

    Με τιμή
    Καθηγητής, Πληροφορικός, Πατέρας, Πολίτης.

  • 17 Αυγούστου 2013, 19:40 | Θανάσης

    Πόσο σωστό είναι τόσες σχολές Πληροφορικής να έχουν ειδικό μάθημα τη Χημεία και όχι τον Προγραμματισμό; Οι μαθητές που θα μπουν στις σχολές αυτές θα έχουν μεγάλες δυσκολίες κατά την φοίτηση και με τη Χημεία δεν θα ασχοληθούν ποτέ ξανά. Θεωρώ απαραίτητο ειδικό μάθημα τον Προγραμματισμό για την εισαγωγή σε αυτές τις σχολές.

  • 17 Αυγούστου 2013, 19:18 | Κώστας Παπαθανασίου

    Θεωρώ άδικο τον «πόλεμο χαρακωμάτων» που παίζεται αυτές τις ημέρες μεταξύ χημικών και πληροφορικαρίων και εξηγούμαι:
    Είναι αλήθεια ότι τόσο η χημεία όσο και η εκμάθηση της αλγοριθμικής σκέψης προσφέρουν γνώσεις αναγκαίες σε πληθώρα τεχνολογικών επιστημών και σχολών.

    Είναι επίσης αλήθεια ότι εδώ και μια δεκαετία, η Ένωση Ελλήνων Χημικών έχει καταδείξει εμπεριστατωμένα και επανειλημμένα τα πρόβληματα που δημιούργησε η πανθομολογούμενη υποβάθμιση της χημείας με την προηγούμενη εκπαιδευτική μεταρρύθμιση. Κατ΄ελάχιστον θα αναφέρω ότι οι εκπαιδευτικοί, χημικοί και όχι μόνο, όλων των βαθμίδων, έχουμε γίνει μάρτυρες περιπτώσεων μαθητών της νυν τεχνολογικής κατεύθυνσης που η ανεπάρκειά τους στη Χημεία είναι τόσο τραγική που οδηγεί ακόμη και σε εγκατάλειψη της σχολής τους. Άλλωστε, και χωρίς να μπορώ εδώ να επεκταθώ, η γνώση της Χημείας είναι γνώση εξαιρετικά θεμελιακή για τον καθένα ως ερμηνευτική της ίδιας της αλληλεπίδρασής μας με τον κόσμο. (Παραπέμπω ενδεικτικά όσους ενδιαφέρονται στην εξαιρετική εισαγωγή στη Χημεία του Donald Sadoway καθηγητή στο MIT http://www.youtube.com/watch?v=kI7D2lkcF8E&list=PL36EC6A6180271B0F ).

    Από την άλλη, είναι αλήθεια ότι η εξοικείωση με την αλγοριθμική σκέψη συντελεί στην αποτελεσματικότερη επίλυση προβλημάτων, κατά την γνώμη μου, ανεξαρτήτως ειδικότητας. Θεωρώ λοιπόν ότι η διδασκαλία της αλγοριθμικής σκέψης-πληροφορικής πράγματι θα έπρεπε να είναι προαπαιτούμενο σε όλες τις σχολές. Κοντολογής, δεν περισσεύει καμία από τις δύο ειδικότητες.

    Προτείνω λοιπόν την εξής λύση αφού κάνω μια απαραίτητη εισαγωγή:
    Νομίζω ότι δεν έχει προσεχθεί δεόντως η έκταση και το είδος της γνώσης των μαθηματικών που τίθεται ως προαπαιτούμενη στις εξετάσεις. Πρόκειται για μία τεράστια έμφαση στην Ανάλυση (αμφιβάλλω αν σε τόσο εξαντλητικό βαθμό εξυπηρετεί κάτι στις περισσότερες σχολές). Παράλληλα, έχει εξοβελιστεί η αποδεικτική λογική και η καλλιέργεια της σκέψης που προσφέρει η Άλγεβρα (πίνακες, ορίζουσες, διανυσματικοί χώροι κλπ… τα θυμούμαστε όσοι δώσαμε με τις δέσμες). Πρακτικά επίσης αγνοούνται η συνδυαστική, οι πιθανότητες και η μαθηματική λογική (Είναι ειρωνεία το ότι η άλγεβρα Boole διδασκόταν ως κομμάτι της ……ηλεκτρολογίας τεχνολογικής κατεύθυνσης).

    Στο δια ταύτα λοιπόν προτείνω :η Χημεία να διδάσκεται όπως προβλέπεται στο νομοσχέδιο αλλά το μάθημα των μαθηματικών να μετονομασθεί σε ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ-ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ, να γίνεται σε ΌΛΟΥΣ τους τομείς με θετικές και τεχνολογικές επιστήμες, μειώνοντας (κατα 2 τουλάχιστον) τις ώρες των καθαρών μαθηματικών που θα αποδοθούν στην πληροφορική. Οι δύο κλάδοι του μαθήματος να διδάσκονται παράλληλα στη διάρκεια του διδακτικού έτους ο καθένας από το αντίστοιχο συνάδελφο και να εξετάζονται ως ενιαίο μάθημα (όπως συνέβαινε μέχρι τώρα με το μάθημα Χημεία-Βιοχημεία). Η ύλη των μαθηματικών να εστιάζεται στα πραγματικά και πολύτιμα ουσιώδη της ανάλυσης και να συμπεριλαμβάνει τα ουσιώδη της άλγεβρας τα οποία συνδέονται με τις εφαρμογές στην αλγοριθμική σκέψη της πληροφορικής.

    Νομίζω ότι έτσι επιτυγχάνεται ένας αναγκαίος εδώ και χρόνια εξορθολογισμός ώστε να προσφέρουμε στους αυριανούς επιστήμονες γνώσεις–θεμέλια για μια πιο στέρεα συνέχεια στην επιστημονική τους ζωή.

  • 17 Αυγούστου 2013, 18:52 | Ελισάβετ

    Η Φυσική Αγωγή θα πρέπει να διδάσκεται τρεις τουλάχιστον ώρες σε κάθε τάξη του Γενικού Λυκείου. Οι συνάδελφοι μου έχουν γράψει τόσα επιχειρήματα που νιώθω πως για το αυτονόητο, την αξία της φυσικής αγωγής στη ζωή μας, δεν πρέπει να πω τίποτα παραπάνω. Αν αγαπάμε και σεβόμαστε τον εαυτό μας και τους άλλους θα φροντίσουμε για την ισορροπημένη και ολοκληρωμένη ανάπτυξη τους.

    Περιμένω τις θετικές ενέργειες σας.

  • 17 Αυγούστου 2013, 18:45 | Λάμπρος

    Αφού έχετε σκοπό την καλλιέργεια της ικανότητας κάθε ατόμου για κριτική προσέγγιση και αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνιών γιατί καταργείτε το μάθημα ¨Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον¨ από το λύκειο;
    Από τον πρόλογο του βιβλίου ¨Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον¨ το μάθημα έχει σκοπό να αναπτύξουν οι μαθητές αναλυτική και συνθετική σκέψη, να αποκτήσουν ικανότητες μεθοδολογικού χαρακτήρα για να μπορούν να επιλύσουν προβλήματα. Επίσης δίνεται η δυνατότητα στην ανάπτυξη δεξιοτήτων αλγοριθμικής προσέγγισης των προβλημάτων για την επίλυσή τους
    Πιστεύω ότι δεν υπάρχει αντίστοιχο μάθημα που να καλύπτει τόσο καλά τον σκοπό του νομοσχεδίου που λέει ¨ Aνάπτυξη δεξιοτήτων εφαρμογής της γνώσης και επίλυσης προβλημάτων ¨
    Τα παραπάνω τεκμηριώνουν την άποψη ότι το μάθημα της ΑΕΠΠ έστω και καθυστερημένα πρέπει να ενταχθεί στο νέο πρόγραμμα σπουδών στο Επιστημονικό Πεδίο Εξειδίκευσης ¨Θετικές και Τεχνολογικές Επιστήμες¨ ως μάθημα επιλογής ΑΕΠΠ ή ΧΗΜΕΙΑ.
    Η κατάργηση της Πληροφορικής από το λύκειο δεν προωθεί αναβάθμιση της παιδείας.

  • 17 Αυγούστου 2013, 18:39 | εκπαιδευτικός-γονέας

    Διδάσκω Βιολογία στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο εδώ και είκοσι τρία χρόνια και είναι πραγματικά η πρώτη φορά που θεωρώ εγκληματικές τις αλλαγές που προβλέπονται με το νέο σχέδιο νόμου. Αλλαγές που προδίδουν την απόσταση που χωρίζει τους αποφασίζοντες από τη πραγματικότητα τόσο στον επιστημονικό, όσο και στον παιδαγωγικό και διδακτικό τομέα. Παραθέτω τις απόψεις μου όσον αφορά το μάθημα της βιολογίας και τις ώρες που προβλέπονται για τη διδασκαλία της, αν και πιστεύω πως οι αποφάσεις είναι ήδη ειλημμένες. Η βιολογία ΥΠΟΒΑΘΜΙΖΕΤΑΙ, και ομολογώ ότι αυτό είναι αναντίστοιχο με την σπουδαιότητά και τη χρησιμότητά της.
    Α. Το μάθημα της Βιολογίας πρέπει στην Α και στη Β λυκείου να είναι δίωρο.
    Διότι η μια ώρα Βιολογία την εβδομάδα:
    1. Προσχηματικά μόνο καλύπτει τις ανάγκες διδασκαλίας, ειδικά σε μια ηλικία που παγιώνονται στάσεις και συμπεριφορές που σχετίζονται με το σεβασμό της ετερότητας, την προστασία του περιβάλλοντος, την υιοθέτηση επιλογών που σχετίζονται με τη δημόσια και την ατομική υγεία, την αποφυγή πρόωρων εγκυμοσυνών, την πρόληψη σεξουαλικώς μεταδιδόμενων νοσημάτων κ.α΄.
    2. Δεν επιτρέπει στον εκπαιδευτικό να οικοδομήσει ουσιαστική παιδαγωγική σχέση με τους μαθητές του, πόσο μάλλον να εφαρμόσει καινοτόμες διδακτικές προσεγγίσεις στην ουσία τους και όχι μόνο κατ’ όνομα…
    3. Δεν αντιστοιχεί στις ανάγκες διδασκαλίας ενός αντικειμένου που δεσπόζει σε όλα τα εκπαιδευτικά συστήματα διεθνώς, λόγω της εκρηκτικής ανόδου του και της διείσδυσής του σε κάθε τομέα της ανθρώπινης δραστηριότητας.

    Β. Το επιστημονικό πεδίο Επιστήμες Υγείας θα ήταν σωστό να μετονομαστεί σε Επιστήμες Ζωής και Περιβάλλοντος και να συμπεριλάβει και άλλες σχολές όπως Γεωπονίας, Δασοπονίας, Τμήματα Περιβάλλοντος και φυσικά τα παντός είδους Βιολογικά, όπως και τα νεοπαγή τμήματα (π.χ. Μοριακής Βιολογίας Θράκης) και αντίστοιχα τμήματα στα Τ.Ε.Ι. Διότι οι σχολές και τα τμήματα που δεν περιλαμβάνονται στο πεδίο των Επιστημών Υγείας, όπως η Γεωπονική, τα Βιολογικά κ.λ.π., έχουν σαφές βιολογικό υπόβαθρο, όπως προκύπτει από το αντικείμενο και τα προγράμματα σπουδών τους.

    Γ. Σα βιολόγος εκπαιδευτικός θεωρώ επίσης αυτονόητο ότι το μάθημα θα πρέπει διδάσκεται αδιαλείπτως και στο Γυμνάσιο με ώρες διδασκαλίας τουλάχιστον με τις αντίστοιχες του σημερινού προγράμματος του Γυμνασίου. Διότι έτσι μόνο αποκαθίσταται η εννοιολογική, παιδαγωγική και διδακτική συνέχεια στη διδασκαλία ενός μαθήματος, που πρέπει να παρακολουθεί βήμα-βήμα την σωματική, συναισθηματική και πνευματική ανάπτυξη του μαθητή σε όλη τη διάρκεια των σπουδών του.
    Θα πρέπει ακόμα οι προβλεπόμενες υποχρεωτικές εργαστηριακές ασκήσεις σε κάθε τάξη να πραγματοποιούνται σε ειδικές- χωριστές εργαστηριακές ώρες φυσικών επιστημών και να προβλέπεται αυτό στο ετήσιο αναλυτικό πρόγραμμα.
    Θεωρώ επίσης ότι πρέπει να διδάσκεται η Βιολογία και στο Τεχνολογικό Λύκειο ως μάθημα Γενικής παιδείας, κάτι που μέχρι τώρα δεν γίνεται.

  • 17 Αυγούστου 2013, 18:37 | Ilias

    Εξετάζοντας το προτεινόμενο εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Γενικού Λυκείου το συμπέρασμα είναι ότι τα θετικά του σημεία είναι περισσότερα από τα αρνητικά.
    Συνοψίζοντας τα θετικά επισημαίνονται:
    1)η διατήρηση της ερευνητικής εργασίας στις πρώτες δύο τάξεις,
    2)η βαθμιαία εξειδίκευση από την πρώτη προς την τρίτη τάξη που παρακολουθεί τα ενδιαφέροντα των μαθητών
    3)η δίωρη διδασκαλία της βιολογίας σε όλους τους μαθητές των δύο πρώτων τάξεων και
    4)η διδασκαλία της χημείας σε όλους τους μαθητές που σκοπεύουν να εισαχθούν σε Σχολές Θετικών Επιστημών ή Πολυτεχνικές σχολές καθώς και σε πολλά τμήματα ΤΕΙ με θετική κατεύθυνση, πρόταση που διορθώνει ένα πρόβλημα διάρκειας 13 ετών.

    Ως αρνητικό σημείο μπορεί να θεωρηθεί η πιθανότητα να δημιουργηθεί μεγάλη ανάγκη για εξωσχολική βοήθεια λόγω της συμμετοχής των βαθμών όλων των τάξεων στη διαμόρφωση του γενικού βαθμού πρόσβασης. Η οργάνωση ενός αξιόπιστου και συνεπούς προγράμματος βοήθειας όπως ήταν αυτό της πρόσθετης διδακτικής στήριξης τα πρώτα χρόνια λειτουργίας της διαθέσιμου σε όσους του μαθητές του Λυκείου επιθυμούν φαίνεται ότι θα αποτελέσει αναγκαιότητα τα επόμενα χρόνια.

    Σε κάθε περίπτωση το προτεινόμενο πρόγραμμα είναι σαφώς λογικότερο και πιθανότατα αποτελεσματικότερο από το υπάρχον.

  • 17 Αυγούστου 2013, 18:30 | Ελευθερία Ακριτίδου

    Ενίσχυση των ξένων γλωσσών στο Γυμνάσιο και Λύκειο.

    Στην εποχή της οικονομικής κρίσης όταν η φροντιστηριακή εκπαίδευση είναι ένα αφόρητο οικονομικό βάρος για πάρα πολλές οικογένειες η δημόσια εκπαίδευση οφείλει να δώσει στα παιδιά ΔΩΡΕΑΝ τα απαραίτητα εφόδια που αναμφίβολα αποτελούν οι ξένες γλώσσες. Ενίσχυση της πρώτης ξένης γλώσσας (Αγγλικής)ως υποχρεωτικής, στο Γυμνάσιο και Λύκειο με περισσότερες ώρες, καθώς και δυνατότητα επιλογής για όσους επιθυμούν δεύτερης ξένης γλώσσας.

  • 17 Αυγούστου 2013, 18:25 | eleni

    Εγώ είμαι της γνώμης ότι το νέο πρόγραμμα είναι σαφώς καλύτερο από το προηγούμενο. Οι ομάδες προσανατολισμού είναι σαφώς διακριτές ώστε να μπορεί ένας μαθητής τόσο να επιλέγει όσο και να προετοιμάζεται κατάλληλα. Ο μικρότερος αριθμός εξεταζόμενων μαθημάτων στη Γ΄ Λυκείου για την εισαγωγή των μαθητών στην Τριτοβάθμια, βοηθά στην καλύτερη κατανόηση και εμβάθυνση του κυρίως αντικειμένου. Και, επιτέλους, η Χημεία έγινε απαιτητό εξεταζόμενο μάθημα για εισαγωγή σε σχολές που θεωρητικά η γνώση της είναι απαραίτητη, σε αντίθεση με το παρελθόν που, π.χ. ένας μαθητής εισαγόταν στο Χημικό-Γεωπονικό-Χημικών Μηχανικών και λοιπών θετικών επιστημών Τμήματα χωρίς να έχει διδαχθεί και εξετασθεί στη Χημεία στη Β΄ και Γ΄ Λυκείου.

  • 17 Αυγούστου 2013, 18:21 | Στρατής Πλάτων

    Κύριε υπουργέ,
    Η κατάργηση του μαθήματος του προγραμματισμού από το Λύκειο και τις Πανελλαδικές εξετάσεις είναι ένα μεγάλο σφάλμα που, αν όντως ισχύσει, θα έχει μόνο αρνητικές επιπτώσεις για τη χώρα μας. Το σκεπτικό μου βασίζεται στο στόχο που πρέπει να έχει η τριτοβάθμια εκπαίδευση και κατά συνέπεια η προετοιμασία που πρέπει να υπάρχει στο Λύκειο. Τα Πανεπιστήμια, τα Πολυτεχνεία και γενικά όλες οι άλλες σχολές τριτοβάθμιας εκπαίδευσης πρέπει να έχουν στόχο την επαγγελματική αποκατάσταση των απόφοιτων. Δηλαδή την απορρόφηση από την αγορά. Αυτό μπορεί να συμβεί α) μόνο όταν τα διδασκόμενα έχουν σχέση με τα ζητούμενα της εποχής και β) όταν τα ιδρύματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης «εισχωρήσουν» στην κοινωνία, όπως άλλωστε συμβαίνει σε πολλές άλλες χώρες.
    Ο Προγραμματισμός, δηλαδή η ανάπτυξη λογισμικού, είναι ένα σχετικά νέος τομέας, που έχει σχέση με την τεχνολογία και μπορούμε να ισχυριστούμε ότι αφορά οτιδήποτε κάνει χρήση των υπολογιστών, των κινητών και tablets. Στην εποχή δε της δικτυακής παγκοσμιοποίησης, οι υπηρεσίες ανάπτυξης λογισμικού μπορούν να προσφερθούν από οπουδήποτε. Και η πρώτη ύλη για τις υπηρεσίες είναι κατ’ εξοχήν το μυαλό. Τίποτα άλλο. Δεν χρειάζεται, παρά μόνο φαντασία και εξυπνάδα. Ένα μόνο άτομο μπορεί να επιφέρει επιτεύγματα που να αλλάξουν τα παγκόσμια δεδομένα. Παράδειγμα ο Steve Jobs στην Apple, o Bill Gates στην Microsoft, ο Sergey Brin της Google και ο Mark Elliot Zuckerberg της Facebook. Όλοι αυτοί άρχισαν προγραμματισμό από τη παιδική τους ηλικία, από τα χρόνια του δημοτικού και του γυμνασίου.
    Εμείς στην Ελλάδα, θα καταργήσουμε τον προγραμματισμό από το Λύκειο; Αντίθετα. Πρέπει να μπει σαν κύριο μάθημα σ’ όλες τις τάξεις της Β/θμιας εκπαίδευσης και μάλιστα με βαθύτερη προσέγγιση. Για όποιους στο υπουργείο αμφισβητούν τη δυνατότητα που έχουν τα Ελληνόπουλα στον προγραμματισμό, ας δουν τις επιτυχίες που έχουν γυμνασιόπαιδα και Λυκειόπαιδά μας στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Πληροφορικής που διοργανώνεται από την ΕΠΥ κάθε χρόνιο (www.pdp.gr) και στην οποία μαθητές από όλη την Ελλάδα διακρίνονται και εκπροσωπούν τη χώρα μας στην Βαλκανιάδα και Ολυμπιάδα πληροφορικής με αξιοζήλευτα αποτελέσματα. (Αυτό οι μαθητές προετοιμάζονται στα ιδιωτικά σχολείο ή από ιδιώτες πληροφορικούς, που σημαίνει ότι οι οικογένειές τους έχουν κάποια οικονομική επιφάνεια. Ας φανταστείτε τι θα γινόταν αν η εκπαίδευση προσφερόταν σε ένα δημόσιο σχολείο!)
    Κύριοι, τελειώνοντας, σας εκλιπαρώ να σκεφτείτε: Η χώρα μας δεν έχει βιομηχανία, δεν έχει πετρέλαια, δεν έχει γενικά πρώτες ύλες. (Ακόμα και στο θέμα του τουρισμού πού είναι τα 17 εκατομμύρια τουριστών που υποτίθεται θα βλέπαμε φέτος; Μήπως στα κρουαζιερόπλοια που τους γυροφέρνουν και είναι ξένων συμφερόντων; ) Έχουμε όμως κάτι πολύ σπουδαίο. Ελληνικά Μυαλά. Έχουμε επιστήμονες που φεύγουν και διακρίνονται στο εξωτερικό. Πρέπει να τους κρατήσουμε. Μπορούμε να τους κρατήσουμε. Αρκεί να θέλουμε να τους κρατήσουμε. Αρκεί να τους εκπαιδεύσουμε κατάλληλα και έγκαιρα. Η πληροφορική (εννοώ την εκμάθηση της ανάπτυξης λογισμικού, δηλαδή τον προγραμματισμό και όχι χρήση πολυμέσων και άλλα που μπορούν τα παιδιά να μάθουν και από μόνα τους) στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο είναι ένας τρόπος. Δεν κοστίζει τίποτα. Όλα τα σχολεία (όπως και όλοι οι μαθητές) έχουν προσωπικούς υπολογιστές. Δεν χρειάζονται υπέρ-υπολογιστές. Μέσα από την παιδεία το κράτος (δηλαδή εσείς), θα αξιοποιήσετε ανθρώπινο δυναμικό και θα αποφέρετε έσοδα στη χώρα μας. Δείτε χώρες, όπως η Ινδία, που έχουν εξελιχθεί και απειλούν να καταλάβουν τα παγκόσμια σκήπτρα στην ανάπτυξη λογισμικού.
    Πρόταση : Στο Άρθρο 04: Εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, να γίνει αλλαγή στις απαιτήσεις στο πεδίο «Θετικές και Τεχνολογικές Επιστήμες». Η Χημεία να αντικατασταθεί με τον Προγραμματισμό.

  • 17 Αυγούστου 2013, 18:15 | M. A.

    Είναι δυνατόν σε ένα σύγχρονο Λύκειο να τελειώνει την εκπαίδευσή του ένας μαθητής χωρίς να έχει διδαχτεί ποτε την επιστήμη των υπολογιστών;

    Δεν θα επιχειρηματολογήσω για την αναγκαιότητα της ύπαρξης του μαθήματος της ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ ΣΕ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΤΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ στις πανελλαδικές εξετάσεις, Θα τονισω ομως την ανάγκη εισαγωγικού μαθήματος αλγοριθμικής στην Β Λυκείου.

    Ένα είναι σίγουρο: Η καταργηση ενος τετοιου μαθηματος στην επόχη που ζούμε δεν εχει σαν αποτελεσμα το ΝΕΟ ΛΥΚΕΙΟ που οραματιζεστε.

  • 17 Αυγούστου 2013, 17:46 | Γεωργία

    Περιμένω αναγνωριστεί η Πληροφορική ως μάθημα γενικής παιδείας, υποχρεωτικό για όλα τα παιδιά τόσο στο Γυμνάσιο όσο και στις δύο πρώτες τάξεις του Λυκείου. Στο Γυμνάσιο να έχει τον προσανατολισμό της απόκτησης δεξιοτήτων-πιστοποιητικού χρήσης των Η/Υ και βασικών γνώσεων για τη λειτουργία των υπολογιστών.
    Στο Λύκειο θα πρέπει να έχει τον χαρακτήρα της Αλγοριθμικής σκέψης και της επίλυσης προβλημάτων.

  • 17 Αυγούστου 2013, 17:45 | Νίκος

    Λυπάμαι ιδιαίτερα με τη λογική των συναδέλφων πληροφορικών. Τι ακριβώς σημαίνει «χημεία ή πληροφορική»; Η χημεία είναι μία από τις δύο βασικές φυσικές επιστήμες προαπαιτούμενη για πλήθος άλλων. Παρακαλούμε να την αφήσετε ήσυχη.

  • 17 Αυγούστου 2013, 17:42 | Ι.Σ.

    Βλέπω με μεγάλη ανησυχία το συντεχνιασμό των καθηγητών πληροφορικής, οι οποίοι με περισσό θράσος (αν αναλογιστεί κανείς τον τρόπο εισόδου τους στα σχολεία με εκείνες τις απείρου κάλλους διαδικασίες προ δεκαετίας) να ζητούν την απόσυρση μαθημάτων θετικών επιστημών και την αντικατάσταση τους με την Πληροφορική.

    Η Πληροφορική αποτελεί μια γνώση η οποία είναι απαραίτητη σε όλους. Για αυτό το λόγο πρέπει να μπαίνει από το δημοτικό, όπου γίνεται δουλειά από όσους καθηγητές πληροφορικής τιμούν το επάγγελμα τους και δεν θεωρούν να εισάγουν επτάχρονα στον κόσμο της πληροφορικής (όντας γονιός είχα την τύχη να έχουν οι κόρες μου έναν εξαιρετικό καθηγητή στο Δημοτικό φέτος). Δεν αποτελεί μάθημα ειδικό, οι ίδιοι το συνομολογούν ότι όλες οι σχολές χρειάζονται την πληροφορική. Όλες οι σχολές, ακόμη και αυτές των ανθρωπιστικών σπουδών. Αντιθέτως. για τις Φυσικές επιστήμες είναι απαραίτητο ένα σύνολο προαπαιτούμενων γνώσεων για τον υποψήφιο φοιτητή που θα μπεί σε πολυτεχνικές, ιατρικές, γεωπονικές ή παρόμοιες σπουδές, το οποίο δεν είναι δυνατό να διδαχθεί στο Πανεπιστήμιο, αλλά στο πλαίσιο μιας συγκεκριμένης κατεύθυνσης στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

    Κατανοώ το πρόβλημα όμως η λύση για τη διατήρηση θέσεων εργασίας στην εκπαίδευση δεν μπορεί να είναι ο κανιβαλισμός άλλων ειδικών και βασικών μαθημάτων. Η ενίσχυση της πληροφορικής στο Δημοτικό και στο Γυμνάσιο είναι μια προτεινόμενη λύση.

  • 17 Αυγούστου 2013, 17:40 | Τάσος

    Γράφει ο κος Κώστας …
    16 Αυγούστου 2013, 09:35 | Κώστας
    Μόνιμος Σύνδεσμος
    Δεν είναι δυνατόν, λόγω του γεγονότος ότι υπάρχουν εκατοντάδες υπεράριθμοι ΠΕ19-20 σε κάθε νομό,να διαμορφώνεται το πρόγραμμα του Λυκείου σε βάρος άλλων μαθημάτων. Έλεος πια με τις συντεχνιακές αντιλήψεις.

    Αγαπητέ Κώστα
    δεν προσπαθούμε να καλύψουμε τις πλασματικές υπεραριθμίες αλλάζοντας το πρόγραμμα του Λυκείου. Θα έλεγα ότι, αντιθέτως, δημιουργούνται νέες πραγματικές υπεραριθμίες αλλάζοντάς το….
    Επί της ουσίας τώρα, το πρόγραμμα των μαθητών και των παιδιών μας θα πρέπει να διαμορφωθεί λαμβάνοντας υπόψη τις σύγχρονες επιταγές, και όχι να εξυπηρετεί συγκεκριμένα συμφέροντα καθηγητικών ομάδων.
    Τη σημασία της πληροφορικής τα προηγμένα εκπαιδευτικά κράτη τη γνωρίζουν ήδη. Στην Αγγλία βάζουν την πληροφορική σε όλες της βαθμίδες της εκπαίδευσης, με προγραμματισμό από το δημοτικό, ενώ στην Ελλάδα την αφαιρούν γιατί υπάρχουν ποιο σημαντικά πράγματα που πρέπει να μάθουν οι μαθητές -οπότε δεν υπάρχουν ώρες να τις σπαταλούν στην πληροφορική…
    Αν αφαιρεθεί η Πληροφορική θα είναι κάτι που δύσκολα θα διορθωθεί στο μέλλον, αφού οι προσλήψεις ουσιαστικά έχουν ήδη μηδενιστεί ενώ οι εκπαιδευτικοί πληροφορικής θα έχουν εκδιωχθεί από την εκπαίδευση. Ελπίζω, έστω και την τελευταία στιγμή, να διορθωθεί το λάθος.

  • 17 Αυγούστου 2013, 16:44 | γκ

    Το μεγάλο πρόβλημα της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης είναι η χαμηλή επιλεξιμότητα της τεχνικής εκπαίδευσης. Αυτό έχει επισυμανθεί κατά καιρούς από πολούς, η διεθνής εμπειρία των προηγμένων χωρών το επιβεβαιώνει, νομίζω λοιπόν ότι αποτελεί κάποιο κοινό τόπο για την κατάσταση της εκπαίδευσης και για το προς τα που θα πρέπει να κινηθεί.
    Οι μαθητές στο Λύκειο θα πρέπει να αποκτούν σιγά σιγά κάποιο προσανατολισμό για αυτό που θα κάνουν στη ζωή τους. Δεν υπάρχει η πολυτέλεια για σπατάλη χρόνου, ειδικά με τις παρούσες συνθήκες. Και δεν μπορούν να γίνουν όλοι γιατροί και δικηγόροι.
    Οποιοι και να είναι οι λόγοι για την απαξίωση των επαλ, το γεγονός είναι ότι πολλοί μαθητές που θα είχαν συμφέρον να είναι εκεί επιλέγουν τελικά τα γενικά λύκεια.
    Και τι κάνετε με το νομοσχέδιο. Τους δίνετε ακόμα περισσότερη γενική παιδεία, όλο και λιγότερη τεχνολογική γνώση και εμπειρία. Η πληροφορική είναι η τεχνολογία αιχμής στην εποχή μας.
    Θα ήταν δικαιολογημένη μια τέτοια αντιμετώπιση αν ήταν εμπεδωμένος ο ρόλος των τεχνικών λυκείων στη κοινωνία. Αυτό όμως δεν συμβαίνει. Αυτό κάνει την αντιμετώπισή σας είναι στρουθοκαμηλική. Πηγαίνει κόντρα στις τάσεις και τις ανάγκες της κοινωνίας.
    Οποιαδήποτε μείωση της πληροφορικής στα γενικά λύκεια, μεταφράζεται σε απώλεια χρόνου και δυνατότητας έγκαιρης και έγκυρης γνώσης και εμπειρίας των μαθητών, που θα τους χρειαστεί στη ζωή τους.
    Τέτοια πολυτέλεια δεν υπάρχει. Η κοινωνία χρειάζεται τους πρακτικούς ανθρώπους, τη κοινή λογική και όχι ακόμα περισσότερους αιθεροβάμονες.

  • 17 Αυγούστου 2013, 16:38 | Ειρήνη

    Με αφορμή την κατάθεση των νομοσχεδίων για το Νέο Λύκειο (Γενικό και Τεχνολογικό), και στην κατεύθυνση της ανάδειξης του Λυκείου σε ένα σύγχρονο σχολείο που ακολουθεί τις απαιτήσεις της ψηφιακής εποχής θεωρώ απαραίτητο το μάθημα της Πληροφορικής ως μάθημα Γενικής Παιδείας αλλά και ως μάθημα πανελλαδικά εξεταζόμενο στα μαθήματα προσανατολισμού.Οι μέθοδοι της Πληροφορικής, η αλγοριθμική και ο προγραμματισμός αποτελούν εργαλεία για την επίλυση προβλημάτων σε όλους τους επιστημονικούς κλάδους (άλλωστε είναι ένας από τους σκοπούς του Γενικού Λυκείου – η)Η ανάπτυξη δεξιοτήτων εφαρμογής της γνώσης και επίλυσης προβλημάτων)
    ΘΕΩΡΩ ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΗ ΤΗΝ ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΕΝΩ ΚΑΘΙΕΡΩΝΕΤΑΙ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ Στοιχεία Κοινωνικών & Πολιτικών Επιστημών έξι (6) ωρών !! ΣΑΝ ΝΑ ΕΥΛΟΓΕΙΤΕ ΤΑ ΓΕΝΙΑ ΣΑΣ.

  • 17 Αυγούστου 2013, 16:20 | Αθανάσιος Σταυριανός

    Απαράδεκτη η υποβάθμιση της πληροφορικής στο λεγόμενο «Νέο» Λύκειο και η κατάργηση του μαθήματος του προγραμματισμού από πανελληνίως εξεταζόμενο μάθημα.Οι υποψήφιοι 45 σχολών πληροφορικής με ποια λογική θα εξετάζονται στην Χημεία και όχι στον προγραμματισμό?
    Κάθε σύγχρονο κράτος έχει καταλάβει οτι η Επιστήμη των Υπολογιστών μπορεί να αποτελέσει έναν σημαντικό μοχλό ανάπτυξης . Μια σοβαρή επένδυση δηλαδή και μάλιστα χωρίς να είναι απαραίτητο μεγάλο «αρχικό» κεφάλαιο. Αρκεί να υπάρχουν απόφοιτοι πληροφορικής με σημαντικά υψηλό επίπεδο.
    Η μη ύπαρξη μαθήματος παννεληνίως εξεταζόμενο στην «Επιστήμη των Υπολογιστών» και την αλγοριθμική σκέψη μόνο οπισθοδρόμηση είναι.
    Αλλάξτε το το δυνατόν συντομότερο.

  • 17 Αυγούστου 2013, 16:12 | Δασκαλος

    Στην εποχή που ο ψηφιακός αλφαβητισμός αποτελεί μέγιστο προσόν στη
    σύγχρονη εργασιακή αρένα είναι τεράστιο λάθος η υποβάθμιση της
    Πληροφορικής από Επιστήμη σε απλή δεξιότητα, που προσεγγίζεται
    επιφανειακά και χωρίς βάθος, καταδικάζοντας τους μαθητές σε ημιμάθεια.
    Όλοι οι μαθητές πρέπει να αποφύγουν τον ψηφιακό αναλφαβητισμό.

  • 17 Αυγούστου 2013, 15:55 | Κατερίνα Κ. Γονέας

    Διαβάζοντας το νομοσχέδιο για την παιδεία διαπίστωσα ότι υπάρχουν κάποια ζητήματα για τα οποία θα ήθελα να πω τη γνώμη μου.

    1. Οι εξετάσεις με συντελεστή και στις 3 τάξεις του Λύκείου θα κουράσουν τους μαθητές και θα αυξήσουν τα φροντιστήρια.

    2. Οι μαθητές θα πρέπει να έχουν πιο πολλές επιλογές. Για παράδειγμα διαπίστωσα ότι δεν υπάρχει μάθημα πληροφορικής στη β’ και γ΄ λυκείου.
    Πως είναι δυνατό τα παιδιά μου που ασχολούνται συνέχεια με τον υπολογιστή στο σπίτι να μην παίρνουν γνώσεις πληροφορικής στο γενικό λύκειο; Πως θα μπουν σε σχολές πληροφορικής;

    Νομίζω ότι στον αιώνα μας σε 2 πράγματα πρέπει να έχουν πολλές γνώσεις τα παιδιά μας: Στα Αγγλικά και στην Πληροφορική.

    Ας κάνει κάτι γι αυτό το Υπουργείο…

  • 17 Αυγούστου 2013, 15:53 | ΙΩΑΝΝΗΣ

    Ο κλάδος της πληροφορικής είναι απαραίτητος στο δημοτικό,στο γυμνάσιο και στο λύκειο,για την δημιουργία τόσο μαθητών με υπόβαθρο και αντίληψη για την ευκολότερη κατανόηση των μαθημάτων όσο και σπουδαστών με υπόβαθρο στην ψηφιακή τεχνολογία για την ευκολότερη απορρόφηση τους από την αγορά εργασίας.

  • 17 Αυγούστου 2013, 15:43 | Νίκη

    Στην πρόταση του Γενικού Λυκείου, δεν λαμβάνεται υπόψη καθόλου η ομάδα εκείνη των μαθητών η οποία θα ήθελε να επιλέξει Πολυτεχνείο, ΤΕΙ, Πανεπιστήμια, τμήματα που δεν προαπαιτούν Χημεία αλλά απαιτούν σπουδαστές δημιουργικούς, ευρηματικούς, ούτως ώστε να μπορούν να εκπαιδευτούν ώστε να εφευρίσκουν λύσεις σε δύσκολα προβλήματα.
    Η επιστήμη της Πληροφορικής και η Αλγοριθμική αναπτύσσει την κριτική σκέψη και τη δεξιότητα λύσης προβλημάτων. Πρέπει να δούμε τη διαφορά μεταξύ του «οδηγώ ένα αυτοκίνητο και σχεδιάζω ένα αυτοκίνητο που μπορεί να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις της εποχής».
    Εφόσον λοιπόν διαχωρίζεται η κατεύθυνση των Παιδαγωγικών, αναρωτιέμαι γιατί δεν διαχωρίζεται και η κατεύθυνση της Τεχνολογίας η οποία λείπει από το προτεινόμενο Λύκειο.

  • 17 Αυγούστου 2013, 15:31 | Δέσποινα

    Οι ενστάσεις μου στο νέο πρόγραμμα είναι οι εξής:
    α) Η χημεία, η φυσική και η βιολογία είναι διακριτές και πρέπει και στη βαθμολόγηση να είναι διακριτές κι όχι κλάδοι του μαθήματος φυσικές επιστήμες , όπως και οι ανθρωπιστικές επιστήμες π.χ. θρησκευτικά, ιστορία. Εξάλλου, αν και σε ορισμένους τομείς αλληλεπικαλύπτονται εξετάζουν τον κόσμο από διαφορετική οπτική.
    β)Λείπει ένα δίωρο χημείας κατεύθυνσης στη δευτέρα λυκείου, μέσα στο οποίο οι μαθητές θα μπορούν να εμβαθύνουν σε έννοιες της χημείας, ενώ στη γενική παιδεία το δίωρο της χημείας θα μπορούσε να μελετά θέματα από την καθημερινότητα των μαθητών,ώστε να κατανοήσουν πόσο «χημικός» είναι ο κόσμος που μας περιβάλλει όπως κι εμείς οι ίδιοι.
    Τέλος θα ήθελα να πω ότι ελπίζω μέσα από το νέο πρόγραμμα, οι φυσικές επιστήμες να εχουν και το χρόνο τους και το «σπίτι» τους, μέσα στο οποίο οι μαθητές να ανακαλύψουν τη διττή φύση τους (θεωρητική και εργαστηριακή).

  • 17 Αυγούστου 2013, 15:24 | ΓΙΑΝΝΗΣ

    Παραθέτω κείμενο συναδέλφου:
    Υπάρχει το πρόγραμμα Computer Science Principles στην αμερική το οποίο είναι πιλοτικό για σχολεία και το οποίο έχει πολύ ενδιαφέρον. Σε λίγο καιρό θα εφαρμοστεί στα περισσότερα σχολεία στην αμερική
    http://www.csprinciples.org/
    http://www.collegeboard.com/html/computerscience/

    Επίσης στη Βρετανία αυτή την εποχή γίνεται μεγάλη κουβέντα για τη μετατόπιση της εκπαίδευσης από το ICT στο Computer Science, δηλαδή εγκαταλείπουν τη φιλοσοφία ΤΠΕ (που εμείς έχουμε θεοποιήσει) και πάνε σε καθαρή επιστήμη των υπολογιστών και πάρα πολύ προγραμματισμό.
    παραθέτω κάποιες πηγές για αυτό που πιστεύω ότι θα είναι ισχυρό επιχείρημα ότι τη στιγμή που κάποιες χώρες εκσυγχρονίζουν το πρόγραμμα σπουδών τους προσθέτοντας την επιστήμη της πληροφορικής εμείς την αφαιρούμε

    http://www.bbc.co.uk/news/education-23222068
    https://www.gov.uk/government/news/harmful-ict-curriculum-set-to-be-dropped-to-make-way-for-rigorous-computer-science
    http://www.wired.co.uk/news/archive/2013-07/09/coding-in-new-curriculum
    http://www.bbc.co.uk/news/education-16493929

    τέλος η επιστήμη των υπολογιστών αποτελεί και ξεχωριστό αντικείμενο στο αγγλικό Baccalaureate.
    http://www.bbc.co.uk/news/education-21261442

  • 17 Αυγούστου 2013, 15:24 | Αναστασία Σ.

    – Το μάθημα του προγραμματισμού στην Γ΄ λυκείου της τεχνολογικής κατεύθυνσης κύκλου Β΄, που αντικειμενικό σκοπό έχει την ανάπτυξη κριτικής και αναλυτικής σκέψης, αφήνει πολύ μεγάλο κενό στην κατάρτιση των μελλοντικών φοιτητών των τεχνολογικών, και όχι μόνο, τμημάτων ΑΕΙ και ΤΕΙ. Οι μαθητές είναι χρήσιμο να διδάσκονται τις βασικές αρχές του προγραμματισμού καθώς σε πολλές σχολές (ακόμα κ κάποιες οικονομικές!) καλούνται να παρακολουθήσουν και να εξεταστούν σε μαθήματα αμιγώς προγραμματιστικά.
    – Και στις υπόλοιπες τάξεις του Λυκείου Β και Γ θα πρέπει να υπάρχει μάθημα πληροφορικής, που να παρακολουθούν όλοι οι μαθητές. Οι μαθητές του Λυκείου έχουν φτάσει σε επίπεδο ηλικιακό αλλά και διανοητικό, που μπορούν να αντιληφθούν καλύτερα έννοιες-πρακτικές-εργαλεία πληροφορικής, που παιδιά μικρότερης ηλικίας δεν δύναται να προσεγγίσουν και που αποτελούν σημαντικά εφόδια.
    – Πώς τα παιδιά που δεν μένουν κοντά στη διεύθυνση Δ.Ε. θα παρακολουθούν τα «Τμήματα ενίσχυσης» για τα ειδικά μαθήματα?
    – Τα μαθηματικά τα οποία είναι ως επι το πλείστον τρόπος σκέψης δεν γίνεται να απουσιάζουν από τις επιστήμες υγείας. Το σύνολο των εξεταζόμενων μαθημάτων το βγάζει απ’έξω καθώς και τα άλλα τρία (Φυσική-Χημεία-Βιολογία) είναι επίσης σημαντικά για τις επιστήμες υγείας, αλλά τα μαθηματικά είναι απαραίτητα για όποιον καλείται να ασκήσει ένα επάγγελμα που το μυαλό του πρέπει να δουλεύει και να βρίσκει λύσεις κάτω από ιδιαίτερα πιεστικές και απαιτητικές συνθήκες.

  • 17 Αυγούστου 2013, 15:17 | Νίκος Στ.

    Στη δύσκολη αυτή περίοδο για τη χώρα μας θα περίμενε κανείς μια πρόταση για ένα πραγματικά «ΝΕΟ ΛΥΚΕΙΟ». Η απουσία μαθημάτων πληροφορικής από το Γενικό Λύκειο είναι…(προσπαθώ να σκεφτώ την πιο ήπια έκφραση) σε λάθος κατεύθυνση. Εστιάζοντας σε διάφορες έρευνες τόσο στη χώρα μας (Μελέτη του ΣΕΒ για τα επαγγέλματα του μέλλοντος), όσο και σε διεθνές επίπεδο (The Top Jobs for 2013 – Forbes), παρατηρούμε πως τα περισσότερα επαγγέλματα με προοπτικές για το 2020 σχετίζονται με την Επιστήμη της Πληροφορικής.
    Πρόταση:
    Α΄ Λυκείου: 2 ώρες μάθημα γενικής παιδείας (Εφαρμογές Πληροφορικής).
    Β΄ Λυκείου: 2 ώρες μάθημα κατεύθυνσης (Προγραμματισμός)
    Γ΄ Λυκείου: 4 ώρες μάθημα κατεύθυνσης (Προγραμματισμός) Πανελλαδικά εξεταζόμενο.

  • Ποιά τεχνολογία βρίσκεται παντού, στη ζωή ενηλίκων και παιδιών, στην καθημερινή και επαγγελματική ζωή;
    Ποια επιστήμη εξηγεί το γιατί και το πώς αυτής της τεχνολογίας; το πώς θα την αξιοποιήσουμε με ασφάλεια και υπευθυνότητα, το πώς θα εκφραζόμαστε μέσω αυτής και κυρίως το πώς θα αναπτύξουμε λύσεις σε αυτόν τον ψηφιακό κόσμο; λύσεις που «λύνουν τα χέρια» όλων των άλλων επιστημών;
    Ποιά επιστήμη έχει βοηθήσει όσο καμία άλλη στην ανάπτυξη των άλλων επιστημών, γι’ αυτό και διδάσκεται σε σχεδόν όλη την τριτοβάθμια εκπαίδευση;
    Αυτή η επιστήμη και ο αντίστοιχος διδακτικός της μετασχηματισμός στο σχολείο, η «Εκπαίδευση στην Επιστήμη των Υπολογιστών» απουσιάζει από το Νέο Λύκειο.
    Έτσι τώρα οι μαθητές που εισάγονται στις Σχολές Πληροφορικής, Ηλεκτρολόγων Μηχανικών κ.α. δεν θα έχουν άλλη επιλογή παρά να αποδείξουν την επάρκειά τους στη Χημεία σε βάθος και έκταση, εντρυφώντας στη λεπτομέρεια. Θα είναι όμως η τελευταία φορά, αφού δεν θα την ξανασυναντήσουν στην ακαδημαϊκή και επαγγελματική τους ζωή (προφανώς, ισχυρίζομαι, ότι η Χημεία πρέπει να εξετάζεται για την εισαγωγή σε πολλές άλλες, σχετικές με αυτήν, σχολές και τμήματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης).
    Αν έχει νόημα αυτή η διαβούλευση νομίζω ότι έχετε την ευκαιρία να διορθώσετε το λάθος και να μην ξαναγυρίσετε την εκπαίδευση 26 χρόνια πίσω αλλά και πολύ πίσω από τις χώρες που αναπτύσσονται οικονομικά και πολιτισμικά, οι οποίες αυτή τη στιγμή επιλέγουν να εισαγάγουν την Επιστήμη των Υπολογιστών στη σχολική τους εκπαίδευση (Αγγλία, ΗΠΑ, Καναδάς, Γερμανία κ.α.).

    Γεώργιος Πανσεληνάς
    Σχ. Σύμβουλος Πληροφορικής Αν. Κρήτης

  • 17 Αυγούστου 2013, 14:59 | Μιχάλης Ατσαλάκης

    Συστηματικά και προφανώς σκόπιμα, αγνοείται από το Υπουργείο το με ευρύτατη αποδοχή ψήφισμα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου (Νοέμβριος 2007) σχετικά με τη θεσμοθέτηση, ΤΟ ΕΛΑΧΙΣΤΟ, 3 ωρών Φυσικής Αγωγής, σε ΚΑΘΕ βαθμίδα εκπαίδευσης.
    Η δημοσιονομική ωφέλεια του εν λόγω μέτρου θα ήταν πολύ μεγάλη (πέρα από την παιδαγωγική πλευρά). Το γεγονός αυτό καταγράφεται και είναι αποδεκτό από το Υπουργείο Υγείας, όπως φαίνεται και από την ατζέντα του για τη διατροφή και τη φυσική δραστηριότητα, αλλά μάλλον, το Υπουργείο Παιδείας «διαφωνεί».

  • 17 Αυγούστου 2013, 13:54 | Σαμαρά Αλεξία

    Αγαπητέ κ.Υπουργέ
    Ξέρετε φυσικά οτι η απουσία της Επιστήμης της Πληροφορικής από το Νέο Λύκειο είναι ανακόλουθη με την εποχή που ζούμε αλλά και με την υποτιθέμενη ΑΝΑΠΤΥΞΗ που διακηρύσσετε οτι θέλετε να φέρετε στη χώρα σε αυτή τη δύσκολη στιγμή.
    Αναλογιστήτε επίσης πόσο χρήσιμος είναι ο ρόλος ενός τέτοιου μαθήματος για τους εφήβους σε αυτές τις δύσκολες εποχές από πλευρας εθισμόυ, ηλεκτρονικού εκφοβισμού, ηλεκτρονικής απάτης κ.α. Σας παραπέμπω στο βιβλίο που εξέδωσε πρόσφατα ο Μανώλης Σφακιανάκης ο Προϊστάμενος της Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος <>, Εκδόσεις Λιβάνη.
    Επίσης το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου μπορεί να σας διαβεβαιώσει πόσο σημαντικό είναι το έργο που γίνεται στα Λύκεια προς αυτή την κατεύθυνση.
    Σκεφτείτε λοιπόν διπλά πριν εξαφανίσετε την Πληροφορική από τα Λύκεια γιατί οι συνέπειες θα είναι πολλαπλές και χειρότερες από αυτές που μπορείτε να προβλέψετε!
    Σαμαρά Αλεξία

  • 17 Αυγούστου 2013, 13:52 | Χρήστος Νικολής

    Η εισαγωγή του μαθήματος της Πολιτικής Παιδείας στο νέο πρόγραμμα του Λυκείου συνιστά από μόνη της μία θετική εξέλιξη. Κανείς βέβαια δεν πρέπει να υποτιμήσει τα υπόλοιπα μαθήματα του νέου τύπου Λυκείου. ΄Ολα έχουν την αξία και την χρησιμότητά τους. Αλλωστε, όλοι οι κλάδοι της επιστήμης υπήρετούν συκεκριμένους στόχους, επωφελείς για το κοινωνικό σύνολο.΄Ομως, το συγκεκριμένο μάθημα έχει έναν ειδικο σκοπό που το καθιστά απολύτως αναγκαίο στην τρέχουσα πολιτική και κοινωνική συγκυρία: Να διαμορφώσει υπεύθυνους και ενεργούς πολίτες οι οποίοι θα κληθούν να αποτελέσουν τους στυλοβάτες της Δημοκρατίας. Αλλωστε η θωράκιση της Δημοκρατίας απαιτεί πολίτες ενήμερους για τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις τους και για τον τρόπο λειτουργίας του πολιτεύματος,στοιχεία που αποτελούν το περιεχόμρνο της Πολιτικής Παιδείας.Προσδοκώμενα ωφέλη: Ο περιορισμός φαινομένων κοινωνικής παθογένειας,όπως η παραβατικότητα η αποστασιοποίηση των νέων από τα κοινα και η συνακόλουθη ενίσχυση της κοινωνικής αλληλλεγγύης και συλλογικότητας.

  • 17 Αυγούστου 2013, 13:39 | Χρήστος

    Πάλι για την Πληροφορική ως επιστημονικό πεδίο θα σχολιάσω. Καλό θα ήταν να υπάρχει σε κάθε βαθμίδα της εκπαίδευσης μιας και είναι πλέον η τρίτη βασική δεξιότητα των ανθρώπων μετά τον γραπτό και προφορικό λόγο!

    Έτσι πρέπει να καταλήγει σε πανελλαδικώς εξεταζόμενο μάθημα μιας και είναι βασικό μάθημα στα τεχνολογικά πανεπιστήμια και πρέπει οι φοιτητές να είναι σε καλό επίπεδο για να μπορέσει η πληροφορική σαν αναπτυξη λογισμικού να έχει μέλλον σε αυτή τη χώρα!

    Δεν είναι τυχαίο οτι παραπάνω από τους μισούς απόφοιτους πληροφορικών σχολών δεν έχουν φτιάξει ποτε ένα πρόγμαμμα. Γιαυτό πρέπει να γίνεται στο λύκειο και με τη μέθοδο project που να καταλήγει σε δημιουργία προγράμματος και γιατί όχι, αναλόγως την όρεξη και σε παραγωγή καινοτόμων λογισμικών!

  • 17 Αυγούστου 2013, 13:32 | Ιωάννα Ευαγγελοπούλου

    Η διδασκαλία της επιστήμης της Πληροφορικής στο Λύκειο, έχει ως σκοπό και στόχο την κατάρτιση των μαθητών στην καλλιέργεια και ανάπτυξη ιδεών, στην κριτική και αναλυτική σκέψη, στη συνθετική ικανότητα, στη σωστή επεξεργασία δεδομένων και στην ευρύτερη παιδεία και κουλτούρα, ώστε να αποκτήσουν τα απαραίτητα εφόδια και το υπόβαθρο εκείνο που θα τους επιτρέψει αφενός στο νέο τοπίο της εκπαίδευσης και αφετέρου στην αγορά εργασίας, η οποία διαμορφώνεται και εξελίσσεται συνεχώς στην βάση της πληροφορικής.
    Είναι λοιπόν απαραίτητη η εισαγωγή του μαθήματος της πληροφορικής στο Λύκειο και υποχρεωτικά αναγκαίο(και αναβαθμισμένο) το μάθημα Α.Ε.Π.Π. στη θετική- τεχνολογική κατεύθυνση για τους μαθητές που επιλέγουν σχολές Πληροφορικής, Πολυτεχνείου κ.α.

  • 17 Αυγούστου 2013, 13:25 | ΝΙΚΟΣ ΒΑΣΑΓΙΩΡΓΗΣ

    Το σχέδιο νόμου δημιουργεί ένα Γενικό Λύκειο που μας γυρίζει δεκαετίες πίσω, το οποίο σύμφωνα με την προτεινόμενή του μορφή αποτελεί ένα σχολείο προπαρασκευής για τις πανελλαδικές εξετάσεις εισαγωγής στις σχολές Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Λείπουν από το πρόγραμμά του σύγχρονα μαθήματα, μαθήματα που βοηθούν τον άνθρωπο στην καθημερινότητά του και καταργείται ουσιαστικά οτιδήποτε έχει σχέση με την Τεχνολογία. Απουσιάζουν μαθήματα όπως η Τεχνολογία και το Τεχνικό Σχέδιο ( αποτελεί διεθνή γλώσσα) στην Α τάξη αλλά ακόμα και μαθήματα που εξετάζονται ως ειδικά για την εισαγωγή σε διάφορες σχολές (π.χ. Γραμμικό – Ελεύθερο Σχέδιο).
    Στην Α τάξη το μάθημα του Τεχνικού Σχεδίου θα μπορούσε να είναι επιλογής ενώ το Γραμμικό και το Ελεύθερο στη Γ επιλογής μη υποχρεωτικά (θα μπορούσαν να τα παρακολουθήσουν αυτοί που θα εξεταστούν σε αυτά ως ειδικό μάθημα)

  • 17 Αυγούστου 2013, 13:06 | Δημήτριος ΒΑΛΑΧΗΣ

    Πρέπει η διδασκαλία της πληροφορικής (γενικής & εξειδικευμένης ) οχι μονο να μην ελατωθει αλλα να ενισχυθεί σημαντικά σε όλες τις τάξεις το λυκείου, και να συνδεθεί με τα αλλα μαθήματα

  • 17 Αυγούστου 2013, 12:47 | Ε.Μ.

    Ευελπιστώ πως κάποιος άνωθεν ενδιαφέρεται και διαβάζει όλα τα σχόλια που γίνονται και δεν αναλωνόμαστε σε ατέρμονες συζητήσεις εκπαιδευτικοί και γονείς, που ενδιαφέρονται για το πιο σημαντικό αγαθό για μια χώρα, μετά την υγεία. Μερικές παρατηρήσεις:
    α. είναι πράγματικά λυπηρό να μειώνεται η σπουδαιότητα επιστημών, προκειμένου να εξυπηρετηθούν συντεχνιακά συμφέροντα. Στους σκοπούς της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης είναι η ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας των εφήβων, γεγονός που από μόνο του απαιτεί τη διδασκαλία όλων των μαθημάτων και δεξιοτήτων. Η εξειδίκευση έρχεται μέσα από τις πανεπιστημιακές σπουδές που θα επιλέξει ο κάθε μαθητής/φοιτητής.
    β. είναι αδιανόητο να υπάρχουν μονόωρα μαθηματα. Καθώς οι περισσότεροι από εμάς γνωρίζουμε τον τρόπο λειτουργίας του ελληνικού σχολείου, αντιλαμβνόμαστε πως το μονόωρο μάθημα δεν επιτρέπει στους μαθητές να γνωρίσουν με σωστό τρόπο καμιά επιστήμη. Επομένως όλα όσα λέγονται και γράφονται περί μονόωρων μαθημάτων, κατά την άποψή μου, απλώς σκοπεύουν να μειώσουν την αξία κάποιων μαθημάτων έναντι άλλων.
    γ. Παγκωσμίως ο 21ος αιώνας «βαπτίστηκε» ως ο αιώνας της πληροφορικής και της βιολογίας. Δεν είναι δυνατόν λοιπόν, τα μαθήματα αυτά να εξοστρακίζονται ή να περιθωριοποιούνται από τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Δε γίνεται να θέλουμε τα παιδιά μας να είναι ψηφιακά και «βιολογικά» αναλφάβητα. Σε ένα σωστά οργανωμένο εκπαιδευτικό σύστημα χωράνε όλα τα μαθήματα και σε ικανοποιητικό βαθμό εμβάθυνσης.

  • 17 Αυγούστου 2013, 12:39 | ΒΑΣΙΛΗΣ Θ.

    ΑΣ ΠΟΥΜΕ ΟΛΟΚΛΗΡΗ ΤΗΝ ΑΛΗΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ..
    ΚΑΛΟ ΝΑ ΜΑΘΟΥΝ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΧΕΙΡΙΣΜΟ
    ΑΛΛΑ ΤΟΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟ ΠΟΥ ΤΟ ΕΙΔΑΤΕ ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΟ..
    ΚΑΙ ΕΓΩ ΣΤΗ ΣΧΟΛΗ ΜΟΥ ΕΚΑΝΑ 2 ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΑΛΛΑ ΣΤΟ 3ο ΕΤΟΣ
    ΣΤΗΝ ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΣΗ..
    ΤΑ ΒΑΣΙΚΑ ΗΤΑΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ-ΦΥΣΙΚΗ-ΧΗΜΕΙΑ..
    ΑΛΛΩΣΤΕ ΠΑΓΚΟΣΜΙΩΣ ΟΙ ΓΝΩΣΕΙΣ ΠΟΥ ΕΞΕΤΑΖΟΝΤΑΙ ΟΙ ΥΠΟΨΗΦΙΟΙ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ΕΙΝΑΙ ΣΤΙΣ ΓΕΝΙΚΕΣ ΓΝΩΣΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ-ΦΥΣΙΚΗΣ-ΧΗΜΕΙΑΣ-ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ-ΓΛΩΣΣΑΣ.
    ΕΛΕΟΣ ΠΙΑ ΜΕ ΤΗΝ ΠΑΡΑΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗ..

  • 17 Αυγούστου 2013, 11:42 | ΔΗΜΗΤΡΗΣ T.

    Θα προσπαθήσω να είμαι περιεκτικός μιας και θεωρώ ότι δε χρειάζεται ιδιαίτερη επιχειρηματολογία για την χρησιμότητα – αναγκαιότητα των μαθημάτων πληροφορικής στο Λύκειο. Περισσότερο θέλω να δείξω ότι είναι πολλοί οι εκπαιδευτικοί (και όχι μόνο πληροφορικοί), γονείς, μαθητές που το έχουν καταλάβει και ΕΛΠΙΖΩ – ΠΙΣΤΕΥΩ ο κ.ΑΡΒΑΝΙΤΟΠΟΥΛΟΣ να ΑΠΟΔΕΊΞΕΙ ΟΤΙ ΔΙΝΕΙ ΣΗΜΑΣΙΑ ΣΤΗΝ ΑΠΟΨΗ ΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΚΑΙ ΝΑ ΚΑΝΕΙ ΤΙς ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΕς ΔΙΟΡΘΩΣΕΙΣ μιας και:

    1) η πληροφορική πέρα από χρηστικότατο εργαλείο, αποτελεί και ΕΠΙΣΤΗΜΗ στην οποία δίνουν μεγάλη βαρύτητα οι προηγμένες χώρες του κόσμου.

    2)δεν είναι δυνατόν οι μαθητές μας που δε θα συνεχίσουν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση να είναι ΨΗΦΙΑΚΑ ΑΝΑΛΦΑΒΗΤΟΙ.

    3)θεωρώ ότι θα ήταν πολύ χρήσιμο τουλάχιστον όσοι επιλέγουν να ακολουθήσουν σχολές σχετικές με τεχνολογία, να έχουν εξεταστεί πάνω σε βασικές αρχές προγραμματισμού – αλγόριθμους.

    Μπορώ να γράψω και άλλα πολλά επιχειρήματα αλλά δε νομίζω ότι χρειάζεται γιατί όλοι τα ξέρουν ή έστω και μετέπειτα τα συνειδητοποίησαν.

    Διότι η γνώση της πληροφορικής δε μπορεί να θεωρήσει κανείς ότι στο ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΊΟ ΟΛΟΚΛΗΡΩΝΕΤΑΙ ΜΕ ΚΑΠΟΙΕΣ ΛΙΓΕΣ ΩΡΕΣ ΣΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ.

  • 17 Αυγούστου 2013, 11:35 | Φρόσω Π.

    Ως απόφοιτη του «παλαιού» Γενικού Λυκείου, δε μπορώ να αντιληφθώ τη φιλοσοφία και το σχεδιασμό που έγινε, ώστε οι μελλοντική μαθητές να μη διδάσκονται κυρίως την αλγοριθμική σκέψη και δευτερευόντως τη γενική παιδεία της χρήσης της επιστήμης της Πληροφορικής. Εσείς θέλετε τα παιδιά σας να μαθαίνουν τα κλασσικά μαθήματα γενικής παιδείας, όταν σε άλλες χώρες, μάλλον σε όλες τις χώρες, διδάσκεται η Πληροφορική όχι ως μάθημα επιλογής, αλλά ως υποχρεωτικό και σε κάθε βαθμίδα εκπαίδευσης όπως και σε κάθε τάξη. Θα αισθάνομαι πολύ μειονεκτικά αν όντως αφαιρεθεί το μάθημα της Πληροφορικής από τη ναυαρχίδα της ελληνικής εκπαίδευσης.

  • 17 Αυγούστου 2013, 11:33 | Θ.Π.

    Όσο για τα project. Στα περισσότερα σχολεία, κακά τα ψέμματα, είναι αντιγραφή και επικόλληση από το ιντερνέτ και η λογική είναι ο καθηγητής να συμπληρώσει το ωράριο του και οι μαθητές να πάρουν χωρίς πολύ κόπο το βαθμό.

    Αφού κύριοι το ξέρετε ότι ο μαθητής πχ του Λυκείου έχει 4 με 6 ώρες κάθε μέρα Φροντιστήριο (έκθεση, αρχαία, λατινικά, φυσική, χημεία, μαθηματικά, αγγλικά) και να διαβάσει και για την άλλη μέρα για το Σχολείο και το Φροντιστήριο. Πώς θα αφιερώσει με καθαρό και δημιουργικό μυαλό ώρα για το project;

    Μάλλον αυτοί που το έβαλαν είναι εκτός Ελληνικής μαθητικής πραγματικότητας και το έκαναν αντιγραφή επικόλληση (το εθνικό μας σπορ) από άλλα Ευρωπαϊκά σχολεία, όπου εκεί το σχολείο είναι ολοήμερο, κανένας μαθητής δεν κάνει φροντιστήριο, έχει εργαστηριακό εξοπλισμό και αίθουσες για όλα τα μαθήματα, σωστή κατανομή στην ύλη (μικρή ύλη και εύστοχη σε κάθε μάθημα) , μαθητές που σέβονται και αγαπάνε το σχολείο καθοδηγούμενοι από το σπίτι και καθηγητές που αγαπάνε την δουλειά τους και αμείβονται σωστά και έχουν κάποιες ευκολίες (πχ δωρεάν ιντερνέτ, δωρεάν πρόσβαση σε δανειστικές βιβλιοθήκες, τάξη που ανήκει σε καθηγητή με τον εξοπλισμό της και μετακινούνται οι μαθητές από τάξη σε τάξη,) μαθητές που έχει ο καθένας την ντουλάπα για τα πράγματά του στο σχολείο και σέβονται το μάθημα και οι ίδιοι καταδικάζουν τις συμπεριφορές που υποβαθμίζουν και ενοχλούν το μάθημα ενώ εδώ τις κουκουλώνουν και κάνουν τις ίδιες αργότερα. Εδώ το απιδί έχει άφεση αμαρτιών σε όλα.

  • 17 Αυγούστου 2013, 11:28 | γιώργος ζ.

    Η γνώμη μου είναι η εξής :

    – Στην Α’ Λυκείου το μάθημα της πληροφορικής θα πρέπει να είναι υποχρεωτικό και όχι επιλεγόμενο.

    – Στην Β’ Λυκείου πρέπει να διδάσκεται ως μάθημα γενικής παιδείας ο προγραμματισμός Η/Υ

    – Στην Γ’ Λυκείου, τόσο στην θετική-τεχνολογική κατεύθυνση όσο και στην κατεύθυνση ανθρωπιστικών επιστημών πρέπει οι μαθητές ανάλογα με τους κλάδους σχολών που θα επιλέξουν να έχουν το δικαίωμα να διαλέξουν ως πανελλαδικώς εξεταζόμενο μάθημα τον Προγραμματισμό Η/Υ αντί π.χ. Χημείας.

  • Αν ο πραγματικός στόχος είναι η ανάπτυξη της κριτικής και δημιουργικής ικανότητας των μαθητών, κακώς αφαιρείται το μάθημα ΑΕΠΠ της Γ’ λυκείου. Αντιθέτως, θα έπρεπε να προστεθεί μάθημα γενικής παιδείας Προγραμματισμού στη Β’ λυκείου. Αν ισχύσει η λογική της αφαίρεσης της ΑΕΠΠ, δε μπορώ να αιτιολογήσω για ποιο λόγο αφαιρείται η ΑΕΠΠ και όχι τα μαθηματικά ή η φυσική, τα οποία είναι μαθήματα που επίσης αναπτύσσουν την κριτική σκέψη (με τη διαφορά ότι μέσω του προγραμματισμού, δημιουργείται κάτι από το μηδέν, ο μαθητής δημιουργεί κάτι δικό του, δεν αναπαράγει απλά νόμους και κανόνες…). Η αφαίρεση της ΑΕΠΠ είναι εντελώς εκτός λογικής και παρακάμπτει πολλά από τα σημεία που διάβασα στο εισαγωγικό άρθρο 01.
    Να προσθέσω ότι διαφωνώ με τις υπερβολικά πολλές -κατ’ εμέ- ώρες φιλολογικών μαθημάτων και φυσικής-μαθηματικών (αναφέρομαι στο άθροισμα των ωρών σε κάθε τάξη του λυκείου και του γυμνασίου). Έχει αποδειχτεί στο παρελθόν ότι -ακόμη και 7 ώρες γλώσσα, λογοτεχνία, φυσική και μαθηματικά να διδάσκονται τα παιδιά κάθε μέρα- δεν έρχονται τα αναμενόμενα αποτελέσματα. Δεν υποτιμώ τα παραπάνω αντικείμενα, η αξία τους είναι μεγάλη, αλλά υπάρχουν κι άλλα μαθήματα με μεγάλη αξία, που αγαπούν τα παιδιά. Ως Καθηγητής πληροφορικής, έχω ακούσει εκατοντάδες φορές να λένε τα παιδιά ότι ένα από τα αγαπημένα μαθήματα είναι η ΑΕΠΠ.

  • 17 Αυγούστου 2013, 10:51 | Θ.Π.

    Ξεκινώντας από το Δημοτικό
    Νομίζω ότι η Πληροφορική εκεί έπρεπε να είναι μόνο στην ΣΤ τάξη. Το παιδί στις ηλικίες αυτές πρέπει να κινείται, να παίξει, να γνωρίσει βασικές έννοιες και να εξασκηθεί στη γραφή και ανάγνωση (πάνω από το 50 % των παιδιών που έρχονται στο Γ/σιο είναι σαν να μην πήγαν ποτέ σχολείο από πλευράς γραφής/ανάγνωσης). Εμείς που γεμίζαμε τετράδια με καλλιγραφία και αντιγραφή κειμένου και μαθαίναμε μικρά κειμενάκια τόσο απέξω όσο και το νόημά τους και να τα γράφουμε και να τα διαβάζουμε μόνο καλά έχουμε να θυμόμαστε.
    Το παιδί σε αυτές τις ηλικίες είναι πολύ ανώριμο και κατά 99% βλέπει τον υπολογιστή σαν παιχνίδι, εθίζεται. Αφιερώνει όλο και περισσότερες ώρες στον υπολογιστή στο σχολείο και στο σπίτι με αποτέλεσμα να είναι ένα παχύσαρκο, εθισμένο στο ιντερνέτ και τα παιχνίδια παιδί φτάνοντς στο Γυμνάσιο, που στο μυαλό του ο υπολογιστής είναι ένα παιχνίδι.
    Και ερχόμαστε στο Λύκειο. Άρα λοιπόν ακόμα μεγαλύτερη σημασία έχει η ύπαρξη της Πληροφορικής στο Λύκειο και ιδιαίτερα ο προγραμματισμός, καθώς και το μυαλό του εφήβου έχει «πήξει» περισσότερο και έχει περισσότερες γνώσεις στα μαθηματικά, φυσική και σε άλλες γνώσεις ώστε να καταλάβει την αξία του υπολογιστή και να μάθει να τον χρησιμοποιεί σαν εργαλείο αλλά και να αναζητήσει να φτιάξει τα δικά του μικρά προγράμματα που τον βοηθούν να δίνει λύση σε δικά του προβλήματα. Ο υπολογιστής στα μάτια του παύει να είναι ένα παιχνίδι και γίνεται ένα μαγικό εργαλείο με το οποίο κατανοεί την πρόοδο των επιστημών και μπορεί να το εξερευνήσει καλύτερα κάνοντάς του συνεργάτη στην επίλυση προβλημάτων που ήδη αντιμετωπίζει (μαθηματικά, φυσική και αλλού).

    Άρα κατ’ εμέ μεγαλύτερη αξία έχουν τα μαθήματα Πληροφορικής στο Γυμνάσιο και ακόμα περισσότερο στο Λύκειο παρά στο Δημοτικό.

    Σκεφτείτε το. Ρωτήσατε άραγε τη γενιά που πήρε το φορητό υπολογιστή σαν δώρο με τα ηλεκτρονικά βιβλία στον υπολογιστή πόσο χρήσιμο τους φάνηκε; Από πείρα (γνωρίζω πολλούς καθηγητές Γ/σίου και γονείς αυτής της περιόδου) τα παιδιά χρησιμοποίησαν τον υπολογιστή ως εξής:
    Α) Σχεδόν κανένα δεν διάβαζε τα ηλεκτρονικά βιβλία από τον υπολογιστή αφού μετά από λίγο επικαλούνταν ότι πονάνε τα μάτια τους από τη μικρή 10 ίντσες οθόνη (ενώ για τα παιχνίδια και τα βίντεο δεν πόναγαν τα μάτια τους)

    Β) τα περισσότερα έσβησαν τα εκπαιδευτικά λογισμικά από τον Η/Υ και εγκατέστησαν παιχνίδια κάνοντας επίδειξη κα στους φίλους τους, «το έχεις εσύ αυτό; Είναι παιχνιδάρα» ενώ έπαιζαν σχεδόν σε όλες τις ώρες μαθήματος μέσα στην τάξη ή μιλούσαν μεταξύ τους με εφαρμογές ασύρματης δικτύωσης ή Bluetooth. Δεν υπήρχαν διαθέσιμες πρίζες στην τάξη να φορτίζουν τους φορητούς των οποίων η μπαταρία άδειαζε γρήγορα από τα παιχνίδια που έτρεχαν στο μάθημα κα στο διάλλειμα και όταν ο καθηγητής τους έλεγε «ανοίξτε το βιβλίο πχ φυσικής στη σελίδα…» αμέσως ομάδες παιδιών του φώναζαν «κύριε κύριε ο υπολογιστής έσβησε…» μπλοκάροντας την εκαπιδευτική διαδικασία.

    Γ) Χρησιμοποιούσαν τη δικαιολογία ότι όλα είναι μέσα στον υπολογιστή και δεν έφερναν στο σχολείο κανένα βιβλίο τετράδιο ή άσκηση ενώ στα περισσότερα μαθήματα έδιναν τις ασκήσεις σε τυπωμένο αρχείο του Word και κατά σύμπτωση ακριβώς ίδια άσκηση το 90% της τάξης.

    Άραγε έγινε ποτέ σοβαρή αναζήτηση από το Υπουργείο όχι για τα θετικά αλλά για τα αρνητικά σημεία που παρατηρήθηκαν; Και Φυσικά οι καθηγητές θα ήταν «κουμπωμένοι» να πούνε την αλήθεια γιατί θα φοβότανε ότι πάνε κόντρα στο «Ψηφιακό σχολείο» του Υπουργού οπότε θα έπαιρναν και αρνητικές αξιολογήσεις.

    Συμπεράσματα:

    Α) Οι κύριοι κύριοι Σύμβουλοι που εισηγούνται διάφορα καλό θα είναι να πάνε μια τριετία να διδάξουν οι ίδιοι και εφαρμόσουν αυτό που εισηγούνται και να δουν από κοντά την εφαρμογή του σε ένα Δημόσιο μέσο σχολείο (όχι πειραματικό με επιλεγμένα παιδιά) και μετά να εισηγηθούν. Όχι να αναφέρουν 100 βιβλιογραφίες από πού πήραν τις ιδέες τους και να αγνοούν τις συνθήκες του Ελληνικού Σχολείου.

    Β) Η Πληροφορική χρειάζεται παιδεία για να εφαρμοστεί σωστά. Απαραίτητο είναι οι καθηγητές Πληροφορικής που τόσα χρόνια έχουν αντιμετωπίσει αυτά τα προβλήματα και έχουν βρει τρόπους να χρησιμοποιείται ο υπολογιστής δημιουργικά στο μάθημά τους πρέπει να υπάρχουν στο Δημόσιο σχολείο. Από τα παραπάνω αποδείχτηκε ότι τόσα χρόνια στα εργαστήρια Πληροφορικής Γυμνασίου-Λυκείου γίνονταν δουλειά με τον καθηγητή να επιβλέπει τις συνθήκες και να έχει διαμορφώσει κατάλληλα το εργαστηριακό περιβάλλον (η θέση των μαθητών στο εργαστήριο είναι τέτοια που με μια ματιά ο καθηγητής βλέπει τι κάνει ο μαθητής), ενώ στην τάξη όπου κα΄θε μαθητής έιχε το φορητό υπολογιστή επικράτησαν χαώδεις καταστάσεις με τον κάθε μαθητή να έχει τον υπολογιστή του στο θρανίο του και τον καθηγητή να κάνει μάθημα στον πίνακα.

    Γ) Η αξία της Πληροφορικής στο Λύκειο είναι τεράστια. Καθώς το παιδί έχει αποκτήσει βασικές γνώσεις μπορεί να καταλάβει και αξιοποιήσει τον υπολογιστή διαφορετικά από ότι στις προηγούμενες ηλικίες.

  • 17 Αυγούστου 2013, 10:36 | Χ. ΚΙΟΥΣΗΣ

    Διαπιστώνω με λύπη μου ότι στην παρούσα δημόσια διαβούλευση επικρατούν για μια ακόμη φορά διεκδικήσεις συντεχνιακού χαρακτήρα. Συγκεκριμένα, αναφέρομαι στους σεβαστους κλάδους των καθηγητών Πληροφορικής και των Οικονομολόγων.
    Τους παρακαλώ να παραμερίσουν το συντεχνιακό προς όφελος του Γενικού Συμφέροντος. Όπως όλοι ξέρουμε ειδικά στις δύσκολες εποχές η μόνη διέξοδος είναι η συνεργασία.

    Με εκτίμηση,
    Χ. Κιούσης
    Πολίτης