Άρθρο 42 Διαδικασία χρηματοδότησης υλοποίησης δράσεων και έργων του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας από το Πράσινο Ταμείο

1. Για την υλοποίηση δράσεων και έργων του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας είναι δυνατός ο ορισμός ως αναθέτουσας αρχής του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσιου (ΤΑΙΠΕΔ) ή άλλου φορέα της Γενικής Κυβέρνησης της περ. β) της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 (Α’ 143), συμπεριλαμβανομένων νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου που υπάγονται σε αυτή, κατόπιν σύναψης προγραμματικής σύμβασης μεταξύ αυτού και της αρμόδιας Γενικής Γραμματείας του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
2. Οι δαπάνες υλοποίησης των ανωτέρω έργων και δράσεων δύναται να καλύπτονται από το Πράσινο Ταμείο. Η πληρωμή πραγματοποιείται απευθείας από το Πράσινο Ταμείο προς την αναθέτουσα αρχή.
3. Στις περιπτώσεις της παρ. 2, όπου αναθέτουσα αρχή ορίζεται νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου ή το ΤΑΙΠΕΔ ή άλλος φορέας της Γενικής Κυβέρνησης, το Πράσινο Ταμείο καταβάλλει προκαταβολή χωρίς την παροχή εγγυήσεων.
4. Στην προγραμματική σύμβαση της παρ. 1 καθορίζονται, ιδίως, ο χρόνος ολοκλήρωσης, το ύψος της προκαταβολής και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια. Η προκαταβολή και οι λοιπές καταβολές από το Πράσινο Ταμείο προς την αναθέτουσα αρχή δεν συνδέονται υποχρεωτικά με στάδια εκτέλεσης του έργου ή παραλαβής της υπηρεσίας.

  • 13 Νοεμβρίου 2023, 13:56 | ΣΕΠΟΧ – ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΠΟΛΕΟΔΟΜΩΝ ΚΑΙ ΧΩΡΟΤΑΚΤΩΝ

    Με το άρθρο αυτό προτείνεται η εκχώρηση της υλοποίησης δράσεων και έργων αρμοδιότητας ΥΠΕΝ στο ΤΑΙΠΕΔ ή σε άλλον φορέα της Γενικής Κυβέρνησης. Η προσέγγιση αυτή δυστυχώς δεν είναι νέα. Η προφανής σκοπιμότητά της είναι η αντιμετώπιση της αδυναμίας -λόγω υποστελέχωσης- των υπηρεσιών της αρμόδιας αρχής να προβούν έγκαιρα και αποτελεσματικά στις διοικητικές ενέργειες που απαιτούνται για την υλοποίηση δράσεων και έργων (προκηρύξεις διαγωνισμών κλπ). Ενώ μια τέτοια σκοπιμότητα θα μπορούσε να θεωρηθεί εύλογη σε περιορισμένη κλίμακα, δηλαδή εάν με μία τέτοια “εκχώρηση” αρμοδιοτήτων καλύπτονταν κατά περίπτωση και περιορισμένου αριθμού δυσλειτουργίες της κεντρικής διοίκησης, η γιγάντωσή της κατά τα τελευταία χρόνια προκαλεί εύλογους προβληματισμούς σχετικά με τη διαφύλαξη του ρόλου και της αποτελεσματικότητας της δημόσιας διοίκησης, ενώ συγχρόνως “δικαιολογεί” την συνεχιζόμενη αποστέρηση των ανθρώπινων πόρων από τις κεντρικές υπηρεσίες.
    Επιπρόσθετα, το πρόσφατο παράδειγμα του Προγράμματος Πολεοδομικών Μεταρρυθμίσεων, στο πλαίσιο του οποίου οι σχετικές με την υλοποίηση των ΤΠΣ αρμοδιότητες του ΥΠΕΝ μεταβιβάστηκαν στο ΤΕΕ, κάθε άλλο παρά εγγυάται την αποτελεσματικότητα αυτού του είδους των εγχειρημάτων. Οι παρατηρούμενες καθυστερήσεις τόσο στις αναθέσεις των μελετών όσο και στην απαιτούμενη εξειδίκευση του θεσμικού πλαισίου (η οποία συντελεί στη μη διασφάλιση της αποτελεσματικότητας των μελετών από ουσιαστική άποψη), αποδεικνύουν ότι τα δομικά προβλήματα που πρέπει να ξεπεραστούν είναι πολλά, σημαντικά, αλλά και παραγνωρισμένα από την ίδια την αρμόδια αρχή. Έτσι, στην πράξη δεν παρατηρείται κατά τα φαινόμενα σχεδόν κανένα όφελος από τέτοιου είδους εκχωρήσεις. Επομένως, αντί της προτεινόμενης διάταξης, θεωρούμε ότι απαιτείται η ανάληψη κάθε αναγκαίας πρωτοβουλίας από την αρμόδια αρχή για την ενίσχυση του στελεχιακού της δυναμικού παράλληλα με τη διασφάλιση της απαιτούμενης λογοδοσίας και διαφάνειας.

  • H Ε.Σ.Α.μεΑ. προτείνει τις ακόλουθες τροποποιήσεις και συμπληρώσεις:
    4. Στην προγραμματική σύμβαση της παρ. 1 καθορίζονται, ιδίως, ο χρόνος ολοκλήρωσης, το ύψος της προκαταβολής και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια καθώς και η υποχρέωση πρόβλεψης προσβασιμότητας για τα άτομα με αναπηρία ως αναγκαίας προϋπόθεσης για τη χρηματοδότηση. Η προκαταβολή και οι λοιπές καταβολές από το Πράσινο Ταμείο προς την αναθέτουσα αρχή δεν συνδέονται υποχρεωτικά με στάδια εκτέλεσης του έργου ή παραλαβής της υπηρεσίας.[…]

  • 1 Νοεμβρίου 2023, 10:55 | Basiliy

    Bravo