Άρθρο 05: Υπολογισμός των βέλτιστων από πλευράς κόστους επιπέδων των ελάχιστων απαιτήσεων ενεργειακής απόδοσης

1. Για τον υπολογισμό των βέλτιστων από πλευράς κόστους επιπέδων των ελάχιστων απαιτήσεων ενεργειακής απόδοσης, εφαρμόζεται η συγκριτική μεθοδολογία υπολογισμού, όπως ορίζεται στον Ευρωπαϊκό Κανονισμό αριθ. 244/2012 της Επιτροπής της 16ης Ιανουαρίου 2012 «προς συμπλήρωση της οδηγίας 2010/31/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου για την ενεργειακή απόδοση των κτιρίων με τον καθορισμό συγκριτικού μεθοδολογικού πλαισίου για τον υπολογισμό των επιπέδων βέλτιστου κόστους των ελάχιστων απαιτήσεων ενεργειακής απόδοσης των κτιρίων και των δομικών στοιχείων» (L 81/21-3-2012)
Το βέλτιστο από πλευράς κόστους επίπεδο πρέπει να ευρίσκεται εντός των επιπέδων απόδοσης, όπου η ανάλυση της σχέσης κόστους-οφέλους για ολόκληρο τον εκτιμώμενο οικονομικό κύκλο ζωής είναι θετική.
2. Οι αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, υποβάλλουν στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή έκθεση με την οποία κοινοποιούν όλα τα δεδομένα και τις παραδοχές των υπολογισμών, καθώς και τα αποτελέσματα αυτών. Οι σχετικές εκθέσεις υποβάλλονται ανά τακτικά χρονικά διαστήματα, που δεν υπερβαίνουν την πενταετία, και μπορούν να συμπεριλαμβάνονται στα σχέδια δράσης για την ενεργειακή απόδοση του άρθρου 6 του Ν.3855/2010 (ΦΕΚ Α΄ 95).

  • 14 Σεπτεμβρίου 2012, 08:28 | Κώστας Κρεμαλής
    Το βλέπω Θετικά/Αρνητικά:  

    Θέμα: Ενεργειακή Απόδοση Κτιρίων
    Αθήνα, 11/09/2012

    Με το Σχ. Νόμου για το θέμα επιχειρείται ενσωμάτωση της Οδηγίας 2010/31/ΕΕ στο Ελληνικό Δίκαιο. Δυστυχώς ακόμη μια φορά υπάρχουν ασάφειες και αδικαιολόγητες παρεμβάσεις στην Οδηγία, που οφείλονται κατά την γνώμη μας σε συντεχνιακούς λόγους. Ειδικότερα και κυρίως:

    1.0 Η Οδηγία θεσπίζει κοινό γενικό πλαίσιο για μια μεθοδολογία υπολογισμού της συνολική ενεργειακής απόδοσης των κτιρίων και κτιριακών μονάδων. Το πλαίσιο αυτό εξειδικεύεται στον κανονισμό αρ. 244/2012/16.01/2012 της Ε.Ε. και στοχεύει στον καθορισμό από τα κράτη μέλη εκείνων των ελάχιστων απαιτήσεων ενεργειακής απόδοσης, που οδηγεί σε επίπεδα βέλτιστου κόστους.

    2.0 Αντ’ αυτών το Σχ. Νόμου:

    • Δεν συνοδεύεται από αιτιολογική έκθεση και δεν περιλαμβάνει ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ με τις επερχόμενες αλλαγές σε υφιστάμενους Νόμους και Κανονιστικές Πράξεις ,όπως αντίθετα αυτά προβλέπονται από την Οδηγία.

    • Τροποποιεί τον ορισμό της Οδηγίας για το «Πιστοποιητικό Ενεργειακής Απόδοσης», ώστε να μη προβλέπεται ρητά για την έκδοσή του, η εφαρμογή της ως άνω μεθοδολογίας υπολογισμού.

    • Προσθέτει στους ορισμούς της Οδηγίας ορισμό για την «Μελέτη Ενεργειακής Απόδοσης» (ΜΕΑ) χωρίς απλή και ρητή αναφορά στην εφαρμογή της ως άνω μεθοδολογίας υπολογισμού.

    • Μνημονεύει (Άρθρο 3 του σχ. Νόμου) ως ισχύοντα τον υφιστάμενο Κανονισμό Ενεργειακής Απόδοσης Κτιρίων (ΚΕΝΑΚ), που περιλαμβάνει μεθοδολογία υπολογισμού και ελάχιστες ενεργειακές απαιτήσεις με βάση διατάξεις του ν. 3661/2008 (που καταργείται με το Σχ. Νόμου) και δεν περιελάμβανε προφανώς την νέα μεθοδολογία υπολογισμού και τους στόχους της. Η ως άνω μνεία σε συνδυασμό με τις λοιπές διατάξεις του Σχ. Νόμου ,που αναφέρονται σε μεθοδολογία (παρ. 4 Άρθρου 3,παρ. 2 Άρθρου 4,παρ. 1 Άρθρου 5),καθιστούν το Σχ. Νόμου κείμενο προβληματικό μη συμβατό με την Οδηγία και προβλέπεται ότι θα δημιουργήσει αναιτιολόγητα προβλήματα.

    3.0 Ειδικότερα για τον ΚΕΝΑΚ σημειώνουμε:

    • Εκκρεμεί εκδίκαση προσφυγής που έγινε τον Μάιο του 2010 στο ΣτΕ για τους ακόλουθους κύριους λόγους.

    • Με τον ΚΕΝΑΚ που εκδόθηκε με ΚΥΑ (Δ6/Β/οικ.5825/09.04.2010) εισάγονται οι όροι «Η/Μ μελέτες και Η/Μ εγκαταστάσεις» αντί του όρου «Τεχνικό Σύστημα Κτιρίου» που περιλαμβάνονταν στους ορισμούς του Ν. 3661/2008 αλλά περιλαμβάνεται και στους ορισμούς του νέου Σχ. Νόμου. Η εισαγωγή των όρων «Η/Μ μελέτες και Η/Μ εγκαταστάσεις» σε συνδυασμό με λοιπές προβλέψεις του ΚΕΝΑΚ οδηγεί χωρίς έρεισμα σε νόμους, σε καθεστώς εκπόνησης μελετών ΜΕΑ με όρους αποκλειστικότητας υπέρ ορισμένων ειδικοτήτων διπλ. Μηχανικών και σε βάρος άλλων.

    • Με την Υπουργική Απόφαση που εξέδωσε τον ΚΕΝΑΚ καθορίζονται (χωρίς εξουσιοδότηση νόμου) αμοιβές των μηχανικών που εκπονούν ΜΕΑ.

    • Με τον ΚΕΝΑΚ, η ΜΕΑ ορίζεται ως πρόσθετη μελέτη επιπλέον των μελετών θέρμανσης, ψύξης, Ζεστού Νερού Χρήσης (ΖΝΧ) και φωτισμού που προδήλως δεν περιλαμβάνονται σε αυτή, καθώς κατά τον ΚΕΝΑΚ περιλαμβάνονται στις μελέτες των Η/Μ εγκαταστάσεων. Ο ορισμός όμως αυτός, χωρίς μάλιστα να υπάρχει διάκριση μεταξύ του περιεχομένου των μελετών Η/Μ εγκαταστάσεων και της μελέτης ΜΕΑ είναι σε απόλυτη αναντιστοιχία τόσο με τις διατάξεις του παλαιού νόμου 3661/2008 όσο και κυρίως με τις νέες διατάξεις της Οδηγίας 2010/31/ΕΕ και του Κανονισμού 244/2012/16.01.2012.

    • Κατά τον ΚΕΝΑΚ, η ΜΕΑ αντικαθιστά μερικά τη μελέτη θερμομόνωσης και όχι εξ ολοκλήρου όπως τούτο προβλέπεται από το περιεχόμενο των Οδηγιών αλλά και από την απλή λογική.

    • Ο ΚΕΝΑΚ δεν διαφοροποιεί τις ελάχιστες ενεργειακές απαιτήσεις π.χ. ανάλογα με τη χρήση του κτιρίου όπως αντίθετα τούτο επιβάλλεται με τη νέα Οδηγία 31/2010 αλλά… και προβλέπεται στο Σχ. Νόμου (Άρθρο 3, παρ. 4). Γενικότερα, ακόμη μια φορά διαπιστώνεται, ότι ενώ η νέα Οδηγία 31/2010/ΕΕ απαιτεί πλήθος ρυθμίσεων από τα Κράτη Μέλη, το Σχ. Νόμου είτε τις επαναλαμβάνει γενικά και αόριστα, είτε τις παρακάμπτει.Αναφέρουμε ακόμη ένα παράδειγμα.Σύμφωνα με τον Κανονισμό 244/2012/16.01.2012, τα Κράτη Μέλη,πρέπει να προσδιορίζουν το βέλτιστο κόστος ,είτε με «χρηματοοικονομική»,είτε με «μακροοικονομική» προσέγγιση. Ο ΚΕΝΑΚ δεν περιλαμβάνει προφανώς καμία προσέγγιση και το ΥΠΕΚΑ επίσης, σύμφωνα με το Σχ. Νόμου που καταθέτει.

    • Η μελέτη σκοπιμότητας που ανεξαρτητοποιείται από τη ΜΕΑ κατά τον ΚΕΝΑΚ, ενσωματώνεται στη ΜΕΑ σύμφωνα με τη μεθοδολογία υπολογισμού που προβλέπεται από τον Κανονισμό 244/2012/16.01.2012.

    Τα προηγούμενα θεωρούνται ότι οφείλονται καθαρά σε συντεχνιακούς λόγους.

    4.0 Ως θετικές διατάξεις του Σχ. Νόμου, σε σύγκριση με τις ισχύουσες, πρέπει να θεωρούνται όσες αναφέρονται στη διαδικασία χορήγησης «Άδειας Ενεργειακού Επιθεωρητή» (Άρθρο 17 παρ. 3.0). Θετικότερες θα ήταν εφόσον υπήρχαν κριτήρια ώστε διπλ. Μηχανικοί με επαγγελματικά περιγράμματα που σχετίζονται με το αντικείμενο και διαθέτουν αποδεδειγμένη εμπειρία, να μη υφίστανται την ταπεινωτική διαδικασία εξέτασης και μάλιστα από συναδέλφους με ενδεχόμενα λιγότερα προσόντα.
    Υπάρχει όμως και ένα άλλο σημείο στο οποίο ο αρμόδιος Υπουργός πρέπει να απαντήσει: Οι Ενεργειακοί Επιθεωρητές έχουν δικαίωμα να εκπονούν ΜΕΑ στη διαδικασία έκδοσης Οικοδομικών Αδειών; Αναμένουμε καθαρή απάντηση.

    5.0 Σ’ ότι αφορά τις αμοιβές των Ενεργειακών Επιθεωρητών που προσδιορίζονται στο Σχ. Νόμου,αντιλαμβανόμαστε ότι προκύπτουν ως μη όφειλε,από τις απαιτήσεις του Μνημονίου.Ειναι όμως δυνατόν το θέμα να παραπεμθεί προς ρύθμιση σε Π.Δ, ώστε με μεγαλύτερη ανάλυση και κριτήρια που θα περιλαμβάνονται στο Νόμο, να προκύψουν λογικές κατευθυντήριες μέγιστες αμοιβές. Αποτελεί υποχρέωση της Πολιτείας η ανάδειξη του ρόλου και του κύρους των Μηχανικών με κατάλληλα προσόντα που θα εξυπηρετήσουν την ενεργειακή εξοικονόμηση στη χώρα και δεν θα μεταβληθούν σε γραφειοκράτες για τη δήθεν προσαρμογή σε Ευρωπαϊκές Οδηγίες.

    Κ.Κρεμαλής
    Μέλος Αντιπροσωπείας ΤΕΕ

  • 12 Σεπτεμβρίου 2012, 23:00 | Γιάννης Κοντούλης
    Το βλέπω Θετικά/Αρνητικά:  

    Σχετικά με την υποβολή στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή έκθεσης για τα δεδομένα και τις παραδοχές των υπολογισμών, καθώς και τα αποτελέσματά τους, το χρονικό περιθώριο της πενταετίας είναι ιδιαίτερα μεγάλο. Δεδομένου ότι έχουμε στόχο κτίρια σχεδόν μηδενικής κατανάλωσης ενέργειας μέχρι το 2020, οι σχετικές εκθέσεις θα πρέπει να υποβάλονται ανά τακτικά χρονικά διαστήματα, που δεν υπερβαίνουν την τετραετία (και όχι πενταετία), ώστε να μπορέσουμε να έχουμε μια σταδιακή προσέγγιση στα κτίρια σχεδόν μηδενικής κατανάλωσης.

  • 12 Σεπτεμβρίου 2012, 13:00 | Απόστολος Ευθυμιάδης
    Το βλέπω Θετικά/Αρνητικά:  

    Το άρθρο αυτό χρειάζεται συμπλήρωση με μία τρίτη παράγραφο, όπως αυτή προδιαγράφεται από την νέα Οδηγία, ως εξής :
    «3. Αν το αποτέλεσμα της σύγκρισης που γίνεται κατά την παράγραφο 2 δείξει ότι οι ισχύουσες ελάχιστες απαιτήσεις ενεργειακής απόδοσης είναι σημαντικά χαμηλότερες από πλευράς ενεργειακής απόδοσης σε σχέση με τα βέλτιστα από πλευράς κόστους επίπεδα ελάχιστων απαιτήσεων ενεργειακής απόδοσης, το οικείο κράτος μέλος δικαιολογεί τη διαφορά γραπτώς στην Επιτροπή με την έκθεση της παραγράφου 2, η οποία συνοδεύεται, αν η διαφορά είναι αδικαιολόγητη, από ένα σχέδιο που αναφέρει τα κατάλληλα μέτρα που μπορούν να μειώσουν σημαντικά τη διαφορά μέχρι την επόμενη επανεξέταση των απαιτήσεων ενεργειακής απόδοσης, ως αναφέρεται στο άρθρο 4 παράγραφος 1.»
    Η ανωτέρω παράγραφος είναι απαραίτητη ώστε η Διοίκηση να προσαρμοστεί ακριβώς στο πνεύμα και το γράμμα της Οδηγίας και να μην θεσπίζει αυθαιρέτως ελάχιστες ή υποχρεωτικές απαιτήσεις χωρίς αυτές να δικαιολογούνται από το κριτήριο της ελάχιστης δαπάνης σε επίπεδο κύκλου ζωής.

  • Κατά την άποψη μας θα πρέπει να γίνει αναφορά στην υποχρέωση υλοποίησης των παραρτημάτων του Κανονισμού 244/2012/ΕΕ.
    Επίσης θα πρέπει να καθορίζεται ο τρόπος και ο χρόνος εφαρμογής τους.

  • 4 Σεπτεμβρίου 2012, 11:21 | ΒΙΟΚΛΙΜΑΤΙΚΗ ΚΑΤΟΙΚΙΑ
    Το βλέπω Θετικά/Αρνητικά:  

    Το χαράτσι θα μπαίνει στα λειτουργικά έξοδα της κατοικίας και των ακινήτων γενικώτερα?

  • 4 Σεπτεμβρίου 2012, 11:43 | ΒΙΟΚΛΙΜΑΤΙΚΗ ΚΑΤΟΙΚΙΑ
    Το βλέπω Θετικά/Αρνητικά:  

    Για μακροχρόνιους οικονομικούς υπολογισμούς απαιτείται ΜΑΚΡΟΧΡΟΝΙΑ ΣΤΑΘΕΡΗ πολιτική, στον τομέα της οικοδομής, της Ενέργειας, της φορολογίας, τι μακροχρόνιοι υπολογισμοί να γίνουν με οποιοδήποτε κανονισμό, όταν δεν ξέρουμε τον προσεχή Χειμώνα την τιμή του πετρελαίου, άν θα κυκλοφορήσει και πότε το Βιοκαύσιμο, σε ποιά περίπου τιμή, το Φυσικό αέριο αν θα έχει ενιαία τιμή σε όλη την επικράτεια κλπ

  • 4 Σεπτεμβρίου 2012, 11:57 | ΒΙΟΚΛΙΜΑΤΙΚΗ ΚΑΤΟΙΚΙΑ
    Το βλέπω Θετικά/Αρνητικά:  

    Μάλλον θα έπρεπε να ξεκινήσουμε με την μετάφραση του κανονισμού. Υιοθετείτε την ισχύ ενός κανονισμού, συζητάτε για διαβούλευση, ενώ θα έπρεπε τουλάχιστον να είστε ειλικρινείς γιατα παρακάτω:
    α) Η οδηγία εκδόθηκε διαφωνούμε – συμφωνούμε την αποδεχόμαστε. (κοινώς ότι σκοπό μας παίζουν οι ξένοι εμείς χωρεύουμε)
    β) Για να πούμε ότι κάτι κάνουμε βγάζουμε νόμο περί του θέματος
    γ) Για να μην καταλάβει ο κόσμος για τι ακριβώς συζητάμε τον κανονισμό που θέτουμε σε ισχύ τον έχουμε αφήσει στους ξενόγλωσσους, μιας και η ΕΛΛΗΝΙΚΗ γλώσσα δεν είναι πλέον επισημη γλώσσα της Ευρωμαπαϊκής ένωσης, και έτσι οι ΄Ελληνες πολίτες πρέπει να διαβάζουν τους κανονισμούς σε άλλες γλώσσες.
    δ) Ποιός κανονισμός υπερισχύει σε περίπτωση που έχουμε διαφορετικά αποτελέσματα? ο Ευρωπαϊκός Κανονισμός αριθ. 244/2012 ή ο ΚΕΝΑΚ?