‘Αρθρο 21:Μορφή και διαδικασία του διαγωνισμού

1. Ο διαγωνισμός των υποψηφίων δικηγόρων είναι πανελλήνιος και διεξάγεται ταυτόχρονα σε όλες τις έδρες των εφετειακών επιτροπών.
2. Ο διαγωνισμός διενεργείται σε δύο εξεταστικές περιόδους κατ’ έτος, κατά τους μήνες Μάρτιο και Οκτώβριο, προκηρύσσεται δε με απόφαση του Υπουργού Δικαιοσύνης, που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης και κοινοποιείται στους Δικηγορικούς Συλλόγους της Χώρας τουλάχιστον 40 ημέρες πριν την ακριβή ημερομηνία διεξαγωγής του.
3. Η εξέταση είναι γραπτή. Στους υποψηφίους δίδονται πρακτικά θέματα με περισσότερα ερωτήματα στους κλάδους (α) Αστικού Δικαίου και Πολιτικής Δικονομίας (β) Ποινικού Δικαίου και Ποινικής Δικονομίας (γ) Εμπορικού Δικαίου (δ) Δημοσίου Δικαίου, Διοικητικής Διαδικασίας και Διοικητικής Δικονομίας και (ε) Κώδικα Δικηγόρων και Κώδικα Δεοντολογίας. Κατά την εξέταση μπορεί να επιτραπεί μόνο η χρήση κειμένων νομοθετημάτων, χωρίς σχολιασμό ή σημειώσεις.
4. Κατά τη διενέργεια του διαγωνισμού λαμβάνεται ιδιαίτερη πρόνοια για την αντικειμενικότητα και το αδιάβλητο των εξετάσεων και των αποτελεσμάτων. Δίδεται ξεχωριστή προσοχή στην αποτελεσματική κάλυψη των στοιχείων των εξεταζομένων, ώστε το πρόσωπο αυτών να μην είναι γνωστό κατά τη βαθμολόγηση.
5. Με απόφαση του Υπουργού Δικαιοσύνης ρυθμίζονται τα ειδικότερα θέματα που αφορούν την προκήρυξη του διαγωνισμού, τα απαιτούμενα για τη συμμετοχή σ’ αυτόν δικαιολογητικά, τον τρόπο ελέγχου των προϋποθέσεων συμμετοχής, τη λειτουργία της Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων, των Οργανωτικών Επιτροπών και των Ομάδων Βαθμολόγησης, τις αμοιβές των μελών τους, την τήρηση της ευταξίας κατά την εξέταση, τη βαθμολόγηση των γραπτών δοκιμίων, τη σύνταξη των πινάκων επιτυχόντων και αποτυχόντων και καθορίζονται γενικότερα οι διαδικασίες για την ομαλή και αδιάβλητη διεξαγωγή του διαγωνισμού.

  • 17 Φεβρουαρίου 2013, 23:24 | ΑΜ

    ΠΡΕΠΕΙ ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ ΝΑ ΑΠΟΚΤΗΣΟΥΝ ΝΟΗΜΑ ΑΥΤΕΣ ΟΙ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ.

    Υπάρχουν άτομα, τα οποία αδυνατούν να απαντήσουν ακόμα και στα πλέον στοιχειώδη (πτυχιούχοι εσωτερικού και εξωτερικού), αλλά παρόλα αυτά διορίζονται δικηγόροι.

    Η ΕΠΙΤΥΧΙΑ ΟΛΩΝ ΚΑΙ Ο ΔΙΟΡΙΣΜΟΣ ΟΛΩΝ ΩΣ ΔΙΚΗΓΟΡΟΥΣ, ΕΙΝΙ ΚΑΤΙ ΤΟ ΟΠΟΙΟ ΑΔΙΚΕΙ ΤΟΣΟ ΤΟ ΔΙΚΗΓΟΡΙΚΟ ΛΕΙΤΟΥΡΓΗΜΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΠΟΝΟΜΗ ΤΗΣ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ (ακόμα και αν αυτό φαίνεται μακρινό στους Δικαστές που προεδρεύουν της επιτροπής και διηγούνται με έκπληξη όσα άκουσαν κάθε φορά, οι ίδιοι που αυτοί πέρασαν θα είναι μπροστά τους στην επόμενη δικάσιμο) ΟΣΟ ΚΑΙ ΑΥΤΟΥΣ ΠΟΥ ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΥΝ ΩΣ ΕΞΕΤΑΣΤΕΣ.

    ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΥΠΑΡΞΕΙ ΟΡΘΗ ΑΠΟΝΟΜΗ ΤΗΣ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ ΧΩΡΙΣ ΚΑΤΗΡΤΙΣΜΕΝΟΥΣ ΔΙΚΗΓΟΡΟΥΣ

  • 14 Φεβρουαρίου 2013, 18:22 | Κώστας Δημητρίου

    Είναι γνωστό σε όλους ότι οι εξετάσεις όπως γίνονται μέχρι τώρα δεν έχουν καμία δυσκολία, αλλά είναι και ανέκδοτο το πεις ότι …απέτυχες !

    Αντί να εξετάζεται ο δικηγόρος σε θέματα γνώσεων, καλό είναι να αντικατασταθεί αυτό με κάτι διαφορετικό ή να υπάρξει και αυτό , δηλαδή
    με υποθετικά -απλά- πραγματικά περιστατικά να καλείται να συντάξει μια αγωγή και προτάσεις στην πολιτική και διοικητική δικονομία και μια έγκληση-μήνυση με υποτιθέμενα πάλι περιστατικά – μπορεί να προβλεφθεί ότι αυτή η εξέταση θα γίνεται όχι σε μια ώρα περιορισμένη, αλλά λ.χ. σε δυο ή τρεις εργάσιμες ημέρες με απαραίτητη προυπόθεση ότι η σύνταξη των δικογράφων να γίνεται εντός συγκεκριμένου χώρου λ.χ. μιας αίθουσας δικαστηρίου ή μιας αίθουσας πανεπιστημιακής σχολής ή μιας αίθουσας βιβλιοθήκης -> είναι κάτι που θα λειτουργήσει σε σωστή κατεύθυνση !

  • 13 Φεβρουαρίου 2013, 12:10 | Αναστασία Γιογλή

    α) Η «διοικητική διαδικασία» δεν αποτελεί κλάδο δικαίου, αλλά τμήμα της ύλης του γενικού διοικητικού Δικαίου και ως εκ τούτου ο όρος αυτός πρέπει να απαλειφθεί.
    β) Στα αντικείμενα της εξουσιοδότησης της παρ 5 του άρθρου αυτού πρέπει να περιληφθεί και ο καθορισμός της εξεταστέας ύλης και να αποσαφηνισθεί το περιεχόμενο των όρων: Αστικό Δίκαιο (που είναι ευρύτερος του Αστικού Κώδικα), Ποινικό Δίκαιο (που είναι ευρύτερος του ΠΚ) Δημόσιο Δίκαιο (που περιλαμβάνει το Σύνταγμα, το Ευρωπαϊκό Δημόσιο Δίκαιο, το εν γένει διοικητικό Δίκαιο) και Διοικητική Δικονομία (που περιλαμβάνει τον ΚΔΔ, το πδ 18/1989, το Ν 702/77, το πδ 774/80 και 1225/81 κα).

  • 13 Φεβρουαρίου 2013, 01:05 | ΠΑΝΑΓΙΩΤΙΔΗΣ ΚΩΣΤΑΣ

    Kάποιοι συνάδελφοι που εισηγούνται κλειστό αριθμό επιτυχόντων στις εξετάσεις των δικηγόρων , όταν οι ίδιοι βέβαια έγιναν δικηγόροι σε ορθάνοιχτους διαγωνισμους, είναι προφανώς εκτός πραγματικότητας.
    Για την ακρίβεια η απελευθέρωση του επαγγέλματος την οριστική κατάργηση των εξετάσεων.
    Δεν κατανοώ τι νόημα έχουν οι τυπικές εξατάσεις που διεξάγονται ,όταν οι υποψήφιοι είναι πτυχιούχοι νομικής , έχοντας περάσει 60 περίπου μαθήματα !
    Οιεξετάσεις πρέπει να εντοπίζονται σε διαδικαστικά -δικαστηριακής πρακτικής θέματα , με τα οποία ασχολείται η άσκηση.
    Το να επανελέγχεις το γνωστικό επίπεδο των ήδη πτυχιούχων είναι τουλάχιστον αστείο.

  • 12 Φεβρουαρίου 2013, 14:22 | Αλεξιος Θεοδωροπουλος

    Είναι θετικό βήμα η προσθήκη του κώδικα περί Δικηγόρων στα εξεταζόμενα μαθήματα. Μένει όμως να αποδειχθεί στην πράξη κατά πόσο οι νέες εξετάσεις θα ελέγχουν πραγματικά τις γνώσεις των υποψηφίων και δεν θα ευτελιστούν με την πάροδο του χρόνου. Επίσης, αναμέναμε όλοι από το Σχέδιο να προβλέπει την δυνατότητα διαπίστωσης της εξοικείωσης του ασκούμενου με πρακτικά θέματα της δικηγορίας, πράγμα που θα ήταν δυνατό με την οργάνωση εικονικών δικών και με άλλους τρόπους που έχουν προταθεί κατά καιρούς, οι οποίες όμως αγνοήθηκαν από την Νομοπαρασκευαστική.

  • Στο άρθρο 21 «Μορφή και διαδικασία του διαγωνισμού» η παράγραφος 1 να συμπληρωθεί ως ακολούθως :
    «1. Ο διαγωνισμός των υποψηφίων δικηγόρων είναι πανελλήνιος και διεξάγεται ταυτόχρονα σε όλες τις έδρες των εφετειακών επιτροπών. Ειδική μέριμνα λαμβάνεται για την διασφάλιση πρόσβασης σε αυτόν υποψηφίων με αναπηρία με κατάλληλη προσαρμογή της μορφής και των διαδικασιών αυτού».

  • 11 Φεβρουαρίου 2013, 13:58 | Γκέλιος Ντ.

    Κατά τη γνώμη μου πρέπει να υπάρχει εναρμόνιση στο θέμα αυτό με τον τρόπο που γίνονται οι εξετάσεις εισαγωγής στο Δικηγορικό Σώμα στις άλλες προηγμένες νομικά χώρες της Ευρώπης π.χ. Γερμανία, Ελβετία, Γαλλία, όπου δεν ελέγχεται απλώς η τυπική ξερή γνώση του νόμου αλλά υπάρχουν ουσιαστικά και αντικειμενικά στοιχεία για να γίνει κάποιος ΔΙΚΗΓΟΡΟΣ και όχι μια τυπική έστω γραπτή εξέταση, που κάθε άλλο παρά βεβαιώνει το σκοπό της…

  • 11 Φεβρουαρίου 2013, 00:27 | ΑΛΕΞΙΑ ΚΑΡΑΝΙΚΟΛΑ

    Για την υπαρξη ουσιαστικων και οχι τυπικων εξετασεων προυποτιθεται ουσιαστικη και οχι τυπικη ασκηση.το αρθρο 14 για τη διαρκεια ασκησης-περιεχομενο πρεπει να προβλεψει το ουσιαστικο περιεχομενο της ασκησης ισως και με ενδεικτικη απαριθμιση αυτου μεχρι τον καθορισμο του συμφωνα με το 15 αρθρο που οριζει για την επιτροπη εποπτειας κατα την ασκηση

  • 10 Φεβρουαρίου 2013, 22:50 | Κ.Ν.ΚΑΡΛΗΣ

    Η νομοθετική εξουσιοδότηση της παρ.4 περιλαμβάνει και ζητήματα των άρθρων 20 και 22. Μήπως πρέπει να μεταφερθεί στο τέλος του άρθρου 22 με μνεία ότι αφορά λεπτομέρειες των άρθρων 20-22;

  • 10 Φεβρουαρίου 2013, 19:26 | Χαρλαύτης Ευθ. Χρίστος

    Άρθρο 24 παρ. 4
    Ο ορθός όρος είναι «Η Εφημερίδα της Κυβερνήσεως» και όχι «Η Εφημερίδα της Κυβέρνησης».

  • 10 Φεβρουαρίου 2013, 17:43 | IOYLIOS

    Για άλλη μια φορά, δεν αναφέρεται το πιο σημανιτκό κατά τη γνώμη μου σήμερα στοιχείο: Ο ΑΡΙΘΜΟΣ ΤΩΝ ΕΙΣΑΚΤΕΩΝ! Επιτέλους, ας μπει ένα numerus clausus για να αποσυμφορηθεί το επάγγελμα. Δεν είναι δυνατόν αγνοώντας την πραγματικότητα να εισέρχονται αθρόα νέοι δικηγόροι στο επάγγελμα ετησίως.

  • 10 Φεβρουαρίου 2013, 11:41 | Συνάδελφος Θεσσαλονίκης

    Συνφωνώ με τον συνάδελφο κύριο Τροχανά.Το ισχύον σύστημα της μαζικής παραγωγής δικηγόρων-φθηνής εργατικής,αναλώσιμης ύλης- που όμοιο του δεν υπάρχει πουθενά, εξυπηρετεί τα μεγάλα συμφέροντα που θέλουν να υπαλληλοποιήσουν τους πάντες, οι δε συνδικαλιστές για τους δικούς τους λόγους σφυρίζουν τόσα χρόνια αδιάφορα, παρόλο που το επάγγελμα απαξιώνεται καθημερινά. Οι συνέπειες είναι τραγικές πρώτα για τον πολίτη καθώς το επάγγελμα ασκείται κατά πλειοψηφία πλέον περιστασιακά από άτομα που αναζητούν ήδη να κάνουν κάτι άλλο και έπειτα για τη νέα γενιά νομικών η οποία θα στερείται ουσιωδών στοιχείων (ασφάλιση κλπ).
    Επιτέλους για εξετάσεις ,προαγωγές να ισχύσει ότι ισχύει σε Γαλλία-Γερμανία.Αν δεν αλλάξει το ισχύον καθεστώς ο δικηγόρος σε μια πενταετία δεν θα έχει καμία υλική-ηθική-επαγγελματική υπόσταση.

  • 9 Φεβρουαρίου 2013, 21:12 | Δημήτρης Λιάτας

    Συμφωνώ με τους ανωτέρω. Ο υπερπληθωρισμός των δικηγόρων είναι από τα κυριότερα προβλήματα αυτή τη στιγμή στο επάγγελμά μας λόγω της υπάρχουσας κατάστασης. Δυστυχώς, το πλεονέκτημα της 100% σίγουρης επιτυχίας στις εξετάσεις, που φυσικά καρπωθήκαμε όλοι εμεις, πρέπει πλέον να εκλείψει, ώστε να αποθαρρυνθούν κάποια νέα παιδιά και να «γλυτώσουν» τα προβλήματα που θα έχουν μετά και τα οποία ενδεχομένως δεν γνωρίζουν, και να μην αναγκαστούν να παρατήσουν εκ των υστέρων τη δικηγορία, όπως γίνεται τώρα. Όπου βέβαια υπάρχουν πολλές επιτροπές (Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων, Ομάδες Βαθμολόγησης κλπ.-βλ. αρ. 22-), η πιθανότητα να αρχίσουν να κόβονται υποψήφιοι μειώνεται, για ευνόητους λόγους..
    Επίσης πρέπει οπωσδήποτε να υπάρξει περιορισμός στις φορές που μπορεί να ξαναδώσει κανείς εξετάσεις, εάν αποτύχει, όπως πριν και όπως π.χ. στη Γερμανία. To προηγούμενο άρθρο 17 του Κώδικα όριζε τις φορές σε τρεις. Τώρα το άρθρο 20 του Σχεδίου κατήργησε τελείως αυτόν τον περιορισμό!(εκτός αν προβλέπεται αλλού και δεν το έχω δει)

  • 9 Φεβρουαρίου 2013, 10:54 | Κ.Σακελλαριάδης

    Θεωρώ ως καινοτόμο διάταξη και ιδιαίτερα σημαντική την ένταξη στις εξετάσεις και του Κώδικα περίΔικηγόρων και αυτού της Δεοντολογίας του Λειτουργήματος. Προσοχή να μην «εξαφανισθεί»

  • 8 Φεβρουαρίου 2013, 18:59 | Νέα δικηγόρος

    Καλώς καταργήθηκαν οι προφορικές εξετάσεις , αφού ήταν εξετάσεις που απαιτούσαν αποστήθιση.
    Σωστά επίσης ενοποιήθηκαν τα μαθήματα και προστέθηκε το Δημόσιο Δίκαιο, θα μπορούσε να προστεθεί όμως και το αντικέιμενο του Ευρωπαϊκού Δικαίου.
    Τόσο που έχει προχωρήσει η δικηγορική εξειδίκευση σήμερα, θα μπορούσαν οι υποψήφιοι να εξετάζονται ως εξής:

    – Στον Κώδικα Δικηγόρων και στον Κώδικα Δεοντολογίας όλοι.
    – Στα μαθήματα:
    α) Αστικού Δικαίου και Πολιτικής Δικονομίας
    β) Ποινικού Δικαίου και Ποινικής Δικονομίας
    γ) Εμπορικού Δικαίου
    δ) Δημοσίου Δικαίου, Διοικητικής Διαδικασίας και Διοικητικής Δικονομίας
    και
    ε) Ευρωπαϊκού Δικαίου,
    οι υποψήφιοι να δηλώνουν 3 από τα 5 αντικείμενα στα οποία να επιθυμούν να εξεταστούν ή να εξετάζονται υποχρεωτικά όλοι στο μάθημα του Αστικού Δικαίου και Πολιτικής Δικονομίας, και απ’ τα υπόλοιπα μαθήματα να διαλέγουν 2 από τα 4.

  • Οι εξετάσεις θα πρέπει να διεξάγονται σε κρατικό επίπεδο από το Υπουργείο Δικαιοσύνης, το οποίο θα είναι υπεύθυνο και για τη βαθμολόγηση των γραπτών, με κοινά θέματα τύπου Πανελλαδικών δύο φορές κάθε χρόνο. Οι εξεταζόμενοι πρέπει να συγκεντρώνουν 12 στις 20 μονάδες σε κάθε μάθημα στα γραπτά και 14 στις 20 μονάδες στα προφορικά, ενώ μπορούν να συμμετέχουν σε 4 εξεταστικές περιόδους.

    Τα εξεταζόμενα μαθήματα να είναι:
    α) Αστικό Δίκαιο και Πολιτική Δικονομία, (σε ενιαίο πρακτικό ζήτημα για το συνδυασμό θεωρητικής γνώσης και πρακτικής εφαρμογής – το ίδιο ισχύει για β’ και γ’),
    β) Ποινικό Δίκαιο και Ποινική Δικονομία,
    γ) Διοικητικό Δίκαιο και Διοικητική Δικονομία,
    δ) Εμπορικό Δίκαιο ή Ευρωπαϊκό Δίκαιο, ως μάθημα επιλογής.
    Στην προφορική εξέταση μπορεί να διατηρηθεί το ισχύον σύστημα, υπό την προϋπόθεση οι εξεταστές να είναι δικαστές και δικηγόροι προερχόμενοι από άλλα Εφετεία.

  • 7 Φεβρουαρίου 2013, 18:46 | Νικος Τροχανάς

    Επιτέλους ας αντιληφθούμε, οποιοι βέβαια νοιάζονται, γιατι οι μεγαλοδικηγορροι και καποιοι άλλοι δεν έχουν προφανώς προβλημα, ότι μόνο στην Ελλάδα υπάρχει ο ευτελισμός της άδειας του δικηγόρου στο βωμό του »να μην δυσαρεστήσουμε κανεναν΄΄ή να έχουμε φθηνο εργατικο δυναμικό ή να λάβουμε ψηφους στις δικηγορικές αρχαιρεσίες κλ.π

    Στη Γερμανία μέσω των Staatsexamen περνάνε περίπου 30 με 40% των συμμετεχόντων, στη δε Γαλλία αντιστοίχως. Στη χωρα μας και ο πλεον ασχετος-ασχετη λαμβάνει την αδεια του δικηγόρου υπερπληθωρίζοντας το ουτως ή άλλως κορεσμένο επάγγελμά μας. Και ο υπερπληθωρισμός και όχι βεβαια μόνο αυτός ευθυνεται σε σημαντικο βαθμο για τον απιστευτο ανταγωνισμο (40.000 δικηγοροι σε χωρα 10.000.000!) και για τον ευτελισμο των αμοιβων μας που ηδη εδω και χρονια κυμαινονται κατω από τις ελάχιστες…

    Πρακτικά:

    1) Επειδή δεν υπάρχει ίσως ελεω και κοινοτικου δικαιου η δυνατότητα για numerus clausus(όπως έχουν όμως και οι συμβολαιογραφοι και οι δικαστικοί επιμελητές) θα πρέπει να τεθουν πιο απαιτητικοι όροι για να γινεται καποιος δικηγόρος (τόσο στα θεματα όσο και στη βαθμολογία)

    2) Να αξιολογείται με νεες εξετασεις η προαγωγη του δικηγόρου σε ανωτερο βαθμό

    3) Να προβλεφθεί μεταβατική περίοδος 4 ετων για την εφαρμογη ης νεας διαδικασίας ωστε να μην «αιφνιδιαστούν» οι νεοι δικηγόροι..

    Καθε άλλο amballage στην διαδικασία είναι άλλα λόγια να αγαπιομαστε και γνωστα συνδικαλιστικα ευχολογια με το φόβο »συνδικαλιστικου κόστους».Αλλιως αφηστε το να παίρνουν οι νεοι συναδελφοι την αδεια τους με μια απλη αιτηση, να μην ταλαιπωρουνται και δυο Σαββατοκυριακα… αλλα θα ειναι πενόμενοι δικηγόροι

  • 7 Φεβρουαρίου 2013, 11:53 | Δικαστής

    Σωστή η πρόβλεψη για διεξαγωγή μόνο γραπτών και όχι προφορικών εξετάσεων. Το θέμα είναι όμως να πρόκειται για ουσιαστικές και όχι τυπικές εξετάσεις, ωστε να αποτραπεί η αθρόα είσοδος στο δικηγορικό κλάδο, οποιουδήποτε έχει απλά ένα πτυχίο νομικής.