Άρθρο 24 Οικονομικά κίνητρα και μέτρα στήριξης των Κοινοτήτων Ανανεώσιμης Ενέργειας – Προσθήκη άρθρου 6ΙΣΤ στον ν. 3468/2006

Στο Κεφάλαιο ΒΑ’ του ν. 3468/2006 (Α’ 129) προστίθεται άρθρο 6ΙΣΤ ως εξής:
«Άρθρο 6ΙΣΤ
Οικονομικά κίνητρα και μέτρα στήριξης των Κοινοτήτων Ανανεώσιμης Ενέργειας
1. Οι αιτήσεις που υποβάλλονται από Κοινότητες Ανανεώσιμης Ενέργειας (Κ.Α.Ε.) για:
α) χορήγηση Βεβαίωσης Παραγωγού για σταθμούς Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (Α.Π.Ε.) και Συμπαραγωγής Hλεκτρισμού-Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης (Σ.Η.Θ.Υ.Α.), εφόσον παρουσιάζουν εδαφική επικάλυψη με αιτήσεις τρίτων που έχουν υποβληθεί εντός του ίδιου κύκλου υποβολής αιτήσεων, όπως αυτός ορίζεται στον Κανονισμό Βεβαιώσεων του άρθρου 18 του ν. 4685/2020 (Α’ 92),
β) απόφαση περιβαλλοντικής αδειοδότησης,
γ) έκδοση Αδειών Εγκατάστασης και Λειτουργίας,
εξετάζονται κατά προτεραιότητα. Η εξέταση για τη χορήγηση Οριστικής Προσφοράς Σύνδεσης καθορίζεται με βάση την απόφαση του άρθρου 89 του ν. 4951/2022 (Α’ 129).
2. Ο Κανονισμός Αδειών του άρθρου 135 του ν. 4001/2011 (Α’ 179) μπορεί να προβλέπει ειδικούς όρους για τις άδειες που χορηγούνται σε Κ.Α.Ε..
3. Οι Κ.Α.Ε. μπορούν να εντάσσονται στον ν. 4887/2022 (Α’ 16), εφαρμοζόμενου του ν. 4430/2016 (Α΄ 205), περί Κοινωνικών Συνεταιριστικών Επιχειρήσεων, στον εκάστοτε αναπτυξιακό νόμο, ως διακριτή μορφή συνεταιριστικής οργάνωσης, καθώς και σε άλλα προγράμματα που χρηματοδοτούνται από εθνικούς πόρους ή πόρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ε.Ε.), σύμφωνα και με τους κανόνες των κρατικών ενισχύσεων.
4. Με κοινή απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας και του κατά περίπτωση αρμόδιου Υπουργού δύναται να προκηρύσσονται προγράμματα εγκατάστασης φωτοβολταϊκών συστημάτων και συστημάτων αποθήκευσης από Κ.Α.Ε., προς εφαρμογή του εικονικού ενεργειακού συμψηφισμού, με χρηματοδότηση ιδίως από πόρους της Ε.Ε. και του Εθνικού Προγράμματος Ανάπτυξης. Με την ανωτέρω απόφαση δύναται να καθορίζονται η χρονική διάρκεια και οι δικαιούχοι των προγραμμάτων, τα κριτήρια επιλεξιμότητας και τα ποσοστά επιδότησης, η μέγιστη εγκατεστημένη ισχύς των φωτοβολταϊκών συστημάτων και συστημάτων αποθήκευσης, ανά παροχή κατανάλωσης, το επίπεδο τάσης στο οποίο συνδέονται οι σταθμοί, οι διαδικασίες για τη σύνδεσή τους με το δίκτυο ή το σύστημα, οι προϋποθέσεις και διαδικασίες για τη συμμετοχή σε κάθε πρόγραμμα, οι αιτήσεις και τα δικαιολογητικά υποβολής των αιτήσεων, ο τρόπος κατάταξης και αξιολόγησης των δικαιούχων, οι προθεσμίες υλοποίησης των έργων, οι υποχρεώσεις των δικαιούχων και οι προϋποθέσεις απένταξης, καθώς και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή των ως άνω προγραμμάτων. Για τον σχεδιασμό των προγραμμάτων λαμβάνονται ιδίως υπόψη τα περιθώρια υποδοχής ισχύος σταθμών Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α., ανά υποσταθμό, η δυνατότητα απορρόφησης και η ασφάλεια της λειτουργίας του δικτύου και του συστήματος.
5. Οι Κ.Α.Ε. εξαιρούνται από την υποχρέωση υποβολής Εγγυητικής Επιστολής Βεβαίωσης Παραγωγού του άρθρου 11Α του ν. 4685/2020 και Εγγυητικής Επιστολής του άρθρου 6 του ν. 4951/2022, καθώς και από την καταβολή τέλους υποβολής αίτησης για Βεβαίωση Παραγωγού στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (Ρ.Α.Ε.) και Οριστικής Προσφοράς Σύνδεσης στους αρμόδιους Διαχειριστές. Επιπλέον, για τις Κ.Α.Ε., το Τέλος Δέσμευσης Φυσικού Χώρου Εγκατάστασης, καθώς και το Τέλος Παράτασης Εγκατάστασης και Δέσμευσης Ηλεκτρικού Χώρου μειώνονται κατά πενήντα τοις εκατό (50%).
6. Με απόφαση της Ρ.Α.Ε., ύστερα από εισήγηση των λειτουργών της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας και των αρμόδιων διαχειριστών, μπορεί να ορίζονται μειωμένα ποσά εγγυήσεων για την εγγραφή των Κ.Α.Ε. στα μητρώα συμμετεχόντων στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας και διαχείρισης των ηλεκτρικών δικτύων, λαμβάνοντας υπόψη κριτήρια, όπως ο πληθυσμός ή η ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας στην περιφέρεια εγκατάστασης του σταθμού Α.Π.Ε. ή Σ.Η.Θ.Υ.Α. των Κ.Α.Ε..
7. Για σταθμούς Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α των Κ.Α.Ε. εφαρμόζονται αναλογικά με τις Ενεργειακές Κοινότητες του ν. 4513/2018, οι ειδικοί όροι για χρήση των υπηρεσιών του Φορέα Σωρευτικής Εκπροσώπησης Τελευταίου Καταφυγίου, του άρθρου 5 του ν. 4414/2016 (Α’ 149). Με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας δύναται να καθορίζονται επιπλέον ειδικοί όροι, ιδίως προνομιακές χρεώσεις και μεγαλύτερη διάρκεια χρήσης των εν λόγω υπηρεσιών.
8. Η ιδιότητα του μέλους Κ.Α.Ε δεν καθιστά υποχρεωτική την ασφάλιση στον Ηλεκτρονικό Εθνικό Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης.

  • 27 Φεβρουαρίου 2023, 13:05 | Δέσμη Ενεργειακών Κοινοτήτων και Υποστηρικτικών Φορέων

    Θεωρούμε και κρίνουμε απαραίτητο πως οποιοδήποτε μέτρο οικονομικής στήριξης (π.χ.,στην πάρ. 4 κάποιο πρόγραμμα επιδοτήσεων) προς τις ΕΚΟΙΝ πρέπει να συνοδεύεται από αυστηρά κοινωνικά και ποιοτικά κριτήρια, όπως η ελάχιστη συμμετοχή φυσικών προσώπων, ή/και η συμμετοχή ενεργειακά φτωχών νοικοκυριών, καθώς και ειδικά τα έργα ενεργειακού συμψηφισμού. Μόνον με αυτόν τον τρόπο καθίσταται εφικτή η προστασία και η ενίσχυση των αυθεντικών πρωτοβουλιών, που εκπροσωπούν τις τοπικές κοινότητες και τις ανάγκες αυτών, ενώ παράλληλα αποτρέπεται ο κίνδυνος εκμετάλλευσης των οικονομικών κινήτρων από ιδιώτες επενδυτές με αυτοσκοπό την κερδοφορία. Καθώς γνωρίζουμε πως η συνολική πρόθεσή σας είναι η ενίσχυση των θεσμού αλλά και η προστασία του από τις παραπάνω κακόβουλες ιδιωτικές πρωτοβουλίες, παρακαλούμε να ορίσετε τα ως άνω κοινωνικά και ποιοτικά κριτήρια ως προϋποθέσεις λήψης των εν λόγω οικονομικών ενισχύσεων προκειμένου να διασφαλίσουμε την απρόσκοπτη λειτουργία των ενεργειακών κοινοτήτων, χωρίς να επαναληφθούν τα ίδια φαινόμενα, όπως άλλωστε ήδη εφαρμόζεται και σε άλλα ευρωπαϊκά κράτη μέλη.

    Επίσης, αν τελικά δημιουργηθούν ξεχωριστοί ορισμοί για τις ΕΚΟΙΝ, τα καθεστώτα στήριξης θα πρέπει να περιλαμβάνουν και τις ΕΚΟΙΝ του ν.4513/2018. Αν δεν υπάρξουν ίδια μέτρα στήριξης προς τις ΕΚΟΙΝ των δύο νόμων θα έχουμε αθέμιτο ανταγωνισμό εις βάρος των ΕΚΟΙΝ του ν. 4513/2018. Η παρούσα προγραμματική περίοδος 2021-2027 ανοίγει άνευ προηγουμένου ευκαιρίες χρηματοδότησης για ενεργειακές κοινότητες (Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης, Δίκαιης Μετάβασης, Ανθεκτικότητας), αλλά η όποια δημόσια χρηματοδότηση θα πρέπει να τηρεί αυστηρά κοινωνικά και συμμετοχικά κριτήρια.

    Επισημαίνουμε ως θετικές τις παρακάτω προσθήκες στην 1η παράγραφο του άρθρου 24 και συγκεκριμένα την κατά προτεραιότητα χορήγηση της Βεβαίωσης Παραγωγού για σταθμούς ΑΠΕ, την περιβαλλοντική αδειοδότηση, την έκδοση αδειών εγκατάστασης και λειτουργίας, αλλά θα πρέπει να τονιστεί και να προστεθεί η απόλυτη και απεριόριστη προτεραιότητα ισχύει ανεξαρτήτως ισχύος και τεχνολογίας (αιολικά, φωτοβολταϊκά, υβριδικοί σταθμοί, σταθμοί αποθήκευσης) των έργων που αναπτύσσονται από τις Κ.Α.Ε., το οποίο θεωρούμε κρίσιμο προκειμένου να συμπεριληφθούν όλες οι πιθανές δραστηριότητες αυτών. Ειδικότερη αναφορά για την αδειοδότηση των ανωτέρω έργων θα πρέπει να γίνει και στον Κανονισμό Αδειών.

    Στην ίδια κατεύθυνση, εκτιμούμε ως θετική και απολύτως απαραίτητη την ένταξη των Κ.Α.Ε. στον εκάστοτε αναπτυξιακό νόμο, ως διακριτική μορφή συνεταιριστικής οργάνωσης, αλλά θα πρέπει να προβλεφθεί περαιτέρω και συγκεκριμένα είτε στον εν λόγω νόμο είτε μετέπειτα στον αναπτυξιακό νόμο ότι όλα τα έργα των Κ.Α.Ε. για παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, αποθήκευση, διαχείριση, εξοικονόμηση και συμπαραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας και θερμότητας είναι επιλέξιμα προς ένταξη στον αναπτυξιακό νόμο, ανεξαρτήτως μεγέθους, τεχνολογίας και πλαισίου λειτουργίας (πώληση ή συμψηφισμός). Θετικά κρίνεται ακόμη και η απάλειψη της υποχρέωσης των εγγυητικών επιστολών και του τέλους υποβολής αίτησης για Βεβαίωση Παραγωγού στη ΡΑΕ και Οριστικής Προσφοράς Σύνδεσης στους αρμόδιους διαχειριστές.

    Κρίνεται όμως αναγκαία η απάλειψη όλων των απολύτως ανέφικτων προθεσμιών που προβλέπονται στους Κανονισμούς Αδειών Παραγωγής και Βεβαίωσης Παραγωγής για την υποβολή Μ.Π.Ε. και για την υλοποίηση των έργων. Η διατήρησή τους θα κάνει αδύνατη την ανάληψη έργων ΑΠΕ από ΚΑΕ. Περαιτέρω, οι Κ.Α.Ε. θα πρέπει να λάβουν εγγυημένη τιμή πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας, ειδικά για τα έργα αποθήκευσης και τους υβριδικούς σταθμούς και, τέλος, να έχουν βασικό λόγο στη σχεδίαση των συστημάτων παραγωγής και διαχείρισης ενέργειας στις γεωγραφικές ενότητες στις οποίες δραστηριοποιούνται, με την επιφύλαξη τεκμηρίωσης της τεχνικής αρτιότητας και της οικονομικής ανταγωνιστικότητας των προτεινόμενων από μέρους τους τεχνολογιών, ώστε η σχεδίαση να υλοποιείται από τη βάση. Τέλος, ζητούμε απαλλαγή από το Τέλος Επιτηδεύματος για τις ΕΚΟΙΝ, όπως αυτή ισχύει για ΚΟΙΝΣΕΠ και αγροτικούς συνεταιρισμούς.

    Η παράγραφος 8 του άρθρου 24 να ισχύει και για τις ενεργειακές κοινότητες πολιτών.

  • 27 Φεβρουαρίου 2023, 13:02 | Τάκης Γρηγορίου – Υπερίων Ε.Κοιν.

    Θεωρούμε και κρίνουμε απαραίτητο πως οποιοδήποτε μέτρο οικονομικής στήριξης (π.χ.,στην πάρ. 4 κάποιο πρόγραμμα επιδοτήσεων) προς τις ΕΚΟΙΝ πρέπει να συνοδεύεται από αυστηρά κοινωνικά και ποιοτικά κριτήρια, όπως η ελάχιστη συμμετοχή φυσικών προσώπων, ή/και η συμμετοχή ενεργειακά φτωχών νοικοκυριών, καθώς και ειδικά τα έργα ενεργειακού συμψηφισμού. Με αυτόν τον τρόπο καθίσταται εφικτή η προστασία και η ενίσχυση των αυθεντικών πρωτοβουλιών, που εκπροσωπούν τις τοπικές κοινότητες και τις ανάγκες αυτών, ενώ παράλληλα αποτρέπεται ο κίνδυνος εκμετάλλευσης των οικονομικών κινήτρων από ιδιώτες επενδυτές με αυτοσκοπό την κερδοφορία. Καθώς γνωρίζουμε πως η συνολική πρόθεσή σας είναι η ενίσχυση των θεσμού αλλά και η προστασία του από τις παραπάνω κακόβουλες ιδιωτικές πρωτοβουλίες, παρακαλούμε να ορίσετε τα ως άνω κοινωνικά και ποιοτικά κριτήρια ως προϋποθέσεις λήψης των εν λόγω οικονομικών ενισχύσεων προκειμένου να διασφαλίσουμε την απρόσκοπτη λειτουργία των ενεργειακών κοινοτήτων, χωρίς να επαναληφθούν τα ίδια φαινόμενα, όπως άλλωστε ήδη εφαρμόζεται και σε άλλα ευρωπαϊκά κράτη μέλη.

    Επίσης, τα καθεστώτα στήριξης θα πρέπει να περιλαμβάνουν και τις ΕΚΟΙΝ του ν.4513/2018. Αν δεν υπάρξουν ίδια μέτρα στήριξης προς τις ΕΚΟΙΝ των δύο νόμων θα έχουμε αθέμιτο ανταγωνισμό εις βάρος των ΕΚΟΙΝ του ν. 4513/2018. Η παρούσα προγραμματική περίοδος 2021-2027 ανοίγει άνευ προηγουμένου ευκαιρίες χρηματοδότησης για ενεργειακές κοινότητες (Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης, Δίκαιης Μετάβασης, Ανθεκτικότητας), αλλά η όποια δημόσια χρηματοδότηση θα πρέπει να τηρεί αυστηρά κοινωνικά και συμμετοχικά κριτήρια.

  • 27 Φεβρουαρίου 2023, 08:13 | Ενεργειακή Κοινότητα Αττικής

    Θεωρούμε και κρίνουμε απαραίτητο πως οποιοδήποτε μέτρο οικονομικής στήριξης (π.χ.,στην πάρ. 4 κάποιο πρόγραμμα επιδοτήσεων) προς τις ΕΚΟΙΝ πρέπει να συνοδεύεται από αυστηρά κοινωνικά και ποιοτικά κριτήρια, όπως η ελάχιστη συμμετοχή φυσικών προσώπων, ή/και η συμμετοχή ενεργειακά φτωχών νοικοκυριών, καθώς και ειδικά τα έργα ενεργειακού συμψηφισμού. Μόνον με αυτόν τον τρόπο καθίσταται εφικτή η προστασία και η ενίσχυση των αυθεντικών πρωτοβουλιών, που εκπροσωπούν τις τοπικές κοινότητες και τις ανάγκες αυτών, ενώ παράλληλα αποτρέπεται ο κίνδυνος εκμετάλλευσης των οικονομικών κινήτρων από ιδιώτες επενδυτές με αυτοσκοπό την κερδοφορία.

    Επίσης, αν τελικά δημιουργηθούν ξεχωριστοί ορισμοί για τις ΕΚΟΙΝ, τα καθεστώτα στήριξης θα πρέπει να περιλαμβάνουν και τις ΕΚΟΙΝ του ν.4513/2018. Αν δεν υπάρξουν ίδια μέτρα στήριξης προς τις ΕΚΟΙΝ των δύο νόμων θα έχουμε αθέμιτο ανταγωνισμό εις βάρος των ΕΚΟΙΝ του ν. 4513/2018. Η παρούσα προγραμματική περίοδος 2021-2027 ανοίγει άνευ προηγουμένου ευκαιρίες χρηματοδότησης για ενεργειακές κοινότητες (Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης, Δίκαιης Μετάβασης, Ανθεκτικότητας), αλλά η όποια δημόσια χρηματοδότηση θα πρέπει να τηρεί αυστηρά κοινωνικά και συμμετοχικά κριτήρια.
    Επισημαίνουμε ως θετικά τις παρακάτω προσθήκες στην 1η παράγραφο του άρθρου 24 και συγκεκριμένα την κατά προτεραιότητα χορήγηση της Βεβαίωσης Παραγωγού για σταθμούς ΑΠΕ, την περιβαλλοντική αδειοδότηση, την έκδοση αδειών εγκατάστασης και λειτουργίας, αλλά θα πρέπει να τονιστεί και να προστεθεί η απόλυτη και απεριόριστη προτεραιότητα ισχύει ανεξαρτήτως ισχύος και τεχνολογίας (αιολικά, φωτοβολταϊκά, υβριδικοί σταθμοί, σταθμοί αποθήκευσης) των έργων που αναπτύσσονται από τις Κ.Α.Ε., το οποίο θεωρούμε κρίσιμο προκειμένου να συμπεριληφθούν όλες οι πιθανές δραστηριότητες αυτών. Ειδικότερη αναφορά για την αδειοδότηση των ανωτέρω έργων θα πρέπει να γίνει και στον Κανονισμό Αδειών.

    Στην ίδια κατεύθυνση, εκτιμούμε ως θετική και απολύτως απαραίτητη την ένταξη των Κ.Α.Ε. στον εκάστοτε αναπτυξιακό νόμο, ως διακριτική μορφή συνεταιριστικής οργάνωσης, αλλά θα πρέπει να προβλεφθεί περαιτέρω και συγκεκριμένα είτε στον εν λόγω νόμο είτε μετέπειτα στον αναπτυξιακό νόμο ότι όλα τα έργα των Κ.Α.Ε. για παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, αποθήκευση, διαχείριση, εξοικονόμηση και συμπαραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας και θερμότητας είναι επιλέξιμα προς ένταξη στον αναπτυξιακό νόμο, ανεξαρτήτως μεγέθους, τεχνολογίας και πλαισίου λειτουργίας (πώληση ή συμψηφισμός). Θετικά κρίνεται ακόμη και η απάλειψη της υποχρέωσης των εγγυητικών επιστολών και του τέλους υποβολής αίτησης για Βεβαίωση Παραγωγού στη ΡΑΕ και Οριστικής Προσφοράς Σύνδεσης στους αρμόδιους διαχειριστές.

    Κρίνεται όμως αναγκαία η απάλειψη όλων των απολύτως ανέφικτων προθεσμιών που προβλέπονται στους Κανονισμούς Αδειών Παραγωγής και Βεβαίωσης Παραγωγής για την υποβολή Μ.Π.Ε. και για την υλοποίηση των έργων. Η διατήρησή τους θα κάνει αδύνατη την ανάληψη έργων ΑΠΕ από ΚΑΕ. Περαιτέρω, οι Κ.Α.Ε. θα πρέπει να λάβουν εγγυημένη τιμή πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας, ειδικά για τα έργα αποθήκευσης και τους υβριδικούς σταθμούς και, τέλος, να έχουν βασικό λόγο στη σχεδίαση των συστημάτων παραγωγής και διαχείρισης ενέργειας στις γεωγραφικές ενότητες στις οποίες δραστηριοποιούνται, με την επιφύλαξη τεκμηρίωσης της τεχνικής αρτιότητας και της οικονομικής ανταγωνιστικότητας των προτεινόμενων από μέρους τους τεχνολογιών, ώστε η σχεδίαση να υλοποιείται από τη βάση.
    Τέλος, ζητούμε απαλλαγή από το Τέλος Επιτηδεύματος για τις ΕΚΟΙΝ, όπως αυτή ισχύει για ΚΟΙΝΣΕΠ και αγροτικούς συνεταιρισμούς.

    Η παράγραφος 8 του άρθρου 24 να ισχύει και για τις Ενεργειακές Κοινότητες Πολιτών.

  • 26 Φεβρουαρίου 2023, 20:06 | Οργάνωση ΗΛΕΚΤΡΑ ENERGY

    Κρίνουμε απαραίτητο πως οποιοδήποτε μέτρο οικονομικής στήριξης (π.χ.,στην πάρ. 4 κάποιο πρόγραμμα επιδοτήσεων) προς τις ΕΚΟΙΝ πρέπει να συνοδεύεται από αυστηρά κοινωνικά και ποιοτικά κριτήρια, όπως η ελάχιστη συμμετοχή φυσικών προσώπων, ή/και η συμμετοχή ενεργειακά φτωχών νοικοκυριών, καθώς και ειδικά τα έργα ενεργειακού συμψηφισμού. Μόνον με αυτόν τον τρόπο καθίσταται εφικτή η προστασία και η ενίσχυση των αυθεντικών πρωτοβουλιών, που εκπροσωπούν τις τοπικές κοινότητες και τις ανάγκες αυτών, ενώ παράλληλα αποτρέπεται ο κίνδυνος εκμετάλλευσης των οικονομικών κινήτρων από ιδιώτες επενδυτές με αυτοσκοπό την κερδοφορία. Καθώς γνωρίζουμε πως η συνολική πρόθεσή σας είναι η ενίσχυση των θεσμού αλλά και η προστασία του από τις παραπάνω κακόβουλες ιδιωτικές πρωτοβουλίες, παρακαλούμε να ορίσετε τα ως άνω κοινωνικά και ποιοτικά κριτήρια ως προϋποθέσεις λήψης των εν λόγω οικονομικών ενισχύσεων προκειμένου να διασφαλίσουμε την απρόσκοπτη λειτουργία των ενεργειακών κοινοτήτων, χωρίς να επαναληφθούν τα ίδια φαινόμενα, όπως άλλωστε ήδη εφαρμόζεται και σε άλλα ευρωπαϊκά κράτη μέλη.

    Επίσης, αν τελικά δημιουργηθούν ξεχωριστοί ορισμοί για τις ΕΚΟΙΝ, τα καθεστώτα στήριξης θα πρέπει να περιλαμβάνουν και τις ΕΚΟΙΝ του ν.4513/2018. Αν δεν υπάρξουν ίδια μέτρα στήριξης προς τις ΕΚΟΙΝ των δύο νόμων θα έχουμε αθέμιτο ανταγωνισμό εις βάρος των ΕΚΟΙΝ του ν. 4513/2018. Η παρούσα προγραμματική περίοδος 2021-2027 ανοίγει άνευ προηγουμένου ευκαιρίες χρηματοδότησης για ενεργειακές κοινότητες (Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης, Δίκαιης Μετάβασης, Ανθεκτικότητας), αλλά η όποια δημόσια χρηματοδότηση θα πρέπει να τηρεί αυστηρά κοινωνικά και συμμετοχικά κριτήρια.

    Επισημαίνουμε ως θετικά τις παρακάτω προσθήκες στην 1η παράγραφο του άρθρου 24 και συγκεκριμένα την κατά προτεραιότητα χορήγηση της Βεβαίωσης Παραγωγού για σταθμούς ΑΠΕ, την περιβαλλοντική αδειοδότηση, την έκδοση αδειών εγκατάστασης και λειτουργίας, αλλά θα πρέπει να τονιστεί και να προστεθεί η απόλυτη και απεριόριστη προτεραιότητα ισχύει ανεξαρτήτως ισχύος και τεχνολογίας (αιολικά, φωτοβολταϊκά, υβριδικοί σταθμοί, σταθμοί αποθήκευσης) των έργων που αναπτύσσονται από τις Κ.Α.Ε., το οποίο θεωρούμε κρίσιμο προκειμένου να συμπεριληφθούν όλες οι πιθανές δραστηριότητες αυτών. Ειδικότερη αναφορά για την αδειοδότηση των ανωτέρω έργων θα πρέπει να γίνει και στον Κανονισμό Αδειών.

    Στην ίδια κατεύθυνση, εκτιμούμε ως θετική και απολύτως απαραίτητη την ένταξη των Κ.Α.Ε. στον εκάστοτε αναπτυξιακό νόμο, ως διακριτική μορφή συνεταιριστικής οργάνωσης, αλλά θα πρέπει να προβλεφθεί περαιτέρω και συγκεκριμένα είτε στον εν λόγω νόμο είτε μετέπειτα στον αναπτυξιακό νόμο ότι όλα τα έργα των Κ.Α.Ε. για παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, αποθήκευση, διαχείριση, εξοικονόμηση και συμπαραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας και θερμότητας είναι επιλέξιμα προς ένταξη στον αναπτυξιακό νόμο, ανεξαρτήτως μεγέθους, τεχνολογίας και πλαισίου λειτουργίας (πώληση ή συμψηφισμός). Θετικά κρίνεται ακόμη και η απάλειψη της υποχρέωσης των εγγυητικών επιστολών και του τέλους υποβολής αίτησης για Βεβαίωση Παραγωγού στη ΡΑΕ και Οριστικής Προσφοράς Σύνδεσης στους αρμόδιους διαχειριστές.

    Κρίνεται όμως αναγκαία η απάλειψη όλων των απολύτως ανέφικτων προθεσμιών που προβλέπονται στους Κανονισμούς Αδειών Παραγωγής και Βεβαίωσης Παραγωγής για την υποβολή Μ.Π.Ε. και για την υλοποίηση των έργων. Η διατήρησή τους θα κάνει αδύνατη την ανάληψη έργων ΑΠΕ από ΚΑΕ. Περαιτέρω, οι Κ.Α.Ε. θα πρέπει να λάβουν εγγυημένη τιμή πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας, ειδικά για τα έργα αποθήκευσης και τους υβριδικούς σταθμούς και, τέλος, να έχουν βασικό λόγο στη σχεδίαση των συστημάτων παραγωγής και διαχείρισης ενέργειας στις γεωγραφικές ενότητες στις οποίες δραστηριοποιούνται, με την επιφύλαξη τεκμηρίωσης της τεχνικής αρτιότητας και της οικονομικής ανταγωνιστικότητας των προτεινόμενων από μέρους τους τεχνολογιών, ώστε η σχεδίαση να υλοποιείται από τη βάση. Τέλος, ζητούμε απαλλαγή από το Τέλος Επιτηδεύματος για τις ΕΚΟΙΝ, όπως αυτή ισχύει για ΚΟΙΝΣΕΠ και αγροτικούς συνεταιρισμούς.

    Η παράγραφος 8 του άρθρου 24 να ισχύει και για τις ενεργειακές κοινότητες πολιτών

  • 22 Φεβρουαρίου 2023, 17:09 | The Green Tank

    Είναι πολύ θετικό ότι στα οικονομικά κίνητρα και τα μέτρα στήριξης για τις Κοινότητες Ανανεώσιμης Ενέργειας (ΚΑΕ) προβλέπεται η προκήρυξη μέσω ΚΥΑ προγραμμάτων εγκατάστασης φωτοβολταϊκών συστημάτων και συστημάτων αποθήκευσης για την εφαρμογή του εικονικού ενεργειακού συμψηφισμού με χρηματοδότηση από πόρους της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένου και του Προγράμματος Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, αλλά και του Εθνικού Προγράμματος Ανάπτυξης. Η πρόβλεψη αυτή υπάρχει και για τις Ενεργειακές Κοινότητες Πολιτών (ΕΚΠ), οι οποίες όμως έχουν άλλο εύρος δραστηριοτήτων και ευρύτερη σύνθεση μελών. Πρόκειται για ένα δυνητικά πολύ θετικό μέτρο υπό την προϋπόθεση ότι θα ενισχύσει κατά προτεραιότητα πολίτες, μικρομεσαίες επιχειρήσεις, αγρότες, ΟΤΑ και ευρύτερα δικαιούχους που αποδεδειγμένα έχουν δυσκολία πρόσβασης σε τραπεζικό δανεισμό ή άλλους χρηματοδοτικούς πόρους.

    Πρόταση τροποποίησης παρ.4 αρ.24: «Με κοινή απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας και του κατά περίπτωση αρμόδιου Υπουργού δύναται να προκηρύσσονται προγράμματα εγκατάστασης φωτοβολταϊκών συστημάτων και συστημάτων αποθήκευσης από Κ.Α.Ε., προς εφαρμογή του εικονικού ενεργειακού συμψηφισμού, με χρηματοδότηση ιδίως από πόρους της Ε.Ε. και του Εθνικού Προγράμματος Ανάπτυξης. Με την ανωτέρω απόφαση δύναται να καθορίζονται η χρονική διάρκεια και οι δικαιούχοι των προγραμμάτων, τα κριτήρια επιλεξιμότητας και τα ποσοστά επιδότησης παρέχοντας προτεραιότητα σε δικαιούχους που αποδεδειγμένα έχουν δυσκολία πρόσβασης σε τραπεζικό δανεισμό ή άλλους χρηματοδοτικούς πόρους για εγκατάσταση έργων εικονικού ενεργειακού συμψηφισμού, η μέγιστη εγκατεστημένη ισχύς των φωτοβολταϊκών συστημάτων και συστημάτων αποθήκευσης, (….) και η ασφάλεια της λειτουργίας του δικτύου και του συστήματος.»

    Πέραν όμως της παραπάνω θετικής πρόβλεψης για τη χρηματοδότηση συγκεκριμένης κατηγορίας έργων των ΚΑΕ, παραμένει η ανάγκη για τη δημιουργία ενός μονιμότερου χρηματοδοτικού μηχανισμού για τις ΚΑΕ, ώστε να αρθούν χρηματοδοτικά εμπόδια και να ενισχυθούν σε βάθος χρόνου για όλο το εύρος των δραστηριοτήτων τους. Για τον λόγο αυτό προτείνεται η πρόβλεψη δημιουργίας αναπτυξιακού ταμείου για τις ΚΑΕ.

    Πρόταση προσθήκης νέας παραγράφου 9 στο άρθρο 24:
    «9. Συστήνεται αναπτυξιακό ταμείο ειδικά για τις ΚΑΕ, με σκοπό, ενδεικτικά, να διευκολύνει την πρόσβασή τους στον δανεισμό, την παροχή εγγυήσεων, και την επιχορήγηση του κόστους της προκαταρκτικής φάσης των έργων.»