Άρθρο 11 Μέλη Κοινότητας Ανανεώσιμης Ενέργειας – Προσθήκη άρθρου 6Γ στον ν. 3468/2006

Στο Κεφάλαιο ΒΑ’ του ν. 3468/2006 (Α’ 129) προστίθεται άρθρο 6Γ ως εξής:
«Άρθρο 6Γ
Μέλη Κοινότητας Ανανεώσιμης Ενέργειας
(παρ. 1 άρθρου 22 Οδηγίας (ΕΕ) 2018/2001)
1. Οι τελικοί πελάτες έχουν το δικαίωμα να συμμετέχουν σε Κοινότητα Ανανεώσιμης Ενέργειας (Κ.Α.Ε.), διατηρώντας παράλληλα τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις που έχουν ως τελικοί πελάτες. Για τις ιδιωτικές επιχειρήσεις, η συμμετοχή σε Κ.Α.Ε. δεν αποτελεί την κύρια εμπορική ή επαγγελματική τους δραστηριότητα.
2. Μέλη Κ.Α.Ε. είναι:
α) φυσικά πρόσωπα με πλήρη δικαιοπρακτική ικανότητα, , συμπεριλαμβανομένων των δημοσίων υπαλλήλων, κατά παρέκκλιση κάθε αντίθετης διάταξης,
β) Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.) α’ και β’ βαθμού, καθώς και επιχειρήσεις που ανήκουν κατά εκατό τοις εκατό (100%) σε Ο.Τ.Α α’ και β’ βαθμού,
γ) Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις (Μ.Μ.Ε.),
δ) αγροτικοί συνεταιρισμοί.
3. Τουλάχιστον το πενήντα τοις εκατό (50%) συν ένα (1) των μελών έχουν εγγύτητα στην περιοχή όπου η Κ.Α.Ε. ασκεί τις δραστηριότητές της και αναπτύσσει το έργο Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, κατά την παρ. 16β του άρθρου 2.
4. Ο ελάχιστος αριθμός μελών της Κ.Α.Ε. είναι εξήντα (60) μέλη, υπό την επιφύλαξη του δεύτερου εδαφίου. Ο ελάχιστος αριθμός μελών του πρώτου εδαφίου ορίζεται σε:
α) τριάντα (30) μέλη, αν η Κ.Α.Ε. έχει έδρα σε δήμο νησιωτικής περιοχής με πληθυσμό κάτω από τρεις χιλιάδες εκατό (3.100) κατοίκους, σύμφωνα με την τελευταία απογραφή,
β) δεκαπέντε (15) μέλη, σε περίπτωση που συμμετέχουν αποκλειστικά Μ.Μ.Ε.,
γ) τρία (3) μέλη, αν συμμετέχουν τουλάχιστον δύο (2) Ο.Τ.Α. α’ ή β’ βαθμού και το τρίτο μέλος είναι είτε επιχείρηση που ανήκει κατά εκατό τοις εκατό (100%) σε Ο.Τ.Α α’ ή β’ βαθμού, είτε Ο.Τ.Α α’ ή β΄ βαθμού.
5. Η Κ.Α.Ε., τελεί υπό τον ουσιαστικό έλεγχο των μελών της, τα οποία παρουσιάζουν εγγύτητα, κατά την περ. 16β του άρθρου 2. Η εγγύτητα των μελών ελέγχεται κατά τη σύσταση της Κ.Α.Ε. από το Γενικό Εμπορικό Μητρώο.
6. Μέλος της Κ.Α.Ε. δεν μπορεί να είναι μέλος σε άλλη Κ.Α.Ε. ή Ενεργειακή Κοινότητα Πολιτών που ασκεί ίδιες δραστηριότητες και δραστηριοποιείται στην ίδια περιφέρεια, με την επιφύλαξη των παρ. 7 και 8.
7. Νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, Ο.Τ.Α. α΄ και β΄ βαθμού και επιχειρήσεις που ανήκουν κατά εκατό τοις εκατό (100%) σε Ο.Τ.Α α’ και β΄βαθμού μπορούν να συμμετέχουν σε περισσότερες από μια Κ.Α.Ε. ως μέλη, κατά παρέκκλιση της παρ. 5 του παρόντος και της παρ. 3 του άρθρου 2 του ν. 1667/1986 (Α’ 196).
8. Οι αγροτικοί συνεταιρισμοί μπορούν να συμμετέχουν σε μια ή περισσότερες Κ.Α.Ε. ως μέλη, ανεξαρτήτως αν στην ίδια Κοινότητα συμμετέχουν και μέλη που ανήκουν στον ίδιο αγροτικό συνεταιρισμό.
9. Μέλη που συμμετέχουν σε Ενεργειακές Κοινότητες του ν. 4513/2018 (Α’ 9) έχουν δικαίωμα συμμετοχής σε Κ.Α.Ε., τηρουμένου του περιορισμού της παρ. 5 του παρόντος.

  • 27 Φεβρουαρίου 2023, 15:09 | ΜΙΝΩΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ

    Σύμφωνα με την ευρωπαϊκή νομοθεσία και με τις παραγράφους 1 και 2 του Άρθρου 1 του όπως ισχύει Ν. 4513/2018, οι Ενεργειακές Κοινότητες Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας ή Πολιτών που προτείνονται από το σχέδιο νόμου μπορούν να επιτελέσουν τον ρόλο τους μόνο όταν αναπτυχθούν μέσα από ανοιχτές συμμετοχικές διαδικασίες και έχουν ευρεία βάση στο κοινωνικό σύνολο με συμμετοχή πολιτών, επιχειρήσεων και ΟΤΑ Α’ και Β βαθμού.
    Προσοχή η συμμετοχή αποκλειστικά επιχειρήσεων θα οδηγήσει σε εκμετάλλευση του νομικού σχήματος από ιδιώτες επενδυτές.
    Παράλληλα η δημιουργία ενεργειακών κοινοτήτων οποιασδήποτε μορφής μόνο από ΟΤΑ δεν έχει κάποια προστιθέμενη αξία αφού οι ΟΤΑ μπορούν να διαδραματίσουν τον ρόλο τους στην πράσινη μετάβαση χωρίς την δημιουργία ενεργειακής κοινότητας.
    Αντιλαμβανόμαστε ότι ο σκοπός της αύξησης του αριθμού των μελών αποσκοπεί στην αντιμετώπιση του ζητήματος εκμετάλλευσης του νομικού σχήματος από ιδιώτες επενδυτές. Σε κάθε περίπτωση, όμως, η προϋπόθεση των 60 μελών ίσως λειτουργήσει ως ανασταλτικός παράγοντας και για τη δημιουργία νέων αυθεντικών ενεργειακών κοινοτήτων, που αναδύονται από πολίτες και την ανάγκη αυτών να βοηθήσουν την τοπική τους κοινότητα και για το λόγο αυτό, προτείνουμε ως ελάχιστη βάση ίδρυσης ενεργειακής κοινότητας τον αριθμό των 30 μελών.
    Η προϋπόθεση ύπαρξης τουλάχιστον 60 ή και περισσότερων μελών είναι σωστό να διατηρηθεί, όταν αιτούνται έργα παραγωγής ενέργειας με αιτούμενη ισχύ μεγαλύτερη από 10kW/μέλος και για την ένταξη της ενεργειακής κοινότητας σε εθνικά προγράμματα χρηματοδότησης και προκειμένου να είναι επιλέξιμη η ΕΚΟΙΝ για ειδικά προνόμια (όπως π.χ., λειτουργικές ενισχύσεις), ώστε να εξασφαλίζεται και να ανταμείβεται η ευρεία κοινωνική συμμετοχή.

    Πρόταση:
    1.Μέλη:
    Οι Ενεργειακές Κοινότητες Ανανεώσιμων μορφών ενέργειας ή Πολιτών να οριστούν οι ενεργειακές κοινότητες που είναι ανοιχτές προς τους πολίτες, και επιπλέον :
    •με πάνω από 100 μέλη ή/ και συμμετοχή ΟΤΑ Α’ ή Β’ βαθμού για την ηπειρωτική χώρα και σε νησιά που ανήκουν στο διασυνδεδεμένο σύστημα της Ελλάδας και μπορούν να συμμετέχουν σε έργα παραγωγής ενέργειας με αιτούμενη ισχύ μεγαλύτερη από 10kW/μέλος
    •με πάνω από 60 μέλη ή/και συμμετοχή ΟΤΑ Α’ ή Β’ βαθμού για μη διασυνδεδεμένα νησιά με πληθυσμό κάτω των 3100 κατοίκων σύμφωνα με την τελευταία απογραφή και μπορούν να συμμετέχουν σε έργα παραγωγής ενέργειας με αιτούμενη ισχύ μεγαλύτερη από 10kW/μέλος.
    Σε ολιγομελή σχήματα ή δομές που επιδιώκουν το κέρδος με πώληση ενέργειας, να απαγορεύεται η ένταξη στο θεσμικό χώρο τον ενεργειακών κοινοτήτων, αλλά να εντάσσονται στο χώρο των εν γένει επιχειρήσεων ή συνεταιρισμών όλων των άλλων ειδών.
    Κοινότητες με μικρό αριθμό μελών, π.χ 30, προτείνεται να συμμετέχουν σε έργα παραγωγής ενέργειας με μέγιστη ισχύ τα 10kW/μέλος.
    Κάθε Ε.ΚΟΙΝ που μετά την ίδρυσή της, συμπληρώνει τον αντίστοιχο αριθμό μελών για την κάθε ως ανωτέρω αντίστοιχη περιοχή, να εντάσσεται στην κατηγορία εκείνων της ευρείας κοινωνικής βάσης.

  • 27 Φεβρουαρίου 2023, 13:07 | ΟΙΚΟΛΟΓΟΙ_ΠΡΑΣΙΝΟΙ_Χ/Φ. Περιβάλλοντος & Ενέργειας

    Στην παράγραφο 3. όπου αντί του :
    3. Τουλάχιστον το πενήντα τοις εκατό (50%) συν ένα (1) των μελών έχουν εγγύτητα στην περιοχή όπου η Κ.Α.Ε. ασκεί τις δραστηριότητές της και αναπτύσσει το έργο Α.Π.Ε. ,
    προτείνεται το :
    Τουλάχιστον το εβδομήντα πέντε τοις εκατό (75%) των μελών έχουν εγγύτητα στην περιοχή όπου η Κ.Α.Ε. ασκεί τις δραστηριότητές της και αναπτύσσει το έργο Α.Π.Ε.”
    και στην παράγραφο 4 , αντί του :
    4. Ο ελάχιστος αριθμός μελών της Κ.Α.Ε. είναι εξήντα (60) μέλη, υπό την επιφύλαξη του δεύτερου εδαφίου. Ο ελάχιστος αριθμός μελών του πρώτου εδαφίου ορίζεται σε:
    α) τριάντα (30) μέλη, αν η Κ.Α.Ε. έχει έδρα σε δήμο νησιωτικής περιοχής με πληθυσμό κάτω από τρεις χιλιάδες εκατό (3.100) κατοίκους, σύμφωνα με την τελευταία απογραφή,
    β) δεκαπέντε (15) μέλη, σε περίπτωση που συμμετέχουν αποκλειστικά Μ.Μ.Ε.,
    γ) τρία (3) μέλη, αν συμμετέχουν τουλάχιστον δύο (2) Ο.Τ.Α. α’ ή β’ βαθμού και το τρίτο μέλος είναι είτε επιχείρηση που ανήκει κατά εκατό τοις εκατό (100%) σε Ο.Τ.Α α’ ή β’ βαθμού, είτε Ο.Τ.Α α’ ή β΄ βαθμού”
    προτείνεται να αλλάξουν σε :
    Ο ελάχιστος αριθμός μελών της Κ.Α.Ε. είναι σαράντα (40) μέλη, υπό την επιφύλαξη του δεύτερου εδαφίου. Ο ελάχιστος αριθμός μελών του πρώτου εδαφίου ορίζεται σε:
    α) δεκαπέντε (15) μέλη, αν η Κ.Α.Ε. έχει έδρα σε δήμο νησιωτικής περιοχής με πληθυσμό κάτω από τρεις χιλιάδες εκατό (3.100) κατοίκους, σύμφωνα με την τελευταία απογραφή,
    να προστεθεί δε μια κατηγορία ακόμη :
    δ/ είκοσι εως εικοσιπέντε μέλη (20 -25) αν υπάρχει μικτή συμμετοχή Μ.Μ.Ε. , φυσικών προσώπων και ενός Ο.Τ.Α. με πληθυσμό κάτω των 100.000 κατοίκων (στην πιό πρόσφατη Απογραφή)

  • 27 Φεβρουαρίου 2023, 13:04 | ΟΙΚΟΛΟΓΟΙ_ΠΡΑΣΙΝΟΙ_Χ/Φ. Περιβάλλοντος & Ενέργειας

    2. Μέλη Κ.Α.Ε. είναι:
    να προστεθούν τουλάχιστον :
    ε/ Κοινωνικές Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις (ΚΟΙΝ.Σ.ΕΠ. του Ν.4430/2016 και Ν.4887/2022) τοπικού χαρακτήρα ,
    στ/ διάφορες συλλογικότητες με δικαιοπρακτική ικανότητα και ως εκπρόσωποι των μελών τους π.χ. Εξωρραϊστικοί σύλλογοι – Εμπορικός σύλλογος – Επιμελητήριο – Ένωση ξενοδοχειακών επιχειρήσεων

  • 27 Φεβρουαρίου 2023, 13:59 | Τάκης Γρηγορίου – Υπερίων Ε.Κοιν.

    ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 4 – Ο ελάχιστος αριθμός μελών για την ίδρυση των Κ.Α.Ε. να ορισθεί στα 15 μέλη

    Θεωρούμε ιδιαιτέρως προβληματική την παράγραφο 4 η οποία θέτει ως ελάχιστο αριθμό μελών τα 60 για την ίδρυση Κ.Α.Ε.. Κάτι τέτοιο καθιστά εξαιρετικά δύσκολο, έως αδύνατο, τη σύσταση ενεργειακών κοινοτήτων από ομάδες πολιτών. Σπάνια μία κοινότητα ξεκινάει με 60 μέλη, σχεδόν πάντα ο πυρήνας είναι μία μικρότερη ομάδα π.χ. 5-10 ατόμων η οποία ξεκινάει την πρωτοβουλία. Αντιλαμβανόμαστε ότι ο σκοπός της αύξησης του αριθμού των μελών αποσκοπεί στην αντιμετώπιση του ζητήματος εκμετάλλευσης του νομικού σχήματος από ιδιώτες επενδυτές, σε κάθε περίπτωση, όμως, η προϋπόθεση των 60 μελών θα λειτουργήσει ως ανασταλτικός και μάλλον αποτρεπτικός παράγοντας για τη δημιουργία νέων αυθεντικών ενεργειακών κοινοτήτων, που αναδύονται από πολίτες και την ανάγκη αυτών να βοηθήσουν την τοπική τους κοινότητα.

    Προτείνουμε ο ελάχιστος αριθμός για τη σύσταση της Κ.Α.Ε. να ορισθεί στα 15 μέλη.

    Όσον αφορά τα προνόμια και τη συμμετοχή σε αναπτυξιακά προγράμματα ή επιδοτήσεις, το όριο των 60 μελών μπορεί κάλλιστα να παραμείνει προκειμένου να διασφαλίσει ότι θα επιβραβεύονται οι κοινότητες εκείνες οι οποίες εκπροσωπούν μία ευρεία βάση της τοπικής κοινότητας.

    ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 2 – Να αποσαφηνιστεί ότι επιτρέπεται η συμμετοχή των συνεταιρισμών στις Κ.Α.Ε.

    Από την περίπτωση γ της παραγράφου 2 δεν καθίσταται σαφές αν συνεταιρισμοί όπως ΑΜΚΕ, ΚΑΛΟ κα μπορούν να είναι μέλη μίας Κ.Α.Ε.. Προκειμένου να αποσαφηνιστεί και να διασφαλιστεί η συμπερίληψή τους, προτείνουμε την αντικατάσταση του όρου “Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις (Μ.Μ.Ε.)” με τον όρο ‘νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου“, ακριβώς για να διασφαλίσουμε την συμμετοχή των ανωτέρω στις Κ.Α.Ε.

  • 27 Φεβρουαρίου 2023, 12:46 | Δέσμη Ενεργειακών Κοινοτήτων και Υποστηρικτικών Φορέων

    Συγκεκριμένα, η 1η παράγραφος προβλέπει το δικαίωμα των τελικών καταναλωτών να συμμετέχουν σε “Κοινότητα Ανανεώσιμης Ενέργειας (Κ.Α.Ε.), διατηρώντας παράλληλα τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις που έχουν ως τελικοί πελάτες”. Η 1η παράγραφος του άρθρου 22 της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/2001 ορίζει ακόμη ότι τελικοί καταναλωτές δύνανται να συμμετέχουν σε Κ.Α.Ε διατηρώντας παράλληλα τα δικαιώματα ή τις υποχρεώσεις που έχουν ως τελικοί καταναλωτές “χωρίς να υπόκεινται σε όρους ή διαδικασίες που δεν αιτιολογούνται ή εισάγουν διακρίσεις, και θα απέτρεπαν τη συμμετοχή τους σε κοινότητα ανανεώσιμης ενέργειας”. Το ανωτέρω εδάφιο εισάγει και διατυπώνει την αρχή της ανοικτής και εθελοντικής συμμετοχής που διέπει την λειτουργία των Κ.Α.Ε. και θα πρέπει να διατυπωθεί ρητά και στον ελληνικό νόμο όπως ακριβώς μεταφέρθηκε φωτογραφικά και το υπόλοιπο μέρος της συγκεκριμένης παραγράφου.

    Η παράγραφος 4στ του άρθρου 22 της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/2001 που ρητά προβλέπει ότι “η συμμετοχή σε κοινότητες ανανεώσιμης ενέργειας είναι προσβάσιμη σε όλους τους καταναλωτές, περιλαμβανομένων των καταναλωτών από νοικοκυριά χαμηλού εισοδήματος ή ευάλωτα νοικοκυριά·”, εκφράζει για ακόμη μία φορά την αρχή της ανοικτής και εθελοντικής συμμετοχής που διέπει την λειτουργία των Κ.Α.Ε. Στην ίδια κατεύθυνση, η Οδηγία στο Προοίμιο-παράγραφος 71 ορίζει πως οι Ενεργειακές Κοινότητες Ανανεώσιμων Πηγών πρέπει να λειτουργούν ανοιχτά, εθελοντικά και αυτόνομα. Ακόμη αναφέρει ρητά ότι “η συμμετοχή σε έργα παραγωγής ανανεώσιμης ενέργειας θα πρέπει να είναι ανοιχτή σε όλα τα εν δυνάμει τοπικά μέλη με βάση αντικειμενικά και διαφανή κριτήρια που δεν εισάγουν διακρίσεις”. Προκύπτει, λοιπόν, με σαφήνεια από τα ανωτέρω ότι η παράγραφος 4β του υπό συζήτηση άρθρου 11, όπου εισάγεται η δυνατότητα Κ.Α.Ε. αποκλειστικά επιχειρήσεων έρχεται, συνεπώς, σε ευθεία αντίθεση με τις ανωτέρω ευρωπαϊκές διατάξεις. Συνεπώς, είτε οι Κ.Α.Ε. είτε οι Ε.Κ.Π οι οποίες θα αποτελούνται αποκλειστικά από Μ.Μ.Ε. (ή Δήμους) (όπως προβλέπεται στην παράγραφο 4β) αντιβαίνουν στα ανωτέρω.

    Παρακαλούμε να αρθεί η ανωτέρω παραβίαση της ευρωπαϊκής διάταξης καθώς και να συμπληρωθεί το ως άνω αναφερόμενο εδάφιο της 1ης παραγράφου του άρθρου 22 της υπο ενσωμάτωση Οδηγίας, που αναιτιολόγητα δεν έχει μεταφερθεί στο εν λόγω νομοσχέδιο.

    Περαιτέρω, στην 2η παράγραφο και συγκεκριμένα στην περίπτωση (γ) αναφέρονται ως πιθανά μέλη της Κ.Α.Ε. οι Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις (Μ.Μ.Ε.), χωρίς να καθίσταται σαφές εάν οι ΑΜΚΕ, οι ΚΑΛΟ, οι λοιποί συνεταιρισμοί δύνανται να αποτελέσουν μέλη μιας Κ.Α.Ε. Προκειμένου να αποσαφηνιστεί και να διασφαλιστεί η συμπερίληψή τους προτείνουμε την αντικατάσταση του όρου “Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις (Μ.Μ.Ε.)” με τον όρο «νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου», ακριβώς για να διασφαλίσουμε τη συμμετοχή των ανωτέρω στις Κ.Α.Ε.

    Θεωρούμε προβληματική την παράγραφο 4 η οποία θέτει ως ελάχιστο αριθμό μελών τα 60 για την ίδρυση Κ.Α.Ε., καθώς αυτό θα καθιστούσε εξαιρετικά δύσκολο, έως αδύνατο, τη σύσταση ενεργειακών κοινοτήτων από ομάδες πολιτών. Σπάνια μία κοινότητα ξεκινάει με 60 μέλη, σχεδόν πάντα ο πυρήνας είναι μία μικρότερη ομάδα π.χ. 5-10 ατόμων η οποία ξεκινάει την πρωτοβουλία. Αντιλαμβανόμαστε ότι ο σκοπός της αύξησης του αριθμού των μελών αποσκοπεί στην αντιμετώπιση του ζητήματος εκμετάλλευσης του νομικού σχήματος από ιδιώτες επενδυτές, σε κάθε περίπτωση, όμως, η προϋπόθεση των 60 μελών θα λειτουργήσει ως ανασταλτικός και μάλλον αποτρεπτικός παράγοντας και για τη δημιουργία νέων αυθεντικών ενεργειακών κοινοτήτων, που αναδύονται από πολίτες και την ανάγκη αυτών να βοηθήσουν την τοπική κοινότητά τους .
    Για παράδειγμα, η Μινώα Ενεργειακή Κοινότητα, η μεγαλύτερη αυτή τη στιγμή στη χώρα, ξεκίνησε με 38 ιδρυτικά μέλη. Θα μπορούσε αντ’ αυτού να οριστεί ο ελάχιστος αριθμός σε 15-20 και αντίστοιχα να μειωθεί και ο ελάχιστος αριθμός μελών για τις νησιωτικές περιοχές με πληθυσμό κάτω από 3.100 κατοίκους. Η προϋπόθεση ύπαρξης τουλάχιστον 60 μελών θα μπορούσε να διατηρηθεί μόνον για την ένταξη της ενεργειακής κοινότητας σε εθνικά προγράμματα χρηματοδότησης και προκειμένου να είναι επιλέξιμη η ΕΚΟΙΝ για ειδικά προνόμια (όπως π.χ., λειτουργικές ενισχύσεις), ώστε να εξασφαλίζεται και να ανταμείβεται η ευρεία κοινωνική συμμετοχή.
    ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Το ίδιο προτείνουμε και για τις Ενεργειακές Κοινότητες Πολιτών.

    Επίσης, στην παράγραφο 6 του ιδίου άρθρου εισάγεται η απαγόρευση ένταξης μέλους Κ.Α.Ε. σε άλλη Κ.Α.Ε. ή Ε.Κ.Π. που ασκεί τις ίδιες δραστηριότητες και δραστηριοποιείται στην ίδια Περιφέρεια. Αντιλαμβανόμαστε το σκοπό περιορισμού συμμετοχής μελών σε διαφορετικές Κ.Α.Ε. που δραστηριοποιούνται εντός της ίδιας Περιφέρειας και συγκεκριμένα για την αποτροπή καταστρατήγησης του θεσμού των ενεργειακών κοινοτήτων, εν προκειμένω όμως με το παρόν νομοσχέδιο εισάγονται 2 νέοι ορισμοί ενεργειακών κοινοτήτων που δραστηριοποιούνται σε διαφορετικούς τομείς, γεγονός που επιτάσσει τη διαφορετική αντιμετώπιση των πραγμάτων και την προσθήκη συγκεκριμένων κριτηρίων.
    Ειδικότερα, οι Κ.Α.Ε., σύμφωνα με το άρθρο 13 του παρόντος, δύνανται να αναπτύσσουν έργα για παραγωγή, κατανάλωση, αποθήκευση και πώληση ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές. Αντίθετα, για τις Ε.Κ.Π., σύμφωνα με το άρθρο 54 του παρόντος, θεσπίζεται ένα ευρύτερο πλαίσιο πιθανών δραστηριοτήτων, και συγκεκριμένα, παραγωγή, ιδιοκατανάλωση ή πώληση ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, αποθήκευση, διανομή και προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας, σωρευτική εκπροσώπηση, παροχή ευελιξίας και εξισορρόπησης, καθώς και παροχή υπηρεσιών ενεργειακής απόδοσης, φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων και άλλων υπηρεσιών ενέργειας στα μέλη της.
    Από τα παραπάνω, προκύπτει με σαφήνεια, ότι μια Ε.Κ.Π. μπορεί να αναπτύσσει περισσότερες και διαφορετικού αντικειμένου δραστηριότητες, σε αντίθεση με το πλαίσιο δραστηριοτήτων μιας Κ.Α.Ε. Θεωρούμε και κρίνουμε απαραίτητο, λοιπόν, να επιτραπεί η δυνατότητα συμμετοχής ενός μέλους Κ.Α.Ε. σε μία Ε.Κ.Π που δραστηριοποιείται στην ίδια Περιφέρεια, καθώς μέλος μίας Κ.Α.Ε., η οποία δεν θα μπορεί να αναπτύσσει έργα διανομής και προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας, παροχής υπηρεσιών ενεργειακής απόδοσης, σωρευτική εκπροσώπηση κ.τ.λ., θα πρέπει να μπορεί να ενταχθεί ως μέλος σε μία Ε.Κ.Π. της ίδιας Περιφέρειας που δραστηριοποιείται στους ανωτέρω τομείς. Ειδάλλως, τίθεται ένας περιορισμός άνευ αιτίας.
    Στην ίδια κατεύθυνση, θα πρέπει να αρθεί και ο αντίστοιχος περιορισμός που εισάγεται για τα μέλη των Ε.Κ.Π. στο άρθρο 54 του παρόντος. Τα μέλη των Ε.Κ.Π. θα πρέπει να έχουν τη δυνατότητα να ενταχθούν σε Κ.Α.Ε. της ίδιας Περιφέρειας, καθώς από το ίδιο το γράμμα του νόμου δεν ταυτίζονται οι δραστηριότητες αυτών.
    Τα ανωτέρω, συμβαδίζουν, άλλωστε, και τη διάταξη των άρθρων 11 παράγραφος 9 και 52 παράγραφος 9 του παρόντος, όπου προβλέπεται η δυνατότητα συμμετοχής μελών των ΕΚοιν του ν. 4513 σε Κ.Α.Ε. της ίδιας Περιφέρειας και σε Ε.Κ.Π. της ίδιας Περιφέρειας αντίστοιχα. Σε διαφορετική περίπτωση, δεν δικαιολογείται η διαφορετική αντιμετώπιση των ανωτέρω καθ’ όλα όμοιων περιπτώσεων.

    Ακόμη, σε συνέχεια των παραπάνω, και καθώς αντιλαμβανόμαστε ότι θα πρέπει να τεθεί ένας περιορισμός στην συμμετοχή μελών σε πολλαπλές Κ.Α.Ε. ή Ε.Κ.Π., προτείνουμε να επιτρέπεται η συμμετοχή ενός μέλους σε μία μόνο Κ.Α.Ε. και σε μία μόνο Ε.Κ.Π. που δραστηριοποιούνται εντός της ίδιας Περιφέρειας καθως εξ ορισμού δεν δραστηριοποιούνται στους ίδιους τομείς. Όμως, για την αποφυγή καταστρατήγησης του θεσμού και αποτροπής του προηγούμενου φαινομένου εκμετάλλευσης αυτού, η τήρηση του ορίου συμμετοχής ενός μέλους μόνον σε μια Κ.Α.Ε. και μόνον σε μία Ε.Κ.Π. της ίδιας Περιφέρειας θα πρέπει να ελέγχεται από τον αρμόδιο ελεγκτικό μηχανισμό, τη θέσπιση του οποίου κρίνουμε άκρως απαραίτητη.

    Προτείνουμε να ειπωθεί πιο καθαρά ότι ο ορισμός των ενεργειακών κοινοτήτων είναι έννοια του ενωσιακού δικαίου, και η δυνατότητα ίδρυσης Κ.Α.Ε. που δεν απευθύνονται σε πολίτες (και μάλιστα με διάφορα νομικά προνόμια) αντιβαίνει στον ορισμό αυτό [2 παρ. 11 α) Οδηγίας 2019/944, 2 σημείο 16 Οδηγίας 2018/2001] . Επιπροσθέτως, η παρ. 4 [του νέου άρθ. 6Γ ν. 3468/2006 (όπως προστίθεται με το άρθ. 11 του νσχ.) εμποδίζει την αυτόνομη πρόσβαση των πολιτών σε Κοινότητες Α.Ε.. Και αυτό διότι θεσπίζει μία κυμαινόμενη ελάχιστη συμμετοχή, που δημιουργεί εμπόδια για την πρόσβαση των πολιτών σε Κ.Α.Ε.. Πράγματι, η προσθήκη ενός πολίτη στις Κ.Α.Ε. των σημείων (β) και (γ) οδηγεί σε αύξηση της ελάχιστης συμμετοχής, και δυσχεραίνει σημαντικά την ίδρυση της Κ.Α.Ε. Για τους λόγους αυτούς, αντιβαίνουν στο δικαίωμα «ανοικτής και εθελοντικής συμμετοχής» σε ΟΛΕΣ τις ενεργειακές κοινότητες [2 παρ. 18 Οδηγίας 2018/2001], θέσπισης «ευνοϊκού» θεσμικού πλαισίου για ενεργειακές κοινότητες πολιτών (16 παρ. 1 α) Οδηγίας 2019/944), προσβασιμότητας σε όλους τους καταναλωτές [22 παρ. 4 ε) Οδηγίας 2018/2001], στην υποχρέωση θέσπισης διαδικασιών «που δεν επιφέρουν διακρίσεις και είναι δίκαιες» (16 παρ. 1 ε) Οδηγίας 2019/944), και στην απαγόρευση διαδικασιών «που δεν αιτιολογούνται ή εισάγουν διακρίσεις, και θα απέτρεπαν τη συμμετοχή» όλων των τελικών πελατών στις κοινότητες αυτές [22 παρ. 1 Οδηγίας 2018/2001].

  • 1. Ο ελάχιστος αριθμός των 60 μέλων για να συσταθεί μια K.A.E (το ίδιο ισχύει και για τις Ενεργειακές Κοινότητες Πολιτών) είναι απαγορευτικός.
    Η πρακτική εμπειρία έχει δείξει ότι στη πλειονότητα των περιπτώσεων οι ΕνΚοιν συστήνονται από μια μικρή ομάδα και στη συνέχεια μεγαλώνουν. Συνεπώς, θέτοντας ένα τέτοιο όριο πρακτικά δυσχεράινει και παρεμποδίζεται η σύσταση ΕνΚοιν. Υπενθυμίζεται ότι οι Ευρωπαικές Οδηγίες υποστηρίζουν τη προώθηση του θεσμού, όχι την τοποθέτηση περαιτέρω εμποδίων.
    Προτείνουμε:
    -Ο ελάχιστος αριθμός να είναι 15.
    -Ένα τέτοιο όριο, όπως π.χ. των 60 μελών, να τοποθετηθεί όταν γίνεται διάκριση ανάμεσα στις ΕνΚοιν «ευρείας βάσης» και στις υπόλοιπες, σε περιπτώσεις για παράδειγμα, ένταξης τους σε κάποιο υποστηρικτικό εργαλείο.

    2. Η σύσταση ΕνΚοιν αποκλειστικά από Μ.Μ.Ε αντιβαίνει στο πνεύμα και τους στόχους μιας ενεργειακής κοινοτητας όπως την αντιλαμβάνεται το ενωσιακό δίκαιο. Όπως ορίζεται και στη παράγραφος 4στ του άρθρου 22 της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/2001 σύμφωνα με την οποία “η συμμετοχή σε κοινότητες ανανεώσιμης ενέργειας είναι προσβάσιμη σε όλους τους καταναλωτές, περιλαμβανομένων των καταναλωτών από νοικοκυριά χαμηλού εισοδήματος ή ευάλωτα νοικοκυριά·”.
    Έτσι όπως είναι διατυπωμένη η παρ. 4, εάν εισέλθει ένας πολίτης σε κάποιο απο τα σχήματα β) και γ), κατά την ίδρυσή τους, αυτόματα ο ελάχιστος αριθμός συμμετεχόντων αυξάνεται. Αυτό στη πράξη σημαίνει ότι η είσοδος πολιτών στην ίδρυση τέτοιων σχημάτων θα κάνει τν ίδρυση πιο δυσχερή και άρα θα καθίσταται μη επιθυμητη η συμμετοχή των τελευταίων σε αυτά.

  • 27 Φεβρουαρίου 2023, 08:54 | Ενεργειακή Κοινότητα Αττικής

    Στην παράγραφο 6 του ιδίου άρθρου εισάγεται η απαγόρευση ένταξης μέλους Κ.Α.Ε. σε άλλη Κ.Α.Ε. ή Ε.Κ.Π. που ασκεί τις ίδιες δραστηριότητες και δραστηριοποιείται στην ίδια Περιφέρεια. Αντιλαμβανόμαστε το σκοπό περιορισμού συμμετοχής μελών σε διαφορετικές Κ.Α.Ε. που δραστηριοποιούνται εντός της ίδιας Περιφέρειας και συγκεκριμένα για την αποτροπή καταστρατήγησης του θεσμού των ενεργειακών κοινοτήτων, εν προκειμένω όμως με το παρόν νομοσχέδιο εισάγονται 2 νέοι ορισμοί ενεργειακών κοινοτήτων που δραστηριοποιούνται σε διαφορετικούς τομείς, γεγονός που επιτάσσει τη διαφορετική αντιμετώπιση των πραγμάτων και την προσθήκη συγκεκριμένων κριτηρίων.
    Ειδικότερα, οι Κ.Α.Ε., σύμφωνα με το άρθρο 13 του παρόντος, δύνανται να αναπτύσσουν έργα για παραγωγή, κατανάλωση, αποθήκευση και πώληση ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές. Αντίθετα, για τις Ε.Κ.Π., σύμφωνα με το άρθρο 54 του παρόντος, θεσπίζεται ένα ευρύτερο πλαίσιο πιθανών δραστηριοτήτων, και συγκεκριμένα, παραγωγή, ιδιοκατανάλωση ή πώληση ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, αποθήκευση, διανομή και προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας, σωρευτική εκπροσώπηση, παροχή ευελιξίας και εξισορρόπησης, καθώς και παροχή υπηρεσιών ενεργειακής απόδοσης, φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων και άλλων υπηρεσιών ενέργειας στα μέλη της.
    Από τα παραπάνω, προκύπτει με σαφήνεια, ότι μια Ε.Κ.Π. μπορεί να αναπτύσσει περισσότερες και διαφορετικού αντικειμένου δραστηριότητες, σε αντίθεση με το πλαίσιο δραστηριοτήτων μιας Κ.Α.Ε. Θεωρούμε και κρίνουμε απαραίτητο, λοιπόν, να επιτραπεί η δυνατότητα συμμετοχής ενός μέλους Κ.Α.Ε. σε μία Ε.Κ.Π που δραστηριοποιείται στην ίδια Περιφέρεια, καθώς μέλος μίας Κ.Α.Ε., η οποία δεν θα μπορεί να αναπτύσσει έργα διανομής και προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας, παροχής υπηρεσιών ενεργειακής απόδοσης, σωρευτική εκπροσώπηση κ.τ.λ., θα πρέπει να μπορεί να ενταχθεί ως μέλος σε μία Ε.Κ.Π. της ίδιας Περιφέρειας που δραστηριοποιείται στους ανωτέρω τομείς. Ειδάλλως, τίθεται ένας περιορισμός άνευ αιτίας.
    Στην ίδια κατεύθυνση, θα πρέπει να αρθεί και ο αντίστοιχος περιορισμός που εισάγεται για τα μέλη των Ε.Κ.Π. στο άρθρο 54 του παρόντος. Τα μέλη των Ε.Κ.Π. θα πρέπει να έχουν την δυνατότητα να ενταχθούν σε Κ.Α.Ε. της ίδιας Περιφέρειας, καθώς από το ίδιο το γράμμα του νόμου δεν ταυτίζονται οι δραστηριότητες αυτών.
    Τα ανωτέρω, συμβαδίζουν, άλλωστε, και τη διάταξη των άρθρων 11 παράγραφος 9 και 52 παράγραφος 9 του παρόντος, όπου προβλέπεται η δυνατότητα συμμετοχής μελών των ΕΚοιν του ν. 4513 σε Κ.Α.Ε. της ίδιας Περιφέρειας και σε Ε.Κ.Π. της ίδιας Περιφέρειας αντίστοιχα. Σε διαφορετική περίπτωση, δεν δικαιολογείται η διαφορετική αντιμετώπιση των ανωτέρω καθ’ όλα όμοιων περιπτώσεων.
    Ακόμη, σε συνέχεια των παραπάνω, και καθώς αντιλαμβανόμαστε ότι θα πρέπει να τεθεί ένας περιορισμός στην συμμετοχή μελών σε πολλαπλές Κ.Α.Ε. ή Ε.Κ.Π., προτείνουμε να επιτρέπεται η συμμετοχή ενός μέλους σε μία μόνο Κ.Α.Ε. και σε μία μονο Ε.Κ.Π. που δραστηριοποιούνται εντός της ίδιας Περιφέρειας καθως εξ ορισμού δεν δραστηριοποιούνται στους ίδιους τομείς. Όμως, για την αποφυγή καταστρατήγησης του θεσμού και αποτροπής του προηγούμενου φαινομένου εκμετάλλευσης αυτού, η τήρηση του ορίου συμμετοχής ενός μέλους μόνον σε μια Κ.Α.Ε. και μόνον σε μία Ε.Κ.Π. της ίδιας Περιφέρειας θα πρέπει να ελέγχεται από τον αρμόδιο ελεγκτικό μηχανισμό, τη θέσπιση του οποίου κρίνουμε άκρως απαραίτητη.

  • 27 Φεβρουαρίου 2023, 07:52 | Ενεργειακή Κοινότητα Αττικής

    Η 1η παράγραφος προβλέπει το δικαίωμα των τελικών καταναλωτών να συμμετέχουν σε “Κοινότητα Ανανεώσιμης Ενέργειας (Κ.Α.Ε.), διατηρώντας παράλληλα τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις που έχουν ως τελικοί πελάτες”. Η 1η παράγραφος του άρθρου 22 της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/2001 ορίζει ακόμη ότι τελικοί καταναλωτές δύνανται να συμμετέχουν σε Κ.Α.Ε διατηρώντας παράλληλα τα δικαιώματα ή τις υποχρεώσεις που έχουν ως τελικοί καταναλωτές “χωρίς να υπόκεινται σε όρους ή διαδικασίες που δεν αιτιολογούνται ή εισάγουν διακρίσεις, και θα απέτρεπαν τη συμμετοχή τους σε Κοινότητα Ανανεώσιμης Ενέργειας”. Το ανωτέρω εδάφιο εισάγει και διατυπώνει την αρχή της ανοιχτής και εθελοντικής συμμετοχής που διέπει την λειτουργία των Κ.Α.Ε. και θα πρέπει να διατυπωθεί ρητά και στον ελληνικό νόμο όπως ακριβώς μεταφέρθηκε φωτογραφικά και το υπόλοιπο μέρος της συγκεκριμένης παραγράφου.

    Η παράγραφος 4στ του άρθρου 22 της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/2001 που ρητά προβλέπει ότι “η συμμετοχή σε κοινότητες ανανεώσιμης ενέργειας είναι προσβάσιμη σε όλους τους καταναλωτές, περιλαμβανομένων των καταναλωτών από νοικοκυριά χαμηλού εισοδήματος ή ευάλωτα νοικοκυριά·”, εκφράζει για ακόμη μία φορά την αρχή της ανοικτής και εθελοντικής συμμετοχής που διέπει την λειτουργία των Κ.Α.Ε. Στην ίδια κατεύθυνση, η Οδηγία στο Προοίμιο-παράγραφος 71 ορίζει πως οι Ενεργειακές Κοινότητες Ανανεώσιμων Πηγών πρέπει να λειτουργούν ανοιχτά, εθελοντικά και αυτόνομα. Ακόμη αναφέρει ρητά ότι “η συμμετοχή σε έργα παραγωγής ανανεώσιμης ενέργειας θα πρέπει να είναι ανοιχτή σε όλα τα εν δυνάμει τοπικά μέλη με βάση αντικειμενικά και διαφανή κριτήρια που δεν εισάγουν διακρίσεις”. Προκύπτει, λοιπόν, με σαφήνεια από τα ανωτέρω ότι η παράγραφος 4β του υπό συζήτηση άρθρου 11, όπου εισάγεται η δυνατότητα Κ.Α.Ε. αποκλειστικά επιχειρήσεων έρχεται, συνεπώς, σε ευθεία αντίθεση με τις ανωτέρω ευρωπαϊκές διατάξεις. Συνεπώς, είτε οι Κ.Α.Ε. είτε οι Ε.Κ.Π οι οποίες θα αποτελούνται αποκλειστικά από Μ.Μ.Ε. (ή Δήμους) (όπως προβλέπεται στην παράγραφο 4β) αντιβαίνουν στα ανωτέρω και απαιτείται η άρση αυτών των περιορισμών.

    Στην 2η παράγραφο και συγκεκριμένα στην περίπτωση (γ) αναφέρονται ως πιθανά μέλη της Κ.Α.Ε. οι Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις (Μ.Μ.Ε.), χωρίς να καθίσταται σαφές εάν οι ΑΜΚΕ, οι Κ.Αλ.Ο., οι λοιποί συνεταιρισμοί δύνανται να αποτελέσουν μέλη μιας Κ.Α.Ε. Προκειμένου να αποσαφηνιστεί και να διασφαλιστεί η συμπερίληψή τους, προτείνουμε την αντικατάσταση του όρου “Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις (Μ.Μ.Ε.)” με τον όρο ‘νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου“, ακριβώς για να διασφαλίσουμε την συμμετοχή των ανωτέρω στις Κ.Α.Ε.

    Η παράγραφος 4 η οποία θέτει ως ελάχιστο αριθμό μελών τα 60 για την ίδρυση Κ.Α.Ε. είναι προβληματική, καθώς αυτό θα καθιστούσε εξαιρετικά δύσκολο, έως αδύνατο, τη σύσταση ενεργειακών κοινοτήτων από ομάδες πολιτών. Σπάνια μία κοινότητα ξεκινάει με 60 μέλη, σχεδόν πάντα ο πυρήνας είναι μία μικρότερη ομάδα π.χ. 5-10 ατόμων η οποία ξεκινάει την πρωτοβουλία. Αντιλαμβανόμαστε ότι ο σκοπός της αύξησης του αριθμού των μελών αποσκοπεί στην αντιμετώπιση του ζητήματος εκμετάλλευσης του νομικού σχήματος από ιδιώτες επενδυτές, σε κάθε περίπτωση, όμως, η προϋπόθεση των 60 μελών θα λειτουργήσει ως ανασταλτικός και μάλλον αποτρεπτικός παράγοντας και για τη δημιουργία νέων αυθεντικών ενεργειακών κοινοτήτων, που αναδύονται από πολίτες και την ανάγκη αυτών να βοηθήσουν την τοπική τους κοινότητα.
    Θα μπορούσε αντ’αυτού να οριστεί ο ελάχιστος αριθμός σε 15-20 και αντίστοιχα να μειωθεί και ο ελάχιστος αριθμός μελών για τις νησιωτικές περιοχές με πληθυσμό κάτω από 3.100 κατοίκους. Η προϋπόθεση ύπαρξης τουλάχιστον 60 μελών θα μπορούσε να διατηρηθεί μόνον για την ένταξη της ενεργειακής κοινότητας σε εθνικά προγράμματα χρηματοδότησης και προκειμένου να είναι επιλέξιμη η ΕΚΟΙΝ για ειδικά προνόμια (όπως π.χ., λειτουργικές ενισχύσεις), ώστε να εξασφαλίζεται και να ανταμείβεται η ευρεία κοινωνική συμμετοχή.
    Το ίδιο προτείνουμε και για τις Ενεργειακές Κοινότητες Πολιτών.

    Ο ορισμός των ενεργειακών κοινοτήτων είναι έννοια του ενωσιακού δικαίου, και η δυνατότητα ίδρυσης Κ.Α.Ε. που δεν απευθύνονται σε πολίτες (και μάλιστα με διάφορα νομικά προνόμια) αντιβαίνει στον ορισμό αυτό [2 παρ. 11 α) Οδηγίας 2019/944, 2 σημείο 16 Οδηγίας 2018/2001] . Επιπροσθέτως, η παρ. 4 [του νέου άρθ. 6Γ ν. 3468/2006 (όπως προστίθεται με το άρθ. 11 του νσχ.) εμποδίζει την αυτόνομη πρόσβαση των πολιτών σε Κοινότητες Α.Ε.. Και αυτό διότι θεσπίζει μία κυμαινόμενη ελάχιστη συμμετοχή, που δημιουργεί εμπόδια για την πρόσβαση των πολιτών σε Κ.Α.Ε.. Πράγματι, η προσθήκη ενός πολίτη στις Κ.Α.Ε. των σημείων (β) και (γ) οδηγεί σε αύξηση της ελάχιστης συμμετοχής, και δυσχεραίνει σημαντικά την ίδρυση της Κ.Α.Ε. Για τους λόγους αυτούς, αντιβαίνουν στο δικαίωμα «ανοικτής και εθελοντικής συμμετοχής» σε ΟΛΕΣ τις ενεργειακές κοινότητες [2 παρ. 18 Οδηγίας 2018/2001], θέσπισης «ευνοϊκού» θεσμικού πλαισίου για ενεργειακές κοινότητες πολιτών (16 παρ. 1 α) Οδηγίας 2019/944), προσβασιμότητας σε όλους τους καταναλωτές [22 παρ. 4 ε) Οδηγίας 2018/2001], στην υποχρέωση θέσπισης διαδικασιών «που δεν επιφέρουν διακρίσεις και είναι δίκαιες» (16 παρ. 1 ε) Οδηγίας 2019/944), και στην απαγόρευση διαδικασιών «που δεν αιτιολογούνται ή εισάγουν διακρίσεις, και θα απέτρεπαν τη συμμετοχή» όλων των τελικών πελατών στις κοινότητες αυτές [22 παρ. 1 Οδηγίας 2018/2001].

  • 26 Φεβρουαρίου 2023, 22:09 | Βασίλειος Σπυρόπουλος

    Ενεργειακές Κοινότητες του ν. 4513/2018, Κ.Α.Ε. και Ε.Κ.Π.. Θα δημιουργηθεί σύγχυση ως προς την επιλογή, σύσταση, δυνατότητες, διαχείριση, κτλ.. Για Κ.Α.Ε. και Ε.Κ.Π. ο ελάχιστος αριθμός των 60 μελών είναι μεγάλος και θα υπάρξουν πολλά προβλήματα στη δημιουργία τους με τόσα μέλη. Ο ελάχιστος αριθμός των μελών σύστασης πρέπει να περιοριστεί σε 10 μέλη για φυσικά πρόσωπα και 5 για Μ.Μ.Ε. ή Ν.Π.Ι.Δ..

    Η διαδικασία σύστασης Ε. Κοιν. μέχρι την αίτηση στο ΔΕΔΔΗΕ απαιτεί πολλές διαδικασίες, χρόνο και έξοδα. Πολλοί ενδιαφερόμενοι πελάτες έχουν ξεκινήσει τις απαραίτητες διαδικασίες σύστασης Ε. Κοιν. του ν. 4513/2018. Κάποιοι βρίσκονται σε στάδιο καταχώρησης καταστατικού στο Γ.Ε.ΜΗ., άλλοι έχουν ολοκληρώσει την καταχώρηση και συνεχίζουν στο επόμενο αδειοδοτικό βήμα για υποβολή αίτησης στο ΔΕΔΔΗΕ. Τι γίνεται με αυτούς που έχουν κάνει ενέργειες με το υπάρχων νομικό πλαίσιο;

    Προτείνεται για τις Ε. Κοιν. του ν. 4513/2018 που είναι σε εξέλιξη με το υπάρχον καθεστώς να οριστεί μεταβατικό στάδιο για να ολοκληρώσουν έγκαιρα τη διαδικασία, και η ημερομηνία εφαρμογής του νέου νόμου να οριστεί τουλάχιστον 3 μήνες μετά τη δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

  • 26 Φεβρουαρίου 2023, 20:38 | Οργάνωση ΗΛΕΚΤΡΑ ENERGY

    Η 1η παράγραφος προβλέπει το δικαίωμα των τελικών καταναλωτών να συμμετέχουν σε “Κοινότητα Ανανεώσιμης Ενέργειας (Κ.Α.Ε.), διατηρώντας παράλληλα τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις που έχουν ως τελικοί πελάτες”. Η 1η παράγραφος του άρθρου 22 της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/2001 ορίζει ακόμη ότι τελικοί καταναλωτές δύνανται να συμμετέχουν σε Κ.Α.Ε διατηρώντας παράλληλα τα δικαιώματα ή τις υποχρεώσεις που έχουν ως τελικοί καταναλωτές “χωρίς να υπόκεινται σε όρους ή διαδικασίες που δεν αιτιολογούνται ή εισάγουν διακρίσεις, και θα απέτρεπαν τη συμμετοχή τους σε κοινότητα ανανεώσιμης ενέργειας”. Το ανωτέρω εδάφιο εισάγει και διατυπώνει την αρχή της ανοικτής και εθελοντικής συμμετοχής που διέπει την λειτουργία των Κ.Α.Ε. και θα πρέπει να διατυπωθεί ρητά και στον ελληνικό νόμο όπως ακριβώς μεταφέρθηκε φωτογραφικά και το υπόλοιπο μέρος της συγκεκριμένης παραγράφου.

    Η παράγραφος 4στ του άρθρου 22 της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/2001 που ρητά προβλέπει ότι “η συμμετοχή σε κοινότητες ανανεώσιμης ενέργειας είναι προσβάσιμη σε όλους τους καταναλωτές, περιλαμβανομένων των καταναλωτών από νοικοκυριά χαμηλού εισοδήματος ή ευάλωτα νοικοκυριά·”, εκφράζει για ακόμη μία φορά την αρχή της ανοικτής και εθελοντικής συμμετοχής που διέπει την λειτουργία των Κ.Α.Ε. Στην ίδια κατεύθυνση, η Οδηγία στο Προοίμιο-παράγραφος 71 ορίζει πως οι Ενεργειακές Κοινότητες Ανανεώσιμων Πηγών πρέπει να λειτουργούν ανοιχτά, εθελοντικά και αυτόνομα. Ακόμη αναφέρει ρητά ότι “η συμμετοχή σε έργα παραγωγής ανανεώσιμης ενέργειας θα πρέπει να είναι ανοιχτή σε όλα τα εν δυνάμει τοπικά μέλη με βάση αντικειμενικά και διαφανή κριτήρια που δεν εισάγουν διακρίσεις”. Προκύπτει, λοιπόν, με σαφήνεια από τα ανωτέρω ότι η παράγραφος 4β του υπό συζήτηση άρθρου 11, όπου εισάγεται η δυνατότητα Κ.Α.Ε. αποκλειστικά επιχειρήσεων έρχεται, συνεπώς, σε ευθεία αντίθεση με τις ανωτέρω ευρωπαϊκές διατάξεις. Συνεπώς, είτε οι Κ.Α.Ε. είτε οι Ε.Κ.Π οι οποίες θα αποτελούνται αποκλειστικά από Μ.Μ.Ε. (ή Δήμους) (όπως προβλέπεται στην παράγραφο 4β) αντιβαίνουν στα ανωτέρω.

    Παρακαλούμε να αρθεί η ανωτέρω παραβίαση της ευρωπαϊκής διάταξης καθώς και να συμπληρωθεί το ως άνω αναφερόμενο εδάφιο της 1ης παραγράφου του άρθρου 22 της υπό ενσωμάτωση Οδηγίας, που αναιτιολόγητα δεν έχει μεταφερθεί στο εν λόγω νομοσχέδιο.

    Περαιτέρω, στην 2η παράγραφο και συγκεκριμένα στην περίπτωση (γ) αναφέρονται ως πιθανά μέλη της Κ.Α.Ε. οι Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις (Μ.Μ.Ε.), χωρίς να καθίσταται σαφές εάν οι ΑΜΚΕ, οι φορείς ΚΑΛΟ, οι λοιποί συνεταιρισμοί δύνανται να αποτελέσουν μέλη μιας Κ.Α.Ε. Προκειμένου να αποσαφηνιστεί και να διασφαλιστεί η συμπερίληψή τους και προτείνουμε την αντικατάσταση του όρου “Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις (Μ.Μ.Ε.)” με τον όρο «νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου», ακριβώς για να διασφαλίσουμε την συμμετοχή των ανωτέρω στις Κ.Α.Ε.

    Θεωρούμε προβληματική την παράγραφο 4 η οποία θέτει ως ελάχιστο αριθμό μελών τα 60 για την ίδρυση Κ.Α.Ε., καθώς αυτό θα καθιστούσε εξαιρετικά δύσκολο, έως αδύνατο, τη σύσταση ενεργειακών κοινοτήτων από ομάδες πολιτών. Προτείνουμε ο ελάχιστος αριθμός να είναι 15. Η προϋπόθεση ύπαρξης τουλάχιστον 60 μελών θα μπορούσε να διατηρηθεί μόνον για την ένταξη της ενεργειακής κοινότητας σε εθνικά προγράμματα χρηματοδότησης και προκειμένου να είναι επιλέξιμη η ΕΚΟΙΝ για ειδικά προνόμια (όπως π.χ., λειτουργικές ενισχύσεις), ώστε να εξασφαλίζεται και να ανταμείβεται η ευρεία κοινωνική συμμετοχή.
    ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Το ίδιο προτείνουμε και για τις Ενεργειακές Κοινότητες Πολιτών.

    Προτείνουμε να ειπωθεί πιο καθαρά ότι ο ορισμός των ενεργειακών κοινοτήτων είναι έννοια του ενωσιακού δικαίου, και η δυνατότητα ίδρυσης Κ.Α.Ε. που δεν απευθύνονται σε πολίτες (και μάλιστα με διάφορα νομικά προνόμια) αντιβαίνει στον ορισμό αυτό [2 παρ. 11 α) Οδηγίας 2019/944, 2 σημείο 16 Οδηγίας 2018/2001] . Επιπροσθέτως, η παρ. 4 [του νέου άρθ. 6Γ ν. 3468/2006 (όπως προστίθεται με το άρθ. 11 του νσχ.) εμποδίζει την αυτόνομη πρόσβαση των πολιτών σε Κοινότητες Α.Ε.. Και αυτό διότι θεσπίζει μία κυμαινόμενη ελάχιστη συμμετοχή, που δημιουργεί εμπόδια για την πρόσβαση των πολιτών σε Κ.Α.Ε.. Πράγματι, η προσθήκη ενός πολίτη στις Κ.Α.Ε. των σημείων (β) και (γ) οδηγεί σε αύξηση της ελάχιστης συμμετοχής, και δυσχεραίνει σημαντικά την ίδρυση της Κ.Α.Ε. Για τους λόγους αυτούς, αντιβαίνουν στο δικαίωμα «ανοικτής και εθελοντικής συμμετοχής» σε ΟΛΕΣ τις ενεργειακές κοινότητες [2 παρ. 18 Οδηγίας 2018/2001], θέσπισης «ευνοϊκού» θεσμικού πλαισίου για ενεργειακές κοινότητες πολιτών (16 παρ. 1 α) Οδηγίας 2019/944), προσβασιμότητας σε όλους τους καταναλωτές [22 παρ. 4 ε) Οδηγίας 2018/2001], στην υποχρέωση θέσπισης διαδικασιών «που δεν επιφέρουν διακρίσεις και είναι δίκαιες» (16 παρ. 1 ε) Οδηγίας 2019/944), και στην απαγόρευση διαδικασιών «που δεν αιτιολογούνται ή εισάγουν διακρίσεις, και θα απέτρεπαν τη συμμετοχή» όλων των τελικών πελατών στις κοινότητες αυτές [22 παρ. 1 Οδηγίας 2018/2001].

  • 26 Φεβρουαρίου 2023, 18:03 | Franjesko_Enviromentally_Concerning_Architect

    Στην παράγραφο 3 του άρθρου, προτείνεται η μεταβολή :
    Τουλάχιστον το εβδομήντα πέντε τοις εκατό (75%) των μελών έχουν εγγύτητα στην περιοχή όπου η Κ.Α.Ε. ασκεί τις δραστηριότητές της και αναπτύσσει το έργο Α.Π.Ε.
    Στην παράγραφο 4 του άρθρου προτείνεται η μεταβολή :
    Ο ελάχιστος αριθμός μελών της Κ.Α.Ε είναι σαράντα (40) μέλη, υπό την επιφύλαξη του δεύτερου εδαφίου. Ο ελάχιστος αριθμός μελών του πρώτου εδαφίου ορίζεται σε:
    α) δεκαπέντε (15) μέλη, αν η Κ.Α.Ε. έχει έδρα σε δήμο νησιωτικής περιοχής με πληθυσμό κάτω από τρεις χιλιάδες εκατό (3.100) κατοίκους, σύμφωνα με την τελευταία απογραφή,
    να προστεθεί δε μια κατηγορία ακόμη :
    δ/ είκοσι εως εικοσιπέντε μέλη (20 -25) αν υπάρχει μικτή συμμετοχή Μ.Μ.Ε. , φυσικών προσώπων και ενός Ο.Τ.Α. με πληθυσμό κάτω των 100.000 κατοίκων (στην πιο πρόσφατη Απογραφή)

  • 26 Φεβρουαρίου 2023, 17:02 | Franjesko_Enviromentally_Concerning_Architect

    Στην παράγραφο 3 του άρθρου, προτείνεται η μεταβολή :
    Τουλάχιστον το εβδομήντα πέντε τοις εκατό (75%) των μελών έχουν εγγύτητα στην περιοχή όπου η Κ.Α.Ε. ασκεί τις δραστηριότητές της και αναπτύσσει το έργο Α.Π.Ε.

  • 26 Φεβρουαρίου 2023, 17:34 | Franjesko_Enviromentally_Concerning_Architect

    Στο άρθρο και την παράγραφο 2 να προστεθούν οι κατηγορίες :
    ε/ Κοινωνικές Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις (ΚΟΙΝ.Σ.ΕΠ. του Ν.4430/2016 και Ν.4887/2022) τοπικού χαρακτήρα ,
    στ/ διάφορες συλλογικότητες με δικαιοπρακτική ικανότητα και ως εκπρόσωποι των μελών τους π.χ. Εξωρραϊστικοί σύλλογοι – Εμπορικός σύλλογος – Επιμελητήριο – Ένωση ξενοδοχειακών επιχειρήσεων

  • Στο Άρθρο 11 Παράγραφος 8:

    Το εδάφιο:

    «Οι αγροτικοί συνεταιρισμοί μπορούν να συμμετέχουν σε μια ή περισσότερες Κ.Α.Ε. ως μέλη, ανεξαρτήτως αν στην ίδια Κοινότητα συμμετέχουν και μέλη που ανήκουν στον ίδιο αγροτικό συνεταιρισμό»

    Προτείνουμε να αντικατασταθεί από το εδάφιο:

    «Οι αγροτικοί συνεταιρισμοί και οι αστικοί συνεταιρισμοί του ν.1667/19986, μπορούν να συμμετέχουν σε μια ή περισσότερες Κ.Α.Ε. ως μέλη, ανεξαρτήτως αν στην ίδια Κοινότητα συμμετέχουν και μέλη που ανήκουν στον ίδιο αγροτικό ή αστικό συνεταιρισμό».

  • Για το Άρθρο 11 Παράγραφος 4:

    Συμφωνούμε με πρόταση που έχει κατατεθεί ήδη στη διαβούλευση και σύμφωνα με την οποία:

    «Στις ρυθμίσεις περί Ενεργειακών Κοινοτήτων, τίθεται ως ελάχιστος αριθμός μελών (με συγκεκριμένες εξαιρέσεις και διαφοροποιήσεις) τα εξήντα (60) μέλη. Κατανοούμε ότι η ρύθμιση αυτή θέλει να περιορίσει τις στρεβλώσεις που είχε δημιουργήσει το προηγούμενο καθεστώς με την εύκολη σχετικά δημιουργία κοινοτήτων για πώληση του 100% της παραγόμενης ενέργειας (μακράν της πολιτικής στόχευσης των Κοινοτικών Οδηγιών που θεωρούν ότι “πρωταρχικός σκοπός των Κοινοτήτων δεν είναι το οικονομικό κέρδος, αλλά η προσφορά στα μέλη τους και στις τοπικές περιοχές δραστηριοποίησής τους, περιβαλλοντικού, οικονομικού και κοινωνικού οφέλους”). Επειδή όμως το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο (π.χ. στα άρθρα 18, 19, 58 και 59) περιορίζει τις στρεβλώσεις, και επειδή η δημιουργία Κοινοτήτων (ιδίως σε ορεινές, νησιωτικές ή απομακρυσμένες περιοχές ή μικρές κοινότητες στην επικράτεια) δυσχεραίνεται με την υψηλή απαίτηση για τον αριθμό των μελών που ορίζει το νομοσχέδιο, προτείνουμε τα εξής:

    Ο ελάχιστος αριθμός μελών της Κ.Α.Ε. (ή της Ε.Κ.Π αντίστοιχα) είναι τριάντα (30) μέλη, με τις εξής εξαιρέσεις:

    «3. Ο ελάχιστος αριθμός μελών της Κ.Α.Ε. είναι τριάντα (30) μέλη, υπό την επιφύλαξη του δευτέρου εδαφίου. Ο ελάχιστος αριθμός μελών Κ.Α.Ε. ορίζεται σε:
    α) δεκαπέντε (15) μέλη, αν πρόκειται για Κ.Α.Ε. με έδρα σε δήμο νησιωτικής περιοχής με πληθυσμό κάτω από τρεις χιλιάδες εκατό (3.100) κατοίκους, σύμφωνα με την τελευταία απογραφή,
    β) πέντε (5) μέλη, αν συμμετέχουν στην Κ.Α.Ε., αποκλειστικά νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου,
    γ) τρία (3) μέλη, αν συμμετέχουν ως μέλη της Κ.Α.Ε., τουλάχιστον δύο (2) Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.) α’ ή β’ βαθμού και το τρίτο μέλος είναι είτε επιχείρηση που ανήκει κατά εκατό τοις εκατό (100%) σε Ο.Τ.Α α’ ή β’ βαθμού, είτε Ο.Τ.Α α’ ή β΄βαθμού.
    δ) τρία (3) μέλη, αν συμμετέχουν ως μέλη της Κ.Α.Ε. τουλάχιστον δύο (2) αγροτικοί συνεταιρισμοί ή αστικοί συνεταιρισμοί του ν.1667/1986 και το τρίτο μέλος είναι επιχείρηση που ανήκει εκατό τοις εκατό (100%) σε αγροτικούς συνεταιρισμούς ή αστικούς συνεταιρισμούς του ν. 1667/1986»»

  • Στο Άρθρο 11 Παράγραφος 2:

    Το εδάφιο:

    «δ) Αγροτικοί συνεταιρισμοί»

    Προτείνουμε να αντικατασταθεί από το εδάφιο:

    «δ) Αγροτικοί συνεταιρισμοί και αστικοί συνεταιρισμοί του ν. 1667/1986».

  • 24 Φεβρουαρίου 2023, 15:37 | ΕΥΔΑΠ

    Στο τέλος του εδαφίου 2 και μετά το σημείο δ’ (αγροτικοί συνεταιρισμοί) προτείνουμε την προσθήκη σημείο ε) ως εξής:

    ε) Νομικά πρόσωπα δημοσίου και ιδιωτικού δικαίου των Κεφ. Α’ και Β’ του ν. 3429/2005

    Ώστε να μπορούν να συμμετέχουν σε ΚΑΕ και άλλα ΝΠΔΔ και ΝΠΙΔ που ελέγχονται απο την κεντρική διοίκηση με σκοπό τη μείωση του λειτουργικού τους κόστους και την προσφορά τους σε ΑΠΕ καθώς πολλά απο αυτά τα ΝΠΔΔ και ΝΠΙΔ διαθέτουν υποδομές ικανές για εγκατάσταση ΑΠΕ.

  • 24 Φεβρουαρίου 2023, 13:05 | Βαγγέλης Ξ.

    Ο ελάχιστος αριθμός μελών για τη σύσταση μιας Κ.Α.Ε. ορίζεται στα 60 μέλη, αριθμός αρκετά υψηλός. Με αποτέλεσμα να αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα για τη δημιουργία μιας Κ.Α.Ε. από φυσικά πρόσωπα και να στερεί τη δυνατότητα από τους πολίτες να γίνουν συμμέτοχοι στην ενεργειακή μετάβαση όντας μέλη συνεργατικού σχήματος. Προτείνεται η μείωση του ελάχιστου απαιτητού αριθμού μελών από 60 σε 30.

  • 2. Στις ρυθμίσεις περί Ενεργειακών Κοινοτήτων, τίθεται ως ελάχιστος αριθμός μελών (με συγκεκριμένες εξαιρέσεις και διαφοροποιήσεις) τα εξήντα (60) μέλη. Κατανοούμε ότι η ρύθμιση αυτή θέλει να περιορίσει τις στρεβλώσεις που είχε δημιουργήσει το προηγούμενο καθεστώς με την εύκολη σχετικά δημιουργία κοινοτήτων για πώληση του 100% της παραγόμενης ενέργειας (μακράν της πολιτικής στόχευσης των Κοινοτικών Οδηγιών που θεωρούν ότι “πρωταρχικός σκοπός των Κοινοτήτων δεν είναι το οικονομικό κέρδος, αλλά η προσφορά στα μέλη τους και στις τοπικές περιοχές δραστηριοποίησής τους, περιβαλλοντικού, οικονομικού και κοινωνικού οφέλους”). Επειδή όμως το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο (π.χ. στα άρθρα 18, 19, 58 και 59) περιορίζει τις στρεβλώσεις, και επειδή η δημιουργία Κοινοτήτων (ιδίως σε ορεινές, νησιωτικές ή απομακρυσμένες περιοχές ή μικρές κοινότητες στην επικράτεια) δυσχεραίνεται με την υψηλή απαίτηση για τον αριθμό των μελών που ορίζει το νομοσχέδιο, προτείνουμε τα εξής:

    Ο ελάχιστος αριθμός μελών της Κ.Α.Ε. (ή της Ε.Κ.Π αντίστοιχα) είναι τριάντα (30) μέλη, με τις εξής εξαιρέσεις:
    α) δεκαπέντε (15) μέλη, αν η ΚΑΕ έχει έδρα σε δήμο νησιωτικής περιοχής με πληθυσμό κάτω από τρεις χιλιάδες εκατό (3.100) κατοίκους, σύμφωνα με την τελευταία απογραφή,
    β) πέντε (5) μέλη, σε περίπτωση που συμμετέχουν αποκλειστικά Μ.Μ.Ε.,
    γ) τρία (3) μέλη, αν συμμετέχουν τουλάχιστον δύο (2) Ο.Τ.Α. α’ ή β’ βαθμού και το τρίτο μέλος είναι είτε επιχείρηση που ανήκει κατά εκατό τοις εκατό (100%) σε Ο.Τ.Α α’ ή β’ βαθμού, είτε Ο.Τ.Α α’ ή β΄ βαθμού.

  • 23 Φεβρουαρίου 2023, 12:44 | ΚΕΔΕ

    Tο σχέδιο νόμου παρότι θεωρητικώς ευνοεί τη δημιουργία Κοινοτήτων Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΚΑΕ) από ΟΤΑ, απαιτεί οπωσδήποτε τη σύμπραξη τουλάχιστον 3 ΟΤΑ ή τουλάχιστον 2 ΟΤΑ και μίας Αναπτυξιακής κατά 100% Δημοτικής (Περιφερειακής) Επιχείρησης για τη σύσταση μίας ολιγομελούς ΚΑΕ για οποιονδήποτε σκοπό, έναντι της δυνατότητας που έχει σήμερα με το ισχύον καθεστώς για τις Ενεργειακές Κοινότητες, να συστήσει με μόνο τη συνολική συμμετοχή 4 Μελών κάθε νομικής μορφής. Η διάταξη αυτή θα κάνει πιο δυσχερή και χρονοβόρα την προσπάθεια πολλών ΟΤΑ που έχουν προγραμματίσει άμεσα ενεργειακές δράσεις αυτοπαραγωγής και κοινωνικής ενεργειακής αλληλεγγύης στα όρια του Δήμου ή της Περιφέρειας τους, χωρίς την ανάγκη υποχρεωτικής συνεργασίας με άλλους.
    Να σημειώσουμε και να τονίσουμε ότι οι Αναπτυξιακές εταιρείες ΟΤΑ κατα κανόνα δεν ανήκουν 100% σε ΟΤΑ γιατί συμμετέχουν σε Ευρωπαϊκά Προγράμματα που συνήθως απαιτείται και η συμμετοχή ΜΚΟ ή Κοινωνικών Εταίρων. Προτείνουμε το ποσοστό συμμετοχής να είναι τουλάχιστον 51% και όχι 100%.

  • 22 Φεβρουαρίου 2023, 17:00 | The Green Tank

    Βάσει της παρ.4 του αρ.11 ο ελάχιστος απαιτούμενος αριθμός μελών για τη σύσταση μιας ΚΑΕ ορίζεται στα 60 μέλη. Πιστεύουμε ότι πρόκειται για μια μεγάλη απαίτηση από τον νομοθέτη, η οποία αγνοεί τη μέχρι τώρα εμπειρία από τη σύσταση ενεργειακών κοινοτήτων. Είναι θεμιτό να ιδρύονται ΚΑΕ από πολλά μέλη, ώστε να διασφαλίζεται η ευρεία κοινωνική τους βάση. Όμως, η προϋπόθεση των 60 μελών μπορεί να λειτουργήσει ανασταλτικά στην ίδρυση νέων ΚΑΕ, στερώντας κατ’ αυτόν τον τρόπο από τους πολίτες τη δυνατότητα να συμμετάσχουν σε αυτά τα σχήματα και στην ενεργειακή μετάβαση. Για παράδειγμα, σε ορεινές ή απομακρυσμένες περιοχές ή μικρές κοινότητες στην επικράτεια είναι δύσκολο να συγκεντρωθούν 60 μέλη για να κάνουν μια ΚΑΕ. Για τον λόγο αυτό προτείνουμε ο ελάχιστος αριθμός μελών για την ίδρυση ΚΑΕ να προσδιοριστεί στα 30 μέλη και αντίστοιχα να τροποποιηθούν οι περαιτέρω κατηγοριοποιήσεις για νησιωτικές περιοχές με πληθυσμό κάτω από 3.100 κατοίκους. Αντίστοιχη διόρθωση προτείνουμε να προβλεφθεί και για τις Ενεργειακές Κοινότητες Πολιτών (ΕΚΠ) (αρ. 52 παρ. 3).

    Πρόταση τροποποίησης παρ. 4 αρ. 11 (και ομοίως παρ. 3 αρ.52): «Ο ελάχιστος αριθμός μελών της ΚΑΕ είναι τριάντα (30) μέλη, υπό την επιφύλαξη του δεύτερου εδαφίου. Ο ελάχιστος αριθμός μελών του πρώτου εδαφίου ορίζεται σε:
    α) δεκαπέντε (15) μέλη, αν η ΚΑΕ έχει έδρα σε δήμο νησιωτικής περιοχής με πληθυσμό κάτω από τρεις χιλιάδες εκατό (3.100) κατοίκους, σύμφωνα με την τελευταία απογραφή,
    β) (15) μέλη, σε περίπτωση που συμμετέχουν αποκλειστικά Μ.Μ.Ε.,
    γ) τρία (3) μέλη, αν συμμετέχουν τουλάχιστον δύο (2) Ο.Τ.Α. α’ ή β’ βαθμού και το τρίτο μέλος είναι είτε επιχείρηση που ανήκει κατά εκατό τοις εκατό (100%) σε Ο.Τ.Α α’ ή β’ βαθμού, είτε Ο.Τ.Α α’ ή β΄ βαθμού.»

  • 20 Φεβρουαρίου 2023, 11:37 | Αριστοτέλης Σδραβόπουλος

    Η άυξηση του ελάχιστου αριθμού των μελών μιας ΚΑΕ στα 60 (ή 15 όταν είναι αποκλειστικά ΜΜΕ) αποτελεί τεράστιο εμπόδιο στη σύστασή τους και ακυρώνει στην ουσία ΟΛΕΣ τις υπόλοιπες ευνοικές ρυθμίσεις του νόμου!

    Γιατί δεν μπορεί να παραμείνει το όριο των 5 μελών (και μάλιστα ανεξάρτητα αν είναι φυσικά ή νομικά πρόσωπα), το οποίο ισχύει σήμερα;