Άρθρο 13 – Ρυμοτομικά Σχέδια Εφαρμογής – Τροποποίηση του άρθρου 10 του ν. 4447/2016

Το άρθρο 10 του ν. 4447/2016 αντικαθίσταται ως εξής:

«Άρθρο 10
Ρυμοτομικά Σχέδια Εφαρμογής

1. Για την πολεοδόμηση ορισμένης περιοχής απαιτείται η σύνταξη και έγκριση Ρυμοτομικού Σχεδίου Εφαρμογής, το οποίο περιλαμβάνει το Ρυμοτομικό Σχέδιο και Πράξη Εφαρμογής. Με τα σχέδια αυτά εξειδικεύονται, σε κλίμακα πόλης ή οικισμού ή τμημάτων αυτών ή σε ζώνες και περιοχές ειδικών χρήσεων, οι ρυθμίσεις των Τοπικών ή Ειδικών Χωρικών Σχεδίων περί χρήσεων γης και όρων δόμησης και καθορίζονται επακριβώς οι κοινόχρηστοι, κοινωφελείς και οικοδομήσιμοι χώροι της προς πολεοδόμηση περιοχής, καθώς και τα διαγράμματα των δικτύων υποδομής.
2. Για την κατάρτιση Ρυμοτομικού Σχεδίου Εφαρμογής απαιτείται η ύπαρξη εγκεκριμένων Τοπικών ή Ειδικών Χωρικών Σχεδίων των άρθρων 7 και 8. Αν δεν έχει εγκριθεί για την προς πολεοδόμηση περιοχή Τοπικό ή Ειδικό Χωρικό Σχέδιο και η περιοχή συνεχίζει να καλύπτεται από ισχύον Γενικό Ρυμοτομικό Σχέδιο ή Σχέδιο Χωρικής και Οικιστικής Οργάνωσης Ανοικτής Πόλης, ακολουθείται η διαδικασία πολεοδόμησης, σύμφωνα με τα άρθρα 7, 8 έως 14, 15 και 19 του ν. 2508/1997 (Α’ 124), αν πρόκειται για περιοχή που έχει καθορισθεί ως περιοχή ανάπλασης ή αν πρόκειται για προβληματική περιοχή προς ρυμοτομική αναμόρφωση ή αν πρόκειται για οικισμό κάτω των δύο χιλιάδων (2.000) κατοίκων, αντίστοιχα.
3. Τα Ρυμοτομικά Σχέδια Εφαρμογής καταρτίζονται για το σύνολο των περιοχών των Τοπικών ή Ειδικών Χωρικών Σχεδίων που προορίζονται για πολεοδόμηση ή και για τμήμα αυτών, το οποίο πρέπει πάντως να αποτελεί ρυμοτομική ενότητα, όπως αυτή καθορίζεται στο οικείο Τοπικό ή Ειδικό Χωρικό Σχέδιο.
4. α) Η κίνηση της διαδικασίας σύνταξης των Ρυμοτομικών Σχεδίων Εφαρμογής γίνεται από τον οικείο Δήμο. Η διαδικασία μπορεί να κινηθεί και από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας ή την Αποκεντρωμένη Διοίκηση, ύστερα από σχετική ενημέρωση του οικείου Δήμου.
β) Τα Ρυμοτομικά Σχέδια Εφαρμογής, πριν από την έγκρισή τους, εκτίθενται με το σχετικό κτηματογραφικό διάγραμμα στον οικείο Δήμο επί είκοσι (20) εργάσιμες ημέρες. Για το γεγονός αυτό ειδοποιείται το κοινό με σχετική δημοσίευση σε δύο (2) εφημερίδες, τοπικής ή εθνικής κυκλοφορίας και στην ιστοσελίδα του Δήμου. Κατ’ εξαίρεση η πιο πάνω προθεσμία μπορεί να παραταθεί έως και πέντε (5) εργάσιμες ημέρες ύστερα από αιτιολογημένη εισήγηση της αρμόδιας υπηρεσίας του Δήμου. Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν μέσα στην προθεσμία αυτή να λάβουν γνώση των παραπάνω στοιχείων και να υποβάλουν εγγράφως ή ηλεκτρονικά στην ιστοσελίδα του οικείου Δήμου ενστάσεις, τις οποίες ο Δήμος οφείλει να εξετάσει εντός σαράντα (40) εργάσιμων ημερών από τη λήξη της ανωτέρω προθεσμίας. Εφόσον, μετά από την εξέταση των ενστάσεων, προκύπτει ανάγκη τροποποίησης των Ρυμοτομικών Σχεδίων, αυτά αναρτώνται εκ νέου για δέκα (10) εργάσιμες ημέρες προς ενημέρωση του κοινού. Μετά από την άπρακτη πάροδο των ως άνω προθεσμιών, τα Ρυμοτομικά Σχέδια προωθούνται προς έγκριση.
γ) Η έγκριση των Ρυμοτομικών Σχεδίων Εφαρμογής γίνεται με απόφαση του Συντονιστή Αποκεντρωμένης Διοίκησης, ύστερα από γνώμη του οικείου Συμβουλίου Πολεοδομικών Θεμάτων και Αμφισβητήσεων, και εισήγηση της αρμόδιας υπηρεσίας της οικείας Περιφέρειας. Η ανωτέρω γνώμη παρέχεται υποχρεωτικώς μέσα σε προθεσμία δύο (2) μηνών από τότε που περιέρχεται στο οικείο συμβούλιο ο σχετικός φάκελος προς γνωμοδότηση. Μετά από την άπρακτη πάροδο της ανωτέρω προθεσμίας, η διαδικασία μπορεί να συνεχίζεται χωρίς τη σχετική γνώμη.
δ) Με την απόφαση της περ. γ’ κυρώνεται και η οικεία Πράξη Εφαρμογής, όπου απαιτείται, η οποία συντάσσεται ταυτόχρονα και σε άμεση συσχέτιση με τα Ρυμοτομικά Σχέδια Εφαρμογής, κατά τα οριζόμενα ειδικότερα στα άρθρα 8 και 9 του ν. 1337/1983.
ε) Η έγκριση του Ρυμοτομικού Σχεδίου Εφαρμογής έχει τις συνέπειες έγκρισης σχεδίου πόλης κατά τις διατάξεις του ν.δ. της 17-7/16.8.1923 (Α’ 228).
5. α) Η έγκριση Ρυμοτομικού Σχεδίου Εφαρμογής σε περιοχές που διέπονται από ειδικότερες ρυθμίσεις γίνεται σύμφωνα με τα όσα ορίζονται σε αυτές.
β) Η έγκριση Ρυμοτομικού Σχεδίου Εφαρμογής σε περιοχές που έχουν ενταχθεί σε Ειδικά Πολεοδομικά Σχέδια μπορεί να γίνει και με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ύστερα από γνώμη του Κεντρικού Συμβουλίου Πολεοδομικών Θεμάτων και Αμφισβητήσεων. Στην περίπτωση αυτή, τα Ρυμοτομικά Σχέδια Εφαρμογής, πριν από την έγκρισή τους, εκτίθενται με το σχετικό κτηματογραφικό διάγραμμα στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας επί είκοσι (20) εργάσιμες ημέρες, καθώς και στην ιστοσελίδα του για το ίδιο χρονικό διάστημα. Για το γεγονός αυτό ειδοποιείται το κοινό με σχετική δημοσίευση σε δύο (2) εφημερίδες, τοπικής ή εθνικής κυκλοφορίας και στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Η πιο πάνω προθεσμία μπορεί να παραταθεί έως και πέντε (5) εργάσιμες ημέρες ύστερα από αιτιολογημένη απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν μέσα στην προθεσμία αυτή να λάβουν γνώση των παραπάνω στοιχείων και να υποβάλουν εγγράφως ή ηλεκτρονικά στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας ενστάσεις, τις οποίες το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας οφείλει να εξετάσει εντός σαράντα (40) εργάσιμων ημερών από τη λήξη της ανωτέρω προθεσμίας. Εφόσον, μετά από την εξέταση των ενστάσεων, προκύπτει ανάγκη τροποποίησης των Ρυμοτομικών Σχεδίων, αυτά αναρτώνται εκ νέου για δέκα (10) εργάσιμες ημέρες προς ενημέρωση του κοινού. Μετά από την άπρακτη πάροδο των ως άνω προθεσμιών, τα Ρυμοτομικά Σχέδια Εφαρμογής προωθούνται προς έγκριση, σύμφωνα με τα όσα ορίζονται στις κείμενες διατάξεις.
6. Μετά από την έγκριση των Ρυμοτομικών Σχεδίων Εφαρμογής απαγορεύεται η τροποποίησή τους για μία πενταετία, εκτός από εξαιρετικές περιπτώσεις, κατά τις οποίες καθίστανται αναγκαίες ειδικότερες επιμέρους τροποποιήσεις τους για τη διευκόλυνση της εφαρμογής του σχεδιασμού στην περιοχή.
7. Όπου στις διατάξεις της ισχύουσας νομοθεσίας αναφέρεται η «Ρυμοτομική Μελέτη» νοείται εφεξής το Ρυμοτομικό Σχέδιο Εφαρμογής του παρόντος.
8. Κατά τη διαδικασία εκπόνησης Ρυμοτομικού Σχεδίου Εφαρμογής μπορεί να επιβάλλεται αναστολή οικοδομικών αδειών και εργασιών κατά τις διατάξεις του άρθρου 7 με απόφαση του Συντονιστή της Αποκεντρωμένης Διοίκησης.».

  • 4 Σεπτεμβρίου 2020, 12:57 | ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ Περιβάλλοντος και Πολιτισμού

    Στο άρθρο 13 η ουσιαστική αλλαγή που προτείνεται αφορά τη διαδικασίας έγκρισης Ρυμοτομικού Σχεδίου σε περιοχές που έχουν ενταχθεί σε Ειδικά Πολεοδομικά Σχέδια (παρ.5β). Κατά τα λοιπά η Πράξη Εφαρμογής κυρώνεται ταυτόχρονα με το Ρυμοτομικό Σχέδιο και ακολουθεί τις διατάξεις των άρθρων 8 και 9 του Ν. 1337/1983, που τροποποιήθηκαν ήδη με το Ν.4315/2014. Η πολυσχιδής διαδικασία έγκρισης, η κλιμάκωση των εισφορών βάση του εμβαδού που είχαν οι ιδιοκτησίες στις 28/05/2014, η ανάγκη νέας αναλογικής ποσοστιαίας αύξησης για την εξασφάλιση κοινόχρηστων-κοινωφελών χώρων, οι διορθωτικές πράξεις εφαρμογής κ.ά. οδηγούν σε επί μακρόν καθυστερήσεις και τμηματικές εφαρμογές του σχεδίου, εις βάρος της εύρυθμης λειτουργίας της περιοχής. Συχνά πρόκειται για διατάξεις που δεν έχουν εφαρμοστεί μέχρι σήμερα, αλλά αν είχαν τύχει μεγαλύτερης επεξεργασίας –ειδικά για τις αστικές αναπλάσεις– μπορεί να συνέβαλαν στην ταχύτερη και αποτελεσματικότερη εφαρμογή τους προς όφελος του αστικού περιβάλλοντος.
    Οι ανατρεπτικές προθεσμίες που προβλέπονται κατά τη διαδικασία κατάρτισης, (όπως ακριβώς και στο άρθρο 10 του ν. 4447/2016) ασφαλώς και μπορούν να μειώσουν σημαντικά τους χρόνους. Προϋπόθεση όμως είναι η επαρκής στελέχωση και οργάνωση Δημοτικών, Αποκεντρωμένων Περιφερειακών, και Κεντρικών Υπηρεσιών. Αν η έγκαιρη συγκρότηση κατάλληλων υπηρεσιακών μηχανισμών είναι εφικτή, οι επιδιώξεις του σ/ν θα τελεσφορήσουν. Σε διαφορετική περίπτωση θα οδηγηθούμε σε παραγωγή σχεδίων με αστοχίες, κενά, ποιοτικά προβλήματα και δυσμενή αποτελέσματα.

  • 4 Σεπτεμβρίου 2020, 09:50 | ΦΩΤΕΙΝΗ ΣΠΥΡΙΔΑΚΗ

    Το Άρθρο 13 παράγραφος 2 – Ρυμοτομικά Σχέδια Εφαρμογής – Τροποποίηση του άρθρου 10 του ν. 4447/2016 σχολιάζουμε, ως εξής:
    ΠΡΟΣΟΧΗ, δεν είναι δυνατόν να «ακολουθείται διαδικασία πολεοδόμησης σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 7, 8-14 και 15 του ν. 2508/1997, διότι τα άρθρα αυτά «…(β) Τα άρθρα 1 έως και 7, καθώς και 18, 25, 26 του ν. 2508/1997», όπως ισχύουν») έχουν καταργηθεί με το άρθρο 13α του ν. 4269/2014.
    Η μεταγενέστερη κατάργηση του ν. 4269 από τον 4389 δεν οδηγεί βέβαια σε αναβίωση τις διατάξεις του 2508

  • 4 Σεπτεμβρίου 2020, 00:50 | ΑΝΤΩΝΑΚΗΣ ΑΝΤΩΝΙΟΣ

    Λόγο τον χρονοβόρων διαδικασιών μετά τα τρια ετη, αν μείνει ωσ έχει το αρθρο ,δεν θα εκδοθεί καμια οικοδομική άδεια και θα σταματήσει κάθε δραστηριοτητα στα μικρα νησια. Προτείνεται η ξεκάθαρη αναγραφή του ότι μετά το πέρας της τριετίας επιτρέπεται η χορήγηση οικοδομικών αδειών από τις αρμόδιες ΥΔΟΜ.

  • Mεταβατικές διατάξεις για τα ΓΠΣ ΣΧΟΑΠ κ.λ.π που έχουν ανατεθεί οι μελέτες να συνεχιστούν με τις διατάξεις που ξεκίνησαν με την προϋπόθεση της έγκρισης των στρατηγικών και γεωλογικών μελετών

  • 3 Σεπτεμβρίου 2020, 10:55 | ΔΗΜΟΣ ΤΗΝΟΥ

    Α Π Ο Σ Π Α Σ Μ Α
    από το πρακτικό της 18/02-08-2020 έκτακτης
    Συνεδρίασης του Δημοτικού Συμβουλίου Τήνου με τηλεδιάσκεψη
    Αριθ. απόφασης : 81/2020

    Ζητάμε κατά προτεραιότητα :
    1. από τους κ. βουλευτές Κυκλάδων να μην ψηφίσουν το παρόν σχέδιο νόμου και να ζητήσουν την απόσυρσή του
    ως καταστροφικό για τις τοπικές κοινωνίες, την περιουσία των πολιτών
    2. από την ΠΕΔ, την ΚΕΔΕ, τον Δικηγορικό Σύλλογο Σύρου, τους μηχανικούς της Τήνου και γενικά
    όλους τους φορείς να ζητήσουν παράταση της δημόσιας διαβούλευσης έως 31.10.2020 όπως είχε ζητηθεί με το
    υπ’ αριθμ πρωτοκόλλου 8340/31.08.2020 έγγραφο του Δημάρχου Τήνου προς το Υπουργείο Περιβάλλοντος και
    Ενέργειας..
    3. Διαφορετικά να γίνουν δεκτές όλες οι παρακάτω τροποποιήσεις επί των άρθρων :

    Άρθρο 13
    Έχει διαπιστωθεί πως ο χρόνος ισχύς των αποφάσεων αναστολής αν και δεν δύναται σε καμία περίπτωση να ξεπερνά τα τρία (3) έτη, συχνά τα ξεπερνά, με αποτέλεσμα σύμφωνα με τα παραπάνω και η εντός οικισμών δόμηση να δυσκολεύεται ή ακόμα και να καταργείται. Αποτέλεσμα
    αυτού είναι ο εγκλωβισμός των ιδιοκτητών σε μια ατελείωτη αναμονή, στη μείωση της αξίας των ακινήτων και στη δημιουργία νέας γενιάς αυθαιρέτων. Προτείνεται η ξεκάθαρη αναγραφή του ότι
    μετά το πέρας της τριετίας επιτρέπεται η χορήγηση οικοδομικών αδειών από τις αρμόδιες ΥΔΟΜ.
    Όσο αφορά στις κατατμήσεις των ιδιοκτησιών θα μπορούσαν να απαγορεύονταν πέρα από το οριζόμενο στην ίδια απόφαση όριο εμβαδού .

  • 27 Αυγούστου 2020, 23:55 | ΚΩΝΣΤΑΝΤΊΝΟΣ ΚΟΛΙΟΠΟΥΛΟΣ

    Με βάση τις προβλέψεις του Ν. 4280/14 (ΦΕΚ 159/Α/8-8-14) άρθρο 2, παρ. 1 που αφορά στον ορισμό του ενιαίου της έκτασης Οικοδομικών Συνεταιρισμών/Οικιστικών Συλλόγων που προτείνεται να πολεοδομηθεί, δε γίνεται αναφορά στους μη χαρακτηρισμένους δρόμους, με αποτέλεσμα σε πολλές περιπτώσεις να υπάρχει ασάφεια ως προς το ενιαίο της έκτασής τους.
    Κρίνεται ως εκ τούτου σημαντικά σκόπιμη η τροποποίηση/συμπλήρωση του ως άνω άρθρου 2, παρ.1 ως εξής:
    «Όσες εκτάσεις είναι αγροτικές οδοί και δεν είναι χαρακτηρισμένες ως εθνικές ή επαρχιακές οδοί όπως αυτές καθορίζονται δυνάμει των αντίστοιχων Β.Δ. αλλά ούτε και ως δημοτικές ή κοινοτικές οδοί, εφόσον διατρέχουν εκτάσεις Οικοδομικών Συνεταιρισμών/Οικιστικών Συλλόγων, δε διακόπτουν και δε διασπούν το ενιαίο της έκτασης αυτών και συνεπώς δεν κωλύεται η ολοκλήρωση της διαδικασίας ιδιωτικής πολεοδόμησής τους»

  • 25 Αυγούστου 2020, 21:19 | ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ

    Η ρύθμιση είναι προς την σωστή κατεύθυνση. Ωστόσο, θεωρείται αναγκαία η διευκρίνιση μέσω προσθήκης νέας παραγράφου (που θα αριθμείται ως 9) στο άρθρο 13, η οποία θα αποτυπώνει τη διαδικασία και για τους ΟΥΜΕΔ της παρ. 4 του άρθρου 41 του ν. 3982/2011:

    «Για τους ΟΥΜΕΔ της παρ. 4 του άρθρου 41 του ν. 3982/2011, τα Ρυμοτομικά Σχέδια Εφαρμογής συντάσσονται και εγκρίνονται σύμφωνα με τις ειδικές διατάξεις του άρθρου 52 του ν. 3982/2011 καθώς και της ΚΥΑ Αριθμ. Φ/Α.15/3/2226/170 (ΦΕΚ 583 Β/2-3-2012) «Καθορισμός (…) των προδιαγραφών, του τύπου και του περιεχομένου της πολεοδομικής μελέτης και πράξης εφαρμογής και της διαδικασίας εξέτασης τους, σύμφωνα με το άρθρο 46, παρ. 6 του Ν. 3982/2011». Επισπεύδων για την διαδικασία σύνταξης και έγκρισης ή τροποποίησης των προηγούμενων ΡΣΕ είναι η ΕΑΝΕΠ ή ο ΦΟΕ ή ο Φορέας Ανάπτυξης του ΟΥΜΕΔ».

    Αιτιολόγηση: Όπως ήδη ισχύει από τον ν.4447/2016, η πολεοδόμηση ορισμένης περιοχής γίνεται με το Ρυμοτομικό Σχέδιο Εφαρμογής (ΡΣΕ) [αρχικά ονομαζόταν Πολεοδομικό Σχέδιο Εφαρμογής και μετονομάζεται με το ν.σ.] το οποίο περιλαμβάνει Ρυμοτομικό Σχέδιο και την αντίστοιχη Πράξη Εφαρμογής αυτού. Στην παρ.4 περιγράφεται η διαδικασία σύνταξης και έγκρισης του Ρυμοτομικού Σχεδίου καθώς και της αντίστοιχης Πράξης Εφαρμογής σύμφωνα με τα οριζόμενα των άρθρων 8 και 9 του ν.1337/1983. Επίσης αναφέρεται ότι (ε) Η έγκριση του Ρυμοτομικού Σχεδίου Εφαρμογής έχει τις συνέπειες έγκρισης σχεδίου πόλης κατά τις διατάξεις του ν.δ. της 17-7/16.8.1923 (Α’ 228). Η ως άνω διευκρίνιση δημιουργεί συνθήκες ομοιομορφίας έγκρισης των ΡΣΕ.

  • 8 Αυγούστου 2020, 13:52 | ΚΩΣΤΑΣ ΠΑΠΠΑΣ

    Η πράξη εφαρμογής δεν συντάσσεται μόνο με βάση τα άρθρα 8 και 9 του ν1337/83 αλλά και με πολλά αλλά άρθρα (άρθρο 12 ν1337/83, ΠΔ/26-5/14-6-93, άρθρο 12 παρ.4 ν1647/1986 κ.λ.π)

    Προτεινόμενη διατύπωση της παρ. 4δ
    Με την απόφαση της περ. γ’ κυρώνεται και η οικεία Πράξη Εφαρμογής, όπου απαιτείται, η οποία συντάσσεται ταυτόχρονα και σε άμεση συσχέτιση με τα Ρυμοτομικά Σχέδια Εφαρμογής σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία.

    Από των συνδυασμό των παρ. 2 και 7 του προτεινόμενου σχεδίου και το γεγονός ότι δεν τροποποιείται το άρθρο 12 του ν1337/1983 (κυρώνει ο Περιφερειάρχης) και το άρθρο 186 του ν3852/2010 (αρμοδιότητες περιφερειών) προκύπτουν τα παρακάτω:

     Για την εφαρμογή των σχεδίων (πράξεις αναλογισμού) που έχουν εγκριθεί με τις διατάξεις του Ν.Δ. της 17-7/16.8.1923 (Α’ 228) την αρμοδιότητα έχει η περιφέρεια και θα συνεχίσει να την έχει (παρ. ΣΤ40 άρθρο 186 ν3852/2010).
     Ο Περιφερειάρχης θα συνεχίζει να αποφασίζει για την για κατ΄ εξαίρεση σύνταξη μεμονωμένης Πράξης Εφαρμογής. (παρ. ΣΤ42 άρθρο 186 ν3852/2010)

     Για την εφαρμογή των σχεδίων (Ρυμοτομικά σχέδια Εφαρμογής) που συντάσσονται με το προτεινόμενο νομοσχέδιο την αρμοδιότητα κύρωσης την έχει ο Συντονιστής Αποκεντρωμένης Διοίκησης χωρίς να προβλέπεται ποια Υπηρεσία θα προετοιμάζει την απόφαση κύρωσης. Της Περιφέρειας όπως είναι σήμερα; Της αποκεντρωμένης Διοικήσεις; Είναι συνταγματικό ο Συντονιστής να κυρώνει την πράξη εφαρμογής ενώ επί της ουσίας την εξέταση των ενστάσεων της έχει κάνει άλλη υπηρεσία που δεν ανήκει στην Αποκεντρωμένη διοίκηση; (είναι γνωστό ότι επί της ουσίας την εξέταση των ενστάσεων της πράξης εφαρμογής την κάνει η αρμοδία Υπηρεσία και ο Περιφερειάρχης απλώς Κυρώνει).

     Για τις περιπτώσεις που συντάσσεται πράξη εφαρμογής που περιλαμβάνει και πράξεις αναλογισμού υπάρχει επικάλυψη αρμοδιοτήτων κύρωσης.

     Με την ταύτιση της Ρυμοτομικής Μελέτης με το Ρυμοτομικό σχέδιο εφαρμογής που γίνεται με την προτεινόμενη παρ. 7 υπάρχει ο κίνδυνος να ερμηνευθεί ότι για τις πολεοδομικές μελέτες που θα εκπονηθούν με βάση εγκεκριμένα ΓΠΣ ή ΣΧΟΟΑΠ η έγκριση του ρυμοτομικού πρέπει να γίνει από τον Συντονιστή που με βάση την νομολογία του ΣτΕ είναι αντισυνταγματικό. (ρυμοτομική μελέτη = ρυμοτομικό σχέδιο εφαρμογής άρα η έγκριση πρέπει να γίνει με βάση την παρ. 4γ του προτεινομένου νομοσχεδίου).

     Με την παραπάνω ταύτιση, και χωρίς πρόβλεψη μεταβατικής διάταξης, πιθανόν να ερμηνευτεί ότι οι εκπονούμενες πράξεις εφαρμογής θα πρέπει να κυρωθούν από τον Συντονιστή.

  • 6 Αυγούστου 2020, 15:31 | ΚΩΣΤΑΣ ΠΑΠΠΑΣ

    Επειδή κατά τη σύνταξη των Ρυμοτομικών Σχεδίων εφαρμογής και της πράξης εφαρμογής θα προκύψουν διάφορα θέματα προδιαγραφών – διαδικασιών θα πρέπει να προβλέπεται η δυνατότητα να ρυθμίζονται με υπουργική απόφαση.

    Προτεινόμενη παράγραφος:
    Με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας εγκρίνονται προδιαγραφές για την ενιαία εκπόνηση του Πολεοδομικού Σχεδίου και της Πράξης Εφαρμογής και ρυθμίζεται κάθε άλλο σχετικό θέμα.

  • 6 Αυγούστου 2020, 09:55 | ΚΩΣΤΑΣ ΠΑΠΠΑΣ

    Παράγραφος 4β
    Θα πρέπει να είναι σαφές ότι ο Δήμος γνωμοδοτεί επί των ενστάσεων και δεν αποφασίζει (ισχύει από το 1923 μέχρι σήμερα). Επί πλέον με πάγια αρχή του ΣτΕ
    “Η Διοίκηση υποχρεούται να παράσχει εκ νέου στους πολίτες τη δυνατότητα υποβολής ένστασης, μόνο σε περίπτωση που μετά την τήρηση των κατά νόμο διατυπώσεων δημοσιότητας (ανάρτηση, δημοσίευση, κοινοποίηση κ.λπ.) της πολεοδομικής μελέτης και την υποβολή και εξέταση των ενστάσεων επέλθουν ουσιώδεις μεταβολές στην μελέτη (πρβλ. ΣτΕ 3616/2007, 1212/1998, 2158/1994, 2106/ 1993, 3087/2014 κ.λ.π)”
    δηλαδή δεν απαιτείται εκ νέου ανάρτηση:
     αν η αλλαγή δεν είναι ουσιώδη (π.χ. μετατόπιση δρόμου κατά ένα μ.)
     σε όλη την περιοχή του σχεδίου αλλά στην περιοχή που υπάρχουν ουσιώδες μεταβολές.

    Προτεινόμενη διατύπωση:
    β) Τα Ρυμοτομικά Σχέδια Εφαρμογής, πριν από την έγκρισή τους, εκτίθενται με το σχετικό κτηματογραφικό διάγραμμα στον οικείο Δήμο επί είκοσι (20) εργάσιμες ημέρες. Για το γεγονός αυτό ειδοποιείται το κοινό με σχετική δημοσίευση σε δύο (2) εφημερίδες, τοπικής ή εθνικής κυκλοφορίας και στην ιστοσελίδα του Δήμου. Κατ’ εξαίρεση η πιο πάνω προθεσμία μπορεί να παραταθεί έως και πέντε (5) εργάσιμες ημέρες ύστερα από αιτιολογημένη εισήγηση της αρμόδιας υπηρεσίας του Δήμου. Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν μέσα στην προθεσμία αυτή να λάβουν γνώση των παραπάνω στοιχείων και να υποβάλουν εγγράφως ή ηλεκτρονικά στην ιστοσελίδα του οικείου Δήμου ενστάσεις τους, για τις οποίες ο Δήμος οφείλει να γνωμοδοτήσει εντός σαράντα (40) εργάσιμων ημερών από τη λήξη της ανωτέρω προθεσμίας. Εφόσον, μετά την γνωμοδότηση επί των ενστάσεων, επέλθουν ουσιώδεις μεταβολές στην μελέτη η Διοίκηση υποχρεούται να παράσχει εκ νέου στους θιγόμενους πολίτες τη δυνατότητα υποβολής ένστασης, με την παραπάνω διαδικασία δημοσιότητας ή με ατομικές ενημερώσεις. Η διάρκεια της 2ης ή και επόμενων αναρτήσεων είναι δέκα (10) εργάσιμες ημέρες.
    Μετά την ολοκλήρωση των διαδικασιών ανάρτησης – ενστάσεων – γνωμοδοτήσεις από το αρμόδιο όργανο του Δήμου, τα Ρυμοτομικά Σχέδια προωθούνται προς έγκριση.

  • 6 Αυγούστου 2020, 09:02 | ΚΩΣΤΑΣ ΠΑΠΠΑΣ

    Παράγραφος 2
    Όπως είναι διατυπωμένη η παράγραφος προκύπτει ότι μέχρι την έγκριση των Τοπικών ή Ειδικών Πολεοδομικών Σχεδίων επιτρέπεται η πολεοδόμηση μόνο σε περιοχή που έχει καθορισθεί ως περιοχή ανάπλασης ή αν πρόκειται για προβληματική περιοχή προς ρυμοτομική αναμόρφωση ή αν πρόκειται για οικισμό κάτω των δύο χιλιάδων (2.000) κατοίκων.
    Για να μην υπάρχουν προβλήματα στη συνέχεια της πολεοδόμησης (πολεοδομική μελέτη – πράξη εφαρμογής) θα πρέπει να επιτρέπεται η πολεοδόμηση σε όλες τις περιπτώσεις που είναι δυνατή με βάση τον εγκεκριμένο υπερκείμενο σχεδιασμό (Γ.Π.Σ., ΣΧΟΟΑΠ. ΖΟΕ, ΠΕΡΠΟ κ.λ.π).
    Προτεινόμενη διατύπωση της παρ.2:
    «Για την κατάρτιση Ρυμοτομικού Σχεδίου Εφαρμογής απαιτείται η ύπαρξη εγκεκριμένων Τοπικών ή Ειδικών Πολεοδομικών Σχεδίων των άρθρων 7 και 8. Μέχρι την έγκριση των Τοπικών ή Ειδικών Πολεοδομικών Σχεδίων για την πολεοδόμηση (πολεοδομική μελέτη – πράξη εφαρμογής) ισχύουν τα αναφερόμενα στο ν2508/1997 (Α’128)».