Άρθρο 28 – Διατάξεις γενικής εφαρμογής στην εκτός σχεδίου δόμηση

1. Για τις ανάγκες της εκτός σχεδίου δόμησης θεωρούνται άρτια και οικοδομήσιμα τα γήπεδα, με ελάχιστο εμβαδόν γηπέδου τέσσερις χιλιάδες (4.000) τετραγωνικά μέτρα, πρόσωπο σε εθνική, επαρχιακή, δημοτική οδό κατηγορίας Α ή σε κοινόχρηστο χώρο τουλάχιστον σαράντα πέντε (45) μ. και ελάχιστο βάθος πενήντα (50) μ. Ειδικά για χρήσεις της περίπτωσης 15. Τουριστικά καταλύµατα, εγκαταστάσεις ειδικής τουριστικής υποδοµής και λοιπές τουριστικές επιχειρήσεις (ν. 4276/2014) της παρ. ΙΙ του άρθρου 1 του π.δ. 59/2018 (Α’ 114) το ελάχιστον εμβαδόν που πρέπει να έχουν τα γήπεδα, ώστε να θεωρούνται άρτια και οικοδομήσιμα, είναι οκτώ χιλιάδες (8.000) τ.μ.. Κατ’ εξαίρεση, θεωρούνται άρτια και οικοδομήσιμα γήπεδα εμβαδού κάτω των οκτώ χιλιάδων (8.000) τ.μ. και ελάχιστου εμβαδού τεσσάρων χιλιάδων (4.000) τ.μ. για την ανέγερση ξενοδοχειακών καταλυμάτων, εφόσον πληρούν ενεργειακά, περιβαλλοντικά ή πολεοδομικά κριτήρια που ορίζονται με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
2. Οι ρυθμίσεις της παρ. 1 που αφορούν στο ελάχιστο πρόσωπο δεν ισχύουν για την ανέγερση εγκαταστάσεων αγροτικών εκμεταλλεύσεων και δραστηριοτήτων της περ. 24 της παρ. ΙΙ του άρθρου 1 π.δ. 59/2018, εφόσον εξυπηρετούνται από αγροτικούς ή δασικούς δρόμους, καθώς και ορειβατικών καταφυγίων, η ανέγερση των οποίων επιτρέπεται και σε γήπεδα που εξυπηρετούνται αποκλειστικά από μονοπάτια.
3. Κατ’ εξαίρεση των προβλεπόμενων στην παρ. 1, θεωρούνται άρτια και οικοδομήσιμα και εφόσον έχουν πρόσωπο σε δημοτική οδό κατηγορίας Β, γήπεδα στα οποία ανεγείρονται:
α. Ξενοδοχεία ιδιαιτέρως αναβαθμισμένα ή αναβαθμισμένα, κατά την έννοια του άρθρου 107,
β. Εμπορικές αποθήκες,
γ. Κτίρια και εγκαταστάσεις των εξής ειδικών χρήσεων της παρ. ΙΙ του άρθρου 1 του π.δ. 59/2018:
γα. νοσοκομεία (περιφερειακά και γενικά) και νοσοκομεία – κέντρα υγείας της περ. 8.2.1,
γβ. ιδιωτικές κλινικές της περ. 8.2.2,
γγ. κτίρια εμπορικών καταστημάτων της περ. 10, και αμιγών κτιρίων γραφείων, η μέγιστη εκμετάλλευση,
γδ. κέντρα δεδομένων (Data Centres) της περ. 21.Α,
γε. επαγγελματικά εργαστήρια της περ. 22,
γστ. βιοτεχνικές, βιομηχανικές εγκαταστάσεις της περ. 23,
3. Οι ελάχιστες αποστάσεις του κτιρίου ορίζονται ως εξής:
α) Από τα όρια του γηπέδου δεκαπέντε (15) μέτρα τουλάχιστον.
β) Κατά παρέκκλιση των ανωτέρω:
βα) Προκειμένου για ανέγερση κατοικίας, σε γήπεδα που υφίστανται κατά την 15η.4.1981, ημέρα δημοσίευσης του από 27.3.1981 π.δ. (Δ’ 209), με ελάχιστο εμβαδόν τέσσερις χιλιάδες (4.000) τ.μ., οι πλάγιες αποστάσεις του κτιρίου από τα όρια του γηπέδου ορίζονται σε 7,50 μέτρα, εφόσον, τηρουμένης της απόστασης των δεκαπέντε (15) μέτρων, δεν είναι δυνατή η οικοδόμηση. Το μέγιστο πλάτος του κτιρίου στην περίπτωση αυτή πρέπει να μην υπερβαίνει τα δέκα (10) μέτρα.
ββ) Οι πλάγιες και οπίσθιες αποστάσεις των κατά παρέκκλιση άρτιων και οικοδομήσιμων γηπέδων της παρ. 2 ορίζονται σε πέντε (5) μέτρα τουλάχιστον για τα γήπεδα.
Για τα γήπεδα της περ. β’ οι αποστάσεις αυτές ισχύουν μόνον εφόσον τα μήκη προσώπου και βάθους του γηπέδου είναι μικρότερα των: είκοσι (20) μέτρων για το πρόσωπο και τριάντα πέντε (35) μέτρων για το βάθος για τα γήπεδα της υποπερ. αα’ και σαράντα πέντε (45) μέτρα για το πρόσωπο και πενήντα (50) μέτρα για το βάθος για τα γήπεδα της υποπερ. ββ’.
γ) Οι αποστάσεις του κτιρίου ορίζονται εκ του ορίου της ζώνης απαλλοτριώσεως για τη σιδηροδρομική γραμμή δεκαπέντε (15) μέτρα τουλάχιστον, από την όχθη τυχόν ρέματος δέκα (10) μέτρα τουλάχιστον και δέκα (10) μέτρα τουλάχιστον από τα όρια δασικής έκτασης. Οι αποστάσεις αυτές υπερισχύουν των αποστάσεων της περ. β’ για γήπεδα, όπου το όριο της ιδιοκτησίας ταυτίζεται με το όριο της ζώνης απαλλοτριώσεως για τη σιδηροδρομική γραμμή, την όχθη ρέματος ή το όριο δασικής έκτασης.
5. Σε κάθε περίπτωση, η ελάχιστη απόσταση των κάθε είδους κτιρίων, συμπεριλαμβανόμενων και των περιφράξεων με μόνιμη κατασκευή, πρέπει να ανέρχεται σε τουλάχιστον εννέα (9) μέτρα από τον άξονα των δρόμων που περιβάλλουν το γήπεδο.
6. Το κτίριο που ανεγείρεται εντός του γηπέδου πρέπει να είναι ενιαίο, στις προστατευόμενες περιοχές, σε απόσταση ενός χιλιομέτρου (1 χλμ.) από την ακτογραμμή και σε απόσταση ενός χιλιομέτρου (1 χλμ.) από παραδοσιακούς οικισμούς. Στις περιπτώσεις αυτές, επιτρέπεται η διάσπασή τους σε περισσότερα κτίρια μόνο μετά από γνώμη του Συμβουλίου Αρχιτεκτονικής.
7.α Το ανώτατο ύψος των κτισμάτων απαγορεύεται να υπερβαίνει τον υδροκρίτη. Εξαιρούνται οι κεραίες ραδιοεπικοινωνίας και κινητής τηλεφωνίας με τις απαραίτητες κτιριακές υποδομές για τη λειτουργία τους, οι εγκαταστάσεις και υποδομές σταθμών ηλεκτροπαραγωγής ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, καθώς και οι εγκαταστάσεις και υποδομές αστεροσκοπείων ιδιοκτησίας Δημόσιων φορέων ή φορέων του ευρύτερου Δημόσιου τομέα που εξυπηρετούν τη λειτουργία τους. Για τις ανάγκες του παρόντος, ως υδροκρίτης ορίζεται η νοητή γραμμή που συνδέει τα υψηλότερα σημεία της επιφάνειας και διαχωρίζει δυο υδρολογικές λεκάνες απορροής, όπως αναλυτικότερα καθορίζεται στο Τεύχος Τεχνικών Οδηγιών για την εφαρμογή του ν. 4067/2012 (ΝΟΚ) που εγκρίθηκε με την υπ’ αρ. οικ. 63234/ 19.12.2012 απόφαση του Αναπληρωτή Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής.
8. Απαγορεύεται η ανέγερση κτισμάτων σε υποστυλώματα (PΙLΟΤΙS).
9. Το μέγιστο ποσοστό κάλυψης των γηπέδων ορίζεται σε δέκα τοις εκατό (10%) της επιφανείας τους.

  • 12 Αυγούστου 2020, 18:58 | Καμπουράκης Νίκος

    Απαράδεκτο το μετρο της καταργησης των παρεκκλισεων εκτος σχεδιου. Καταστροφή για τον απλό και αδύναμο οικονομικά πολίτη.

  • 12 Αυγούστου 2020, 16:21 | Παπασταματακης Βαγγελης

    Έχω αγοράσει τέτοιο γεωτεμαχιο και θέλω να κάνω συσκευαστηριο εσπερειδοειδων. Μόνο η οριοθέτηση του ρεματος και το δασαρχείου απαιτούν έξι μήνες. Προφανώς δεν προλαβαίνω μέχρι τον Σεπτέμβριο, ενώ οι μεταβατικές διατάξεις περιλαμβάνουν μόνο κατοικίες. Συνεπώς η επένδυση που θέλω κάνω και που δώσει δουλειά σε τόσο κόσμο δεν θα μπορέσει να γίνει αφενός και αφετέρου θα χάσω και τα χρήματα που έδωσα. Αυτό μου λέτε δηλαδή;

  • 12 Αυγούστου 2020, 14:43 | ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ

    αρθρο 28 παραγραφοσ Βα ¨προτεινω να τροποποιηθει και να γινει¨,Προκειμενου για ανεγερση κατοικιασ σε γηπεδα που υφιστσται κατα την ημερα δημοσιευσησ του παροντοσ μεελαχιστο εμβαδον (4000)Τ. Μ.ΟΙ ΠΛΑΓΙΕΣ ΑΠΟΣΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΚΤΙΡΙΟΥ ΑΠΟ ΤΑ ΟΡΙΑ ΤΟΥ ΓΗΠΕΔΟΥ ΟΡΙΖΟΝΤΑΙ ΣΕ 7.5 ΜΕΤΡΑ.ΕΦΟΣΟΝ,ΤΗΡΟΥΜΕΝΗΣ ΤΗΣ ΑΠΟΣΤΑΣΗΣ ΤΩΝ 15 ΜΕΤΡΩΝ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΔΥΝΑΤΗ Η ΔΟΜΗΣΗ. ΓΙΑ ΝΑΑΡΘΕΙ Η ΑΔΙΚΙΑ ΜΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΟΙΚΟΠΕΔΩΝ ΑΝΩ ΤΩΝ 4ΤΕΣΣΑΡΩΝ ΣΤΡΕΜΜΑΤΩΝ ΓΙΑ ΛΙΓΑ ΜΕΤΡΑ ΠΛΑΤΟΥΣ ΊΔΙΑΙΤΕΡΑΣΕ ΑΝΘΡΩΠΟΘΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΚΑΤΟΙΚΟΥΝ ΠΛΕΟΝ ΣΤΗΝ ΕΠΑΡΧΙΑ ΚΑΙ ΠΡΟΣΒΛΕΠΟΥΝΣΕ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ ΣΤΟΝ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟ ΤΟΜΕΑ ΠΟΥ ΘΑ ΤΟΥΣ ΛΥΣΕΙ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΑΝΕΡΓΙΑΣ ΚΑΙ ΘΑ ΦΕΡΟΥΝΤΗ ΝΕΑ ΓΕΝΙΑ ΠΙΣΩ ΣΤΑ ΠΑΤΡΙΑ ΕΔΑΦΗ.

  • 12 Αυγούστου 2020, 11:39 | Γεωργιος Σχοινοπλοκάκης πολιτικός Μηχανικός

    Δυστυχώς η λογική του παρόντος σχεδίου νόμου είναι απίστευτα αντιλαϊκή, δε γίνεται να εξαϋλώνεται η αξία γης της μικρομεσαίας τάξης και ιδιαίτερα των αγροτών που με πολύ κόπο κράτησαν την περιουσία στα χέρια τους…Ας το ξανασκεφτούν αυτοί που θα το ψηφίσουν.

  • 12 Αυγούστου 2020, 09:49 | Φιωτάκης Σταύρος

    Δε γίνεται να καταργείται η εκτός σχεδίου δόμηση , είναι λάθος σε μια χώρα που δεν υπάρχουν σχέδια πόλης να γίνεται αυτό , ας το ξανασκεφτούν οι ιθύνοντες.

  • 12 Αυγούστου 2020, 08:45 | Βανταράκη Ιωάννα

    Η κατάργηση στην ουσία της εκτός σχεδίου δόμησης δεν δύναται να εφαρμοστεί πριν η πολιτεία χωροθετήσει σχεδιάσει και πολεοδομήσει δημιουργώντας δομήσιμη γη για ΟΛΟΥΣ τους ιδιοκτήτες. Ξανασκεφτείτε το όλοι όσοι ψηφίζετε , μηδενίζετε τις αποταμιευσεις νοικοκυραίων ανθρώπων.

  • 11 Αυγούστου 2020, 16:05 | Ιούλιος K.

    Πρόκειται για την κατάργηση της εκτός σχεδίου δόμησης σε περίοδο μεγάλης οικονομικής κρίσης, με το κτηματολόγιο και τους δασικούς χάρτες να μην έχουν ολοκληρωθεί, με χιλιάδες οικισμούς (ακόμα και προ 1923) να μην έχουν καν οριοθετηθεί.

    Τα 2 χρόνια ως μεταβατική περίδος είναι ελάχιστα και ασφαλώς πρόκειται περί απόλυτου αιφνιδιασμού των ιδιοκτητών, ασχέτως «των διαβεβαιώσεων» περί του αντιθέτου. Τέτοιας έκτασης αλλαγή δεν είχε περιληφθεί στο προεκλογικό πρόγραμμα της κυβέρνησης, διότι αν είχε, δεν θα είχε εγκριθεί από τους ψηφοφόρους λόγω της τεράστιας οικονομικής καταστροφής των.

    Πρέπει οπωσδήποτε να διορθωθούν:
    1) ΠΡΕΠΕΙ να δοθεί ορισμός στον όρο «κοινόχρηστοι χώροι» για την απαίτηση σε πρόσωπο των εκτός σχεδίου γηπέδων. Ο όρος είναι εντελώς ασαφής.

    2) Να δοθεί πολύ μεγαλύτερη μεταβατική περίοδος άνω των 5 ετών ώστε να πρόκειται περί πραγματικού μη αιφνιδιασμού των ιδιοκτητών.

    3) Να οικοδομούνται τα γήπεδα εκτός σχεδίου εμβαδού 4.000τμ. που προυπάρχουν και είναι «τυφλά»/χωρίς πρόσωπο. Με τις προτεινόμενες προυποθέσεις ΔΕΝ θα οικοδομείται πλέον τεράστιος αριθμός
    γηπέδων, ακόμα και πολύ παλαιών γηπέδων και θα πληγούν οι χιλιάδες ιδιοκτήτες των.

    4) Να οικοδομούνται τα γήπεδα εκτός σχεδίου εμβαδού τουλάχιστον 4.000τμ με πρόσωπο σε σιδ. γραμμή. Περιλαμβάνεται στις διατάξεις της μεταβ. περιόδου αλλά όχι στον κανόνα μετά την μεταβ. περίοδο.

    5) Να μειωθεί το απαιτούμενο βάθος των γηπέδων προς δόμηση.

  • 11 Αυγούστου 2020, 13:34 | Natasha

    Αναδρομική μεταβολή όρων αρτιότητας για τα σημερινά οικοδομήσιμα αγροτεμάχια; Καταστρέφετε τόσο κόσμο, έλεος….

  • 11 Αυγούστου 2020, 13:03 | Στέλιος Πατσουμάς

    Αγόρασα αγροτεμάχιο άρτιο κατά παρέκκλιση και οικοδομήσιμο σύμφωνα με τη δήλωση του μηχανικού πάνω στο τοπογραφικό και στο κείμενο του συμβολαίου, μόλις τον Δεκέμβριο του 2019.

    Κατέβαλα 58.000 ευρώ, και περίπου 10.000 ευρώ σε φόρους , συμβολαιογράφο, κτηματολόγιο, δικηγόρο, μηχανικό, εφορία κλπ.
    Αν το κράτος έχει σκοπό να αλλάξει το νόμο, για τον οποιοδήποτε λόγο(περιβαλλοντικό, χωροταξικό, επενδυτικό για μεγαλοεπενδυτες κλπ) ας πάρει το οικόπεδο και ας μου δώσει πίσω τα χρήματα που ξοδεψα.

    Γιατί ότι έκανα το έκανα νόμιμα και περιμένω από το κράτος του κου Μητσοτάκη να έχει συνέχεια, και να μην αλλάζει το επενδυτικό περιβαλλον κάθε δύο χρόνια.
    Υ.Γ. δεν είχα σκοπό να κτίσω άμεσα το Δεκέμβριο του 2019, τώρα λόγω κορονωιου ένας λόγος παραπάνω.
    Το κράτος με τους αφθονους υπαλλήλους του δεν μπορεί να τηρήσει καμία προθεσμία , βάζει το μαχαίρι στο λαιμό του κάθε μικροεπενδυτή.

  • 11 Αυγούστου 2020, 13:32 | ΣΚΙΑΔΟΠΟΥΛΟΣ ΑΛΕΞΗΣ

    Η αλλαγές που φέρνει το νομοσχέδιο δημιουργούν τεράστιες πιέσεις σε ιδιοκτήτες μηχανικούς και μεσίτες. Όποιασδήποτε αλλαγής θα έπρεπε να έχει προηγηθεί ρύθμιση εργαλείων πολεοδομικου σχεδιασμου(Γ.Π.Σ. , ΣΧΟΟΑΠ κτλ).

    Ακόμα και για τη μείωση δόμησης σε οικόπεδα 4 στρ. πρέπει να δοθεί ο κατάλληλος χρόνος (το λιγότερο διετία) ώστε οι κραδασμοί να απορροφηθούν από την αγορά και την κοινωνία.

  • 11 Αυγούστου 2020, 12:57 | ΚΑΛΟΓΕΡΑΚΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ

    Βρισκόμαστε να συζητάμε την κατάργηση ουσιαστικά της Εκτός Σχεδίου Δόμησης χωρίς ολοκληρωμένο πολεοδομικό σχεδιασμό, χωρίς δασικούς χάρτες, χωρίς κτηματολόγιο, με οικισμούς που δεν γνωρίζουμε τα όρια τους παρά μόνο γραφικά (και μετά από πολύ κόπο και χρόνο να καταφέρνεις να θεωρείς μια γραμμή οικισμού), με σχέδια πόλεως να καταρρέουν, και πράξεις εφαρμογής να καθυστερούν, χωρίς ένα σχέδιο επέκτασης.
    Μόνο με όλα αυτά τα εργαλεία ολοκληρωμένα και με μακρά περίοδο μετάβασης μπορεί να αρχίσει να συζητείται κάτι τέτοιο.

  • 10 Αυγούστου 2020, 19:27 | ΔΡΟΥΒΑΛΑΚΗ ΓΕΩΡΓΙΑ

    Πριν καταργησετε τις παρεκκλισεις εκτος σχεδιου, δημιουργειστε σχεδια πολεως, πολεοδομιστε και επεκτεινετε τους οικισμους κατω των 2000 κατοικων και μετα προβειτε σε αυτο το ακραιο μετρο.

  • 10 Αυγούστου 2020, 19:31 | ΚΟΡΝΑΡΟΥ ΔΕΣΠΟΙΝΑ

    Εντελως ατυχες το timinig που επιλεξατε για την καταργηση των παρεκκλισεων, ενω μεσω οικονομικης κρισης και πανδημιας.
    Να αποσυρετε τελειως την εν λογω διαταξη.

  • 10 Αυγούστου 2020, 19:13 | ΖΕΡΒΟΥΔΑΚΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ

    Νομιζω πως η μειωση του συντελεστη δομησης αρκει. Η καταργηση των παρεκκλισεων θα ειναι καταστροφικη για τον μεσο πολιτη.

  • 10 Αυγούστου 2020, 18:05 | ΜΑΡΙΑ ΧΟΜΠΙΤΗ

    Εντελως ακραιο το μετρο της καταργησης των παρεκκλισεων εκτος σχεδιου. Αντι να προβειτε στην καταργηση των παρεκκλισεων να επισπευσετε την δημιουργια ΣΧΟΟΑΠ και ΓΠΣ

  • 10 Αυγούστου 2020, 12:25 | ΚΙΑΓΙΑΣ ΓΙΩΡΓΟΣ

    Ζηταμε απο τους ιθυνοντες να βγουν και να μας ενημερωσουν γιατι πρεπει να απαξιωθει σε μια νυκτα η δομηση εκτος σχεδιου, σε επεκταση αυτου να απαξιωθει η αξια της γης εκτος σχεδιου, να διαμαρτυρηθουν δανεια με προσημειωσεις αυτων των ακινητων, να καταστραφει ο προγραμματισμος οικογενειων που αγορασαν τετοιου ειδους ακινητα? Ολοι οσοι ασχολουνται με το αντικειμενο (μηχανικοι μεσιτες κτλ) ζουν αυτη τη περιοδο με αυτο το αναπαντητο -ΓΙΑΤΙ?-

  • 10 Αυγούστου 2020, 12:25 | Αγοργιανίτης Στάθης

    Στην συγκεκριμένη χρονική περίοδο, έχει εμφανιστεί μία νέα μεγάλη οικονομική κρίση λόγω του covid-19, καί λόγω της μεγάλης ελληνοτουρκικής έντασης καί της αποσταθεροποίησης της περιοχής.Συνέπεια είναι,να μην είναι εφικτή καν η πληρωμή των υποχρεώσεων των Ελλήνων πολιτών πρός το Δημόσιο, τις Τράπεζες καί τα Ασφαλιστικά Ταμεία.

    Συνεπώς, η προθεσμία των 2 ετών για την έκδοση της οικοδομικής αδείας, από όποια σκοπιά κάι να το δεί κανείς, δεν είναι αρκετή για να μην απωλέσει πολύ μεγάλο μέρος των Ελλήνων σοβαρά περιουσιακά δικαιώματα, αιφνιδιαζόμενο από τις ρυθμίσεις αυτές. Επίσης, άμεσο αποτέλεσμα θα είναι η κατάρρευση των τιμών των εκτός σχεδίου γηπέδων, τα οποία θα μεταβιβάζονται μέσα στα επόμενα δύο χρόνια μαζικά σε οικονομικά ισχυρούς καί funds, σε ‘σκοτωμένες’ τιμές, οι οποίοι καί θα τα οικοδομούν άμεσα. Δηλαδή θα δομηθούν ενδεχομένως περισσότερα ή περίπου τα ίδια γήπεδα, από ότι εαν καθυστερούσαμε την ρύθμιση αυτή για μία μεγαλύτερη περίοδο. Οπότε ποιό θα ήταν το όφελος;

    Επομένως, πρέπει να παρασχεθεί προθεσμία τουλάχιστον πέντε-5- ετών, για την έκδοση οικοδομικής αδείας με βάση τα σημερινά δεδομένα, έτσι ώστε να δοθεί η ουσιαστική δυνατότητα καί όχι μόνο η τυπική, στον `Ελληνα πολίτη να μην χάσει την περιουσία του.

    Επίσης, ακόμη καί όσον αφορά τα γήπεδα των 4 στρεμμάτων, ο περιορισμός του βάθους 50 μ. καί του προσώπου των 45 μ. είναι πολύ υπερβολικός καί σε σχέση με το παρελθόν καί όσον αφορά το αποτέλεσμα, πού θα είναι η απαγόρευση δόμησης σε παραπάνω από το 60-70% των γηπέδων αυτών. Γνώμη μου είναι ότι για τα γήπεδα των 4 στρεμμάτων, οι όροι δόμησης πρέπει να παραμείνουν ως έχουν ή έστω με ελαφρότερους περιορισμούς.

    Πρόβλημα θα είναι καί ο εκ νέου χαρακτηρισμός των οδών, πού όπως σχολίασαν καί άλλοι θα δημιουργήσει μεγάλη αναστάτωση.

    Τέλος, όσον αφορά τα τουριστικά καταλύματα,θα πρέπει να ενθαρρύνεται η δόμηση καί των γηπέδων πού είναι μικρότερα από 8 στρέμματα καί μεγαλύτερα των 4 στρεμμάτων, φυσικά με τούς ίδιους περίπου περιορισμούς (ή καί κάπως αυστηρότερους), καί να μην περιμένουμε μεταγενέστερες υπουργικές αποφάσεις για αυτό.

    Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η εκτός σχεδίου δόμηση επιτρέπεται σε χώρες της Ευρώπης, με βάση την έκταση των 4 στρεμμάτων, για πολλούς λόγους πού ανάγονται καί στην ιστορία.

  • Γήπεδα που δημιουργούνται από συνένωση μη αρτίων μετά τη κατάργηση των παρεκκλίσεων να θεωρούνται άρτια αρκεί να πληρούν τους κανόνες της αρτιότητος δηλαδή Ε>4000 μ2 Π>45 μ και Β>50 μ

  • 9 Αυγούστου 2020, 12:51 | ΝΙΚΟΣ ΞΥΝΙΔΗΣ

    Δεν είναι ορθό να καταργείται η κατά παρέκκλιση αρτιότητα στην εκτός σχεδίου δόμηση, σε μία χρονική στιγμή όπου υπάρχει οικονομική ασφυξία και αβεβαιότητα δεδομένων των κοινωνικών συνθηκών χωρίς μελέτη που να αποδεικνύει ότι η ανάγκες στέγασης του πολίτη μπορούν καλυφθούν από τους υπάρχοντες οικισμούς ΚΑΙ
    χωρίς να λύσουμε ΠΡΩΤΑ βασικά προβλήματα που αφορούν τους οικισμούς
    των οποίων τα όρια δεν επεκτείνονται, τα όρια σε πολλές περιπτώσεις έχουν ασάφειες , τα όρια δεν είναι σε σύστημα σε κρατικό σύστημα συντεταγμένων και πολλοί από αυτούς είναι με απόφαση Νομάρχη και όχι με Π.Δ.
    Η απόφαση κατάργησης των παρεκκλίσεων θα δημιουργήσει μεγάλη αύξηση στις τιμές των ακινήτων με αποτέλεσμα να σταματήσει η όποια κινητικότητα αφορά την δεδομένη στιγμή την οικοδομή.

    Χωρίς τον κατάλληλο σχεδιασμό και προετοιμασία τα αρνητικά που θα δημιουργηθούν είναι περισσότερα από τα θετικά με την άμεση κατάργηση των παρεκκλίσεων.

  • 9 Αυγούστου 2020, 11:29 | Γιώργος Περπινιάς

    Στο διάταγμα του καθορισμού της ΖΟΕ της νήσου Τήνου ,στο αρθρο 4 γενικές διατάξεις υπάρχει η παράγραφος 4 η οποία προβλέπει ότι <>
    Τί γίνεται όμως όταν μεταξύ του καθορισμένου αιγιαλού και των αγροτεμαχίων παρεμβάλεται <> (επάρχιακός, δημοτικός, εθνικός) ισχύουν τα παραπάνω? ή όχι?
    θα πρέπει να υπάρξει πρόνοια ώστε να ισχύει για την τοποθέτηση των κτισμάτων
    ή οι αποστάσεις του αιγιαλού,(κατά την άποψη άδικο αφού η έννοια του αιγιαλού διακόπτεται από δημόσιο δρόμο και έτσι δεν υφίσταται λόγος παρακώλυσης του κοινού προς τον αιγιαλό και την παραλία, ούτε αλλοίωσης του χώρου από κτίσματα ή άλλες κατασκευές),
    ή από τις προβλεπόμενες για δημόσιους δρόμους απόστάσεις ,πράγμα κατα την απόψη μου λογικό και δίκαιο εφόσον δίνεται η δυνατότητα ανάπτυξης και συνταγματικά ίσης αντιμετώπισης των ιδιοκτητών αγροτεμμαχίων όμορων με δημόσια οδό.

  • 8 Αυγούστου 2020, 12:34 | Γιώργος Ζ.

    Μέχρι στιγμής για τα τουριστικά καταλύματα επιτρεπόταν η ανοικοδόμηση σε γήπεδα ελάχιστου εμβαδού 4000τ.μ. και χωρίς απαίτηση για πρόσωπο σε κοινόχρηστο δρόμο. Μάλιστα, η τελευταία σχετική διάταξη ήταν η ΥΑ 216/ Φ.Ε.Κ. 10/Β/09.01.2015 της τότε υπουργού Όλγας Κεφαλογιάννη, στην οποία αναφέρεται μεταξύ άλλων στο άρθρο 3, παρ. α: «Η προσπέλαση στα ξενοδοχεία […] γίνεται από αναγνωρισμένη ως κοινόχρηστη ή ιδιωτική οδό ή μη αναγνωρισμένη αγροτική οδό πλάτους τουλάχιστον 3,5 μέτρων ή δια δουλείας διόδου συσταθείσας με μεταγεγραμμένη συμβολαιογραφική πράξη».

    Από τότε μέχρι σήμερα άλλαξε σε τέτοιο βαθμό η επιβάρυνση των ξενοδοχείων στο περιβάλλον, που δεν επιτρέπει αυτή τη δυνατότητα; Ή υπάρχει κάποια πρόσφατη μελέτη η οποία να άλλαξε άρδην την οπτική της Κεντρικής Διοίκησης ως προς το συγκεκριμένο ζήτημα; Προφανώς και τα παραπάνω ερωτήματα δεν αφορούν περιοχές κορεσμένες τουριστικά, όπως η Μύκονος ή η Σαντορίνη, ούτε περιοχές της Ανατολικής Αττικής όπως το Μάτι, αλλά ΜΟΝΟ το υπόλοιπο της χώρας.

    Επίσης, τα «τυφλά» γήπεδα με εμβαδό από 4000τ.μ. και άνω έχουν μέγιστο συντελεστή δόμησης για κατοικία 0,05. Είναι πολύ μικρότερος από το συντελεστή δόμησης στις εντός σχεδίου περιοχές, πράγμα το οποίο δε δικαιολογεί τη σύγκριση με αυτές που γίνεται στην αιτιολογική έκθεση που συνοδεύει το νόμο αυτό.

    Επιπλέον, στα γήπεδα που εμπίπτουν στις παρεκκλίσεις των 750τ.μ., 1200τ.μ. και 2000τ.μ. υπάρχει η απαίτηση για πρόσωπο σε Δημοτικό ή Κοινοτικό δρόμο. Σύμφωνα όμως με το Π.Δ. 24/05/1985, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει έως και σήμερα, «Ως Δημοτικοί ή Κοινοτικοί οδοί για την εφαρμογή του παρόντος θεωρούνται οι οδοί που ενώνουν οικισμούς του αυτού δήμου ή κοινότητας μεταξύ των ή οικισμούς ομόρων δήμων ή Κοινοτήτων ή με Διεθνείς Εθνικές ή Επαρχιακές οδούς. Σε περίπτωση που μεταξύ των προαναφερομένων οικισμών υπάρχουν περισσότερες της μιας Δημοτικοί ή Κοινοτικοί οδοί που συνδέουν αυτούς οι διατάξεις της παρούσης περίπτωσης έχουν εφαρμογή μόνο σε γήπεδα που έχουν πρόσωπο στην κυριώτερη από τις οδούς αυτές. Η αναγνώριση των οδών
    αυτών σε κυριότερους ή μοναδικούς γίνεται με απόφαση του οικείου
    Νομάρχη μετά γνώμη του Συμβουλίου Χωροταξίας, Οικισμού και Περιβάλλοντος του νομού.» Θα ήταν άξιο διερεύνησης το πόσα γήπεδα πληρούν τα κριτήρια αυτά, και αν και κατά πόσο επηρεάζουν αρνητικά το περιβάλλον σε τέτοιο βαθμό που να δικαιολογεί την κατάργηση της κατά παρέκκλιση αρτιότητας σε αυτά.

    Συνοψίζοντας όλα τα παραπάνω, δεν είναι δυνατόν να καταργείται η κατά παρέκκλιση αρτιότητα χωρίς να έχει γίνει κάποιου είδους μελέτη που να αποδεικνύει ότι το συμφέρον του κράτους από την κατάργηση αυτή είναι μεγαλύτερο από το συμφέρον των ιδιωτών, αλλά και του ίδιου του κράτους από τη διατήρηση αυτών. Αυτό ειδικά όταν το μέχρι τώρα σύνηθες ήταν ο νομοθέτης να διατηρεί τον παλαιό κανόνα ως παρέκκλιση, στις περιπτώσεις που άλλαζαν οι όροι δόμησης.

  • Σε γήπεδα που συνορεύουν με δασικές εκτάσεις πρέπει να είναι αναγκαίες οι μελέτες αντιπυρικής προστασίας {πχ κλαδεύσεις στο 1/3 του ύψους των δέντρων και καθαρισμός υποβλάστησης σε βάθος 20μ (τυχαίο νούμερο), τοποθέτηση δικτυού με νερό στα όρια του γηπέδου κ.α.} . Οι μελέτες πρέπει να συντάσσονται από δασολόγους μελετητές και να εγκρίνονται από την αρμόδια δασική αρχή.

  • 7 Αυγούστου 2020, 17:11 | Κ.ΛΟΥΚΈΡΗΣ

    Ακραία πρόταση που θα έχει ακραία -αρνητικά -αποτελέσματα.
    «Σκοτώνεται» η μικρή και νόμιμη ιδοκτησία,έστω αν είναι εκτός σημερινού πολεοδομικού σχεδιασμού,που αποκτήθηκε με την ευλογία της πολιτείας ,πληρώθηκαν τέλη,δικαιώματα και φυσικά εισπράττονται φόροι.

    Προτάσεις:

    1. Επιτρέψτε/διευκολύνατε την συνένωση όμορων αγοτεμαχίων ,έτσι ώστε να μπορούν να αξιοποιηθούν ,διαφορετικά η πατρίδα θα γεμίσει απο «νεκροταφείο» αναξιοποίητων αγροτεμαχίων.
    Με άλλα λόγια,ΜΗΝ ΔΥΣΚΟΛΕΎΕΤΕ ΤΗΝ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ ΣΥΝΕΝΩΣΗΣ όμορων ιδιοκτησιών αλλά διαφορετικών ιδιοκτητών.
    2. Δώστε αντιθέτως ,κίνητρα πολεοδομικά αν πρόκειται να γίνουν φιλικές κατασκευές/χρήσεις λ.χ μικρές αθλητικές η πολιτιστικές εγκαταστάσεις.
    3.Δώστε μεγαλύτερη μεταβατική περίοδο και φυσικά μικρότερη φορολογική επιβάρυνση όσων αγροτεμαχίων δεν θα μπορούν ,εν συνεχεία ,αυτοτελώς να αξιοποιηθούν.
    4.Δώστε κίνητρα στην Τ.Α να διαπραγματευτεί με τους νόμιμους ιδιοκτήτες την αξιοποίηση των αγροτεμαχίων που δεν θα μπορούν αυτοτελώς να αξιοποιηθούν.
    5.Απαλείψτε την ,ενδεχόμενη,άδικη και τρελή αναδρομική μεταβολή των όρων αρτιότητας για τα σημερινά οικοδομήσιμα αγροτεμάχια.
    Θα εγείρει πολλές δικαστικές διαμάχες με επιβάρυνση και κόστος για την Διοίκηση.
    6. Τό εφεύρημα των δημοτικών δρόμων Α & Β, με την δύσχρηστη και χρονοβόρα και ασαφή διαδικασία αναγνώρισης τους- αλήθεια για ένα δημοτικό δρόμο σε απομεμακρυσμένο Νομό θα εκδίδεται και Π.Δ!!!!! ,θα δώσει τροφή σε πολλές αντιδικίες μεταξύ ιδιοκτητών και Διοίκησης.
    Αρκούν τα δεδομένα του ΕΓΣΑ. Γιατί παραβλέπονται άραγε?????

    Ακούστε την φωνή των πολιτών .

  • 7 Αυγούστου 2020, 13:48 | Χριστίνα Χατζηντεβέ

    Εξαιρετικά άδικο για τον απλό, Έλληνα πολίτη.

  • 7 Αυγούστου 2020, 12:35 | Κώστας Χόγια Σμπούης

    Σε κανένα μέρος του κόσμου δεν υπάρχει εκτός σχεδίου δόμηση!!!!

    1) στην εκτός σεδίου δόμηση να κτίζεις με ευνοϊκότερους όρους δόμησης ?
    2) δίνεις λιγότερο ΕΝΦΙΑ?
    3)δεν δίνεις εισφορά σε γη και σε χρήμα?

    Τι πάει να πει χάνονται οι περιουσίες …..ΣΤΗΝ ΕΚΤΌΣ ΣΧΕΔΊΟΥ
    στην ΕΝΤΟΣ ΣΧΕΔΙΟΥ δεν απαλλοτριώνονται οικόπεδα ? για δρόμους , κοινόχρηστους χώρους ΚΛΠ…….?

    Και εγώ κατέχω ιδιωτική δασική έκταση…..θα έπρεπε να μπορώ να χτίσω? ΟΧΙ ΒΕΒΑΙΑ !!!!

    Χτίστε παντού….. , σε δάση, ρέματα αιγιαλό, εκτός σχεδίου στην μέση του πουθενά…………… ΑΣ ΕΚΜΕΤΑΛΕΥΤΟΥΜΕ ΤΙΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΕ ΜΑΣ΅…..ΛΈΤΕ ΕΣΕΙΣ……….

    ΕΜΕΙΣ ΛΕΜΕ ΟΧΙ !!!!!

  • 7 Αυγούστου 2020, 09:48 | ΜΟΥΣΤΑΚΑΚΗΣ ΕΜΜΑΝΟΥΗ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ

    Με την κατάργηση των παρεκκλίσεων στην εκτός σχεδίου δόμηση καταστρέφετε την περιουσία του 70 % τουλάχιστον των Ελλήνων. Δεν έχουν όλοι οι Έλληνες την οικονομική δυνατότητα να αγοράσουν γη που να πληρεί τις προδιαγραφές των 4000 τ.μ. και ούτε θα έχουν την οικονομική δυνατότητα να αποκτήσουν εντός σχεδίου οικόπεδο μιας και οι τιμές τους θα εκτοξευτούν αφού αυτή την στιγμή δεν υπάρχουν έτοιμα σχέδια.

    Καταστρέφεται τον μέσο Έλληνα και την όποια οικοδομική δραστηριοτητα των επομένων 10 ετών.
    Τον μήνα αυτό γνωρίζω τουλάχιστον 6 περιπτώσεις αγοραπωλησιών που πάγωσαν σε εκτός σχεδίου γήπεδα τα οποία ήταν σε παρεκκλίσεις. Αυτό μόνο ανάπτυξη δεν σημαίνει για τον τόπο μας .

  • 6 Αυγούστου 2020, 17:43 | Alessia Fasolo

    Και τι θα γίνει με τους ανθρώπους που ζήτησαν δάνειο ή επένδυσαν όλα τους τα χρήματα σε ένα εκτός σχεδίου; Δεν ξέρω ποιος είναι ο απώτερος σκοπός μιας τέτοιας πράξης, σίγουρα όμως πολύς κόσμος θα χάσει τις περιουσίες τους.

  • 6 Αυγούστου 2020, 16:07 | Γεώργιος Πρεντουλής

    Καταρχάς είμαστε όντως από τα λίγα κράτη που επιτρέπεται η κατά παρέκκλιση αλλά γιατί;;; Διότι έχουμε οικισμούς ακόμη του 1923 και αυτό διότι δεν έχουν γίνει οι κατάλληλες επεκτάσεις.
    Άρα πρέπει πρώτα να γίνει χωροταξικός σχεδιασμός και επεκτάσεις όλων των οικισμών προσαρμοσμένες πλέον σε νέα δεδομένα και εν συνέχεια ψηφίστε την κατάργηση των παρεκκλίσεων.
    Με αυτό το άρθρο καταστρέφεται τις περιουσίες του μεγαλύτερου μέρους του πληθυσμού της Ελλάδος.
    Δεν τόλμησαν άλλες κυβερνήσεις φίλο αριστερές και οικολογικές να αγγίξουν τις παρεκκλίσεις και πάμε εμείς να βγάλουμε τα μάτια μας χωρίς λόγο;

  • 6 Αυγούστου 2020, 13:10 | Αλεξανδρος Μυλωνας

    Όπως προβλέπει το άρθρο 14 του υπό διαβούλευση σχεδίου Νόμου, αντικαθίσταται το άρθρο 4 του Ν. 3155/1955 και καθορίζεται ότι οι Δημοτικές οδοί χαρακτηρίζονται με Προεδρικό Διάταγμα που εκδίδεται με πρόταση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας μετά από ειδική μελέτη και ύστερα από γνώμη του οικείου ΣΥΠΟΘΑ.
    Δηλαδή εννοείται ότι θα γίνει καταγραφή όλων των Δημοτικών δρόμων (πράγμα που δεν προβλεπόταν στον Ν.3155/1955) προκειμένου να εκδοθεί το σχετικό διάταγμα.
    Στο άρθρο όμως αυτό, δεν αναφέρεται, πως θα ορίζονται οι κοινόχρηστοι χώροι ή δρόμοι, προκειμένου να εφαρμόζονται οι νέες διατάξεις του άρθρου 28, για την αρτιότητα των γηπέδων στην εκτός σχεδίου δόμηση. Είναι γνωστό ότι οι σημερινές διατάξεις της εκτός σχεδίου αναφέρονται σε πρόσωπο των γηπέδων σε «κοινόχρηστο δρόμο» (N.3212/2003) και ως εκ τούτου πρέπει να οριστεί με σαφήνεια, πως θα καθορίζεται η ιδιότητα του κοινόχρηστου δρόμου.
    Είναι γνωστό ότι, ακίνητο προσλαμβάνει την ιδιότητα του κοινόχρηστου, εκτός των νόμιμων διαδικασιών (πράξη διοίκησης για ρυμοτομία -απαλλοτρίωση, νομότυπη δικαιοπραξία, παραίτηση από την κυριότητα, κλπ) και από πραγματική κατάσταση που διατηρήθηκε επί μακρόν κατ’ ανοχή του ιδιοκτήτη. Με τον τρόπο αυτόν αποκτάται εξουσία του κοινού που χρησιμοποιεί το ακίνητο, χωρίς να αποκτάται με την χρήση αυτή η νομή και η κατοχή, αλλά ιδιόρρυθμο δικαίωμα που απορρέει από την προσωπικότητα κατά το άρθρο 57 ΑΚ.
    Λαμβάνοντας δε υπόψη το γεγονός ότι καταργείται η δόμηση των γηπέδων με επιφάνεια μικρότερη των 4.000,0μ2, δεδομένου ότι απαιτούσε πρόσωπο σε δρόμο προτείνουμε να οριστεί στις διατάξεις του Νομοσχεδίου, ότι κοινόχρηστοι χώροι είναι αυτοί που έχουν δημιουργηθεί προ του έτους 1983 και αποτυπώνονται στους χάρτες ΓΥΣ και οι οποίοι χρησιμοποιούνται ανεμπόδιστα και ανεπηρέαστα από πλήθος ατόμων. Εναλλακτικά να προβλεφθεί ότι κοινόχρηστοι δρόμοι είναι όσοι δημιουργήθηκαν προ του έτους 1983 με την ίδια διαδικασία του άρθρου 14 του υπό διαβούλευση νόμου, δηλαδή με Π.Δ.
    Εννοείται ότι η διάταξη αυτή θα ισχύει με τους όρους και τις προϋποθέσεις του άρθρου 28 του υπό διαβούλευση Νομοσχεδίου, δηλαδή δεν θα ισχύει για τα γήπεδα μικρότερα των 4.000,0μ2.
    Σχετική είναι και η εισήγηση της Γενικής Δ/νσης Πολεοδομίας-ΔΟΚΚ-Δ/νση Χωροταξίας προς το Κ.ΣΧΟΠ με ημερομηνία 18-4-2007 με την οποία προτάθηκε να θεωρούνται κοινόχρηστοι δρόμοι, για την εφαρμογή του άρθρου 1 παρ.1 του ΠΔ270Δ/1985, όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 10 του Ν3212/2003 και οι δρόμοι που έχουν τεθεί σε κοινή χρήση πριν την δημοσίευση του Ν.3212/2003, δηλαδή προ 31-12-2003
    Η εισήγηση έγινε δεκτή από το Κ.ΣΧΟΠ στις 25.4.2007 με την αρ. 92 πράξη.
    Συνημμένα αποστέλλουμε την πιο πάνω αναφερόμενη εισήγηση και την πράξη 92/25.4.2007 του Κ.ΣΧΟΠ.

  • 6 Αυγούστου 2020, 12:15 | ΑΝΤΩΝΗΣ ΚΑΤΣΙΓΙΑΝΝΗΣ

    Είναι απολύτως σαφές ότι με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις καταργείται η εκτός σχεδίου δόμηση, διότι η απαίτηση του εμβαδού των τεσσάρων στρεμμάτων, σε συνδυασμό με τα προτεινόμενα γεωμετρικά στοιχεία του γεωτεμαχίου, δηλαδή προσώπο 45 μέτρων και βάθος 50 μέτρων καθιστούν ως οικοδομήσιμα απειροελάχιστα και συγκεκριμένα ακίνητα στην ελληνική επικράτεια. Λαμβάνοντας υπόψη και τα αναγραφόμενα στο άρθρο 14 του παρόντος νομοσχεδίου και συγκεκριμένα στην παράγραφο 8 αυτού, όπου με απόφαση του ΥΠΕΝ θα καθοριστούν σε μελλοντικό και προφανώς μεταγενέστερο χρόνο οι προδιαγραφές και κάθε άλλο θέμα για τον χαρακτηρισμό των οδών του παρόντος νομοσχεδίου, είναι πρόδηλο ότι η εκτός σχεδίου δόμηση, δεν περιορίζεται απλώς, αλλά καταργείται από τη στιγμή που θα δημοσιευθεί σε ΦΕΚ, ο νόμος αυτός, αφού και πρόσωπο σε δρόμο να έχει ένα γεωτεμάχιο θα εκκρεμεί ο χαρακτηρισμός του δρόμου αυτού. Εάν αναλογιστούμε ότι με το νόμο 2508/1997 και συγκεκριμένα με την παράγραφο 1 του άρθρου 19, απαγορεύεται η επέκταση των ήδη οριοθετημένων οικισμών, δηλαδή ενός σημαντικού τμήματος της χώρας που νοείται ως εντός οικισμού, (μαζί με τα εγκεκριμένα σχέδια κλπ), πραγματικά είναι απορίας άξιο πως θα επιτευχθεί η πολυπόθητη από όλους μας ανάπτυξη, αφού τόσο εντός, αλλά κυριώς στην εκτός σχεδίου περιοχή δεν θα δομείται στην πραγματικότητα, τίποτα περισσότερο από μία απειροελάχιστη μειοψηφία της εν δυνάμει αξιοποιήσιμης γης. Η οικονομική καταστροφή θα είναι ανυπολόγιστη, καλό θα ήταν το νομοσχέδιο στο μέρος που αφορά την εκτός σχεδίου δόμηση, να αποσυρθεί στο σύνολο του. Δεν προκύπτει από πουθενά στο νομοσχέδιο και δεν τεκμηριώνεται επιστημονικά, ότι η χώρα έχει φτάσει στο όριο της φέρουσας ικανότητας της, γεωχωρικά, ώστε να απαιτείται μία τέτοια παρέμβαση.

  • 6 Αυγούστου 2020, 11:42 | Χατζηδάκης Διονύσης

    Εν μία νυκτί απαξίωση της περιουσίας του απλού και οικονομικά αδύναμου πολίτη προς όφελος των μεγαλογαιοκτημόνων. Να μην υπάρξει καμία μεταβολή για χρήση κατοικίας. Θα βοηθούσε πολύ να το είχατε εξαγγείλει πριν τις εκλογές, θα είχατε εισπράξει ανάλογα.

  • 6 Αυγούστου 2020, 11:42 | Γεώργιος Δαμίγος

    Η εκτός σχεδίου δόμηση είναι καταστροφική για το περιβάλλον και την διατήρηση του μοναδικού χαρακτήρα των νησιών μας. Διαβάζω τα σχόλια που επισημαίνουν το κίνδυνο μείωσης των αξιών της γης από περιοριστικές για την εκτός σχεδίου δόμηση διατάξεις αλλά αναφέρονται σε ένα βραχύ χρονικό ορίζοντα. Μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα η εκτός σχεδίου δόμηση απαξιώνει την αξία ενός τόπου συνολικά, οπότε όλοι θα είναι χαμένοι. Θα παρακαλέσω λοιπόν από το νομοθέτη να λάβει υπόψη το μακροπρόθεσμο ορίζοντα και όχι το βραχυπρόθεσμο.

  • 6 Αυγούστου 2020, 09:17 | Τσιχλής Γιώργης

    Έχουν σκεφτεί οι υπεύθυνοι πόσος χρόνος απαιτείται ακόμα και σήμερα για την έκδοση οικοδομικής άδειας; Ξέρουν ότι – ειδικά εδώ στην Κρήτη – ΔΕΝ έχουμε ακόμα ανάρτηση των δασικών χαρτών (για αποχαρακτηρισμούς απαιτούμενους για έκδοση αδείας); Η απομείωση της αξίας των ήδη αγορασμένων από κόσμο ακινήτων με προσημειώσεις σε τράπεζες, από ποιους θα καλυφθεί; Οι ιδιοκτήτες, γιατί να συνεχίσουν να πληρώνουν ένα δάνειο για ένα ακίνητο που τους είναι άχρηστο; Θα φτάσουμε σε σημείο να γεμίσουν οι τράπεζες με κατασχεμένα ακίνητα ευτελούς αξίας, τα οποία όμως τα χρηματοδότησαν αδρά……

  • 6 Αυγούστου 2020, 09:25 | ΜΑΡΚΟΓΙΑΝΝΑΚΗΣ ΓΙΑΝΝΗΣ

    Παντελως αδικο το μετρο της καταργησης ολων τα παρεκκλισεων εν μια νυκτι και μπαινοντας ολες οι περιπτωσεις στο ιδιο τσουβαλι. Παραδειγμα: γεωτεμαχιο 7500τμ, με προσωπο 43μ σε επαρχιακο δρομο και βαθος πανω απο 150μ, με τις νεες διαταξεις καθισταται με αρτιο και μη οικοδομησιμο.

  • 6 Αυγούστου 2020, 08:34 | Σχοινοπλοκάκης Γεώργιος

    Κάντε σχέδια πόλης, δώστε δικαίωμα δόμησης στο κόσμο που έχει τη περιουσία και στη συνέχεια καταργήστε την εκτός σχεδίου δόμηση , οτιδήποτε άλλο κρύβει σκοπιμότητα.

  • 5 Αυγούστου 2020, 23:05 | Ευστάθιος Μαντάς

    Όλα αυτά τα περίτεχνα νομοσχέδια θα είχαν λόγο ύπαρξης αν:
    1) δεν είχε παύσει η οικοδομική δραστηριότητα κατά 80% και πλέον, στα χρόνια της κρίσης
    2) όταν έχει ήδη απαγορευτεί η εκτός σχεδίου δόμηση, σε τεμάχια αναδασμού, με τη γελοία δικαιολογία της γης υψηλής παραγωγικότητας. Όταν αυτά τα τεμάχια αγοράστηκαν ως επί το πλείστον, για κατοικία και όχι καλλιέργεια. Όταν επιτρεπόταν η κατάτμηση τους σε τεσσαρια και πλέον είναι άχρηστα, γιατί δεν υπάρχει λόγος κάποιος να μπλέξει με τη γεωργία ή την κτηνοτροφία, αφού δεν θα αποδώσει ούτε καν το κεφάλαιο επένδυσης.
    3) όταν απαιτείται δεκαετία τουλάχιστον, για οποιαδήποτε πολεοδομική μελέτη ή πράξη εφαρμογής, χωρίς να υπολογίζονται τυχόν ενστάσεις
    4) όταν στην πόλη μου είναι σε ισχύ, σχέδιο πόλης του 1940, αν έχετε το θεό σας.
    Δώστε κίνητρα για ανοικοδόμηση, κίνητρα για ανάπτυξη. Και η κατοικία όταν γίνεται με όρους οργάνωσης και σωστές χρήσεις γης, είναι ανάπτυξη.
    Επιτρέψτε την ήπια δόμηση κατοικίας σε αναδασμό, όριο 150τμ π.χ. για εκτάσεις έως 10 στρεμ. Μην περιμένετε να καλλιεργηθεί όλος ο αναδασμός ανά την Ελλάδα. Τότε θα ήμασταν το πιο πλούσιο κράτος στον κόσμο.

  • 5 Αυγούστου 2020, 18:59 | Παυλος Μασμανίδης

    Προσπαθώ να αντιληφθώ τη λογική και τη στόχευση των προτεινόμενων αλλαγών, κυρίως όσον αφορά τη μεταβολή του απαιτούμενου ΄΄προσώπου΄΄σε αγροτεμάχια >4 στρεμμάτων, από 25m σε 45m, καθώς και τη μείωση των συντελεστών δόμησης, ιδίως από μία κυβέρνηση η οποία θέλει να δημιουργησει ευνοικές οικονομικές συνθηκες και να προάγει την οικονομικη δραστηριότητα.
    Επίσης προκύπτει μια αντίφαση καθώς η διατήρηση των παρεκκλίσεων για 2 χρόνια -ορθή πρόβλεψη- δίδει αρτιότητα π.χ σε τεμάχιο 1,5 στρεμμάτων με ΄΄πρόσωπο΄΄ 15m ενω συγχρόνως απαιτείται από τεμαχιο >4στρεμμάτων ΄΄πρόσωπο΄΄ >45m!!!!
    Είναι απαραίτητο να προβλευθεί και να διατυπωθεί σαφώς στις μεταβατικές διατάξεις, και όσο χρονικό διαστημα αυτες διαρκέσουν, η διατήρηση του κανόνα των 25m για τεμάχια >4 στρεμμάτων
    Ελπίζω να ληφθεί μέριμνα για τις ήδη εκκρεμείς αιτήσεις των πολιτών προς αδειοδότηση και να μην προκύψουν διατάξεις με αναδρομική ισχύ!!!
    Τέτοιες περιοριστικές ρυθμίσεις σε προηγμένα κράτη πάντα συνοδέυονται από αντίστοιχεις πολεοδομικές ρυθμίσεις επεκτάσεις σχεδίων κτλ
    Επιπλέον ερωτηματικά προκαλεί και το timing της κατάθεσης προς διαβούλευση, καθώς είναι περίοδος διακοπών και εύκολα θα διαφύγει της προσοχής των ενδιαφερόμενων
    Ελπίζω να λάβετε υπόψιν σας την πλειοψηφία των σχολίων των πολιτών, τα οποία είμαι σίγουρος θα είναι πολλαπλάσια έως το τέλος της διαβούλευσης και θα αφορούν τα ανωτέρω ζητήματα .
    Ευχαριστώ

  • 5 Αυγούστου 2020, 18:38 | Ελευθέριος Τζάκος

    Αιφνίδια – στην ουσία – κατάργηση της εκτός σχεδίου δόμησης χωρίς τουλάχιστον 6ετή μεταβατική περίοδο ώστε να τεθούν βάσεις για χρήσεις γης, ΓΠΣ με αποτέλεσμα την απαξίωση περιουσίας μικρομεσαίων και ασθενών στρωμάτων εις όφελος ολίγων

  • 5 Αυγούστου 2020, 17:20 | μιχαλης δεληγιαννακης

    σε γηπεδο που εχει προσωπο μονο σε τμημματα παραλιας (αλλα δεν υπαρχει δρομος διανοιγμενος) μπορει να γινει τεμαχισμος;

  • 5 Αυγούστου 2020, 16:47 | Συλλογος Μηχανικων Δυτικων Κυκλαδων(υπο ιδρυση)

    Με τα προτεινομενα μετρα περιορισμου της εκτος σχεδιου δομησης ,ουσιαστικα γινεται πληρης καταργηση αυτης.Γηπεδα εκτος σχεδιου με προσωπο 45 μετρα σε δημοσιο αναγνωρισμενο δρομο και βαθος 50 μετρα δεν ειναι ουτε το 1% των γημεδων της χωρας.
    Εαν ειναι συνειδητη επιλογη της κυβερνησης και εχει αντιληφθει πληρως το τεραστιο μεγεθος των συνεπειων(ειδικα οσον αφορα στην παντελη απομειωση της αξιας της εκτος σχεδιου γης),πριν την υλοποιηση οποιουδηποτε τετοιου μετρου θα πρεπει στοιχειωδως να προηγηθουντα τα κατωθι:
    1.Σημαντικη αυξηση της δομησιμης γης με αυξηση των εντος σχεδιου περιοχων και των οριων των οικισμων.
    2.Καταγραφη και κατηγοριοποιηση ολων των υφισταμενων οδων.
    3.Μειωση των αντικειμενικων αξιων στις εκτος σχεδιου περιοχες.
    4.Μεταβατικη περιοδος τουλαχιστον 4 ετων,ωστε να δοθει η δυνατοτητα να εκδοθουν αδειες με το υφισταμενο καθεστως.
    Με αυτο τον τροπο αποφευγεται ο αιφνιδιασμος και η απαξιωση της περιουσιας των μικρομεσαιων ιδιοκτητων.

    Με τιμη

    Υπο ιδρυση συλλογος Μηχανικων Δυτικων Κυκλαδων

  • 5 Αυγούστου 2020, 15:28 | ΧΡΙΣΤΙΝΑΚΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ

    Η αύξηση της προϋπόθεσης προσώπου σε δρόμο από 25μ σε 45μ είναι απαράδεκτα μεγάλη. Επίσης δεν γίνεται πρόβλεψη για τα γήπεδα που ήταν άρτια και οικοδομήσιμα με τον νόμο που ισχύει τώρα. Θα ήταν πολύ λογικό ο νόμος που ισχύει τώρα να γίνει παρέκκλιση για τουλάχιστον 10 χρόνια και οι άλλες παρεκκλίσεις να καταργηθούν σε δύο χρόνια.

  • 5 Αυγούστου 2020, 15:42 | ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΤΕΡΖΟΓΛΟΥ

    ΤΙ ΝΑ ΣΧΟΛΙΑΣΩ.ΑΠΛΑ ΤΡΑΓΙΚΟ. ΣΙΓΟΥΡΑ ΘΑ ΤΟ ΕΙΧΑΤΕ ΒΑΛΕΙ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΠΡΟΕΚΛΟΓΙΚΗ ΚΑΜΠΑΝΙΑ ΠΟΥ ΚΑΝΑΤΕ ΠΕΡΣΙ

  • 5 Αυγούστου 2020, 15:14 | Κωστας Παπαναγνου

    Πιστεύω ότι η πλήρης κατάργηση των παρεκκλίσεων υποβαθμίζει την εκτός σχεδίου ιδιοκτησία σε τεράστιο βαθμό . Δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται Όλη η Ελλάδα με βάση Την άναρχη δόμηση των νησιωτικών περιοχών. Πρέπει να υπάρξει ομαλότερη Μετάβαση και ορθολογικότερη προσέγγιση με ανάλογα την περιοχή Από τον Έβρο έως την Μύκονο !

  • Τα αναβαθμισμένα τουριστικά καταλύματα να ισχύσουν και για οικόπεδα από 4000 μ² μέχρι 8000 μ² δηλαδή και στα μικρότερα των 8000 μ² οικόπεδα.

  • 5 Αυγούστου 2020, 10:33 | ΚΙΑΓΙΑΣ ΓΙΩΡΓΟΣ

    Ειναι εξαιρετικα ατυχης η επιλογη της χρονικης συγκυρίας εν μεσω κορωνοιου που ολα τα κοινωνικα στρωματα δεχονται τρομερες πιεσεις σε οικονομικο επιπεδο να απαξιωνουμε την αξια της γης εκτος Σχεδιου. Μπορειτε να μου πειτε ποια ειναι η επομενη μερα (ειδικα οταν δεν εχει υλοποιηθει ενα πλανο που να δινει λύση στο που θα οικοδομει ο κοσμος) για εναν πολιτη που εχει αγορασει με προσημειωση ενα αδομητο οικοπεδο εκτος σχεδιου το οποιο εν μια νυκτι καθισταται μη αρτιο μη οικοδομησιμο? Εκτος του οτι ο πολιτης δε μπορει να κτισει, πλεον βρισκεται και με ενα χρεος το οποιο αδυνατει να εξοφλησει!

  • 5 Αυγούστου 2020, 09:05 | Νέδας Εμμανουήλ

    Ο μέχρι σήμερα κανόνας στην εκτός σχεδίου δόμηση, είναι 25μ πρόσωπο και 4.000 τ.μ.
    Στο σχέδιο νόμο απουσιάζει, όχι μόνο η πρόβλεψη για τα τυφλά αγροτεμάχια, αλλά ακόμα και για αυτά που πληρούσαν την κατά κανόνα έως σήμερα προϋπόθεση προσώπου των 25 μ.
    Η συνέχεια της πολεοδομικής νομοθεσίας ορίζει ότι ο παλιός κανόνας αρτιότητας οφείλει να γίνει παρέκκλιση.
    Επίσης θα πρέπει να οριστεί επακριβώς τι θεωρείται «κοινόχρηστος χώρος». Εφόσον οι δημοτικές οδοί κατηγορίας Β είναι προφανώς κοινόχρηστοι χώροι, για ποιον λόγο γίνεται ξεχωριστή αναφορά στην παρ.3.
    Επίσης, στην παράγραφο 3 δεν ορίζεται ούτε το ελάχιστο πρόσωπο, ούτε το ελάχιστο εμβαδόν.

  • 4 Αυγούστου 2020, 20:10 | ΚΙΑΓΙΑΣ ΓΙΩΡΓΟΣ

    Προσπαθω να καταλαβω γιατι γινονται τωρα αυτες οι αλλαγες οι οποιες επιφερουν αλυσιδωτες αντιδρασεις σε πολλα διαφορετικα επιπεδα. Ελαχιστοποιηση της επιφανειας που μπορει να οικοδομηθει πανελλαδικα (δεν εχει γινει η προεργασια μιας μεταβασης στην επομενη μερα πολεοδομικου σχεδιασμου), απαξιωση της αξιας της γης εκτος σχεδιου (μεγαλος αριθμος αυτων των ακινητων ειναι προσημειωμενα σε τραπεζες). Πρεπει να γινει μια μεγαλη προεργασια για την μεταβαση στην επομενη μερας του που μπορει να οικοδομειται στην Ελλαδα και ο χρονος μεταβασης δε μπορει να ειναι μονο 2 ετη. Επισης δε πρεπει να αλλαξει η δυνατοτητα δομησης των οικοπεδων μεχρι να προχωρησουμε σε αυτη τη μεταβαση.

  • 4 Αυγούστου 2020, 20:12 | ΡΟΔΟΛΑΚΗ ΒΑΣΙΛΙΚΗ

    Η καταργηση ολων των παρεκκλισεων αμεσα θεωρω οτι ειναι πολυ ακραια διαδικασια και δημιουργει πολλες κοινωνικο-οικονομικες ανισοτητες.

  • 4 Αυγούστου 2020, 19:41 | ΚΟΥΡΝΙΔΑΚΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ

    Νομιζω πως είναι πολύ ακραιο και πολύ αδικο για τους συμπολιτες μας, να καταργηθουν αμεσα όλες οι παρεκκλισεις της εκτος σχεδιου δομησης. Με την αμεση προωθηση και επισπευση άλλων εργαλειων πολεοδομικου σχεδιασμου(Γ.Π.Σ. , ΣΧΟΟΑΠ κτλ), θα μπορούσε η εκτος σχεδιου δομηση να εξορθολογιστει, να οριστουν χρησεις γης και να μπει ετσι μια μεγαλυτερη ταξη στο φαινομενο. Προς αυτήν την κατευθυνση λοιπόν πιστευω ότι θα πρέπει να κινηθουμε και όχι στην αμεση κατάργηση

  • 4 Αυγούστου 2020, 17:51 | Δημήτριος Σωτηρίου

    Ποτέ δε θα εκσυγχρονιστεί η χώρα. Καταργήστε αμέσως την εκτός σχεδίου δόμηση. Δεν κατανοείτε το κόστος που προκαλει; Τις στρεβλώσεις που δημιουργεί; Δεν θέλετε εκσυγχρονισμό, μεταρρυθμίσεις, ομαλότητα, νομιμότητα. Θέλετε ψήφους και παρανομίες ώστε να έχετε πολλούς υποχείρια, δέσμιους.