1. Οι περ. β και δ της παρ. 5 του άρθρου 11 του ν. 4014/2011 καταργούνται και η περ. γ αναριθμείται σε β.
2. Η περ. β της παρ. 6 του άρθρου 11 του ν.4014/2011 καταργείται και οι περ. γ, δ και ε αναριθμούνται σε β, γ και δ αντιστοίχως.
3. Η περ. δ της παρ. 10 του άρθρου 11 του ν.4014/2011 καταργείται.
4. Η περ. γ της παρ. 11 του άρθρου 11 του ν.4014/2011 καταργείται και οι περιπτώσεις δ και ε αναριθμούνται σε γ και δ, αντιστοίχως.
Αρχική ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣΆρθρο 05 Περιεχόμενο Φακέλων Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης
Άρθρο 05 Περιεχόμενο Φακέλων Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης
- 80 ΣχόλιαΆρθρο 01 Διάρκεια ισχύος ΑΕΠΟ
- 69 ΣχόλιαΆρθρο 02 Επιτάχυνση διαδικασιών έκδοσης ΑΕΠΟ
- 28 ΣχόλιαΆρθρο 03 Απλοποίηση διαδικασίας ανανέωσης ΑΕΠΟ
- 31 ΣχόλιαΆρθρο 04 Απλοποίηση διαδικασίας τροποποίησης ΑΕΠΟ
- 17 ΣχόλιαΆρθρο 05 Περιεχόμενο Φακέλων Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης
- 21 ΣχόλιαΆρθρο 06 Συμβούλια Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης
- 48 ΣχόλιαΆρθρο 07 Πιστοποιημένοι Αξιολογητές ΜΠΕ
- 14 ΣχόλιαΆρθρο 08 Ηλεκτρονικό Περιβαλλοντικό Μητρώο
- 33 ΣχόλιαΆρθρο 09 Λοιπές τροποποιήσεις του ν. 4014/2011
- 12 ΣχόλιαΆρθρο 10 Ορισμοί
- 17 ΣχόλιαΆρθρο 11 Βεβαίωση Παραγωγού Ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α.
- 16 ΣχόλιαΆρθρο 12 Διασφάλιση Υλοποίησης των Έργων
- 29 ΣχόλιαΆρθρο 13 Περιορισμοί χωροθέτησης σταθμών Α.Π.Ε.
- 10 ΣχόλιαΆρθρο 14 Περιοχές με κορεσμένα δίκτυα
- 12 ΣχόλιαΆρθρο 15 Επικαλύψεις και Συγκρούσεις
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 16 Μείωση εφάπαξ τέλους υποβολής αίτησης
- 14 ΣχόλιαΆρθρο 17 Εφάπαξ Τέλος Έκδοσης Βεβαίωσης
- 7 ΣχόλιαΆρθρο 18 Κανονισμός Βεβαιώσεων Παραγωγού Ηλεκτρικής Ενέργειας από Α.Π.Ε., Σ.Η.Θ.Υ.Α. και Ειδικών Έργων
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 19 Βεβαίωση Ειδικών Έργων
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 20 Ειδικό Μητρώο Παραγωγής Ηλεκτρικής Ενέργειας από Α.Π.Ε. ή Σ.Η.Θ.Υ.Α.
- 7 ΣχόλιαΆρθρο 21 Τροποποιούμενες Διατάξεις
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 22 Μεταβατικές διατάξεις – Έκδοση Βεβαιώσεων και Βεβαιώσεων Ειδικών Έργων μέχρι τη λειτουργία του Ηλεκτρονικού Μητρώου
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 23 Μεταβατικές διατάξεις – Αιτήματα μέχρι και τον κύκλο Ιουνίου 2018
- 10 ΣχόλιαΆρθρο 24 Μεταβατικές διατάξεις – Αιτήματα από τον κύκλο Σεπτεμβρίου 2018 και εφεξής και λοιπές διατάξεις
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 25 Μεταβατικές διατάξεις – Υφιστάμενες Άδειες Παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας
- 40 ΣχόλιαΆρθρο 26 Οι Φορείς του Εθνικού Συστήματος Διακυβέρνησης
- 39 ΣχόλιαΆρθρο 27 Ίδρυση, Σκοπός και Εποπτεία του ΟΦΥΠΕΚΑ
- 20 ΣχόλιαΆρθρο 28 Διοικητικό Συμβούλιο του ΟΦΥΠΕΚΑ
- 24 ΣχόλιαΆρθρο 29 Οργανωτική Διάρθρωση ΟΦΥΠΕΚΑ
- 9 ΣχόλιαΆρθρο 30 Γενικοί Διευθυντές
- 23 ΣχόλιαΆρθρο 31 Πόροι και Οικονομική Διαχείριση του ΟΦΥΠΕΚΑ
- 21 ΣχόλιαΆρθρο 32 Οργάνωση, Στελέχωση και Λειτουργία του ΟΦΥΠΕΚΑ
- 12 ΣχόλιαΆρθρο 33 Εργαλεία του Συστήματος Διακυβέρνησης Προστατευόμενων Περιοχών
- 66 ΣχόλιαΆρθρο 34 Σύσταση και Αρμοδιότητες των Μονάδων Διαχείρισης Προστατευόμενων Περιοχών
- 36 ΣχόλιαΆρθρο 35 Επιτροπές Διαχείρισης των Μονάδων Διαχείρισης Προστατευόμενων Περιοχών
- 21 ΣχόλιαΆρθρο 36 Αξιολόγηση των Μονάδων Διαχείρισης Προστατευόμενων Περιοχών
- 21 ΣχόλιαΆρθρο 37 Προγραμματικές Συμβάσεις
- 17 ΣχόλιαΆρθρο 38 Μνημόνια Συνεργασίας
- 10 ΣχόλιαΆρθρο 39 Συνεργασία με Περιφέρειες
- 10 ΣχόλιαΆρθρο 40 Συνεργασία με Δήμους
- 13 ΣχόλιαΆρθρο 41 Μητρώο Περιβαλλοντικών Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων και Φορέων
- 8 ΣχόλιαΆρθρο 42 Σχέδιο Δράσης βελτίωσης της δημόσιας πολιτικής Προστατευόμενων Περιοχών
- 47 ΣχόλιαΆρθρο 43 Μεταβατικές Διατάξεις
- 184 ΣχόλιαΆρθρο 44 Τροποποίηση του π.δ. 59/2018
- 11 ΣχόλιαΆρθρο 45 Προστατευόμενες περιοχές και σχέδια διαχείρισης αυτών
- 20 ΣχόλιαΆρθρο 46 Χαρακτηρισμοί και ζώνες προστασίας περιοχών
- 22 ΣχόλιαΆρθρο 47 Ειδικές περιβαλλοντικές μελέτες, σχέδια διαχείρισης και καθορισμός χρήσεων γης στις προστατευόμενες περιοχές
- 139 ΣχόλιαΆρθρο 48 Ρυθμίσεις για τη διαδικασία ανάρτησης, κύρωσης και αναμόρφωσης των δασικών χαρτών
- 36 ΣχόλιαΆρθρο 49 Επιτροπές Εξέτασης Αντιρρήσεων
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 50 Ανάρτηση δασικών χαρτών σε συμμόρφωση με την 685/2019 απόφαση του ΣτΕ
- 22 ΣχόλιαΆρθρο 51 Πεδίο εφαρμογής – διαδικασία για την υπαγωγή στο πλαίσιο του παρόντος νόμου
- 6 ΣχόλιαΆρθρο 52 Υποβολή αιτημάτων
- 6 ΣχόλιαΆρθρο 53 Σύνταξη οικονομοτεχνικών μελετών
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 54 Περιεχόμενο του προεδρικού διατάγματος
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 55 Απόφαση περί υπαγωγής στις διατάξεις του παρόντος
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 56 Εθνικός και Περιφερειακός Σχεδιασμός Διαχείρισης Αποβλήτων
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 57 Τοπικός Σχεδιασμός Διαχείρισης Αποβλήτων
- 21 ΣχόλιαΆρθρο 58 Έκδοση αδειών
- 14 ΣχόλιαΆρθρο 59 Βιολογικά απόβλητα (άρθρο 22 της Οδηγίας 2008/98/ΕΚ, όπως τροποποιήθηκε από το άρθρο 1, στοιχείο 19 της Οδηγίας 2018/851/ΕΕ)
- 8 ΣχόλιαΆρθρο 60 Ηλεκτρονικό Μητρώο Αποβλήτων
- 6 ΣχόλιαΆρθρο 61 Ρυθμίσεις για την εκτέλεση οικοδομικών εργασιών
- 6 ΣχόλιαΆρθρο 62 Καταργούμενες διατάξεις
- 8 ΣχόλιαΆρθρο 63 Υποχρεώσεις μεταφοράς επικίνδυνων αποβλήτων
- 6 ΣχόλιαΆρθρο 64 Χρηματοδότηση δαπάνης κατασκευής δικτύου αποχέτευσης για τους οικισμούς της Οδηγίας 91/271/ΕΟΚ
- 110 ΣχόλιαΆρθρο 65 Τροποποίηση του άρθρου 6Α ν. 2939/2001
- 6 ΣχόλιαΆρθρο 66 Έναρξη ισχύος
Πλοήγηση στη Διαβούλευση
Αναρτήθηκε
4 Μαρτίου 2020, 07:00
Ανοικτή σε Σχόλια έως
18 Μαρτίου 2020, 09:00
Εργαλεία
Εκτύπωση Εξαγωγή Σχολίων σεΣτατιστικά
17 Σχόλια 1579 Σχόλια επι της Διαβούλευσης 34672 - Όλα τα ΣχόλιαΌλες οι Διαβουλεύσεις
- Ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό της διαχείρισης αποβλήτων, τη βελτίωση του πλαισίου εξοικονόμησης ενέργειας, την ανάπτυξη των έργων ενέργειας και την αντιμετώπιση πολεοδομικών ζητημάτων
- Αναθεωρημένο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ)
- Ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση των πολυεπίπεδων επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής στους τομείς: α) της διαχείρισης υδάτων, β) της διαχείρισης και προστασίας των δασών...
- Διατάξεις για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειες και την προστασία του φυσικού και χωροταξικού περιβάλλοντος
- Μετονομασία της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας σε Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων
- ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣ ΓΙΑ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΚΑΙ ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΑΠΟ ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΕΣ ΠΗΓΕΣ – ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΤΩΝ ΟΔΗΓΙΩΝ ΕΕ 2018/2001 ΚΑΙ 2019/944
- Εθνικός Κλιματικός Νόμος – Μετάβαση στην κλιματική ουδετερότητα και προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή
- Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το Εθνικό Πρόγραμμα Πρόληψης Δημιουργίας Αποβλήτων
- Διαβούλευση στο σχέδιο για την Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/2002 σχετικά με την τροποποίηση της οδηγίας 2012/27/ΕΕ για την ενεργειακή απόδοση
- Απαγόρευση καλλιέργειας ΓΤΟ
- Καθορισμός κανόνων, μέτρων και όρων για την αντιμετώπιση κινδύνων από ατυχήματα μεγάλης έκτασης
- ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΣΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ ΤΗΣ ΟΔΗΓΙΑΣ 2012-27-ΕΕ ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ
- Αναθεώρηση Εθνικού Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ)
- Βοσκήσιμες γαίες Ελλαδας
- Κτήμα Τατοϊου
- Εγκριση κώδικα για την προστασία των νερών στο πλαίσιο οδηγίας
- Ανακύκλωση-βελτίωση αποβλήτων
- ΚΥΑ αειφορίας
- φυσικό αέριο -τροποιήσεις ν.4001/2011
- Ενσωμάτωση οδηγίας 2012/27/ΕΕ
- Σύσταση ΑΕ και τροποιοίσεις ν. 4123/2013
- Σχέδιο της κύριας έκθεσης της Ολλανδικής εταιρίας HVA με αντικείμενο τη βελτίωση της διαχείρισης υδάτων, αγροτικών καλλιεργειών και αντιπλημμυρικής προστασίας στην Περιφέρεια Θεσσαλίας
- Όροι δόμησης, κατασκευής, επιτρεπόμενες χρήσεις γης για κέντρα δεδομένων, χωροταξικές και πολεοδομικές ρυθμίσεις, αξιοποίηση πόρων Πράσινου Ταμείου και λοιπές περιβαλλοντικές και ενεργειακές διατάξεις
- Τροποποίηση του Εθνικού Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/944 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 5ης Ιουνίου 2019
- Διατάξεις για την απλοποίηση της περιβαλλοντικής αδειοδότησης, των περιβαλλοντικών επιθεωρήσεων και την προστασία του περιβάλλοντος
- ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΑΔΕΙΟΔΟΤΙΚΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΑΝΑΝΕΩΣIΜΩΝ ΠΗΓΩΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ -Β’ ΦΑΣΗ, AΔΕΙΟΔΟΤΗΣΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΘΗΚΕΥΣΗΣ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ, ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
- Δημόσια Διαβούλευση για το Σχέδιο Νόμου «Ολοκληρωμένο Πλαίσιο για τη Διαχείριση Αποβλήτων»
- Νέο Σχέδιο Δράσης της Ελλάδας για την Κυκλική Οικονομία – Οδικός Χάρτης
- Έκθεση μακροπρόθεσμης στρατηγικής για την κινητοποίηση επενδύσεων για την ανακαίνιση και μετατροπή του εθνικού κτιριακού αποθέματος
- Προώθηση της Ανακύκλωσης–Ενσωμάτωση των Οδηγιών 2018/851 και 2018/852 της 30ής Μαΐου 2018.
- «Στρατηγική για την Ανάπτυξη της Εθνικής Υποδομής Γεωχωρικών Πληροφοριών (ΕΥΓΕΠ)»
- Σχέδιο Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (Master Plan) για τις λιγνιτικές περιοχές της Δυτικής Μακεδονίας και της Μεγαλόπολης
- Διαβούλευση για το σχέδιο νόμου «Ενσωμάτωση της Οδηγίας 2019/904/ΕΕ σχετικά με τη μείωση των επιπτώσεων ορισμένων πλαστικών προϊόντων στο περιβάλλον»
- Δημόσια Διαβούλευση για το σχέδιο νόμου «Εκσυγχρονισμός της Χωροταξικής και Περιβαλλοντικής νομοθεσίας»
- Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το «Εθνικό Πρόγραμμα Ελέγχου Ατμοσφαιρικής Ρύπανσης (ΕΠΕΑΡ)»
- Σχέδιο νόμου «Μετάβαση στην κινητικότητα χαμηλών εκπομπών: Μέτρα προώθησης και λειτουργία της αγοράς ηλεκτροκίνησης»
- ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣ
- Σχέδιο διατάξεων για ενσωμάτωση Οδηγιών 2019/692 και 2018/844
- Δημόσια Διαβούλευση για τη Μακροχρόνια Στρατηγική για το έτος 2050
- Δημόσια διαβούλευση για το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ)
- ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ «ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ ΑΓΟΡΑΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ, ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΔΕΗ, ΙΔΙΩΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΔΕΠΑ ΚΑΙ ΣΤΗΡΙΞΗ ΤΩΝ ΑΠΕ»
- Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του Ειδικού Χωρικού Σχεδίου (ΕΧΣ) για το Εκθεσιακό Κέντρο Θεσσαλονίκης
- Μητροπολιτικός Φορέας Γουδή - Ιλισίων
- Καθορισμός των Προδιαγραφών και του Περιεχομένου των Σχεδίων Δράσης Ειδών και Τύπων Οικοτόπων στο πλαίσιο εφαρμογής των διατάξεων του ν. 3937/2011 (ΦΕΚ 60 Α')
- Κατηγοριοποίηση παραβάσεων και καθορισμός διαδικασίας επιβολής προστίμων
- Σύστημα αειφορίας βιοκαυσίμων σύμφωνα με το άρθρο 21 του ν. 4062/2012
- Σύστημα αειφορίας βιοκαυσίμων και βιορευστών σύμφωνα με το άρθρο 32η του ν. 3468/2006
- Χορήγηση οικονομικών αντισταθμισμάτων σε εφαρμογή των διατάξεων των παρ. 1 και 4 του άρθρου 22 του ν. 1650/1986
- Κανονισμός Τιμολόγησης των ΦΟΔΣΑ και Ρυθμίσεις για την ενίσχυση της κυκλικής οικονομίας
- Χαρακτηρισμός της υδάτινης, χερσαίας και ευρύτερης περιοχής της λίμνης Παμβώτιδας (Ιωαννίνων),Π.Ε. Ιωαννίνων ως Περιφερειακό Πάρκο, και καθορισμός χρήσεων γης, όρων και περιορισμών δόμησης
- Περιβαλλοντική διαχείριση των περιοχών με οικιστικές πυκνώσεις, ιώδους περιγράμματος
- Εθνικός Σχεδιασμός για την Ενέργεια και το Κλίμα
- Σύσταση Ελληνικής Αρχής Γεωλογικών και Μεταλλευτικών Ερευνών
- Κατηγοριοποίηση παραβάσεων του άρθρου 19Α του ν.4062/2012 και όρια προστίμων
- Εθνικό Σχέδιο για την αύξηση του αριθμού των κτιρίων με σχεδόν μηδενική κατανάλωση ενέργειας (άρθρο 9 της Οδηγίας 2010/31/ΕΕ)
- Σχέδιο Στρατηγικής Ανάπτυξης της Δασοπονίας 2018-2038 (Εθνική Στρατηγική για τα Δάση)
- Χαρακτηρισμός χερσαίων, υδάτινων και θαλάσσιων περιοχών ως Εθνικού Πάρκου
- Έρευνα, εκμετάλλευση και διαχείριση του γεωθερμικού δυναμικού της χώρας και άλλες διατάξεις
- Εθνικό Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης
- Εθνική Στρατηγική για την Κυκλική Οικονομία
- ΝΟΜΟΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΛΕΓΧΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΔΟΜΗΜΕΝΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ
- Σύσταση του Οργανισμού Εθνικού Κτηματολογίου
- Οργάνωση και λειτουργία φορέων διαχείρισης προστατευόμενων περιοχών
- Τροποποίηση του άρθρου 15Α του ν. 3054/2002 & αντικατάσταση ΚΥΑ κριτηρίων & μεθοδολογία κατανομής βιοντίζελ
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας 2015/1513
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας 2015/652
- ΣΧΕΔΙΟ ΚΥΑ ΔΙΑΘΕΣΗΣ ΥΓΡΩΝ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ
- ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ ΑΠΟΣΥΜΠΙΕΣΗΣ ΠΕΠΙΕΣΜΕΝΟΥ ΦΥΣΙΚΟΥ ΑΕΡΙΟΥ ΚΑΙ ΒΟΗΘΗΤΙΚΩΝ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ
- Έρευνα και εκμετάλλευση λατομικών ορυκτών και άλλες διατάξεις
- «Ενεργειακές Κοινότητες και άλλες διατάξεις»
- Κανονισμός Πυροπροστασίας Κτιρίων
- ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΧΡΗΣΕΩΝ ΓΗΣ
- ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ - ΧΩΡΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ – ΒΙΩΣΙΜΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ
- Ίδρυση Εθνικού Οργανισμού Εναλλακτικής Διαχείρισης Συσκευασιών και άλλων προϊόντων
- Χαρακτηρισμός της χερσαίας περιοχής του δάσους Δαδιάς, Λευκίμης, Σουφλίου ως Εθνικού Πάρκου Δάσους Δαδιάς, Λευκίμης, Σουφλίου, καθορισμός ζωνών προστασίας αυτού, χρήσεων, όρων και περιορισμών
- Μεθοδολογία υπολογισμού της Ειδικής Τιμής Αγοράς τεχνολογιών Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού και Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης και άλλες διατάξεις
- Σχέδιο αντικατάστασης του άρθρου 15Α του Ν3054_2002 Οργάνωση της αγοράς πετρελαιοειδών και άλλες διατάξεις
- Αναδιοργάνωση της ελληνικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας σε εφαρμογή της νομοθεσίας για την ολοκλήρωση της ενιαίας ευρωπαϊκής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας και άλλες διατάξεις
- Σύσταση και τήρηση Μητρώου Πιστοποιημένων Αξιολογητών Μελετών Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων σύμφωνα με το άρθρο 16 του ν. 4014/2011(Α΄ 209)
- Έγκριση γενικών κανόνων κοστολόγησης και τιμολόγησης υπηρεσιών ύδατος. Μέθοδος και διαδικασίες για την ανάκτηση κόστους των υπηρεσιών ύδατος στις διάφορες χρήσεις του
- Χαρακτηρισμός της περιοχής του Εθνικού Δρυμού Λευκών Ορέων ως Εθνικού Πάρκου
- Καθορισμός τεχνικών προδιαγραφών χάραξης, σήμανσης
- Καθορισμός κριτηρίων, μεθοδολογίας κατανομής αυτούσιου βιοντίζελ και ρύθμιση κάθε σχετικού θέματος…
- Χαρακτηρισμός χερσαίων και υδάτινων περιοχών της Οροσειράς Ροδόπης ως Εθνικό Πάρκο
- Κατηγοριοποίηση παραβάσεων και καθορισμός διαδικασίας επιβολής προστίμων σχετικά με την τήρηση των κριτηρίων αειφορίας βιοκαυσίμων και βιορευστών.
- Νέο καθεστώς στήριξης των σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και Συμπαραγωγή Ηλεκτρισμού και θερμότητας υψηλής απόδοσης
- Πράξεις εισφοράς σε γη και σε χρήμα
- Χωροταξικός και πολεοδομικός σχεδιασμός
- Επίσπευση διαδικασιών κατάρτισης, θεώρησης και κύρωσης των δασικών χαρτών και λοιπές διατάξεις
- Καθορισμός Κανόνων
- Ρυθμιστικά σχέδια Αθήνας και Θεσσαλονίκης
- Χαρακτηρισμός των χερσαίων και θαλάσσιων περιοχών των «GR2330005, «GR2330008 και «GR2550005…
- Δημιουργία νέας καθετοποιημένης εταιρίας Ηλεκτρικής ενέργειας
- Ρυθμίσεις για την εξυγίανση ειδικού λογαριασμού
- Πλαίσιο για την ασφάλεια στις υπεράκτιες εργασίες έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων
- Δημόσια διαβούλευση για το Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ)
- Θαλάσσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός. Εναρμόνιση με την Οδηγία 2014/89/ΕΕ
- ΧΡΗΜΑΤΙΣΤΗΡΙΟ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
- Ρύθμιση θεμάτων Κ.Δ.Ε.Π.Α.Π
Απαλείφοντας με την προτεινόμενη διάταξη α) τα στοιχεία που τροποποιήθηκαν κατά την διάρκεια ισχύος της ΑΕΠΟ και β) προτεινόμενες τροποποιήσεις που προκύπτουν από την παρακολούθηση παραμέτρων του έργου δεν έχει νόημα η κατάθεση φακέλου για τροποποίηση, καθώς αυτά είναι τα πιο σημαντικά σημεία που χρειάζεται να ξέρει (και) αυτός που καλείται να γράψει την απόφαση.
Δεν πρέπει να καταργηθούν οι συγκεκριμένες περ. από αυτά τα 4 είδη μελετών γιατί όσο πληρέστερες είναι οι μελέτες τόσο περισσότερο βοηθούν τις αδειοδοτούσες αρχές, τους γνωμοδοτούντες φορείς και τους ιδιώτες αξιολογητές στην πιο τεκμηριωμένη αξιολόγηση τους. Ειδικά, οι προτεινόμενες προς κατάργηση περ. της παρ. 5 του άρθρου 11 του Ν. 4014/2001 που αφορούν την μελέτη ανανέωσης ΑΕΠΟ είναι πάρα πολύ σημαντικές γιατί αναφέρονται στις σημαντικές επιπτώσεις κατά τη λειτουργία του έργου μέχρι την στιγμή της ανανέωσης και τις τροποποιήσεις της σχετικής περιβαλλοντικής νομοθεσίας που έχει ψηφιστεί από την έκδοση της ΑΕΠΟ μέχρι την στιγμή της ανανέωσης.
Σωστό
Το αντικείμενο του προτεινομένου νομοσχεδίου κρίνεται ιδιαίτερα σημαντικό. Περιέχει όμως πολύπλοκες διατάξεις που απαιτούν περαιτέρω διερεύνηση του θεσμικού πλαισίου και συστηματική επιστημονική αντιμετώπιση, γιατί δεν επιδέχονται οποιεσδήποτε ερμηνείες καθώς σήμερα, περισσότερο από ποτέ, απαιτείται να αντιμετωπιστούν εποικοδομητικά οι διαχρονικά διαπιστωμένες δυσλειτουργίες του συστήματος προστασίας των ευαίσθητων περιβαλλοντικά περιοχών. Θεωρούμε επομένως απαραίτητη την παράταση της διαβούλευσης. Έναν επιπλέον λόγο συνιστά η διαμορφωθείσα κατάσταση λόγω της πανδημίας.
Κατά την έκδοση ΑΕΠΟ, να λαμβάνεται υπόψη το διάστημα λειτουργίας της επιχείρησης, για την συχνότητα εκτέλεσης των μετρήσεων εκπομπών αερίων ρύπων.
Σε περίπτωση που ο φορέας της δραστηριότητας έχει περιορίσει την λειτουργία του σε μικρότερο μέρος του έτους, η υποχρέωση διενέργειας μετρήσεων να μεταβάλλεται αναλογικά.
Σε περίπτωση που κατά την διάρκεια λειτουργίας χρησιμοποιηθεί από τον φορέα προφανώς καλύτερη περιβαλλοντικά λύση ή τεχνική που δεν μεταβάλει τα συνολικά προβλεπόμενα όρια ισχύος ή δυναμικότητας της περιβαλλοντικής αδειοδότησης του φορέα (παραδείγματος χάριν, χρήση καυστήρων υγραερίου ή φύσικού αερίου έναντι μαζούτ ή πυρηνοξύλου, σακκόφιλτρα, ηλεκτροστατικά φίλτρα ή wet scrubbers έναντι απλών κυκλωνικών συστημάτων κ.α.) να μην θεωρείται περιβαλλοντική ή αδειοδοτική παράβαση και να μην απαιτείται η έκδοση νέας ΑΕΠΟ – ενημέρωση άδειας λειτουργίας.
Τυχόν επιπλέον ισχύς των συστημάτων αντιρρύπανσης και περιβαλλοντικής τεχνολογίας, να μην προσμετράται στην εγκατεστημένη ισχύ της δραστηριότητας.
To άρθρο 5 συρρικνώνει το περιεχόμενο των φακέλων ανανέωσης, τροποποίησης, και δέουσας εκτίμησης. Για τους λόγους που εκτίθενται στη συνέχεια, οι διατάξεις υπονομεύουν τις διαδικασίες. Για όσες τροποποιήσεις και ανανεώσεις υπάγονται στο ενωσιακό δίκαιο, και ειδικά στις οδηγίες 92/43 και 2011/92, οι προτεινόμενες καταργήσεις είναι αντίθετες στο ενωσιακό δίκαιο.
(α) Η τρίτη παράγραφος καταργεί την απαίτηση υποβολής “ποιοτικών και ποσοτικών στοιχείων σχετικά με το αν διασφαλίζεται η ακεραιότητα των περιοχών” κατά τη διαδικασία δέουσας εκτίμησης. Η διάταξη είναι αντίθετη στο ενωσιακό δίκαιο, και πρέπει να αποσυρθεί. Υπενθυμίζεται ότι “[η] δέουσα εκτίμηση θα πρέπει επίσης να περιλαμβάνει ολοκληρωμένο προσδιορισμό όλων των δυνητικών επιπτώσεων του σχεδίου ή έργου που πιθανολογείται ότι θα επηρεάσουν σημαντικά τον τόπο, λαμβανομένων υπόψη των σωρευτικών και άλλων επιπτώσεων που μπορεί να προκύψουν ως αποτέλεσμα της συνδυαστικής δράσης του υπό εκτίμηση σχεδίου ή έργου με άλλα σχέδια ή έργα. Θα πρέπει να εφαρμόζονται οι βέλτιστες διαθέσιμες τεχνικές και μέθοδοι ώστε να εκτιμάται ο βαθμός επίδρασης του σχεδίου ή έργου στην ακεραιότητα του τόπου ή των τόπων. Η περιγραφή της ακεραιότητας του τόπου και η εκτίμηση επιπτώσεων θα πρέπει να βασίζονται στους βέλτιστους δυνατούς δείκτες που αφορούν ειδικά τα χαρακτηριστικά του δικτύου Natura 2000, οι οποίοι μπορούν επίσης να χρησιμεύουν για την παρακολούθηση των επιπτώσεων της υλοποίησης του σχεδίου ή έργου. Η έκθεση της δέουσας εκτίμησης θα πρέπει να είναι αρκετά αναλυτική ώστε να καταδεικνύει τον τρόπο με τον οποίο συνάχθηκε το τελικό συμπέρασμα και τις επιστημονικές βάσεις στις οποίες βασίστηκε” (Ευρωπαϊκή Επιτροπή, Διαχείριση των τόπων του δικτύου Natura 2000 – Οι διατάξεις του άρθρου 6 της οδηγίας 92/43/ΕΟΚ για τους οικοτόπους, Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης 2019/C 33/01, με εκτενείς παραπομπές στην νομολογία ΔΕΕ). Είναι φύσει αδύνατον να επιτευχθούν τα παραπάνω χωρίς ούτε ποιοτικά, ούτε ποσοτικά στοιχεία.
(β) Οι προτεινόμενες δύο πρώτες παράγραφοι καταργούν την περιγραφή της υφιστάμενης κατάστασης περιβάλλοντος από τους φακέλους ανανέωσης και τροποποίησης. Είναι απορίας άξιο πώς είναι δυνατή ακόμα και συνοπτική εκτίμηση επιπτώσεων χωρίς την περιγραφή αυτή: η διάταξη, με έμμεσο τρόπο, καθιστά ανούσια τη διαδικασία ανανέωσης και τροποποίησης. Είναι, επίσης, απολύτως εσφαλμένος ο ισχυρισμός της αιτιολογικής έκθεσης ότι δήθεν τα “τα στοιχεία που έχουν καταργηθεί αποτελούν αναπόσπαστα εσωτερικά μέρη άλλων στοιχείων των περιεχομένων”: είναι μάλλον προφανές ότι τα στοιχεία της υφιστάμενης (τη χρονική στιγμή που εξετάζεται το αίτημα ανανέωσης ή τροποποίησης) κατάστασης δεν ταυτίζονται ούτε με τα στοιχεία παρακολούθησης, ούτε φυσικά με τις τεχνικές περιγραφές. Για όσες τροποποιήσεις έργων και δραστηριοτήτων υπάγονται στην οδηγία 2011/92 (βλ. παραπάνω), υπενθυμίζεται ότι η οδηγία αυτή απαιτεί, ως ελάχιστο στοιχείο, την “‘περιγραφή των σχετικών πτυχών της τρέχουσας κατάστασης του περιβάλλοντος” και “των παραγόντων … που ενδέχεται να θιγούν σημαντικά από το έργο: ο πληθυσμός, η ανθρώπινη υγεία, η βιοποικιλότητα …, η γη (επί παραδείγματι κατάληψη εδαφών), το έδαφος …, τα ύδατα …, ο αέρας, το κλίμα (επί παραδείγματι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, οποιαδήποτε επίπτωση σχετική με την προσαρμογή), τα υλικά περιουσιακά στοιχεία, η πολιτιστική κληρονομιά, συμπεριλαμβανομένων αρχιτεκτονικών και αρχαιολογικών πτυχών και το φυσικό τοπίο…”
Η Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρεία, η Καλλιστώ και η Ελληνική Εταιρία για την Προστασία της Φύσης παραπέμπουν στα σχόλια που έχουν αναρτήσει από κοινού στο άρθρο 1 του Σχεδίου νόμου και τα οποία αφορούν συνολικά το Σχέδιο νόμου.
Οι διατάξεις που περιέχονται στα άρθρα 1 έως 47 του Σχεδίου νόμου παραβιάζουν το άρθρο 24 του Συντάγματος, το γράμμα και το πνεύμα της οδηγίας 92/43/ΕΟΚ, όπως έχει ερμηνευθεί από το Δικαστήριο της ΕΕ, γενικές αρχές, όπως η αρχή της πρόληψης και θεμελιώδη δικαιώματα, όπως το άρθρο 37 του Χάρτη Θεμελιωδών Δικαιωμάτων.
Ακόμη, καταγγέλλεται η προσχηματικότητα της διαδικασίας διαβούλευσης, καθώς το ΥΠΕΝ δεν έκανε δεκτό το κοινό αίτημα των περιβαλλοντικών οργανώσεων για παράταση της διαδικασίας διαβούλευσης, παρά τις εξαιρετικές συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί το τελευταίο διάστημα – ελέω κοροναϊού – και παρά το ότι κατά την πρόσφατη διμηνιαία συνάντηση με τις περιβαλλοντικές οργανώσεις, τον Φεβρουάριο 2020, υπήρξε διαβεβαίωση προς όλες τις περιβαλλοντικές οργανώσεις που ήταν παρούσες ότι θα υπήρχε επαρκής χρόνος για τη διαβούλευση.
Για την αξιολόγηση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων μιας δραστηριότητας είναι πολυ σημαντική η περιγραφή και αποτίμηση της υφιστάμενης κατάστασης προκειμένου να διασφαλίστεί η ακεραιότητα της περιοχής.
Προβληματισμό δημιουργεί η απαλοιφή στο άρθρο 5 σειράς κρίσιμων περιβαλλοντικών στοιχείων των φακέλων που οφείλει να υποβάλει ο επενδυτής όταν ζητά περιβαλλοντική αδειοδότηση, χωρίς τα οποία δεν είναι δυνατή η οποιαδήποτε εκτίμηση περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Συγκεκριμένα στον φάκελο ανανέωσης ΑΕΠΟ καταργείται η υποχρέωση η σχετική μελέτη να περιλαμβάνει το στοιχείο β) συνοπτική περιγραφή παραμέτρων της υφιστάμενης κατάστασης περιβάλλοντος που έχουν μεταβληθεί κατά τη διάρκεια ισχύος της προς ανανέωση ΑΕΠΟ, και δ) προτάσεις για τροποποίηση όρων και περιορισμών εφόσον προκύπτουν από τυχόν τροποποιήσεις ή προσθήκες νομοθετικών ρυθμίσεων που αφορούν στο περιβάλλον κατά την περίοδο μεταξύ της έκδοσης της ΑΕΠΟ και της κατάθεσης του φακέλου ανανέωσης ή τα στοιχεία του προγράμματος παρακολούθησης ή των ελέγχων. Στη μελέτη τροποποίησης ΑΕΠΟ καταργείται το σημείο β) τα στοιχεία περιγραφής της υφιστάμενης κατάστασης του φυσικού και του ανθρωπογενούς περιβάλλοντος, μόνο σε σχέση με την αιτούμενη τροποποίηση του έργου ή της δραστηριότητας. Η αιτιολογική έκθεση αναφέρει ότι «τα στοιχεία που έχουν καταργηθεί αποτελούν αναπόσπαστα εσωτερικά μέρη άλλων στοιχείων των περιεχομένων» αλλά δεν είναι καθόλου σαφές αν τα κρίσιμα στοιχεία που καταργούνται καλύπτονται επαρκώς από άλλα στοιχεία.
Η αξιολόγηση της υφιστάμενης κατάστασης λαμβάνει υπόψη ποσοτικά και τεχνικά στοιχεία των έργων προκειμένου να διασφαλίζεται η προστασία της περιοχής και να αξιολογείται η οποιαδήποτε μεταβολή των δεδομένων του. Στο άρθρο αυτό καταργείται η αποτίμηση των επιπτώσεων από ήδη λειτουργούντα έργα, ίσως ο σημαντικότερος παράγοντας για την αξιολόγηση των επιπτώσεων του έργου και την θέσπιση περιβαλλοντικών όρων.
«Περιεχόμενο Φακέλων Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης
1. Οι περ. β και δ της παρ. 5 του άρθρου 11 του ν. 4014/2011 καταργούνται …»
Σχόλιο: Το β περιλαμβάνει τη «συνοπτική περιγραφή παραμέτρων της υφιστάμενης κατάστασης περιβάλλοντος που έχουν μεταβληθεί κατά τη διάρκεια ισχύος της προς ανανέωση ΑΕΠΟ». Εάν έχει υποβαθμιστεί η «κατάσταση του περιβάλλοντος» ή εάν έχει τροποποιηθεί η χρήση γης (π.χ. λόγω ένταξης σε καθεστώς προστασίας χλωρίδας ή πανίδας), δεν θα πρέπει να γίνει αναφορά και να το λάβουν υπόψη οι αρμόδιες υπηρεσίες;
Δεδομένης της έκτασης του νομοσχεδίου, της πληθώρας από διατάξεις που χρήζουν σοβαρής ανάλυσης, του εντοπισμού σειράς από πολύ προβληματικές διατάξεις, και των τομέων που αγγίζει το νομοσχέδιο, θεωρούμε απαραίτητη την παράταση της διαβούλευσης τουλάχιστον μέχρι το τέλος του Μαρτίου.
Θεωρώ ότι δεν πρέπει να καταργηθούν οι συγκεκριμένες περ. από αυτά τα 4 είδη μελετών γιατί όσο πληρέστερες είναι οι μελέτες τόσο περισσότερο βοηθούν τις αδειοδοτούσες αρχές, τους γνωμοδοτούντες φορείς και τους ιδιώτες αξιολογητές στην πιο τεκμηριωμένη αξιολόγηση τους. Ειδικά, οι προτεινόμενες προς κατάργηση περ. που αφορούν την μελέτη ανανέωσης ΑΕΠΟ είναι πάρα πολύ σημαντικές γιατί αναφέρονται στις σημαντικές επιπτώσεις κατά τη λειτουργία του έργου μέχρι την στιγμή της ανανέωσης και τις τροποποιήσεις της σχετικής περιβαλλοντικής νομοθεσίας που έχει ψηφιστεί από την έκδοση της ΑΕΠΟ μέχρι την στιγμή της ανανέωσης.
Μηνάς Μήνογλου
Διπλ. Μηχανικός Περιβάλλοντος, M.Sc.
Η εργασία/μελέτη πεδίου στην Ειδική Οικολογική Αξιολόγηση (Ε.Ο.Α.)ΥΑ αριθ. οικ170225/27.01.2014(ΦΕΚ 135Β) θα πρέπει να καταργηθεί. Στις περισσότερες των μελετών γίνεται πληρότητα στο σημείο αυτό με αποτέλεσμα την καθυστέρηση των φακέλων. Οπου και όταν υπάρχει δεν μπορεί να ελεχθεί αν είναι πραγματικά δεδομένα διότι δεν υπάρχει καμία επιστημονική απόδειξη για τα λεχθέντα και κανένας μηχανισμός ελέγχου από τους αδειοδοτούντες φορείς.
Με την κατάργηση της περ.β της παρ.5 δεν αναφέρονται στην ουσία οι σημαντικές επιπτώσεις του έργου.
Με την κατάργηση της περ.δ της παρ.5 δεν λαμβάνετε υπόψη η νέα περιβαλλοντική νομοθεσία.
Και τα δύο θα μπορούσαν να οδηγήσουν στη μη ανανέωση των ΠΟ για πολύ σοβαρούς λόγους.
Με την κατάργηση της περ. β της παρ. 5 παρακάμπτεται η όποια πιθανή περιβαλλοντική ζημιά έχει επιφέρει το υφιστάμενο έργο κατά τη λειτουργία του. Οπότε με ποιο κριτήριο θα υποχρεωθεί ο κύριος του έργου να κάνει τις απαραίτητες τροποποιήσεις; Αλλά και τι νόημα θα έχει η τυχόν περιβαλλοντική επιθεώρηση, εάν γίνει, αφού η περιβαλλοντική ζημιά δεν εμποδίζει την ανανέωση της ΑΕΠΟ;
Ομοίως με την κατάργηση της περ. δ της παρ. 5, παρακάμπτονται ακόμη και οι τροποποιήσεις/βελτιώσεις που επιβάλλονται από την τροποποίηση της νομοθεσίας. Δηλαδή ακόμη και παλιές ΑΕΠΟ για έργα που υλοποιούνται μετά από μερικά χρόνια, δεν λαμβάνουν υπόψη τις τροποποιήσεις της νομοθεσίας που πιθανά έχει επέλθει εν τω μεταξύ.
Η περ. β της παρ. 5 του άρθρου 11 του ν. 4014/2011 δεν πρέπει να καταργηθεί καθώς η υφιστάμενη περιβαλλοντική κατάσταση αλλάζει με γοργούς ρυθμούς και είναι απαραίτητη η παρακολούθηση των επιπτώσεων κάθε έργου κατά τη διάρκεια ισχύος του.