Άρθρο 02 – Δραστηριότητες στην αγγλική γλώσσα στο Νηπιαγωγείο

Στην παρ. 9 του άρθρου 3 του ν. 1566/1985 (Α΄167) προστίθεται περ. γ′ ως εξής:
«γ) Με απόφαση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων εισάγεται πιλοτικά στο υποχρεωτικό πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου δράση για τη δημιουργική ενασχόληση των μαθητών με την αγγλική γλώσσα μέσω της οργάνωσης και υλοποίησης δραστηριοτήτων, κατά τη διάρκεια των οποίων οι μαθητές αλληλεπιδρούν με έναν εκπαιδευτικό κλάδου ΠΕ06 Αγγλικής Φιλολογίας παρουσία του Νηπιαγωγού. Με την ίδια απόφαση ορίζονται η χρονική διάρκεια εφαρμογής της πιλοτικής δράσης, η διάρκεια ενασχόλησης των μαθητών με την αγγλική γλώσσα, ο αριθμός και η γεωγραφική κατανομή των σχολικών μονάδων στις οποίες εισάγεται πιλοτικά η ενασχόληση αυτή και ρυθμίζεται κάθε θέμα σχετικό με την εφαρμογή του πιλοτικού προγράμματος, συμπεριλαμβανομένων της οργάνωσης και υλοποίησης σχετικών επιμορφωτικών και υποστηρικτικών δραστηριοτήτων».

  • 2 Μαΐου 2020, 22:44 | ΑΘΑΝΑΣΙΑ

    ΕΛΕΟΣ ΜΕ ΤΑ ΑΓΓΛΙΚΑ ΣΤΟ ΜΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΕΔΩ ΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΚΑΛΑ ΔΕΝ ΜΙΛΑΝΕ

  • 2 Μαΐου 2020, 22:07 | Μαρία Δ.

    Η σύσταση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου για συστήματα προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης υψηλής ποιότητας (2019) δεν αναφέρει πουθενά την εκμάθηση μιας ξένης γλώσσας στην προσχολική ηλικία, ακόμη κι αν πρόκειται για μια «lingua franca». Αντιθέτως, όπου γίνεται αναφορά σε δεύτερη γλώσσα ή σε περισσότερες, αυτή αφορά μαθητές που έχουν «μητρική» γλώσσα διαφορετική από τη γλώσσα εκπαίδευσης. Παραθέτω τον σχετικό σύνδεσμο για να τον μελετήσετε (βλ. σ.σ. 4 και 18).
    https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CONSIL%3AST_9014_2019_INIT&from=EN

  • 2 Μαΐου 2020, 21:50 | Eλπίδα

    Η απόφαση για εισαγωγή ειδικότητας στο Νηπιαγωγείο θεωρώ ότι είναι λανθασμένη, καθώς εγείρει τον κίνδυνο σχολειοποίησής του. Πιο συγκεκριμένα, η εισαγωγή της διδασκαλίας των Αγγλικών έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τη φιλοσοφία του Αναλυτικού Προγράμματος Σπουδών του Νηπιαγωγείου,vστερείται επιστημονικής τεκμηρίωσης, παραβλέποντας βασικές παιδαγωγικές αρχές, καθώς και τις ανάγκες των παιδιών 4-6.
    Η ποιοτική αναβάθμιση της προσχολικής εκπαίδευσης επιτυγχάνεται με:
    Μόνιμο σταθερό εκπαιδευτικό προσωπικό. Καθολική εφαρμογή της δίχρονης προσχολικής. Μείωση μαθητών ανά τάξη (και όχι αύξηση από 22 σε 24 συν 10%)Παροχή κατάλληλων υλικότεχνικών υποδομών.

  • 2 Μαΐου 2020, 21:50 | Vicky

    Συμφωνώ με την Ιωάννα και τις απόψεις της κ. Τσιαντούλα που παραθέτει στην ανάρτησή της. Πολύ σωστή η εισαγωγή της διδασκαλίας των Αγγλικών στα δημόσια νηπιαγωγεία.

  • 2 Μαΐου 2020, 21:03 | ΒΑΪΑ

    Χριστός Ανέστη!
    Αφήστε τα νήπια στην ησυχία τους! Ας μάθουν πρώτα καλά τα ελληνικά που έχουν τόσο πλούτο και βάθος και εκφραστικότητα, όσο καμιά άλλη γλώσσα.
    Μόνο σύγχυση μπορεί να προκληθεί σε τόσο μικρή ηλικία που έχει βασική ανάγκη το παιχνίδι. Μόνο αποστροφή στο σχολείο και τη γνώση μπορεί να δημιουργηθεί.

  • 2 Μαΐου 2020, 19:56 | Γρηγόρης Γκουλούσης

    Η διδασκαλία των Αγγλικών θα πρέπει να είναι ενιαία στα χρόνια της υποχρεωτικής εκπαίδευσης με τελικό σκοπό την δωρεάν συμμετοχή στις εξετάσεις για το Κρατικό Πτυχίο Γλωσσομάθειας στην Γ΄Γυμνασίου και στη Β΄Λυκείου (εναλλακτικά α΄τετράμηνο της Γ΄Λυκείου). Επίσης στη Γ΄Γυμνασίου για τη 2η ξένη γλώσσα που πάλι θα είναι ενιαία από την Ε΄Δημοτικού.

  • 2 Μαΐου 2020, 19:03 | Λένα-νηπιαγωγός και μητέρα

    Μηδενική η αξία της εισαγωγής της ξένης γλώσσας στο νηπιαγωγείο .
    Οι εκπαιδευτικοί ειδικοτήτων οφείλουν να προσφέρουν υπηρεσίες εκεί όπου πραγματικά είναι απαραίτητες.
    Άλλες είναι οι ανάγκες της προσχολικής αγωγής.
    Οι νηπιαγωγοί με την κατάρτιση που διαθέτουν είναι τα μόνα κατάλληλα πρόσωπα που μπορούν να εμπλακούν στην εκπαιδευτική διαδικασία σ΄αυτή την ηλικία .
    Παρακαλούμε φροντίστε για τις πραγματικές ανάγκες των νηπιαγωγείων:
    απαραίτητο βοηθητικό προσωπικό( τραπεζοκόμους, καθαρίστριες καθ΄όλη τη διάρκεια της ημέρας) ειδικούς παιδαγωγούς, παιδοψυχολόγους, νοσηλευτές.
    Αυτές είναι οι πραγματικές ανάγκες !

  • 2 Μαΐου 2020, 19:00 | Φανή Νηπιαγωγός

    Μιας και αναφέρεστε σε αναβάθμιση του σχολείου θα πρέπει να ξεκινήσετε μια ουσιαστική αναβάθμιση με νέες κτιριακές δομές(όπου χρειάζεται, με υλικοτεχνικό εξοπλισμό, με εισαγωγή στα σχολεία ψυχολόγων, με ενίσχυση των ΚΕΣΥ ώστε να μην καθυστερούν οι διαγνώσεις των μαθητών μας, με οικονομική ενίσχυση των καθαριστριών των σχολειών μας που δίνουν καθημερινό αγώνα . Αντ’αυτού ξεκινάτε με εισαγωγή Αγγλικής γλώσσας στο Νηπιαγωγείο.Γνωρίζετε αλήθεια πόσοι μαθητές έχουν προβλήματα λόγου και δεν έχουν κατακτήσει ακόμη την μητρική τους γλώσσα;Το Νηπιαγωγείο έχει ως μεγάλο θησαυρό το ΔΕΠΣ και το ΑΠΣ τα οποία καλύπτουν την ολόπλευρη ανάπτυξη των παιδιών.Ας σταθούμε λοιπόν σε αυτούς τους θησαυρούς και ας σταματήσουμε την μεταμόρφωση των παιδιών σε παιδιά φορτωμένα με δεξιότητες αφήνοντας πίσω τον ψυχοσυναισθηματικό πλούτο αυτής της ηλικίας.

  • 2 Μαΐου 2020, 18:58 | Νικολέτα

    Όχι στην εισαγωγή ειδικοτήτων στο Νηπιαγωγείο. Η κίνηση αυτή στερείται επιστημονικής και παιδαγωγικής τεκμηρίωσης, παραβλέπει τις ανάγκες των νηπιων οι οποίες σχετίζονται με την ανάπτυξη του διγραμματισμου στο νηπιαγωγείο. Ακόμη, παραβλέπει και αγνοεί τις πραγματικές ανάγκες που έχει το νηπιαγωγείο και τα νήπια μας, δηλαδή, την βοήθεια λογοθεραπευτων καθώς πολλά νήπια εμφανίζουν διαταραχές του λόγου. Ακόμη, με αυτήν την κίνηση το νηπιαγωγείο χάνει την ταυτότητα του και τους στόχους του καθώς προβαίνει στην σχολειοποιηση του γεγονός που δεν προβλέπεται από το Αναλυτικό Πρόγραμμα. Λέμε ΌΧΙ στην εισαγωγή των ειδικοτήτων αν αγαπάμε και σεβόμαστε τις ανάγκες των παιδιών τόσο σε ψυχολογικό επίπεδο όσο και σε παιδαγωγικό.

  • 2 Μαΐου 2020, 18:57 | Ελένη Σπύρου

    Αναβαθμίστε τη προσχολική εκπαίδευση ξεκινώντας από τη κτιριακή υποδομή και το βοηθητικό προσωπικό.Μειώστε τον αριθμό των νηπίων ανά τάξη λαμβάνοντας υπόψιν την ιδιαιτερότητα της ηλικίας τους και ιδρύστε τμήματα ένταξης.Κι αν θέλετε να βάλετε ειδικότητες βάλτε ψυχολόγους,λογοθεραπευτές και ειδικούς παιδαγωγούς που θα στηρίζουν εξειδικευμένα τα παιδιά,τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς.

  • 2 Μαΐου 2020, 18:05 | Ευδοκια

    Είναι απαράδεκτη η εισαγωγή της ξένης γλώσσας στο νηπιαγωγείο. Παραγκονιζονται οι ανάγκες των παιδιών αυτής της ηλικίας κ ο ρόλος του νηπιαγωγείου.

  • 2 Μαΐου 2020, 17:39 | Κλειώ

    Αν θέλετε τόσο πολύ να βάλετε ειδικότητες στα νηπιαγωγεία, ας βάζατε μαθήματα που χρησιμεύουν και ωφελούν τα παιδάκια, όπως τα καλλιτεχνικά μαθήματα (χορός, μουσική, θεατρικό παιχνίδι), παρότι θεωρώ ότι οι νηπιαγωγοί μια χαρά ξέρουν να καλύψουν αυτές τις ενότητες στα νήπια και δεν χρειάζονται οι ειδικότητες….Το να διδάσκονται αγγλικά, με όποια μορφή και αν είναι αυτή, μόνο γελοίο μου φαίνεται…Ας μάθουν πρώτα τα ελληνικά…

  • 2 Μαΐου 2020, 17:30 | ΕΛΕΝΗ Χ.

    » Η εισαγωγή της διδασκαλίας των Αγγλικών έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τη φιλοσοφία του Αναλυτικού Προγράμματος Σπουδών του Νηπιαγωγείου, στερείται επιστημονικής τεκμηρίωσης παραβλέποντας βασικές παιδαγωγικές αρχές και τελικά οδηγεί στη σχολειοποίηση του Νηπιαγωγείου, αγνοώντας τις ιδιαίτερες εκπαιδευτικές ανάγκες των νηπίων 4-6 ετών.». Παραθέτω τη θέση των Προέδρων και Κοσμητόρων των Παιδαγωγικών Τμημάτων και Σχολών με το Δ.Σ. της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας και προσθέτω πως αν πραγματικά θέλουμε να αναβαθμίσουμε την Προσχολική Εκπαίδευση θα πρέπει να υπάρξει καθολική εφαρμογή της δίχρονης προσχολικής, πρόσληψη μόνιμου προσωπικού, μείωση και όχι αύξηση του μαθητικού δυναμικού ,πρόσληψη εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής και δημιουργία προϋποθέσεων για ίσες ευκαιρίες μάθησης

  • 2 Μαΐου 2020, 16:08 | Πασχάλης P

    ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ! ΔΙΑΦΩΝΩ ΜΕ ΤΗΝ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΑΓΓΛΙΚΗΣ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ.ΤΑ ΝΗΠΙΑ ΚΑΛΑ-ΚΑΛΑ ΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΔΕΝ ΞΕΡΟΥΝ ΠΡΟΣ ΤΙ ΑΥΤΗ Η ΠΡΕΜΟΥΡΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΓΓΛΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ? ΓΙΑ ΝΑ ΤΑ ΜΠΕΡΔΕΨΕΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ?

  • 2 Μαΐου 2020, 14:55 | Μαγκι

    Και εγώ θα ήθελα να κάνουν Αγγλικα, αλλά Αγγλικα της προκοπής όχι όπως τις άλλες τάξεις. 12 χρόνια αγγλικά και έτσι και δεν κάνεις μάθημα με φυσικό ομιλητή η δίγλωσσο , μιλάνε όλα σαν το βλαχοθωδορο. Αμα είναι να κάνουν οι ίδιοι μπορούν κ οι νηπιαγωγοί, μην ζορισετε.

  • 2 Μαΐου 2020, 14:52 | ΣΜ

    Σωστό ! Αλλά Ποιος θα κάνει μάθημα ??? Οι ίδιοι που κανουν γενικώς ?? Αν είναι έτσι σώθηκαμε .

  • 2 Μαΐου 2020, 14:47 | Γονιός

    Η διάταξη είναι ΜΙΑ ΧΑΡΆ , αλλά ΠΟΙΟΣ ακριβώς θα τραγουδάει στα παιδάκια ποιος θα διαβάζει τα παραμύθακια για να μπορέσουν να μηλισουν και αυτά με την ανάλογη προφορά ??? Οι καθηγήτριες αγγλικών στο σχολείο ??? Άι στο καλό σας μας κάνατε να γελάσουμε και λίγο μέσα σε αυτή την κατάσταση !!

  • 2 Μαΐου 2020, 13:51 | Μαρία Δ.

    Καταρχάς, θεωρώ άστοχο να αναφερόμαστε στις ελλείψεις και τα προβλήματα της προσχολικής εκπαίδευσης για να αιτιολογήσουμε την αντίθεσή μας στη διδασκαλία της αγγλικής γλώσσας από εκπαιδευτικούς ΠΕ06 στα νηπιαγωγεία. Ακόμη κι αν είχαμε 15 μαθητές ανά εκπαιδευτικό, βοηθούς, καθαρίστριες σε όλο το ωράριο λειτουργίας, τραπεζοκόμους και προγράμματα δωρεάν σίτισης στο ολοήμερο, 3τ.μ για κάθε μαθητή στις αίθουσες και 7 τ.μ στο προαύλιο, η εισαγωγή της διδασκαλίας της αγγλικής γλώσσας από εκπαιδευτικούς ΠΕ06 στο νηπιαγωγείο θα ήταν ΛΑΘΟΣ.

    Ήδη προηγούμενος σχολιαστής έχει αναρτήσει σχετική κοινή ανακοίνωση της ΔΟΕ και των Πανεπιστημιακών ιδρυμάτων. Δεν υπάρχει καμία επιστημονική τεκμηρίωση που να δικαιολογεί τη συγκεκριμένη πολιτική απόφαση.

    Διαβάζοντας το άρθρο που παραθέτει προηγούμενος σχολιαστής, οφείλω να πω ότι δεν υπάρχει μεγαλύτερη γελοιότητα από την επίκληση της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης για τη διδασκαλία της Αγγλικής γλώσσας. Διαπολιτισμική εκπαίδευση σημαίνει σεβασμός και αποδοχή της διαφορετικότητας και του γλωσσικού πλούτου, όχι επιβεβαίωση και διαιώνιση της ηγεμονίας της Αγγλικής γλώσσας. Σε μια τάξη με μαθητές από την Αλβανία, τη Ρωσία και την Κίνα (πραγματικό παράδειγμα από νηπιαγωγείο όπου έχω εργαστεί) θα αναπτύξουν οι μαθητές τον σεβασμό για την πολιτισμική/γλωσσική ταυτότητα των συμμαθητών τους μαθαίνοντας αγγλικά; Αν θέλαμε να κάνουμε διαπολιτισμική εκπαίδευση θα έπρεπε να έρθουν τα παιδιά σε επαφή με όλες τις γλώσσες των συμμαθητών τους, όχι με την αγγλική (εκτός κι αν έχουν και δίγλωσσους συμμαθητές με «μητρική» την αγγλική). Η σύσταση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου για συστήματα προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης υψηλής ποιότητας (2019) δεν αναφέρει πουθενά την εκμάθηση μιας ξένης γλώσσας στην προσχολική ηλικία, ακόμη κι αν πρόκειται για μια «lingua franca». Αντιθέτως, όπου γίνεται αναφορά σε δεύτερη γλώσσα ή σε περισσότερες, αυτή αφορά μαθητές που έχουν «μητρική» γλώσσα διαφορετική από τη γλώσσα εκπαίδευσης. Παραθέτω τον σχετικό σύνδεσμο για να τον μελετήσετε (βλ. σ.σ. 4 και 18).
    https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/…

    Δεν υπάρχει καμία έρευνα που να τεκμηριώνει την αναγκαιότητα και την αποτελεσματικότητα της εκμάθησης ξένων γλωσσών στο νηπιαγωγείο. Η έρευνα του 2005 (πρόσφατη δεν τη λέμε) που παραθέτει προηγούμενος σχολιαστής, έγινε σε λίγα νηπιαγωγεία συγκεκριμένης γεωγραφικής περιοχής για 3 μήνες (συνεπώς, ούτε γενικεύσιμα λέμε τα αποτελέσματα) και αναφέρεται στην στάση των μαθητών και των γονέων απέναντι στην ξένη γλώσσα και όχι στις δεξιότητες που απέκτησαν τα παιδιά. Μας λέει, λοιπόν, το άρθρο ότι τα νήπια της πειραματικής ομάδας έδειξαν ενθουσιασμό για παιγνιώδεις δραστηριότητες που έγιναν στα αγγλικά. Επίσης, μας λέει ότι τα νήπια με υψηλό δείκτη νοημοσύνης και τα κορίτσια ήταν πιο ενθουσιώδη. Το άλλο ενδιαφέρον που μας λέει είναι ότι κατανόησαν πως «πρέπει να μάθουμε μια ξένη γλώσσα για να επικοινωνούμε» -και, φυσικά, στο πλαίσιο της παγκοσμιοποίησης, ποια καλύτερη από την αγγλική…Τέλος, οι ερευνητές εκφράζουν τη βεβαιότητα ότι τα νήπια δεν θα θυμούνται τίποτα από όσα έμαθαν στο μέλλον (!). Αυτά που δεν μας λένε είναι: ποια επίδραση είχε η παρέμβαση στις γλωσσικές δεξιότητες των παιδιών; ποια ήταν η διαφορά μεταξύ πειραματικής ομάδας και ομάδας ελέγχου σε όλους τους στόχους και δεξιότητες που περιλαμβάνονται στο ΔΕΠΠΣ (δεδομένου ότι αφιερώθηκε μεγάλο χρονικό διάστημα για την παρέμβαση, εις βάρος άλλων δραστηριοτήτων ή του ελεύθερου παιχνιδιού); ποια ήταν η επίδραση σε παιδιά που δεν έχουν ως «μητρική» την ελληνική, οπότε η αγγλική είναι για αυτά δεύτερη ξένη γλώσσα με πρώτη την ελληνική; ποιοι υλοποίησαν την παρέμβαση, εκπαιδευτικοί ΠΕ60 ή ΠΕ06; Οι απαντήσεις στα ερωτήματα αυτά δικαιολογούν την έναρξη ενός πιλοτικού προγράμματος;
    Θεωρώ πως όχι.

    Η εισαγωγή της αγγλικής γλώσσας (και οποιουδήποτε διακριτού διδακτικού αντικειμένου που θα διδάσκεται συγκεκριμένες ώρες από εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων)στο νηπιαγωγείο θα έχει πολύ αρνητικές συνέπειες στον παιδοκεντρικό και διαθεματικό χαρακτήρα του προγράμματος σπουδών και του αναλυτικού προγράμματος, οδηγώντας προς τη «σχολειοποίηση» του νηπιαγωγείου.

    Το συγκεκριμένο άρθρο πρέπει να αποσυρθεί.

  • 2 Μαΐου 2020, 13:50 | ΣΣ

    Πολύ ωραία ιδέα ! Μόνο για καλό είναι. Στα ιδιωτικά που πληρώναμε οδό αντέχαμε, λειτούργησε ! Αλλά στο δημόσιο τα αγγλικά είναι για γέλια.

  • 2 Μαΐου 2020, 12:32 | ΡΟΔΥΛΑ

    Μετά από περισσότερα από είκοσι χρόνια υπηρεσίας σε Δημοτικά Σχολεία ως Δασκάλα, και μάλιστα στις πρώτες τάξεις, η πείρα με έμαθε ότι η εισαγωγή ξένης γλώσσας σε αυτή την ηλικία είναι παιδαγωγικά απαράδεκτη, καθώς τα παιδιά έχουν ανάγκη να μάθουν καλά τη μητρική (Ελληνική) γλώσσα. Και τώρα οι φωστήρες του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου και του Υπουργείου μιλάνε για αγγλικά στο Νηπιαγωγείο! Με βάση ποια μελέτη και έρευνα κάνουν τέτοιες προτάσεις; Εκτός αν στόχος του Υπουργείου είναι να μείνουν τα παιδιά μας αγράμματα….

  • 2 Μαΐου 2020, 10:34 | ΕΕ

    ΣΩΣΤΟ ΜΈΤΡΟ, ΑΛΛΑ ΟΙ ΔΑΣΚΑΛΕΣ ΑΓΓΛΙΚΏΝ ΣΤΑ ΔΗΜΟΤΙΚΑ ΜΙΛΑΝΕ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΚΑΙ ΠΕΤΑΝΕ ΦΥΛΛΑ ΕΡΓΑΣΊΑΣ. ΣΤΑ ΙΔΙΩΤΙΚΆ ΑΓΓΛΘΚΩΝ ΧΩΡΙΣ ΑΓΓΛΙΚΑ ΔΕΝ ΥΠΆΡΧΕΙ.

  • 2 Μαΐου 2020, 10:31 | ΓΓ

    Πολύ καλή κίνηση ! Αν είχατε ρωτήσει μαζικά τους γονείς θα ήταν υπέρ. Αλλά αν δεν βάλετε σε τάξη τους εκπαιδευτικούς , να αντιγράψετε ένα μοντέλο αξιολόγησης από έξω θα γίνει ότι γίνεται σε όλες τις τάξεις στα αγγλικά, δλδ τιποτα!

  • 2 Μαΐου 2020, 05:59 | Αφροδίτη

    Λάθος κίνηση η εισαγωγή ειδικότητας στο νηπιαγωγείο. Χάνεται ο ιδιαίτερος χαρακτήρας και αυτο που πρεσβεύει. Έχουν γραφτεί και έχουν τεκμηριωθεί κείμενα σχετικά με αυτό, από όλους τους καθηγητές των Παιδαγωγικών τμημάτων, τη ΔΟΕ και τους νηπιαγωγούς της τάξης. Υπάρχουν πολλά άλλα βασικά θέματα από την εκμάθηση των Αγγλικών στις ηλικίες 4-5. Ενίσχυση της δίχρονης προσχολικής εκπαίδευσης με καινούργια νηπιαγωγεία όπου χρειάζονται, μόνιμους διορισμούς, ίδρυση νέων οργανικών θέσεων και μια παράλληλη στήριξη ανα μαθητή που την χρειάζεται. Μείωση του αριθμού μαθητών και ίδρυση τμημάτων ένταξης. Δουλεύοντας στο δημόσιο νηπιαγωγείο, βλεπουμε καθημερινά τις αδυναμίες του και γνωρίζουμε καλά τι χρειάζονται οι μικροί μας μαθητές, καλύτερα από τον καθένα που τα βλέπει από την απ’έξω. Στηρίξτε πραγματικά το νηπιαγωγείο. Δεν μπορεί να δουλέψει ο καθένας χωρίς την απαραίτητη κατάρτιση σε αυτες τις ευαίσθητες ηλικίες.

  • 2 Μαΐου 2020, 05:15 | Κατερίνα

    Βλέπω αρνητικά σχόλια πανομοιότυπα να επαναλαμβάνονται συνεχώς για να δημιουργούν την εντύπωση ότι η πλειοψηφία είναι κατά. Μάλλον κάποιοι προσπαθούν να χειραγωγησουν προβάλλοντας συνεχώς τη γνώμη τους.δεν αντέχετε να ακούσετε τη διαφορετική αποψη; ΝΑΙ στην ενίσχυση των αγγλικών σε όλες τις βαθμίδες.αφου κάποιοι βλέπω να γκρινιάζουν ότι τα παιδιά δεν μπορούν να μάθουν αγγλικά στο σχολείο άρα μήπως δεν επαρκούν οι ώρες και χρειάζονται αύξηση; Και συγκρίνουν με το φροντιστήριο.το ίδιο είναι να έχεις τμήμα 25 παιδιών και το ίδιο να έχεις τμήμα 8 στο φροντιστήριο η 1 παιδί στο ιδιαίτερο; χρειάζεται περισσότερος χρόνος για εμπέδωση. Οι πε06 που διδάσκουν στα σχολεία είναι οι πλέον καταρτισμενοι γιαυτό και είναι κρίμα να μην τους δίνονται τα εφόδια όπως περισσότερες ώρες σε όλες τις βαθμίδες.

  • 2 Μαΐου 2020, 04:39 | Μαρία

    Τα παιδιά σίγουρα θα ωφεληθούν και θα διασκεδάσουν με την επαφή τους με τα αγγλικά στο νηπιαγωγείο.μη φαντάζεται κάνεις γραμματική και σύνταξη και κανόνες!Οι πε06 έχουν διδαχθεί γλωσσολογία, παιδαγωγικά, ψυχολογία.Γνωρίζουν πως να διδάξουν τη γλωσσα μέσα από σύγχρονες μεθόδους.

  • 2 Μαΐου 2020, 04:34 | Μαρία

    Διαβάστε το παρακάτω αρθροhttps://www.google.gr/amp/s/www.alfavita.gr/ekpaideysi/320541_agglika-sto-nipiagogeio-ploytos-i-apeili%3famp

  • 2 Μαΐου 2020, 02:50 | Μαρία

    Η φοίτηση στο Νηπιαγωγείο αποτελεί ένα πολύ σημαντικό βήμα, μια ιδιαίτερα κρίσιμη εκπαιδευτική περίοδο στη ζωή του παιδιού και αφορά στη μάθηση, στην προσωπική ανάπτυξη και στην κοινωνικοποίησή του. Η ζωή του μικρού παιδιού υπόκειται σε μια μεταβατική και ομολογουμένως αρκετά μεγάλη αλλαγή, να βρίσκεται δηλαδή εκεί που δεν έχει ξαναβρεθεί ,να κάνει αυτά που δεν έχει ξανακάνει και το σημαντικότερο να εξελιχθεί σε κάτι που δεν ήταν ως τώρα αλλά που από αυτό καθορίζεται η μετέπειτα εξέλιξη και ψυχοσωματική ανάπτυξη του. Από την πρώτη κιόλας μέρα που έρχεται στο νηπιαγωγείο καλείται να αντιμετωπίσει ένα εβδομαδιαίο πρόγραμμα που είναι κάτι απαιτητικό γι αυτό.

    Δεν είναι εύκολο για όλα τα παιδιά να συνηθίσουν ανώδυνα τη νέα αυτή απαιτητική κατάσταση , τη συναναστροφή δηλαδή, με τόσα άγνωστα μέχρι στιγμής για εκείνο άτομα-νηπιαγωγός και συμμαθητές- εκτός της οικογένειάς του.. Όταν ένα παιδί αρχίζει το νηπιαγωγείο του συμβαίνουν πολλές αλλαγές. Από μέλος μιας οικογένειας γίνεται ξαφνικά μέλος μια μεγαλύτερης άγνωστής του μέχρι τώρα ομάδας. Η πρώτη απομάκρυνση του παιδιού από το σπίτι πολλές φορές είναι αρκετά δύσκολη συναισθηματικά για εκείνο. Την πρώτη μέρα –και ίσως για κάποιο σεβαστό χρονικό διάστημα-στο νηπιαγωγείο, κατά τον αποχωρισμό με τη μητέρα, είναι πολύ πιθανό το παιδί να εκδηλώσει άρνηση με κλάματα και φωνές και να προσκολληθεί σε εκείνη. Χρειάζεται χρόνος για να χτιστεί η εμπιστοσύνη και ο αμοιβαίος σεβασμός με τα υπόλοιπα μέλη που θα συναποτελούν τη νέα ομάδα και ιδιαιτέρως με την ίδια τη νηπιαγωγό , η οποία είναι η επικεφαλής της ομάδας (ΟδηγοςΓονέα, ΥΠΕΠΘ).. Οπότε γίνεται εύκολα αντιληπτό, -για όσους πραγματικά επιθυμούν να το αντιληφθούν και δεν υποκινούνται από προσωπικά συμφέροντα και ιδιοτελείς σκοπούς- πως επιπλέον των απαιτούμενων και άκρως απαραίτητων ατόμων στο χώρο του νηπιαγωγείου, περισσότερο αποσυντονίζουνκαι ζημιώνουν το παιδί αυτής της ηλικίας, και δυσχεραίνουν παρά διευκολύνουν την ομαλή ένταξή του στο χώρο του νηπιαγωγείου .

    Επιπλέον, το παιδί στο νηπιαγωγείο θα αναπτύξει όλες τις κινητικοαισθητικές, αντιληπτικές, μνημονικές, γλωσσικές και μεταγλωσσικές ικανότητες, που το καθιστούν έτοιμο να εκπαιδευτεί αβίαστα και αποτελεσματικά. Το νηπιαγωγείο είναι το μέρος που καθορίζει, αν το παιδί μας θα αποκτήσει θετική ή αρνητική στάση για το σχολείο και ορίζει τη γνώση γενικότερα, καθώς οι εμπειρίες και γνώσεις που αποκτούν τα παιδιά στην προσχολική ηλικία δεν επηρεάζουν μόνο τη μετέπειτα σχολική διαδρομή τους, αλλά ολόκληρη τη ζωή τους. Όταν τα παιδιά ξεκινούν το νηπιαγωγείο δεν βρίσκονται στο ίδιο επίπεδο ικανότητας, προκειμένου να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις του. Το νηπιαγωγείο με την παρέμβασή του να βοηθάει τα παιδιά ώστε αργότερα, κατά την ένταξή τους αργότερα στο δημοτικό σχολείο, να εμφανίζουν περίπου ίδιο βαθμό ικανοτήτων και δεξιοτήτων (ΟδηγοςΓονέα, ΥΠΕΠΘ).
    Τα προγράμματα αυτά δεν νοούνται ως διακριτά διδακτικά αντικείμενα, αλλά ως πλαίσια ανάπτυξης δραστηριοτήτων που είναι αναπτυξιακά κατάλληλες και αποτελεσματικές για τα παιδιά του Νηπιαγωγείου. Στόχος των προγραμμάτων είναι η ολόπλευρη ανάπτυξη των παιδιών σωματικά, συναισθηματικά, νοητικά και κοινωνικά , μέσω παιγνιωδών μορφών μάθησης, και όχι με τη «σχολειοποιηση» της γνώσης με διακριτά αντικείμενα μάθησης.. Τα προγράμματα οργανώνονται γύρω από θέματα που προκαλούν το ενδιαφέρον των παιδιών και είναι παιδαγωγικά κατάλληλα. Οι θεματικές προσεγγίσεις καθώς και τα σχέδια εργασίας, είναι βασικά στοιχεία των προγραμμάτων και δίνουν έμφαση στη διαφοροποιημένη μάθηση, στη διαθεματικότητα, στη βιωματική μάθηση, στην ολιστική αντίληψη της γνώσης και στην αξιοποίηση του ενδιαφέροντος και των ιδεών των παιδιών στη διαδικασία της μάθησης. Επίσης, το παιχνίδι ελεύθερο ή οργανωμένο κατέχει πρωτεύοντα ρόλο στην εξέλιξη του προγράμματος ως κυρίαρχο μέσο ανάπτυξης, μάθησης και κοινωνικοποίησης των παιδιών.

  • 2 Μαΐου 2020, 02:47 | Μητέρα

    Είναι δυνατόν να μην σκέφτεστε τα παιδιά μας; Όλοι οι γονείς είμασε κατα της εισαγωγής των Αγγλικών στο νηπιαγωγείο. Όσο για τα ιδιωτικά σχολεία δεν θα το σχολιάσω…Όλοι ξέρουμε πως λειτουργούν και αν τα νήπια μαθαίνουν Αγγκικά στα 4 και στα 5 τους. Έχω φίλους με παιδιά σε ιδιωτικά νηπιαγωγεία κι έχω μάθει ότι γίνεται ντόρος για το τίποτα. Έχουν χρόνο τα παιδιά μας να μάθουν Αγγλικά. Γιατί να τους το επιβάλλουμε;

  • 2 Μαΐου 2020, 02:06 | Αγγελική

    ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΚΗ ΟΜΟΣΠΟΝΙΑ ΕΛΛΑΔΑΣ
    Σύνοδος Προέδρων/Κοσμητόρων
    Παιδαγωγικών Τμημάτων/Σχολών

    Αθήνα 22 Φεβρουαρίου 2020

    Κοινή ανακοίνωση του Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. και της Συνόδου Προέδρων και Κοσμητόρων των Παιδαγωγικών Τμημάτων και Σχολών για την ένταξη των αντικειμένων της Φυσικής Αγωγής και των Αγγλικών στο πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου

    ​Πραγματοποιήθηκε το Σάββατο 22 Φεβρουαρίου 2020 στα γραφεία της Δ.Ο.Ε. στην Αθήνα, για πρώτη φορά στα εκπαιδευτικά χρονικά της χώρας μας, κοινή σύσκεψη της Συνόδου των Προέδρων και Κοσμητόρων των Παιδαγωγικών Τμημάτων και Σχολών με το Δ.Σ. της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας.
    ​Η Σύνοδος των Προέδρων και Κοσμητόρων των Παιδαγωγικών Τμημάτων και Σχολών και το Δ.Σ. της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας εκφράζουμε την αντίθεσή μας στην πρόθεση του Υπουργείου Παιδείας να τοποθετήσει εκπαιδευτικούς Φυσικής Αγωγής και Αγγλικών στα ελληνικά δημόσια Νηπιαγωγεία.
    ​Μια τέτοια πρόθεση έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τη φιλοσοφία του Αναλυτικού Προγράμματος Σπουδών του Νηπιαγωγείου, στερείται επιστημονικής τεκμηρίωσης παραβλέποντας βασικές παιδαγωγικές αρχές και τελικά οδηγεί στη σχολειοποίηση του Νηπιαγωγείου, αγνοώντας τις ιδιαίτερες εκπαιδευτικές ανάγκες των νηπίων 4-6 ετών.
    ​Ζητάμε από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου να αναθεωρήσει τη στάση της λαμβάνοντας υπόψη την τεκμηριωμένη επιστημονικά θέση μας.

    Για το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε.

    Σύνοδος των Προέδρων και Κοσμητόρων των Παιδαγωγικών Τμημάτων και Σχολών

    ΠANEΠIΣTHMIO AIΓAIOY

    1. Σχολή Ανθρωπιστικών Επιστημών
    2. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης (ΠΤΔΕ)
    3. Τμήμα Επιστημών της Προσχολικής Αγωγής και του Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού (Τ.Ε.Π.Α.Ε.Σ.)

    ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ(ΑΠΘ)

    4. Παιδαγωγική Σχολή (ΑΠΘ)
    5. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης (ΠΤΔΕ)
    6. Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (ΤΕΠΑΕ)
    ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ

    7. Σχολή Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών, με έδρα την Φλώρινα
    8. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης (Φλώρινα)
    9. Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών (Φλώρινα)
    ΕΘΝΙΚΟ ΚΑΙ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ (ΕΚΠΑ)

    10. Σχολή Επιστημών Αγωγής
    11. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης
    12. Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία (ΤΕΑΠΗ)
    ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ

    13. Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών
    14. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης
    15. Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης,
    16. Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής
    ΔΗΜΟΚΡΙΤΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΡΑΚΗΣ

    17. Σχολή Επιστημών Αγωγής
    18. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης (ΠΤΔΕ)
    19. Τμήμα των Επιστημών της Εκπαίδευσης στην Προσχολική Ηλικία (Τ.Ε.Ε.Π.Η.)
    ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ

    20. Σχολή Επιστημών Αγωγής
    21. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης( Π.Τ.Δ.Ε.)
    22. Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών (ΠΤΝ )
    ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΚΡΗΤΗΣ

    23. Σχολή Επιστημών Αγωγής
    24. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης( ΠΤΔΕ)
    25. Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης
    ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ

    26. Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών
    27. Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και Κοινωνικής Εργασίας (αρχικά ως Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης), 1983, με έδρα την Πάτρα
    28. Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία (ΤΕΕΑΠΗ)

  • 2 Μαΐου 2020, 02:03 | Μαραρίτα

    Η φοίτηση στο Νηπιαγωγείο αποτελεί ένα πολύ σημαντικό βήμα, μια ιδιαίτερα κρίσιμη εκπαιδευτική περίοδο στη ζωή του παιδιού και αφορά στη μάθηση, στην προσωπική ανάπτυξη και στην κοινωνικοποίησή του. Η ζωή του μικρού παιδιού υπόκειται σε μια μεταβατική και ομολογουμένως αρκετά μεγάλη αλλαγή, να βρίσκεται δηλαδή εκεί που δεν έχει ξαναβρεθεί ,να κάνει αυτά που δεν έχει ξανακάνει και το σημαντικότερο να εξελιχθεί σε κάτι που δεν ήταν ως τώρα αλλά που από αυτό καθορίζεται η μετέπειτα εξέλιξη και ψυχοσωματική ανάπτυξη του. Από την πρώτη κιόλας μέρα που έρχεται στο νηπιαγωγείο καλείται να αντιμετωπίσει ένα εβδομαδιαίο πρόγραμμα που είναι κάτι απαιτητικό γι αυτό.

    Δεν είναι εύκολο για όλα τα παιδιά να συνηθίσουν ανώδυνα τη νέα αυτή απαιτητική κατάσταση , τη συναναστροφή δηλαδή, με τόσα άγνωστα μέχρι στιγμής για εκείνο άτομα-νηπιαγωγός και συμμαθητές- εκτός της οικογένειάς του.. Όταν ένα παιδί αρχίζει το νηπιαγωγείο του συμβαίνουν πολλές αλλαγές. Από μέλος μιας οικογένειας γίνεται ξαφνικά μέλος μια μεγαλύτερης άγνωστής του μέχρι τώρα ομάδας. Η πρώτη απομάκρυνση του παιδιού από το σπίτι πολλές φορές είναι αρκετά δύσκολη συναισθηματικά για εκείνο. Την πρώτη μέρα –και ίσως για κάποιο σεβαστό χρονικό διάστημα-στο νηπιαγωγείο, κατά τον αποχωρισμό με τη μητέρα, είναι πολύ πιθανό το παιδί να εκδηλώσει άρνηση με κλάματα και φωνές και να προσκολληθεί σε εκείνη. Χρειάζεται χρόνος για να χτιστεί η εμπιστοσύνη και ο αμοιβαίος σεβασμός με τα υπόλοιπα μέλη που θα συναποτελούν τη νέα ομάδα και ιδιαιτέρως με την ίδια τη νηπιαγωγό , η οποία είναι η επικεφαλής της ομάδας (ΟδηγοςΓονέα, ΥΠΕΠΘ).. Οπότε γίνεται εύκολα αντιληπτό, -για όσους πραγματικά επιθυμούν να το αντιληφθούν και δεν υποκινούνται από προσωπικά συμφέροντα και ιδιοτελείς σκοπούς- πως επιπλέον των απαιτούμενων και άκρως απαραίτητων ατόμων στο χώρο του νηπιαγωγείου, περισσότερο αποσυντονίζουνκαι ζημιώνουν το παιδί αυτής της ηλικίας, και δυσχεραίνουν παρά διευκολύνουν την ομαλή ένταξή του στο χώρο του νηπιαγωγείου .

    Επιπλέον, το παιδί στο νηπιαγωγείο θα αναπτύξει όλες τις κινητικοαισθητικές, αντιληπτικές, μνημονικές, γλωσσικές και μεταγλωσσικές ικανότητες, που το καθιστούν έτοιμο να εκπαιδευτεί αβίαστα και αποτελεσματικά. Το νηπιαγωγείο είναι το μέρος που καθορίζει, αν το παιδί μας θα αποκτήσει θετική ή αρνητική στάση για το σχολείο και ορίζει τη γνώση γενικότερα, καθώς οι εμπειρίες και γνώσεις που αποκτούν τα παιδιά στην προσχολική ηλικία δεν επηρεάζουν μόνο τη μετέπειτα σχολική διαδρομή τους, αλλά ολόκληρη τη ζωή τους. Όταν τα παιδιά ξεκινούν το νηπιαγωγείο δεν βρίσκονται στο ίδιο επίπεδο ικανότητας, προκειμένου να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις του. Το νηπιαγωγείο με την παρέμβασή του να βοηθάει τα παιδιά ώστε αργότερα, κατά την ένταξή τους αργότερα στο δημοτικό σχολείο, να εμφανίζουν περίπου ίδιο βαθμό ικανοτήτων και δεξιοτήτων (ΟδηγοςΓονέα, ΥΠΕΠΘ).
    Τα προγράμματα αυτά δεν νοούνται ως διακριτά διδακτικά αντικείμενα, αλλά ως πλαίσια ανάπτυξης δραστηριοτήτων που είναι αναπτυξιακά κατάλληλες και αποτελεσματικές για τα παιδιά του Νηπιαγωγείου. Στόχος των προγραμμάτων είναι η ολόπλευρη ανάπτυξη των παιδιών σωματικά, συναισθηματικά, νοητικά και κοινωνικά , μέσω παιγνιωδών μορφών μάθησης, και όχι με τη «σχολειοποιηση» της γνώσης με διακριτά αντικείμενα μάθησης.. Τα προγράμματα οργανώνονται γύρω από θέματα που προκαλούν το ενδιαφέρον των παιδιών και είναι παιδαγωγικά κατάλληλα. Οι θεματικές προσεγγίσεις καθώς και τα σχέδια εργασίας, είναι βασικά στοιχεία των προγραμμάτων και δίνουν έμφαση στη διαφοροποιημένη μάθηση, στη διαθεματικότητα, στη βιωματική μάθηση, στην ολιστική αντίληψη της γνώσης και στην αξιοποίηση του ενδιαφέροντος και των ιδεών των παιδιών στη διαδικασία της μάθησης. Επίσης, το παιχνίδι ελεύθερο ή οργανωμένο κατέχει πρωτεύοντα ρόλο στην εξέλιξη του προγράμματος ως κυρίαρχο μέσο ανάπτυξης, μάθησης και κοινωνικοποίησης των παιδιών.

  • 2 Μαΐου 2020, 01:56 | Λίτσα

    Λανθασμένη η απόφασή σας για εισαγωγή ειδικότητας στο Νηπιαγωγείο. Με αυτό τον τρόπο αποδομειτε τον θεσμό της Προσχολικής εκπαίδευσης με επικινδυνότητα τη σχολειοποιηση του.Τέτοιες πρακτικές μόνο σύγχυση μπορούν να προκαλέσουν στα παιδιά αυτής της ηλικίας.
    Η ποιοτική αναβάθμιση της προσχολικής εκπαίδευσης επιτυγχάνεται με:

    Μόνιμο σταθερό εκπαιδευτικό προσωπικό

    Καθολική εφαρμογή της δίχρονης προσχολικής

    Μείωση μαθητών ανά τάξη (και όχι αύξηση από 22 σε 24 συν 10%)

    Παροχή κατάλληλων υλικότεχνικών υποδομών

  • 2 Μαΐου 2020, 01:55 | Βαγγέλης

    Κρίμα που για να βολευτούν κάποιοι τα παιδιά μας πρέπει να γίνουν πειραματόζωα. Όχι στην ένταξη των Αγγλικών στα νηπιαγωγεία.

  • 2 Μαΐου 2020, 01:52 | Χρήστος

    Λάθος κίνηση η εισαγωγή ειδικότητας στο νηπιαγωγείο. Χάνεται ο ιδιαίτερος χαρακτήρας και αυτο που πρεσβεύει. Έχουν γραφτεί και έχουν τεκμηριωθεί κείμενα σχετικά με αυτό, από όλους τους καθηγητές των Παιδαγωγικών τμημάτων, τη ΔΟΕ και τους νηπιαγωγούς της τάξης. Υπάρχουν πολλά άλλα βασικά θέματα από την εκμάθηση των Αγγλικών στις ηλικίες 4-5. Ενίσχυση της δίχρονης προσχολικής εκπαίδευσης με καινούργια νηπιαγωγεία όπου χρειάζονται, μόνιμους διορισμούς, ίδρυση νέων οργανικών θέσεων και μια παράλληλη στήριξη ανα μαθητή που την χρειάζεται. Μείωση του αριθμού μαθητών και ίδρυση τμημάτων ένταξης. Δουλεύοντας στο δημόσιο νηπιαγωγείο, βλεπουμε καθημερινά τις αδυναμίες του και γνωρίζουμε καλά τι χρειάζονται οι μικροί μας μαθητές, καλύτερα από τον καθένα που τα βλέπει από την απ’έξω. Στηρίξτε πραγματικά το νηπιαγωγείο. Δεν μπορεί να δουλέψει ο καθένας χωρίς την απαραίτητη κατάρτιση σε αυτες τις ευαίσθητες ηλικίες.

  • 2 Μαΐου 2020, 01:50 | Αγανακτησμένη μητέρα νηπίου

    Ξαφνικά όλες οι ειδικότητες θέλουν να μπουν στο νηπιαγωγείο. Μια λένε τα παιδιά μας παχύσαρκα και μια ότι πρέπει από τώρα να μάθουν Αγγλικά και να χειρίζονται υπολογιστές. Έλεος. Εσείς τώρα είστε εκπαιδευτικοί ή απλώς θέλετε να μπείτε στο δημόσιο; Δεν επιθυμώ καμία ειδικότητα στο νηπιαγωγείο, όπως και όλοι οι γονείς από το νηπιαγωγείο του παιδιού μου. Κ. Κεραμέως παρακαλώ να μας λάβετε σοβαρά υπόψιν σας. Είναι τα παιδιά μας.

  • 2 Μαΐου 2020, 01:32 | Κατερίνα

    Ως μητέρα νηπίου θεωρώ απαράδεκτο την εισαγωγή ξένης γλώσσας σε τόσο μικρή ηλικία.
    Στόχος του νηπιαγωγείου είναι τα παιδιά να συμμετέχουν αβίαστα και να αγαπήσουν το σχολείο.
    Επιπλέον με τι γνώσεις θα μπουν οι απόφοιτοι της Αγγλικής φιλολογίας να διδάξουν σε αυτές τις ηλικίες; Είναι καταρτισμένοι για το πως θα διαχειριστούν τόσο μικρά παιδιά;
    Τι θα γίνει με τα παιδιά των μεταναστών που ήδη έχουν να αντιμετωπίσουν δύο γλώσσες(την μητρική τους και την ελληνική);
    Ας μην πειραματιστούμε σε τόσο μικρά παιδιά…
    Ας τα βοηθήσουμε να ΑΓΑΠΗΣΟΥΝ το σχολείο….
    Ένας καλός τρόπος αναβάθμισης της προσχολικής εκπαίδευσης θα ήταν νέα κτίρια, υποδομές, λιγότερα παιδιά ανά τάξη…

  • 2 Μαΐου 2020, 01:24 | Ειρήνη

    Όχι στην σχολειοποίση του νηπιαγωγείου. Τα Αγγλικά μπορούν να περιμένουν. Να στείλετε εγκαίρως τις παράλληλες που ζητάμε.

  • 2 Μαΐου 2020, 01:21 | Μαριλένα

    Ως μητέρα νηπίου και εκπαιδευτικός ΠΕ06 (17 χρόνια σε πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια) θεωρώ ότι τα παιδιά στο νηπιαγωγείο δεν είναι έτοιμα για την εκμάθηση ξένης γλώσσας. Το κάθε παιδί έχει τον δικό του ρυθμό μάθησης και δεν είναι παιδαγωγικά σωστό να ξεκινήσουν μια ξένη γλώσσα από την ηλικία των 4-5 χρονών. Όλες οι έρευνες αυτό δείχνουν. Θα πρέπει κ. Κεραμέως να μας λάβετε σοβαρά υπόψιν.

  • 2 Μαΐου 2020, 01:07 | Γιώγρος καθηγητής Αγγλικών

    Ως καθηγητής Αγγλικών πιστεύω ότι το να αυξηθούν οι ώρες μας στη δευτεροβάθμια θα ήταν σίγουρα πιο χρήσιμο.

  • 2 Μαΐου 2020, 01:03 | Πατέρας νηπίου

    Μην κάνετε τα παιδιά μας πειραματόζωα. Δεν θέλουμε να γίνουν ρομποτάκια αλλά να ζήσουν την παιδική τους ηλικία.

  • 2 Μαΐου 2020, 00:50 | ΚΣ

    Πολύ θετική κίνηση η έναρξη του μαθήματος Αγγλικής γλώσσας στο Νηπιαγωγείο. Ας βλέπουμε μπροστά. Σε χώρες της Ευρώπης στην ηλικία των 15 ετών, παίρνουν από το σχολείο και Πιστοποίηση σε 2 ξένες γλώσσες. Τα Αγγλικά είναι γλώσσα παγκόσμια. Παράλληλα με το μάθημα των Ελληνικών, ας ξεκινήσουν να μαθαίνουν με όποιο εκπαιδευτικό τρόπο κριθεί κατάλληλος, και Αγγλικά.
    Επίσης χρειάζεται να βελτιωθεί και το ωράριο του Ολοήμερου Νηπιαγωγείου. Προτείνεται η λήξη του Ολοήμερου Νηπιαγωγείου στις 17.30 η στις 18.00
    Ας ξεφύγουμε από αγκυλώσεις και ας προχωρήσουμε.

  • 2 Μαΐου 2020, 00:33 | Κατερίνα

    Λάθος κίνηση η εισαγωγή ειδικότητας στο νηπιαγωγείο. Χάνεται ο ιδιαίτερος χαρακτήρας και αυτο που πρεσβεύει. Έχουν γραφτεί και έχουν τεκμηριωθεί κείμενα σχετικά με αυτό, από όλους τους καθηγητές των Παιδαγωγικών τμημάτων, τη ΔΟΕ και τους νηπιαγωγούς της τάξης. Υπάρχουν πολλά άλλα βασικά θέματα από την εκμάθηση των Αγγλικών στις ηλικίες 4-5. Ενίσχυση της δίχρονης προσχολικής εκπαίδευσης με καινούργια νηπιαγωγεία όπου χρειάζονται, μόνιμους διορισμούς, ίδρυση νέων οργανικών θέσεων και μια παράλληλη στήριξη ανα μαθητή που την χρειάζεται. Μείωση του αριθμού μαθητών και ίδρυση τμημάτων ένταξης. Δουλεύοντας στο δημόσιο νηπιαγωγείο, βλεπουμε καθημερινά τις αδυναμίες του και γνωρίζουμε καλά τι χρειάζονται οι μικροί μας μαθητές, καλύτερα από τον καθένα που τα βλέπει από την απ’έξω. Στηρίξτε πραγματικά το νηπιαγωγείο. Δεν μπορεί να δουλέψει ο καθένας χωρίς την απαραίτητη κατάρτιση σε αυτες τις ευαίσθητες ηλικίες.

  • 2 Μαΐου 2020, 00:31 | Κ.Τ

    Μα θα μας τρελανετε;;;Αγγλικα στο νηπιο;;; Εδω τα παιδια δεμπορουν να γραψουν ως 3η γυμνασιου μια σωστη παραγραφο

  • 2 Μαΐου 2020, 00:30 | Παναγιώτης

    Λάθος κίνηση η εισαγωγή ειδικότητας στο νηπιαγωγείο. Χάνεται ο ιδιαίτερος χαρακτήρας και αυτο που πρεσβεύει. Έχουν γραφτεί και έχουν τεκμηριωθεί κείμενα σχετικά με αυτό, από όλους τους καθηγητές των Παιδαγωγικών τμημάτων, τη ΔΟΕ και τους νηπιαγωγούς της τάξης. Υπάρχουν πολλά άλλα βασικά θέματα από την εκμάθηση των Αγγλικών στις ηλικίες 4-5. Ενίσχυση της δίχρονης προσχολικής εκπαίδευσης με καινούργια νηπιαγωγεία όπου χρειάζονται, μόνιμους διορισμούς, ίδρυση νέων οργανικών θέσεων και μια παράλληλη στήριξη ανα μαθητή που την χρειάζεται. Μείωση του αριθμού μαθητών και ίδρυση τμημάτων ένταξης. Δουλεύοντας στο δημόσιο νηπιαγωγείο, βλεπουμε καθημερινά τις αδυναμίες του και γνωρίζουμε καλά τι χρειάζονται οι μικροί μας μαθητές, καλύτερα από τον καθένα που τα βλέπει από την απ’έξω. Στηρίξτε το νηπιαγωγείο. Δεν μπορεί να δουλέψει ο καθένας χωρίς την απαραίτητη κατάρτιση σε αυτες τις ευαίσθητες ηλικίες.

  • 2 Μαΐου 2020, 00:30 | Νηπιαγωγός

    Λάθος κίνηση η εισαγωγή ειδικότητας στο νηπιαγωγείο. Χάνεται ο ιδιαίτερος χαρακτήρας και αυτο που πρεσβεύει. Έχουν γραφτεί και έχουν τεκμηριωθεί κείμενα σχετικά με αυτό, από όλους τους καθηγητές των Παιδαγωγικών τμημάτων, τη ΔΟΕ και τους νηπιαγωγούς της τάξης. Υπάρχουν πολλά άλλα βασικά θέματα από την εκμάθηση των Αγγλικών στις ηλικίες 4-5. Ενίσχυση της δίχρονης προσχολικής εκπαίδευσης με καινούργια νηπιαγωγεία όπου χρειάζονται, μόνιμους διορισμούς, ίδρυση νέων οργανικών θέσεων και μια παράλληλη στήριξη ανα μαθητή που την χρειάζεται. Μείωση του αριθμού μαθητών και ίδρυση τμημάτων ένταξης. Δουλεύοντας στο δημόσιο νηπιαγωγείο, βλεπουμε καθημερινά τις αδυναμίες του και γνωρίζουμε καλά τι χρειάζονται οι μικροί μας μαθητές, καλύτερα από τον καθένα που τα βλέπει από την απ’έξω. Στηρίξτε το νηπιαγωγείο. Δεν μπορεί να δουλέψει ο καθένας χωρίς την απαραίτητη κατάρτιση σε αυτες τις ευαίσθητες ηλικίες.

  • 2 Μαΐου 2020, 00:29 | Κωνσταντίνα

    Λάθος κίνηση η εισαγωγή ειδικότητας στο νηπιαγωγείο. Χάνεται ο ιδιαίτερος χαρακτήρας και αυτο που πρεσβεύει. Έχουν γραφτεί και έχουν τεκμηριωθεί κείμενα σχετικά με αυτό, από όλους τους καθηγητές των Παιδαγωγικών τμημάτων, τη ΔΟΕ και τους νηπιαγωγούς της τάξης. Υπάρχουν πολλά άλλα βασικά θέματα από την εκμάθηση των Αγγλικών στις ηλικίες 4-5. Ενίσχυση της δίχρονης προσχολικής εκπαίδευσης με καινούργια νηπιαγωγεία όπου χρειάζονται, μόνιμους διορισμούς, ίδρυση νέων οργανικών θέσεων και μια παράλληλη στήριξη ανα μαθητή που την χρειάζεται. Μείωση του αριθμού μαθητών και ίδρυση τμημάτων ένταξης. Δουλεύοντας στο δημόσιο νηπιαγωγείο, βλεπουμε καθημερινά τις αδυναμίες του και γνωρίζουμε καλά τι χρειάζονται οι μικροί μας μαθητές, καλύτερα από τον καθένα που τα βλέπει από την απ’έξω. Στηρίξτε το νηπιαγωγείο. Δεν μπορεί να δουλέψει ο καθένας χωρίς την απαραίτητη κατάρτιση σε αυτες τις ευαίσθητες ηλικίες.

  • 2 Μαΐου 2020, 00:23 | Αλίκη

    Είμαι καθηγήτρια Αγγλικών και βλέπω τόσες μέρες συναδέλφους, που πιθανόν είναι νέοι στο επάγγελμα, να δηλώνουν ότι είμαστε κατάλληλοι να διδάξουμε σε νηπιαγωγείο. Συνάλεφοί γνωρίζετε πολύ καλά ότι η κατάλληλη ηλικία για να μάθει ένα παίδι δέυτερη γλώσσα είναι η ηλικία των 7 ετών. Διάβαστε καμιά έρευνα και μην τσιμπάτε το τυράκι. Θέσεις δεν θα ανοίξουν με αυτό αλλά με το να αυξηθούν οι ώρες μας σε δημοτικό και δευτεροβάθμια.

  • 2 Μαΐου 2020, 00:22 | Βασιλική

    Λάθος κίνηση η εισαγωγή ειδικότητας στο νηπιαγωγείο. Χάνεται ο ιδιαίτερος χαρακτήρας και αυτο που πρεσβεύει. Έχουν γραφτεί και έχουν τεκμηριωθεί κείμενα σχετικά με αυτό, από όλους τους καθηγητές των Παιδαγωγικών τμημάτων, τη ΔΟΕ και τους νηπιαγωγούς της τάξης. Υπάρχουν πολλά άλλα βασικά θέματα από την εκμάθηση των Αγγλικών στις ηλικίες 4-5. Ενίσχυση της δίχρονης προσχολικής εκπαίδευσης με καινούργια νηπιαγωγεία όπου χρειάζονται, μόνιμους διορισμούς, ίδρυση νέων οργανικών θέσεων και μια παράλληλη στήριξη ανα μαθητή που την χρειάζεται. Μείωση του αριθμού μαθητών και ίδρυση τμημάτων ένταξης. Δουλεύοντας στο δημόσιο νηπιαγωγείο, βλεπουμε καθημερινά τις αδυναμίες του και γνωρίζουμε καλά τι χρειάζονται οι μικροί μας μαθητές, καλύτερα από τον καθένα που τα βλέπει από την απ’έξω. Στηρίξτε πραγματικά το νηπιαγωγείο. Δεν μπορεί να δουλέψει ο καθένας χωρίς την απαραίτητη κατάρτιση σε αυτες τις ευαίσθητες ηλικίες.

  • 2 Μαΐου 2020, 00:07 | Χρυσή

    Λάθος κίνηση η εισαγωγή ειδικότητας στο νηπιαγωγείο. Χάνεται ο ιδιαίτερος χαρακτήρας και αυτο που πρεσβεύει. Έχουν γραφτεί και έχουν τεκμηριωθεί κείμενα σχετικά με αυτό, από όλους τους καθηγητές των Παιδαγωγικών τμημάτων, τη ΔΟΕ και τους νηπιαγωγούς της τάξης. Υπάρχουν πολλά άλλα βασικά θέματα από την εκμάθηση των Αγγλικών στις ηλικίες 4-5. Ενίσχυση της δίχρονης προσχολικής εκπαίδευσης με καινούργια νηπιαγωγεία όπου χρειάζονται, μόνιμους διορισμούς, ίδρυση νέων οργανικών θέσεων και μια παράλληλη στήριξη ανα μαθητή που την χρειάζεται. Μείωση του αριθμού μαθητών και ίδρυση τμημάτων ένταξης. Δουλεύοντας στο δημόσιο νηπιαγωγείο, βλεπουμε καθημερινά τις αδυναμίες του και γνωρίζουμε καλά τι χρειάζονται οι μικροί μας μαθητές, καλύτερα από τον καθένα που τα βλέπει από την απ’έξω. Στηρίξτε πραγματικά το νηπιαγωγείο. Δεν μπορεί να δουλέψει ο καθένας χωρίς την απαραίτητη κατάρτιση σε αυτες τις ευαίσθητες ηλικίες.

  • 1 Μαΐου 2020, 23:40 | Ιωάννα

    Παραθέτω δημοσίευση σε γνωστό εκπαιδευτικό σάιτ:

    Αγγλικά στο νηπιαγωγείο – Πλούτος ή απειλή;

    Γράφει η Γεωργία Τσιαντούλα, Καθηγήτρια Αγγλικής/ Νηπιαγωγός

    Σε μήλον τις έριδος φαίνεται πως εξελίσσεται τις τελευταίες ημέρες η δημοσιοποίηση από πλευράς Υπουργείου Παιδείας πρότασης για εισαγωγή δραστηριοτήτων αγγλικής γλώσσας στο νηπιαγωγείο. Έναυσμα του παρόντος άρθρου αποτελεί όχι η δημοσιοποίηση της πρότασης καθεαυτή αλλά η συνειδητοποίηση του βαθμού άγνοιας αλλά και φόβου που περιβάλλει τη σημασία της επαφής του παιδιού με την ξένη γλώσσα από μικρή ηλικία. Ευελπιστώ λοιπόν ότι το παρόν θα δώσει σχετικές απαντήσεις, με τον κατά το δυνατόν απλούστερο τρόπο, μια και πρόκειται για ένα ευρύτατο και ιδιαίτερης πολυπλοκότητας πεδίο.

    Η πιο σημαντική ιδιότητα του ανθρώπινου εγκεφάλου από την πρώτη στιγμή της ζωής, ήδη από τη γέννηση δηλαδή , η οποία αποτελεί βάση της ολόπλευρης κοινωνικο-συναισθηματικής, γνωστικής, μεταγνωστικής, νοητικής ,γλωσσικής ανάπτυξης του ατόμου , είναι η πλαστικότητά του ,γνωστή και ως νευροπλαστικότητα. Πρόκειται για την εξαιρετικά ευέλικτη ικανότητα του εγκεφάλου να αναδιαρθρώνεται δυναμικά ώστε να συμπεριλάβει ερεθίσματα του περιβάλλοντος και νέες εμπειρίες. Αυτή η πλαστικότητα του εγκεφάλου οδηγεί στη δημιουργία συνάψεων μεταξύ των νευρώνων του , δηλαδή ενός δικτύου ενεργών εγκεφαλικών κυττάρων το οποίο εμπλουτίζει τον εγκέφαλο δομικά αλλά και λειτουργικά, δίνοντας στο άτομο τη δυνατότητα να ενσωματώνει με τρόπο φυσικό και αβίαστο τα ερεθίσματα του περιβάλλοντος και να διευρύνει τα γνωστικά του σχήματα ,που είναι δυναμικά σχήματα ερμηνείας του κόσμου. Όσο πιο πλούσια είναι τα ερεθίσματα στα οποία εκτίθεται ο εγκέφαλος τόσο πιο πολυσύνθετο γίνεται το δίκτυο των συνάψεων των νευρώνων και τόσο πιο εύκολο είναι για το άτομο να κατακτήσει νέα γνώση και να ερμηνεύει τον κόσμο γύρω του. Η πλαστικότητα του εγκεφάλου φθίνει όσο το άτομο μεγαλώνει και άρα με την πάροδο το χρόνου η ικανότητα του εγκεφάλου να δημιουργεί συνάψεις μειώνεται. Ταυτόχρονα σε όσο λιγότερα ερεθίσματα εκτίθεται το άτομο , τόσο η νευροπλαστικότητά του αδρανοποιείται. Συνεπώς, όσο νωρίτερα το παιδί έρχεται σε επαφή με την ξένη γλώσσα τόσο πιο αβίαστη, φυσική και αποτελεσματικότερη είναι η κατάκτησή της αλλά και τόσο πιο πολύ οξύνεται η ικανότητα ανταπόκρισης και αλληλεπίδρασής του με τα βιώματα του περιβάλλοντος γενικότερα.

    Ακούγεται συχνά βεβαίως το επιχείρημα ότι η εκμάθηση της ξένης γλώσσας θα προκαλέσει σύγχυση στο μικρό παιδί που ακόμα δεν έχει μάθει τη μητρική του γλώσσα. Αυτό το επιχείρημα υπαινίσσεται την ύπαρξη ηλικιακά προσδιορισμένων, χρονικά περιχαρακωμένων και διαδοχικών σταδίων μαθησιακής ετοιμότητας τη στιγμή που η γλωσσική εκμάθηση δεν είναι μια διαδικασία στατική που ξεκινάει σε δεδομένη χρονική στιγμή αλλά μια δυναμική διαδικασία που ξεκινάει με το ξεκίνημα της ζωής. Ως προς την αλληλεπίδραση μεταξύ των γλωσσών τώρα, να ξεκαθαρίσουμε καταρχήν ότι η άποψη ότι δυο γλωσσικά συστήματα λειτουργούν ανταγωνιστικά μεταξύ τους με τρόπο που η ανάπτυξη μιας γλώσσας να περιορίζει ή να επιβραδύνει την ανάπτυξη της άλλης έχουν προ πολλού καταρριφθεί χάρη στα σύγχρονα ερευνητικά και επιστημονικά δεδομένα. Η θεωρία του J. Cummins περί Κοινής Υποκείμενης Γλωσσικής Ικανότητας (Common Underlying Language Proficiency) εξηγεί πώς οι γλώσσες μοιράζονται μια κοινή βάση ανάπτυξης , με αποτέλεσμα δεξιότητες π.χ όπως αυτές της επικοινωνίας είτε να είναι κοινές και για τις δυο γλώσσες είτε να μπορούν να μεταφερθούν από τη μια γλώσσα στην άλλη μειώνοντας τον χρόνο που απαιτεί η κατάκτησή τους από το παιδί και υποβοηθώντας τη λειτουργία της βραχύχρονης και μακρόχρονης μνήμης. Η ολοκληρωμένη πηγή σκέψης που κατέχει ο άνθρωπος είναι μια και μοναδική και τα γλωσσικά κανάλια (που μπορεί μάλιστα να είναι περισσότερα από δυο) τροφοδοτούν και τροφοδοτούνται από αυτό το κοινό κεντρικό σύστημα. Τα κοινά στοιχεία μεταφέρονται από το ένα γλωσσικό κανάλι στο άλλο , σε μια αλληλεπιδραστική σχέση αμοιβαίας διάδρασης και όχι μονόδρομης μεταφοράς. Με απλά λόγια, η εκμάθηση δυο γλωσσών ταυτόχρονα , όχι μόνο δεν εμποδίζει την κατάκτησή τους αλλά οι δυο γλώσσες αλληλοϋποστηρίζονται στη βάση τους.

    Ως προς το πώς «μαθαίνονται» οι γλώσσες να επισημάνουμε ότι οι γλωσσικές δεξιότητες ακολουθούν από τη στιγμή της γέννησης μια φυσική σειρά ανάπτυξης ως εξής:

    1)ακοή :το παιδί από τη στιγμή της γέννησής του ακούει την γλώσσα να ομιλείται τριγύρω του

    2) ομιλία : το παιδί αρχίζει να προφέρει ήχους στη γλώσσα που ακούει να ομιλείται.

    3)ανάγνωση :το παιδί βλέπει /παρατηρεί το γραπτό λόγο που υπάρχει γύρω του

    4)γραφή: το παιδί πειραματίζεται στη γραφή (π.χ δημιουργεί αφηρημένα σχήματα, σχεδιάζει ) πριν τη συστηματική εκμάθησή της γραπτής μορφής της γλώσσας.

    Το παιδί, μέχρι και την ηλικία των 6 ετών όπου και εισάγεται ο συστηματικός εγγραματισμός (γραφή- ανάγνωση )στο επίσημο σχολικό σύστημα έχει εκτεθεί προηγουμένως και για 6 ολόκληρα χρόνια στα ερεθίσματα της μητρικής του γλώσσας προτού αρχίσει να την μαθαίνει συστηματικά. Τι συμβαίνει όμως με την Αγγλική γλώσσα, η οποία σημειωτέον λόγω ακριβώς του ότι αποτελεί ξένη γλώσσα δεν παρέχει στο παιδί εξίσου πλούσια και έγκαιρα ερεθίσματα (άρα η νευροπλαστικότητα του εγκεφάλου δεν αξιοποιείται);

    Το πρώτο που κάνουμε είναι στην Γ τάξη του δημοτικού σχολείου περίπου , να βάζουμε το παιδί να μάθει το αλφάβητο και μετά λέξεις. Ξεκινάμε δηλαδή από τη δεξιότητα που αποτελεί το τελευταίο βήμα της φύσης της γλωσσικής ανάπτυξης . Μετά διδάσκουμε ανάγνωση και μετά αποσπασματικά ασκήσεις ακουστικής κατανόησης και ομιλίας. Ακολουθούμε δηλαδή την ακριβώς αντίθετη διαδικασία από αυτή που ακολουθεί η φυσική πορεία γλωσσικής ανάπτυξης !Με άλλα λόγια , λειτουργούμε ενάντια στη γλωσσική φύση του παιδιού! Και μάλιστα έχει χαθεί πολύτιμος χρόνος ως προς τη αξιοποίηση της πλαστικότητας του εγκεφάλου Αυτό ακριβώς το έλλειμμα έρχεται να διορθώσει η εισαγωγή της αγγλικής στη νηπιακή ηλικία.

    Αναφορικά με το επιχείρημα ότι η ενσωμάτωση της αγγλικής στο νηπιαγωγείο αντιτίθεται πλήρως με το παιδαγωγικό πλαίσιο που διέπει αυτή τη βαθμίδα εκπαίδευσης και άρα είναι αντιπαιδαγωγική , ξεκινώ με μια σύντομη ανασκόπηση των κατάλληλων για μικρά παιδαγωγικών και διδακτικών προσεγγίσεων όπως αυτές περιγράφονται στον Οδηγό Νηπιαγωγού. Σε αυτές τις βασικές λοιπόν αρχές συμπεριλαμβάνεται η γνώση του κοινωνικο-πολιτισμικού περιβάλλοντος στο οποίο ζουν τα παιδιά, η ενεργητική –βιωματική μάθηση, η προσέγγιση της γνώσης ως ενιαίο και αδιαίρετο όλο, η ανάπτυξη θετικών στάσεων απέναντι στη μάθηση, η προσέγγιση της γνώσης μέσα από αλληλεπίδραση με διαφορετικές πηγές (διαθεματική προσέγγιση της γνώσης) , η προσφορά στα παιδιά θετικών βιωμάτων και εμπειριών που καλλιεργούν ένα κλίμα εμπιστοσύνης , αναγνώρισης, αποδοχής και αμοιβαίου σεβασμού αλλά και αυτοπεποίθησης, εμπιστοσύνης στον εαυτό και αυτοεκτίμησης , η επίλυση προβλημάτων με στόχο την ανάπτυξη μεταγνωστικών στρατηγικών χρήσιμων για τη δια βίου μάθηση (μαθαίνω πώς να μαθαίνω), η κατανόηση και ανάπτυξη καθολικών αξιών όπως η αποδοχή της διαφορετικότητας ,η συνειδητοποίηση ότι η δημοκρατία και η μη βια συντελούνται μέσα από τη γνωριμία με άλλες κουλτούρες και γλώσσες και την αποδοχή του γεγονότος ότι υπάρχουν περισσότεροι από ένας τρόποι για την ερμηνεία του κόσμου που μας περιβάλλει (Unesco 2002 όπως παρατίθεται στον Οδηγός νηπιαγωγού, Υπουργείο Παιδείας –Παιδαγωγικό Ινστιτούτο ,σελ.36). Ταυτόχρονα, στο ίδιο έγγραφο τονίζεται η σπουδαιότητα της αξιοποίησης στην τάξη γλωσσών αλλόγλωσσων μαθητών, η οποία περιγράφεται χαρακτηριστικά ως πλούτος και ως παράγοντας διαμόρφωσης, από πλευράς παιδιών, νέων σχέσεων με τη μορφωτική διαδικασία ενώ παρέχονται προς του νηπιαγωγούς συμβουλές και οδηγίες για την αξιοποίηση της ύπαρξης άλλων γλωσσών στην τάξη! Κάθε άλλο παρά απειλή φαίνεται να αποτελεί η ύπαρξη άλλης , πέραν της Ελληνικής γλώσσας στην τάξη σύμφωνα με τον Οδηγό Νηπιαγωγού… Από που άραγε προκύπτει η πλήρης εναντίωση της εισαγωγής της αγγλικής στο παιδαγωγικό πλαίσιο του νηπιαγωγείου σύμφωνα με τα παραπάνω;

    Σκόπιμη κρίνεται στο σημείο αυτό και η ανασκόπηση μιας από τις πιο διαδεδομένες σε ευρωπαϊκό επίπεδο μεθοδολογίας διδακτικής της ξένης γλώσσας , της μεθόδου CLIL (Content Language Integrated Learning) , η δημοτικότητα και η σημασία της οποίας τονίζεται σε πληθώρα ευρωπαϊκών εγγράφων (ενδεικτικά εκθέσεις στο Δίκτυο Ευρυδίκη, έγγραφο με τίτλο Η εξέλιξη της εκπαίδευσης στην Ευρώπη –Η πολυγλωσσία ανοίγει νέες προοπτικές όπως παρατίθεται στην εργασία των Π. Παύλου και Ιωάννου-Γεωργίου Σ. με τίτλο Η εκπαιδευτική προσέγγιση CLIL και οι προοπτικές εφαρμογής της στην Δημοτική και Προδημοτική Εκπαίδευση της Κύπρου στα πλαίσια του 10ου Συνεδρίου Παιδαγωγικής Επιστήμης Κύπρου το 2005). Στο τελευταίο μάλιστα από αυτά επισημαίνεται ότι τα σχετικά πορίσματα της έρευνας δείχνουν ότι δεν απειλείται η ανάπτυξη της μητρικής γλώσσας όταν η έκθεση στην ξένη γλώσσα γίνεται με τον κατάλληλο τρόπο ενώ μετά από μερικά χρόνια διδασκαλίας με την μέθοδο αυτή παρατηρείται βελτίωση και της μητρικής γλώσσας! Και παρότι έχουν περάσει 15 ολόκληρα χρόνια από τη δημοσιοποίηση τέτοιου είδους ερευνητικών δεδομένων στον ελληνόφωνο κόσμο (χωρίς αυτό να σημαίνει ότι είναι τα πιο παλαιά ή τα μοναδικά σε ελληνικό αλλά και παγκόσμιο επίπεδο) , η διαφαινόμενη ελλιπής γνώση αποτελεί τροχοπέδη σε αναγκαία βήματα προόδου της εκπαίδευσης.

    Οι διδακτικές αρχές και τα οφέλη της εν λόγω μεθόδου διδακτικής της ξένης γλώσσας συμπεριλαμβάνουν την αυθεντικότητα της μάθησης, τη διαπροσωπική επικοινωνία, τη βιωματική μάθηση, τη καλλιέργεια μεταγνωστικών δεξιοτήτων , τον ενεργό ρόλο του παιδιού στη μάθηση, στη χρήση αυθεντικού υλικού από τον πραγματικό κόσμο, την διαθεματική προσέγγιση της γνώσης και όχι διακριτά γνωστικά αντικείμενα άρα όχι σχολειοποίηση της μαθησιακής διαδικασίας , την αύξηση των κινήτρων και της αυτοπεποίθησης του υποκειμένου της μάθησης, την κατάρριψη στερεοτύπων , την αυθόρμητη χρήση της γλώσσας. Πώς ακριβώς αυτές οι αρχές που διέπουν τη «διδασκαλία» της ξένης γλώσσας έρχονται σε πλήρη αντίθεση , όπως διατείνονται κάποιοι, με το περιεχόμενο της νηπιακής εκπαίδευσης όπως περιγράφεται στον Οδηγό νηπιαγωγού που προαναφέρθηκε;

    Αναφέρθηκε βέβαια και το επιχείρημα ότι άλλες Ευρωπαϊκές χώρες επιλέγουν να εισάγουν την ξένη γλώσσα αργότερα από το νηπιαγωγείο. Επ ’αυτού να πω ότι το πότε ξεκινούν διάφορες Ευρωπαϊκές χώρες την εκμάθηση ξένης γλώσσας αποτελεί πρακτική επιλογή, γεγονός που δεν συνιστά αυτοδίκαια παράγοντα επιστημονικής τεκμηρίωσης. Σύμφωνα μάλιστα με την έκθεση του 2008 του δικτύου Ευρυδίκη Content and Language Integrated learning at school in Europe που έχει δημοσιευθεί στο Directorate general for Education and Culture, οι παράγοντες που λειτουργούν ανασταλτικά στην εφαρμογή της μεθόδου CLIL (που σύμφωνα με τα προαναφερθέντα ενδείκνυται για τη διδασκαλία της ξένης γλώσσας στο νηπιαγωγείο) είναι η έλλειψη εξειδικευμένου διδακτικού προσωπικού και κατάλληλου εκπαιδευτικού υλικού και οι απαιτούμενοι οικονομικοί πόροι και όχι κάποιος υποτιθέμενος κίνδυνος σύγχυσης μεταξύ μητρικής και ξένης γλώσσας.

    Συμπερασματικά, η εξασφάλιση των κατάλληλων, τεχνικής φύσεως προϋποθέσεων, είναι στο χέρι όλων μας. Η σωστή και επαρκής ενημέρωση , η αξιοποίηση εξειδικευμένου προσωπικού, η αποτελεσματική και ουσιώδης συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων φορέων αλλά και η από μέρους τους έμπρακτη υποστήριξη , πολύ γρήγορα θα αναδείξει ως πλούτο αυτό που σήμερα φαντάζει απειλή…

    Κλείνοντας , θα ήθελα να ευχαριστήσω από καρδιάς για τις εύστοχες παρατηρήσεις της την εκλεκτή συνάδελφο Χιονίδου Αναστασία , ΠΕ 06 Αγγλικής Φιλολογίας, ΜΔΕ Θεωρητική και Εφαρμοσμένη Γλωσσολογία, Υποψήφια Διδάκτωρ Δίγλωσσης εκπαίδευσης και Φωνολογικής Κατάκτησης.

    Τσιαντούλα Γεωργία

    Εκπαιδευτικός ΠΕ06 Αγγλικής Φιλ/ας,

    ΠΕ60 προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης ,

    ΜΔΕ επιστήμες της αγωγής -διδακτική γλώσσας.

  • 1 Μαΐου 2020, 23:33 | Μανώλης Χωριάτης

    Δεν θα προσφέρει κάτι η εισαγωγή της διδασκαλίας των Αγγλικών σε τόσο μικρή ηλικία.Περισσότερο θα επιφέρει σύγχυση στα νήπια.