Άρθρο 89 Βεβαίωση περί μη οφειλής Τ.Α.Π.

Η παρ. 3 του άρθρου 44 του ν. 4262/2014 (Α΄ 114) καταργείται και επανέρχεται σε ισχύ η παρ. 18 του άρθρου 24 του ν. 2130/1993 (Α’ 62).

  • 4 Σεπτεμβρίου 2016, 22:31 | Ιωάννα Κανελλοπούλου

    Παραθέτω την αιτιολογική έκθεση του άρθρου 5 του Ν 4330/2015 (ΦΕΚ 59/16-6-2015), με την οποία απαλείφθηκε η αρχική διατύπωση του άρθρου 54Α του Ν. 4174/2013 περί αυτοδίκαιης ακυρότητας των συμβολαίων σε περίπτωση μη επισύναψης πιστοποιητικού ΕΝΦΙΑ , η οποία αναφέρει (άρθρο 6 της αιτιολογικής έκθεσης) αυτολεξεί:
    «Η προβλεπόμενη από την τροποποιούμενη διάταξη ακυρότητα των συμβολαίων μεταβίβασης της κυριότητας ή δικαιωμάτων επί ακινήτων χωρίς την προσκόμιση του πιστοποιητικού ΕΝΦΙΑ είναι σοβαρή συνέπεια, η οποία πλήττει τις συναλλαγές και είναι δυσανάλογη προς τον επιδιωκόμενο σκοπό.»

    Κατά διαβολική σύμπτωση, την ίδια μέρα(16-6-2015) που δημοσιευόταν η προς το ορθότερο τροποποίηση του άρθρου στον νόμο για τον ΕΝΦΙΑ [και προς ανακούφιση της τρομοκρατίας που επικρατούσε στις περί τα ακίνητα συναλλαγές σχετικά με την επαπειλούμενη αυτοδίκαιη ακυρότητά τους], έτερος υπουργός της κυβέρνησης κατέθετε προς διαβούλευση το σ/ν «Αυτοτελής υπηρεσία ελέγχου νομιμότητας ΟΤΑ –οικονομική βιωσιμότητα και αυτοτέλεια ΟΤΑ – Κανόνες Δημοσιονομικής Διαχείρισης και άλλες διατάξεις θεμάτων Υπουργείου Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης», με το άρθρο 32 του οποίου επανέφερε μιαν άλλη ακυρότητα, αυτή του πιστοποιητικού ΤΑΠ, ήδη καταργηθείσα από την παρ. 3 του άρθρου 44 του ν. 4262/2014 (Α΄ 114) και θεσπισθείσα σε καιρό που δεν υπήρχε κανείς άλλος φόρος βαρύνων την ιδιοκτησία πλην αυτού του Τέλους Ακίνητης Περιουσίας. Αν δεν ήταν τραγικό θα ήταν αστείο.

    Έναν χρόνο και κάτι μετά, επανέρχεται η διάταξη σε νέα διαβούλευση, ωσάν να έχουν εκλείψει όλες εκείνες οι συνθήκες που έχουν καταστήσει τις συναλλαγές στα ακίνητα είδος εν ανεπαρκεία-ή μάλλον εξαφάνιση- με μόνιμη επωδό τη διασφάλιση είσπραξης από τους ΟΤΑ των οφειλουμένων σ’ αυτούς.

    Διαβάστε παρακαλώ τα σχόλια στην προηγούμενη και στην παρούσα διαβούλευση. Ανοίξτε τα αισθητήρια μέσα σας και αφουγκραστείτε τον επιθανάτιο ρόγχο της αγοράς των ακινήτων. Αν δεν μπορείτε να τη σώσετε τουλάχιστον μην την αποτελειώνετε.

  • 3 Σεπτεμβρίου 2016, 11:34 | ΤΣΙΑΜΟΥΡΑΣ ΧΡΗΣΤΟΣ

    Προφανώς ο συντάκτης του σχεδίου δεν μπορεί να βρεθεί στη θέση του συναλλασσόμενου – φορολογούμενου, του υπαλλήλου του Δήμου, του συμβολαιογράφου κ.λ.π. εμπλεκομένων στη διαδικασία έκδοσης του συγκεκριμένου εγγράφου (ΤΑΠ) για να κατανοήσει το βάρβαρο της γραφειοκρατίας που μαστίζει εσαεί την Ελληνική Πολιτεία και το ανελέητη κυνηγητό του αμαρτωλού ακινήτου.
    Αλλά και αν ακόμα δεν μπορεί να παραδεχτεί τα παραπάνω, στο ΤΕΛΟΣ, μετά την «επιτυχία» του εγχειρήματος, θα αντιληφθεί ότι «ώδινεν όρος, έτεκεν μυν».
    Ενθυμούμενος το παλιό πολιτικό σλόγκαν σε …. παράφραση «ούτε μπροστά, ούτε πίσω ….. σημειωτόν» δεν μπορώ να πω τίποτα άλλο, παρά να αναφωνήσω ΕΛΕΟΣ!!!

  • 2 Σεπτεμβρίου 2016, 11:12 | ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΟΥΡΜΠΑΣ ΣΕΡΕΤΗΣ

    Ένα ακόμην πιστοποιητικό απο το παρελθόν επαναβιώνει για να μας αποδείξει για ακόμη μια φορά ότι είμαστε δέσμιοι της γραφειοκρατίας…
    Η κατάργηση του έφερε ανακούφιση στους πολίτες που δεν χρειάζονταν να επισκέπτωνται υποστελεχωμένους δήμους, οι οποίοι με διαφορετικά κριτήρια καθε φορά χορηγούσαν το συγκεκριμένο πιστοποιητιοκό. Όταν επιβλήθηκε ο ΕΝΦΙΑ είχε την λογική του Ενιαίου Φόρου ώστε να εξαλειφθούν οι επιμέρους φόροι και βεβαιώσεις που καθυστερούσαν τις συναλλαγές. Τώρα επανέρχεται το ΤΑΠ αδικαιολόγητα κατά τη γνώμη μου.

  • 2 Σεπτεμβρίου 2016, 10:27 | ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΤΣΙΑΡΑ

    Η επαναφορά του πιστοποιητικού ΤΑΠ επιφέρει αύξηση της γραφειοκρατίας, πράγμα το οποίο θα δυσκολέψει ακόμη περισσότερο την ταχεία σύνταξη συμβολαιογραφικών πράξεων μεταβίβασης ακινήτων. Θα πρέπει επιτέλους το κράτος να απλοποιήσει τις συναλλαγές, αν θέλουμε να θεωρούμαστε ένα κράτος σύγχρονο και προοδευτικό. Επιπλέον οι συνεχείς φορολογικές αλλαγές και η προσθήκη ή επαναφορά πιστοποιητικών στα συμβόλαια μεταβίβασης δημιουργεί ανασφάλεια στους επενδυτές και τους αποτρέπει από το να κάνουν οποιαδήποτε επένδυση στην Ελλάδα. Οι δήμοι μπορούν με άλλα νομικά μέσα να εισπράξουν το ΤΑΠ από τους οφειλέτες και όχι να το φορτώσουν και αυτό (στα ήδη φορτωμένα με σωρεία πιστοποιητικών και βεβαιώσεων) συμβόλαια.

  • 1 Σεπτεμβρίου 2016, 20:50 | ΜΑΡΚΕΛΛΑ ΔΙΒΑΝΗ

    Έλεος πια, επειδή «η είσπραξη εσόδων από τους Δήμους δεν διασφαλίζεται μέσω της συνείσπραξης από τους παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας», όπως αναφέρετε στην αιτιολογική έκθεση, πρέπει να φροντίσει το συμβόλαιο μεταβίβασης ΚΑΙ γι αυτό? Πόση πια παθογένεια (τωρινή, παλιότερη και μελλοντική) να σηκώσει αυτό το συμβολαιογραφικό έγγραφο? Σε λίγο απλά δεν θα γίνεται κανένα συμβολαιογραφικό έγγραφο.Νομίζω οι Δήμοι θα έπρεπε να βρουν τρόπο να εισπράττουν μόνοι τους τα έσοδά τους και να σταματήσουν πια τα συμβολαιογραφικά έγγραφα να χρησιμοποιούνται για εντελώς άλλους σκοπούς από αυτούς για τους οποίους έχουν θεσμοθετηθεί.

  • 1 Σεπτεμβρίου 2016, 11:52 | ΣΤΑΜΑΤΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ

    Εδώ και χρόνια όλες οι κυβερνήσεις καταπολεμούν στα λόγια τη γραφειοκρατία. Αντ’ αυτού συνεχώς προστίθενται χαρτιά που απαιτούνται για τη σύνταξη ενός συμβολαίου. Ήδη απαιτούνται βδομάδες ή και μήνες για να υπογραφεί ένα συμβόλαιο. Και αντί να μειωθεί το χαρτομάνι, η κυβέρνηση σκέφτεται να επαναφέρει και το πιστοποιητικό ΤΑΠ. Αυτό σημαίνει μία επιπλέον μεγάλη ταλαιπωρία των πολιτών, πέραν της οικονομικής επιβάρυνσης. Θα πρέπει να πηγαίνουν στην έδρα του Δήμου τουλάχιστον 2-3 φορές, ενίοτε και περισσότερες, σε εργάσιμες ώρες και ημέρες, όπου θα τους ζητούν ένα σωρό δικαιολογητικά και θα περιμένουν σε ουρές κάθε φορά. Όλα αυτά γιατί οι ΟΤΑ είναι ανίκανοι να εισπράξουν τα οφειλόμενα και χρειάζονται τον φοροαστυνόμο συμβολαιογράφο. Δεν διευκολύνονται, ούτε επιταχύνονται έτσι οι συναλλαγές. Οι άλλες χώρες πάνε μπροστά, εμείς πίσω.

  • 30 Αυγούστου 2016, 14:02 | ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΝΣΟΥΛΑΣ

    Κατ αρχάς είναι απαράδεκτο κατά τη σύνταξη μιας δικαιοπραξίας να γίνεται ο συμβολαιογράφος συλλέκτης πληθώρας πιστοποιητικών και βεβαιώσεων, προκειμένου να διασφαλιστούν οι (νόμιμες) απαιτήσεις τρίτων (ΟΤΑ, ΓΟΕΒ, ΤΟΕΒ, ΕΚΧΑ, ΙΚΑ κλπ).
    Έχει καταντήσει το συμβόλαιο απειλή και η μεταβίβαση ακινήτου τιμωρία.
    Κατά δεύτερο, η ακυρότητα μιας δικαιοπραξίας απαγγέλλεται από τον Αστικό Κώδικα και όχι με νόμους (που τροποποιούνται κατά το δοκούν) προκειμένου να διασφαλιστεί οποιοσδήποτε τρίτος.
    Η εμπειρία του παρελθόντος θα μας θυμίσει και την ταλαιπωρία των πολιτών προκειμένου να αιτηθούν και να παραλάβουν τα εν λόγω πιστοποιητικά, ταλαιπωρία που οφείλεται είτε σε συμπεριφορά υπαλλήλων είτε στο γεγονός ότι οι οικονομικές υπηρεσίες του Καλλικρατικού Δήμου είναι μακριά από τον τόπο του ακινήτου ή κατοικίας του υπόχρεου.
    Με τη νοοτροπία της συνεχώς αυξανόμενης γραφειοκρατίας και της μη εξαπλούστευσης των συναλλαγών ούτε ανάπτυξη, ούτε επενδύσεις, ούτε ώθηση στην κτηματαγορά θα δοθεί. Το πιθανότερο είναι να μη γίνεται καμία δικαιοπραξία και να μειωθούν ακόμα περισσότερα τα έσοδα, Κράτους και ΟΤΑ.
    Αν δεν καταργηθεί η διάταξη τουλάχιστον ας μην απαγγέλλεται ακυρότητα της δικαιοπραξίας ή πειθαρχικές κλπ ποινές των εμπλεκομένων (υποθηκοφυλάκων, συμβολαιογράφων κλπ) και το πιστοποιητικό να μην είναι σε hard copy.

  • 30 Αυγούστου 2016, 13:01 | ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΝΑΝΟΣ

    Ακόμη ένα βήμα πίσω. Ένα πιστοποιητικό που καταργήθηκε προ διετίας (και σωστά) χάριν μείωσης της γραφειοκρατίας επανέρχεται. Δεν μπορώ να αντιληφθώ τη λογική ενός κράτους που επαναφέρει ένα πιστοποιητικό που είχε το ίδιο καταργήσει. Πότε είχε λάθος τότε ή τώρα? Πόσο φερέγγυο και αξιόπιστο είναι ένα τέτοιο κράτος;

    Καλό θα είναι να υπάρξει περαιτέρω μείωση πιστοποιητικών και διατυπώσεων σύνταξης συμβολαίων, παρά επιβολή νέων πιστοποιητικών ή την επαναφορά παλαιών.

  • 30 Αυγούστου 2016, 13:31 | ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΤΟΥΡΛΑΚΗΣ

    Η επαναφορά του πιστοποιητικού περί μη οφειλής ΤΑΠ στη σύνταξη των συμβολαιογραφικών πράξεων, ενώ αυτό είχε ήδη προ διετίας καταργηθεί, μας πηγαίνει όχι ένα αλλά δέκα βήματα πίσω όσον αφορά την πάταξη της γραφειοκρατίας, την απλοποίηση των συναλλαγών και την όποια επιδιωκόμενη προσέλκυση επενδυτών. Εντείνει το αίσθημα της ανασφάλειας των πολιτών που επιθυμούν να ολοκληρώνουν εύκολα και σε σύντομο χρονικό διάστημα τη διαδικασία μεταβίβασης και τους επιβαρύνει με περισσότερα έξοδα. Δεν νοείται εν έτει 2016 και ενώ γίνεται λόγος για ηλεκτρονική διακυβέρνηση και απλοποίηση των συναλλαγών να καταφεύγουμε στην εύκολη αλλά συνάμα άστοχη λύση της επαναφοράς πιστοποιητικών με μοναδικό στόχο την εισροή χρημάτων στα ταμεία των ΟΤΑ.

  • 30 Αυγούστου 2016, 07:45 | ΣΤΥΛΙΑΝΗ

    ΔΕΝ ΜΠΟΡΩ ΝΑ ΚΑΤΑΛΑΒΩ ΤΗ ΛΟΓΙΚΗ ΕΠΑΝΑΦΟΡΑΣ ΤΟΥ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΤΙΚΟΥ ΤΑΠ ΣΤΑ ΣΥΜΒΟΛΑΙΑ, ΗΜ0Ι ΜΟΝΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΙΣΠΡΑΞΗ ΕΣΟΔΩΝ ΥΠΕΡ ΟΤΑ.ΩΣΤΟΣΟ ΗΔΗ Η ΑΓΟΡΑ ΑΚΙΝΗΤΟΥ ΕΙΝΑΙ ΕΠΙΒΑΡΥΜΕΝΗ ΤΟΣΟ ΜΕ ΤΗΝ ΕΠΙΒΟΛΗ ΦΟΡΩΝ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΩΣ ΑΔΥΝΑΤΗ ΕΚΔΟΣΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗΣ ΕΝΗΜΕΡΟΤΗΤΑΣ ΠΕΡΙ ΜΕΤΑΒΙΒΑΣΗΣ ΑΚΙΝΗΤΟΥ , ΟΣΟ ΚΑΙ ΜΕ ΤΗΝ ΥΠΑΡΞΗ ΤΟΥ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΤΙΚΟΥ ΕΝΦΙΑ.ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΑΚΙΝΗΤΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑ , ΣΕ ΑΓΡΟΤΙΚΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ , ΤΩΝ ΟΠΟΙΩΝ ΟΙ ΙΔΙΟΚΤΗΤΕΣ ΕΞΑΘΛΙΩΜΕΝΟΙ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΗΔΗ ΥΠΑΡΧΟΝΤΕΣ ΦΟΡΟΥΣ , ΔΕΝ ΔΥΝΑΝΤΑΙ ΝΑ ΠΛΗΡΩΣΟΥΝ ΓΙΑ ΜΙΑ ΜΙΚΡΗ ΜΕΤΑΒΙΒΑΣΗ -ΓΟΝΙΚΗ ΠΑΡΟΧΗ , ΤΟΣΟ ΤΑ ΠΡΟΒΛΕΠΟΜΕΝΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ ΟΣΟ ΚΑΙ ΤΑ ΠΡΟΣΤΙΜΑ ΠΟΥ ΠΡΟΚΥΠΤΟΥΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΙΒΟΛΗ ΤΟΥ ΤΑΠ.ΕΠΟΜΕΝΩΣ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΝΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΗΣΕΙ ΣΤΗΝ ΠΡΑΞΗ ΚΑΙ ΥΠΕΡ ΚΑΝΕΝΟΣ Η ΕΠΑΝΑΦΟΡΑ ΑΥΤΟΥ ΤΟΥ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΤΙΚΟΥ.Η ΚΙΝΗΣΗ ΑΥΤΗ ΘΕΩΡΩ ΕΙΝΑΙ ΑΛΟΓΗ ΚΑΙ Ο ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ ΑΥΤΟΥ , ΕΚΤΟΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ.

  • 29 Αυγούστου 2016, 19:14 | ΛΕΥΤΕΡΗΣ ΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

    οταν για εκδοση νεου διαβατηριου θα χρειαζεστε 2 μαρτυρες!, η επαναφορα εκ νεου του πιστοποιητικου ΤΑΠ ειναι απλως πταισμα,
    γραφειοκρατια, γραφειοκρατια, γραφειοκρατια,
    οτι και να πουμε, λιγο θαναι,
    ντροπη σας,

  • 29 Αυγούστου 2016, 19:09 | ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΠΑΠΑΣΤΕΡΓΙΟΥ

    Η επαναφορά της υποχρέωσης επισύναψης της βεβαιώσεως περί μη οφειλής ΤΑΠ στα συντασσόμενα συμβόλαια το μόνο που θα καταφέρει είναι φορολογική επιβάρυνση και ταλαιπωρία των πολιτών που ενδιαφέρονται τις περισσότερες φορές να απαλλαγούν από τις ιδιοκτησίες λόγω αδυναμίας πληρωμής των συνεχιζόμενων φόρων. Θα λειτουργήσει τελείως αρνητικά στην προσέλκυση επενδυτών, όπως επίσης και στην επανεκκίνηση της αγοράς ακινήτων που έχει βαλτώσει τα τελευταία χρόνια, άλλωστε αυτός ήταν ο σκοπός της κατάργησης της υποχρέωσης επισύναψης με τον Ν. 4262/2014, η αποπλοίηση της μεταβίβασης ακινήτου.

  • 29 Αυγούστου 2016, 09:58 | ΠΑΡΑΣΚΕΥΑΚΗΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ

    Επειδή έχει συζητηθεί πολλές φορές στην προηγούμενη διαβούλευση η επαναφορά της βεβαίωσης με τα οφέλη της (προς τα οικονομικά των Δήμων)και την ταλαιπωρία των πολιτών (τόσο χρονικά, όσο και οικονομικά), θα επισημάνω ένα και μόνο σημαντικό ζήτημα: η αλλαγή της παραγραφής οφειλών από τα 5 χρόνια στα 20 με το Ν. 4304/2014, όπου πλέον ήδη εισπράτουμε από τις 23/10/2009 (7 έτη δηλαδή, τα οποία θα αυξηθούν έως τα 20) σημαίνει ότι οι οφειλές με το πρόστιμο θα δημιουργήσουν καταστάσεις ανυπέρβλητες για τα οικονομικά των ιδιοκτητών (οι οποίοι συνήθως δεν ευθύνονται για τα λάθος στοιχεία, τουλάχιστον πραγματικά και όχι νομικά). Θεωρώ ότι θα πρέπει να υπάρχει για τις οφειλές για ΔΤ-Δφ-ΤΑΠ μικρότερος χρόνος της παραγραφής όπως παλαιότερα η πενταετία.